Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nečas chce zastavit plýtvání s penězi pro potřebné

Lidé zneužívají příspěvky na sociální péči, tvrdí ministr Petr Nečas a chce změnu. Vinen je podle něj špatně nastavený systém posuzování žádostí. Ten zavedla vláda Jiřího Paroubka, která však odpovědnost nyní odmítá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

dutina

Škromach

udělá díru v rozpočtu nesystemovým zákonem a on se tim ještě chlubí.

0/0
24.4.2008 12:07

Vážný

Jak to je

Ten system je nastaveny tak, ze pomerne spravedlive a prave podle stavu prispiva na peci dle zapadnich standardu. To si prozadila Narodni rada zdravotne postizenych. Tj. ten prispevek jde dusledne za clovekem. Potiz je v nekolika vecech:

 

1) Většina lidí projde v seniorském období stavem, kdy je třeba o ně pečovat. To je podobné, jako s invalidníma cedulkama na auto. Při současném systému společnosti je prakticky velmi obtížné tuto péči přenést bezplatně převážně na děti, už proto, že jsou většinou ve věku, kdy mají vlastní děti, splácejí bydlení, platí za školy atd. Těžko se mohou uvolnit z práce...

2) Proto dostává příspěvek senior, který mu má pomoci si buď najít péči ve specializovaném zařízení (penzion důchodců apod.), nebo umožnit si péči kupovat doma, nebo kompenzuje ztrátu pracovní síly u rodin, které pečují o nemocné doma.

0/0
24.4.2008 11:22

Vážný

Re: Jak to je

 

3) Potíž je v tom, že pokud si ten postižený péči kupuje u firmy, tak musí zaplatit DPH, a minimálně daně z příjmu, sociálku a ZP zaměstnance, který o něj pečuje. Pokud ale o něj pečuje někdo doma, jsou tyto peníze nedaněné a zároveň je pečující ve stupni 2 a výše pojištěn zdravotně a důchodově - zadarmo. To je výrazná nerovnost ve prospěch domácí péče.

Ten zákon má ale i jiné mezery. Kritéria použitá na dospělé lze jen s obtížemi použít pro děti. Jsou sice upravené počty bodů vycházejících ze sebeobsluhy, ale také se řada úkonů prostě nepočítá.

Klíčové ale u dětí a mladých dospělých je to, že vedle péče o ně potřebují také osobní rozvoj.  Tj. například dovážet do speciální školy (nejen kvůli nepohyblivosti, ale i kvůli jiným problémům), zajistit dietní stravování, které škola neumí, a hlavně  provádět rehabilitaci a třeba speciální nácviky, kvůli školským dovednostem. A tuhle rozvojou složku péče zákon téměř nezohledňuje.

0/0
24.4.2008 11:29

Vážný

Re: Jak to je

Jinak pro pana ministra: Nárůst miliard není dán podstatně tím, že se plýtvá, ale tím, že prostě do této doby byli  postižení zaneddbáváni, odsouváni do ústavů a nebo dáváni na krk rodinám, pro které to znamenalo sociální pohromu - často člen rodiny bez práce a bez let na důchod !!!

Přitom stará posudková kritéria řešila spíše různé funkčnosti končetin apod., nevyhovovala zdaleka všem diagnózám. V tom je nový "pečovatelský" model lepší.

0/0
24.4.2008 11:47

zachy_26

problem

je přehnaná demokracie ve ktery nikdo za nic nemuze. lide kteri sou vazne nemocní a jejich pribuzní samozrejme na nejake penize nárok maji,ale lidi kteri maji starou babicku, kterou nikdy nevideli a berou 2 litry a vic mesicne a pak za to v lete jedou na dovolenou,ty bych zavrel. kazdyho kdo umylsne plejtva penezema všech by trestal,ale to bysme nesmeli zit v socialnim statem,kde se maj nejlip ty co se u mej litovat a nemaj svedomi. :-©

0/0
24.4.2008 11:16

Vážný

Re: problem

Jenže to je demagogie pana ministra: Ty peníze dostává ta babička, nikoliv ti lidé a navíc je úkolem sociálky kontrolovat jejich použití. Ta babička musí splnit přísná kritéria a pak dostává peníze na péči o sebe. (S tím řízením mám zkušenost.) Pokud je dává dětem, aniž o ní pečují je to její věc a někdy věc pro kriminálku (pokud není svéprávná)

0/0
24.4.2008 11:59

Swooppy

Pan Nečas lže!! A MfDnes s ním !!

