Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nedoběhl jsem „tramvaj smrti,“ vzpomíná pamětník

Gejzír jisker a oblaka prachu provázely nešťastnou jízdu po hraně střechy. Tak popisovala Večerní Praha nejtragičtější tramvajovou nehodu v Praze, při které zahynulo sedm lidí. Od vykolejení vozu linky 26 na Špejcharu 17. února 1982 uplynulo pětadvacet let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

houba_

tot je taky trmavaj smrti

http://tramvaje.ustecketramvaje.com/10_1.htm

ovsem pro novinare asi trosku daleko :P

0/0
20.2.2007 9:03

pinguinone

..koukam co je tu pametniku..

;-D  neni tu nekdo kdo hledal kliku,na olsanskejch hrbitovech , co ji tam hodil pres zed jeden vozralej...

0/0
19.2.2007 10:47

ferdapytlik

Teď si vzpomínám .............

asi před dvaceti rokama jsem se děsně nudil a chtěl jsem si udělat nějaký výlet. Ale pak mi bylo líto dát za benzín ... no a druhej den sem se dočetl, že se stalo několik dopravních nehod. ...... No ještě, že jsem nikam nejel  ;-D;-D;-DR^

0/0
19.2.2007 10:24

Kousavka

Takže

Takže když nemáme dost současných mrtvých, zraněných, nikde momentálně nebouchla bomba a Topolánek má připažené ruce, tak budeme hledat senzace v minulosti? Což jít ještě více do minulosti a spekulovat nad tím, jestli se husitům při bitvě u Sudoměře nesplašili koně nebo jestli pračlověka Janečka občas neprohnal medvěd jeskynní?  

0/0
17.2.2007 21:11

ročník 53

Re: Takže

Jaký máš problém ty? Co by uspokojilo tvůj intelekt? Tobě podobných "kousavých" kritiků jsou zřejmě plné Čechy.

Kdybys něco psal, nepochybně by tě Pulitzerova cena neminula. Doporučoval bych ti rovnou Timesy, nebo Life. Přece by ses nezahodil na iDnes.

0/0
17.2.2007 22:23

ferdapytlik

Re: Re: Takže

8-o  Pulitzerova cena ... Timesy ... Live .... uspokojovat intelekt?   ................ ááá pán bude asi znalec, nebo že by přímo potrefená husa ???

0/0
19.2.2007 10:27

rotacni.hyperboloid

Re: Takže

Promiň, ale například mně se článek velice líbil. Pokud tě nezajímají katastrofy z dob minulých, tak drž mlč a článek si nečti. Jak jednoduché je kritizovat...vid?Rv

0/0
20.2.2007 10:05

Adelavecerela

Ten pán

co řídil tramvaj se jmenoval Macák, byl z vozovny Strašnice. Nehoda jej úplně odrovnala, byl na léčení v Bohnicích a do vozovny se již nevrátil. Odsouzen nebyl, protože nebylo prokázáno jeho zavinění. Já ještě pamatuji, že u některých vyhybek seděl strejc nebo bába a podle toho, kam tramvaj jela, tak přehodili výhýbku.

0/0
17.2.2007 20:57

B/W

Re: Ten pán

Hmmm, tak nevím. Já toho pána vídal několik měsíců denně. Dostal sedm let v první nápravné skupině a na odpolední směnu chodil do podniku, kde jsem tehdy pracoval. Jo, sedí, že byl hodně mimo a prakticky s nikým nekomunikoval. Jak to s ním bylo dál, nevím...

0/0
19.2.2007 11:29

karelvesely

Blbost!!!

Tehdy jsem byl naštvaný, protože mi ta tramvaj ujela," vzpomíná Tomáš Svoboda, kterému bylo v únoru 1982 třiadvacet let. Ze Strossmayerova náměstí ještě jinou tramvají přejel do Kamenické ulice a dál už stála kolona...... To je nějaký divný. Pokud mu ta tramvaj ujela, tak předpokládám, že jel tou následující. Kde se tedy vzala kolona už od Kamenické ulice? .;-)

0/0
17.2.2007 18:27

PetrK.

