Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Grassova divize prošla řadou bitev

Zemětřesení, které způsobil spisovatel Günter Grass svým přiznáním, že za války sloužil u Waffen SS, dál otřásá Německem. Historici, spisovatelé i politici nechápou, jak mohl muž, který byl pasován na smírčího soudce soudobých dějin, zatajovat tak důležitou životní epizodu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

karel60

Omlouvám se,

za nesrovnatelné, on mi to Josefprav zase vysvětlí. Jen jsem chtěl připopomenout životní příběh mého kamaráda. Také sloužil v ČSLA a za svoje vystoupení ze strany v roce 1968 byl v "druhé vlně očisty" armády v roce 1971 odejit. Opačný případ byl zástupce velitele pro technické věci útvaru. Jako voják vystudoval VVAZ v Brně a teprve když se v roce 1974 hlásil za kandidáta KSČ se přišlo na to, že jeho otec byl za války členem Hlinkovy strany. Následovalo okamžité odejití z armády a bylo zajímavé sledovat jak hledal zaměstnání. Vysoká škola spojovacího zaměření a dlouholetá praxe v manažerské funkci byla pro mnohé firmy zajímavá, ale nikdo mu nevěřil, že byl propuštěn kvůli otci. Všichni za tím viděli větší průšvih a nakonec využila jeho služeb opět armáda ve vojenském opravárenském závodě jako občanského pracovníka, vedoucího úsek oprav spojovací techniky. To jen pro zajímavost z té doby.:-(

0/0
15.8.2006 14:04

jacek097

Re: Omlouvám se,

ja myslim, ze podobnych prikladu je cela rada, zejmena v poslanecke snemovne... takze tvuj znamy muze byt uplne v klidu...

0/0
15.8.2006 14:19

karel60

Re: Re: Omlouvám se,

Ano, oba moji známí jsou v klidu. Ten první emigroval do Austrálie a má tam dobře prosperující firmu s IT, ten druhý se vrátil na rodné Slovensko, ale už má božský klid. 

0/0
15.8.2006 14:28

jacek097

Kazdopadne Grass to prozil pochopil ty hruzy a pak o tom napsal

a to je dobre, protoze on nejlip vedel, ze valka je strasliva vec, to nejhroznejsi na svete, a proto se tomu chtel branit. Bohuzel dnesni situace nahrava presvedceni, ze jeho tematika asi nema v USA a Izraeli prilis mnoho priznivcu...

0/0
15.8.2006 13:55

Mirco1

Re: Kazdopadne Grass to prozil pochopil ty hruzy a pak o tom napsal

Vážený, válka není ta nejhroznější věc na světě - nejhroznější je, když stát fyzicky i psychicky ničí své obyvatele - například SSSR (který levičák Grass tolik obdivoval) na začátku 30. let. On totiž ten umělý hladomor na Ukrajině stál životy také několik milionů lidí - jen poroto, že se nechovali podle "vědeckých" předpokladů bandy bolševiků.

0/0
15.8.2006 21:15

jacek097

Re: Re: Kazdopadne Grass to prozil pochopil ty hruzy a pak o tom napsal

ja to ovsem nerozporuji...

0/0
18.8.2006 11:33

tyrael

Nechte ho na pokoji

Putim byl clenem KGB a dneska si snim podavaji ruce svetove spicky. Nechte Grasse napokoji, neudelal nic spatneho, vstoupil do armady kdyz byla jeho zeme ve valce a je celkem jedno z jakych duvodu. A ze nekoho mozna zabil? Svete div se ve valce se totiz lide zabijeji. Kdo kdy slouzil v CSLA je v uplne stejne pozici jako Grass;-O

0/0
15.8.2006 13:32

BenediktSpinoza

Re: Nechte ho na pokoji

R^ ja tam slouzil:-) teda v te CSLA;-)

