Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Železniční jednokolejky hlídá dispečer. Ani to někdy nestačí

Jednokolejných tratí, kde provoz nejistí technika, jsou v Česku desítky. České dráhy sice ujišťují, že na rozdíl od tragického tramvajového úseku v Ostravě hlídá všechny jejich jednokolejky také dispečer. Nehody z minulosti ale ukazují, jak snadno může selhat "lidský faktor".

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

vrchni

ČD

Hodnoceni ČD -

Bezpečnost : :-©

Komfort: :-©

Ceny: 8-o;-D

0/0
18.4.2008 10:11

klv

Re: ČD

blbost,

poslední dobou jsem měl možnost služeb ČD využít a byl jsem spokojen, určitě by se dalo něco vylepšit ale vcelku to vůbec nebylo špatné

0/0
18.4.2008 10:27

vrchni

Re: Re: ČD

tak jsi asi nebyl mezi temi co na jednokolejce narazili do sebe v protismeru.  ;-D Jejich nazor by me take zajimal. !

0/0
18.4.2008 10:37

klv

Re: Re: Re: ČD

ne nebyl, také jsem nebyl u Nažidel, nebyl jsem na Titaniku, a nebyl jsem v letu 258, tito lidé asi měli také názor na dopravu, pokud přežili

pokud selže lidský faktor, mužete mi sebe skvělejší techniku nic vám nepomůže

0/0
18.4.2008 10:40

nic.ole

Re: Re: ČD

S ČD jsem taky spokojený. Penduluju Čechy Morava jednou za dva, tři týdny, ale je to bez přestupu, EC, a jízdní doby rok co rok kratší, na KB v poho. Zpoždění se vyskytne minimálně :-), pak to ovšem stojí za to.

0/0
19.4.2008 13:03

Monte Pelmo

Nepresnosti v clanku

Pan inspektor Steiner hrube mystifikuje verejnost, kdyz tvrdi, ze si strojvedouci z Bavorova spletl dny. Strojvedouci tohoto vlaku mel po dispecerovi zadat povoleni k odjezdu BEZ OHLEDU NA DEN, toto neucinil, cimz hrube porusil prislusny predpis ridici dopravu. A to byla taky pricina nehody, ne popleteni dnu.

Stejne tak je hloupy nazev clanku, lokalky nehlida dispecer, ale system opatreni. Jednim z nich je dispecer, dalsi je ten predpis D3 a dalsi jsou zeleznicari v terenu. Pokud strojvudce takto kasle na predpisy, system selhava.

To mimochodem plati i na tratich s autoblokem, autoblok neumi vlak sam "na cervenou" zastavit, stejne jako "autopilot" neumi pristat s letadlem... :-)

0/0
18.4.2008 9:14

klv

Re: Nepresnosti v clanku

nevím někde jsem četl že pokud vlak projede na trati červenou , tak sám zastaví,

0/0
18.4.2008 9:27

hbf

Re: Re: Nepresnosti v clanku

Předně, tam kde se "nekóduje" (přenos návěstí na mašinu), tam projetí červené vlak nezastaví. Ale strojvedoucí tam musí mačkat tlačítko bdělosti a pokud ho přestane mačkat, vlak bude zastaven.

Tam, kde se kóduje, tak strojvedoucí tlačítko bdělosti nemačká, ale do kabiny se mu přenáší, jaká návěst ho čeká na konci daného oddílu. Čeká-li ho na konci oddílu červená (i jiné návěsti) musí začít mačkat tlačítko bdělosti. ALE, bude-li tlačítko bdělosti řádně mačkat, červenou klidně projede. Ono totiž červenou např. na autobloku lze projet legálně, na jiných návěstidlech ji pak můžete projet když máte písemný rozkaz ....

0/0
18.4.2008 9:40

klv

Re: Re: Re: Nepresnosti v clanku

nevím nejsem odborník, jen jsem to někde četl, myslím že se to jmenovalo návěstní přenašeč? opakovač ?

