Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

TESTY: zjistěte, kam až sahají vaše matematické znalosti

Zjistěte, jak jste na tom s matematickými vědomostmi. Tentokrát pro vás agentura ZKOUŠKY NANEČISTO připravila ve spolupráci s redakcí iDNES.cz sedm testů z matematiky. Testy jsou sestavené z různých úloh, a to postupně od učiva 5. třídy až po vysokoškolské příklady.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Hrdý Budžes

Neni nahodou v testu 5 - bod 9 dost blby vyber moznosti?

:))

0/0
16.12.2007 13:29

Zajdee

Re: Neni nahodou v testu 5 - bod 9 dost blby vyber moznosti?

Asi jde o chyták :-)))

0/0
26.3.2008 15:08

Sam666

Re: Neni nahodou v testu 5 - bod 9 dost blby vyber moznosti?

Vzhledem k tomu, ze se jedna o definici eulerova cisla, tak asi nee :-D

http://cs.wikipedia.org/wiki/Eulerovo_%C4%8D%C3%ADslo

0/0
9.4.2008 6:44

Jimi Hemendex

Moje

sú už dávno v anále...;-D

0/0
16.12.2007 12:51

h@luzak

woow

Tak jsem si to zkusil a nestačím se divit. Předpokládal jsem, že test je určen pro určitou úroveň. Ale kombinace správnosti odpovědi na otázku, jaké musí být číslo pod odmocninou (správně údajně "nezáporné") a poslední otázky - čemu je rovno i (správná odpověď: druhá odmocnina z -1) mě skutečně rozesmála. Buď se pohybujte v reálném nebo komplexním oboru. Tento test z matematické teorie zavání rozpolcením osobnosti autora 8-o

0/0
13.12.2007 9:27

Sunny29

Re: woow

Zdá se, že zde nejsi se svým názorem osamocen. ;-)

0/0
13.12.2007 10:01

Husar

Re: woow

Neexistuje žádná funkce ve středoškolské matematice, která by byla definována na množině C. Funkce jsou zobrazením z množniny reálných čísel, u odmocnin je definiční obor ještě zúžen. Pletete hrušky s jablkama. To, že v partii komplexních čísel počítáme s imaginární jednotkou i, nijak neovlivňuje nauku o funkcích. Jak byste chtěli zakreslit odmocninnou funkci zadefinovanou na množině C do kartézské soustavy souřadnic a popsat její vlastnosti????

0/0
13.12.2007 12:55

Philosopher

Nestačím se divit

To by mě zajímalo, na které VŠ se uči ta vysokoškolská matematika (test 5).

0/0
10.12.2007 17:49

Sunny29

Re: Nestačím se divit

MatFyz. :-)

0/0
13.12.2007 10:05

tom-2718281828459

Re: Re: Nestačím se divit

děláš si srandu, ještě že jsem tam nešel, já myslel, že tohle se učí na základce. Je vidět že ten co ten test vymýšlel nikdy matematiku nesudovat, tohle se učí poslední rok na gymplu, na vysoké by se determinant nedefinaval jako "číslo přiřazené čtvercové matici"(čtvercové matici je přiřazená třeba hodnost a stopa) , ale třeba jako "A je lineární operátor na V_n nad T a císlo alpha je takové ,že pro všechny antisymetrické k-lineární formy w na prostoru Lambda(V_n)  a pro každý n-členný soubor (x_1 ...x_n) z V^n_n platí:  w(Ax_1,.....Ax_n) = atpha w(x_1,...x_n)

pak se alpha nazývá determinat operátoru A ..ufff " (ale existují jiné eqivalentní definice)

p.s měl jsem ze všech testů kromě historie 20 bodů:-P

0/0
30.7.2008 15:59

Jostik

Re: Re: Re: Nestačím se divit

Nebo determinant je také suma přes všechny permutace součinu prvků matice a protože prostory všech matic a operátorů jsou izomorfní, tak můžeš maticí určit operátor a determinant matice v jakékoliv bázi(!!!) bude stejný jako determinant operátoru. Jinak souhlasím s tím, že ten test je tak pro gympl, na Matfyzu/FJFI by tyhle znalosti stačily tak první týden v prváku...

0/0
13.8.2008 11:54

65c02

Hmmmmm, ...TEST 5: MATEMATIKA VŠ....