Dle zákona může každý,který pečuje o nemohoucí osobu požádat o sociální příspěvěk.Požádat mohou nejeom fyzické ale i právnické osoby.Např.p Novák,ale i LDN např.Louny.Nejvyšší částka je cca 11 000./Tuto částku inkasují většinou LDN,či osoby pečující o nepohyblivou,nemohoucí osobu /mrtvice,rakovina a pod/. Lidé s nimi však neplýtvají.Pleny pro dospělé,polohovací postel pro ležáky a další a další věci opravdu nejsou zadarmo.A kdo zaplatí osobu pečující,za co bude ona žít.když je 24 hod k dispozici.Starost o nepohyblivou či nesvépravnou osobu je pro pečovatele /rodinu/ velmi náročné.Pobyt takové osoby v ústavu je daleko nákladnější./2000kč-např Fanny-pamatujete?/Díky Julínkově "reformě" však kriticky chybí posudkový lékaři,u kterých se posléze hromadí žádosti a ty pan Nečas prezentuje jako plýtvání prostředky.Takže,problémem není "plýtvání" protřednictvím neústavní péče,ale diletanstská práce v neprospěch společnosti nejen p.Nečase,ale i dvojčat JulCika.V čí prospěch pracují-doplňte sami!

0/0
24.4.2008 11:08

Hrustic

Re: Pan Nečas lže!! A MfDnes s ním !!

Jen se uklidni !!

Vsadim se, ze tady tak plamenne nemluvis o zminenem stupni 1, ktery z principu zneuzivan nejvice!

0/0
24.4.2008 12:31

Vážný

Re: Re: Pan Nečas lže!! A MfDnes s ním !!

Pokud má někdo dospělého ve stupni 1 tak už to něco znamená, musí splnit řadu bodů nemohoucnosti. Tj. musí mu už někdo docela pomáhat. Do této doby to dělali příbuzní zadarmo, pokud žil doma, nebo na to dostávali dotace různé instituce.

Teď si ten starý člověk může vybrat, peníze dostává on, nikoli ti kdo pečují.

Akorát už to ta rodina v řadě případů přestala dělat zadarmo. Ale i tak ten starý člověk mohl už dříve požádat o řadu služeb, třeba o dovoz jídla apod. Ale z řady důvodů to neudělal,raději jedl od příbuzných, nebo měl dietu. Teď halt došlo k rovnosti, kdy peníze jdou za tím člověkem.

A projevilo se, kolik práce si dělali lidé dosud zadarmo. Oni jí daleko více stále ještě dělají, ale takoto to prostě je...

0/0
24.4.2008 12:59

ibaba

Vezmeme příspěvky potřebným

a zaplatíme zase další miliardy za arbitráže které zavinili státní úředníci ,kteří už ve svých úřadech nepracují anebo se jim to lehce promine oni přece neví kdo to zavinil.Postavíme domy pro seniory a nové LDN kde bude stát  tzv.péče několika násobně víc ,ale budou  pracovní místa a majitelé těchto zprivatizovaných léčeben si namastí kapsu však kamarádi čekají.Nu a ještě bychom mohli navýšit počet úředníků,kteří o tomto budou rozhodovat za patřičné všimné.

0/0
24.4.2008 11:04

jendabenda

JHak můžu plýtvat něčím

co vůbec nedostanu? Před rokem jsem žádal o přípsěvek na péči pro otce který ležel v LDN. Dodnes není nic vyřízeného a otec je již půl roku po smrti. Tak ať mi někdo vysvětlí čím jsem plýtval.