0/0
18.4.2008 9:44

hbf

Re: Re: Re: Re: Nepresnosti v clanku

Návěstní opakovač vám "zopakuje" návěst z konce oddílu v kabině. Pokud se jedná o návěst omezující, vyžaduje potvrzení tlačítkem bdělosti (jakože o tom strojvedoucí ví). Nic víc.

0/0
18.4.2008 9:47

klv

Re: Re: Re: Re: Re: Nepresnosti v clanku

no a když to tlačítkem nepotvrdí tak co se stane ?

0/0
18.4.2008 10:04

hbf

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nepresnosti v clanku

Tak se vypustí vzduch z hlavního potrubí (rychlobrzda). problém je, že když to potvrzuje, tak klidně projede tu červenou

0/0
18.4.2008 10:11

klv

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nepresnosti v clanku

takže zastaví, odvozuji s výrazu rychlobrzda? ale když mačká tlačítko dál přesto že mu před nosem svítí červená, patrně to dělá úmyslně, nebo z nepozornosti, ale to už se dostáváme do chyb lidského faktoru, skoro jako vždy,

předpokládám že existuje nějaký předpis kdy a za jakých podmínek může červenou projet,

0/0
18.4.2008 10:25

nic.ole

Re: Nepresnosti v clanku

Přesné a výstižné. Jako další jištění se dá považovat "tlačítko bdělosti". Na autobloku myslím kontrola neprobíhá, pokud neprojede návěst stůj.

0/0
18.4.2008 9:44

hvarcz

Re: Nepresnosti v clanku

no jo, ale autopilot už dnes běžně přistává ....

0/0
18.4.2008 10:42

danny44

Re: Re: Nepresnosti v clanku

A proto byla například dnes dopoledne kvůli mlze Ruzyně zavřená..... (auto)pilot neviděl na ranvej8-o

0/0
18.4.2008 10:44

hvarcz

Re: Re: Re: Nepresnosti v clanku

tak třeba

http://www.mobilmail.cz/index.php?pg=m&id=:a0000306&ui=&ln=cs

0/0
18.4.2008 10:59

hvarcz

Re: Re: Re: Re: Nepresnosti v clanku

nebo tady

cestovani.ihned.cz/index.php?p=000000_save&article%5Bid%5D=16172170&article%5Barea_id%5D=10046430

0/0
18.4.2008 11:01

hvarcz

Re: Re: Re: Re: Re: Nepresnosti v clanku

tadz jsou popsany i cat

http://www.iabc.cz/scripts/detail.php?id=2171

0/0
18.4.2008 11:05

hvarcz

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nepresnosti v clanku

a tadz je preklad z angl. wikipedie

http://autopilot.navajo.cz/

je to automaticky preklad, ale kdo chce tak tomu rozumi

0/0
18.4.2008 11:06

hvarcz

Re: Re: Re: Nepresnosti v clanku

to záleží na předpisech

0/0
18.4.2008 11:08

javky

Re: Re: Re: Nepresnosti v clanku

Záleží jakou navigaci daná dráha má - Ruzyně má na dráze 24 CAT IIIb, jenže tahle dráha je teď zavřená, takže se lítá na 31 s CAT I. Jsou tam dané minimální podmínky viditelnosti, aby se dalo přistávat (tuším že 500m). Např pro CAT IIIc je limit nula při použití automatického přistání. (ale to už jsme od vlaků dost daleko ;-))

0/0
18.4.2008 13:07

Monte Pelmo

Palubni pocitac

Nechapu jedno - v Praze (a jiste i v Ostrave) maji vsechny tramvaje pocitacovy system, ktery sleduje vykony tramvaje (dodrzovani jizdniho radu, hlaseni zastavek, prip. digitalni panely atd.). Tramvaje zaroven pomoci ruznych metod umi zjistit, svoji polohu. Uprava software v pocitaci tak, aby u spoju, kde to jizdni rad vyzaduje, vyzadoval "virtualni zastavku" ve vyhybne a potvrzeni ze strany ridice je otazka par desitek tisic.