Dosáhnul jsem trapného výsledku 15. Sice to bylo způsobeno taky tím, že jsem se 2x "překliknul", ale to je pochopitelně moje chyba,.... Měl bych se nad sebou zamyslet, protože všechny ty otázky byly trapně jednoduché.

Mimochodem, tohle přece nebyl test VŠ matematiky, ale pouze SŠ. Matalýza funkcí jedné proměnné - limity, nekonečné řady , derivace, integrály, průběhy funkcí jedné proměnné.... Základy lin. algebry - základní operace s maticemi + pojmy, které se k tomu váží. ... Tohle všechno je přece učivo matematiky na gymnáziích. Nebo aspoň za nás (80té roky minul. stol) tomu tak bylo a taky z toho tenkrát byla povinná maturita. O to je pro mě větší ostudou, že jsem tím teď neprošel bez problémů....:-P

0/0
6.12.2007 15:07

CubA21

Re: Hmmmmm, ...TEST 5: MATEMATIKA VŠ....

No asi takovéhle otázky by tě čekali na přijímačkách na VŠ, takže se jedná o SŠ matematiku. Ale jsou základem pro VŠ. Trojité integrály, složité řady a nechutnosti s maticema by asi moc kliků nepřinesli.;-)

0/0
6.12.2007 15:15

65c02

Re: Re: Hmmmmm, ...TEST 5: MATEMATIKA VŠ....

Tak to se od normalizační éry Husákova klobásového socialismu nic moc nezměnilo (pochopitelně, pouze co se přijímacích zkoušek týče:-P), protože podobné testy byly na přijímačkách na ČVUT už tehdy dávno v minulém stol......:-P

0/0
6.12.2007 15:22

CubA21

Re: Re: Re: Hmmmmm, ...TEST 5: MATEMATIKA VŠ....

jj. Když už se něco vymyslí, zvlášť v matematice a fyzice, tak to do škol dorazí až za ukrutně dlouhou dobu. V tom vidím celkem zásadní problém současného školství, ale na druhou stranu mozek máme už pár století stejný, takže ty změny také nemohou být příliš velké.

0/0
6.12.2007 15:32

j@ck

Re: Re: Re: Re: Hmmmmm, ...TEST 5: MATEMATIKA VŠ....

Jenze co bys chtel na stredoskolske matematice nebo fyzice menit? Podle meho neni co. Napriklad klasicka mechanika zustane klasickou mechanikou a jeji osnovy netreba menit, protoze samotna disciplina uz se taky moc nemeni. A prednaset na stredni skole o superstrunove teorii asi nema vyznam, protoze by nikdo nepochopil potrebnou matematiku ani k cemu je to dobre. Stejne vetsina studentu na stredni matikou a fyzikou nejak propluji, aniz by vlastne vubec kdy pochopili, o cem ty discipliny jsou - proste se nauci urcite algoritmy pocitani jak pocitat urcite typy prikladu, ale ani sami nevi, k cemu je to vlastne dobre a co vlastne poradne pocitaji. Kolik studentu vi, k cemu je vlastne dobra kvadraticka rovnice?

0/0
6.12.2007 15:38

CubA21

Re: Re: Re: Re: Re: Hmmmmm, ...TEST 5: MATEMATIKA VŠ....

Nemyslím přepracování osnov, jen takový stručný náhled do nových poznatků. Přeci na střední škole už je člověk dost starý na to aby pochopil, že elektrony a protony hmota nekončí. Cílem by nemělo být ovládnutí problému, ale seznámení s poznatky a hlavně jejich návazností na běžné procesy. To by mělo v malém procentu žáků vzbudit větší zájem o problematiku a třeba by nám neproklouzl nový Einstein mezi prsty. I když to bude 75% žáků nudit nebo na to hodí bobek protože se z toho zkoušet nebude, pro těch dalších 25% to bude zajímavé a 0,1% se tím začne třeba zabývat hlouběji.

0/0
6.12.2007 15:53

j@ck

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hmmmmm, ...TEST 5: MATEMATIKA VŠ....

