Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Když duchovní vládnou a ženy řídí auta

"Teď to přijde," upozorňuje mě fotograf zahraniční agentury. Vzápětí se jistě desetitisícový dav zvedá a provolává: Smrt Americe. Stejný osud posléze přítomní muži přejí Izraeli. Zlostný rituál záhy končí, následují mírumilovná slova určená Bohu. Je horké páteční poledne, sledujeme pravidelnou modlitbu a promluvu v areálu Teheránské univerzity.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

moebius

demokracie versus liberalismus

Demokracie a svoboda jsou dvě různé věci, které se často míchají dohromady. U nás jdou ruku v ruce, ve spoustě zemí na oba pojmy s chutí plivnou. Ale Írán je trochu jiná škatulka, ačkoliv je demokratický, tak je nesvobodný. Tyhle anomálie nejsou ale jen výsadou obskurtních režimů, Velká Británie nebo Rakousko-Uhersko v 19.století byly dost nedemokratické, ale byly svobodné.

Těším se na chvíli, až svoboda bude i v Teheránu.

0/0
28.8.2007 13:36

briza

Re: demokracie versus liberalismus

To se obavam, ze jsi tak uplne netrefil. Kvalita demokracie v Iranu neni nic moc kdyz uvazime moznost Rady dohlizitelu vyskrtat kandidaty, kteri se ji nelibi jeste pred vlastnimi volbami. Naopak s rada svobod tam je pokud jde o  svobodu vyznani, podnikani, moznost cestovat apod.  Jina vec je napr. svoboda projevu (resp. po projevu :-)). Noseni ci nenoseni satku,a nejake libani v parku je v tomhle az druhotna (zkuste zahodit zvykacku v Singapuru).

0/0
28.8.2007 14:20

pedol

Re: Re: demokracie versus liberalismus

To jako za projev svobody vyznání v Iránu (či kterémkémkoliv jiném islámském ráji) považujete i tresty smrti za konverze z islámu na jiné vyznání? 8-o

A nebo za projev svobody podnikání např. sci-fi chtít si otevřít  velkoobchod s Prazdrojem nebo obyčejnou Coca-Colou? 

Srovnávat pokuty v Singáči  (třebaže vysoké) s tresty rituálního ukamenování, mrzačení těl a podobných šárijských chuťovek praktikovaných ve "svobodném" Iránu mi přijde jako vrchol cynizmu.

0/0
28.8.2007 16:45

berunel

Re: demokracie versus liberalismus

Ono je potřeba rozlišit volby a volební akt. Kdo se někdy za bolševiků toho volebního aktu zúčastnil ten určitě chápe. Oni nějaké ty "jako" volby se dají v takovémhle režimu kde funguje dostatečně nějaké to zastrašování vyrobit snadno.   

0/0
28.8.2007 16:55

briza

Dobry clanek

Skoda jen, ze tam neni srovnani pomeru s jinymi islamskymi zememi.

0/0
28.8.2007 13:01

Destroyer7

Země dvojí tváře

Připomíná mi to Československo po normalizaci, kdy tu byli lidé skandující a oslavující vedoucí úlohu KSČ a se Sovětským svazem na věčné časy, prvomájové průvody a také lidé, kteří se starali o své zahrádky, stavějící si v potu tváře domky, děti hrající si na hřištích.

Tím, že budeme před problémem strkat hlavu do písku se problém nevyřeší. Pokud zemi vládnou lidé pokukující se samopalem v ruce za plot k sousedovi, tak to jednou dopadne špatně a nic na tom nezmění, že prostý lid chce "jen žít".

0/0
28.8.2007 12:40

Hrdý Budžes

Re: Země dvojí tváře

Vic nez dvoji. Mimochodem iransky islam je svym zpusobem urcite demokratictejsi nez realne socialisticky rezim, ale zase je na rozdil od nej o kus krvavejsi a nejde pro raketu daleko.

0/0
28.8.2007 12:59

Profi.Profi

.....

Další naivní blázni, kteří si utopisticky myslí, že Islám za nic nemůže. Omyl.

