Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Konec levného jídla: Jak pochopit zvýšení cen potravin ve vašem supermarketu

Ceny potravin prudce vzlétly. Někdy za den víc než předtím za celá desetiletí. Rýže, pšenice či kukuřice jsou náhle tak drahé, že si je stamiliony lidí nemohou dovolit. Spadly pod hranici přežití. Ceny cítíte i vy ve vašem supermarketu. Nedávný summit OSN nic nevyřešil. Mluví se o nejhorší globální krizi. Jak se vše mohlo zhroutit tak najednou? Stručná odpověď: přišel trest za to, že jsme jedli příliš levně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Železobetonová Krysa

Pohoda já na jídlo zatím mám

a až na něj nebudou mít ty co si na něj nikdy nevydělali a mít neměli a žijou na účet nás ostatních (což je asi tak 3/4 obyvatel téhle planety) tak to bude jenom zase normální a v pořádku ....... :-) R^

0/0
25.6.2008 22:23

:-(

Kdo kontroluje obili...

...vladne svetu.

0/0
25.6.2008 18:36

wildge

Re: Kdo kontroluje obili...

...je kontrolovan tim, kdo kontroluje ropu.

0/0
26.6.2008 9:36

eko-logik

chybicka se autorovi vloudila

autor uvadi zcela chybne biopaliva jako jeden z duvodu zdrazovani potravin.

Podil vyuzivane zemedelske pudy pro biopaliva se pohybuje mezi 1.3% az 1.6%. Kdo tuhle informaci zatajuje umyslne mate verejnost... kdyz o necem takovem pisu clanek tak si predem zjistim skutecne relevantni informace !!!

0/0
24.6.2008 23:56

wildge

Re: chybicka se autorovi vloudila

Ale kde?

0/0
25.6.2008 10:28

Nynne

Re: chybicka se autorovi vloudila

Jo to mas pravdu. On neni jediny, kdo uvadi biopaliva jako jeden z duvodu zdrazovani potravin, ale je to nesmysl ...

0/0
25.6.2008 18:11

Pan Navratil

Re: chybicka se autorovi vloudila

No tak schválně, jaká je energetická efektivita výroby biopaliv?

0/0
25.6.2008 22:18

minutos007

Re: Re: chybicka se autorovi vloudila

Velmi nízká....;-(

0/0
25.6.2008 22:22

franta_straka_unban

může za to neviditelná ruka

žida:-P

0/0
24.6.2008 21:57

Lombardo666

Re: může za to neviditelná ruka

To klidně můžeš psát bez smajlíku!

0/0
25.6.2008 10:10

opportunity

No jo,

zákon nabídky a poptávky, neviditelná ruka trhu, o červené Karkulce...

0/0
24.6.2008 21:32

Lovap

Re: No jo,

No - ja ti neviem, ale nie je práve ten trh deformovaný dotáciami? Potom to totiž už nie je voľný trh ale regulovaný. A neviditeľná ruka trhu sa nemá ako uplatniť.

0/0
25.6.2008 10:28

mstuch

Ceny potravin rostou,protože v ČR vládne

modrá zlodějská banda ODS.

0/0
24.6.2008 20:59

suchar

Re: Ceny potravin rostou,protože v ČR vládne

8-o8-o8-o

0/0
26.6.2008 15:57

Í.Á

žvásty ....

.... předpokládám, že EU urychleně zruší pro zemědělce všechny limity .... a ti budou moci osít všechna pole a zvýšit stavy hospodářských zvířat

... osobně bych se přimlouval i za rozšíření vinic  ;-)

0/0
24.6.2008 20:40

EWCZ+

Hlavne spekulace.

Hlavne ty spekulace za to mohou, protoze co do mnozstvi potravin se moc nezmenilo a ty bioetanolove nesmysly skutecne az tolik neubraly. A at mi nikdo netvrdi, ze ti Cinane zacali o tolik vic jist lonskem pocinaje - ty ceny vyletely najednou. Spekulace - co uz jim zbejva, kdyz ne jidlo a suroviny. Vsechno ostatni se ukazalo jako prespekulovana prodluzena bublina. A to bylo reci, ze sluzby, financnictvi a internet potahnou svetovou ekonomiku. Back to basics...

