Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VŘSR, hurá! Jak se oslavovalo...

O Velké říjnové socialistické revoluci z roku 1917 se učilo, že otřásla světem. Pro miliony lidí v komunistickém Československu to však byla vzdálená událost, jíž nerozuměli, ale s níž museli žít: učili se o ní ve školách, chodili na sovětské filmy, kreslili Auroru a četli oslavné básně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

PC

Jenže o sovětské zboží nebyl prostě zájem.....

Clanek pise..."Jenže o sovětské zboží nebyl prostě zájem....."

Autor se ale priserne myli, sam jsem vydelal velke penize pasovanim sovetskeho zbozi a prodavanim na cernem ceskem trhu.... A muzu rici, ze jsem nestacil uspokojovat poptavku....

Neni v tom nic politickeho....proste jsem byl obchodnik, coz bylo prave komunisty zakazano...

0/0
7.11.2008 19:12

nnattalli

VRSR ..l..

0/0
11.11.2007 2:21

Bouše

Nelze nevzpomenout vtip,

(parodii na pohádku o 12 měsíčkách) který se váže k měsíci čs.-sovětského přátelství:

Zlá macecha vyhnala v zimě Marušku do lesa pro kytici fialek. Maruška bloudila lesem, až dorazila k ohni, kolem kterého sedělo na velkých kamenech dvanáct měsíčků. Leden jí slíbil, že od nich kytici fialek dostane, když každému dá. Nedalo se nic dělat, tak tedy podržela, dostala kytici, ale když odcházela říká měsíčkům: "Těch čísel ale bylo třináct, někdo z vás šel dvakrát" A zezadu z přítmí se ozval hlas "ten třináctý jsem byl já, Měsíc čs.-sovětského přátelství!" :-P

(Já vím, staré a blbé, ale nemohl jsem si pomoci) ..... :-)

0/0
10.11.2007 23:23

český venkovan

Re: Nelze nevzpomenout vtip,

..ale jo...je rozmuné připomenout už zapomenuté blbnutí...alespo|ň jako memento

0/0
11.11.2007 0:14

Voyager999

Hmm, proc se idnes nezmini, o cem psala

Mlada Fronta?? Uvedli pouze rude pravo, ale urcite museli psat i ostatni. Jo objektivita, vyvazenost, serioznost idnes rozhodne nechybi..;-D;-D;-D:-©:-©Rv(Y)

0/0
10.11.2007 22:40

Amora

Všichni Komouši

do jednoho už měli být dávno v Severní Korei, protože jedině tam je ten správný systém, který tolik milují a za který tak bojují. A byl by od těch šmejdů pokoj!!!:-©

0/0
7.11.2007 12:00

František Koudelka 4.Kyju

No já si akorát pamatuju,

že v 83 na výročí VŘSR už visely vlajky a kámoš se nehorázně vylil a jednu u kulturáku stáhnul na půl, žerdi. Druhej den natáh Brežněv, tak jim aspoň ušetřil práci. Akorát nevím jestli to brát jako sabotáž nebo jako socialistickou aktivitu.

0/0
7.11.2007 10:24

captain cook

Re: No já si akorát pamatuju,

Breznev natahl backory 10/11/82 a trebaze se hned objevily "septane" zpravy v zapadnim tisku, trvalo to Rusakum do 12/11 nez oficialne podali kratke oznameni v tisku prostrednictvim TASS.

 Takze pokud se tvuj kamos ozral na VRSR v 1983, a stahl vlajku na pul zerdi, udelal to temer o rok po Breznevovi.;-)

Pokud sis spletl rok, tak ty vlajky nesly na pul zerdi dokud Breznev neumrel A NAVIC dokud to nepotvrdila TASS (nemohly prece jit dolu na zaklade nejake zapadni septandy;-D ze Svobodky a Hlasu Ameriky!!!8-o), tedy ne den po VRSR na 8/11, ale az 12/11.

0/0
11.11.2007 6:59

Monstrum Anonymič Anonymov

Angažovanost

Do Pionýra jsem zašel jednou za rok, stejně neměli žádný program co dělat. Jenom chodit po městě podle křídou namalovaných šipek nebo zajít do kina...:-P

0/0
7.11.2007 10:02

Monstrum Anonymič Anonymov

Re: Angažovanost

Když jsem si schovával pionýrskou modrou košili se šátkem pod svetr jako ostatní moji vrstevníci, kteří nehctěli vypadat na ulici jako debilové, tak moje komunistická babička nad tím kroutila hlavou , že za jejího mládí pionýři chodili oblečení jako pionýři s hrdostí...

