Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Byl to mazec, hodnotí odcházející klient pobyt v léčebně

David za pár týdnů v komunitě končí. Je ve třetí, poslední fázi. Denně jezdí do práce, bydlí samostatně, hospodaří si s penězi. V Němčicích byl během roku několikrát na vyhazov, párkrát chtěl odejít sám. "Byl to mazec. Ale jsem fakt rád, že jsem to nevzdal."

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

gentlastwo

Krílík z klobouku...P A C I E N T

to     není    jasné...

Je   to   odvozeno   od   slova    patior..trpěti..

Je to  tedy   člověk, který   je   trpěn..

Druhá   verse:Patientia/trpělivost/

a   nemocným musí  být   trpělivost..

0/0
5.4.2007 19:06

Králík z klobouku

Re: Krílík z klobouku...P A C I E N T

"patior" (infinitiv patí) znamená "snáším, trpím", nikoliv "jsem snášen, jsem trpěn". Tedy pacient je ten, který něco snáší a strpí, ne ten, který je snášen a trpěn. A pasivum "na druhou" už z pasivního tvaru asi nevytvoříme. To by se asi tvořilo z jiného základu, třeba by se pacientovi říkalo "tolerát", "perlát" (supinum od perferre), nebo pozitivněji "sustent" (od sustineo - udržuji, podpírám).

0/0
6.4.2007 0:00

gentlastwo

Za 80 procent nemocí si může člověk sám??

Ty seš   oúpravdu    morbidní   kretén..

0/0
5.4.2007 19:02

morbidni_kreten

:-P

závislost je nemoc stejně jako stáří...

Za 80% všech nemocí si může člověk sám svou životosprávou....

Kdo tady blekotá o tom, že by si to měl závislý platit a já nevím co ještě je blb.

Za závislého může celá společnost....

0/0
5.4.2007 16:53

kapi_12

Re: :-P

kolikrát si tam byl na tom léčení?? asi mockrát a nikdy to nezabralo, to bys nepsal takový kraviny

0/0
6.4.2007 8:08

Sagita

Dealeři se smějí

Dealeři, kteří tto svinstvo zavinili se smějí, na tz je soudruh Komorous krátkej, to je absurdistán!!!!

0/0
5.4.2007 12:14

sorgedoktor

Diabetik si chorobu přivodil nesprávnou životosprávou??

Proboha to snad   diabetes  mellitus  II typu..Číst   ty Vaše voloviny, to unavuje pane Navrátile..

0/0
5.4.2007 10:28

Pan Navratil

.

Jestli tady něco unavuje, tak ten váš příšerný písemný projev.

0/0
5.4.2007 12:24

sorgedoktor

Já pro změná nechápu, proč tisk

tomu   věnuje  takovou   pozornost..Tady  dělůáte z narkomanů, alkoholiků a  jiné  spodiny  splolečnosti   národní   hrdiny????

0/0
5.4.2007 10:27

Jakub76

Re: Já pro změná nechápu, proč tisk

jaké národní hrdiny? informací není nikdy dost...tak nějak se obecně předpokládá že jsou lidé informováni a pak člověk někde narazí na dotaz zda po vykouření 1 cigarety marihuany vzniká fyzická závislost...:-/

0/0
5.4.2007 11:00

Králík z klobouku

Má psát radši o tobě?

Taky se divím, proč nevěnují největší pozornost tobě. Vždyť jsi toho tolik dokázal, ó hrdino, a hlavně všichni potřebují znát tvůj životní příběh, aby se jím inspirovali při řešení svých životních problémů. Ba co dím, aby se naučili žít život bez jakéhokoliv problému.

0/0
5.4.2007 11:01

Pan Navratil

Re: Já pro změná nechápu, proč tisk

JESTLI TI TO VADÍ, TAK ZRUŠ PŘEDPLADNÉ A PŘESTAŇ TADY KOKTAT.

0/0
5.4.2007 12:25

sorgedoktor

Pane Navrátile, to má celospolečenský význam

Ono se    v  určitém  procentu  podaří  resocialisace  lidí.Nektadou, nebrou  drogy atd...

Kdyby měli platit léčení, kde by na to  vzali??Pak už jen  cesta do kriminálu,..

0/0
5.4.2007 10:26

Pan Navratil

.

Já to chápu, spousta jiných diskutujících ne.

0/0
5.4.2007 12:25

Pan Navratil

Vadí mi,

že diabetici musejí na svou chorobu doplácet.

Dovolil bych si ovšem podotknout, že nejeden diabetik si chorobu, či její rozvoj přivodil dobrovolně nesprávnou životosprávou.