Nám zbývá otázka, jestli je možné nazývat "člověkem" někoho, kdo následuje proroka vraha, pedofila, který neváhal vraždit ženy, znásilňovat ženy, zabíjet děti, brutálně mučit a stínat hlavy?? Který nařídil ženy mlátit a kerý se svými kumpány sepsal knihu, která v každém padesátém verši vyzývá k válce.....

Kriminálníci.

0/0
28.8.2007 12:13

anžto

Re: .....

víte co byste měl udělat? místo žvanění o něčem o čem nemáte ani páru si to jít raději nastudovat!

0/0
28.8.2007 12:50

leontýnka

Re: Re: .....

Z toho, co napsal o Koránu a Prorokovi vyplývá, že to nastudované má.

Akorát se pokusil vystihnout podstatu islámu jednou větou, já bych tam dodal zotročování a vyhlazování národů, ničení posvátných chrámů, textů a hrobů všech neislámských kultur, měst i vesnic a devastaci vyspělých civilisací na úroveň pravěku, zoroastriánský předislámský Irán byl jedna z nejvyspělejších civilisací raného středověku, to, co z nich nadělal islám je děs.

0/0
28.8.2007 14:17

St. Jan

Re: Re: .....

Pracoval jsem roky v moslemskych zemich, nevite o bezhranicni bigotnosti nic. Radil bych si to jit zkusit na vlastni kuzi. Z nastudovanim to nema nic spolecneho, jen prazdne kecy!!!

0/0
28.8.2007 14:25

weneto

Re: .....

No pro Vás pane by bylo dobré si to o čem evidentně nemáte ani ánung, trochu pročíst. Jinak Islám sice není ideální a obhojavat ho nebudu, ale škváry které jste vypustil jsem komentovat musel. Ono totiž žádné náboženství přitáhnuté do fanatismu není dobré a vyvolává konflikty, na druhé straně lidé Vám podobní se dostatečně obejdou i bez křesťanského fundamentalismu, pouze svou nenávistí k něčemu co neznají dokážou být vlastně stejní jako ti před kterými chtějí  chránit

0/0
28.8.2007 13:29

homerr

Pravda

Konečně normální článek z Íránu. byl sem tam před 2 roky a spoustu věcí autor odhalil správně. lidi se kterýma jsme mluvili žádný islámský absolutismus nechtějí - chtějí normálně žít, ženy se chtějí normálně oblékat, chtějí cestovat. bohužel je tam pár zoufalců, kteří je drží zkrátka. je tam taková smířenost, asi jako tady za komunismu.

0/0
28.8.2007 11:40

ruleta_

Re: Pravda

A kde jsou ty tisice fanatiku provolavajici smrt americe? ha? Ten clanek je vyborny, ale opet je to jen jedna cast velke a slozite mozaiky, kdyby rezim opravdu nikdo nechtel - neni tam :), rezim musi mit nejakou podporu a  legitimitu alespon u casti obyvatelstva - a tu evidentne ma.

0/0
28.8.2007 11:45

homerr

Re: Re: Pravda

no víš co, když ty fanatiky hledáš, tak je najdeš, tady když je sraz fašistů, tak jsou jich taky plný zprávy a snad si ve světě nemyslí, že čechy jsou národ vzívající nacisty... v kadým národě, každým společenství je pár magorů - problém je že mají moc - Barma, Írán, Sev. Korea... myslím, že v těchto státech 98 procent lidí ten režim nechce, asi jako tady za komunistů, problém je jak to udělat...

0/0
28.8.2007 12:05

Hrdý Budžes

Re: Re: Re: Pravda

Bahovce - tam jsou tihle lide u kormidla a jsou diky systemu prakticky nesesaditelni. To ze se na cizince nebo diplomati tvari jako milanci, tomu moc never. to je ta prska ulisnost, verit se jim da podobne jako arabum ci zidum jenom do jiste miry.

0/0
28.8.2007 12:29

Hrdý Budžes

Re: Re: Re: Pravda

perska

0/0
28.8.2007 12:29

Hrdý Budžes

Re: Pravda

A co je jim o platne, ze to nechteji? Pokud se toho rezimu nezbavi tak ho proste mit budou a bue i jejich jmenem pachano svinstvo typu ostrelovani Izraele Hizballahem nebo arabsko-nacisticke truc konference o holocaustu.