Re: Blbost!!!

To me nenapadlo, mas pravdu. R^

0/0
17.2.2007 19:26

hedlik

Re: Blbost!!!

;-DR^ :-P

0/0
17.2.2007 20:23

Picolik

Re: Blbost!!!

Třeba proto že na Štrosmajeráku jsou hned tři zastávky tramvaje ze kterých jezdí tramvaje na letnou. Takže pokud stál jen na jedné z nich tak než jela nějaká tramvaj tak už dávno mohlo jet třeba spusta jiných...

0/0
17.2.2007 21:50

ročník 53

Re: Re: Blbost!!!

Zároveň tam vede hustý provoz z tunelu, od Hradu a sbíhá se tam několik dalších komunikací. Taková nehoda musela přece zastavit i silniční dopravu.

0/0
17.2.2007 22:26

PetrK.

Re: Re: Re: Blbost!!!

Akorat ze smerem ze Strossmayeraku na Letnou auta jezdit nesmej. A ze by se za nejakejch pet minut, nez prijede dalsi tramvaj, nahrnula do kopce dva kilometry dlouha kolona tramvaji? Celkem blbost...

0/0
18.2.2007 0:21

karelvesely

Re: Re: Re: Re: Blbost!!!

R^

0/0
18.2.2007 13:51

Pribinacek

Re: Re: Re: Re: Blbost!!!

Tehdy ještě auta od Štrosmajráku na Letnou mohly. Jestli čekal na stejné číslo linky, tedy 10-15 minut, tak mezitím ta, co mu ujela, na Špejchaře vykolejila a provoz se zastavil.

0/0
19.2.2007 9:00

spartaman

Re: Re: Re: Re: Re: Blbost!!!

Až na to, že ze Strossmayeráku se nahoru na Letnou autem smí. Ale dostaneš se tam jenom z ulice Dukelských hrdinů a jenom ze směru od Veletržního paláce. Což ale spousta "takyřidičů" ignoruje a jezdí do této ulice i rovně od kostela i od nábřeží. A policie jen fňuká a fňuká a fňuká a demonstruje, místo toho, co by tam inkasovala.

0/0
13.3.2007 16:57

Jahod

Re: Re: Re: Re: Blbost!!!

To ale neznamená, že v roce 1982 tam auta nejezdila. Naopak jezdila.

0/0
20.2.2007 12:12

corvus frugilegus

Re: Re: Blbost!!!

Také je třeba vzít v potaz přetrhané trakční vedení v místě nehody. Tramvaje tudíž už na Letné byly nejspíš bez "šťávy". Jinak fakt trgédie.

0/0
19.2.2007 10:16

ToddBertuzzi

....

http://home.zcu.cz/~hopatera/old_www/povidky/s31.htm

0/0
17.2.2007 15:15

Josef II

Fakani, bezte se klouzat !!

Tohle muze byt zajimava diskuse, kde se muzem poucit, pokud se ji ovsem nezmocni nevychovani fakani !

0/0
17.2.2007 14:25

AllOs

Chudák prodejna Pramen

Dvakrat mit ve vyloze tramvaj...

0/0
17.2.2007 12:51

MekGajvr

Re: Chudák prodejna Pramen

Sqělý postřeh! ;-D;-DR^

0/0
17.2.2007 19:46

MekGajvr

Re: Re: Chudák prodejna Pramen

Sorry, myslím ten pode mnou...

0/0
17.2.2007 19:46

tacco

Půl národa...

Jo, za chvíli to bude půlka národa, co tu tramvaj nedoběhla. Ještě ten večer to byla půlka Prahy....

0/0
17.2.2007 12:47

najkebes

Ta

nehoda jedničky na rohu Ruské, Francouzské a Moskevské ulice se nestala v roce 1950, ale v roce 1960. Pamatuji si jak jsme se při odchodu ze školy šli na tu "senzaci" podívat. V "konzumu" tehdy skončil vlečňák, motorový vůz vykolejil v zatáčce a skončil mimo koleje v Moskevské ulici. Mimochodem těch neho tramvají bylo v tomto místě daleko víc.