0/0
15.8.2006 13:35

tyrael

Re: Re: Nechte ho na pokoji

;-DNo vidis, tak kdyby byla valka strilel by si granaty se sarinem na Mnichov;-P

0/0
15.8.2006 13:40

BenediktSpinoza

No ja osobne ne

protoze na to mne nevycvicili, ale mi "spoluabsici" z delostreleckeho pluku mozna ano;-)

0/0
15.8.2006 13:42

proud12

Re: Nechte ho na pokoji

Tak mezi nima je podstatný rozdíl:Putin se s tím nikdy netajil a Grass se k tomu přiznal po 61letech! :-D

0/0
15.8.2006 13:56

jacek097

no a to je prave ta hruza nasi spolecnosti

ze u nas se tim, ze si byl komous jeste chlubis a v nemecku se musis stydet za to, zes byl elitni vojak....

0/0
15.8.2006 13:57

proud12

Re: no a to je prave ta hruza nasi spolecnosti

Ano,opravdový hrdinové!Za vyvraždění Varšavy(celkem 2x-jednou Ghetta v roce 1943 a podruhe při povstání 1944)za vypálení tisíců vesnic v celé Evropě od Moskvy až po Pyreneje,za systematické vyvražďování zajatců by zasloužili tito hrdinové pomník cti a slávy v každém městě! (Y)

0/0
15.8.2006 14:05

jacek097

tak se ale bavme konkretne

ano nemecko za druhe svetove valky srovnalo Varsavu se zemi, stejne jako britove srovnali se zemi Drazdany, kdo bude na britske strane odsouzen??? Nasi valecni piloti??? Asi tezko. Ano bylo vyvrazdeno mnoho vesnic, ale to delali specialni jednotky, jak uz tady nekdo napsal tzv. Einsatzgruppen a to nebyli radovi prislusnici Waffen SS. Mimochodem vsichni bojovnici se od techto "katu" distancovali... takze rozdelujme... a priznejme si, ze rusove delali to same v belede modrem, akorat s asijskou krutosti. Ostatne nasinci se take po valce treba v Usti nad Labem predvedli. Grass byl u pancerovych granatniku a ti nemeli na zodpovednosti ani jeden masakr! To je treba si uvedomit a nepapouskovat komunistickou propagandu. Ale jak rikam, tito panove nebojovali na spravne (tedy vitezne) strane, takze je tezke jejich ciny hodnotit. Tot vse. 

0/0
15.8.2006 14:15

proud12

Re: tak se ale bavme konkretne

Angličané srovnali se zemí Drážďany protože Němci před tím srovnalií se zemí Rotterdam,Londýn Coventry a půl Evropy!V Einsatzgruppen sloužilo mnoho "normálních"členů SS a když potřobovali pomoc s jejich"bohulibím"dílem tak ztáhli normální divize SS z fronty aby jim "pomohli",jinak si zjisti co dělali tzv.protipartizánské skupiny SS na území Ruska a Jugoslávie v koncentákách se vystřídalo za celou válku kolem 70000 až 90000SS-manů(dodnes se tato čísla různí)!Pokud jde o sověty-kdo je asi svým útokem pustil z řetězu a svým chováním na jejich území ještě rozběsnil?A když jde o Ústí ještě na začátku května 1945 procházel městem pochod smrti jehož účastníky tito"poctivý občané"když nemohli dál umlacovali!Měl by jsi si pečíst pořádné dějiny a ne jenom příročky neonacků a národního souručenství!Nazdar sáně!

0/0
15.8.2006 14:54

jacek097

a tuhle "historii" ucili na VUMLU????

nebo kde??? No ostatne, jak koukam na tvoje dalsi prispevky, ty asi budes priznivec CSSD, tedy neni co dodavat....

0/0
15.8.2006 16:31

proud12

A ty to máš z leporela o SS pro skiny???

