Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bude atentát na Husáka, psaly komunistům anonymy

Tisíce jednotlivců vedly za normalizace svůj malý boj s komunistickou mocí. Archivy vydaly dopisy, v nichž si lidé "vyřizují účty" s režimem. Často šlo o vulgární texty s výhrůžkami a pravopisnými chybami. Státní bezpečnost se však jimi vážně zabývala.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

fel_low

ale ale?

Kampak se poděla 2. stránka diskuse?8-o

0/0
24.8.2007 12:05

fel_low

Re: ale ale?

a šup, už je zpátky, dokonce na 1. stránce...

iDnes je, koukám, takovej malej kolektivní Kaprfíld...;-D

0/0
24.8.2007 12:06

65c02

Re: Re: ale ale?

A co tam mělo být tak zajímavého?

Nejspíš jen trošku chaos v databázi.

0/0
24.8.2007 12:08

jeen

Vzpomínka
Kamarád v 70.letech při brigádě v třídírně zásilek na hlavní poště zachytil m.j. koresponďák adresovaný Husákovi na ÚV KSČ:
V motolském lese jsou ještě tři zající a dvě srny. Nehlašte to do Ruska, nebo nám to sežerou.
Pečlivě dohlédl, aby byl správně doručen.
0/0
24.8.2007 11:49

_m-

Re: Vzpomínka

;-DR^ - vtipný. A má to úroveň

0/0
24.8.2007 12:41

Pepan11

absolutni jednicka

Hlasuji, toto je nejlepsi prispevek tydne, mozna celeho leto. Uz dlouho jsem se tak nezasmal - tedy bohuzel, moc srandy se na diskuznich forech neuzije.R^

0/0
26.8.2007 12:26

kampomaturite

demokracie v USA

Clovek si muze myslet o Bushovi, co chce, ale smysl pro humor se mu neda uprit. Navíc opravdu zavidim demokracii medii jakou mají v USA. Dovedete si predstavit naseho vsevedouciho presidenta v této pozici. On by okamzite odesel od stolu a dane noviny by se uz nikdy nedostaly na hrad, rozhovor atd.

ttp://video.google.com/videoplay?docid=-869183917758574879&q=colbert&total=4488&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0

 

http://video.google.com/videoplay?docid=-1921276117304287501

0/0
24.8.2007 10:06

99,5

Zajímavé je,

že se předpokládá, že debility režimu plodili funkcionáři a StB, zatímco debility proti němu ožralí chlapi v hospodě. Prohlašuju, že jsem tehdy hospod prolezl dost a i když se nadávalo hodně a často, vždycky to byla především sranda a nikdy nepanovala atmosféra, která by nějak mohl vyvolat psaní takových dopisů. Daleko spíš bych to tipnul na pár rádobyintelektuálů, který před tím vyloučili ze strany a mysleli si jak jsou rafinovaní.

0/0
24.8.2007 9:44

Petr1234

Re: Zajímavé je,

seš fakt magor. Fristrace z  režimu byla velká a pro někoho tohle byla jediná cesta jak beztrstně říci ne. Ale myslet si že to psali vyloučení komunisti ze strany je fakt silný kafe. Chce to trochu přemýšlet

0/0
24.8.2007 9:48

99,5

Re: Re: Zajímavé je,

Já jsem znal hodně lidí, nevím, kolik ti je. Ale ten svět kolem mě vypadal hodně jinak, než by nám chtěli rychlokvašení historici nakukat. Seděl´s někdy s údržbářem nebo traktoristou v hospodě? Byl´s na vojně? Vážně si myslíš, že v lidským osudu je dominantní frustrace z jakýhokoliv režimu? Ani když se dostaneš do konfliktu, nechápe to většina lidí jako boj s režimem, ale s konkrétní situací a konkrétním hajzlem. Ale my si holt potrpíme na Rukopisy královodvorské.