0/0
5.4.2007 10:20

_Sandstorm_

Re: Vadí mi,

Někdo na ni doplácet musí. Kdo by to tedy měl být?

0/0
5.4.2007 10:30

Pan Navratil

Re: Re: Vadí mi,

Ten, kdo na to má.

0/0
5.4.2007 12:24

Sarka-3

Re: Re: Re: Vadí mi,

Nikoliv, je-li to choroba zaviněná, tak ať doplácí ten, co to zavinil. Tvrdě jsem pracovala, než jsem se dostala tam, kde jsem. A teď mám platiti ze svých daní léčbu feťáků ? Pane Navrátile, co si pícháte vy ?

0/0
5.4.2007 12:54

Tajné

Re: Re: Re: Re: Vadí mi,

Nic neplatíte, ty peníze se několikanásobně vrátí. Můžou vám třeba ušetřit vykradený auto.

0/0
7.4.2007 12:14

_Sandstorm_

Re: Re: Re: Vadí mi,

Nevim přesně, jak jsi to myslel: Myslel jsi to tak, že by to vždy měl zaplatit někdo, kdo na to má, bez ohledu na to, zda se ho to týká či ne?

0/0
5.4.2007 12:56

morbidni_kreten

Re: Vadí mi,

kdyby se mělo zjišťovat, jak a proč a kdy a kde, a jestli si za to muže člověk sám nebo ne, tak se z toho všichni zblázníme..

mimoto, za 80% nemocí si muže člověk sám.....

závislost je nemoc...

0/0
5.4.2007 16:41

_Sandstorm_

Hm

Musím se té politické korektnosti smát. Tak například pro člověka ležícího na interně se slepým střevem se používá označení "pacient". Pro léčícího se feťáka nebo alkáče je však užíváno označení "klient".

Co ten rozdíl znamená? Že závislost není nemocí, tudíž závislý není pacientem? Tak to vnímá taky, ovšem nekoreponduje to s velmi častou společenskou výmluvou typu "vždyť je nemocný a potřebuje (naši!) pomoc!". Nebo to znamená, že dotyčený si svou léčbu plně hradí sám a tudíž je skutečně "klientem" jako třeba u holiče? Tak bych si to přál taky, ale realita je - bohužel! - jiná.

Politická korektnost pak tedy funguje jako císařovy nové šaty. A my nemáme ani tolik moudrosti (nebo odvahy?) jednou pro vždy říct, že král je nahý.

0/0
5.4.2007 10:11

Pan Navratil

.

Asi tě to hodně trápí, že? Tak si představ, že klienti jsou také v blázincích, domovech důchodců, eldéenkách apod. To je, co?

0/0
5.4.2007 10:21

_Sandstorm_

Re: .

Pokud vím, tak důchodový věk není nemoc, tedy se tam důchodci neléčí. V opačném případě by to znamenalo, že důchodový věk lze léčit, což by byl skutečný převrat dosud existující jen ve sci-fi literatuře. ;-) Pomíjím fakt, že za dobrý domov důchodců se platí poměrně velké peníze a čekací lhůta je několik let. U důchodců tedy s označením "klient" nemám problém, mnohdy je totiž na místě.

Zbytek tvého příspěvku jsem nepochopil. Nesprávnost termínu obhajuješ tím, že je používán i jinde?

0/0
5.4.2007 10:29

Králík z klobouku

A pacient je správné slovo?

A to, že pacient je správné slovo, ti řek kdo? Pámbu? Vrchní sestra? Není absurdní, když se třeba i matce v porodnici nebo člověku, který si jde pro potvrzení, že je zdravý, říká "pacient", tedy doslova "trpitel"?

0/0
5.4.2007 10:44

_Sandstorm_

Re: A pacient je správné slovo?

Nevím, jak se tato reakce týká smyslu mého příspěvku.

0/0
5.4.2007 10:48

Králík z klobouku

Re: Re: A pacient je správné slovo?

Tak ty nevíš, jak úvaha o vhodnosti slova "pacient" souvisí se smyslem příspěvku zabývajícího se vhodností slova "pacient"? Tak to je asi nepřekonatelné nedorozumění.

Nevíš ještě o dost víc věcí. "Klient" je v psychoterapii docela standardní běžné označení - jak v rámci terapie hrazené hotově, tak v rámci terapie hrazené pojišťovnou nebo dotované jakýmkoliv soukromým nebo veřejným subjektem.

