Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nová tramvaj pro Prahu naštvala hlavně designéry

Nové tramvaje, které mají do roku 2010 jezdit v Praze, ještě nevyjely z továrny. Nicméně se už staly terčem ostré kritiky. Výrobci kolejových vozidel napadají výběrové řízení, známí designéři varují, že vozy mohou vypadat příšerně, ale nikdo s tím už nic nenadělá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

morbo

doufám, že bude lepší

doufám, že nová tramvaj bude lepší než porsche, která je úplně na ho*no - nevim, kterýho chytráka napadlo projektovat tramvaj s tak úzkou uličkou mezi sedadly, že se do ní vejde jen jeden člověk. Do dopravní špičky skutečně ideální ;-ORv

0/0
20.6.2007 15:09

trojuhelník

ještě je neviděli, ale budou vypadat příšerně !

Stále čekám na osvícené hodnocení našeko KLUKA, ten určí, co si mi blbci máme myslet, abychm nemuseli tápat ve tmě...

0/0
19.6.2007 17:03

vonDyke

drzte vsichni tlamajzny

kaplickyho slintanec se taky bude rozplizavat na Letny nejmin tisic let a vsichni jsou happy, tak co po par salinach?! stejne to sprejeri predizajnujou nebo to nakej magor rozflaka

0/0
19.6.2007 16:40

Karboxyl

O Kotasovi si myslím své

Neříkám, že architektura Kotase je ošklivá, ale rozhodně není příliš praktická. Poslední Kotaosovo veledílo - lávka nad tratí ve Stránčicích, která byla postavena v rámci modernizace 4. koridoru, nevyhovuje několika normám. Zábradlí se muselo obalit hadrama, protože bylo navržneé tak, že je krajně nebezpečné pro malé děti. Schody z cizokrajného dřeva za mokra výrazně kloužou. Střecha, která je sice velmi aerodynamická (to je u Kotase oblíbený prvek) je spíš jen pro okrasu. Stačí malí vítr a prší pod ní. Celá konstrukce je z ocelových profilů velice náchylných k usazování nečistot atd. Ale hlavně, že celá stavba vypadá, jak někde na zastáve TGV.

0/0
19.6.2007 15:50

aljav

prosím

 ať nejsou ty tramvaje zase vybaveny plyšovýmy sedadly. nebo ať nepouštějí do tramvají bezdomovce a dělníky v zasra..ch montérkách a pod. !!!

0/0
19.6.2007 15:38

dislektik-idnes si na mě zasedla

obě tramvaje vypadají jak hromada

0/0
19.6.2007 15:21

tenisovejloket

....a

Vis proc tramvaj na zastavce stoji?Protoze nema pr/del aby si sedla

0/0
19.6.2007 15:01

hinny

Uz mne podobné pozadavky loby nebaví

Poslední dobou se vyrojilo neuvěřitelné množství požadavků profesních skupin že jen ony mají právo na ... (rozum). K tomu asi nutno podotknou , že NE a NIKDY. Tři příklady z poslední doby 1) tento  : Kdo bude dělat design je výlučné rozhodnutí výrobce který jediný je zodpověný za dodávku, nikoliv jakéhosi výboru designérů. 2) Kaplického knihovna je placena z veřejných prostředků proto se kní bude vyjadřovat/schvalovat investor a nikoliv komise architektů 3) ˇustavní právní Cepl se svým výrokem že veřejná diskuze na novým trestním zákoníkem je pošlápáním práva a že to přísluší jen "odborníkům"

Těm kdo jsou aktéry těchto třem příkladů bych doporučil " Běžte se živit PRACÍ , udělejte Design pro komerční subjekt pokud Vám za něj zaplatí, Navrhněte stavbu ne za státní peníze a za paníze soukromého investora, a ad 3 jako ústavní právník je to na červenou kartu

0/0
19.6.2007 14:57

Vosta Jindra

Re: Uz mne podobné pozadavky loby nebaví

on už není ústavní soudce, a ten názor je správný. Nebylo by nic horšího, kdyby si trestní zákony psali sedláci. Za všechno by se sekala ruka a za polovinu trestných činů by byl trest smrti. Lidé jsou prostě hloupí a krvelační.

0/0
19.6.2007 15:02

Boguš

Re: Re: Uz mne podobné pozadavky loby nebaví

... ale věř tomu že by se méně kradlo .... a zloděj s jednou rukou si to příště sakra rozmyslím ...... ale dnes?

.. jinak souhlas, je to nesmysl, jistý efekt by to však mělo ......