0/0
24.8.2007 9:56

rudastraka

Re: Re: Re: Zajímavé je,

jaky ma asi cile traktorista nebo udrzbar. najist se, vypit par piv, mit kde prespat a sem tam si zapichat. mozna jednou za 3 roky k mori. to bylo stejne jako to je dnes. temhle lidem ta doba ani tak moc nevadila.

naopak clovek kterej se chtel realizovat, neco videt, nekam se dostat, ten nemel sanci. tem ta doba hlavne vadila. ja to videl doma jak tata penil ze nic nemuze. to byla naprosta bezmoc

0/0
24.8.2007 10:03

99,5

Re: Re: Re: Re: Zajímavé je,

O čem mluvíš? Copak já to obhajuju? Já jen říkám, že tehdy to nevypadalo tak, aby běžnej člověk psal výhružný dopisy. To už spíš udání na kolegu, že píchá v pracovní době s kolegyní. To bylo vyhrazený někomu, kdo byl buď poněkud vyšinutej nebo už v situaci, kdy ho ten režim skřípnul.

0/0
24.8.2007 10:07

rudastraka

Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé je,

ja si nemyslim ze bylo bezny psani dopisu ale dovude si tu situaci predstavit. kdyz sis chtel aspon trochu ulevit. jaky jsi mel moznosti?? treba jit do hospody, nebo do lesa a zanadavat si, nebo vzit tuzku a papir a ulevit si. ja mel tisckrat sto chuti neco udelat, stejne jako vetsina lidi, nakdo to resil dopisem

0/0
24.8.2007 10:11

99,5

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé je,

Kdybych měl tu možnost, rozbil bych držku nějaký svini, s kterou jsem se denně stýkal. Ty vážně znáš někoho, kdo upřímně nenáviděl konkrétně Husáka nebo Biľaka? Vždyť to byly sfingy. Ještě tak Štěpán dokázal před převratem nasrat hodně lidí. Když Husák vykládal, jak se nás ropná krize nedotkne a za pár měsíců vysvětloval, proč se zdražuje benzín, lidi nadávali, ale protože stejně enbylo za co utrácet, hlavně se posmívali.

0/0
24.8.2007 10:22

65c02

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé je,

Nenávist vůči konkrétní mu představiteli režimu, to jistě nebylo běžné. Ale nenávist obecná - vůči celýmu tomu podělanýmu reálsocialistickýmu systému, to nebylo zase až tak řídkým jevem - na "kurwy komunistický" v té době nadával kde kdo a vždycky to mělo nějakou příčinu - někomu něco soudruzi zakázali, něco někde nefungovalo, to nebylo k sehnání, atd..... prostě tehdejší každodenní běžné malé útrapy byly spouštěcím mechanismem k aspoň malé verbální ventilaci nenávisti.....

0/0
24.8.2007 12:25

99,5

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé je,

Podle různých neoficiálních zdrojů nadával na k. komunistický v soukromí i Fojtík nebo Štrougal, o presidentu Svobodovi to bylo celkem známý. Ale na výhrůžné dopisy od "standardních" 99 % populace prostě nevřím. To bych musel vidět na vlastní oči.

0/0
24.8.2007 13:27

99,5

Re: Re: Re: Re: Zajímavé je,

A tvoje představy o vztahu dělnický třídy k režimu jsou taky dost zkreslený. V žádným podniku se nikde nenadávalo tolik jako na dílnách nebo v terénu. To byli největší fandové kapitalismu, dokud si mysleli, že všechno, co potřebuješ, najdeš v katalogu Neckermann. Takovej ouřada měl co ztratit. Ale dopisy by nepsal ani ten ani ten.