V tomto ohledu jsme to meli na gymplu super. V poslednim rocniku nas roztridili do skupin podle zamereni a museli jsme chodit jen na ty predmety, ze kterych jsme maturovali, na ostatni ne. Na dejepisu bylo narvano (kvuli pravum), ale na fyziku nas chodilo jen 7 ze tridy a meli jsme o to zajem, takze ucitele to zacalo taky bavit a docela se rozjel. Prestalo zdrzovani s zaky, kterym fyzika nesla nebo o ni nemeli zajem, a mohli jsme frcet bleskovym tempem dopredu, takze jsme pocitali momenty hybnosti pomoci integralu, odvozovali pohybove rovnice pomoci derivaci, zabrousili do teorie relativity, kvantove fyziky, astrofyziky atd. A na druhou stranu jsem se nemusel otravovat s dejepisem, kterym jsem od jakziva nemel rad.

0/0
6.12.2007 16:03

CubA21

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hmmmmm, ...TEST 5: MATEMATIKA VŠ

Tak to ti trochu závidím, já mám SŠ technického zaměření a tam mne fyzika bavila, akorát nás tam vždy bylo kolem 30 takže se nedalo zabíhat do detailů. Na VŠ už to bylo naprosto o něčem jiném a mrzelo mne že spoustu věcí, o kterých jsem si myslel že jim rozumím, jsem si musel znovu odvozovat na základě nových poznatků. Kdybych měl alespoň přibližný rozhled už ze SŠ mohlo to být snazší.

0/0
6.12.2007 16:26

65c02

Re: Re: Re: Re: Re: Hmmmmm, ...TEST 5: MATEMATIKA VŠ....

Ad. "pouhé naučení se algoritmů" - To já se přiznám, že mám trochu jiné zkušenosti. SŠ matiku a fyziku jsem si daleko víc užíval než na VŠ. Na SŠ se dalo jěště prakticky všechno odvodit pouhou "logikou selského rozumu". Většina látky se právěže moc učit nemusela, úplně stačila schopnost logického uvažování + znalost základů a dalo se učivem bez problému proplout za 1-2. Toť přinejmenším moje osobní zkušenost.

Na VŠ to už bylo úplně jiný kafe. Tam opravdu už často muselo přijít ke slovu biflování algoritmů a učení se postupů řešení, protože kdybych měl odvozovat třeba záležitosti týkající se analýzy více proměnných (řešení difer. rovnic vyšších řádů, apod...), tak bych se z toho spíš podělal než abych ze sebe vytlačil něco hlavou a "selskou logikou".:-P

0/0
6.12.2007 16:01

j@ck

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hmmmmm, ...TEST 5: MATEMATIKA VŠ....

Mas castecne pravdu. Treba jen kolik je integracnich metod - spousty ruznych substituci, ktere se jednoduse musis naucit, protoze z hlavy je nevymyslis. S diferencialnima rovnicema mas taky pravdu. Ono taky vetsina studentu VS matiky se nauci dif. rovnice pocitat pomoci algoritmu, ale sama tyto rovnice neni schopna sestavovat.

0/0
6.12.2007 16:06

quelhar

Re: Hmmmmm, ...TEST 5: MATEMATIKA VŠ....

No, to co je v testu VS je vsechno ucivo prvniho semestru na vysce, neco dokonce druheho semestru. Rozhodne si nemyslim, ze by se v soucasnosti vsechno ucilo na gymnaziich. Ja mel 20 :o) A mel bych vyhradu - v prikladech s limitami pro x jdouci k nekonecnu je to nekonecno vyrazne necitelne.

0/0
6.12.2007 15:38

65c02

Re: Re: Hmmmmm, ...TEST 5: MATEMATIKA VŠ....

My jsme to všechno měli už na gymplu (cca. před 20ti lety) a taky jsme z toho měli povinnou maturitu. Pekelné je, jak se tyhle věci zapomínají pokud s tím nepřicházíš denně do styku - např. průběhy funkcí... rutina.... pokud to aspoň občas musíš řešit.:-P

Ad. VŠ. U nás na VŠ se sice taky začínalo analýzou funkcí jedné proměnné, nekonečné řady, diferenciální rovnice,.... ale všechno to bylo mnohem podrobnější a důkladnější než na gymplu.

0/0
6.12.2007 15:51

bývalý volič ČSSD

Re: Re: Hmmmmm, ...TEST 5: MATEMATIKA VŠ....