Zatímco "pacient" je vyčichlé slovo zdravotnického průmyslu, které lze v běžném významu nejlépe přeložit slovem "substrát", používanému v jiných odvětvích průmyslu.

0/0
5.4.2007 10:59

_Sandstorm_

Re: Re: Re: A pacient je správné slovo?

Já jsem se totiž pozastavil nad tím, že pro lidi vyžadující léčbu je používáno jiné označení. Jaké označení je vhodné, jsem netvrdil. Nechť se tedy všem říká klient, pacient nebo třeba žadatel, to je přeci jedno.

Psychoterapie ještě neznamená, že je člověk nemocný. Může se jednat o jinak psychicky zdravého člověka, který třeba prožívá dočasný stres z práce, rozvodu, čehokoli. Pokud tedy někomu tragicky umře blízký a potřebuje psychologické poradenství, neznamená to, že se stal nemocným. Ale to je fuk. Opakuji, že smyslem mého příspěvku nebyla obhajoba termínu "pacient", ale kritika toho, že se pro léčené nemocné (ať už fyzicky, psychicky či závislostí) používá různých termínů.

Použiju-li tedy tvého výkladu, tak chudák se zlomenou nohou je obyčejný "substrát", zatímco feťák je "klient", je tedy v teminologii "něco víc". A to se mi nelíbí.

0/0
5.4.2007 11:09

Králík z klobouku

Re: Re: Re: Re: A pacient je správné slovo?

Psychoterapie je určená těm, kdo mají problém s psychickým zdravím. Proto se jmenuje terapie. (Obdobné službě pro psychicky zdravé lidi se říká, jak správně zmiňuješ, psychologické poradenství.) Protože úkolem psychoterapie z principu není cejchovat lidi na "dobré" a "špatné", prosadilo se tam jako základní neutrální označení "klient". "Pacient" tomu říkají možná zdravotní pojišťovny.

Drogami může člověk také řešit třeba obtížnou nebo bezvýchodnou situaci - stres z práce, života, čehokoliv... Nevidím ani tak zásadní rozdíl mezi závislostí na ilegálních drogách, alkoholu nebo na legálních lécích předepsaných doktorem. Pokud se člověk své problémy rozhodne řešit chemicky, mívá to jak své plusy, tak své mínusy. Některé lidi dožene k smrti závislost na alkoholu či jiných drogách, jiné lidi dožene k smrti psychiatrie či psychoterapie, ale ve většině za tím stál nějaký prvotní problém.

Slovo "pacient" jako univerzální označení všech uživatelů zdravotnických služeb se mi samozřejmě nelíbí.

0/0
5.4.2007 11:20

Králík z klobouku

"Nemoc" také není vhodné slovo

Ostatně v psychiatrii vůbec není příliš vhodné používat slovo "nemoc", vhodné tak leda pro infekční nemoci. Spíše se mluví o psychických stavech (v některých případech by spíše bylo vhodné to nazývat psychickými dispozicemi), s trochou obezřetnosti o psychických poruchách (ale klasifikační manuál to výslovně označuje za řešení z nouze, nejvhodnější z nevhodných termínů).

Feťák nejsem, ale jsem dalek toho se nad ně povyšovat. Jsem si jistý, že mezi feťáky je spousta lidí, kteří mě i tebe charakterem i osobními kvalitami silně převyšují. To se nevylučuje s tím, aby se člověk dostal do sraček.

0/0
5.4.2007 11:24

_Sandstorm_

Re: "Nemoc" také není vhodné slovo

Nesouhlasím. Feťák není v rovném postavení k těm, kteří mu financují léčbu. Kdyby si ji platil sám, je to jeho věc a jeho životní styl a pokud nepáchá trestnou činnost, je každému houby po tom, jak nakládá se svým zdravím a svým životem. V opačném případě to je parazit, který chce vyžrat krátkodobé potěšení a vyhnout se spojené dlouhodobé odpovědnosti.

O nebezpečnosti drog podané i beletrií (např. My děti ze stanice ZOO četl snad každý) se ví už dávno, nejedná se tedy o případ kuřáků z (tuším) 30. let, kterým bylo tvrzeno, že kouření je zdravé.

0/0
5.4.2007 13:05

Tajné

Re: Re: "Nemoc" také není vhodné slovo

Jo, jasně, všichni co tam jsou určitě plánovali že budou za pár let ve sračkách...

A když si tak chytrej, tak vymysli nějaký lepší řešení co s nima. (ale žádný takový co by splňovalo skutkovou podstatu trestnýho činu vraždy)

0/0
7.4.2007 12:12

Pan Navratil

Re: Re: Re: Re: A pacient je správné slovo?

