Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ministr školství chce platit učitele podle schopností

Nejen délka praxe, ale i schopnosti učitele mají rozhodovat o výši platu. Ministr školství chystá revoluci v odměňování pedagogů, aniž jim slibuje plošný nárůst mezd. Chce změnit platové tabulky a uvolnit ruce ředitelům v odměňování nejschopnějších "kádrů".

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

aamarantine

!!!

P.S. Kdybych si opět vybírala profesi,tak určitě NE pedagogickou!!!!

0/0
30.3.2008 19:32

aamarantine

České školství

Jsem učitelka a jsem nejmladší z našeho pedagogického sboru. A musím říct z vlastní zkušenosti, že i kdybych byla sebelepší ( mí žáci to říkali, rodiče žáků nebo kolik "mých" dětí se dostalo na gymnázia) tak to stejně nikdo neocení. Zažila jsem i, že přišla "nová" starší učitelka a dostala osobní ohodnocení vyšší než já a už ve zkušební době! Nevím jak je to jinde,ale z vlastní zkušenosti vím,že platí: Jsi mladý, drž hubu a krok!!!! Ale ještě naštěstí existuje pořekadlo: Změna je život!R^

0/0
30.3.2008 19:30

ptcko

Re: České školství

Změň školu - jde to i jinak - ale musí člověk dřít a pak má o trošku vyšší osobku než starý kádry, které mají daleko vyšší základ. 

0/0
30.3.2008 19:40

TomášM

Re: České školství

naučte se programovat na špičkové úrovni. IT firmy vám utrhají ruce a dostanete se v pohodě na 70 - 100 litrů nástupního platu....

0/0
30.3.2008 22:43

prizemni realistka

vlezdoprdelky

hezký změna... učitelé budou placeni podle toho, jak jsou oblíbeni u vedení...

to asi naše školství nezachrání...

stačilo by tak málo... ať učí ten, koho to baví a je schopen z vejplaty uživit třeba rodinu... a až ho to přestane bavit jde jinam... ať neučej lidi co to děkaj jen proto že maj pocit že nic jinýho nezvládnou...

a každej kdo máte silný kecy, jděte aspoň roka učit...

0/0
25.1.2008 21:31

ELAPHURUS

CO JE CO

Kdo je dobrý učitel a kdo špatný? Musí být lepší učitel ve škole 12 hodin a horší 6? Kdo bude učitele hodnotit? Kolegové, ředitel, rodiče, žáci ? Výborný učitel dává samé jedničky a mizerný čtyřky a pětky ? Úspěch v dalším studiu, úspěch v životě, účast v soutěžích ? Se kterým je legrace nebo, kdo je strohý a přísný ? V jakých jednotkách hodnotit ? Brát ohled na složení ( intelektuální, charakterové apod. ) třídy nebo studijní skupiny ?

0/0
12.1.2008 19:07

Isabelle

Re: CO JE CO

Pamatuji na ceske ucitelky, arogantni, poroucive, nesnesitelne....

Kanadske ucitelky R^ rozdil mezi nebem a zemi...i kdyz jsem neumela perfect english, pomahali, s usmevem :-)

0/0
12.1.2008 19:13

kolacos

Re: Re: CO JE CO

ale kolik ti bylo let ?? kdyz te ucili?

0/0
12.1.2008 19:14

Isabelle

Re: Re: Re: CO JE CO

Skoro do 12,(proto pisu dost spatne cesky) ver mi, pristup nejenom ucitelstva ale celkove lidi k lidem je rozdilny...

0/0
12.1.2008 19:17

barbudo

Re: Re: CO JE CO

... tak to jsem asi vyrůstal v Kanadě ... divné, že se tam mluvilo česky ...

0/0
12.1.2008 19:16

Isabelle

Re: Re: Re: CO JE CO

asi jste mel stesti, mne se to tam nepovedlo.....az tady :-)R^

0/0
12.1.2008 19:19

barbudo

Re: Re: Re: Re: CO JE CO

... a v první třídě jse měl pana učitele. Měl bílé vlasy, na začátku hodiny vytáhnul housličky a zazpívali jme si nějakou národní píseň ...