0/0
24.4.2008 10:50

Hrustic

Re: JHak můžu plýtvat něčím

Vsak o tvem pripdadu se v clanku taky pise ... Jsou zahlceni blbostma a nestihaji ... 

0/0
24.4.2008 12:34

Reinkarnace Obraceče kalendáře

.......

U nás je prý 500 000  invalidních důchodců  .........  , to přece ani není možný 8-o8-o8-o

0/0
24.4.2008 10:43

madqwert

hanba, hanba!!! na jednani PS opet neni premier ani

vicepremier a kvuli tomu muselo byt jednani preruseno!!! za tohle vas platime? (Y);-D

0/0
24.4.2008 10:38

sluni-sluni

což tahle zastavit plýtvání peněz pro ministry,

a jim podobným - to by se ušetřilo peněz,nicméně - plno lidí ví, jak je těžký se starat o nemocného blízkého a plno lidí na to doplatí i svým zdravím, zase se ale všichni hází do jednoho pytle - kolektivní vina, jdu k lékaři - jen lékař rozhodně jestli jsem nemocný a jen lékař rozhodne jestli mi napíše lék, přip.neschopenku (nebo mi řekne že s banalitami at ho neotravuju - ale proč by to dělal, když má ze mě užitek), a další úředníci rozhodnou o různých sociálních příspěvcích. není potřeba nadávat na všechny, kteří jsou nemocní a berou sociální dávky, že jsou paraziti. nikdo neví co ho čeká -  a i kdyby byl 100x nějak připojištěn - oni i tam totiž existují výluky.

0/0
24.4.2008 10:16

Hofos

Co jste čekali?

ČSSD a jejich kupecké počty -- co může vzniknout z této kombinace? Jedině kolabující systém. Škromach aka RoKo vesnický vidlák je pro naši zemi horší než parta Kožených. Tak lidičky, teď si užijeme té "rostoucí" ekonomiky, kterou ČSSD našlápla? Co to je to ČSSD rostoucí? Jako rostoucí mandatorní rozpočtové výdaje?

0/0
24.4.2008 10:15

Paul111

pro cenzora

cenzore vrat muj prispevek nebylo tam nic spatneho jen pravda zase se ti to nelibi kdyz tak nedavejte vubec diskuze a bude pokoj

0/0
24.4.2008 10:01

karel60

Re: pro cenzora

On už jim dva dny blbne server, že se ti nezobrazují tvoje příspěvky. Mně pomůže třeba až třetí opětovné načtení diskuse. Včera si na to také hodně lidí stěžovalo.

0/0
24.4.2008 10:10

svazak1

..

Az se omezi podpora v nezamestnanosti na 6 mesicu a az se socialka smrskne tak na 2 litry bude dost penez na lecbu dlouhodobe nemocnych. Uvedomte si, ze line parazitni hovada okradaji o penize ty, kteri je doopravdy potrebuji. Neargumentujte prosim tim ze by se mely snizit platy politikum. To je jen kapka v mori. Sami vidite ze i blby 2000 mesicne ve finale udelaji 17 miliard....

0/0
24.4.2008 10:01

karel60

Re: ..

Pleteš si zdravotní a sociální daň. Až se zrealizuje to, co píšeš, mohou se navýšit důchody, mateřská dovolená..., ale ne léčba dlouhodobě nemocných.

0/0
24.4.2008 10:04

svazak1

Re: Re: ..

Pri nastaveni jako je dneska mas samozrejme pravdu. Samozrejme by to predpokladalo koncepcni zmenu.

