Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Český Air Force One: s Klausem rychlostí 0.78 mach

Zbrusu nový vládní airbus zažil první turbulence. Hned při svém prvním ostrém letu s prezidentem Václavem Klausem do USA. Po necelých šestnácti hodinách letu s mezipřistáním na zasněženém miniletišti v kanadské divočině přistál v texaském Houstonu. iDNES.cz byl u toho.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

krakra

OK

Mockrát děkuji za vysvětlení, já jsem si myslel že pro 4-motorová letadla platí rozdílné předpisy než pro 2-motorová letadla, proto jsem se asi divil proč je většina letadel 2-motorových.

Eště jednou děkuji

0/0
7.3.2007 19:23

9 99

Klaus si užívá s novou hračičkou

Klaus na pohovce v erárních pantoflíčkách, Klaus v křesílku, ale sprchu vyfotí bez Klause bez. Mohl jim tam udělat stripshow pro celý fotoseriál i s letuškou (nebo pilotem?)

0/0
7.3.2007 8:53

rencar

OSA

Jako me by zajimalo, jestli maji za verejne  pousteni hudby v letadle zaplaceno vypalne pro OSA

0/0
7.3.2007 7:47

buhvol

Václav Klaus se krátce po startu pouští do psaní svých amerických projevů.

Tak to fááákt brzo ;-D Jak pak ty projevy mají vypadat! ;-DRv

0/0
6.3.2007 22:46

=Raswan=

Rychlostí 0,78 klaus

;-D

0/0
5.3.2007 21:19

honzaXY

Příšerné fotky, dětinský text

To je k nevíře, jací joudové

mohou psát a fotografovat a že jim to další dokonce tisknou. No jo, poprvé v éru, doslechl se něco o Machu, líznul Norsko... to muselo ven.

0/0
5.3.2007 21:18

astrix

Maximální rychlost 850 km/h

a 0,78 mach je kolem 930 km/h. Takže to kapitán překročil povolenou rychlost??

0/0
5.3.2007 16:11

barbudo

Re: Maximální rychlost 850 km/h

... rychlost se uvádí v jednotce mach proto, že přepočet z km/h není triviální ...

0/0
5.3.2007 16:13

Roumen

Re: Re: Maximální rychlost 850 km/h

Presne tak...podle googlulacky plati mach 0.78 = 955.53432 kph. ;-D

0/0
5.3.2007 16:27

barbudo

Re: Re: Re: Maximální rychlost 850 km/h

... cože?

0/0
5.3.2007 16:50

Roumen

Re: Re: Re: Re: Maximální rychlost 850 km/h

Povidam! Ze vam klepe blatnik! ;-D

Si zkus tohle:

http://www.google.cz/search?hl=en&q=mach+0.78+to+kph&btnG=Google+Search

0/0
5.3.2007 18:55

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Maximální rychlost 850 km/h

... no a co jako?

0/0
5.3.2007 19:05

Elsin.p

Re: Maximální rychlost 850 km/h

Záleží na rychlosti šíření zvuku v daném prostředí...takže 0.78M může být čistě teoreticky 500km/h a klidně 5000km/h (například v kovech)...u letadel to rozmezí závisí na nadmořské výšce, ve které letoun letí...čím výš tím je mach méně km/h

0/0
5.3.2007 16:31

Júlinek šíšal

Re: Re: Maximální rychlost 850 km/h

...že ale to lítadlo v tomu kovu si to pěkně šupajdí, co? ...:-P

0/0
6.3.2007 17:32

ppelc

Re: Maximální rychlost 850 km/h

Viz muj omyl nize :)

0/0
5.3.2007 16:31

primorsko-fans

fotky :((

já chápu, že pan pravda je primárně píšící novinář (kvalitní), ale proč zveřejňovat fotky, který v letadle při cestě udělal, který jsou fakt extrémně špatný ://

to radši nedávat žádný, nebo s ním poslat i fotografa (když se ví, že je to první cesta prezidenta novým letadlem), nebo ty fotky koupit od nějakýho profifotografa, kterej s nima v tom letadle letí.

tohle je fakt strašný a myslím, že to může škodit i samotnýmu panu pravdovi. -- lidi si řeknou: to je ten co píše dobrý články, ale fotí příšerný fotky...

0/0
5.3.2007 15:56

kraxna

Chtělo by to spíš třetí kosmickou !

A za Neptunem poruchu motorů....:-) 

0/0
5.3.2007 15:25

rebbe

S novým letadlem za novými doktoráty

sběratelská činnost českých prasidentů dostává moderní pohon. Aby Klaus dohnal pravdolásku, potřebuje těch doktorátů ještě tucet. Takže ostrovy Fidži, Tuamotu, Paumotu, Panenské ostrovy, Velikonoční ostrov, snad se to ještě v tomto funkčním období všechno stihne!