0/0
7.11.2007 10:04

Monstrum Anonymič Anonymov

Re: Re: Angažovanost

Jo moje babička byla úplně mimo, volila komanče každé volby až do smrti.

0/0
7.11.2007 10:05

Monstrum Anonymič Anonymov

Re: Re: Re: Angažovanost

Lampiónový průvod byla dobrá sranda. Projevy důchodců komunistů každý přetrpěla  pak se všichni na konci vytratili a šli odpalovat podomácku vyrobené petardy. Občas to někomu urazilo prst nebo hlavu, ale to byli vedlejší ztráty...:-P

0/0
7.11.2007 10:07

Monstrum Anonymič Anonymov

Re: Re: Re: Re: Angažovanost

V občanské nauce si měli všichni do sešitu lepit různé novinové články o soudruzích Gotwaldovi, Leninovy nebo Stalinovy. Vyřešil jsme to velkou fotkou Gottwalda přes dvě stránky a tím jsme si ušetřil čas s hledáním nudných článků...:-P

0/0
7.11.2007 10:09

Monstrum Anonymič Anonymov

Re: Re: Re: Re: Re: Angažovanost

Ne všechny ruské filmy byli špatné. Ty dobrodružné o zákeřných bělogvardějcích, které z venkova vyhánějí rudí bolševici jsme žrali. Bylo to něco jako Vinnetou a Old Shatterhand...;-)

0/0
7.11.2007 10:12

Monstrum Anonymič Anonymov

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Angažovanost

Ti nějvětší hajzlové ve třídě, kteří šikanovali slabší spolužáky vždycky na konci roku dostali pochvalu, vždycky pod nějakou záminkou..sport, sběr papíru a podobně. šikana se tutlala. ;-)

0/0
7.11.2007 10:14

Monstrum Anonymič Anonymov

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Angažovanost

Když jsme poprvé vyjel ven za hranice do Rakouska a vlezl do obchodu s elektronikou. Tak jsem údivem čuměl tak, že jsem málem vlezl až za pult. Prodavač mě musel okřiknout,bál se, že chci něco ukradnout. Plné regály to byl šok ! A jeden film s Arnoldem Schwarzenneggerem za druhým na videokazetě...8-o

0/0
7.11.2007 10:17

Monstrum Anonymič Anonymov

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Angažovanost

Jednou jsem vlezl do obchodu a nevěděl kolik stojí chleba. Prodavač se na mě zadíval jako na duševně nemocného a zeptal se "Kde to prosím tě žiješ, že nevíš, kolik stojí chleba ?" ;-)

0/0
7.11.2007 10:20

Monstrum Anonymič Anonymov

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Angažovanost

1.máj možná byl povinný, ale ke konci 80.let už se to tak nebralo. Kdo si chtěl najít výmluvu, proč tam nejít, tak si ji našel. Nikdo mu za to hlavu neutrhl...

0/0
7.11.2007 10:22

PedroKV

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Angažovanost

Jo, na první máj jsme pravidelně byli doma zašití, abychom nebyli vidět, že tam nejsme. Jen co na Becherovce skončil projev, lidé opustili chebský most a rozešli jsme, skočili jsme do naší škody 100 aka "modrásek" a jeli na chatu..

Lampionový průvod byl fajn, v té době mi bylo asi tak 4-8 let, takže jsme vytunili klacek, včas nakoupili lampiony různých tvarů a barev, koupili plochou baterku, otestovali spínač a žárovičku. Večer proběhli byt s lampionkem "koukej mami jak svítí, mamííí, koukééj!" a v den D vyrazili do ulic očumovat ostatní lampiony. Taky nějaký ten ohňostroj, ten jsme žrali. Dřív totiž žádné nebyly, jen na VŘSR. Dnes je jich všude mraky a nikdo nehne brvou, prostě další petarda, za nechutné prachy.

0/0
10.11.2007 22:31

PedroKV

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Angažovanost

Jinak ad Sovětský svaz: jednou na základce úča, tedy vlastně soužka, tedy soudružka učitelka oznámila změnu programu, "jdeme do síně tradic". Cože, síň krabic? Ale prdlajs, byla to místnustka tak akorát pro nás třicet harantů, celá v rudém, uprostřed busta Lenina. Dostali jsme výživný komentář k Leninovi atp., ze kterého jsme si stejně pamatovali prd a nějak tomu nepřikládali nějakou váhu. Ulili jsme se z vyučování a to se vždycky počítá. Soužka měla splněno a my klid. Mimochodem, dnes to v ZŠ Maxima Gorkého v Karlových Varech-Šmeralově ulici vypadá úplně stejně jako před 20 lety. Jen zmizela busta M.Gorkého, přibyla kamera nad vchodem a zmizely rudé nástěnky-ty mají nyní obsah z vyučování výtvarné výchovy.