0/0
19.6.2007 15:59

Vosta Jindra

Re: Re: Re: Uz mne podobné pozadavky loby nebaví

to už je celkem vyřešeno, bych řekl, že tyto tresty se používat nesmí, a to přesto, že by kriminalitu o něco snížily. Navíc při stavu naší justice.... těch nevinnejch  bezrukejch;-)

0/0
19.6.2007 16:40

Howard

Re: Uz mne podobné pozadavky loby nebaví

Ty jsi dobre "vykramovany":

1. Design se mel resit pred vyberem vyrobce, ktery mel pouze stanovit, za jakou cenu a v jake kvalite tramvaj vyrobi.

2. Investor se rozhodl, ze postavi to, co vybere odborna komise (v tomto pripade architektu - nebo se snad nechas operovat od elektrikare?)

3. Kdyby trestni zakonik podlehal verejne diskusi, sekaly by se nejspis ruky a trest smrti by byl za kazdy druhy prestupek.

Zkrakta nejdriv zkus pouzit hlavu a pak placej...

0/0
19.6.2007 15:03

Jub

Re: Re: Uz mne podobné pozadavky loby nebaví

1. kde jsi prisel na to ze design se resi pred vyberem vyrobce?

2. otazkou je zda zmena pravidel v prubehu souteze je minimalne eticka (navic kdyz vitezny navrh nesplnoval puvodni zadani)

0/0
19.6.2007 15:16

Howard

Re: Re: Re: Uz mne podobné pozadavky loby nebaví

Za prve se mi to jevi logicke (pokud chci zcela novou tramvaj) a za druhe zkusenosti jinych mest tento trend jen potvrzuji.

Ono stejne tu tramvaj musi vyrobce "usit na miru", tudiz design si muzes vybrat, jaky chces.

Na konci mas dve souteze:

1. design

2. vyrobce - a tu je potreba osetrit spolehlivost jiz ve smlouve (zavazat vyrobce - zde existuje nekolik moznych modelu), by vysledna cena nebyla jen cenou vyrobni, ale aby se mu bezporuchovost vyplatila a naopak

0/0
19.6.2007 15:29

Jub

Re: Re: Re: Re: Uz mne podobné pozadavky loby nebaví

1. takze zalezi na zadavateli, neni to zadny prepoklad vyplyvajici z neceho (pokud se rozhodne ze to necha na vyrobci, je to jeho rozhodnuti)

2. tim jsem se vyjadroval ke slavne knihovne, odhlednu od toho, ze me osobne se ten Kaplickeho navrh zda priserny - v dnesni dobe mam dojem ze umelci (tam zahrnuju i architekty) se snazi predevsim byt vyrazni, ale kaslou na estetiku

0/0
19.6.2007 15:34

aljav

Re: Re: Re: Uz mne podobné pozadavky loby nebaví

 design musí odsouhlasit objednavatel. To je přece logické. A proto by se měl řešit zároveň s techn.parametry, při výběrovém řízení !

0/0
19.6.2007 15:40

Vosta Jindra

Zase se chce v Praze někdo zvěčnit

Nová tramvaj se vyvíjí pro Prahu 12 let. Nebo dýl. První vozy ze škodovky jsou všechny npojízdné, Porsche je nevyhovující pro městský provoz (což u tramvaje celkem dost vadí) a už máme zase další. Nakonec se ukáže, že budeme dalších 30 let cestovat renovoanými T3 z 60. let. Takové designéry jako tehdy už holt nemáme:-(

0/0
19.6.2007 14:15

Králík z klobouku

Kotas je známý nepraktickým exhibicionismem

Kotasův ateliér má zvláštní talent navrhovat monumentální díla, která jsou naprosto nepraktická. Zastřešení na barrandovské trati je navrženo tak dokonale aerodynamicky, aby pod něj co nejvíce foukalo, pršelo a sněžilo, a nad kritická místa raději ani nezasahuje. Se statikou po napadnutí sněhu byly také "nečekané" problémy.

Je zvláštní, že pražský dopravní podnik se už léta chová, jako by Kotas byl jediným architektem.

0/0
19.6.2007 14:09

klikerex

hm

MEl sem tu cest zminovany navrch videt a nerekl bych, ze to je nejaka katastrofa. Mne osobne se libil. Studio Patrika Kotase je velmi zkusene, staci se podivat na jejich stranky. Vidim v tom zhrzeni konkurencnich firem, ktere nedostali zakazku. A nevim, proc s tim prichazeji az ted, kdyz navrh vzhledu tramvaje byl na svete vice jak pred rokem.

0/0
19.6.2007 13:02

pavelthelong

Re: hm

jako naprosto nezucastneny pozorovatel mam pouze pocit, ze tu neco smrdi. Typickym parametrem vyberovych rizeni v CR je pomoci podminek souteze pripravit pudu pro osamoceneho (predem znameho) viteze souteze (napr. soutez o notebooky do parlamentu s WiFi packou a podobne) Jako cloveku, ktery neni obeznamen s detailni problematikou tramvaji mi ale pripada smesne stanovit dobu na vyhotoveni nahrhu na 60 dni..........OK, cosi tu zapacha....navic okolo samotneho p. primatora a vyletu na Everest se pohybuji podivne firmy a zvlastni financni zdroje, cili by to nebylo nic noveho :-(.