A je to opatreni mnohem blbuvzdornejsi nez nakukovani do poznamek ve vytistenem jizdnim radu. Pravdepodobnost nehody by to snizilo minimalne o jeden rad. Podobne opatreni by byvalo pomohlo i v Bavorove, ale ty pocitace v motorakach nejsou.

0/0
18.4.2008 8:53

231

Jak je dispečer hlídá?

Když stačí aby se mašinfíra spletl ve dni, tak dipečer hlídá tak maximálně ... . Spíše, ale na takové trati ani neni.

0/0
18.4.2008 8:07

tomacito

Re: Jak je dispečer hlídá?

Co já vím, tak na tokových jednokolejových tratích to řídil vypravčí, který snad dá povel strojvedoucímu, že může jet. A výpravčí si to ověří telefonátem. Tak to aspon fungovalo donedávna na jednokolejné trati Ostrava - Opava. Dnes už je to tuším řízeno centrálně ze Svinova.

0/0
18.4.2008 8:11

231

Re: Re: Jak je dispečer hlídá?

Šlo mi o to, že z nadpisu vyplívá, že jednokolejky hlídá dispečer, ale hned první popsaná nehoda, ukazuje, že ne všechny.

0/0
18.4.2008 8:15

JBetak

Re: Re: Re: Jak je dispečer hlídá?

Jsou dva druhy jednokolejek. Na frekventovanějších jsou normálně výpravčí ve stanicích. Na zbývajících nejsou a strojvedoucí se z každé dopravny s kolejovým rozvětvením hlásí telefonicky dispečerovi. Musí vylézt z vozu a pevným telefonem si vymění předepsané informace. Proto je to lepší než situace na klimkovické tramvaji, ale dokonalé to pochopitelně není.

0/0
18.4.2008 8:24

231

Re: Re: Re: Re: Jak je dispečer hlídá?

Jen nechápu proč pak nehodu zavinil strojvůdce, když se nepodíval do jízdního řádu. Čekal bych že, nehodu zaviní tím, že se neohlásí dispečerovi.

P.S. Pokud se musí strojvedoucí hlásit dispespečerovi POKAŽDÉ před vjezdem na jednokolejný úsek a po výjezdu z něj, je to pomalé, ale vcelku dokonalé. Pokud to musí dělat jen někdy, stojí to za ... .

0/0
18.4.2008 8:40

Monte Pelmo

Re: Re: Re: Re: Re: Jak je dispečer hlídá?

Mate pravdu, clanek je nepresny. Bavorovskou nehodu zavinil strojvudce, u tohoto vlaku se mel pred odjezdem z Bavorova VZDY hlasit dispecerovi, bez ohledu na den a on se na to vybodnul.

Tim hrube porusil predpisy a jeho kecy o tom, ze nevedel, jaky je den, ho neomlouvaji.

0/0
18.4.2008 8:55

Jen Aby

i kdyby si pitomci předávali štafetový kolík

tak je to pořád lepší, než nic ... naprosto nechápu, že české dráhy nevymyslí alespoň primitivní opatření za málo peněz, které by dublovalo činnost dispečera a mašinfíry.

Totéž v té Ostravě - všem bych nasadil chinin a dvojitý klistýr !!!

0/0
18.4.2008 7:37

tomacito

Re: i kdyby si pitomci předávali štafetový kolík

No nejlepší by byla počítačem řízená doprava a místo strojvedoucího by byl počítač (autopilot) a ušetří se peníze na platech ;-D A nedej bože, aby se tam dostal nějaký vir.

0/0
18.4.2008 7:58

hbf

Re: Re: i kdyby si pitomci předávali štafetový kolík

Počítač místo strojvedoucího není problém, funguje to i v ČR. Problém je, že počítač třeba nezaregistruje člověka hupnuvšího pod vlak, problém by byl i s autem na přejezdu a tp.

Jinak stejně dispečersky se řídí lokálky i v Rakousích, Německu, Francii, ba dokonce i v jůesej.