0/0
12.1.2008 19:21

Isabelle

Re: Re: Re: Re: Re: CO JE CO

Ve ctvrte tride, pan ucitel Vydra mi dal facku a prohlasil "porad se vrtis"

jedinou facku kterou jsem kdy dostala...

0/0
12.1.2008 19:24

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: CO JE CO

... jojo, taky jsem jednu chytil. V devítce. Když pan učitel zjistil, že se zmýlil, omluvil se mi před nastoupenou třídou ...

0/0
12.1.2008 19:31

Isabelle

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: CO JE CO

co bylo bylo...nashle, konci mi poledni prestavka...:-)

0/0
12.1.2008 19:40

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: CO JE CO

:-)

0/0
12.1.2008 21:37

Stiller

Re: CO JE CO

Je to nesmysl,neda se presne urcit,kdo je dobry a kdo spatny ucitel.Ja mam vetsinou dobre zkusenosti s uciteli v CR.Tohle vse jsou jen vymluvy,jak dat jeste min penez na skolstvi,och,podivejte ,vsichni ucitele jsou neschopni... Co takto platiti politiky podle vykonu?

0/0
12.1.2008 19:23

rohatey

Re: CO JE CO

Hm, o téhle teorii idiotů jsem už slyšel, šíří se to hlavně mezi těmi humanistickými "vzdělanci". Všechno je relativní, nikdo není schopen určit kdo pracuje dobře a kdo špatně, koho názory jsou dobré a koho špatné, kdo má pravdu nebo nemá pravdu atd. atd.

Pokud nějaká soudružka ředitelka nepozná dobrého učitele od špatného, učitele kterého nutně potřebuje od toho kterého nepotřebuje tak by se měla jít živit něčím jiným. Osobně jsem poznal dobrého učitele a špatného učitele i domova, dobrý učitel udrží ve třídě kázeň a děti něco naučí, špatný učitel udržuje ve třídě anarchii a děti nenaučí nic, takovému platit i jen tu minimální mzdu, to jsou opravdu vyhozené peníze. Tady by se dalo hodnotit naprosto spolehlivě a objektivně, třeba žáci každý rok na celostátní testy a tam by se vidělo jaké má kdo výsledky.

0/0
13.1.2008 14:07

ptcko

Re: CO JE CO

Dobrý ředitel musí během roku poznat kdo je dobrý učitel a kdo ne. Stačí jen pozorovat, ptát se učitelů a taky žáků ... neptat se samozřejmě kdo je dobrý a kdo ne, ale na to kdo co chce, jak učí a tak ... myslím, že i učitele mezi sebou umí posoudit kdo má dobré výsledky a kdo horší ...

0/0
30.3.2008 19:42

barbudo

Ano soudruhu ministře ...

... to říkali všichni soudruzi ministři ...

0/0
12.1.2008 19:07

kolacos

no to sem teda zvedavej jak to chce udelat

;-D;-D;-D

0/0
12.1.2008 18:45

petra2605

no konec kecalum.

odzvoni tem co jenom kecaj a nezaujmou ani mouchu na tabuli...

0/0
12.1.2008 16:43

vovov

Re: no konec kecalum.

Cha, cha - na to jste přišla jak? Kdo a jak bude měřit práci učitele, třeba i to, jak někoho zaujme? A pak, když je žák hloupý jaksi od přírody, tak by ho nedokázal zaujmout ani Komenský křížený s Makarenkem. ..... Ten ministr Liška jenom obkecavá, protože problém je úplně jinde: .... DO ŠKOLSTVÍ JDE ŽALOSTNĚ MÁLO PENĚZ a tak ředitel školy nemůže dát dost ani mladým ani starým!  A není pravda, že dnes je nějak určeno, kolik může být osobní ohodnocení ... takže ředitel když chce, může dát klidně hodně peněz formou osobního hodnocení mladému schopnému a třeba nic starému neschopnému. ...  Ale pozor! To že je někdo mladý učitel, tak ještě neznamená, že je výborný a starý učitel neschopný. Klidně to může být a mnohdy i bývá naopak. Starší učitelé často mají větší zanícení pro pedagogickou práci, jsou obětavější. Starší učitelé mají také více pedagogických a životních zkušeností.