0/0
10.11.2007 22:31

PedroKV

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Angažovanost

Jinak v pionýru jsem nikdy nebyl. Chtěl jsem v 89, kdy jsme se stěhovali a kdy jsem v novém městě nikoho neznal a neměl jsem co dělat. Pak prásk revoluce. Původně se nám řikalo, jak je to špatný, koukali jsme na projevy na náměstí z okna. Pak už to vypadalo tak, že to revolucionáři vyhrají, tak se říkalo, jaký je to dobrý a jaký to bylo blbý. Tak jsme jim (všem, učitelům, televizi) věřili. V té době jsem byl v páté třídě ZŠ (9-10let?).

Ještě když jsem bydlel ve Varech, povinně jsme si nacvičili nějaké divadelní představení pro rodiče. Tehdy to bylo v divadle V. Nezvala, ještě nebylo rozpadlé jako před rekonstrukcí v tuším devadesátých letech a v roce po rekonstrukci :-). Jako jedinný nepionýr jsem si musel povinně od spolužáka půjčit bledě modrý svetr, abych nevyčníval. Soudružka Kaňáková byla hrozná bréca.

0/0
10.11.2007 22:39

PedroKV

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Angažovanost

nakonec jsem skončil v Junáku/Skautu. Jediné historické info, které jsem tam obdržel bylo to, kdo Skauting založil u nás a v Americe a jinak je skaut zcela apolitický. Lidé, kteří se nám tam věnovali to dělali rádi, my tam zažili spoustu dobrodružství, několik táborů až do přirozeného rozpadu našeho oddílu (odchody na různé školy po kraji, času bylo méně).

Jak to asi muselo vypadat v pionýru? Jednou přišel nějaký chlap o přestávce do naší třídy (4. třída ZŠ), ptal jsem se, kdo to je, prý vedoucí z pionýra a pár zúčastněným oznámil, že po nich zbyl bordel a nějaké flašky..

0/0
10.11.2007 22:44

vver440

ale fuj

jakto, že se mažou nevulgární, nerasistický, ale pravdivý příspěvky? žeby tam v redakci opravdu seděl nějakej komunistickej redaktor?:-©:-©:-©:-©:-©

0/0
7.11.2007 9:59

orinka3

každá doba má svoje

tehdy se chodilo za tmy s lampionama, teď se chodí s basebolovýma pálkama na demonstrace.;-D

0/0
7.11.2007 9:12

Santa1

Pohádky pro dnešní malé děti

V životě jsem nebyl na lampionovém průvodu, nechodil jsem do pionýra ani na oslavy prvního máje. Ačkoliv bych rád na tyto akce chodil - ideovýnáboj nikdo z dětí nevnímal - babička antikomunistka rozhodla, že natyhle komunistické kraviny se chodit nebude a nikdo v rodině ji neodporoval. Nikdy jsem z toho neměl problém, dostal jsem se na výběrovou střední školu - prostě proto, že jsem se dobře učil. Neříkám, že nebyly případy, kdy se někdo po někom vozil, ale ve svém okolí jsem nikoho neznal.

0/0
7.11.2007 8:46

prazakm

Re: Pohádky pro dnešní malé děti

No vidíš. A já jsem dostal ředitelskou důtku za neúčast v prvomájovém průvodu. Dnes jsem na ní docela hrdý, můžu ze sebe dělat odbojáře ;-D

0/0
7.11.2007 9:11

honza2007

Re: Pohádky pro dnešní malé děti

tak jsi ještě moc mladý :-P

0/0
7.11.2007 10:04

Monstrum Anonymič Anonymov

17.listopad=Velká listopadová sionistická revoluce=VLSR

:-P

0/0
7.11.2007 8:20

Fidel Castro v plne sile

Re: 17.listopad=Velká listopadová sionistická revoluce=VLSR

:-©:-©Rv

0/0
7.11.2007 8:21

captain cook

Re: 17.listopad=Velká listopadová sionistická revoluce=VLSR

tobe zase kape na karbid, vid, ubozaku...jak malo ti staci k pobaveni;-D

0/0
7.11.2007 8:21

Monstrum Anonymič Anonymov

Re: Re: 17.listopad=Velká listopadová sionistická revoluce=VLSR

Ne to se jenom kdysi Mossad, CIA a KGB domluvili, že Česko by mohlo být dobrá rekreační neutrální zóna ....

0/0
7.11.2007 8:24

PC

Re: 17.listopad=Velká listopadová sionistická revoluce=VLSR

ale je to pravda...