0/0
24.4.2008 10:06

danax

představte si

že by o veškerých sociálních dávkách rozhodoval podle svého uvážení poctivý místní úředník, bez všech ze zákona povinných potrzení, jediné, co by se potvrzovalo, by byl dobrovolný příspěvek občanů na práci politiků..... sociální podporu by dali sousedi tomu, u koho by věděli, že i když dělá co může, víc už prostě nemůže.... a ten, který by nechtěl by měl na vzdáleném kraji obce s ostatními  podobnými střechu nad hlavou, nářadí a materiál na její zvelebení

0/0
24.4.2008 9:59

svazak1

Re: představte si

obavam se ze s veskou mentalitou by tento pokus nedopadl dobre...

0/0
24.4.2008 10:02

GreenForrest

Re: představte si

Představte si, že by se po zvolení do veřejné funkce celý majetek úředníka/politika prodal peníze vloženy do státního rozpočtu a po skončení jeho volebního období by mu byla vyplacena zpět částka závislá na tom jak exektivně a hospodárně svěřený úsek státního aparátu řídil.  To by byl hardcore :)

0/0
24.4.2008 10:19

Honza_J

Re: Re: představte si

To by do politiky šli jen lidi, co nic nemají a nebo mají jen dluhy ....

0/0
24.4.2008 10:31

Rosomak

Nebylo by lepší

přispět k důchodu bez rozdílů., tj. např. 1.000 Kč nad 75 let roku , od 80 let 2.000 Kč, od 85 let 3.000 Kč a od 90 let 5.000 Kč?

Vždyť ten senior si může vybrat, komu ty peníze dá. Posudkoví lékaři nebudou přetíženi, systém bude jednoduchý a nebude žrát další peníze v byrokracii.

A socanům se tím zavřou ústa.

0/0
24.4.2008 9:24

karel60

Re: Nebylo by lepší

Nejde přece o to, zavřít ústa socanům. Těžké onemocnění si nevybírá. Jde o to, aby se lidé, kteří nahrazují z jakýchkoliv důvodů LDN, nedostali do hmotné nouze.

0/0
24.4.2008 9:43

Honza_J

Re: Re: Nebylo by lepší

Přesně tak!!! Pokud se někdo chce starat o své nemocné rodiče (nebo děti, je to fuk), tak mu to umožněme! Je přeci lepší, aby se o nemocného starala rodina, než aby byl v moderním domově důchodců a nebo v LDN, kde se platí mraky zaměstnanců (jede se na 3 směny, soboty,neděle,... provoz budov atd). jen si to někdo spočítejte!!!! Péče v domácím prostředí je pro stát nejlevnější (to však nechtějí přiznat ředitelé domovů důchodců....)

0/0
24.4.2008 10:30

Honza_J

ústavy

Už někdo spočítal, kolik stojí jeden člověk v ústavu, nebo v domově důchodců? Není stále lepší, aby se o nemocného nejprve postarala rodina? A pokud se někdo v rodině najde, že se bude starat o postiženého (babička atd), tak bychom mu to měli alespoň nějak umožnit a uvědomte si všichni, že nemocní tu jsou a budou i nadále.

0/0
24.4.2008 9:13

Lanta2004

Re: ústavy

Ano,je to lepší.O příspěvek níže ale píšu jak takové opatrování babičky probíhá v praxi.Rv

0/0
24.4.2008 9:16

Honza_J

Re: Re: ústavy

Myslím si, že zákon má docela dobrou myšlenku. Úřednický aparát je nastaven strašně. Taky jsme čekali od ledna do srpna na vyjádření, i když v zákoně jsou 2 měsíce. Ale nedoporučoval bych schodit tento zákon ze stolu jen proto, že jsou úředníci laxní ....

0/0
24.4.2008 10:25

Lanta2004

Jak "funguje" sociální systém

Moje matka se cca 2 roky starala o svojí těžce nemocnou matku,tedy mojí babičku.Nechtěla jí dávat do ústavu a protože byla babička nepohyblivá,tak se jí musela věnovat defacto neustále.Na sociálním měla žádost o příspěvek na opatrování,zdravotní materiál a podobně.Byl u nich doma lékař,který posoudil babiččin stav jakožto vážný a uznal nárok mojí matky na příspěvek,ovšem toho se dodneška nedočkala a už asi nedočká - babička už je totiž od ledna mrtvá.

