Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Proud z troleje popálil v Kuřimi mladého Američana

Dvacetiletého Američana v Kuřimi na Brněnsku těžce zranil elektrický proud. V noci se se čtyřmi kamarády vracel domů. S jedním ze společníků se rozhodli namísto podchodem překonat železniční trať přes odstavený vlak. Na vagonu ho zasáhl výboj vysokého napětí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

mlada_fronta

je to smutny pribeh ...

... ale docela by me presto ciste technicky zajimalo, jestli muze cloveka zasahnout vyboj z troleje, kdyz jenom prelejza stojici vlak, napr. po naraznicich a kupli mezi vagony, nebo jestli se kvuli tomu "musi" vysplhat vyse, napr. po zebriku na strechu, kterym jsou nektery druhy vagonu vybaveny. Dost me to desi, protoze jsem to obcas delal taky, ale hlavne mi to nejde logicky na rozum, kdyz treba posunovaci jezdej na stupatku u vagonu pri sibovani a nic se jim nestane. Zajimalo by mne taky, jsetli pri tom muze hrat roli trakcni napeti, jestli treba tech 25kV neni nebezpecnejsich nez 3kV. Diky pripadnym znalcum za nazor, ackoliv to tomu chudakovi uz nepomuze ...

0/0
14.1.2007 13:32

Stanislav Krčma

Odpověď:

Odborník tedy zdaleka nejsem, ale odpovědět snad dovedu:

Hodnota napětí hraje velkou roli - s růstem napětí roste i vzdálenost, přes kterou může poud vzduchem přeskočit. Když jsou nepříznivé podmínky, je u 25 kV střídavého nebezpečná i vzdálenost třeba 1,5 metru - takže na náraznících a schůdkách je to (relativně) v pohodě, hlavně nikdy nelézt na střechu !!!Důležité ale taky je, zda jde o napětí (proud) stejnosměrné nebo střídavé. Obecně platí, že stejnosměrný proud je méně nebezpečný. Ty 3 kV jsou stejnosměrné, ale přesto nebezpečné. Stejnosměrný proud je totiž záludný v tom, že v těle rozkládá buňky a pod., takže člověk může následně (když např. proud tělem prochází delší dobu) třeba i dostat

0/0
14.1.2007 14:14

barbudo

Re: Odpověď:

... jak dlouhé jsou izolátory na lokomotivě a na troleji?

0/0
14.1.2007 16:18

Stanislav Krčma

Re: Re: Odpověď:

vím na co narážíte, ale jde i o tvar izolátoru, ty "výstupky" ho prodlužují - skutečná délka izolátoru je o dost větší..... a navíc (ale teď nevím jestli nekecám, když tak mě opravte), drát za izoláterem je v ose drátu před izolátorem, myslím si,že tam nezasahuje elektrické pole, které je podle mě jen po obvodu vodiče 

0/0
14.1.2007 17:13

barbudo

Re: Re: Re: Odpověď:

... výstupky prodlužují cestu plazivému výboji po povrchu (může být špinavý a mokrý). Nemá vliv na průraz vzduchové mezery ...

... Pod napětím je vše, co není odděleno izolátorem ...

... mimochodem, napětí 25 kV má i zapalování v autě a jiskry z něj na dva metry nelétají ...

0/0
14.1.2007 17:24

Stanislav Krčma

Re: Re: Re: Re: Odpověď:

přiblížíte se na 30 cm k 25 kV? :-)

0/0
14.1.2007 17:38

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď:

... proč ne ...

... mimochodem, povedlo se Vám z automobilového zapalování někdy vyloudit jiskru 3 cm dlouhou?

0/0
14.1.2007 17:47

Lawrenc

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď:

Pokud se nepletu,tak zapalovač v autě má 12V.

V obrazovkách se sice používá napětí až 30kV,ale je pouze mezi deskami kondenzátoru ,takže elektrické pole v okolí obrazovky je slabé.

Mezi vodiči o vzájemném napětí 25kV v suchém vzduchu o normálním tlaku je vzdálenost,kterou může výboj překonat cca 1cm. Za určitých podmínek(vlhkost vzuchu,nízký tlak,kosmické záření)se tato vzdálenost může mnohonásobně zvýšit.

0/0
15.1.2007 20:37

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď:

... zapalování zážehového motoru, nikoli zapalovač cigaret ...

... o jakých deskách je řeč?

... když se mnohonásobně zvětší vzdálenost, kterou dané napětí prorazí, pak asi prorazí v místě, kde bude vodič pod napětím nejblíž zeměnému ...

... jak dlouhé jsou izolátory?

0/0
15.1.2007 20:55

Lawrenc

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď:

urychlení elektronů nebo vychýlení elektronů se děje jejich průletem mezi deskami kondenzátoru.

0/0
15.1.2007 21:06

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď:

... cože? To Vám řekl kdo?