0/0
19.6.2007 13:11

roba21

Re: Re: hm

Mě není jasné proč by měli vyvíjet zcela novou tramvaj? Snad tramvaje vyrábí, takže aby vyhověli požadavkům, nemuseli snad vyvinout novou tramvaj ale trochu upravit některou z jejich nabídky? Pokud toho byla schopna v zadaném čase jen jedna firma, tak na tom není nic neférového. 

Jinak pokud design opravdu dělá Kotas, tak se nějaké obludy bát nemusíme. Nejspíš je to opravdu jen ukřivděná konkurence, přeci jen to je zakázka snů.

0/0
19.6.2007 13:31

pavelthelong

Re: Re: Re: hm

"Pokud toho byla schopna v zadaném čase jen jedna firma, tak na tom není nic neférového." Pardon, to snad nemyslite vazne.....jako manazera mne musi zarazit fakt, ze mam jenom jedinou nabidku a nemohu srovnavat s jinymi.....ale co, dane v CR neplatim cili mi cela problematika tramvaji a vyberovych rizeni muze byt zcela ukradena - pouze je mi lito tech, kteri to za normalni povazuji :-) hezkej den !

0/0
19.6.2007 13:46

pavelthelong

Re: Re: Re: Re: hm

P.S, mnohem elegantnejsi reseni vyberoveho rizeni by bylo napr. zadani, ze tramvaj musi byt vyrobena v CR-efekt by byl asi stejny a politici i ekonomove by jasali ......

0/0
19.6.2007 14:27

Pan Navratil

Re: Re: Re: Re: Re: hm

taková podmínka je tuplem nepřípustná.

0/0
19.6.2007 14:36

pavelthelong

Re: Re: Re: Re: Re: Re: hm

proc nepripustna ? Treba francouzska vlada smi jezdit jenom ve francouzskych sluzebnich vozech... penize na tramvaje jdou stejne z dani poplatniku, tak at skonci zase v CR.......stejne jako se delaji vyberova rizeni pro romske stavebni firmy=taky diskriminace (i kdyz pozitivni...)

0/0
19.6.2007 14:52

Vosta Jindra

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: hm

veřejná zakázka nesmí jakkoli diskriminovat zahraniční dodavatele. To by bylo důvodem pro její zrušení, to jen tak na okraj.

0/0
19.6.2007 15:03

Mr-Hu

Re: Re: Re: hm

Vy toho asi moc nevíte. Pro každé město se navrhují individuální vozy. Někde jsou úzké tratě, jinde velká stoupání, jiné klima. Ale pokud zná někdo tyto kritéria rok předem, tak vývoj stihne. A nevím proč to brát zase od škodovky, která zcela vyhořela s s tou poslední nepovedenou mrchou. Jiní výrobci zásobují úspěšně americký trh, ale v praze bude zase další nepovedená mrcha č.2 :-/

0/0
19.6.2007 13:51

klikerex

Re: Re: Re: Re: hm

Za to, ze se T14 moc nepovedla, nemuze skodovka, ale DP, jelikoz vyzadoval kraviny a cela tramvaj je postavena podle zastaraleho koceptu. Nova tramvaj bude zcela jineho typu a konceptu.

0/0
19.6.2007 14:08

gaDzin

Re: Re: Re: Re: Re: hm

Nova tramvaj bude zcela jineho typu a konceptu. :-):-):-);-D;-D;-D ... nebo mluvite o jinem meste v jinem state a o uplne jinych tramvajich?

Nova tramvaj asi nemuze byt horsi nez posledni porsche, ale nepovedena bude asi tak na 99,99% jsme v cechach, vyberove rizeni trvalo 2 mesice a vladnou nam zkorumpovani tajtrlici

0/0
19.6.2007 15:35

klikerex

Re: Re: Re: Re: Re: Re: hm

Narozdil od Vas vim na jake technologii je postavena 14T a na jake bude stavena nova tramvaj

0/0
19.6.2007 16:20

p.sp.

...

tramvaj Porsche vyjela před rokem a už bude zase nová tramvaj? To nahradí onu Porsche? Nebo proč je třeba mít dva druhy tramvají?