0/0
24.8.2007 10:18

65c02

Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé je,

S tímto naprosto souhlasím! Taky jsem přesvědčen, že průměrnému českému človíčkovi ten tehdejší režim zase až tak moc nevadil - nemusel moc pracovat, v pracovní době si mohl občas zajít do hospody na pivko, pokud soudruhům nedělal problémy, tak na oplátku soudruzi po něm nic moc nechtěli,..... ovšem tato spokojenost a loajalita skončila jakmile se takovému človíčkovi dostal do ruky katalog Neckermann nebo Welle... to pak bylo zle, pak "kurwy komunistický" začaly lítat vzduchem, protože to, co bylo v tom katalogu, chtěl mít taky....:-P

0/0
24.8.2007 12:30

rudastraka

Re: Zajímavé je,

ja teda pamatuju jak sme si v hospode servitky moc nebrali

taky pamatuju jak nam policajti vtrhli v noci na kolej a par kluku odvezli do bartolomejsky na vyslech

to sme meli fakt sevreny prdele

0/0
24.8.2007 9:52

99,5

Re: Re: Zajímavé je,

A psali jste dopisy?

0/0
24.8.2007 10:03

rudastraka

Re: Re: Re: Zajímavé je,

ne, dopisy sme nepsali

0/0
24.8.2007 10:05

_m-

Re: Re: Zajímavé je,

No, můj spolužák podepsal Chartu - on na výslechu byl, ale že by nám na kolej vpadla STB navíc v noci nepamatuju.

0/0
24.8.2007 10:38

lipno

Upřímně řečeno,

taky naříkám, když si něco kupuju, ale to bude tím, že jsem ještě nepřešel na nové ceny. Ne všichni zase mají průměrný plat, teď před chvílí byla v radiu dispečerka taxislužby, která dělá dvanáctky za 20 korun na hodinu, takovou takové řeči ztěží přesvědčí!

0/0
24.8.2007 9:35

Petr1234

Re: Upřímně řečeno,

pokud dělá za 20 kč na hodinu, tak je uplně blbá. Není to ani minimální mzda. A i v supermarketu na pokladně se platí kolem padíčka a tam berou pořád

0/0
24.8.2007 9:44

99,5

Re: Re: Upřímně řečeno,

Jasně, to je kravina - 48,10 Kč hrubého za hodinu je minimum.

0/0
24.8.2007 9:49

rudastraka

bolsevici

se divim ze cas od casu aspon nejakyho bolsevika co mava na tribune opravdu nekdo neodprasknul. treba ne zrovna toho nejvyssiho, ale ty v okresnim meritku urcite tolik hlidany nebyli. a rozhodne by si tenhle pristup zaslouzili

0/0
24.8.2007 9:35

Kokodák

Re: bolsevici

což jenom svědčí o příslovečné zbabělosti a servilnosti českého nárůdku...Rv

0/0
24.8.2007 9:44

nibor

Re: Re: bolsevici

Nojo, u soudruhů v NDR, Maďarsku nebo kdekoliv jinde bylo odstřelování na denním pořádku, co?:-) Mimochodem, kolik bolšánů jsi oddělal ty?

0/0
24.8.2007 10:12

65c02

Re: Re: Re: bolsevici

No, naše proti nim bojovala tak, že jsme si z nich dělali srandu - doma, vždy až když jsme se ujistili, že nás nikdo nemůže slyšet!;-D

0/0
24.8.2007 12:07

_m-

?

Tisíce jednotlivců vedly za normalizace svůj malý boj s komunistickou mocí. Archivy vydaly dopisy, v nichž si lidé "vyřizují účty" s režimem. Často šlo o vulgární texty s výhrůžkami a pravopisnými chybami.

Tak nevím jestli to byl boj proti komunismu nebo obyčejná anonymni exhibice lidí, ktarý halt chyběly internetové diskuze

0/0
24.8.2007 9:22

RoninW

Re: ?

kdyby tě tehdy odhalili, tak ti hrozilo několik let v base a persekuce celé rodiny, takže k diskuzi na netu bych to rozhodně nepřirovnával.

0/0
24.8.2007 9:25

RoninW

Re: Re: ?

na druhou stranu není co oslavovat, vyhrožovat někomu smrtí anonymem je trestné i teď

0/0
24.8.2007 9:26

_m-

Re: Re: ?

Ten, kdo se baví psaním vulgárních anonymů určitě nepřemýšlí o možném odhalení. A většina z nás  je odhalitelná paradoxně možná líp, než tehdy.

0/0
24.8.2007 9:28

RoninW

Re: Re: Re: ?