0/0
5.3.2007 15:11

lukinoo

hmm

Pan Klaus a pan Mach, jeden lepší jak druhý.:-©

0/0
5.3.2007 14:56

Martin Slovák

Renata Malá

R^ V

0/0
5.3.2007 14:41

ppelc

0.78 mach = 930 km/h

A v technickych parametrech pisou maximalni rychlost 850 km/h. Nedelejte ze me blbce, dekuji

0/0
5.3.2007 14:38

sorbox

Re: 0.78 mach = 930 km/h

Machovo číslo je různé pro různé výškové hladiny. Podle wikipedie je to rozsas 1060km/h u země az 1225km/h ve stratosféře. Takže ppelci zajímalo by mě, jak si dospěl ke svým výpočtům :)

Protože de facto v určité výšce při určité rychlosti i menší než je 850km/h, kterou letadlo maximálně vyvine, je možné s přehledem dosáhnout 0.78 Ma.

Prosím nedělej blbce ze sebe ;-D

0/0
5.3.2007 14:47

ppelc

Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

Tak ja netvrdim, ze nejsem blbec. K vypoctu jsem dosel z hlavy. Holt sem se utnul, neznam rychlost zvuku v 11 000 m n.m. ale mohlo mi dojit, ze to nebude tak easy...

0/0
5.3.2007 15:04

mafrahajzl

Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

Podle týhle teorie teda dosáhl týhle rychlosti už těsně povzletu ;-D

0/0
5.3.2007 16:05

jeli.man

Re: 0.78 mach = 930 km/h

vis, tech 850 v parametrech je pokus vyrobcu eroplanu dat laicke verejnosti pojem o rzchlosti letadla... tu urcit je ale obtizne. letadlo ukazuje IAS indicated air speed, pak se udava TAS, true air speed, ale vztahnout rychlost letadla vzhledem k zemi je takrka nemozne... tudiz i tech tvojich 930 je blabol.... u te IAS rychlosti jeste zalezi na sile a smeru vetru, jelikoz ta rzchlost je urcena naporem vzduchu na pitotovu rubici... z toho plyne, ze ruzna vyska, ruznej tlak, ruzna IAS... resp, pokud letadlo bude udrzovat stale 330 kts IAS, pak pri stoupani se bude jeho rychlost TAS zvysovat. ale to je pro laika pomerne slozita matematika, tak priste radsi nekomentuj cemu nerozumis... bude to tak lepsi, ver mi....

jinak A319 ma cestovni maximalku 0,84 MACH....

0/0
5.3.2007 15:02

paul.lassiter

Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

jen jedna poznámka hlavně k příspěvku dole. Chybí tam Ground speed, když už byl zmíněn vítr.

0/0
5.3.2007 15:08

ppelc

Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

Omyl, komentovat veci , o kterych si nejsem jist je moje letita a nutno dodat ze zcela uspesna strategie. Jinak bych se nic nedozvedel a trval si na svych omylech ...

0/0
5.3.2007 15:11

ppelc

Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

No a proc se teda rychlost letadla  vuci zemi neurcuje radarem? Neodpadly by vsechny tyhle problemy?

0/0
5.3.2007 15:16

barbudo

Re: Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

... létadlo létá podle zákonů aerodynamických. Pro ně je důležidá rychlost vůči vzduchu. Nikoli to, zda máte vítr v zádech ...

0/0
5.3.2007 15:28

mafrahajzl

Re: Re: Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

takže v kosmu podle týhle teorie lítá raketoplán nulovou rychlostí ????8-o

0/0
5.3.2007 16:07

ppelc

Re: Re: Re: Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

Naopak, takrka nekonecne mnoho machu :)  

0/0
5.3.2007 16:31

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

... měří se těmi jednotkami, které jsou aktuálně zajímavé. Někdy je to Machovo číslo, někdy Reynoldsovo, někdy Strouhalovo, někdy Prandtlovo ...

... někdy kilometry za den ...

0/0
5.3.2007 16:50

keane

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

No v tech kilometrech za den, to si snad meris cestu z knajpy, nebo co?

0/0
6.3.2007 0:30

packa1

Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

A ty sem napis radoby odborne prispevky kterymi nic laikum nereknes.

Bude to lepsi, ver mi.

Ten clanek byl urcen laikum a jeho logicky tato otazka napadla.

0/0
5.3.2007 15:37

Naked and petrified

Re: Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

Mluv prosim za sebe, mne to prislo prinosne a verim, ze nejsem sam.

0/0
5.3.2007 16:11

packa1

Re: Re: Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

A za koho mluvim?