0/0
15.1.2007 21:07

Lawrenc

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď:

omlouvám se,přehlédl jsem se.Zapalovani ma opravdu asi 20kV.Jen nemá dostatečný výkon,aby dokázalo vytvořit tak dlouhou jiskru.

0/0
15.1.2007 20:57

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď:

... jak závisí délka jiskry na výkonu?

0/0
15.1.2007 21:21

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď:

... přiblížíte se na 30 cm k televizi nebo obrazovkovému monitoru? Tam je toto napětí běžně používáno taky ...

0/0
14.1.2007 18:04

95 MPH fastball

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď:

No, ono taky záleží na tom, jak velký proud dokáže onen zdroj pustit.

0/0
14.1.2007 18:08

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď:

... to jistě ... ale nejdřív musí dojít k průrazu izolace (vzduchu) ...

0/0
14.1.2007 18:11

95 MPH fastball

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď:

a především trolej má 25kV proti zemi, kdežto v zapalování je napětí mezi dvěma dráty.

0/0
14.1.2007 18:12

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď:

... jeden je karosérie vozu ...

0/0
14.1.2007 18:21

Stanislav Krčma

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď:

Máte odvahu, to jo...ale mě ta souprava, na které se to stalo stojí za domem. Je tam už dlouho a tyto situace se pravidelně opakují. Někdo vyleze, nedotkne, zahoří,.....

0/0
14.1.2007 19:26

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď:

... a z čeho soudíte, že se nedotkne?

0/0
14.1.2007 19:39

Stanislav Krčma

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď:

z výpovědí svědků a toho, co poté sdělí sami postižení (kteří naštěstí většinou přežijí) - to pak koluje městem :-)

0/0
14.1.2007 19:51

Stanislav Krčma

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odpověď:

...ale je to jedno, já nepřesvědčím Vás a Vy zase mě..... Ještě jen taková poznatek pro zajímavost. To el.pole zasahuje obdivuhodně daleko. Když je sychravo a jdete s deštníkem po nástupišti, tak přeskakují jiskry i mezi dráty deštníku.

0/0
14.1.2007 19:58

Stanislav Krčma

pokračování:

...rakovinu. Takže nikdy nelézt na střechu vagónů a nemočit z mostu na troleje.....

0/0
14.1.2007 14:17

809.KocuR

Re: je to smutny pribeh ...

Při podlézání by se ti nemělo stát nic horšího, než že se praštíš do hlavy. Vagóny mají kovovou konstrukci, takže pokud bys měl něco schytat aniž bys trčel nad střechu - řekněme dvoupatráku Bmto, tak to spíš projde "železem". A výboje mezi stojícím vagónem a trojelí asi nebudou moc obvyklé ;-)

Napadá mě, že musel vylézt na střechu, pokud by to bral např přes plošinu sypáku tak se k troleji nedostane "dost blízko". Asi byl líný se shýbat a vzít to pod nárazníkama, každopádně je to blbec nehledě na národnost.

0/0
14.1.2007 16:11

palmic

Re: Re: je to smutny pribeh ...

Je to uplne jednoduchy. Proud si vzdycky vybira cestu nejnizsim odporem. Tzn. ze dokud se nedostanes do urovne nejblizsiho predmetu vodiveho (nebo vodivejsiho) nez tve telo, mel bys byt v bezpeci.

0/0
15.1.2007 0:59

barbudo

Re: Re: Re: je to smutny pribeh ...

... a jak je dlouhý izolátor na lokomotivě či na sloupu?

0/0
15.1.2007 8:04

Pan Navratil

Re: Re: Re: Re: je to smutny pribeh ...

Barbudo se snaží dělat chytrého? Jaká má tato otázka smysl? Přes izolátor neprochází proud?

0/0
15.1.2007 9:44

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: je to smutny pribeh ...

... pan navratil neví, co je izolátor ... hmm ...

0/0
15.1.2007 20:49

Monstrum Anonymič Anonymov

Tak jsem se včera díval na Mission impossible

S Tomem Cruisem. A bylo mi divné, že souprava TGV když jede nad tratí nemá žádné elektrické dráty . To je fakt divné. Nejsem odborník na vlaky, ale něčím být poháněna přece musí být. Nebo to ve studiu ty dráty smazali aby Tom Cruise mohl běhat po vagónech ?8-o

0/0
14.1.2007 12:50

mouchanek

Re: Tak jsem se včera díval na Mission impossible

A od kdy jezdí TGV nad tratí? To by mě zajímalo 8-o

0/0
14.1.2007 14:09

Monstrum Anonymič Anonymov

Re: Re: Tak jsem se včera díval na Mission impossible

překlep, na trati samozřejmě:-)

0/0
14.1.2007 14:16

mouchanek

Re: Re: Re: Tak jsem se včera díval na Mission impossible

Nějak sem to nikdy nehledal, ale myslim si že tam je ještě jedna kolej, jako že tam jsou tři a v té třetí je proud

0/0
14.1.2007 14:22

barbudo

Re: Tak jsem se včera díval na Mission impossible

... na emerycké žvásty nekoukám, ale TGV má normální trolej ...

