Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Odborníci přepisují zprávou o mrtvých v Bosně historii

Až dosud se v souvislosti s občanskou válkou v Bosně hovořilo o dvou stech tisících mrtvých. Sarajevské Střediska pro dokumentaci a výzkum nyní ale přišlo s úplně jinými čísly. Podle něj zemřelo v Bosně v letech 1992 až 1995 kolem sto tisíc obětí, tedy polovina.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Montaigne

to byli stopro ti samí odborníci

kteří lomili před 9 roky rukama nad 100.000 povražděných kos.Albánců. Inu, věda se vyvíjí!;-D

0/0
23.6.2007 8:18

BenediktSpinoza

To je neuveritelny slendrian

8-o jaktoze uz davno neni schvalen zakon proti zpochybnovani muslimske genocidy?:-P Dovedete si predstavit, jako to asi chudinku Karlicku rozrusi?;-D

0/0
22.6.2007 11:13

pepe999 from Salford

Posledni veta v clanku me docela potesila...

R^R^R^

0/0
22.6.2007 1:57

timur lenk

hm

drsný, jenom by mě zajímalo, jak určovali, jestli určitý mrtvý byl muslim. Z fotky to poznali asi těžko, v občankách náboženství neměli. Jedině podle určité demografie, kde kdo zhruba žil, ale vzhledem k tomu, že polovina Bosny byli a jsou prostě Srbové, tak nechápu, jak se Muslimové mohou považovat za většinu, když se o svou polovinu Bosny musí dělit ještě s Chorvaty??:-/

0/0
21.6.2007 23:34

zpravodajec007

Re: hm

Polovina Bosny jsou Srbové možná tak obsazenou rozlohou, ale co do počtu obyvatel mají muslimové skoro 50%, Srbové téměř 40% a zbytek jsou Chorvati.

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_demographics_of_Bosnia_and_Herzegovina

Zajímavé je také srovnání let 1991 a 1996, kdy v důsledku války muslimů v Bosně ubylo o 100.000, Chorvatů ubylo dokonce o 190.000, zatímco Srbů o 120.000 přibylo. ;-) 

0/0
22.6.2007 0:20

fyrom

Re: Re: hm

To obsazení rozlohou je logické, protože Srbové žili více na venkově a Muslimové více ve městech..

0/0
22.6.2007 7:03

zpravodajec007

Re: Re: Re: hm

Co je zas tohle za kravinu? 8-o

Chceš tím říct, že na severu i na jihu Bosny žijí muslimové nakoncentrovaní v izolovaných městech a všude v okolních vesnicích Srbové?

Srbové prostě, jak je jejich dobrým zvykem, zabrali mnohem větší území, než jim podle počtu obyvatel přináleží. Totéž udělali během války s Chorvatskem, kdy díky 12% srbské menšině okupovali skoro třetinu chorvatského území.

0/0
22.6.2007 20:34

zpravodajec007

Jedna dřívější diskuse ...

Zhruba před dvěma roky jsem s Merissem alias Fyromem na téma počtu obětí diskutoval. Pastnul mi tehdy odkaz na zprávu těch lidí ze Sarajeva, ve které se uvaděly výsledky sčítání mrtvých s oním stotisícovým číslem. Přečetl jsem si to celé (s čímž Meriss zřejmě nepočítal) a našel jsem tam také zmínku o tom, že muslimové tvořili přes 2/3 mezi civilními obětmi. Ptám se ho, co on na to jako svazák, a jak to koresponduje se srbomily hojně šířenou tezí o "rovnoměrné vině na všech stranách" (v lepším případě) nebo s "vylepšenou" verzí téhož o ubohých Srbech, kteří se vždy jen bránili a odpovídali na brutalitu jiných.

Věrohodnost zprávy samotné dost dobře napadnout nemohl, takže začal blekotat něco v tom smyslu, že to je silně zkreslené číslo, neboť ti lidé musí pracovat s nepřesnými údaji (najednou), že mají zpracovaný teprve malý statistický vzorek, že ve skutečnosti to bude rovnoměrné mezi všemi etniky blablabla... No a vida dnes, číslo poněkud zkreslené opravdu bylo, není to 70%, ale 83.

0/0
21.6.2007 22:01

fyrom

Re: Jedna dřívější diskuse ...

nic takového jsem nepsal o nějakém statistickém vzorku...:-) Mimochodem, ten průzkum dělal muslim Tokaca..;-)

0/0
21.6.2007 23:15

zpravodajec007

Re: Re: Jedna dřívější diskuse ...

No jistě, možná jsi psal o příliš malém počtu (v té době) zatím identifikovaných mrtvých, aby se z toho dala dělat statistika etnik nebo to bylo ještě maličko jinými slovy, ale význam byl stejný. Už se mi to nechce hledat. 

Tak či tak, co říkáš na těch 83% - jako svazák? :-);-)

0/0
21.6.2007 23:31

fyrom

Re: Re: Re: Jedna dřívější diskuse ...

