Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lokomotiva smetla hořící tahač uvízlý na přejezdu

Noční nehoda, při které narazila lokomotiva do hořícího tahače stojícího na kolejích, zkomplikovala dopravu na Vsetínsku. Hasiči, kteří se na přejezdu v Jablůnce snažili tahač uhasit, stačili utéct. Strojvůdce utrpěl šok, ale nikdo nebyl zraněn. Škoda se vyšplhá na milion korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pankratz

Hasiči v tomto prípade tiež nie sú bez viny .

V takýchto prípadoch je dôležité najprv zastaviť dopravu na trati  ! Operačný mal najprv zavolať dispečing, alebo priamo jedného z výpravcov. Oni majú tiež možnosť vypnúť trolej, v súrnych prípadoch okamžite ! A hlavne včas by sa zastavil ten rušeň. Zaujímavé by bolo zistenie, kde sa v tom čase t.j. 0:02 nachádzala, a či bolo možnú ju o nehode vyrozumieť a hlavne ju zastaviť ! Až potom je potrebné poslať tam has. jednotku , a po ceste by už sa mohli dozvedieť , či je doprava zastavená. Či je trolej vypnutý je dôležitý faktor, ale je potrebné je aj vedenie uzemniť ! Vo vysielaní Rádoižurnálu  na DV !som počul o 15. h., že išli hasiť s vodou ! Ako je možné vysoké napätie 3 000 V , prípadne 25 000 V hasiť vodou, to sa dá jedine s pulznou striekačkou.

0/0
7.5.2007 17:29

dejsipivo

Re: Hasiči v tomto prípade tiež nie sú bez viny .

Jak je to možné? Asi tak, že pokud se hasí ve vzdálenosti 30 metrů a méně, tak se musí vždy trolej vypnout. A proč chcete vedení uzemňovat, když se má ukolejňovat?

0/0
7.5.2007 17:53

demon3

Re: Hasiči v tomto prípade tiež nie sú bez viny .

00:12 - operační důstojník dostává informaci od pracovníků železnice, že byl vypnut proud v trolejích,

00:19 - hasiči urychleně opouštějí železniční přejezd a ve stejné minutě dochází k nárazu lokomotivy do tahače,

čemu z toho nerozumíš ?

Mě z toho jasně vyplývá, že lokomotiva bez šťávy ujela za 7 minut x kilometrů do kopce a ještě slušný rychlosti rozprášila tahač po poli.

Tohle je možný jenom v čechách... ;-D

0/0
7.5.2007 20:19

karel60

Re: Re: Hasiči v tomto prípade tiež nie sú bez viny .

To se nestalo v Čechách, ale na Moravě.;-)

0/0
7.5.2007 23:58

Michal Novotný

Blizsi info

Dle prispevku na K-Reportu se nejspis opakuje obdoba Vranan.

Cituji: " Podle mých informací, kterým nemám důvod nevěřit, fíra s výpravčí v Jablůnce skutečně o požáru mluvil. Ona mu dala echo, že jí volali (asi z ValMezu), že na přejezd v Jablůnce hoří kamion. Spojila se s ním okamžitě po přijetí zprávy, takže nestačila vyběhnout ven a podívat se, co je na tom pravdy, když ten přejezd je kousek za stanicí. Jenže on hořel, jak víme, až u Bystřičky. Takže

když prý fíra nic neviděl, tak si zřejmě myslel, že už to uhasili a přidal. Generální stop dali z ValMezu těsně před nehodou.

0/0
7.5.2007 17:08

Michal Novotný

Re: Blizsi info

Jo, jeste jedna poznamka i k ostatnim vlaknum. Informace o tom ze je trolej vypnuta rozhodne neznamena, ze je tam zastaven provoz. Vypinani troleje ma na starosti elektrodispecink, ktery casto ridi dost rozsahlou oblast a ktery nema nic spolecneho s rizenim provozu.

0/0
7.5.2007 17:19

karel60

Re: Blizsi info

Z Jablůnky do Bystřičky je to 5km, což ujede lokomotiva za 5 minut, ale už 7 minut před nehodou byla vypnutá trolej. Jak mohl strojvedoucí přidat, když neměl šťávu? A jak někdo psal, je to mírně do vrchu. Tak byla ta trať bez proudu, nebo někdo ještě ohrožoval hasiče?

0/0
7.5.2007 17:25

karel60

Otevřený dopis.