Patrně se jedná o matematiku na VŠ obecně, na netechnických směrech snad ani dál nedojdou. My jsme měli již ve druhém ročníku diferenciální a integrální počet funkcí více proměnných, ve třetím funkce komplexní proměnné, fce náhodné proměnné a integrální transformace spojité (Laplaceova) a diskrétní (Z-transformace). To vše jako aparát pro elektrotechniku. :-)

Takže ten test je skutečně jen hříčka. Ale ty obrázky ... Jak píšu níže, vzorečky se na web nikdy nedávají ve formátu jpeg, vždycky buď gif (jeho komprese LZW je patentově chráněná), nebo v png, který je free.V

0/0
6.12.2007 16:12

unbelieving dog999

Tohle se ma testovat v lihovym baraku..

Bohus vysvetloval splaceni 10mld dluhu tim, ze 5 upise a dalsich 5 si pujci, takze mala nasobilka mu evidentne moc nejde. Na ministra financi tristni vysledek..;-D;-D:-©Rv

0/0
6.12.2007 14:35

bývalý volič ČSSD

Re: Tohle se ma testovat v lihovym baraku..

Liháč a matematika? Tam mají jiné matematické zákony: dluhy se neplatí[>-]

0/0
6.12.2007 16:01

bývalý volič ČSSD

ýDěs opět boduje

Vv testu matematika VŠ  je blbě otázka č.9 - tam chybí výsledky!!!!

Náhodou jsem trefil odpověď, ostatní jsem dělal téměř zpaměti.

Bodů : 20

0/0
6.12.2007 12:47

bývalý volič ČSSD

Re: ýDěs opět boduje

Ještě připomínka: pro vzorečky a podobné (technické výkresy) je použitý formát JPG (se ztrátovou kompresí) krajně NEVHODNÝ!Proto jsou vzorečky tak rozmatlané. V civilizovaném světě se používá neztrátová komprese  formátů GIF nebo PNG !!

0/0
6.12.2007 12:59

j@ck

Re: ýDěs opět boduje

tak schvalne, popis vlastnimi slovy, co je to hodnost a determinant matice. uvidime, jak moc zpameti to ovladas :-P

0/0
6.12.2007 13:01

bývalý volič ČSSD

Re: Re: ýDěs opět boduje

Na univerzitě zkouším já, ne ty. Konzultace pro mé studenty zdarma (povinnost), pro ostatní od 2000,-Kč/90min.

0/0
6.12.2007 15:59

buhvol

Re: Re: Re: ýDěs opět boduje

Tak jsme se pobavili ;-D

0/0
10.12.2007 17:13

Pan Navratil

Re: ýDěs opět boduje

Vy jste nebrali Eulerovo číslo?

0/0
6.12.2007 13:03

CubA21

Re: ýDěs opět boduje

Něž začneš hanět něčí práci, přesvědči se zda k tomu máš důvod.

Viz můj příspěvek níže:-P

0/0
6.12.2007 13:04

Krak

Re: Re: ýDěs opět boduje

Když začneš někoho poučovat, přečti si to po sobě raději dvakrát :-P

0/0
10.12.2007 22:50

matfyzak

Chyba v prvnim testu

U otazky s pejskem a kocickou je spravna odpoved jedna sedmina, v nabidce moznosti je i dve ctrnactiny, coz kazdy vi, ze je jedna sedmina a odpoved dve ctrnactiny je pri vyhodnocovani brana za spatnou....

0/0
6.12.2007 12:32

CubA21

Dělal někdo testy pro VŠ?

Já tam měl v otázce č.9 (limita fce) odpovědi a)e, b)f, c)g, d)h a teď  babo raď co může být správně?

0/0
6.12.2007 11:43

j@ck

Re: Dělal někdo testy pro VŠ?

Ja ti to vysvetlim. Spravna odpoved je za a). Vyse uvedena limita totiz definuje cislo e - zaklad prirozenych logaritmu :-)

0/0
6.12.2007 11:51

CubA21

Re: Re: Dělal někdo testy pro VŠ?

Tak to jsem to odhadl dobře. Jinak mi to nedávalo smysl. A definice už jsem dávno zapoměl (jestli jsem si je někdy pamatoval). Nakonec 15 bodů, tak jsem si dokázal že ůplně blbej nejsem. Každopádně dík.