Žádný systém není všespásný. Pokud někdo hrubě poruší své povinnosti, takl je malér na světě. A je jedno, zda je to strojvedoucí na dirigované lokálce, který prostě vyjede, aniž by se dispečera zeptal, nebo výpravka na hlavním tahu v Čerčanech, který zapomene, že na koleji, kam staví, mu stojí vlak, nebo strojvedoucí na hlavním tahu v Káranicích ignoruje výstrahu, Stůj a nakouří to do protijedoucího nákladu.

0/0
18.4.2008 9:51

tomacito

Re: Re: Re: i kdyby si pitomci předávali štafetový kolík

Já to samozřejmě nemyslel vážně s tím počítačem, spíše jsem reagoval na příspěvek nedemnou, že proč nezabezpečí dráhy jednokolejné úseky. Ono pokud tam není pravidelný a častý provoz, tak se jim to určitě nevyplatí. Pak by se kolega víše divil, proč statní podnik je pořád v červených číslech :-)

0/0
18.4.2008 11:39

Brouk Pytlík654

neřešit...

Kolik lidí se zabije na silnicích? Jaké je zabezpečení silnic? Jedno trhnutí volantem trošku do strany a X lidí zemře. A nikdo nic nedělá.

Tak proč lít miliardy do železnic kvůli několik mrtvým? Je to umělý problém.

0/0
18.4.2008 7:21

LoginPoze

To máš jako na louce...

odskočíš si za keř a plno Brouků Pytlíků skončí v chofně... :-P

0/0
18.4.2008 7:27

Hobbit

Re: neřešit...

Ono by stacilo, aby media psala o vecech, ktere dulezite jsou a ne o "senzacich" na ktere se staci zeptat (v tomto pripade kazdeho nadrazaka) a ani je pak neumi ze zvych poznamek prepsat taky, aby nevzniknul nesmysl.

Nerikam, ze nemaji informovat o takovychto srazkach a "prusvihach", ale rozmazavat to a varit z neceho, co vi hromady lidi a vydavat to jeste za senzaci.....

Zde se proste jednalo o to, ze stacila chyba jednoho, stejne jako na jakekoliv silnici. Bohuzel, tramvaj (vlak) ma ponekud delsi brzdnou drahu, nez auto.

0/0
18.4.2008 7:28

livingproof

Re: neřešit...

V případě silnice nikdo nic nedělá zřejmě proto, že prakticky žádné zabezpečení není v případě tohoto druhu dopravy možné. Prostě kdokoli si vzpomene, sedne si za volant (třeba i opilý) a prostě jede a záleží čistě na něm, jestli někoho cestou zabije nebo ne.

Zatímco na železnici dnes existují taková zabezpečení, že prakticky již není třeba ani strojvedoucí a vlak může jet naprosto sám podle aktuální situace na trati.

Takže zatímco na silnici se nedá dělat prakticky nic, na železnici je to pouze o penězích.

0/0
18.4.2008 7:51

falda

Re: Re: neřešit...

Dá se dělat i na silnicích - prevence například formou psychotestů. To by rázem ubylo řidičů! A bylo by to dobře. Sice se něco takového provádí (nebo aspoň provádělo) u profesionálů, ale sám jsem byl svědkem toho, jaký to mělo efekt. Testem neprošel skoro nikdo, ale všichni to stejně dostali. Pak je opravdu těžké něco podnikat, když se to beztak obejde.

0/0
18.4.2008 8:19

livingproof

Re: Re: Re: neřešit...

No dobře, ale psychotesty se nedají zařadit mezi technické vymoženosti sloužící k bezpečnosti provozu :) Navíc dneska dostane naprosto každý i řidičák a to nemusí prakticky ani chodit do autoškoly (tedy jen jednou - s obálkou).

Takhle si nepředstavuju bezpečnou a moderní dopravu 21.století.

0/0
18.4.2008 8:24

Hobbit

to jsou zase "novinky". Nejsou.

