Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Řidič jedoucí v protisměru zavinil nehodu a ujel

Kvůli šílenému řidiči, který jel v neděli večer po rokycanském úseku dálnice D5 v protisměru, došlo k dopravní nehodě. Srazila se dvě auta, která se mu na poslední chvíli snažila vyhnout. Pirát za volantem nezastavil a ujel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Pan Navratil

Jinak porovnání:

Dvě auta 60kmh a 60kmh: http://video.google.com/videoplay?docid=-7014989670061915770&q=saab+crash

Jedno auto Euro NCAP, tj. podobná rychlost, ovšem do deformovatelné překážky.

http://www.euroncap.com/downloads/media/phase12/saab_9_5_2003.jpg

A teď mudrujte, jsou-li výsledky spíš podobné, nebo spíš poloviční/dvojnásobné...:-)

0/0
27.2.2007 12:03

Pan Navratil

Re: Jinak porovnání:

To je najednou ticho.:-)

0/0
27.2.2007 17:02

________________________________

Re: Re: Jinak porovnání:

Mně se výsledky zdají podobné, ačkoli by být podobné neměly. Tedy: auta 60 km/h a 60 km/h do sebe by měla být (při jejich shodné hmotnosti a konstrukci) rozbitá stejně, jako jedno při 60 km/h do pevné překážky. Protože je ale překážka NCAP deformovatelná, mělo by být auto z NCAP rozbité méně. Rychlost při NCAP je 64 km/h, tj. energie o 12% vyšší oproti 60 km/h, což se mi na rozdíl zdá málo. Možná je ale vizuální dojem z obrázků nedostatečný a zdánlivě shodné poškození plechů neodpovídá skutečně pohlcené energii.

0/0
27.2.2007 19:48

Pan Navratil

Re: Re: Re: Jinak porovnání:

No, energie je o 14% vyšší. Taky nevíme přesně, jaké jsou parametry té deformovatelné NCAP překážky.

0/0
28.2.2007 10:31

Jan.Emil

Otázka pro fyziky.

Co myslíte, když stojíte a řítí se proti vám auto, je lepší svoje auto zabrzdit, abyste pro sebe minimalizovali následky hrozící nehody nebo nechat odbrzděno?

Druhá otázka: když se proti vám v protisměru objeví auto a odvrátit střet není možné, slyšel jsem že je pro vás lépe intenzivně brzdit, ale těsně před střetem naopak přidat plyn, abyste snížil spomalení vašeho auta. Je to samozřejmě na úkor toho auta naproti, jenže když on je viníkem nehody, tak proč ho šetřit, že ano. Jeho vinou máte svých problémů dostatek.

Fyzice moc nerozumím, to se přiznám, tak se ptám odborníků na fyziku. Jak je to ve skutečnosti?

0/0
27.2.2007 11:24

Pan Navratil

Re: Otázka pro fyziky.

a) to záleží na podmínkách úlohy (zanedbání atd.) a také na rychlosti toho řítícího se vozu. Něco jiného je, když do mne někdo nacouvá, pak je lepší mít odbržděno a omezit tak poškození vozu. Na druhou stranu při vyšší rychlosti nárazu vám jde o minimalizace zrychlení působícího na vaše tělo, tudíž zřejmě brzdit.

b) navíc, pokud brzdíte, tak vám jde předek auta dolů, zatímco když přidáte, jde nahoru. Je to sice relativně malý rozdíl, ale může mít zajímavé důsledky.

0/0
27.2.2007 11:53

231

Re: Otázka pro fyziky.

Pokud přidáte plyn těsně před srážkou tak se projeví jen zvednutí předku zmiňované kolegou nademnou.

Při srážce jsou rozhodující rychlosti a ne zrychlení.

0/0
27.2.2007 12:33

Jan.Emil

Re: Re: Otázka pro fyziky.

Já jsem myslel, že by se mohlo projevit snížení zpomalení způsobené silou motoru, čímž by auto mělo tendenci druhým autem projet, takže by to vlasně prodloužilo zpomalovací dráhu, jestli jsem se srozumitelně vyjádřil?

Na druhé straně by tím vzrostly nároky na deformační zóny auta. Tak nevím. Nejsem fyzik. Nevím.