0/0
5.3.2007 16:46

lento

Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

A320 udrzuje rychlost v rezimu ECON cruise., Cestovni rychlost pod hladinou 290 (29000 stop) se vyjadruje jako hodnota IAS v kts, a nad touto hladinou (ktera se nazyva transition) v M (Mach number).ECON CRS zavisi na Cost Index (ten zavisi na cene paliva versus ostatni provozni naklady na letoun) a proto je tato rychlost promenliva. Max rychlost muze byt az 0,84 M, ale to je jiz provozni limit letounu a ne limit pro max cruise speed (0,82 M). Pres NAT (North Atlantic) kvuli dodrzeni rozestupu mezi letadlami se leta technikou tzv Mach Number technique, kdy letoun v tomto prostoru obdrzi letove povoleni (prikaz) dodrzovat stalou rychlost, Prave kvuli nakladum na let si pilot zada rychlost blizkou ECON CRS. napr. u A310 je tato rychlost 0,80-0,81 M, u A320 0,77-0,78 M. Uvedeny letoun letel tzv non ETOPS trat (pres Island a Gronsko), kdy musel byt vzdy maximalne 1 hod. letu (pri rychlosti s jednim vysazenym motorem) od prijatelneho letiste.

0/0
6.3.2007 0:46

jeli.man

Re: Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

ale ale lento... co to tu meles? Transition Alt je v nasich krajich 5000 stop, a jde o vysku, ve ktere se prekalibruje vyskomer z tlaku letiste na standartni tlak 2992 (1013), to pro to, aby vsechna letadla nad touto vyskou mela stejne hodnoty na svych vyskomerech... v americe je tato Trans. Alt 18000 stop.  zbytek nekomentuji....

0/0
7.3.2007 13:07

lento

Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

IAS nezalezi na vetru. na vetru zalezi pouze ground speed.

Je to jako kdyz plaves v rece, tva rychlost ve vode zavisi pouze od tveho vykonu, ale rychlost vuci brehu zavisi i od rychlosti toku kapaliny.

0/0
6.3.2007 0:51

jeli.man

Re: Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

IAS - indikovana vzdusna rychlost, merena pitotovou trubici. Ta pracuje na principu naporu tlaku vzduchu na membranu... jiz z tohoto je patrno, ze bude jinak merit v protivetru a jinak pri vetru do zad... tot vse... chapu ze chces bzt za chytreho, ale premyslej. predejdes tomu ze budes za hlupaka....

0/0
7.3.2007 13:10

barbudo

Re: Re: Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

... jak poznáte protivítr potmě, bez radaru nebo GPS?

0/0
7.3.2007 13:26

jeli.man

Re: Re: Re: Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

GPS je pozicni system... vitr nepozna.... a proc bych ho mel poznavat? pro let letadla je urcujici ta IAS, TAS true air speed se bude menit v zavislosti na smeru vetru....

0/0
7.3.2007 14:04

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

... "bude jinak merit v protivetru a jinak pri vetru do zad" ...

0/0
7.3.2007 14:21

jeli.man

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

ale to tebe nezajima.... to se promitne ve skutecne vysledne rychlosti letadla... vuci zemi... ale ve vzduchu je ti to jedno... ty proste letis nejakou rychlosti jak ti ukazuje rychlomer... ze diky vetru je to vzhledem k zemi vic nebo min je ti fuk... a ten merak ti ukazuje spravne protoze to co ukazuje uz je odvisle od smeru a sily vetru....

0/0
7.3.2007 14:57

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

... můj pes má pocit, že všichni říkáme totéž ...:-)

0/0
7.3.2007 17:32

Zkazius Catrix

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 0.78 mach = 930 km/h

A je to proto, abys buď nespadnul jak starej Voves ze švestky dólu nebo to nerozlámal při ouvrspídu. Viděl jsi někdy na svazarmovském letišti nějakou malou poletuchu při silném protivětru? Skoro se kolikrát zdá, že stojí na místě a přece nespadne. Což by se jí při takovéto rychlosti vůči zemi za bezvětří určitě stalo. Ale díky silnému protivětru jsou IAS i tím pádem i vztlak dostatečné k udržení letadélka ve vzduchu, i když z tvého pohledu skoro stojí na místě. A naopak to platí úplně stejně.

0/0
10.3.2007 17:23

xRocky

Re: 0.78 mach = 930 km/h

Letěl jsem minulý měsíc podobným airbusem na Taiwan. Jeden z palubních kanálů trvale uvádí parametry letu. Při cestě tam foukal téměř nepřetržitě "tail wind", tedy vítr zezadu rychlostí přes 200km/h a "ground speed" tedy zemní rychlost byla až 1050km/h. Takhle to uváděly palubní přístroje a já nemám důvod jim nevěřit. Při hodnocení rychlosti vzhledem k zemi pravděpodobně velmi záleží i na rychlosti a směru větru.

0/0
6.3.2007 20:43

seppikub

President v

papucich, to se jen tak nevidi !  Tedy, ted to vidi vlastne cely svet ! ;-D 

0/0
5.3.2007 14:21

poiuz

Jestlipak pilot taky vyzkoušel kulomety???

Když už slezl z jednadvacítky...;-D

0/0
5.3.2007 14:10

eman3

Re: Jestlipak pilot taky vyzkoušel kulomety???

Prý hned jak mu "začaly vzdávat čest" všechny bojové stíhačky světa;-D

0/0
5.3.2007 14:13





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.