0/0
17.2.2007 12:40

cinsky_buh_srandy

mě by zase zajímalo,

kdo je ten neznámej cestující

0/0
17.2.2007 12:12

p.sp.

vzpomínka

Zaujalo mě, jak v přehledu nehod u jedné píší, že jí způsobil neznámý cestující na zadní plošině vyřazením brzd. Pamatuju si jak jsme jako děti jezdili buď vzadu nebo vepředu u řidiče, prostředek tramvaje byl nudný, a vzadu bývala krabička se čtyřmi tlačítky pro obládání tramvaje když couvala. Zkoušeli jsme to mockrát mačkat, ale nidky jsme nic nevyřadili.....:-/

0/0
17.2.2007 11:15

Michal001

Re: vzpomínka

To proto, že tramvaje jsou standardně vybaveny přepínačem řízení, podle toho jaké je poloze lze tramvaj řídit buď z čelního stanoviště, nebo z toho nouzového vzadu (používá se třeba při couvání ve vozovnách). Vyřadit cestující  brzdy mohl jen tehdy, pokud byl přepínač rozbitý, nebo tehdy ještě v tramvaji nebyl. Protože prcky zadní řízení lákalo, začli je pak schovávat do železné zamčené krabičky

0/0
17.2.2007 12:13

jardan1

Re: vzpomínka - brzdy

Bylo to možné na obousměrných Křižíkových vozech, ve kterých řidič stál u řízení. Tyto mají 3 brzdové systémy - elektrickou odporovou na kontroleru, kolejové magnety - poslední brzdná pozice kontroleru a ruční brzdu /to je to kolo vpravo od řidiče/ . A pokud se našel trouba, který to kolo začal přitahovat na druhé plošině, kde momentálně řidič nebyl, tak se s ním o tu brzdu přetahoval, ale nebrzdilo to.

0/0
17.2.2007 13:34

ToddBertuzzi

Re: Re: vzpomínka - brzdy

;-D

0/0
17.2.2007 15:13

Dezo-Conka

Mne

spíš zajímá jestli ta vyhýbka se přehazovala automaticky nebo ručně..nezavinil i dispečér ?A jak se vyhýbky přehazují dnes? V našem pueblu tramvajky nemámeRvDík.

0/0
17.2.2007 11:05

p.sp.

Re: Mne

Elektronicky, řidič zmáčkne čudlík v tramvaji a výhybka se přehodí...

0/0
17.2.2007 11:12

AnalProbe

Re: Re: Mne

Vyjimecne se stane, ze se vyhybka zasekne a ridic musi zastavit a dojit ji takovou peknou zeleznou tyci prehodit rucne.

0/0
17.2.2007 11:41

jardan1

Re: Mne

Tenkrát se hodně přehazovaly ručně. Jde o to, že ten řidič nedodržel předpis o maximální povolené rychlosti pro průjezd výhybkou, která je do tuším 15 km/h v přímém směru a 5km/h do zatáčky a vletěl do těch výhybek rychlostí asi 50-60km/h. Jinak, ta 31 tam před ním odbočila mimořádně, z tohoto směru se tam doleva normálně neodbočuje.

0/0
17.2.2007 13:38

karel60

Re: Mne

Dříve se výhybky přehazovaly ručně, železnou tyčí (tágem), některé výhybky byly elektromagnetické, ale ovládaly se ručně klíčem z kontroleru. Řidič vypnul kontroler, vyjmul klíč (kličku) a na zastávce jej zasunul do ovladače výhybky, kterým přehodil výhybku do požadovaného směru. Elektromagnetické výhybky byly jen tam, kde bylo od zastávky k výhybce daleko (např. Anděl ve směru od Petřína). Se zaváděním tramvají T1 se začaly výhybky automatizovat. Trolej byla přerušena a mezi ní byl vložen kontaktní úsek elektromagnetické výhybky. Pokud chtěl řidič výhybku přehodit, musel kontaktní úsek projet se zapnutým kontrolérem nebo sešlápnutým rychlostním pedálem. Přes motor tramvaje se uzavřel obvod a výhybka se přehodila. Pokud chtěl řidič zachovat nastavení výhybky, musel rozjet tramvaj a kontaktní úsek přejet s kontrolerem v neutrálu nebo uvolnit rychlostní pedál. Když se zavedly spřažené (dva motorové vozy) vozy, byl těsně za kontaktním úsekem mechanický kontakt, který zabezpečoval, ...

