Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

NKÚ: Vláda nevysvětlila, nač potřebuje 14 gripenů

Kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu si vzala na mušku pronájem stíhaček Gripen. Jako největší nesrovnalost, která padá na bedra bývalé vlády, uvádí chybějící zdůvodnění pronájmu. Podle prezidenta NKÚ navíc chybí dlouhodobý koncept rozvoje resortu. Ministerstvo výtky odmítá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

King_Feanor

14...

mně to přijde logický. 14 stíhaček-14 krajů. až se  bude republika rozpadat, tak každý dostane jednu pro sebe. Jen zase ti pražáci budou mít dvě, protože si nenechají vzít svoje okolí.:-P;-D

0/0
29.5.2007 10:45

Warhead_bia :P

nevi nekdo

kolik stoji jedno pokropeni zahradky z gripenu kdyz nikdo nevi co s nima ? ;-D

0/0
29.5.2007 10:26

cejkis

pro pana Vondru

Pokud chcete vyhodit oknem cca 300mld, které doteď transformace armády stála, zaveďte opět základní vojenskou službu. 

PS: Váš názor je fakt utopie

0/0
29.5.2007 0:22

cejkis

pro NKU V

MO je jediný úřad, který má koncepci. MO chtělo po vládě vždy jen finanční rámec. %DPH. Žádná vláda nesplnila společný slib všech politických stran, že %HDP zustane zachovano.

Proč řešíte problém korupce tím, že zpochybňujete celou koncepci ?

0/0
29.5.2007 0:21

cejkis

pro NKU IV

Proč jste neřešili výměnu MiGů29 za W3A?

Chápu, že by to pro současné politiky bylo nepříjemné. Leč ukazuje se pro koho pracujete;-D

0/0
29.5.2007 0:17

cejkis

pro NKU III

1) L159 je paskvil na politickou objednávku nejmenované vlády v 90.letech (zeptejte se Klause)

2) 72ks proto, neboť o tom rozhodovali političtí diletanti

3) všechny L159 verze A i přes upozornění od výrobce a dalších..protože o tom rozhodovali političtí diletatni

0/0
29.5.2007 0:16

cejkis

pro NKU II

původní požadavek na 24strojů vycházel z toho, že tato letadla se budou účasnit i zahraničních misí

0/0
29.5.2007 0:13

cejkis

pro NKÚ

2 stroje hotovost

2 stroje záloha hotovosti

2 stroje jsou v pravidelných cyklech na předepsaných prohlídkách

8 strojů pro výcvik (vychází z požadavku na 1,5x14=počet pilotů, předepsaný nálet hodin každého pilota, počet hodin možných na jeden letoun)

0/0
29.5.2007 0:12

cejkis

Achjo, NKU se ukázalo jako banda idiotu

Pokud nevědí proč 14, tak se mě mohli zeptat. Mohli se zeptat kohokoliv,kdo se zajímá.

A na webu to opravdu přístupné je.

NKU je trapný úřad.

0/0
29.5.2007 0:02

Schei8e Katze

Neptřebuje 14 Gripenů, to je málo, ale ! Nač potřebujeme NKÚ.?

! Nepotřebujeme NKU, potřebujeme vrtátit naše Migy-29 z Polska a rakety středního doletu.

![>-]V

http://www.youtube.com/watch?v=DLa9FdlUT8I

0/0
28.5.2007 22:02

redback

Více Gripenů = více lupenů !

je tady někdo, kdo to nechápe? ;-)

0/0
28.5.2007 21:44

hisaak

Logika veci

"Snížení počtu letadel z původních 24 na současných 14 přičítá nedostatku finančních prostředků. Ochraně vzdušného prostoru země prý 14 strojů plně stačí."

Takze chapu spravne, ze kdyby meli vice penez, tak by si jich pujcili 24, i kdyz 14 plne staci?

0/0
28.5.2007 21:07

Auggiecz

Re: Logika veci

No skoro to tak vypadá :-) Ale neboj, oni by už s těma letadlama něco provedli ;-) (aneb jak by řekl klasik - "Zuby zpátky, já už na ně někde hubu najdu")

0/0
28.5.2007 21:20

MrViki

Super

Konečně se dostávají ze skříní Paroubkovi kostlivci... R^

0/0
28.5.2007 21:04

zahorak1

Husiti, prekvapili ste ma!!