0/0
7.11.2008 19:17

Monstrum Anonymič Anonymov

17.listopad nahradil VŘSR

Jinak vše ostatní zůstalo při starém. Máme tady pak Další rok česko-amerického přátelství a v televizi se promítají denně americké filmy. ;-)

0/0
7.11.2007 8:16

Fidel Castro v plne sile

Re: 17.listopad nahradil VŘSR

o nás bez nás...nezapomínat:-)R^

0/0
7.11.2007 8:18

Fidel Castro v plne sile

90. let

:-)

0/0
7.11.2007 8:10

afix

???

Chodil jem za komanci na ZS a v zivote jsem nebyl v lampionovem pruvodu a nikdo me nenutil...

0/0
7.11.2007 7:54

captain cook

Re: ???

jo poslednich par let kdyz uz byl totac na po*rani, to se to delalo hrdinu....mel jsi to zkusit za hlubokeho totace v sedesatych- sedmdesatych letech, nerku-li v padesatych, kdyz jsi chtel byt opravdovy hrdina:-/

0/0
7.11.2007 8:07

captain cook

Re: ???

a ucast na lampionovych a prvomajovych pruvodech se zapisovala a sla do posudku, ty hrdino:-P

0/0
7.11.2007 8:08

PC

Re: ???

Presne tak, taky jsem se nezucastnil zadnych politickych akci, odmitl jsem vstoupit do strany (v SSM jsem byl, protoze jsme diky tomu mohli telocvik a ruzne sporty a vsichni v mistni organizaci brali SSM jako dojnou kravu, nebylo to vubec nic politickeho...) Lide se vymlouvaji, jak byli nuceni, pronasledovani...ano, opravdovi bojovici byli pronasledovani a umreli v Jachymove, ale jinak vetsina zbabelcu dobrovolne vstoupila do KCS aniz by je nekdo nutil.... Samozrejme, v 50. letech byla situace jina, to byl terror, ale ne, v 70.tych a v 80.tych....

0/0
7.11.2008 19:15

chassis hunter

tak nevim...

I kdyz jsem na zakladku chodil v dobach socialismu,tak v lampionovem pruvodu jsem nikdy nebyl a dokonce jsem nechodil ani na pruvody prvomajove...Do pionyru raz za rok a pro vysvedceni jsem nebyl schopen prijit v pionyrskem,ponevadz satek jsem neumel zavazat...Takze da se rict,ze jsem byl takovy maly pasivni reakcionar

0/0
7.11.2007 1:09

Kocourek69

Re: tak nevim...

Já chodil na základku také za Husáka a nikdy jsem neviděl, že by nějaký spolužák přišel pro vysvědčení v pionýrském kroji. A to ani dětičky kovaných komunistů.:-)

0/0
7.11.2007 4:30

captain cook

Re: Re: tak nevim...

no za Tondy Novotneho ucitelka odmitla vydat vysvedceni holce, ktera prisla v nylonove bluze a bez pionyrskeho satku. Musela domu pro satek...mozna, ze ta baba ji tu bluzu zavidela;-)

0/0
7.11.2007 8:05

prazakm

Re: Re: tak nevim...

Možná někde ve vidlákově.  V naší škole jsme v 5 a 6 třídě prostě museli, protože ředitelka byla zarytá komunistka. A nebyla v Teplicích jediná.

0/0
7.11.2007 9:14

pprimas

Radost pohledet

0/0
7.11.2007 0:50

hranostajek

Ehm

Nevidím rozdíl mezi oslavnými písněmi paní logopedky Parkanové a Vyčítala na Bushe a USA a oslavou VŘSR a to jsme jako dítě základní školou povinné tahala taky lampionky.;-D

0/0
7.11.2007 0:34

venoch

Re: Ehm

Souhlas, souhlas, nic nez souhlas...

0/0
7.11.2007 0:47

captain cook

Re: Re: Ehm

vzdycky se nekde najde bebec, ktery nezna co je hrdost a leze do (Y), aby si prilepsilRv

0/0
7.11.2007 8:13

PedroKV

Re: Re: Re: Ehm

souhlas..

0/0
10.11.2007 22:33

MychalB

Re: Ehm

zpěv zmiňované písně je dnes na ZŠ povinný? a zkouší se z toho? 8-o

0/0
7.11.2007 9:21

sojkal

Re: Ehm

Naprostý souhlas, akorát to bylo o 50 let dříve kdy se inklinovalo k patetickému přednesu. Jinak každá doba slaví svoje výročí tak proč ne.

0/0
11.11.2007 6:42





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.