0/0
27.2.2007 19:57

Pan Navratil

Re: Re: Re: Otázka pro fyziky.

Je to srozumitelné, potíž je v tom, že je-li motor vpředu, tak moc dlouho svou silou působit nebude.

Když se podíváte na záběry crash testů, tak vidíte, že k největšímu zpomalení dochází při kontaktu překážky s prostorem posádky - napřed se auto deformuje "jako" papír, a pak se najednou zastavuje mnohem prudčeji. No a v té době už motor nefunguje.

0/0
28.2.2007 10:30

zrzavej

jsem slyšel

že se tam občas jezdí ruská ruleta.. co je na tom pravdy?

0/0
27.2.2007 11:15

Pan Navratil

.

Ano, čelní srážky bývají nejtragičtější (holt 2 auta ve hře) - podobně jako nárazy do stromů, pilířů a jiných pevných překážek.

Výsledky bývají totiž, navzdory neustále omílaným tvrzením maturantů z večerní školy, velmi podobné.

0/0
27.2.2007 10:56

NT05

V protisměru

si jen nějaká zhulená smažka vyrazila za adrenalinem...

0/0
27.2.2007 10:40

Heralik3

Re: V protisměru

Doufám, že si dala zlatou ránu....

0/0
27.2.2007 10:40

aBBa

KOLIK lidi se jeste zabije na silnicich, ktere jsou NEVHODNE a "necitelne" znacene???

.. sam jsem to zazil v rijnu pri me navsteve Ceska. No hruza a utrpeni.... :-© .... [>-]

0/0
27.2.2007 6:49

Hajný-lesa pán

Re: KOLIK lidi se jeste zabije na silnicich, ktere jsou NEVHODNE a "necitelne" znacene???

To je zajímavé, že 99,99% řidičů to značení vidí a chápe. Slepým idiotům nepomůže nic.

0/0
27.2.2007 10:10

rmn

Re: KOLIK lidi se jeste zabije na silnicich, ktere jsou NEVHODNE a "necitelne" znacene???

tak to jsi asi ještě neřídil ve Španělsku

0/0
27.2.2007 10:12

marpech

Re: KOLIK lidi se jeste zabije na silnicich, ktere jsou NEVHODNE a "necitelne" znacene???

No tebe bech tedy na silnici potkat nechtel. Kdyz nekdo jede po dalnici v protismeru, a evidentne se s tim nesnazi nic delat tak muze takovyhle zvasty o spatnym znaceni napsat jedine blazen. Nevim kde zrovna zijes, ale kazdy koho znam se na ceskych silnicich orientovat dokaze. Rv

0/0
28.2.2007 9:16

XXTeens

Sčítání rychlostí?

Redakce by mohla vědět, že při čelním střetu se žádné rychlosti NESČÍTAJÍ!! !Pokud se srazí 2 auta, každé jedoucí 100km/h, je to pro každé, jako kdyby každé z nich narazilo ve 100km/h do zdi. Záleží samozřejmě na tuhosti a pevnosti karoserie - dle toho si vozy vzájmeně předají energii, ale nic s nesčítá. A pokud ano, dělí se to dvěma..

0/0
26.2.2007 23:14

demon3

Re: Sčítání rychlostí?

Přesně tak! Ale ted blud o sčítání rychlostí je i mezi lidma tak rozšířenej, že očekávej hodně bouřlivý reakce... ;-)

0/0
26.2.2007 23:30

owner26

Re: Re: Sčítání rychlostí?

Na to nemá cenu reagovat. Z fyziky asi jedničku nemá ;-D Samozřejmě, že se rychlosti "sčítají". Jde o energii, která vznikne při nárazu a ta je závislá na energii kinetické. Dvě auta ve stovce vytvoří součtem svých kinetických energií jaksi větší prdu, než auto se zdí, neb jak víme, naprostá většina pevných překážek kinetickou energií jaksi nedisponuje. ;-)

0/0
27.2.2007 9:12

231

Re: Re: Re: Sčítání rychlostí?

Věřte tomu, že čelní náraz dvou stejných,stejně těžkých a stejně rychlých aut, je stejný jako náraz jednoho z těchto aut do tuhé překážky.

0/0
27.2.2007 10:35

Pan Navratil

Re: Re: Re: Sčítání rychlostí?