0/0
17.2.2007 13:41

karel60

Re: Mne

že zadní vůz výhybku nepřehodí, protože tramvaj nebyla schopna přejet celou svojí délkou křížení. Ve vzdálenosti délky soupravy za křížením byl další mechanický kontakt, který ovládání výhybky odblokoval. Elektromagnetické výhybky byly jen na přímých (rozuměj běžně používaných)tratích, výhybky speciální pro odbočení na běžně nepoužívané smyčky (ty sloužily k odstavení porouchaných tramvají nebo při zkrácení trasy) byly zásadně mechanické a řidič byl POVINEN po projetí takovou výhybkou jí vrátit do původního směru. Dispečér nemá s výhybkami nic společného, ten byl proto, aby kontroloval dodržování času daného jízdním řádem a při nehodě nebo velkém zdržení rozhodoval o případném zkrácení trasy na nejbližší smyčce. Nikdy jsem neviděl dispečera, aby se snížil k tomu, vzít do ruky "tágo". Jezdil jsem na tramvaji jako průvodčí v době studia v letech 1961-1966. Od roku 1971 v Praze nežiji a jak to mají dnešní tramvaje už nevím.

0/0
17.2.2007 13:54

Dezo-Conka

Re: Re: Mne

DíkyR^

0/0
17.2.2007 14:53

AnalProbe

Re: Re: Mne

diky za info

0/0
17.2.2007 18:47

snizek-do-nosanku

Re: Re: Mne

a co to vypnuti brzd ze zadni plosiny jak autor zminuje v souhrnu nehod? bylo mozne?a jak to?

0/0
27.2.2007 22:51

spartaman

Re: Re: Mne

Dnes už je spousta výhybek v Praze ovládána pomocí rádiových vln.

0/0
13.3.2007 16:50

Pribinacek

Re: Mne

V tom směru nehody byla velmi dlouho na manuální obsluhu, snad až do roku 2000

0/0
19.2.2007 9:02

Jen Aby

ne, že by to dnes bylo podstatné

ale možná si mohl autor alespoň dát tu práci a zjisit, jaký trest tehdy řidič tramvaje dostal, když už o tom píše, a ne jenom uvést vyjádření pamětníka, že si nepamatuje, jaký trest řidič dostal ... do novinářské profesionality poněkud daleko, řekl bych.

0/0
17.2.2007 9:45

Delirium Tremens

Re: ne, že by to dnes bylo podstatné

A mohl by jít ještě dál. Mohl by zjistit, kde ten řidič dneska bydlí a ty bys mohl zorganizovat nějakou dodatečnou trestnou výpravu.

Jinými slovy - zajímáš se o nepodstatné, vrať ke čtení blesku.

0/0
17.2.2007 10:09

iuos

hmm

nepodstatné???

a ty jen děláš chytrýho

0/0
17.2.2007 11:09

bondy_

Neplet si pojmy s dojmy.

Bleskovina jak vysita je prave sepsani toho, co jeden pan povidal, bez snahy o reserso faktu. Amateri.Rv

0/0
17.2.2007 13:55

wildge

Re: ne, že by to dnes bylo podstatné

Mas pravdu. Je to "jedna pani povidala".

0/0
17.2.2007 10:52

sarax

Re: ne, že by to dnes bylo podstatné

presne to me napadlo.. jak pohodlneRv redaktorem iDNES se muze stat kdokoliv, kdo dovede zapsat, co nekdo druhy rekne

0/0
17.2.2007 12:40

AllOs

Re: ne, že by to dnes bylo podstatné

I ja jsem se u toho pozastavil a myslel jsem, ze bude nasledovat veta redaktora o skutecne vysi trestu...

0/0
17.2.2007 12:50





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.