Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot gripenu: Káva je důležitější než palivo

Nevypadá jako Tom Cruise v Top Gunu. Má drobnou postavu, šibalské oči, na krku oranžový zmuchlaný šátek a placku FMV - Test Pilot. Mike je testovacím pilotem švédské vládní agentury FMV, která zajišťuje kontrolu nad armádními technologiemi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Železobetonová Krysa

To chci domu, ale i s tou centrifugou....

:-);-D

0/0
1.11.2007 19:10

wajco

" ... zrychlení až 15 g ... "

to je co ?

0/0
1.11.2007 9:10

Andee

Re: " ... zrychlení až 15 g ... "

To by rozmáčklo i wajco ;-)

0/0
1.11.2007 9:27

Collin7

Re: Re: " ... zrychlení až 15 g ... "

Má na mysli, že zrychlení je v m.s^2, kdežto "g" se zdá být jednotkou přetížení. Ve skutečnosti je však g "nominální zrychlení způsobené gravitačními silami Země na úrovni hladiny moře", je to tedy de facto skutečně zrychlení. Po vynásobení zrychlení bezrozměrnou veličinou dostanete zase zrychelní. Je to tedy v článku správně. "Přetížení" je následek průvodní jev toho zrychlení.

0/0
1.11.2007 10:26

Ric-pic

Re: Re: Re: " ... zrychlení až 15 g ... "

Uffffffffffffffffffffff 8-o

0/0
1.11.2007 11:24

Collin7

Re: Re: Re: Re: " ... zrychlení až 15 g ... "

No dobře, napište to líp ;-)

0/0
1.11.2007 11:26

Stir78

Re: Re: Re: Re: " ... zrychlení až 15 g ... "

g = 9,81 m/s^2 (priblizne, v nasi zemepisne sirce)

zrychleni 15 g je tedy 15 * 9,81 m/s^2 = 147,15 m/s^2

0/0
1.11.2007 12:06

Collin7

Re: Re: Re: Re: Re: " ... zrychlení až 15 g ... "

Ano díky za opravu, m/s^2 nebo m.s^-2 je samozřejmě správně.

0/0
1.11.2007 12:56

mutantmutant

jak se pan pilot na té druhé fotce marušce věnuje :))

jak se pan pilot na té druhé fotce marušce věnuje :)) R^;-D;-D

0/0
1.11.2007 8:55

SEND-i

Re: jak se pan pilot na té druhé fotce marušce věnuje :))

;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
1.11.2007 11:26

loginname_

Švédi neumí postavit letadlo,

do kterého by se vešel chlap (190/100) :-/

0/0
1.11.2007 8:47

celim

Re: Švédi neumí postavit letadlo,

co má co dělat takový tlustoprd ve stíhačce? mimochodem žokejové také nejsou chlapi jako hory;-)Lidi s touto postavou můžou jít dělat nějaké průzkumníky atd. a ne lézt do letadla, kde tak snižují výši užitečné zátěže!

0/0
1.11.2007 9:40

medved_cz

Re: Švédi neumí postavit letadlo,

Takovej silnej chlap do stihacky nepatri. Pujde k blatoslapum nosit gulomet.

Rozdelovani funkci: kulomet dostane ten nejsilnejsi, protoze je to nejtezsi kver. A raketomet dostanou Fero s Lakatosem protoze nase lidove demokraticka armada ma Feru a Lakatosu dost.

0/0
1.11.2007 12:51

Destroyer7

Re: Švédi neumí postavit letadlo,

No, pokud by vážil 190kg při výšce 100cm, pak opravdu ne.;-)

0/0
1.11.2007 13:21

janyh

pilot

Mě by to bavilo, tak mi dejte echo a já to beru.

0/0
1.11.2007 7:43

oId fashioned Vince III..

he he he,

"Má drobnou postavu, šibalské oči,..." Čunek?

0/0
1.11.2007 7:31

tos42

Re: he he he,

mimo to, tenhle popis presne sedi i na toho Cruise ;-D;-D

0/0
1.11.2007 8:46

Andee

Re: Re: he he he,

Taky jsem si říkal, že autor článku asi Cruise nikdy neviděl... ;-D

0/0
1.11.2007 9:28

Brouk Pytlík654

budoucnost jsou robotická letadla

Piloty za chvíli nebudeme potřebovat, budoucnost je v autonomních robotických letadlech.

Výkon ani konstrukce se pak nebudou muset zaměřovat na ochranu zranitelného lidského červíka uvnitř.

0/0
1.11.2007 7:26

briza

Re: budoucnost jsou robotická letadla

:-/ Tehle iluzi o nahraditelnosti cloveka robotem uz podlehlo spousta lidi v mene narocnejsich oblastech nez je bojove letani. A ani tam se to zatim nepodarilo. Kdykoliv doslo na intelekt a schopnost resit nepredvidanou situaci byl robot v (Y).

