Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tramvajáci zvažují zavedení barevných semaforů, podívejte se

Už téměř dva roky se mezi tramvajáky intenzivně mluví o potřebě nových návěstidel místo zastaralé jednobarevné signalizace. Koncem května předložila firma Eltodo a pražský Dopravní podnik řidičům návrh, který má problémy současného systému odstranit. Počítá s tříbarevnou soustavou šipek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

TigerM

hmm

1. stara navestidla se jiz dnes delaji diodova

2. "ocekavej volno" a "volno primo" je na obrazku v jedne barve

3. nesvary existuji

0/0
11.6.2008 20:36

matesakoid

dalsi skvele nove semafory

Kdyby se radsi chytili za nos a preinstalovali ty oslnujici semafory pres ktere neni prakticky videt kdokoli chystajici se vkrocit do silnice....

Viz trasa Smichov - nabrezi - Manesuv most - Resslova ;-€

0/0
11.6.2008 17:59

Fanatic.Dz

Vážně?

To chcete tramvajákům co nepoznají jednokolejnou trať zavést tento způsob signalizace? 8-o Jako chápu, že výměna všech trmvajových semaforů v republice si vyžádá miliardové investice a někdo by si rád zakrojil, nicméně není právě jednoduchost současného značení geniální? Chápu že oproti podílu z toho koláče investic je můj argument irelevantní, ale nemohl jsem si pomoct. :-/

0/0
11.6.2008 12:30

matesakoid

Re: Vážně?

neni o dodat - huhlani komentatoru usi zainteresovanych konkretnich osob nijak neboli a tucne obalky jiz brzy poputuji na ta spravna mista. :-/

0/0
11.6.2008 18:00

Pan Navratil

Mno,

nevím, jak pražským tramvajovým odborářům, ale mě přijde návěst "volno" dost podobná s předvěstí "očekávej volno"

0/0
11.6.2008 12:25

jkarlicek

Re: Mno,

Opticky návěst vypadá stejně, ale rozdíl je v tom, na jakém druhu návěstidla svítí. Na hlavním návěstidle to znamená Volno, na předvěsti Očekávej volno. :-)

0/0
11.6.2008 12:53

Pan Navratil

Re: Re: Mno,

Ach, pravda.

0/0
11.6.2008 15:06

TigerM

Re: Re: Mno,

hmm

0/0
11.6.2008 20:37

Grossak

Re: Mno,

Stejné je to dnes, například na Přístavišti z centra. A není v tom problém.

0/0
11.6.2008 13:57

Jan Žižka z HK

Eltodo, něco mi to připomíná...

:-/

0/0
11.6.2008 12:16

inedible

eltodo je ta firma, ktera si za vymenu sklicek zpet

nauctovala 80 litru? To bude asi levna vymena tady techle semaforu ...

0/0
11.6.2008 11:19

Fanatic.Dz

Re: eltodo je ta firma, ktera si za vymenu sklicek zpet

Pár miliard - možná pár desítek - co na takových drobných záleží? :-/

0/0
11.6.2008 12:30

napismi

Největší blbost jakou svět viděl

Současné tramvajové semafory jsou jednoduché a srozumitelné. Pokud tam někomu chybí oranžová, tak stačí aby před změnou několikrát bliknul. Na stejné téma je přechod pro chodce, tam také není oranžová. Všechno je to ale v seřízení semaforů. Debilove nastavují tak krátké intervaly pro tramvaj a chodce, jen aby preferovali automobilovou dopravu. Stačí vstoupit na přechod na právě rozsvíceného zeleného panáčka a pokud nejste sprinter, tak na konci přechodu již mají auta zelenou.

0/0
11.6.2008 11:18

Pan Navratil

Re: Největší blbost jakou svět viděl

Řidiči vás samozřejmě musí nechat dokončit přechod. Akorát o tom kolikrát nevědí ;-)

0/0
11.6.2008 12:26

Grossak

Re: Největší blbost jakou svět viděl

Mýlíte se. Pokud jdete normální rychlostí, která se promítá v normě, auta nemohou najet k přechodu na zelenou z hlavního kolizního směru, dokud přechod neopustíte. Na přechod ale v této době mohou najíždět například odbočující auta a jejich řidiči mají povinnost vás nechat dokončit přecházení. Bohužel mi občas přijde, že o tom řidiči i chodci nemají tušení. Ale těžko to spravíte něčím jiným než osvětou a ohleduplností účastníků provozu vůči sobě.