0/0
24.6.2008 20:30

honzajaka

Aspoň

už přestali s tím nesmyslem že za to můžou energetické plodiny

0/0
24.6.2008 15:19

sudo apt-get remove cenzor999

Jisteze je konec levneho jidla...

Velke supermarkety jsou v naproste vetsine z Rakouska, ci Nemecka, nebo jinych zemi EU a ti si nebudou odtrhavat zisky od tlamy. Stacilo pouze jednoduse zlikvidovat domaci zemedelce extremne nizkymi cenami, aby po jejich likvidaci mohli nakrasne zdrazit a vyrovnat propad prijmu. Pochopitelne by neskodilo podekovat soudruhu Luxovi, kterej tuhle devastaci ceskeho zemedelstvi hezky zapocal..:-©:-©:-©

0/0
24.6.2008 15:03

12345hanka

No jo,

ja ty podvyzivene umirajici hlady potkavam denne vsude kolem, a hlavne jak tlacej ty precpany vozejky v samoskach.

0/0
24.6.2008 14:59

Azarael

Re: No jo,

sociální úroveň, která se také odvíjí od cen jídla ve vztahu k výdělku, se tímto snižuje, paradoxně má nízká životní úroveň za následek vzestup množství obézních lidí, jelikož levnější potraviny mívají vyšší obsah tuků a horší bilanci živin než potraviny kvalitnější a dražší, tudíž pokud se ti zdá že v sámošce potkáváš spoustu tlouštíků tak to není důsledkem toho že by se lidi měli tak nehorázně dobře, ale právě naopak:-/

0/0
24.6.2008 15:07

_m-

Re: Re: No jo,

Navíc - jídlo, nebo chceme-li žrádlo - zůstává posledním požitkem lidí, kteří už na ostatní požitky peníze nemají. Smutné, ale fakt.

0/0
24.6.2008 15:25

hell365

My taky

Když se v devadesátých letech likvidovalo české zemědělství dotovanými potravinami, všichni v čele s Klausem se smáli jak dovezem levné potraviny. Teď by třeba mohl pan profesor celému světu poradit jak z toho ven!

0/0
24.6.2008 12:58

mstuch

Re: My taky

Jednoduše,stačí nevolit zlodějskou ODS.

0/0
24.6.2008 21:00

Lovap

Re: My taky

Jedna rada by bola - celosvetovo zrušiť akékoľvek dotácie.

0/0
25.6.2008 10:30

Philosopher

Ignorace

Takto to dopadá, když se ignoruje marx-leninská filosofie. Už Engels s Marxem ve svém díle poukazovali na to, že prvotní, základní potřebou člověka je zabezpečení potravy. Ale lidstvo to nějak nevzalo vážně a ejhle, potravinová krize.

0/0
24.6.2008 11:54

wildge

Rozhovor vedle

http://zpravy.idnes.cz/neexistuje-lepsi-system-nez-kapitalismus-rika-ekonom-hernando-de-soto-1mr-/kavarna.asp?c=A080620_133534_kavarna_bos

Stoji to za precteni.

0/0
24.6.2008 10:34

_m-

Pochopit

není problém, problém je vyžít.

0/0
24.6.2008 10:17

petyo

Největší bordel...

...není trh, ale dotace a různé nařízení o nucených dovozech apod.  A samozřejmě zelená ekoteroristická politika, kdy se kvůli biopalivům kácejí pralesy a zdražuje jak palivo, tak potraviny.

0/0
24.6.2008 9:47

Martin Biok

Re: Největší bordel...

Nikoliv zelená ekoteroristická, ale zelenomodročervená kompromisní politika. Pravý zelený "ekoterorista" se nebojí prohlásit, že dnes neexistuje ekologické a přitom prakticky použitelné palivo pro auta, a proto je nutné benzín zatížit uhlíkovou daní. Biopaliva jsou jen ubohým kompromisem s proautomobilními populisty, aby se vláda mohla holedbat "ekologickým" pohonem aut, a přitom řidiči mohli dále jezdit za babku.