Příznivec žádné levicové strany nejsem VUML jsem nestudoval(ani bych to kvůli nestihl-leda že bych ho udělal v 6 letech) a když si čtu tvoje příspěvky je vidět že jsi vymaštěný nácek co ví o historii 2.světové leda tak z leporela vydaného pro skíny-tedy dost primtivního materiálu aby to ti bezmozkové mohli aspoň z obrázků trochu pochopit!

0/0
15.8.2006 19:43

jacek097

Re: A ty to máš z leporela o SS pro skiny???

dej si pilulku, jsi nejak neklidny....;-D;-D;-D

0/0
18.8.2006 11:35

proud12

Re: no a to je prave ta hruza nasi spolecnosti

Jinak asi žádný exkomunista si u nás nehraje na strážce morálky a když ano tak to vypadá dost trapně a směšně viz.exsoudruh dnes pan poslanec za největší pravicovou stranu Tlustý!;-PV neděli opravdu pobavil když vyčítal korupční skandli přičemž není jasno z čeho on financoval svůj barák!:-)

0/0
15.8.2006 14:16

jacek097

coze, a co cel KSCM, CSSD???

to jsou jako antikomunisti, nebo co??? vzdyt 70% poslancu CSSD jsou byvali a KSCM netreba procentualne vyhodnocovat.... a pokud dobre poslaoucham projevy k parlamentu, tak o moralce dokazi zvanit dlouhe hodiny...

0/0
15.8.2006 14:22

proud12

Re: coze, a co cel KSCM, CSSD???

A kolik jich je v ODS?Ostatně ČSSD je levicová strana a ne pravicová jako ODS!

0/0
15.8.2006 14:58

kasavaros

Re: Re: Nechte ho na pokoji

A to je  pro Putina plus (že se s tím netajil) nebo mínus (jako že se s tím chlubil)?

0/0
15.8.2006 14:39

jacek097

s komunisty je tady krasne srovnani, az na to, ze u nas bolsevici stale vladnou....

a kdyby mel byt kazdy komunista a byvaly vojak nebo policista vyloucen z verejneho zivota, tak zde vyslovuji zasadni otazku: Zbyl by vubec nekdo v politice??????

Tim nerikam, ze by se mi toto reseni nelibilo...

0/0
15.8.2006 13:22

Hellenios

Re: s komunisty je tady krasne srovnani, az na to, ze u nas bolsevici stale vladnou....

včera jsem viděl prodávat CD budovatelské písně komunismu v Albertu v Praze.... Tak jsem se zeptal jestli nemají nějaká CD s nacistickou tématikou.... bohužel, neměli.... a dívali se na mně jako na blázna. Viva demoracie!!! VV

0/0
15.8.2006 13:31

jacek097

to je presny

Paroubek je prokazany agent STB, mimochodem jsou volne k dispozici prepisy jeho schuzek se svymi velicimi dustojniky, kam chodil prasit na "bratry" z husitske cirkve a socialisticke strany a nikdo ani nemekne. V nemecku nekdo narukoval na vojnu, protoze bud musel a nebo proste z moralnich duvodu chtel branit svoji vlast (o jaka hnusota....) a je z nej zlocinec. Paneboze....

0/0
15.8.2006 13:41

proud12

Re: Re: s komunisty je tady krasne srovnani, az na to, ze u nas bolsevici stale vladnou....

A co si teda koupil mámě k narozkám?kopii železného kříže nebo nějaký jiný šperk?

0/0
15.8.2006 13:58

Hellenios

Re: Re: Re: s komunisty je tady krasne srovnani, az na to, ze u nas bolsevici stale vladnou....

můj dotaz byl zaměřený, jestli ví, co prodávají;-)

0/0
15.8.2006 14:00

jacek097

damam se asi kupuji jine sperky...