0/0
11.6.2008 13:51

napismi

Re: Re: Největší blbost jakou svět viděl

Nemýlím, jen vy asi nechodíte po přechodech. V našem krajském městě se svižnou chůzí (o důchodcích ani nemluvím) přechod přejít nedá, než dokončíte přecházení, v hlavním směru již mají automobily ZELENOU! Pokud tomu nevěříte, můžete se přesvědčit sám. Jen namátkou, Plzeň Sady Pětatřicátníků - přechod u Synagogy a přechod u Hlavní pošty,  Jízdecká - přechod k obchodnímu centru Plaza. Navíc se stále častěji přechody vybavují tlačítky pro chodce, ale ty vám nedají v nejbližším cyklu zelenou, čekáte až na další. To je preference automobilové dopravy před chodci v reálu. Chceme spravedlnost a střídat. Proč není na všech přechodech zelená a řidiči aut nemačkají tlačítka? Auta by musela u každěho přechodu zastavovat. Určitě by ubylo nehod s chodci.

0/0
11.6.2008 17:48

svobodník halík

Odborník Antonín Dub

V článku zmiňovaný odborník (na co?) Antonín Dub je ten tramvajáckej odborář?

0/0
11.6.2008 10:41

Bouše

Když si to dopravní podnik zaplatí,

ať si tam navěsí třeba lampióny. :-)

0/0
11.6.2008 10:30

Reeve

Re: Když si to dopravní podnik zaplatí,

Zaplatíme to bohužel my všichni. A za hubičku to rozhodně nebude.

0/0
11.6.2008 11:03

wildge

Jenom jestli by nestacilo

zacit pouzivat v soucasnem designu misto zarovek diody, aby se zvysila spolehlivost semaforu. Do ted si tramvajaci s jednou barvou vystacili. Myslim, ze si vystaci i nadale.

0/0
11.6.2008 10:22

Reeve

Re: Jenom jestli by nestacilo

Přesně tak. Někde už ty diody dokonce jsou, například na nové barrandovské trati. A případné návěstí "POZOR" by šlo vyřešit tím, že se diody krátce před změnou rozblikají.

Pražský systém čtyř koleček je geniálně jednoduchý, zažitý, skvěle srozumitelný a dokonce ho jako pomocný signál používají i řidiči.

0/0
11.6.2008 11:03

Pan Navratil

Re: Re: Jenom jestli by nestacilo

No nevím, jde-li pouze o pražský systém...

0/0
11.6.2008 12:24

Králík z klobouku

Re: Re: Re: Jenom jestli by nestacilo

Jde o systém, který v 60. letech dodala do Československa jistá firma z ošklivého kapitalistického Mnichova, ale protože žádný prorok není doma vítaný, tak v Německu se neujal. Podobné systémy se používají i v Rusku, v části Polska, srovnatelný je i nizozemský nebo britský systém. V Rakousku mají, tuším, o něco jednodušší, jinak se skoro v celé Evropě používají modifikace toho "berlínského". Všude s výjimkou Holandska je signalizace pro tramvaje jednobarevná.

0/0
11.6.2008 17:11

sprav

signalizace

Na jednu stranu je to nápad dobrý, ovšem ty barvy jsou asi dost nešťastné - zvláště ta zelená.

mimochodem, z hlediska práva je tramvaj vlak, tak proč neudělat podobná návěští jako u vlaků - místo zelené modrá, červená stejná a oranžová je tam mnohem žlutější.

Pokud v noci uvidí řidič auta návěští pro tramvaj červené, tak přibrzdí než zjistí situaci a modrá v dopravě s výjimkou blikajícího majáku neexistuje, takže se modrého světla všimne maximálně jako "pozor může se od někud vyřítit tramvaj".

0/0
11.6.2008 10:10

nowas2

Re: signalizace

Modra je na zeleznici navest platna jen pro posunovy dil a jeste ke vsemu zakazuje jizdu :-)

0/0
11.6.2008 10:38

sprav

Re: Re: signalizace

1) nejsem železničář, takže je to možné :-)

2) jsem někde zaslechl, že pro posun je bílá...

3) tady jde spíše o trochu inspirace s barvami.