0/0
24.6.2008 14:49

eko-logik

Re: Re: Největší bordel...

pan zde blaboli nesmysly nebot je spatne informovany.

Cista/vysoce procentni biopaliva jako rostlinny olej nebo bioethanol se daji pestovat a vyrabet ekologicky, lokalne, decentralne. Ubohy kompromis jsou paliva fosilni

0/0
24.6.2008 23:59

Martin Biok

Re: Re: Re: Největší bordel...

Lokálně ani náhodou, protože pro plné pokrytí současné spotřeby benzínu v Čechách bychom potřebovali asi 2-3x větší plochu orné půdy, nežli je v Čechách k dispozici.

Ano, můžeme dovážet biopaliva odjinud. Například z Indonésie, kde díky vysokým cenám biopaliv (vyhnaným do výše díky nucenému přimíchávání do benzínu) se hromadně kácí prales a zakládají se palmové plantáže.

Biopaliva by byla ekologickou náhradou za ropu jedině v případě, že by po světě jezdilo tak 50-100x méně aut než dnes.

0/0
25.6.2008 17:13

blastula

cenová srovnání jsou na pytel

Pokud mi napíší, že jim 8 Kč stačilo na den na jídlo, tak to by tady bylo na smrt hlady.Pokud Afghánci utráceli za jídlo 1/0 příjmu, zeptala bych se ( především důchodců a matek samoživitelek) jak je to s bohatým Českem a chudým Afghámistánem . Nedá se všechno srovnávat jen prostými  kurzovými přepočty.A buď jsou blbci sami, nebo z nás blbce chtějí dělat

0/0
24.6.2008 9:35

_m-

Re: cenová srovnání jsou na pytel

B je správně. Každý ví, že argument kolik kdo utratí za jídlo, když současně není uvedeno a) ceny alespoň základních potravin, b) ceny ostatních nutných životních potřeb, c) příjmy  - je absolutní  blbost, ale ono to tak krásně zní..........

0/0
24.6.2008 10:15

blastula

Potravin je dost

ale stačí se podívat na zacházení s nimi např.do supermarketů.Odhaduju, že jen špatným zacházením a špatným odhadem na objednávané množství se zbytečně znehodnotí  minimálně 20%. Další věc je umělé šponování cen.Pokud se dostanou za hranici únosnosti, je to, jako každá krize ,nejlepší živná půda pro nástup nejrůznějších diktátorských režimů, nepokojů atd. a i na nich se dá , jak minulost x-krát ukázala -úžasně vydělávat.

Lidstvo by mělo radikálně omezit porodnost a odnaučit se zpupnosti. Včetně toho, aby všichni možní spekulanti a vyžírkové , kteří tohle mají na svědomí dostali po papuli- minimálně morálním odstavením na společenské dno.Je chyba, že se dnes peníze, byť vydělané i jakkoli nemorálním způsobem chápou jako jediné společenské kritérium.Lidstvo si tím samo sobě kope hrob.

0/0
24.6.2008 9:30

wildge

Re: Potravin je dost

Lidstvo by hlavne melo omezit svatouskovskou starost o druhe, ktera vede jen k nestestestim. At se staraji sami o sebe, jak nejlepe umi. "Pomoc" Africe v 2. polovine 20. stoleti vedla k jeste vetsi bide. Az se budou muset postarat sami o sebe, tak z Afriky najednou bude bohata zeme. Vubec nechapu, jak si muzete dovolit nekomu rikat, kolik ma mit deti. Je to jen jeho rozhodnuti.

Tedy, spis si myslim, ze Afriku ceka nove kolonialni obdobi. A jednim z hlavnich hracu budou Cinane.

