Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Günter Grass, jeden z nás

Možná že mezi námi existují spisovatelé, kteří si pevně stojí za vším, co udělali od nástupu do mateřské školy až po dnešek. Ale myslím, že jich nebude mnoho. Většina z nás si nese životem břemeno chyb z takzvané mladické nerozvážnosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Hans59

Každá hůl dobrá

Osobně se domnívám, že většina vůbec nečte Grasse, že se o něm dozvěděla teď. Což ji vůbec nebrání vynášet hloupé soudy o všem a o všech jako vždycky, kromě své vlastní nedostatečnosti.

0/0
17.8.2006 9:15

Doktor Faust

Ďědeček vsadil na antimerikanimus, kupředu levá

Jo ještě jsem si v Dědečkově textu vznikl téhle podivuhodné věty:

Odmítneme-li však nahlížet svět postaru zleva či zprava, zůstává pevné jádro, věcná a podložená kritika současné americké politiky.

Vidím, že písničky už dneska moc nenesou, takže by asi Dědeček chtěl být taky placený z Moskvy, jako ten Gras...

0/0
16.8.2006 17:35

Doktor Faust

Dědečku, Dědečku, je z tebe ideolog přizpůsobivosti....

Ten Dědečkův text je dojemný, ale má zpoždění asi tak padesát let - tehdy se měl Grass přiznat a Dědeček ho obhajovat. Nad tímhle dojemným "všichni jsme vinni" se mi zvedá žaludek, ať to říká Havel nebo Dědeček. Svědčí to o stavu české společnosti - německá společnost Grasse vcelku jednoznačně odsoudila, protože tam už si po všech zkušenostech tyhle věci hlídají.  A jestli dědček volá po tom, aby estebáci mezi českými spisovateli byli stejně upřímní jako Grass, tak přehlédl, že to oni jsou - také zatloukají, dokud jen to je jde. Tímhle textem nakálel Dědeček opravdu jen na svoji hlavu, měl by se seznámit s reakcemi na Grasse v Německu. Mimochodem, Grassovo stanovisko k dokumentlům Stasi je, že otvírat tuhle Pandořinu skříňku je prostě zlá klukovina - k tomu viz tady: http://blog.lide.cz/johanesdoktorfaust/2006/08/16/115

0/0
16.8.2006 17:27

chroustík

Naši nejčestnější spisovatelé

se přiznají jedině tehdy, když se jim strčí vlastnoručně podepsaný list na stůl. A ještě budou mít řeči o nezkušeném mládí, levicové euforii atd.

0/0
16.8.2006 13:46

Nezničitelné Monstrum Reloaded

Hurá

Tím, že byl členem SS u mě stoupnul v ceně....;-)

0/0
16.8.2006 12:30

miroslawek

Re: Hurá

U mně ano i ne. Vždycky jsem měl jeho názorové projevy za knížecí rady někoho, kdo se nestačil smočit a lehkonoze peskuje ostatní společnost, či hříšníky. Takových rozumbradů je všude jako máku. Teď když vidím, že jeho "Vy...", je vlastně "My...", beru to. Ovšem tím, že to přiznal až dnes, ať už kvůli reklamě na knihu nebo aby předstihl otevření nějakých vyšťouraných dokumentů, nebo jen z touhy očistit své svědomí, u mne klesl. Měl to udělat daleko dříve - i s případnými důsledky.

0/0
17.8.2006 9:15

anique

Konečně se tu našlo pár rozumných lidí

Potěšilo mě, že u komentáře Jiřího Dědečka (který mě tedy potěšil nevýslovně), se sešlo pár rozumných lidí, kteří berou realitu tak, jak je, a měří člověka tím správným metrem... po těch otřesných reakcích u článku "Grass o Nobelovku nepřijde" (přesný titulek si nepamatuji a hledat ho nebudu) jsem v to už ani nedoufala... děkuji

0/0
16.8.2006 12:05

Milicenta

udělaj jste mi radost Jiří Dědečku..

Přiznám se, že ne vždy souhlasím s vašimi názory, ale ted prostě musím a musím vám moc a moc poděkovat..Přijde mi hrůzný, že vůbec někdo najde v sobě právo odsuzovat..ať hodí kamene, kdo sám je bez viny anebo Potrefená husa nejvíc kříčí, ne..zvláště v tomhle národě, kde bylo dost přisluhovačů , který nevadilo zabijet za fašisty..a naše generace? Kdo nebyl do určité míry konformní s minulým režimem ? Kdo nevstoupil do SSM apod...ikdyž přirovnávat s SS je možná navenek nepatřičné, já si to nemyslím...A reakce Poláků..chápu že je to pro ně bolestivé, ale ať si zametou před svým prahem..

0/0
16.8.2006 11:59

sounder

já chtěl bejt taky NÁMOŘNÍK!

V roce 1944 se konečně dostal k námořnictvu. Bylo mu 16 let! Z toho ho nikdo nemůže vinit, Hitler v té době bral už stejně úplně každého! Už jen Plechovým bubínkem tento "hřích mládí" 100x odčinil!

0/0
16.8.2006 11:50

Zorrrrrro

Jiří Dědeček

R^R^R^R^R^

0/0
16.8.2006 10:20

Hellenios

Díky

pane Dědečku... konečně si čtu něco hodně rozumného.... díky!!!

0/0
16.8.2006 9:38

František Koudelka 4.Kyju

Jestliže nelhal

ve vysvětlování důvodů a činnosti v SS, tak se zachoval docela košer, kdo nedělá v pubertě koniny, je to spíš zhovadilost režimu, že ty kluky žene do mundůru v těchto letech.

0/0
16.8.2006 9:29

BenediktSpinoza

Nejvic se mi libilo

co k tomu rekl pro MFDnes Arnost LustigR^vyborny spisovatel a tak jak jsem ho poznal z cetnych rozhovoru v televizi a v tisku i clovek s moudrosti danou zivotni zkusenosti (tu muze udelat nakonec kazdy) a predevim schopnosti nadhledu (ta je od panaboha):-)

0/0
16.8.2006 9:07

sluni-sluni

jiný kafe je, proč se Grass přiznal

jednak se otevírají archivy a pak - vydává životopis.... a nedělejme si iluze, že kvůli svědomí - v jeho věku a po těch letech?

0/0
16.8.2006 8:35

Bouše

Proč kvůli takové banalitě

brát někomu literární ceny? Mě spíše zaráží, že Jiří Dědeček ještě v sedmnácti kradl alkohol v samoobsluze. :-P ;-D

0/0
16.8.2006 7:49

František Koudelka 4.Kyju

Re: Proč kvůli takové banalitě

To víš, žíža je žíža.

0/0
16.8.2006 9:26

Mostly Harmless

Souhlasím.

Souhlasím,pane Dědečku. Ještě bych připojil jeden argument: Cenu Karla Čapka,a konečně i onu Nobelovu cenu dostal za literaturu, ne za svůj, řekněme, osobní život. Proto by mu měla být odebrána také pouze za literární prohřešky, kterých se zjevně nedopustil. Nemám rád, když se směšuje něčí osobní život s životem politickým, případně literárním.

0/0
16.8.2006 7:44

babacek

Přiznal se sice až teď,ale přece.

To se skutečně o mnohých co podporovali totalitní systém říci nedá.Pokud na některého nevyplave zrovna svazek StB tak budou mlčet až do hrobu.

0/0
16.8.2006 5:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.