0/0
6.12.2007 11:58

Ludo Balazec

Re: Re: Re: Dělal někdo testy pro VŠ?

Definicie tam nebolo treba vediet, napr. ja si uz nepamatam definiciu determinantu, lenze to ani nebolo treba, stacilo im, ze je to o matici. A tiez si nepamatam, aky priebeh funkcie sa nazyva konvexny a aky konkavny, ale spomenul som si, ze sa to lame v nulovom bode druhej derivacie, comu vyhovoval len jeden zo 4 intervalov ...

0/0
6.12.2007 13:09

Pan Navratil

Re: Dělal někdo testy pro VŠ?

a) je správně

0/0
6.12.2007 12:10

Pan Navratil

Re: Re: Dělal někdo testy pro VŠ?

Aha, pozdě.

0/0
6.12.2007 12:12

CubA21

Re: Re: Re: Dělal někdo testy pro VŠ?

Nevadí, lepší než nic. ;)

0/0
6.12.2007 12:17

sat037

bomba otazka 15

Mladý ženich v autě, které mířilo na svatbu, na

chvíli usnul, řidič využil této nestřežené chvíle a zvýšil rychlost na

198 km/h. Užíval si adrenalinové jízdy a kochal se při předjíždění přes

plnou čáru. Jakou dráhu ujede auto při předjíždění, které trvá 27 sekund?

akorat bych otazku preformuloval: jak se jmenoval zenich ?

0/0
6.12.2007 11:22

Pan Navratil

Re: bomba otazka 15

;-D

0/0
6.12.2007 12:11

Catt

Chyba

Vyzkoušel jsem si první test a máte tam chybu u otázky číslo 6. Odpovědi c a d nabízejí více než 1300 planěk. U odpovědi d má tedy být 1500. Navíc je správná odpověď c a ne d. Máme totiž 45 x 2 šířku a rodělíme na 3 stejné čtverce, takže 4 x 15, to dává 90 + 60 = 150 x 9 planěk na metr = 1350 planěk. Bohužel je test odfláknutý, jako ostatně vše na tomto webu, takže mám místo plného počtu bodů o jeden méně, díky blbcům co to dělali. ;-O

0/0
6.12.2007 11:00

mmkk

Re: Chyba

Mají tam chybu, ale tys to taky spočítal špatně ;-)  Planěk ti stačí 1338 :-P

0/0
6.12.2007 12:11

mmkk

Re: Re: Chyba

A kdybys nevěděl proč, tak si do vnějších rohů počítal 2 plaňky (x4 = 4 navíc) a do vnitřních 3 plaňky (x 4 = 8 navíc).

0/0
6.12.2007 12:14

_m-

Re: Re: Re: Chyba

Děkuji, už jsem se to chystala přepočítávat. A taky by mě zajímalo, jaký je rozdíl mezi 2/14 a 1/7 - zvlášť když z toho mají být dvě porce:-)

0/0
6.12.2007 12:22

Pyjus

Re: Chyba

Teoreticky je to 1350 planěk, ale jen v případě, že nepočítáš, že na 1 metru jsou 2 plaňky okrajové. Pak je to na 2 metry planěk 17 a do potíží se dostáváme na rohu a střetu 3 plotových částí u předělu :-)

hlavně bych se nerozčiloval, kvůli blbovině. Já to dělám postupně a v testu pro 8-9 třídu jsem našel 2 chyby. dle mého je 1B (180.000 / 7) a 18C (10 / 15 / 15 tis. a tedy 15 tis.). Pokud to tak půjde dál, tak opravdu nevím, kolik chyb najdu v další úrovni. A mezi námi jsem i já udělal chybu, když jsem (klasika) špatně přečetl zadání a namísto 1 volného místa počítal 1 žáka navíc. Ale to nic... zítra zkusím další úroveň...;-)

0/0
6.12.2007 14:23

jarda292

ach ty počty

testy dobrý, ale hned v prvnim jsou asi špatné odpovědi. Sekretářky sedí čelem k nám tudíž převráceně ... to si možná autor neuvědomil. Horší je však číslo 17 kde jsou správné odpovědi jak c tak i d - jedna sedmina jsou přesně dvě čtrnáctiny :-) nebo alepsoň nás to tak učili

0/0
6.12.2007 10:54





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.