Muslimští a chorvatští civilisté vzatí dohromady činí více procent – ale ti byli produktem tří konfliktů: Muslimů a Chorvatů proti Srbům, Muslimů a Chorvatů proti sobě navzájem, a dále Muslimů proti jiným Muslimům v severozápadní Bosně. Dokonce i bez téhle úvahy, když se to srovnáme s výsledky sčítání lidu v roce 1991, se stává zřejmým, že civilní úmrtí ve válce byla zhruba přiměřená/úměrná napříč etnickým rozdělením. Na vojenské straně jsou muslimské ztráty nepoměrně větší (28.000, celkem 56 procent) – ale opět, toto lze vysvětlit skutečností, že sarajevský režim bojoval proti všem, a často obětoval svoje jednotky v marných útocích na opevněné obránce. Z těchto faktů vyplývá obraz bosenské války jako vnitřní konflikt, krvavý a surový, ale stěží jako vnější agrese, nebo genocida.

0/0
22.6.2007 7:00

zpravodajec007

Re: Re: Re: Re: Jedna dřívější diskuse ...

Řeč byla o 83% civilistů - MUSLIMŮ, pouze muslimů, tak se do toho nesnaž motat Chorvaty a muslimy dohromady. Jestliže tam bojovali muslimové, Srbové a Chorvati všichni proti sobě navzájem (semo tamo muslimové spojení s Chorvaty), tak by logicky měly být civilní ztráty rovnoměrné - to by ovšem musela platila tvoje teorie o rovnoměrné vině na všech stranách. Procenta poměru jednotlivých etnik v Bosně (viz můj odkaz na Wiki) versus procenta civilních ztrát ve válce ale říkají něco jiného. ;-)

P.S. .. a pohádky o vnitřním konfliktu, porovnáme-li výzbroj Srbů a ostatních etnik, můžeš povídat akorát dětem v mateřince.

0/0
22.6.2007 20:30

starej skaut

Spousta

těch "chudáků muslimských Bosňáků" skončilo v poho v roce 1992 v SRN a pěkně se tam usídlili. T o jsou ti, které měli ustašovci a četnici pobít. Pěkné ho.no. Do Mnichova jezdily dnem i nocí narvané vlaky ze Sarajéva a zpátky jezdily prázdné pro další várku Bosňáků. Viděl jsem to den co den v Rosenheimu na nádraží!!!!(Y):-©Rv

0/0
21.6.2007 19:11

Hrdý Budžes

Re: Spousta

To byli ti co stihli utect. Ted se resi ti co utect nestihli tak si laskave oetvri plechovku chcanek hajlni si a padej chnet prase jedno velkosrbske.

0/0
21.6.2007 22:24

Blanka z Bejrůtu

Upřímnou soustrast

Zemřelo 100 000 mírumilovných muslimů ;-(;-D

Na protest dva dny nežeru :-©

0/0
21.6.2007 18:20

fyrom

hausnumero 200.000 je dílem Izetbegoviče

Bosenský "Holokaust" byl vytvořen muslimskou stranou jako součást rozsáhlé a efektivní PR kampaně. Už v prosinci 1992 prohlašovala muslimská Izetbegovičova vláda, že na "bosenské" straně je 128.444 mrtvých (včetně Chorvatů a Srbů loajálních bosenské vládě) Podle Goerge Kenneyho (dříve ministerstvo zahraničí USA) bylo toto číslo vytvořeno tím, že sečetli 17.466 potvrzených mrtvých do tohoto data a 111.000 Muslimů tehdy označovaných za chybějící. Kenney si přesně vzpomíná na moment - 28. června 1993- kdy Izetbegovičův náměstek ministra financí Senada Kreso řekl novinářům:" zemřelo 200.000". Kenney tehdy považoval toto číslo za "výbuch naivního úsilí" a byl překvapen, jak hlavní deníky a agentury začali rychle používat tato nepodložená a nevyzdrojovaná čísla." Číslo se rychle rozrostlo na 250.000 a bylo šířeno bez problému.

0/0
21.6.2007 18:14

Hrdý Budžes

Re: hausnumero 200.000 je dílem Izetbegoviče

100000 ti prijde malo?

0/0
21.6.2007 22:22

fyrom

Re: Re: hausnumero 200.000 je dílem Izetbegoviče

Tahle válka by vůbec nevznikla, pokud by nebyla nesmyslně uznána samostatná Bosna pod vedením Muslimů ! Dochází ti to vůbec??? V Bosně se žádné etnikum nechtělo stát menšinou !!!

0/0
21.6.2007 23:21

Hrdý Budžes

Re: Re: Re: hausnumero 200.000 je dílem Izetbegoviče

100000 ti prijde jako zanedbatelne malo?

0/0
21.6.2007 23:38

fyrom

Re: Re: Re: Re: hausnumero 200.000 je dílem Izetbegoviče

Nide nepíšu, že to je málo. Vždy jsem ale psal, že roky omílané číslo 250.000 nebo později 200.000 je nesmysl :-P

0/0
22.6.2007 7:05

Montaigne

tak to otočíme Budziku

přijde ti přes půl milionu mrtvých Iráčanů jako zanedbatelně málo? A jestli ne, kdy bude soud?8-o;-D

0/0
22.6.2007 7:41

fyrom

zde je o tom dokonce už psáno v roce 2005...

http://www.messin.estranky.cz/clanky/balkan/bosna13

0/0
21.6.2007 17:56

fyrom

Idnes je skutečně "rychlá"

Tady se o tom psalo už více než před rokem a půl...  http://www.messin.estranky.cz/clanky/balkan/bosna16

0/0
21.6.2007 17:51





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.