0/0
24.6.2008 10:15

blastula

Re: Re: Potravin je dost

Kolik má mít dětí? jen tolik,  u kolika se dá předpokládat, že mohou slušně žít, že je uživí rodiče, nebo půda, která je k dispozici apod. Dost na tom, jaká neštěstí  a zvraty přijdou nečekaně.Ukazovat dojemné fotografie hejna vyzáblých dětí ze zemí, kde je desítek let hladomor a používat je jako morální nátlak  je poněkud nekorektní. Opravdu by se pomoc měla realizovat v rovině "pomůžeme ti aby sis pomohl sám- jinak budeš mít smůlu".Příroda tohle řeší  sice brutálně, ale účelně. Jen lidi si na jedné straně hrají na humanisty, ale na druhé straně se neštítí tuhle bídu ještě podporovat

0/0
24.6.2008 11:26

wildge

Re: Re: Re: Potravin je dost

Ale kdo to urci, kolik maji mit deti? Jak poznate, kolik deti se za deset let uzivi?

Krome toho, mit vice potomku v dobach, kdy je hlad, je naprosto bezna a prirozena vec.

Jinak souhlasim s tim, ze pokud pomahat, tak tim zpusobem, aby si dotycny byl schopen pomoci nasledne sam.

0/0
24.6.2008 11:53

WIFI

Re: Re: Re: Re: Potravin je dost

snad jsou to lidi a tak když nyní mají 2 děti a všichni hladoví, tak si nepořídím další, ne ?

víc potomků v době kdy je hlad je běžná věc jen u lidí, jinde se to nevidí, takže ať si to řeší sami

0/0
25.6.2008 9:53

wildge

Re: Re: Re: Re: Re: Potravin je dost

"Mnozstevni strategie" je v prirode bezna. Proste nekdy se vyplati investovat do mnozstvi, jindy do kvality. Nemuzeme urcovat druhym lidem, jakou strategii zvolit. Muzeme se branit, aby ti, co zvoli jinou strategii, nebrali prostredky k investicim z hodnot vytvorenych druhou skupinou. To znamena - omezeni imigrace podobne zalozenych lidi, prehodnoceni pomoci podobnym lidi apod. Ale nelze jim rikat, jak se maji mnozit. A duvod je jednoduchy: nikdo nevi, ktera strategie je opravdu ta lepsi.

0/0
25.6.2008 10:38

Martin Biok

Re: Potravin je dost

Jasně, všechny vinu hodíme na zlé spekulanty. Četl jste ten článek vůbec? Roste poptávka po ropě i po potravinách, takže logicky roste cena. Nezávisle na spekulacích. Jestliže jezdíte 10000 km ročně autem, jestliže jíte každý den maso, poděkujte za zvýšení cen hlavně sám sobě.

0/0
24.6.2008 14:53

Nynne

Re: Potravin je dost

V rozvojovych zemich je vysoka porodnost a take vysoka umrtnost. Stejna situace byla v Evrope okolo 18., 19. st. Po prumyslove rev. porodnost i umrnost klesla, lze tedy predpokladat ze stejny trend bude i v dnesnich rozvojovych zemich. Otazka je jak dlouho to bude trvat...

Mas pravdu, ze kazda krize a tak i tato bude jen zivnou pudou diktatorskych rezimu...bohuzel:(

0/0
25.6.2008 18:27

ur=BANcová

Cena potravin byla samozřejmě podhodnocena

 a to takovým způsobem, že v podstatě na venkově vymizel domácí chov zvířat, nastal zánik chovatelských spolků, kolem Turnova, kde lidé odjakživa  měli velké zahrady a na nich si pěstováním ovoce a zeleniny vylepšovali rodinný rozpočet, dnes tam roste jen nesekaná tráva. Lidé na venkově ztratili motivaci a raději si z podpory v nezaměstnanosti potraviny kupovali, než by si je za domkem vypěstovali. Zato vodu, která teče od Boha zdarma a v trukách z prameništ´ mnohdy ještě po Němcích, nám prodávají ti, co se zmocnili vodáren za 45 Kč kubík a to z 0.80 Kč, kolik stála za socializmu. Přišla mi výzva od VZP, že údajně dlužím nějaké penále ještě z roku 94. Jdu k advokátovi a ptám se jakou má tato pladba promlčecí dobu, povídá, že pět let a vyúčtuje 800 Kč za úkon. Zkuzte někdo stejné peníze vydělat na vajíčkách. Čekám, že mi nějaký blb namítne, že jsem se měla lépe učit a být také právník, ale až bude stát kilo masa 1.000.- Kč, odpovím, měl sis koupit hospodářství, kdy bylo za babku. 