Dobrý den pane magistře, protože je mi slušnost cizí, omlouvám se Vám za to co jste neřekl ač jste měl. Sám na http://www.dicr.cz přiznáváte, že ke srážce došlo vinou ČD. Snad by bylo dobré zaměstnat jiného mluvčího ČD, aby nedocházelo k podobným nedorozuměním. Pokud je mi známo, tento typ lokomotivy byl vyráběn v letech 1984-1992, pak jí, prosím, srovnávejte s automobily té doby. Moje Š120 z roku 1985 neměla o posilovačích brzd a řízení vůbec potuchy.

S přáním hodně spokojených cestujících bez železničních nehod, Karel60.

Dopis náměstka generálního inspektora Drážní inspekce mgr. Jana Kučery:

0/0
7.5.2007 16:40

karel60

Re: Otevřený dopis.

Dobrý den,

dovolím si s vámi nesouhlasit v tom, co píšete v diskuzi za iDnes. Ale protože slušnost je Vám cizí, tak Vás místo vysvětlování odkáži na příspěvek:

brzdama to ani nebude (Tombru, mail, 07.05.2007 14:22 ),kde naštěstí někdo, kdo tomu rozumí. Když v autě nejde motor, nejde Vám posilovač brzd. Podobné je to u tohoto typu. Myslím, že mé vyjádření je naprosto v pořádku. Jde jen o to ho číst celé, ne půlku.

Nepodsouvejte mi do úst, co jsem nikdy neřekl, vyjádření o 420 vteřin je z úst mluvčího ČD, naučte se číst, myslet a pak psát (v tomto pořadí).

Mgr. Jan Kučera,  náměstek generálního inspektora Drážní inspekce

0/0
7.5.2007 16:45

dislektik-idnes si na mě zasedla

já na celé věci nechápu jednu věc jak v dnešním elektronickém světě

nemají spojení se strojvůdcem!!

0/0
7.5.2007 16:39

karel60

Re: já na celé věci nechápu jednu věc jak v dnešním elektronickém světě

Třeba Drážní inspekce zjistí, že tam vlastně ani žádný strojvůdce nebyl.;-)

0/0
8.5.2007 0:04

jkuceral

Tisková zpráva Drážní inspekce

Je na http://www.dicr.cz. ČD mohly srážce zabránit

0/0
7.5.2007 16:02

mlada_fronta

Velmi efektivní

Velmi efektivní způsob odklízení kamioňáckýho křápu z přejezdu. Akorát škoda toho odřenýho laku na mašině.

0/0
7.5.2007 15:24

Pan Navratil

Prej nebrzdí

http://www.atlaslokomotiv.cz/loko-163.html

0/0
7.5.2007 14:36

Tombru

brzdama to ani nebude

Jestli to byla samotná lokomotiva, tak si myslím, že strojvedoucí do poslední chvíle ani nevěděl, že se blíží k nehodě. Sice mu vypadla trakce, ale nic netuše jel setrvačností dál, když uviděl na přejezdu překážku, použil vzduchovou brzdu, která má v případě samotné lokomotivy omezený účinek a dopadlo to, jak to dopadlo.

Otázkou je, jakto že to nevěděl Buďto jel bez radiostanice TRS která umožňuje i dálkové zastavení vlaku, nebo nebyla radiostanice v pořádku, nebo není v porádku mistní síť TRS, nebo protože jel sám bez vlaku, neměl radiostanici zapnutou v režimu TRS, ale simplex kde komunikuje většinou s Depem, a ne s výpravčím.

Takže otázka zní spíše proč se nepodařilo strojvedoucího včas varovat, než jestli lokomotiva brzdila, tak nebo onak.

0/0
7.5.2007 14:22

Pan Navratil

Re: brzdama to ani nebude

Navíc - je jisté, že EDB při výpadku trakčního napětí nefunguje? Proč jako? U jiných kolejových vozidel funguje normálně.

0/0
7.5.2007 14:50

dejsipivo

Re: Re: brzdama to ani nebude

Protože k funkci EDB potřeba buzení motoru, které je u Pershingu děláno napájením z troleje.

0/0
7.5.2007 15:34

Pan Navratil

Re: Re: Re: brzdama to ani nebude

Tak to pak jo. Však má taky při samostatné jízdě sníženou rychlost, je tak?

0/0
7.5.2007 15:43

dejsipivo

Re: Re: Re: Re: brzdama to ani nebude

No ony všechny lokomotivní vlaky mohou jet rychlostí maximálně 80km/h.

0/0
7.5.2007 15:46

drevak_patlak

Re: Re: Re: Re: brzdama to ani nebude

To rozhodně má. Např. samotné lokomotivy řady 350 mají samostatně vmax cca 60 km/h i přesto, že s vlakem mohou jet až 160 km/h. A je to kvůli brzdám. Co bylo tady za mašinu ale nevím a na 350 bych si to netipl.