Je fakt, že modrá se v automobilové dopravě na světelených signálech nevyskytuje. Navíc dle mezinárodní klasifikace výstražných barev je modrá barva brána jako "méně důležitá zelená", resp. volnost II. skupiny.

Stále mám tedy návrh, že pokud barevná signalizace, tak modrá pro volno, žlutá místo oranžové (mimochodem na obrazcích S16n a S16o) je ta barva spíše žlutá než oranžová :-) a červená jako stůj. btw. Ta německá signalizace je fakt asi dosti stará a údržba je asi dost drsná a drahá. Vždyť každé světlo má svojí žárovku - 12 žárovek na semafor x počet semaforů.... Rv

0/0
11.6.2008 10:57

Pan Navratil

Re: Re: Re: signalizace

modrá = posun zakázán

bílá = posun dovolen

0/0
11.6.2008 11:58

Reeve

Re: signalizace

Barevná světla budou matoucí zvláště v noci. Už teď ty nové vysoce svítící semafory rozptylují řidičovu pozornost. Když se k nim přidruží i další stejně barevná a stejně intenzivní světýlka pro tramvaje, bude pozornost rozptýlena ještě víc.

0/0
11.6.2008 11:06

Fanatic.Dz

Re: Re: signalizace

A o to jde, ne?

0/0
11.6.2008 12:35

obecní slouha z Klacíkova

Jako chodci maj panáčky

Jako chodci maj panáčky,tak tramvajáci maj mít na semaforech tramvajky.Jinak je to diskriminace :-)

0/0
11.6.2008 9:51

kája1970

no to je

demence

0/0
11.6.2008 9:51

Blanka z Bejrůtu

Tramvajáci

by měly vyfasovat pastelky...:-P

0/0
11.6.2008 9:21

vioš

dost nepřehledné

Mám z toho úplný galimatiáš.

0/0
11.6.2008 9:16

corvus frugilegus

barevné signály

Dost se obávám, že signalizace pro tram v barevném provedení bude občas matoucí pro automobilisty. Stávající "čočky" jsou jedinečné svojí naprostou odlišností od SSZ pro auta. Upozornění na změnu signálu by mohlo být provedeno např. blikáním "čoček" nebo nějakým doplňkovým signálem. Myslím, že není třeba nákladně vymýšlet něco zcela nového.

0/0
11.6.2008 9:08

Grossak

Re: barevné signály

Matoucí? Jsou stejně matoucí barevná vozidlová návěstidla se směrovým rozlišením, která jsou jedno druhému mnohem podobnější než chystaná tramvajová návěstidla k vozidlovým?

0/0
11.6.2008 13:56

Králík z klobouku

Re: Re: barevné signály

To je fakt geniální, když máš semafory pro dva různé druhy vozidel, tak je rozlišovat tím, že jedněm říkáš "vozidlové". Tramvaj je podle tebe co? Plavidlo? Letadlo?

0/0
11.6.2008 17:19

J i ř í

Český přístup

Místo, abychom převzali něco, co je jinde v Evropě vyzkoušené, tak se týmy našich expertů budou opět živit vymýšlením "specifického českého řešení". Ostatní jsou přece hloupí a my máme svá specifika, že? Tak jsme již světu dali tunelování, teď zas vymyslíme něco dalšího.

0/0
11.6.2008 9:05

Králík z klobouku

Re: Český přístup

V Evropě je vyzkoušené hlavně to, že každá země má na tohle svoje specifické řešení.

0/0
11.6.2008 17:16

dvader

Tak to bude v Praze průser...

Vždyť většina tramvajáků neumí než jen držet se madla a zvonit, kde se dá... Jak je chtějí naučit složitější (pro ně až o 200%) systém??? ;-D

0/0
11.6.2008 9:01

dwart

To Doktor69

Ty jsi ale demagog, tramvajáci zejména v Praze na červenou nejezdí a z jednoho prostého důvodu, protože je nikdo nemusí bonzovat, ale sledují se online systémem, který zobrazuje i to jestli je tramvaj zpožděná či ne a zda-li jede na červenou i jak rychle jede, takový řidič by hodně rychle skončil.