To je uplne stejne jako v CSSR v 80 letech, az na to, ze totalitni komunismus u nas byl importovany, kdezto oni maji radikalni islam docela vlastni.

0/0
28.8.2007 11:56

homerr

Re: Re: Pravda

Neřekl bych že mají "radikalni islam docela vlastni" možná ho má pár procent lidí, ale ostatní určitě ne, nedá se soudit celý národ 70 mil. obyvatel podle toho co píšou v novinách. V Íránu sem viděl mnohem méně modlících se lidí než třeba v Egyptě viz v článku o zavřených mešitách v pátek, Írán se spíš snaží aby svět viděl jak je silný, jak jsou všichni za jedno a přitom je prožraný vevnitř, oni se toho možná nejvíc bojí, že se to zhroutí zevnitř jako tady v 89... kéž by se tak stalo...

0/0
28.8.2007 12:11

Hrdý Budžes

Re: Re: Re: Pravda

To jsi byl jenom v Teheranu, Isfahanu a jinych velkych mestech. Venkov je neco uplne jineho. Ja rozhodne nesoudim podle novin a uz vubec ne ceskych a co se tyka toho modleni a vztahu k mullum, ja mam jine dojmy.

To ze je rezim prozrany je fakt, ale to je rezim v KLDR taky a mnohem vic, ale nijak to menuze zabranit tomu, aby si se svym mocenskym aparatem neudelal co se mu zlibi a pokud bude disponovat jadernymi zbranemi a bezbrannou Evropou na dostrel, tak si muze delat v podstate co chce.

Bohate by stacilo kdyby uzavrel Hormuzsky pruliv, jak uz parkrat vyhrozoval a bude mazec jaky svet uz nejakou chvili nevidel a budou se tady vsichni modlit za radar.

0/0
28.8.2007 12:27

homerr

Re: Re: Re: Re: Pravda

Byl sem tam úplně všude, města, vesnice, hory... Píšu jenom svůj dojem a to je ten, že lidi tam většinou takový systém nechtějí, ale těžko s tím něco udělají a proto tam vládne nálada jako tady za komunistů - smířenost rozebírat jestli vyrábí jaderné zbraně  nebudu - k tomu nemám dost informací ( to má asi jenom pan bush), píšu jenom co jsem viděl a zažil....

nikoho se nezastávám, jakékoliv náboženství nevyznávám. jak někdo píše nahoře o historii islámu, měl by si taky zjistit historii křestanství - křížové výpravy, hon na čarodejnice, v součastnosti misionářské výpravy za novými dušičkami v jižní americe... ono takové militatní křestanství v polsku je taky docela hukot...

0/0
28.8.2007 12:39

anžto

Re: Re: Re: Re: Re: Pravda

souhlasím s každým vaším slovem. Bohužel se nevyhneme tomu, že tady téměř všichni, nic o tématu, na které diskutují neví.

0/0
28.8.2007 12:55

Hrdý Budžes

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravda

Mluv laskave za sebe a jenom o tom o cem mas nejakou paru, ano?

0/0
28.8.2007 12:57

anžto

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravda

já narozdíl od vás nejsem zmanipulovaná. Mám mezi muslimy přátele a proto o tom taky něco vím 

0/0
28.8.2007 13:00

Hrdý Budžes

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravda

Ja nejsem zmanipulovany a mezi muslimy mam rovnez pratele. Ale vubec nechapu jak to souvisi s tematem - zmanipulovany muze byt mnohem lepe naopak clovek, ktery par muslimu zna a vztahne si jejich priklad na cely muslimsky svet vcetne jeho projevu, o kterych zjevne v yivote ani neslysel.

0/0
28.8.2007 13:02

anžto

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravda

já rozděluji fanatiky a normální lidi s dobrým srdcem - jenže vy všechny muslimy hážete do jednoho pytle. Kdo není fanatik tak s terorismem nikdy nesouhlasil a ani nemá averzi k západu - a těchto normálních lidí je pořád většina.