0/0
7.5.2007 15:46

karel60

Re: Re: Re: brzdama to ani nebude

Elektrodynamická brzda Lokomotiva je vystrojena elektrodynamickou odporovou brzdou. Ve skříni na střeše lokomotivy jsou uloženy dva brzdové odporníky, zhotovené z fechralu a chlazené čtyřmi axiálními ventilátory, poháněnými elektromotory napájenými z úbytku napětí na odpornících. Regulace výkonu EDB je plynulá, výkon je dán tlakem v převodníku. EDB je funkční v rychlostním rozmezí 120-7 km/h (řada 163), resp. 140-7 km/h (řada 162). Při poklesu rychlosti pod spodní hranici se EDB odpojuje a je nahrazena pneumatickou brzdou.

0/0
7.5.2007 15:49

karel60

Technika.

Nějak mi to technicky nesedí. Ta lokomotiva přece motor neztratila, tak musel při vypnutí napětí v troleji začít motor fungovat opačně, tj. stal se z něho alternátor (dynamo), který odebíral kinetickou energii mašině. Pan náměstek Kučera si nevidí do huby: "Je to stejné, jako když chcete brzdit v autě a nejde vám motor." To by se divil jak auto brzdí když nejde motor, leda mu netěsní víko motoru, má vadné kroužky na pístech a nebo vypne spojku. Také vysvětlení, že "Proud se vypnul několik vteřin před srážkou lokomotivy a tahače", když podle časového harmonogramu srážky byl vypnutý ve 12.minutě a ke srážce došlo v 19.minutě, tj. "několik" 420 vteřin, svědčí o tom, že je to jen úředník.(Y)

0/0
7.5.2007 13:52

pvl1

Re: Technika.

Prave. Po narazu musela jet vic nez 20 km/h a zabrzdila na 100m.

0/0
7.5.2007 14:07

blekkal

Re: Technika.

Vážně to tak je vždycky?

Citace: "...Dalším systémem jsou brzdy pracující na principu vířivých proudů. Taková brzda se skládá z kovového kotouče a elektromagnetů. Kotouč rotuje v magnetickém poli, tím v něm vznikají proudy, které v něm také zanikají a tím jej zahřívají. Brzdný účinek lze regulovat velikostí magnetického pole, to znamená velikostí proudu v elektromagnetech..."

Ale já samozřejmě nejsem specialista na brždění lokomotiv, který si je jistý, o jaký typ šlo, jako ty ;-)

0/0
7.5.2007 14:18

hbf

Re: Re: Technika.

No, tohle se v dopravě už řadu let nepoužívá. Měly to snad nějaké vlečňáky za staré tramvaje ...

0/0
7.5.2007 14:30

karel60

Re: Re: Re: Technika.

Vlečňáky starých tramvají měly dva okruhy. Elektromagnetické brzdy ovládané z motorového vozu a mechanické brzdy ovládané brzdovým kolem ve vlečňáku. Ty mechanické se používaly jen k zabrzdění vozu při odstavení, protože měly velmi malou účinnost. Výjimkou byla konečná linky 9 v Motole, kde se přepřahalo (nebyla zde smyčka). I když správně měly být vlečňáky zabrzděny a motorový vůz měl po objetí na vlečňáky nacouvat, nařízení se nikdy nedodržovalo a průvodčí sjížděl na motorák. Chtělo to cvik s ruční brzdou, aby nenarazil do motoráku a neudělal z řidiče placku, bo ten tam musel zasunout kolík do spřežného zařízení vozů a nebo naopak nezůstal stát na křížení kolejí, pak byl všem za ňoumu.

0/0
7.5.2007 14:55

hbf

Re: Re: Re: Re: Technika.

Já si myslím, že se ta indukční brzda na těch vlečňákách minimálně zkoušela (tzn. že tam vedl kábl z motoráku)

0/0
7.5.2007 14:59

karel60

Re: Re: Re: Re: Re: Technika.

Nepopírám, že se to možná nezkoušelo. Dělal jsem průvodčího brigádně o sobotách a nedělích za dob studií v letech 1961-1966. Pokud vím, tak v kabelu mezi motorákem a vlečňákem už z bezpečnostního hlediska (manipulovala s ním osoba neznalá) bylo max. napětí 48V určené pro osvětlení vozu. Vlečňák neměl akumulátor ani generátor jako je tomu u železničních vagónů.