Tie Gripeny budú Vám na h...o, ako:

--- predvojnové baganče pre čsl. armádu, ktoré vyrábal Váš "hospodársky génius" Baťa (= úplatil správnych úradníkov na MO). Darovali ste ich wermachtu a ten v nich vpochodoval až do Paríža a k Moskve. Aj za naše, slovenské peniaze., -- ľahké tanky Z-ky, Hitler ich tvorivo využil, tak na ceste do Paríža, vpáde do Ruska a pri potláčaní povstania vo Varšave. Aj za naše, slovenské peniaze.,

--- po vojne sme dotovali prevážne Vašu zbrojnú výrobu (finančne asi 75 % sa vyrábalo u Vás), aby ste ju potom dali zašantročiť Arabom,  -- dotovali Váš Západný (bojový) vojenský okruh (ten bol na tom lepšie od záložného Vých. VO nielen okrem techniky a platov, ale i výstavbou bytov, škôl, jaslí, celej infraštrukúry), tu sme sa tiež spravodlivo podieľali na Vašom zveľaďovaní.

--- možno sa i u nás "obráncom vlasti" a spol. niečo prilepí na prsty.Ale tu, to čo máte Vy za 20 mld. CZK, máme my - v NATO akceptované - za cca 2-3 mld. SKK. A z deblokácií!!

0/0
28.5.2007 20:19

MrViki

Re: Husiti, prekvapili ste ma!!

Co to meleš? Máš mindráky? Snaž se něco dělat a nemel...

0/0
28.5.2007 21:03

redback

Re: Husiti, prekvapili ste ma!!

No jo, záhoráku, ale z takovýho blbýho kšeftu nikdo nic nebude mít ! Rv

0/0
28.5.2007 21:22

Viper1

Re: Husiti, prekvapili ste ma!!

Chápu, že je to těžké narodit se jako slovák, ale prosím, neopruzuj nás s tím tady. Dík.

0/0
28.5.2007 21:28

redback

Re: Re: Husiti, prekvapili ste ma!!

záhoráci nejsou slováci, ale napůl češi :-)

0/0
28.5.2007 21:45

lurtz

Re: Husiti, prekvapili ste ma!!

Tak mi pripada, ze to mas v te makovici pomotane. Kdo asi tak zaplatil za prvni republiky rozvoj prumyslu na slovensku. O komacich ani nemluve. Husak byl zcela jiste cech jako remen. Jen se narodil v Bratislave (Dubravce). A neni mi jasne, jaky by melo smysl budovat napr. skoly ve vesnicich kolem kosic. A pokud jde o darovani vyzbroje hitlerovi, tak slovaci ji nedarovali; Ti se rovnou pridali. To by snad mohlo byt trapne i vzpominat.

0/0
28.5.2007 21:59

zahorak1

Re: Re: Husiti, prekvapili ste ma!!

Počas prvej republiky ste stiahli zo Slovenska asi 600 malých prevádzok, či závodov! Vôbec, ale vôbec ste nám nepomohli počas tohto obdobia. Len sami. Ani by ste - možno - nemali ako, lebo po kríze v 1929 sa  Váš priemysel, pod Vaším "geniálnym hospodárskym" vedením, ešte ešte aj v roku 1939 ani nedostal na úroveň roku spred 1929-tého (dosiahol len asi 90 % jeho úrovne). 

Inakšie - po hospodárskej kríze v roku 1929 - ste nepomohli - vzhľadom na štruktúru priemyslu Sudiet, ani lojálnym Sudeťakom. A to využil Henlein na svoju demagógiu!!

0/0
29.5.2007 7:08

Shumway

Re: Re: Re: Husiti, prekvapili ste ma!!

no záhoráku , ještě, že je od vás pokoj :)))

0/0
29.5.2007 7:18

zahorak1

Re: Re: Re: Re: Husiti, prekvapili ste ma!!

Delenie republiky som považoval - po predpokladanom vstupe do EU - za blbosť. A aj to bola. Ako hlupáci sme nastavali hraničných prechodov, aj keď ma teší, že najmä Vy, a honosné. Lebo ste verili, že my sa do EU nedostaneme a Vy ste už aj boli v NATO. Ešte i po vstupe do EU a NAT-a ste stavali nový hraničný prechod v Strání. Mysleli ste si, že sa nedostaneme do Šengenu a u Vás bude i EUR-o. Teraz sa posudzuje Šengen, mal by byť i u nás - spolu s Vami, no možno  my už v 2009-tom budeme mať EUR-o. A Vy???

0/0
29.5.2007 7:29

zahorak1

Re: Re: Husiti, prekvapili ste ma!!