;-€Rv

0/0
24.4.2008 9:07

Blackhawks

Re: Jak "funguje" sociální systém

To je smutne ale tak to dneska chodi....v tomhle absurdistanu kdybys musel platit Ty tak si to vymuzou ale kdyz neplati stat mas smulu....

0/0
24.4.2008 9:22

Lanta2004

Re: Re: Jak "funguje" sociální systém

Jen ještě dodám,že moje matka už je taky v důchodu a že se s babičkou neskutečně nadřela.Za ty dva roky co se o ní starala strašně zestárla a poté co babička umřela se jí dost ulevilo,nebot byla šíleně utahaná a to už vůbec nemluvím kolik to stálo peněz.My jí přesvědčovali s bráchou at to vzdá a dá babičku do domova,že se takhle sama odrovná,ale ona to odmítla s tím,že je to její matka a její povinnost se o ní postarat.Přiznám,že když vidím co to všecno obnáší,že nevím jestli bych já byl tohoto schopen,pokud by moje matka byla ve stejný situaci.Asi jo,tedy doufám,ale je to fakt strašný.Kdo nezažil - nepochopí

0/0
24.4.2008 9:27

karel60

Re: Re: Re: Jak "funguje" sociální systém

Zřejmě Alzhaimer, takovou smutnou zkušenost jsem také prožil. :-(

0/0
24.4.2008 9:40

zbytečně buzeruješ

Re: Re: Re: Jak "funguje" sociální systém

souhlasím, zažila jsem to také. Čtyři roky, ve dne i v noci. Bez dovolené. Nejhorší byla hygiena, kdy jsem ji musela nosit do koupelny a ohnutá ji umýt, rychle osušit atd atd.

Teď mám sama částečnou invalidku, od zad chromou nohu. A i když nejsem a nepatřím mezi líné lidi, práci mi jen tak každý nedá.

Tenkrát, když babička umřela se mi taky hodně ulevilo, jen mi vadilo, že před ní musel umřít i můj manžel, taky dlouhodobě nemocný. Ale to je život a čas je milosrdný

0/0
24.4.2008 9:46

Ja su Kača Praskačova

JAK TO VLASTNĚ JE?

Může mně někdo napsat jak to vlastně je? V posledních dnech jsem navštívila odbornou lékařku, kde  jsem zaplatila 30 Kč  a dala mně lék, který měla v ordinaci a požadovala ode mně dalších 30 Kč. Při následné  kontrole po mně zase  chtěla 30 Kč. Jenom tak na okraj, když jsem některý lék nesnášela, tak jsem ho dala své obvodní lékařce aby ho podle uvážení dala jinému pacientovi. Potřebovala jsem léky na TK a proto jsem navštívila obvodní lékařku. Zaplatila jsem 30 Kč a následnou kontrolu i když mně změřila znovu tlak už nic nechtěla. Jak to že jedna lékařka vezme 60 Kč za dvě návštěvy + platba za lék a druhá za dvě návštěvy vezme jenom 30 Kč?  Tomu tedy nerozumím! ?

0/0
24.4.2008 9:02

rybizek

Re: JAK TO VLASTNĚ JE?

zeptej se Ratha a nevotravuj.

0/0
24.4.2008 9:08

Blackhawks

Re: Re: JAK TO VLASTNĚ JE?

iq tykve rybizku???

0/0
24.4.2008 9:19

Ja su Kača Praskačova

Re: Re: JAK TO VLASTNĚ JE?

Rybíku děkuji moc aspoň už nebudu litovat, že jsem tě na zahradě vykopala. Ještě jednou díky.:-P

0/0
24.4.2008 9:34

karel60

Re: Re: Re: JAK TO VLASTNĚ JE?

Že on ti kradl na zahradě jahody. Co chceš od socky.:-/

0/0
24.4.2008 9:46

WWWFlash

Re: JAK TO VLASTNĚ JE?