0/0
7.5.2007 15:27

hbf

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Technika.

S tou osobou neznalou to zní logicky. Na svou paměť bych příliš nesázel, ale zase, že by se mi to tam vylíhlo jen tak ...

0/0
7.5.2007 15:32

karel60

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Technika.

Připouštím, že můžete mít pravdu, ale my jsme se bavili o starých tramvajích, kde vlečňáky neměly pohonnou jednotku. V roce 1964 nastoupily tramvaje T3 (T1 neměly vlečňák, jezdily zásadně sólo) a tam se již nepřepřahalo. Pokud došlo k poruše na vlečné jednotce a bylo nutno jí odpojit, bylo první povinností řidiče soupravy stáhnout pantograf a odpojit tak vozidlo od trakčního vedení. Pak je možné, aby v propojovacím kabelu bylo napětí vyšší než bezpečné.

0/0
7.5.2007 15:42

JBetak

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Technika.

Já až 1973. Byla to brzda, ale mechanická - elektromagneticky ovládaná kotoučová brzda. Na žádný příklad vířivé brzdy si ze současnosti nevzpomínám. U ČD určitě takové vozidlo není. 

0/0
7.5.2007 16:30

Pan Navratil

Re: Re: Technika.

Kotouč rotuje v magnetickém poli, tím se v něm indukují proudy, které působí proti příčině svého vzniku, tj proti rotaci.

Co vím, tak tohle se používá u elektroměrů.;-)

0/0
7.5.2007 14:52

hbf

Re: Re: Re: Technika.

Ano, jenže tam máte permanentní magnety a používá se to furt.

Na té mašině by byly cívky (aby se to dalo ovládat), které by se musely z něčeho napájet a baterka by asi nebyla to pravé ořechové. A proud v troleji by nebyl ...

0/0
7.5.2007 14:56

Pan Navratil

Re: Re: Re: Re: Technika.

Ano, tak nějak.

0/0
7.5.2007 15:02

hbf

Re: Technika.

Jenže motor v mašině potřebuje buzení (nemá stator z permanentních magnetů). Když není v troleji proud, není buzení a motor je k ničemu, z baterek ho nenabudíte ...

0/0
7.5.2007 14:28

karel60

Re: Re: Technika.

Dík za info, pak je jasné, že o nějakém mechanickém účinku motoru na brzdění nelze vůbec uvažovat. Je to jako s tím motorem v autě při vypnuté spojce, převodovka žádnou kinetickou energii nepohltí, ona ani nesmí, aby nezvyšovala zátěž motoru při běžném provozu. Takže je to všechno jen na hydraulických brzdách. Proč tedy nemá motor ještě přídavný generátor, který by napájel budící vinutí motoru ? Pohon generátoru by mohl být odvozen od pohybu lokomotivy a připojoval by se jen v závislosti na ztrátě napájení z troleje. Tak to mají třeba tramvaje.

0/0
7.5.2007 14:44

hbf

Re: Re: Re: Technika.

To bude nejspíš otázka velikosti. S ohledem na výkon má mašina větší motor než tramvaj a při stejném rozchodu toho na ten podvozek víc nedostanete.

Zdůraznil bych ale, že ta mašina odpovídá zákonu o drahám, tedy je schopna dodržet zábrzdnou vzdálenost i bez EDB, která se nezapočítává, právě proto, že bez proudu v troleji nefunguje.

Tady bude asi problém v tom, že strojvedoucí asi zkoušel mašinu znovu "nahodit" a nenapadlo ho, že proud byl vypnut záměrně. Stává se totiž, že odpadne sběrač, nebo z nějakého jiného důvodu vypadne napájení. Ale špekuluji, čert ví, jak to bylo skutečně ...

0/0
7.5.2007 14:54

Pan Navratil

Re: Re: Re: Technika.

Tramvaje mají (měly) motorgenerátor, který zajišťoval zejména chlazení motorů a zrychlovače, a pak také dobíjení baterek palubní sítě z trakce 600V. Na brzdy nic takového nemá, neboť nepotřebuje.

0/0
7.5.2007 15:01

Pan Navratil

Re: Re: Technika.

U tramvaje také nenabudíte motory z baterek a přesto brzdí i při výpadku trakčního napětí. A víte proč? Protože remanentní magnetizace.

0/0
7.5.2007 14:55

hbf

Re: Re: Re: Technika.

Tou remanencí u TRAM jste si jist? Já měl za to, že je tam stykač, který při ztrátě napětí v troleji přepne a začne sofort cpát proud mařený v odpornících (potažmo rekuperovaný do troleje) právě do toho buzení ...