0/0
1.11.2007 10:22

Collin7

Re: Re: budoucnost jsou robotická letadla

Tak to máte asi hodně špatnej přehled o technice a o právě probíhajícím vývoji obranné techniky.

Člověk je nahrazován počítačem v mnoha úlohách a podíl umělé inteligence jenom a jenom stoupá. Nejde o to, *jestli* budou piloti nahrazeni, ale *kdy*. Už teď JSOU do značné míry nahrazeni. Vždyť např. kachní plochy neovládá pilot, ale počítač a to ve *všech* režimech letu. Mimochodem, Gripen je bez počítače prakticky nepilotovatelnej, protože jde o netabilní stíhačku (tak je provedena schválně, kvůli manévrovatelnosti).

0/0
1.11.2007 10:36

briza

Re: Re: Re: budoucnost jsou robotická letadla

Ja bych nerekl, ze o tom mam spatny prehled (zivim se vyvojem u firmy, ktera automatizaci m.j. i pro vojaky dela) a to o cem mluvis neni to o cem mluvim ja. FBW funguje dobre diky tomu, ze ridici pocitac ma k dispozici dobry model chovani letadla a tudiz se zadna nepredvidatelna udalost neresi. Ze je pocitac rychlejsi nez clovek o tom taky nemluvim. Mluvim o rozhodovani cloveka v kritickych situacich (napr. v boji) kdy musi improvizovat.

0/0
1.11.2007 12:18

Collin7

Re: Re: Re: Re: budoucnost jsou robotická letadla

Tak to snad opravdu máte přehled o technických řešeních. Správně jste napsal o FBW a že je k dispozici dobrý model chování letadla.

A to se dostáváme k jádru problému. Ono totiž pokud budete mít dobrý model "chování okolí letadla", pak počítač s přehledem porazí živého pilota. A můžeme mít takový "model"? Určitě ano, vždyť už dnes se pilot rozhoduje ne přímo na základě toho co vidí, slyší a cítí, ale na základě toho, co mu ukáže displej a "řeknou" výstražné systémy. Vstupy jsou tedy zajištěny. Jejich zpracování je další problém a opravdu - nikdy asi nebude obor řešení situací v paměti počítače natolik široký, aby pokryl všechno. Jenže člověk taky dělá chyby, vlastně spoustu a spoustu chyb, i velmi hloupých (třeba z únavy, stresu, frajeřiny,...). Takže dřív nebo později dojde k tomu, že počítač bude výhodnější než člověk, protože v drtivé většině situací se rozhodne lépe, rychleji a správněji než pilot.  A ve většině zbylých situací, kdy bude bezradný nic nezkazí.

IMHO.

0/0
1.11.2007 13:07

Collin7

Re: Re: Re: Re: Re: budoucnost jsou robotická letadla

A to samozřejmě vypouštíme pilotování na dálku, což je další způsob jakým se n;už] v letadle zavíte pilota.

0/0
1.11.2007 13:11

briza

Re: Re: Re: Re: Re: Re: budoucnost jsou robotická letadla

To je omezene pouzitelne tak na pruzkumne letouny a na protivnika, ktery nedisponuje prostredky elektronickeho boje. Pak to spojeni zarusi a nazdar.

0/0
1.11.2007 14:53

briza

Re: Re: Re: Re: Re: budoucnost jsou robotická letadla

Tahle diskuse existuje od dob kdy se umela inteligence etablovala jako vedecka disciplina a za celou dobu jeji existence uz bylo nekolik obdobi prehanenho optimismu, ktery se nakonec ukazal jako problematicky a rada problemu, ktere se povazovaly za resitelne v horizontu desetileti nejsou vyreseny dodnes. Takze asi tak. :-/

0/0
1.11.2007 13:45

Collin7

Re: Re: Re: Re: Re: Re: budoucnost jsou robotická letadla

Samozřejmě, je to do značný míry otázka názoru, a chápu i Tvůj názor.

Ale pokud to převedeme na analogii expertních systémů (který stejně s UI souvisí) a boomem optimismu v 80. létech, tak i přes zklamání z toho, že to nevyřešilo všechno je to dnes průmyslové řešení, který řídí věci od ledničky až po celý systém tokijského metra.

Přehnaný optimismus škodí, ale už Ka-50 sesadila člověka z funkce pilota na funkci operátora, kdy dokázala lítat sama i vybírat cíle a pilot jen potvrzoval prioritu. Právě tady to asi byl přehnaný optimismus a novější verze jsou 2 místný. Ale na druhou stranu, i přes problémy to bylo do značné míry funkční řešení, tj. horší už to nebude, a jen za posledních 15 let se technika posunula jinam.

Třeba americká DARPA má celou hromadu programů zaměřených na UI pilotáž/řízení a mnoho z nich je velmi úspěšných, i když jsou třeba ještě ve stádiu vývoje.

No každopádně se časem určitě ukáže, jak to je...

0/0
1.11.2007 14:52





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.