0/0
28.8.2007 13:06

Hrdý Budžes

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravda

Takze ja jsem podle tebe fanatik, tak jo dobry, i kdyz uplne mimo, ale to nevadi. :/

Kontrolni otazka - kolik procent musi byt mezi nromalnimi lidmi fanatiku typu Ahmadinezada, aby z toho byl poradny pruser?

0/0
28.8.2007 13:12

anžto

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravda

já jsem o vás neřekla že jste fanatik, kde jste to zas vyčet? mluvila jsem o muslimech a o tom že pro spoustu lidí je muslim=terorista. A samozřejmě průser je i ta menšina. Celou dobu se snažím jen říct, že muslim nerovná se terorista. To je celé. 

0/0
28.8.2007 13:15

Hrdý Budžes

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravda

No tak na tom asi neni nic k diskusi. A uz vubec ne v pripade Iranu - tamni aktivity sice nekdy maji teroristicke znaky, ale rozhodne nejsou akcemi jednotlivcu. Aspon vetsinou.

0/0
28.8.2007 13:23

anžto

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravda

no vidíte...tak o čem se tu vlastně bavíme?:-)

0/0
28.8.2007 13:25

pedol

Re: souvislost ideologie islámu a teroru

Pokud se týče spojitosti islámu a teroru páchaném nyní v 99% následovníky Proroka, kámen úrazu je v tom, že je TAKŘKA nemožné určit, kdo je neškodným muslimem a kdo je ve sktrytu radikálním následovníkem Mohameda. Učení mají oba společné a svaté texty rovněž. Existuje tam především ten rozdíl, že radikálové dodržují příkazy Koránu svědomitěji. A lze zcela vyloučit, že kdokoliv by si dovolil Korán přepsat a snad jenom naivní snílek nás může lakovat, že kdy nastane reformace a humanizace oné dle našich měřítek středověké ideologie. Ledažeby jejich zájem o naboženství upadl, proti čemuž však mají nebývale účinné donucovací páky. Komu se to zdá přehnané, nechť si sám  p o z o r n ě  polistuje v Koránu.Rv

0/0
28.8.2007 16:25

Hrdý Budžes

Re: Re: Re: Re: Re: Pravda

Mily hochu, at uz byla historie krestanstvi jakakoliv (a ze treba takove krizove vypravy do Palestiny mely celkem jednoznacny duvod a my vzdelani vime dobre jaky, ze?), je to historie. Kdezto v pripade islamu je to soucasnost.

0/0
28.8.2007 12:56

anžto

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravda

v případě křesťanství je to taky ještě současnost. Jsou katolické země, které lynčují lidi k smrti dodnes....ale o tom se nepíše tak hojně.

0/0
28.8.2007 12:59

Hrdý Budžes

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravda

To je zajimeve, muzete uvest priklad?

0/0
28.8.2007 13:00

leontýnka

Re: Re: Re: Pravda

To nemají, ten režim dementních středověkých dědků, co jim tam dnes vládne jim pomáhala dosadit k moci podivuhodná koalice států Varšavské Smlouvy, GB, F, NSR, Lybie a Arafátových palestinských hord.

Tihle všichni se sešli při likvidaci demokratického režimu liberálního a prozápadního šacha. Připomínám to proto, aby si alespoň někteří uvědomili souvislosti, dnes v západní Evropě hrozí to samé, co v šachově Iránu, viníci se nemění.

0/0
28.8.2007 14:23

inzinierbula

Re: Pravda

Tak tak, mohu se jen připojit, též jsem tam dvakrát byl.  Američani zkrátka pořád potřebují nepřítele, ber kde ber. Asi mají strach, že by jim vojáci zdegenerovali, kdyby  furt někde neválčili a nesnažili se někoho převracet na "demokracii svatou, americkou". Írán je ukázková totalita, ale nelze vyhánět čera ďáblem. Tu hlavní změnu musí bohužel udělat Íránci sami z vlastní vůle.- Což, jak víme z vlastní zkušenosti, bývá na druhou stranu bez cizí pomoci těžké. A včil mudruj!