0/0
12.1.2008 17:54

kolacos

Re: Re: no konec kecalum.

ale zaroven neplati ze co stary ucitel to dobry ucitel a co mlady ucitel to spatny ucitel, a personal skol se velmi dobre zna a jsou to kamaradi , reditel bude davat predevsim svym znamym bez ohledu na vysledky,( jak je spravne napsano v clanku) ;-)

0/0
12.1.2008 18:50

vovov

Re: Re: Re: no konec kecalum.

Bez ohledu na výsledky ... a jak chcete ve školství výsledky změřit? Je to hodně obtížné a může v tom být hodně, až příliš hodně, subjektivního pohledu hodnotitele.

0/0
12.1.2008 18:57

kolacos

Re: Re: Re: Re: no konec kecalum.

nj prave ze to hodnotit lze obtizneji ale jde , samozrejme ze nake male odchylky nejde poznat ale extremy se poznat daji , pamatuji na stredni ze jsme taky takove 2 ucitele meli a clovek po jeho hodine nevedel vubec nic protoze ten clovek prisel z praxe a neumel ucit , placal pate pres devate apod , odbihal k pitomostem atd a kdyz si cela trida stezuje na nej tak uz by se tim mohl nekdo zabyvat a ne to hazet na zaky ;-)R^

0/0
12.1.2008 19:00

vovov

Re: Re: Re: Re: Re: no konec kecalum.

To ovšem mohl být extrém ..... většinou to je tak, že se učitelé snaží pracovat co nejlépe a ve škole vůbec nemusí platit, že někdo je lepší a jiný horší!

A také to mohlo být tak, že ten učitel byl náročný a žáci nechtěli či na to prostě neměli ...... vždyť opravdu nejsou všichni lidé stejně chytří a dnes se dostanou na střední školy i žáci, kteří by mli v minulostri problémy i v učebních oborech ...

0/0
12.1.2008 19:09

kolacos

Re: Re: Re: Re: Re: Re: no konec kecalum.

on chtel taky pracovat co nejlepe ale proste to neumel a zaci si nemuzou dovolit doplatit na jeho neumeni pak pri maturite, a nejde o nektere nechytre zaky ale o to jakym zpusobem vykladal to bys musel zazit ;-D;-DR^

0/0
12.1.2008 19:14

pracovnik

Některé školy mají peněz dost

:-/Mám pocit, že brečení o nedostatku peněz je malichernost. V některých školách pracují školníci, jeden ráno odemkne, druhý večer zamkne a na víkend je tady další už třetí síla. To pak 15 000 Kč učitele je opravdu málo, protože školník má 12 000 Kč čistého za to, že jeden týden odemyká ráno a večer už zamyká za stejný plat druhý školníka další týden se jenom vymění. Všechnu práci, kterou tento školník pro školu udělá navíc, mu platí jako práci na ŽL. Nedivím se, že na nás učitele pak na platy nezbývá. ;-(

0/0
11.1.2008 19:12

rohatey

Dobrý nápad

Řekl bych že v komeční sféře tohle odměňování dle počtu let neexistuje nikde, všude se hodnotí přínos pro firmu a výkony. Nevím proč státní správa má suplovat nějaký sociální ústav pro všelijaké lemply a odměňovat je povinně podle nějakých podivných zásluh jako je věk. :-) 

0/0
11.1.2008 18:07

rohatey

Re: Dobrý nápad

Ta námitka že by soudružka ředitelka mohla odměňovat kamarádky neobstojí, pokud bude ředitelka přeplácet své  neschopné kamarádky, tak škola nebude mít ty učitele co potřebuje a potom by měl někdo odměnit paní ředitelku vyhazovem. Tohle se bez následků dlouhodobě praktikovat nedá.  

0/0
11.1.2008 18:18

rocur

Re: Re: Dobrý nápad

S oběma mohu jen souhlasit – mladý učitel, co se na tuto reformu jen třese :-)[>-]

0/0
11.1.2008 20:55

vovov

Re: Re: Re: Dobrý nápad

.... aby až zestárne, byl nějakým troubou označen za málo schopného a byl mu snížen plat ve prospěch mladého, schopného??!