0/0
11.6.2008 8:02

ales1979

Re: To Doktor69

Ty si slusna naivka. Bez si nekdy sednout na jedno odpoledne na semafor u Vystaviste a uvidis jak jezdi tramvaje v Praze na cervenou :)))

0/0
11.6.2008 9:05

Grossak

Re: Re: To Doktor69

No tedy... Já tam jezdím každý den a musím říct, že řidiči tramvají tam předpisy neporušují, až na úplné výjimky. A pokud mluvíte o jízdě na červenou, je třeba si uvědomit, že pro tramvaje platí čočky (nikoli nějaká červená). A na těch padá volno ve směru k Veletržní o 5 sekund dříve než končí červená/červenooranžová pro auta. Jinak si myslím, že ač k těmto návěstidlům můžeme mít výhrady a připomínky, nová návěstidla jsou jednoznačně potřeba a nějaké pseudořešení signálu POZOR v podobě blikání čoček je nesmysl.

0/0
11.6.2008 11:51

kozak52

tramvajáci jsou takhle malinký,

tramvaják je rád , že je rád , natož aby rzhodoval co bude ;-D

0/0
11.6.2008 7:46

Tlumený dosvit

matení řidičů

Oni v tom Berlíně asi mají nějaký důvod, ne? Určitě nejsou bIbější, než korupčnické Eltodo a přebujelý pražský DP.

Třeba tím semaforem nechtějí mást řidiče. Už vidím, jak pojede někdo autem v noci, uvidí v dálce zelenou, nesníží rychlost a až pozdě si všimne, že to není jeho, ale tramvajová zelená!

To zase budeme mít skvělý nový systém, který nemají nikde na světě, a chyby se budou draze vychytávat dalších deset let. To opravdu nemůžeme nic funkčního okopírovat, musíme všechno složitě a bolestně vymýšlet?

0/0
11.6.2008 7:45

h@luzak

Re: matení řidičů

A co řidič, který vidí v dálce zelenou, nesníží rychlost a až pozdě si všimne, že ta zelená je doleva a on jede rovně. Váš argument podle mého nemá význam. Podobně by řidič mohl jet, vidět už nadálku, že se asi nesmí odbočit vpravo a až pozdě si všimnou, že je to zákaz vjezdu a za ním chybějící most :-/.

Každý přece musí být schopen zastavit na dohledovou vzdálenost (resp. za vozem jedoucím před ním).

Takový tramvaják má problém trochu větší. Narozdíl od auta nezabrzdí vůz na pěti metrech, protože tramvaj je vlak (kolejové vozidlo) a tření je relativně malé. Už absence výstrah na současných tramvajových semaforech je dost nebezpečná, nehledě na jednobarevnost.

Nechci se zastávat Eltoda ani MHMP (ani pro jednoho nepracuji), ale myslím si, že barevné signály pro tramvaje jsou dobrý nápad.

Mimochodem - barevné signály na železnici vedle silnice Vám nevadí?

0/0
11.6.2008 8:31

Milkman_Dan

Re: Re: matení řidičů

Nevadi, on vidi na trati zelenou tak stale jede s nohou na plynu..:)

0/0
11.6.2008 8:45

Knize Ignor

Re: Re: matení řidičů

Nic nebrani pouzit pro signal "volno" kolejoveho vozidla jinou barvu a ne zrovna zelenou. Modre/bile svetlo signalizujici volno tramvaji pak neni mozno splest se zelenou pro auta.

0/0
11.6.2008 8:46

231

Re: Re: matení řidičů

Proč je absence výstrah nebezpečná? Dneska je na semaforu signál stůj ve stejném okamžiku jako bude signál výstraha.

0/0
11.6.2008 9:45

Grossak

Re: matení řidičů

Chcete kopírovat? Tak se zajeďte podívat do Mnichova nebo do Berlína na ty obrovské stromy ampulí u každé křižovatky. A představte si to někde u Národního divadla. :-©

0/0
11.6.2008 13:54

Doktor69

Jaké žárovky?!?

Jezdím po Praze každý den a tak na půlce semaforů pro tramvaje už jsou vyměněny nové semafory s LED diodami. Tramvajáci jezdí na červenou kdykoli mají pocit, že tam nic nejede, na tom nějaké "mezisvětlo" nic nezmění. Při stávajícím, na dálku špatně čitelném semaforu, musel tramvaják přibrzdit aby viděl jaké světlo svítí, teď si to bude moci letět přes křižovatku naplno a pokud zrovna padne červená, zabrzdit už nestačí...

0/0
11.6.2008 7:21





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.