I středně inteligentní jezevčík ovšem chápe, že zároveň se tato dvojnásobná dávka kinetické energie rozloží do deformací dvou karosérií.

Pitomci to ovšem ani netuší.

:-)

0/0
27.2.2007 10:53

owner26

Re: Re: Re: Re: Sčítání rychlostí?

Jezevčík možná. Ale i středně inteligentní vořech ví, že energie roste v závislosti na rychlosti exponenciálně. Pokud tedy chcete srovnat čelní náraz aut jedoucích 100vkou na autě a zdi. Musíte ho do tý zdi poslat 200, abyste měli dosáhli stejné energie. Ale stejně je to jedno i v tý 100vce.

0/0
27.2.2007 11:04

Baarten

Re: Re: Re: Re: Re: Sčítání rychlostí?

Nikoliv exponencielne, ale kvadraticky.

0/0
27.2.2007 11:17

Cislo 2

Re: Re: Re: Re: Re: Sčítání rychlostí?

Kvadraticky .... Otázkou je, co chce autor tezí o sčítání rychlostí sdělit, popsat důsledek pro řidiče nebo obecně informovat o vzniklé energii. Z hlediska následku (za podmínky 2 aut o stejné hmotnosti a přibližně stejných vlastnostech deformačních zón) je jedno, zda se stejnou rychlostí střetnou dvě auta nebo jedno narazí do zdi.

0/0
27.2.2007 11:25

Pan Navratil

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sčítání rychlostí?

Není to jedno, protože ve zdi obvykle nesedí lidé, tudíž je při srážce dvou aut pravděpodobný vyšší počet mrtvých/raněných, než při srážce se zdí.

0/0
27.2.2007 11:49

Pan Navratil

Re: Re: Re: Re: Re: Sčítání rychlostí?

"Ale i středně inteligentní vořech ví, že energie roste v závislosti na rychlosti exponenciálně"

Obávám se, že se mýlíte.

:-)

0/0
27.2.2007 11:48

231

Re: Re: Re: Re: Re: Sčítání rychlostí?

Aby pro vás byl čelní náraz do protijedoucího vozu byl ekvivalentní nárazu do zdi ve 200, tak vy byste musel jet 100 a ten proti vám by musel mít takovu energii, že po nárazu byste "couval" také 100.

0/0
27.2.2007 12:30

ppp2p

Re: Sčítání rychlostí?

Zapominas na to ze jedno z aut byva tezsi nez druhe. Pokud se srazi dve skodovky, tak se nescita nic. Pokud do skodovky celne narazi tirak, tak ma chlapik ve skodovce rychlost tiraku k dobru. Co si jeden pricte, to si druhy odecte.

Rychlost by se take scitala pokud by se od sebe auta odrazila jako kulecnikove koule, to se ovsem muze stat i pri narazu do zdi.

0/0
27.2.2007 0:00

pinguinone

vdecne tema..

;-D  ale porad 8-o :

Rychlost by se take scitala pokud by se od sebe auta odrazila jako kulecnikove koule, to se ovsem muze stat i pri narazu do zdi.

0/0
27.2.2007 8:04

231

Re: vdecne tema..

Pokud to prokážete, máte šanci na Nobelovku za fyziku. Můžete rozvést, tak jste k tomu sčítání rychlostí dospěl?

0/0
27.2.2007 9:51

OldFaker

Sčítání rychlostí ne? A co takhle sčítání energií?

Hybnosti, milé mladé nemehlo, se prostě SČÍTAJÍ, jakkoliv to nehodláte respektovat. A klidně si někdy prožijte nehodu, kdy soï to vyzkoušíte - vemte si k tomu ale někoho takového, jako jste vy...

0/0
27.2.2007 9:28

231

Re: Sčítání rychlostí ne? A co takhle sčítání energií?

Ano hybnosti se sčítají, ale v článku i příspěvku je řec o rychlostech, A rychlost není hybnost. Tak se laskavě nenazývejte nemehly, ty co mají pravdu.

0/0
27.2.2007 9:48

Pan Navratil

Re: Sčítání rychlostí ne? A co takhle sčítání energií?

Ujasněte si, co reprezentuje hybnost a pak nadávejte.

:-)

0/0
27.2.2007 10:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.