0/0
14.1.2007 17:08

jarini

Re: Tak jsem se včera díval na Mission impossible

aby se tam vlezla ta helikoptéra

0/0
14.1.2007 17:40

palmic

Jentak mimochodem

Ta Heli v tom tunelu to teda byla pecka :-D. To je jak v tom serialu kde pokazdy heli startovala z nejaky jeskyne. Specialne v tom tunelu by ztratila stabilitu v prvnim okamziku. Takova kravina, to muze vymyslet jen American ;-D

0/0
15.1.2007 1:01

captain cook

Re: Jentak mimochodem

Tvou posledni vetu bych opravil. Naprosto neni pravda, ze takovou kravinu muze vymyslet jen American. Rv

Pokud to chces tvrdit, vis naprosty ho*no o filmarstvi. Takovou kravinu je schopny vymyslet kdejaky spisovatel/ autor scenare/ kdokoliv spojeny s filmovou nebo TV produkci a jakekoliv narodnosti, ktery ma zajem divaky pobavit bez ohledu na to, jestli scena odpovida skutecnosti. Nikde neni psano ze co je ve filmu musi byt 100% pravda..ba ani 20% pravda. Kdyby divaci chodili do kin jen na filmy bez vymyslu podle tve definice, chodilo by se jen na dokumentare a vedecke filmy. Podle mne: pekna nuda!!Rv:-©

0/0
15.1.2007 8:23

Stanislav Krčma

Už zase....

Ta se tady stává docela pravidelně. Ta souprava je na nádraží totiž dlouhodobě odstavená. Ale ty lidi fakt nechápu. Každé malé dítě přece, že i zásuvka "kope" - natož trolejové vedení....:-/

0/0
14.1.2007 12:37

Meck IV.

What an Idiot...

;-D

0/0
14.1.2007 12:33

jack_rupnick

,

to má zato

0/0
14.1.2007 12:30

Finrod Felagund

VY NEUMĚTELOVÉ DILETANTŠTÍ NOVINÁŘŠTÍ!

Pod fotku s lokomotivou, která nemůže jet na jiné napájecí napětí, nežli 3000V ss dáte text "V troleji je 25000V"? Ach jo, trochu profesionality by nezaškodilo....

0/0
14.1.2007 12:15

Stanislav Krčma

Re: VY NEUMĚTELOVÉ DILETANTŠTÍ NOVINÁŘŠTÍ!

to bych neřešil, dyť tomu stejně nikdo nerozumí a hlavně je to jedno...

0/0
14.1.2007 12:21

Finrod Felagund

Re: Re: VY NEUMĚTELOVÉ DILETANTŠTÍ NOVINÁŘŠTÍ!

pravda, stávají se horší věci. Hlavně na lidovkách... Asi jako když tam posledně psali o nehodu nákladního vlaku RoLa přepravujícího kamiony a hodili tam fotku pražského pantografu ř. 451....

0/0
14.1.2007 13:32

palmic

A tak to dopada

;-)Kdyz se hrdemu vypravcimu slapne na kuri oko

0/0
15.1.2007 1:03

dislektik-idnes si na mě zasedla

to je tak když to v USA mají vše na diesel

;-D;-D

0/0
14.1.2007 11:03

sorbox

Takové kidy

Tak mě napadá, jestli autor článku vůbec vychodil základní školu. Protože napsání takovéhle věty bych odpustil dítěti maximálně 5 třídy. Cituji: "

Cizince na vagonu zasáhl výboj z troleje, v níž je proud o napětí 25 tisíc voltů."

Jak někdo může psát článek o něčem, čemu absolutně nerozumí? Plést si volty s ampéry, resp. proud s napětím.

0/0
14.1.2007 11:01

Stanislav Krčma

Re: Takové kidy

Haha, až na to, že zmiňovaný výrok je naprosto v pořádku......

0/0
14.1.2007 12:17

Stanislav Krčma

Re: Takové kidy

elektrický proud (jehož hodnota se udává v ampérech) je totiž charakterizován také napětím.... proud 5 A o napětí 3,5 V ti nic neudělá, ale proud 1 A o napětí 230 V člověka i zabije, takže asi tak...

0/0
14.1.2007 12:26

Pan Navratil

Re: Re: Takové kidy

;-DR^

0/0
15.1.2007 9:49

rmn

Re: Takové kidy

kecy, nesmysly atd... se píšou  KYDY

... ty základní školo ;-)

0/0
14.1.2007 16:57

captain cook

co na tom jestli to byl Amik nebo treba Hotentot

To jen iDnes potrebovala senzacni titulek, tak tam jmenovala Amika. Pritom byl bebec jeden jak druhej - a ten druhej byl Cech, tak je to fifty fifty. Jenze ono "proud z troleje popalil Cecha" nezni dost atraktivne, ze ano?

0/0
14.1.2007 4:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.