0/0
19.6.2007 12:53

Vosta Jindra

Re: ...

protože ta je zjevně nepovedená. Je to jako pěkný všechno. Má to jen malou vadu - nehodí se k cestování :-)

0/0
19.6.2007 14:13

lbigmac

Proc proboha resi neco,

co jeste nevideli? Co by kdyby.. Zavist je svinjaRv

0/0
19.6.2007 12:31

Pan Navratil

Re: Proc proboha resi neco,

Jaká závist?

PS. Když chceš postavit barák, asi tě taky před uzavřením smlouvy nezajímá, jak bude řešen?

0/0
19.6.2007 12:58

kenx

designéři 14T

Hlavně ať už nikdo k designu hromadného dopravního prostředku nepustí diletanta co navrhl interiér 14T. Tolik konfliktních situací jako v 14T jsem ještě nezažil, lidi do sebe neustále naráží, nemají se kde držet, nemají se kde vyhnout, hrůza. Pan designer možná vytvořil visuálně zajímavý objekt jezdící ulicemi, ale pro cestující je cestování s ní peklem. Navíc jsou 14T neskutečně poruchové což by mělo být i varování pro 15T, tohle se musí lépe ošetřit!

0/0
19.6.2007 12:26

(gbd)

Re: designéři 14T

Asi proto chtějí nové tramvaje - že se poučili z chyb.

0/0
19.6.2007 13:04

Pan Navratil

Jo,

a zlatý T3 a T6

0/0
19.6.2007 12:14

Jub

Re: Jo,

No ja nevim, mel osobne (kdyz pominu ze neni nizkopodlazni) vnitrnim usporadanim nejvic skoro vyhovuje stara T3. Vsechny novejsi (i dokonce i KT8) mi pripadaji ze vubec nepocitaji s lidmi kolem 170 az 175 cm. Prostory kde se neni ceho chytnout, uzka mista hned vedle nastupnich dveri ...

0/0
19.6.2007 12:31

Pan Navratil

Re: Re: Jo,

Jojo, nízkopodlaha... Může být vlečňák! ;-)

0/0
19.6.2007 12:55

Pan Navratil

Mno,

nechcu rejpat, ale kdyby se náhodou zjistilo, že jistá firma měla podmínky veřejné soutěže k dispozici v předstihu za jisté všimné,

zajisté by mne to VŮBEC NEPŘEKVAPILO.

0/0
19.6.2007 12:14

Mr-Hu

Re: Mno,

R^to je samozřejmě jasné :-© jenže to se nezjistí, všichni drží basu, leda zavřít všechny najednou, objednavatele i vítěze soutěže a byl by klid na novou práci

0/0
19.6.2007 12:16

Králík z klobouku

Re: Mno,

Ale to přece není potřeba, dávat v předstihu podmínky. Naopak se to normálně dělá tak, že podmínky veřejné soutěže se dodatečně píšou na míru nabídce spřátelené firmy.  A má-li to vypadat věrohodně, je třeba, aby pár dalších spřátelených firem dělalo křoví, jako že se také zúčastnily a neuspěly. Pak je méně nápadné, že je vyšachovaná skutečná konkurence.

0/0
19.6.2007 13:56

sat037

dotaz pro zasvecene

muze mi nekdo vysvetlit co je na sikanzenu zastaraleho ? Jasne ze to neni maglev, ale rozhodne mi to neprijde zastaraly.

0/0
19.6.2007 12:07

fleret1

Re: dotaz pro zasvecene

mozna zpetna zrcatka ;-D:-)

0/0
19.6.2007 12:10

Englishman

Re: dotaz pro zasvecene

Koukají z toho 60. léta.

0/0
19.6.2007 12:17

Jub

Re: Re: dotaz pro zasvecene

Zalezi co si pod tim obecnym nazvem, ktery se objevil predstavis.

Japonci maji nekolik ruznym jednotek v nekolika generacich.

0/0
19.6.2007 12:21

cassul

Re: dotaz pro zasvecene

Sinkanzen je celý systém, koleje, vlaky atd.. Samotný vlak se jmenuje Hikari a v současné době jezdí asi třetí nebo čtvrtá generace, a ta teda zastaralá rozhodně není....

0/0
19.6.2007 12:22

sat037

Re: Re: dotaz pro zasvecene

jasne, proto nechapu co se na tom zda komu zastaraleho

0/0
19.6.2007 12:25

skeblicka

Re: Re: Re: dotaz pro zasvecene

Navic jestli na tom dela Kotas, tak bych strach z obludnosti nemela...metro i barrandovska tramvajova trat, nebo treba stanice metra Strizkov jsou pekny a dle myho nazoru i moderni!

0/0
19.6.2007 12:36

regazzi

Re: Re: Re: Re: dotaz pro zasvecene

No nevim, ale ty konstrukce zastavek ne Barrandove jsou silene predimenzovane, navic se absolutne nehodi k okoli....:-/

0/0
19.6.2007 14:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.