0/0
12.1.2008 18:43

vovov

Re: Dobrý nápad

Mýlíte se -- i ve firmách se s věkem plat zvyšuje, nikoliv snižuje !!  Pouze není tabulkami přesně určeno o kolik, zde opravdu dosti záleží na posouzení vedoucího, nikdy však s léty nedochází ke snižování platu. A pak: starší pracovníci mají více zkušeností, které nelze získat jinak, než dlouholetou prací.  Starší pracovníci jsou jak pro státní instituci,  tak i pro soukromou firmu, dosti často téměř nenahraditelní. Základní platy podle tabulek jsou proto na místě. Mladí pracovníci se mají také na co těšit, že prostě dostane přece jen za nějakých třeba 5 let přidáno. Přece to nejde udělat tak, dát hned mladým, nezkušeným ty nejvyšší mzdy a až zestárnou, tak jim říci: Teď jste již neschopní, plat vám snížíme a vezmeme mladého schopného. A měřit objektivně práci učitele je prakticky nemožné. Problém je jinde: NA ŠKOLSTVÍ VYNAKLÁDÁ STÁT JEN VELMI MÁLO a to i ve srovnání s jinými státy světa - u nás pouhá 4% HDP, jinde ve vyspělých zemích přes 6%.

0/0
12.1.2008 18:08

sorgedoktor

I my, co kráčíme po vrcholcích vědy....

si  vážíme   pedagogů a přejeme jim hodně zdraví a hodně peněz.Zároven bych vás všechny chtěl upozornit, že mít doma učitelku která učí 15 let naní žádný med..I zde platí přísloví:Non iurare in verba magistri..

0/0
11.1.2008 16:49

Philosopher

Super plat

Moje děti říkají o některých učitelích, že jsou všehoschopní. Z toho vyplývá, že při odměňování dle schopností by měli mít tzv. všeplat. Kdepak chce ministr na takový všeplat vzít peníze ?

0/0
11.1.2008 16:28

rocur

Re: Super plat

R^;-D

0/0
11.1.2008 20:56

myryjam1

ach jo

ono nikoho taky nenapadá, že když ubývá dětí, zvyšuje se věk odchodu do důchodu, tak zákonitě musí se zvyšovat průměrný věk učitelů, navíc měřítka kvality práce učitele;-D;-D;-D;-D to je tak nepředstavitelně abstraktní pojem, zase se přiberou na ministerstvu úředníci, o to bude míň peněz pro učitele a vymyslí teoretickou slátaninu - prostě stále platí dej volovi funkci a vymyslí lejstro(Y)

0/0
11.1.2008 16:07

vovov

Re: ach jo

Máte pravdu ... Kdo a jak by měl objektivně měřit práci učitele? To je prakticky nemožné, jedině, že by se přibralo velké množství inspektorů = zbytečných úředníků.

V nadpisu článku se uvádí: ""Ministr školství chce platit učitele podle schopností"" .... což takhle platit i ministry podle schopností?! .... ale kdo to bude kvalifikocvaně a objektivně měřit?? ... Anebo snad dát těm nejmladším a tedy automaticky nejschiopnějším, nejvíce???

0/0
12.1.2008 18:41

Grepy

Mladi x stari

Nikoho nenapada, ze takovy mlady schopny ucitel bude taky jednou stary. A nikdo nechce, aby mu vekem plat zustal stejny, nebo se zmensil :)

Myslim, ze ve skolstvi je docela dobra jistota v tom, ze se tam dela za neco mene penez, ale je to jistota do duchodu :)

Co by taky chudaci ucitele sli v 50 delat, kdyby je propustili.

Urcite bych se tam nesnazil tam narvat plosne nejak moc penez na mzdy. Takhle je tam aspon vic lidi, co to nedelaji kvuli prachum :) a neni tak velka fluktuace.

Cest :)

0/0
11.1.2008 14:54

ptcko

Jo škola

Jako učitel si myslím, že školství má mnoho problémů - ty které se týkají mezd jsou podle mne tyto:

- utrácí se za kraviny miliardy a pak není na to důležité - tj. je nutné zrušit "škatulkování" peněz

- je nutné zrušit mzdové tabulky a to ze dvou důvodů - a) starší není lepší b) rozdílné životní náklady v různých regionech

- zrušit školní odbory, které jen škodí a raději mít třeba profesní klub nebo raději nic.