Vaše problémy bych chtěl mít... já teď utratil 90 korun za snídani, skandááál!;-D

0/0
24.4.2008 9:23

Ja su Kača Praskačova

Re: Re: JAK TO VLASTNĚ JE?

Tak dobrou chuť a nežer tolik:-P

0/0
24.4.2008 9:38

phi

Re: Re: Re: JAK TO VLASTNĚ JE?

hehe, 100g uzeneho pstruha a jedno jabko neni tolik :)

0/0
24.4.2008 9:45

karel60

Re: Re: Re: Re: JAK TO VLASTNĚ JE?

Kdo jí uzený, bude brzy studený.:-P

0/0
24.4.2008 9:49

palok59

příspěvky

tedy příspěvky na ošetřování jsou až ty poslední, které by mě tak štvaly. Je tady vypláceno milion jiných příspěvků, jež se dají zcela zodpovědně nazvat plýtváním. A ten uvedený příklad kdy oštřovatel dostal peníze až po smrti ošetřované osoby je taky nevhodný - všichni říkají, že je to "Boháč" a nestydí se žádat o příspěvek? :-))))). Žádný živočišný druh nepodporuje neschopné jedince. Ano, lidský druh je přece jenom trochu výše, chápu tedy, že by se měl solidárně postarat o nemocné či přestárlé, trošku mimo chápání je nutnost vydržovat neproduktivní trubce, kteří mají ještě tu drzost, že toto vydržování prezentují jako svoje nezadatelné právo.

0/0
24.4.2008 8:57

martexman

RE: Žádný živočišný druh nepodporuje neschopné jedince

Co si to vubec dovolujes rikat?! Ty nase male zviratko?! Mit takove nemoralni reci?! Takze kdyby tvoji dcerusku porazilo auto tak ji pujdes utopit do reky a totez udelas se svoji matkou az ji bude 60 let a zacne byt nemocna...?! Prepokladam ze ale Ty sam v prvni rade pri vazne nemoci se pujdes dobrovolne odstrelit tak abys nebyl spolecnosti na obtiz....!!!

Mam pro Tebe kamarada ktery ma podobne nazory jako Ty viz Gurzihostuv webblog: http://gurzigost.bloguje.cz/

Nema rad mladez invalidy duchodce urcite si s spolu budete rozumet jinak ma VS vzdelani. Takze uroven je zarucena.........:-))))) 

Puvodni text:

Žádný živočišný druh nepodporuje neschopné jedince. Ano, lidský druh je přece jenom trochu výše, chápu tedy, že by se měl solidárně postarat o nemocné či přestárlé, trošku mimo chápání je nutnost vydržovat neproduktivní trubce, kteří mají ještě tu drzost, že toto vydržování prezentují jako svoje nezadatelné právo.

0/0
24.4.2008 10:09

martexman

Re: příspěvky

Jo nahlasil jsem tvuj prispevek redakci

palok59

0/0
24.4.2008 10:16

zoufalec1

ta čeština!

cituji: "Nečas prý ještě na jaře ve vládě navrhne reformu ..." konec citátu. Toto je jen poznámka na adresu redaktora Eichlera. Pane redaktore, nebije vás do očí slovní spojení " ve vládě" ? Proč ubližujete naší češtině víc, než je nutno? Neznělo by lépe

"Nečas prý ještě na jaře vládě navrhne reformu.." Totéž může Nečas navrhnou třeba na zasedání vlády. Kdo jiný než novinář by měl umět česky?

0/0
24.4.2008 8:53

mayqo

pamatujete, jak komousi rvali, ze kdyz budou

pekarny soukrome bude stat rohlik dvacet korun a pospolity lid chcipne hlady?? Presne v tom duchu se ted rve proti privatnim nemocnicim a pojistovnam, zajimave je, ze krome zdravotniho pojisteni vsechny ostatni pojistky poskytujou soukrome subjekty a funguje to uplne v pohode, demence rudych populistu je neskutecna ;-D;-D;-D

0/0
24.4.2008 8:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.