Spravodlivý husitský bojovník, od nás išla pomoc Hitlerovi skôr symbolická. Oveľa viacej Vašich českých Nemcov z protektorátu (nie zo Sudiet) bojovalo vo fuhrerovej armáde. Ale celá výzbroj zo skladov, vojenských posádok a muničákov - dar to Vášmu veľkému vodcovi, ako ste ho nazvali pri "Demonstraci věrnosti Říši a Fúhrerovi" na Wenzel placi dňa 03.07.1942!! A potom asi 25 % jeho vojnových zbrojných potrieb - vo veľmi dobrej kvalite - stáli nad Vami berátori!!

0/0
29.5.2007 7:14

Shumway

Re: Re: Re: Husiti, prekvapili ste ma!!

no zas tak symbolický to nebylo hošíčku , mám dojem že jste neopměli táhnout hnedle v září do Polska a v Rusku to byla docela solidní jednotka, halt když je cítit kořist ...

0/0
29.5.2007 7:34

zahorak1

Re: Re: Re: Re: Husiti, prekvapili ste ma!!

Hrdý obránca Polska, len nespomínaj, že si husita, tých tam nenávidia. Ale čo sa bojov týka, aj poliaci chceli - pred začiatkom vojny v 39-tom - veľkú časť nášho územia. A niečo aj mali. Preto tie boje.

No oveľa väčšie boli o Tešínsko - čsl. armáda a poľská armáda.

A židobolševické Rusko - to bola priam svätá povinnosť. No naša - a už som to napísal - bola skôr symbolicka (ešte tak Maďari, Rumuni, Taliáni, Belgičania, ....

0/0
29.5.2007 7:55

Shumway

Re: Re: Re: Re: Re: Husiti, prekvapili ste ma!!

ale neschovávej se pořád zaˇMaďary a Rumuny, poslali jste všechno, co jste mohli , jenom si to zkus přiznat, když už pořád nastavuj zrcadlo nám Čechům

0/0
29.5.2007 8:10

Shumway

Re: Re: Re: Re: Re: Husiti, prekvapili ste ma!!

v ledakterých diskusích jsem s tebou souhlasil záhoráku, ale mám dojem, že za tyhle dnešní výlevy by ti nafackovali i Gabčík, nebo O. Smik

0/0
29.5.2007 8:30

zahorak1

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Husiti, prekvapili ste ma!!

Čo sa Gabčíka týka, je taká "konšpiračná" teória, že dedo a otec Vášho milovaného ex-prezidenta (nádejného nositeľa nobelovky) mali spolupracovať so samotným fúhrerom a sledovať Heindricha - "Otce českých dělníků". A upovedomiť ho, že už nie je taký radikálny voči Čechom a icíkom že by vodcovi mohol prerásť cez hlavu.

Atentát už bol potom len hračka. A nech to Čechov stojí, čo to stojí - predkovia Vášho ex-prezidenta, ktorého ste nám nanucovali  - biologicky - neboli ani Češi a ani kresťania.

Ota Smik bol bratislavský icík, dokonca - tuším - nevedel ani po slovensky.

0/0
29.5.2007 9:09

Shumway

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Husiti, prekvapili ste ma!!

hm

0/0
29.5.2007 10:21

vsusicky

Re: Re: Re: Husiti, prekvapili ste ma!!

To jo páni Slováci. Vy jste byli jediní dobráci v Evropě, kteří Nmcům platili za deportaci židů do Osvětimi a ještě dnes jsou na to někteří bývalí příslušníci HG hrdí. Zameťte si před vlastním prahem.

Je ale pravda že v posledních letech jste ledacos udělali lépe než ČR, v oblasti zbrojních zakázek zcela určitě. Rovněž já mám pochybnosti o efektivitě výměny MIG-29 za polské vyrtulníky a také nechápu "nákup" zastralých Mi35 (exportní mírně modifikovaná verze Mi24). Tatímco vy jste si pořídili špičkové Ka-50.

0/0
29.5.2007 8:41

Tryskomys Muf

Za tohle

Za tohle sakra musi padat trestni oznameni, a ne, ze se NKU spokoji s prohlasenim, ze ministerstvo obrany udellao chybu.:-©:-©:-©

0/0
28.5.2007 19:51

thx

Úředníci NKÚ dokáží tak zkontrolovat, zda ke každému

průpisu je i originál a to je asi vše.Víc od nich nelze čekat. Pokud ovšem dostanu politickou zakázku, tak v sobě objeví utajené vlohy;-D

0/0
28.5.2007 18:25

Tomáš Nemravný

Re: Úředníci NKÚ dokáží tak zkontrolovat, zda ke každému

Přesně tak... Kontrolovali jednu státní firmu, a na účtence za nákup tiskopisů za 3 stovky objevili razítko "Keramika XY"... Bylo jim divné, že by se v prodejně keramiky prodávaly tiskopisy, tak se do té obce XY jeli osobně přesvědčit... A fakt se tam ty tiskopisy prodávaly...