0/0
11.1.2008 14:24

our_city

Re: Jo škola

0/0
11.1.2008 17:59

da_rd_a

Re: Jo škola

Ta za 1. Jako učitel  uč! Na prachy myslet je za2.8-o

0/0
12.1.2008 18:05

vovov

Re: Jo škola

Dost pochybuji, že jste učitel. Spíš si myslím, že se za něj jen vydáváte.

1) Je pravda, že se utrácejí peníze za kraviny, ne ale ve školách. Jsou to na centrální úrovní všešlijaké zbytečné granty, všelijaké, bezprostředně vzdělání a výchově nesloužící, centrální průzkumy, evaluace, soutěže a podobně.

A k platům:

a) Starší znamená zkušenější, starší neznamená automaticky horší!! b) Tabulky jsou potřeba, učitelé mají aspoň nějakou jistotu.

c) Rozdílné náklady v různých regionech nemají s tabulkami nic společného. Pokud by to mělo být zohledňováno, muselo by tak činit MŠMT centrálně. Ovšem, jak chcete posuzovat různé životní náklady v různých regionech? A jsou opravdu ty životní náklady tak rozdílné? Vždyť v době unifikovaných supermarketů jsou ceny všude hodně stejné. d) Není mi známo, že by odbory nějak škodily. Naopak odbory se zasazují za platová i sociální práva pracovníků. Kdo jiný se lidí zastane, když ne odbory? Pokud tvrdíte, že škodí, měl byste opravdu konkrétně uvést jak.

0/0
12.1.2008 18:34

Dr No

Na platy učitelů by bylo dost,

kdyby se školství zbavilo "starých struktur" (ne věkem, ale myšlením). Vzdělanosti naší mládeže by velmi prospělo, kdyby někteří "pedagogové" přestali otravovat jejich mladé mozky nesmysly a metodami, které pochytili v časech socialistického školství a kterých se nejsou schopni zbavit.

0/0
11.1.2008 14:20

gentlastwo

Nesmysly a metody...jestli jste opravdu doktor

zavřete se do koutka stydte se !!!!!

O   doby klasických  a  reálných  Gymnasií  uplynulo 50 let..

Od té doby se leccos  změnilo.V matematice, v pedagogice atd..

Tak Vy byste ty starší před důchodem vyhodil???

Není Vám hanba?????

0/0
11.1.2008 16:13

supernova

Re: Nesmysly a metody...jestli jste opravdu doktor

umíte číst??

0/0
11.1.2008 18:13

kretzschmar

Predmety

no a jinak k diskusim komu pridat komu ubrat... nez bych zacal kecat, tak bych si to tam sel zkusit. ucit obcanku, je daleko horsi nez anglictinu. v obcanece vam na zakladce delaji decka celou hodinu kraviny, rozcilujete se s nima (ne, ja ji neucim:) - ale vim jak to maji ostatni ucitele) a anglictina decka vetsinou bavi, protoze vi ze je potreba a chcou se ju ucit a navic jazyky se uci v pocetne mensich skupinach, vetsinou. ani telak neni nejlehci, mozna na stredni, kde si ucitel opravdu muze cist noviny. takze takhle se na to divat, podle oboru je nesmysl. ja ucim informatiku a muzu rict, ze je to asi nejjednodussi predmet na uceni a informatici jsou na skolach placeni s anglictinarama nejlip. cos me osobne neprijde moc spravedlivy, ale hadat se reditelkou se nepudu:)))

0/0
11.1.2008 13:53

anžto

Re: Predmety

nechci být zlá, ale spíš si občas sedni do kabinetu s češtinářem/kou:-)  

0/0
11.1.2008 14:27

kretzschmar

Re: Re: Predmety

tam se nevejdu, protoze je plnej sesitu k opravovani:))) (ty predmety byl jen priklad, navic kazdymu sedi neco jinyho, jen jsem se pozastavoval nad faktem, ze pohled, obcankarum ubrat, je hodne nesmyslnej)

0/0
11.1.2008 16:56





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.