0/0
24.6.2008 9:12

petyo

Re: Cena potravin byla samozřejmě podhodnocena

Celý problém je v zemědělských dotacích EU.

0/0
24.6.2008 9:54

ur=BANcová

Re: Re: Cena potravin byla samozřejmě podhodnocena

 A tím pádem oklikou cena potravin dotována i těm nejbohatším spotřebytelům. Pěkně si to zařídili.

0/0
24.6.2008 10:05

wildge

Re: Re: Re: Cena potravin byla samozřejmě podhodnocena

Ti nejbohatsi spotrebitele si ty dotace zaplati ve svych dani.

0/0
24.6.2008 10:16

ur=BANcová

Re: Re: Re: Re: Cena potravin byla samozřejmě podhodnocena

Nevědela jsem, že miliardáři platí na potraviny jinou sazbu DPH, než jako já, tedy 9%. Jestli myslíš daně z příjmu, tak ty platí sice vyšší, ale mnohokrát zase si od společnosti berou a zabírají.

0/0
24.6.2008 10:25

wildge

Re: Re: Re: Re: Re: Cena potravin byla samozřejmě podhodnoce

Miliardaru je mezi lidmi naproste minimum a nesezerou toho prumerne o moc vic nez bezny delnik. Vase uvahy muzu okomentovat jen jednim slovem: zavist.

0/0
24.6.2008 10:36

ur=BANcová

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Cena potravin byla samozřejmě podhodnoce

Ale tak, tohle mi připomíná tu dětskou říkanku. Byla jsem dnes na funusu, chtěla jsem tam prodat husu, nic mi za ní nedali a pořád jenom plakali.

0/0
24.6.2008 14:30

wildge

Re: Re: Cena potravin byla samozřejmě podhodnocena

To je blbost. 1) Dotace zemedelcum se davaji vsude v bohatsich statech, treba v USA je ten system dost podobny tomu v EU. 2) Proti dotacim se ostatni zeme muzou branit cly. 3) Dotace zemedelcum musi byt kryty z dani nekoho jineho, kdo vytvari hodnoty jinym zpusobem nez v zemedelstvi. A tady je jadro pudla.

Afrika totiz neni schopna, a to jen diky sve vlastni neochote a neschopnosti, vytvaret hodnoty i nekde jinde. Ve velkem jsou to proste lidi, co odjakziva zili ze dne na den a nehodlaji to delat jinak. Takovy zivot ma svoje nevyhody - napriklad neni treba chodit do prace. A ma svoje nevyhody - ne vzdy se na nejblizsim strome urodi.

Je zajimave, ze kdyz se nekdo s podobnym pristupem objevi v Evrope, tak o nem vsichni reknou, ze je to darmoslap, ktery si za svoje postaveni muze jen sam. Kdyz je ale rec o Africe, kde je to naprosto bezne, tak najednou za jejich bidu muze nekdo jiny.

0/0
24.6.2008 10:22

Martin Biok

Re: Re: Re: Cena potravin byla samozřejmě podhodnocena

Ad 1: To však není argument obhajující dotace. Jako kdybyste řekl: já sice kradu, ale soused také, takže je všecko v pořádku.

Ad 2: Je to vytloukání klínu klínem. Navíc chudé země jsou často tlačeny k tomu, aby dovozní cla zrušily. Koneckonců o tom se píše i v tom článku.

Ad 3: Souhlasím, že Afričané si za svoji chudobu mohou zčásti sami. Jenže Evropané a Američané je v tom ještě podprorují svou danajskou potravinovou pomocí a dovozem levných dotovaných potravin. Evropa na přelomu středověku a novověku na tom byla lépe, že neměla ve svém okolí žádnou výrazně bohatší říši, a tak se s chudobou a zaostalostí musela vypořádat sama.

0/0
24.6.2008 15:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.