Ale že ta firma spotřebovala na opravu aut pětkrát tolik náhradních dílů a nářadí, než je obvyklé, na to už kontroloři nepřišli.

0/0
28.5.2007 19:37

dislektik-idnes si na mě zasedla

která vláda

0/0
28.5.2007 17:29

dislektik-idnes si na mě zasedla

na co nám asi tak můžou být bojová letadla že by na zhazování bombonů

0/0
28.5.2007 17:09

blekkal

Re: na co nám asi tak můžou být bojová letadla že by na zhazování bombonů

Nene, to jsou bombonovací letadla.

0/0
28.5.2007 17:10

dislektik-idnes si na mě zasedla

Re: Re: na co nám asi tak můžou být bojová letadla že by na zhazování bombonů

tak to by vysvětlit někdo měl ;-D

0/0
28.5.2007 17:15

tuccy

Koukám v NKÚ jsou experti na letectví...

"V mírových chvílích stačí dva stroje", ano, ale ty co drží pohotovost. Ale je nutné taky na něčem cvičit, něco mít v záloze kdyby se ty pohotovostní rozbily nebo kdyby skončily mírové chvíle, a něco je v údržbě. Ale to je asi na NKÚ moc technické tak to s odporem odloží stranou ;-)

0/0
28.5.2007 17:03

blekkal

Re: Koukám v NKÚ jsou experti na letectví...

No já to všechno beru, ale nebyl by v tom případě třeba efektivnější pořádný systém protiletecké obrany?

Jestli toho nepřátelského čmeláka sestřelí Grippen, nebo nějaká střela ze země...

0/0
28.5.2007 17:10

tuccy

Re: Re: Koukám v NKÚ jsou experti na letectví...

Letadlo má proti střelám země-vzduch pár pořádných výhod zejména když jde o identifikaci neznámého letadla - mj. je odvolatelné. ŘS ti neidentifikuje co je cíl zač a v případě že jde o např. Airbus kterému jen vypadla elektronika ho nenavede na přistání. Kromě toho systm PLŘS s pokrytím alespoň ceé délky hranic (s přidruženými radary a tak) by nejspíš byl o něco držší než ty letadla ;)

0/0
28.5.2007 17:13

blekkal

Re: Re: Re: Koukám v NKÚ jsou experti na letectví...

Takže postupně. IFF je myslím celkem běžně realizované i z povrchu. http://en.wikipedia.org/wiki/Identification_Friend_or_Foe Pro samotnou vizuální identifikaci jistě není třeba nadzvukový letoun třídy Grippenu. Dále - cíle pro letectvo většinou stejně přiřazuje externí systém, buď pozemní, AWACS, JSTARS... Běžná BVR munice se odpaluje ze vzdáleností hrubě mimo vizuální kontakt.

K navedené Airbusu postačí kdejaké podzvukové letadlo včetně těch z domácí výroby.

Nevím, kolik by stál kompletní systém protivzdušné obrany, ale řekl bych že to nebude 20mld. Jeho provoz bude nesrovnatelně levnější, zejména v dlouhodobém horizontu.

Nevidím důvod, proč by SAM nebyla "odvolatelná". Autodestrukce je myslím v přépadě střely, se kterou se celou dobu komunikuje poměrně triviální záležitost.

0/0
28.5.2007 17:23

tuccy

Re: Re: Re: Re: Koukám v NKÚ jsou experti na letectví...

Takže taky postupně. IFF funguje ze země pouze pokud funguje IFF odpovídač na letadle. Pokud ne (např. výpadek elektroniky) tak je IFF na dvě věci.

Proti neidentifikovaným kontaktům v mírové době se obvykle BVR munice neodpaluje zejména proto že je primárním úkolem právě identifikace a případné zadržení/navedení na přistání. Při použití BVR by se identifikovat dalo tak maximálně post mortem.

Navedení na Airbus je pro subsoniky problém - zejména proto že ten Airbus létá v obvyklé hladině rychleji než Alky. Navíc taky zabere čas stoupání.