0/0
7.5.2007 15:21

Pan Navratil

Re: Re: Re: Re: Technika.

No, na 99% ano. V podstatě se celé řízení přemanipulovávalo na brzdu po vyšlápnutí jízdy (tj. přepojení obvodu kotva - buzení tak, aby nedošlo k demagnetizace a nastavení zrychlovače na nějaký normální brzdný odpor).

Totéž jsem se studenty dělal při výuce na VUT, jenom v menším. V závislosti na odporech vinutí atp. se motor nabudí do 1 sekundy.

V dnešní době asynchronních pohonů je to zase všechno jinak, ale i s nimi tramvaj bezpečně brzdí při výpadku trakce. Což neznamená, že to musí umět lokomotiva řady 163.

0/0
7.5.2007 15:42

jkuceral

Re: Technika.

Pisatel příspěvku asi neumí číst a plete si vyjádření dvou lidí (Mgr. Kučery z Drážní inspekce a mluvčího ČD Bc. Kubaly). Těžko lze potom soudit, kdo je "jen" úředník. A když v autě nejde motor, nejde posilovač brzd a brzdí se hůř. Stejné je to u tohoto typu lokomotivy.

0/0
7.5.2007 16:05

karel60

Re: Re: Technika.

Pane mgr. Kučero, omlouvám se, že jsem Vám do úst vložil slova mluvčího ČD. Nesrovnávejte prosím posilovač brzd auta s brzdami lokomotivy. Posilovač brzd v autě jen snižuje sílu potřebnou na sešlápnutí pedálu, ale účinnost brzd neovlivní. Stejné je to i u lokomotivy, jinak by tento typ nemohl být na tratě nasazen. Z toho vyplývá jediné, že strojvedoucí nebyl o nehodě na přejezdu informován včas a proto brzdil až v okamžiku těsně před střetem. Nelze tedy vinu svádět na strojvedoucího, ale chyba je ve správě a vedení ČD, které si nevzali z předchozích nehod ponaučení a nic neučinili, aby se podobné nehody nestávaly. Jsou "jen" úředníky a Vy se sám rozhodněte jestli do této skupiny lidí patříte nebo ne. Stačí si položit otázku, jaká opatření navrhla Drážní inspekce a jak důsledně kontrolovala jejich splnění, aby byl zabezpečen trvalý kontakt se strojvedoucím lokomotivy?

0/0
7.5.2007 17:15

Pan Navratil

Čili

ani 17 minut od přijetí zprávy opět nestačilo. ;-D:-©

0/0
7.5.2007 13:10

pvl1

Re: Čili

Jo, jo. Hasici vesele hasili a nad sebou meli draty pod proudem.

0/0
7.5.2007 13:13

karel60

Re: Re: Čili

Neumíš číst? Přijeli v 11.minutě a ve 12.minutě dostal dispečer info, že proud je vypnutý. Mašina jela 4 minuty bez proudu a neubrzdila.

0/0
7.5.2007 13:23

pvl1

Re: Re: Re: Čili

Pardon moje chyba. 12 hlaseni o vypnuti, 19 naraz. 7 a vic minut. Ale na veci to moc nemeni.

0/0
7.5.2007 13:27

drevak_patlak

Re: Re: Re: Čili

Je docela možné, že pokud strojvedoucí nedostal informaci, že má zastavit, tak se naopak pokoušel jet tak, aby nezastavil. Odpory železničních vozidel při jízdě jsou řádově menší než na silnici a výběhem může vlak ujet velice slušnou vzdálenost (po rovin klidně i 20-30 km). Pokud zjistil, že mu nejde proud, tak se mohl snažit dojet do oblasti, kde už opět jde a proto nebrzdil. Když viděl hasiče, už mohlo být pozdě.

0/0
7.5.2007 15:28

pvl1

To brzdeni ...

Zajimave, ze lokomotiva tahac neodsunula, ale odhodila (je cely na druhe koleji). To znamena, ze jeste pri prujezdu kolem mela slusnou rychlost - tahac s 10 t ji ani nemohl moc pribrzdit, loko řady 163  ma 85 t. Presto zastavila uz po 100 metrech.

0/0
7.5.2007 13:03

w2004

to je neuveritelny

hasici prijedou k prejezdu a cekaj az zacnou blikat zavory a volaj operacnimu;-€ prece musi na kazdou stranu jeden vybehnout a priblizujicimu se vlaku davat znameni "zastav vsemi prostredky". na takovou vec maji mit skoleni

0/0
7.5.2007 12:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.