Hmmm, bohuzel DZZka (dalkove zabezpecovaci zarizeni) a autoblok jsou dve rozdilne veci, ktere spolu nemaji nic spolecneho. Autoblok je plne automaticky a hlida tratove koleje, DZZka je  v podstate dalkove ovladana releovka  (jee, ted bude dalsi "hura" ze spoustu stanic hlidaji relatka).

Funguje vlastne DZZka jeste nekde? Vim, ze byla na trati plzen - cheb, ale mam dojem, ze se kdysi rusila. Pak byla snad z prahy na kralupy, ale to nevim presne.

Ted jeste prijde v novinach dalsi hura, ze hromadu stanic hlida zabezpecovaci zarizeni, ktere je mnohdy nekolikanasobne starsi nez jeho obsluha a nedokaze ani samo zjistit, jestli je volna kolej ve stanici, to zas bude "prekvapeni" a "novinka".

Kdyby se na dotcene tramvajove trati jezdilo alespon podle zjednoduseneho rizeni (D3) nemuselo se nic stat, pak je potreba chyba dvou, kdezto kdyz se jezdi podle stafli, kdy staci chyba jednoho, je to proste problem a lide jsou omylni.

0/0
18.4.2008 7:11

JPNB

moře chyh,pardon nesmyslů

Bohužel celý článek je trochu nesmyslný. Autoblok a dálkové řízení (ovládání) jsou věci naprosto odlišné.

Autoblok je trati a změnu návěstí obsluhuje (ovlivňuje) jedoucí vlak jeli úsek za návěstilem obsazen tak svítí "stůj" (červená) atd. výpravčí (dispečer) na to nemá žádný vliv. Dálkové řízení znamená obsluhu více stanic jedním výpravčím (dispečerem) což samo o sobě neznamená bezpečnější provoz,ale kvůli němu je nutné upravit(nově zbudovat) zabezpečovací zařízení,které znamená vyšší bezpečnost. 

Předpis ČD D3 je zdednodušené řízení dražní dopravy aplikuje se pouze na některých tratít s velmi malou intenzitou provozu,v určených stanicích se strojvedoucí telefonicky hlásí dispečerovy který jim povoluje jízdu do další stanice.

0/0
18.4.2008 3:58

LoginPoze

Čet' jsem to dvakrát, ale jaksi nepobral...

Nešlo by to pro laiky aspoň česky? :-(

0/0
18.4.2008 7:24

hbf

Re: Čet' jsem to dvakrát, ale jaksi nepobral...

Autoblok: Trať mezi stanicemi máte rozdělenou na několik oddílů, na konci každého z nich je semafor. Základní návěst na semaforu je Volno.

Do oddílu za semaforem vjede vlak. Semafor se shodí na Stůj. Vlak uvolní oddíl bezprostředně za semaforem, na semaforu se rozsvítí Výstraha.  Vlak uvolní i druhý oddíl za semaforem a znovu se rozsvítí Volno. A takhle to postupuje po celé trati až ke stanici.

Dálkové ovládání - to znamená, že ve stanici není výpravčí a jeho práci dělá výpravčí odjinud, na dálku ovládá výhybky a návěstidla. Dálkově lze ovládat i některá zařízení mimo stanici (automatická hradla, odbočky, závory). Autoblok se dálkově neovládá, bo se neovládá vůbec, je to automatické zařízení ovládané jízdou vlaku.

0/0
18.4.2008 9:58

FrantaV

Re: moře chyh,pardon nesmyslů

Tady se musim zastat trochu novinaru. V porovnani s ostatnimi clanky o tehle problematice je tenhle jeste docela na urovni. A "cestujici verejnosti" (;)) stejne D1,D2, D3 ... pripominaji spis gumokolni trasy nez cokoliv jineho.

Treba znalost navesti 106 je mezi verejnosti taky minimalni a pritom jsou pripady kdy jeji pouziti civilistou mohlo zabranit nehodam (na druhou stranu mozna dobre ze ji nezna kazdy nudici se pubescent, stejne jako postup rucni aktivace PZZ atd.).

0/0
18.4.2008 7:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.