Kompletní systém PVO by vyžadoval aktivní i pasivní průzkumné prostředky pro celou hranici, dostatek odpalovacích zařízení ve stálé službě a tak dál. Jen pro zajímavost, žádný stát to nikdy neměl, PVO se soustřeďovala kolem důležitých cílů a zbytek území pokrývaly právě stíhačky.

Podle čeho dáš SAM autodestrukci když si neumí identifikovat cíl?

0/0
28.5.2007 17:31

blekkal

Re: Re: Re: Re: Re: Koukám v NKÚ jsou experti na letectví...

Tudíž, pokud to zjednodušíme, nakoupili jsme Grippeny jako doprovodná letadla pro Airbusy s poruchou elektroniky?

Chceš mi tvrdit, že podzvuková letadla, na kterých trénují naši piloti jsou pomalejší, než Airbus, který navíc letí s poruchou elektroniky? Nehádám se, nemám čas to teď hledat, ale kouknu.

0/0
28.5.2007 17:40

tuccy

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Koukám v NKÚ jsou experti na letectví...

To by bylo opravdu podstatné zjednodušení ;-) Jejich úkol je identifikace a následné "zpracování" neidentifikovatelných letadel, to znamená třeba i zkusit rozeznaz jestli ten Airbus neodpovídá prot že má výpadek nebo proto že za kniplem sedí Usáma a chce to nabořit do chobotnice na Letné;-)

V prvním případě doprovodí na přistání, v druhém...nikdo neví přesně co dělat ;-)

Na úrovni Země má sice ALCA vyšší rychlost ale s výškou jí rychlost klesá zatímco Airbusu stoupá, protože je každé letadlo stavěné pro optimální výkony v jiné výšce.

0/0
28.5.2007 17:51

thx

Re: Re: Re: Re: Koukám v NKÚ jsou experti na letectví...

Komplexní systém PVO je vždy mnohem dražší ,že stáhací letectvo, zkste si spočítat, kolik by bylo potřaba baterií PLŘS aby pokryly naše hranice (včetně radarového stínu, tj. údolí apod.) Muselo by byýt zakoupeno několik různých systémů a za těch 20 milaird by bylo jen několik baterii Patriotů k ochraně řekněme třeaba Prahy..

0/0
28.5.2007 18:23

blekkal

Re: Re: Re: Koukám v NKÚ jsou experti na letectví...

Pochop - já neříkám, že nechci letectvo, letadla mám rád. Ale nejsem si jistý, jestli na to máme v tom rozsahu, jaký je třeba, aby to k něčemu bylo. Pořizovací náklady. Provozní náklady. Je tu prostor na pořádné cvičení pro piloty? Vždyť když to trošku zmáčkne, už aby brzdil. Nejsou vylítaní v praktických misíc, takový Rus, Brit, Francouz nebo Američan si to už někde vyzkoušel a ví do čeho jde.

Tak jsem se zamýšlel nad tou pozemní protivzdušnou obranou + vrtulníky, zbytek si nechat pokrýt od jiných států. Tak jak zase my půjčujeme chemiky například.

0/0
28.5.2007 17:29

tuccy

Re: Re: Re: Re: Koukám v NKÚ jsou experti na letectví...

Teď už myslím zase celkem lítají, před pár lety to ještě bylo dost tristní mj i proto že se používala spousta starších letadel s vyšší spotřebou a vyššími nároky na údržbu - z toho pohledu je Gripen vcelku zlatý letadýlko.

Půjčování PVO funguje jen Pobalťanům a to primárně proto že jim po rozpadu SSSR nezůstaly žádný letadla kromě pár cvičných a vrtulníků a ono to přece jen vypadá trochu trapně když si musí půjčovat ;-)

Co se pozemní PVO týče, trend je spíš opačný - dost států jí spíš omezuje nebo přesouvá do rolí jako obrana proti řízeným střelám a Scudům.

0/0
28.5.2007 17:38

tuccy

Re: Koukám v NKÚ jsou experti na letectví...

Jen pro ilustraci, misi NATO v Pobaltí tvoří vždy čtyři stíhačky, ale země jejich původu se střídají tak rychle že do počtu není nutné započítávat požadavky na výcvik a rozsáhlejší údržbu. Možná by NKÚ mohl poradit i NATO? ;-)

0/0
28.5.2007 17:19

papullus

zkoumal by NKÚ nyní

proč zrovna 14 strojů,jednalo-li by se o stroje americké provenience ?

0/0
28.5.2007 16:41