Pamatuješ si vůbec tu dobu?

0/0
24.8.2007 9:30

_m-

Re: Re: Re: Re: ?

Já ano.

0/0
24.8.2007 10:39

Todd Berrttuzzi

Re: Re: Re: ?

Myslím , že se zrovna o zábavu nejednalo. Spíš o bezmoc a frustraci z komunistů a jejich přismrdovačů pár let po Pražském jaru .

0/0
24.8.2007 9:31

Todd Berrttuzzi

Re: ?

Dneska můžeš jít řvát : "Klaus je svině" i na náměstí a nikdo tě nezavře.

Jestli nevidíš rozdíl , tak je mi tě soudružko líto.

0/0
24.8.2007 9:28

_m-

Re: Re: ?

Něco takového jsem psala???????

0/0
24.8.2007 9:29

Todd Berrttuzzi

Re: Re: Re: ?

Prostě tenkrát lidí tou bezmocí byli tak frustrovaní , že alespoń psali tyhle naivní a vulgární dopisy. Moc dobře věděli , že jim je to houno platné , ale alespoň si v tom levicovém marasmu ulevili. To je vše.

0/0
24.8.2007 9:30

watchdog

Bude atentat na Paroubka!!!

Jiz brzy...  !

0/0
24.8.2007 9:21

RoninW

Re: Bude atentat na Paroubka!!!

ten ho na sebe spáchá sám a rád

0/0
24.8.2007 9:26

fel_low

A měly pravdu, anonymy:

Například na fotce se disidentská dcerka maskovaná za pionýrku pokouší nepokrytě Husáka uškrtit nylonovým pionýrským šátkem.

A odstavený Svoboda jí za to tleská.R^

0/0
24.8.2007 9:15

fel_low

Re: A měly pravdu, anonymy:

Pardon, netleská, ale snaží se tvářit, jako že to nevidí.;-D

0/0
24.8.2007 9:16

vilhaus

No jo, ale máslo stálo deset korun a všichni měli práci

;-D;-D;-D

0/0
24.8.2007 8:49

Buster

Re: No jo, ale máslo stálo deset korun a všichni měli práci

To bylo pěkně drahý. Dnes je 3x dražší a platy 10x vyšší. ;-)

0/0
24.8.2007 8:56

ZZZZZZZZ

Re: Re: No jo, ale máslo stálo deset korun a všichni měli práci

To tem kundam komunistickejm nevysvetlis ty budou porad mlit dokola to samy...

0/0
24.8.2007 9:29

Tonda Brno

Re: No jo, ale máslo stálo deset korun a všichni měli práci

A kolik stála televize nebo radio tenkrát a dnes?

0/0
24.8.2007 9:03

Haui1

Re: No jo, ale máslo stálo deset korun a všichni měli práci

Jo, tenkrát jsem vydělával osmnáct set, teď mám přes třicet tisíc.

0/0
24.8.2007 9:12

fel_low

Re: No jo, ale máslo stálo deset korun a všichni měli práci

Svatá pravda. A v hospodě, když člověk řek, že Husák je vůl, riskoval jedině šest měsíců natvrdo. Dneska, když člověk v hospodě řekne, že Klaus je vůl, riskuje, že se půl hospody zvedne a dá mu do držky...;-D

0/0
24.8.2007 9:18

RoninW

Re: No jo, ale máslo stálo deset korun a všichni měli práci

když stálo máslo 10 tak super plat byl 3000, dnes je průměrná plat 20 000, tj 7x více (zaokrouhleně) a máslo koupím do 30 vždycky (tj. 3x více) Z toho vyplývá, že "jídlo" je víc jak 2x levnější než kdysi a dokonce se dá koupit i v sobotu nebo v neděli večer. Na maso nestojím frontu a nikdo mi nemusí dávat echo, že došli pomeranče a banány. Od revoluce nikdo hlady neumřel a ani neumře. Naopak jídlo je tak levné, že se přežíráme, plýtváme atd. Takže z tohoto pohledu lžete.

0/0
24.8.2007 9:23





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.