0/0
28.8.2007 12:02

pedol

Re: Re: Pravda

Zajímavé svědectví o "normalitě" lidí v Iránu vyplynulo z událostí po ničivém zemětřesení v Bámu v r.2003. Pikantní bylo mj. líčení toho, jaké problémy tam činili české kynoložce, která přispěchala s humanitárními týmy ze satanského Západu pomáhat hledat a zachraňovat oběti ze sutí. Ti "osvícenci" ani nemohli rozdýchat, že jim mají pomáhat "satanští" psi a ke všemu ještě se ženskou!!!

Viz také:

http://www.ikoktejl.cz/win/magaziny/koktejl/MKtema/temaa0404

.html

Asi na ně to hrůzu seslal ten jejich Alláh, když se nemohl dále dívat, jak tam masově kšeftují s narkotiky.

0/0
28.8.2007 12:08

pedol

Re: Ad normalita iránských poměrů

No nevím, ale myslím, že pokud by se šlo do hloubky, tak tamní poměry budou pro našince díky nadvládě šovinisitckého islámu nesnesitelné. Copak by se asi stalo, kdyby se tam kdokoliv odvážil vyrazil na rande do parku a při tom byli nedejbože spatřeni, jak se líbají? Následky by dotyční nešťastníci ve zdraví asi nepřežili.Rv

0/0
28.8.2007 12:15

homerr

Re: Re: Ad normalita iránských poměrů

No právě, to je přesně to co tam lidi chtějí dělat, držet se za ruce a líbat se v parku, tam drtivá většina takhle tvrdý   islám nechce a proto se všechno co se nesmí dělat na ulici odehrává doma pod střechou - alkohol, oblečení jako v evropě...

0/0
28.8.2007 12:27

Hrdý Budžes

Re: Re: Re: Ad normalita iránských poměrů

Ty musis byt relativne dost mlady, kdyz jsi jeste nepochopil, ze 90% svetove populace royhodne nema pravo delat si co se ji chce a ja denne dekuju nebi ze my patrime do tech 10%.

0/0
28.8.2007 12:35

homerr

Re: Re: Re: Re: Ad normalita iránských poměrů

jojo, souhlas, ale já píšu o tom co chtějí... ne co jim někdo nařizuje

0/0
28.8.2007 12:41

Hrdý Budžes

Re: Re: Re: Re: Re: Ad normalita iránských poměrů

Chteji, ale nemaji pravo takze moc nemuzou. Nevim co je na tom nejasneho?

0/0
28.8.2007 13:04

apfel

Trochu jako za bolševiků

pouze ideologie je trochu jiná - připadá vám to také tak?

0/0
28.8.2007 11:36

Hrdý Budžes

Re: Trochu jako za bolševiků

Iransky mysticky shia islam ma hodne prvku spolecnych s vychodni ruskou krestanskou ortodoxii.

Ideologie islamu a komunismu je sice jina, jenze ve skutecnosti v Iranu nebyla revoluce islamska, ale komunisticko- islamska, az po instalaci Chomejniho se mullahum podarilo lidove modzahedy a Thude zkrouhnout. A ze to byla daleko krvavejsi kapitola nez ta samotna revoluce.

0/0
28.8.2007 12:00

Destroyer7

Re: Trochu jako za bolševiků

R^

0/0
28.8.2007 12:45

anžto

přesně

ta advokátka to řekla přesně - všichni ti fanatici se schovávají za Islám, přitom ta jejich zvěrstva s tím nemaj nic společnýho. A pak se nemůžeme divit že si všichni myslí islám=terorismus.  

0/0
28.8.2007 10:54

Master Yoda

Re: přesně

A proto musíme Iránce od těch fanatiků osvobodit, uspořádat jim tam svobodné volby a přinést jim svobodu, demokracii a prosperitu, jako jsme to už udělali Iráčanům. ;-O

0/0
28.8.2007 11:03

rooman

Re: Re: přesně

Presne takR^

0/0
28.8.2007 11:37

TomTTomT

Re: Re: Re: přesně

jenže jak?jediná možnost je válka a přitom umírá zatraceně hodně civilních obyvatel...

0/0
28.8.2007 12:03

rooman

Re: Re: Re: Re: přesně

Infiltrovat a rozlozit zevnitr. Prece R^

0/0
28.8.2007 12:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.