Ty máš teda starosti.

0/0
5.4.2007 12:27

morbidni_kreten

Re: Re: .

stáří je nemoc!!!

0/0
5.4.2007 16:42

CubA21

REDAKCE

Nechci prudit, ale u celého seriálu máte u fotek jenom "LINK NA MAXI" a to jaksi není validní URL.... Prosím o zjednání nápravy. Kdyby to bylo u jednoho článku tak to chápu, ale že to je u celého seriálu to mě zaráží.

0/0
5.4.2007 10:10

monarchista

Byl to mazec splatit všechny ty prachy, co na mě stát musel vynaložit, abych se neufetoval k smrti

:-©RvRvRv

0/0
5.4.2007 9:51

old fashioned Vince III...

Nefetují, pracují a nekradou ;-)))

....tak takhle vypadá real komunismusR^R^:-)

0/0
5.4.2007 9:46

narath

Re: Nefetují, pracují a nekradou ;-)))

No co ty si za debila ?

0/0
5.4.2007 9:57

old fashioned Vince III...

Re: Re: Nefetují, pracují a nekradou ;-)))

z čeho tak soudíš, odpade?

0/0
5.4.2007 10:18

vagin

Já bych otestoval

prací v lékárně.;-D

0/0
5.4.2007 9:39

NT05

Pravidla mě sraly, ale jsou důležitý

Tak si šlehni pořádnou dávku nebo uvaž špagát a budeš mít klid. A my také...

0/0
5.4.2007 9:32

Clip99

Idnesu:

Proč dáváte tolik prostoru ke zviditelnění lidí, jako jsou feťáci? Lidem, kteří stojí tento stát spoustu peněz a kteří si své problémy zavinili jen a pouze sami. Co takhle poskytnout prostor někomu, kdo něco společnosti přináší ?! Rv

0/0
5.4.2007 9:22

wildge

Re: Idnesu:

Mas na mysli sebe?

0/0
5.4.2007 9:29

narath

Re: Idnesu:

Tak a ted jsi jim to nandal, citis se lip ?;-D

0/0
5.4.2007 10:03

Atheist10

Re: Idnesu:

a co byste chtel? tvarit se ze zadny takovy problem neexistuje?

0/0
5.4.2007 10:14

CubA21

Re: Idnesu:

Zřejmě proto, že obyčejný život známe všichni, kdežto zkušenosti feťáka asi sbírat nebudeš. Tak ti je tu zprostředkují. Na zdraví.idnes je rozhovor s lékařem záchranky, takže prostor dostává dost lidí, proč si obětoval svůj čas zrovna zpovědi smažky??8-o

0/0
5.4.2007 10:16

Pan Navratil

Re: Idnesu:

Asi proto, že to čtenáře zajímá.

Mimochdem, alkoholici stojí stát mnohem více (je jich mnohem víc).

0/0
5.4.2007 10:17

Xladi

Smažky

Vůbec nechápu jak se do toho mohli dostat. Prej nuda, nevím ale kdybych měl na útratu řekněme 500 denně, jak někteří ríkají že měli dost peněz, tak nechápu jak se mohli ještě nudit, je tolik činností jak se zabavit, a když by nevěděli, mohli by třeba uklízet veřejný prostranství. Nelíbí se mi jak se vyzdvihují, že se dokázali dostat ze závislosti. Pokud ho někdo nepřinutil násilím brát drogy může si za to sám a nějaký omlouvání, že je z neúplný rodiny nebo podobně neberu. Jsou i lidi se špatným životem a dokázali se stát úspěšnými a drogy nebrali. Ani by mě nenapadlo to zkoušet. Je dobře že se vyléčí ale jako vyléčení by měli zaplatit to co ta jejich léčba stála, když měli na drogy měli by zaplatit i léčbu.

0/0
5.4.2007 9:13

Pan Navratil

.

No holt nejsou všichni tak strašně dokonalí jako ty.

0/0
5.4.2007 10:19

babacek

Další díl :L.G.

Prošel mnoha léčebnými azyly a byl kdesi na Moravě v podobné komunitě.Do práce jezdil do Olomouce a pracoval v knihovně,byl snad i šťastný.Nebyla zde parta kterou tak důvěrně znal. Bál se návratu domů a to oprávněně,parta si ho vždy našla a celá léčba byla rázem ta tam a zase v tom lítal. Byl by rád nějaký ten čas zůstal v Olomouci,ale prostě to nešlo tak,že nové fetovaní a další léčba:-/

0/0
5.4.2007 5:36





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.