;-);-);-)

0/0
15.8.2006 14:02

Hellenios

Re: Re: Re: s komunisty je tady krasne srovnani, az na to, ze u nas bolsevici stale vladnou....

op: záměrný... pardón, čeština není můj mateřský jazyk

0/0
15.8.2006 14:03

jacek097

Je dobre, ze dnes si muze clovek fakta overit

a pak nemlit blaboly jako ze Waffen SS bylo neco nechutneho a dabelsky podleho... Naopak to byli skveli lide, kteri byli peclive vybirani. Naopak nektere oddily divize SS jako Totenkopf, ktere mely na starost hlidani koncentraku, to asi byly pekny smejdi, ktery ale jak jsem rikal dobre slouzili i nasledujicimu rezimu, ktery velmi dobre zname... Samozrejme jina otazka je politickam, tedy ze valka vedena Nemeckem byla valka nespravedlna a dobyvatelska, stejne jako se o to dnes pokousi USA a Izrael. No, ale meli by se hosi pouzit, kdo chce vic, nema nic....   

0/0
15.8.2006 13:15

ruleta_

Re: Je dobre, ze dnes si muze clovek fakta overit

Jacicku ty budes asi pekny nacicek coz?

0/0
15.8.2006 13:23

jacek097

duvod???

ze se zajimam o historii??? a nepapouskuju to, co nam tady bolsani 40 let vtloukali do hlavy??? hahahaha

0/0
15.8.2006 13:25

ruleta_

Re: duvod???

Ten slovnik -o skvelych lidi a peclivem vybirani do SS - mno hlavne v poslednich letech valky to opravdu sedi a to braneni waffen ss, ktera sama o sobe ma na svedomi nespocet masakru nejen na vychodni fronte.

0/0
15.8.2006 13:29

tyrael

Re: Re: duvod???

Tech masakru ze strany SS bylo rozhodne mene nez ze strany Rude armady, ktera varazdila vsechno co ji prislo pod ruku-Nemce, Rusy, pobaltske narody, Zidi, CIkani,proste svechno.Rv

0/0
15.8.2006 13:33

jacek097

kdyz nekdo nekrade, ma smysl pro povinnost a je cestny,

tak je pro me cestny clovek a tyhle lidi meli vycvik k tomu urceny. Takovy maly priklad, rekruti si nesmeli zamikat skrinky, z prosteho duvodu, kdyz te kamarad okrade, nemuzes se na nej spolehat ani na bojisti. To jsem se strasne nasmal, kdyz jsem byl na nasi vojne, protoze tam byly naopak vysoke tresty za to, kdyz si nekdo skrinku nezamkl, protoze byla okamzite vybilena... a podle toho se taky lidi k sobe chovaj. Mimochodem hodne veci z vycviku SS prevzala americka namorni pechota a prestizni vojenske akademie a nebudeme snad odsuzovat americany... 

0/0
15.8.2006 13:36

ruleta_

Re: kdyz nekdo nekrade, ma smysl pro povinnost a je cestny,

Vase reakce je mimo. To, ze na vojne a na jakekoliv strane vznikaji ta nejpevnejsi kamaradstvi je fakt - no a? jak to resi mou polemiku? Jak to resi to, ze zbrane ss byly "ideologicke" jednotky? - jiste ke konci valky slo vsechno stranou bralo se vse. To, ze nejaky postup vycviku prevzala americka armada nebo marines ... ma rici co?

0/0
15.8.2006 13:43

jacek097

a co je masakr???

ze se udela valecna operace a zemrou pritom civiliste??? Ano, to je masakr, ale to je take valka. a ve valce se zabiji, stejne jako masakrovali rusove, americane i britove. Proste kdyz prohravas, tak jsi zabijen, kdyz vyhravas, tak zabijis, to je zakon valky.... Dneska zabijej USA desitky tisic lidi v Iraku a co??? Izrael zabil 1100 civilistu v Libanonu a co??? Je to masakr, seberu svetove ceny vsem byvalym vojakum armady USA a Izraele??? 

0/0
15.8.2006 13:47

BenediktSpinoza

teda na to jak se zajimas o historii

pises pekny kraviny o Blizkem vychode;-P;-D

0/0
15.8.2006 13:37

proud12

Re: Re: Je dobre, ze dnes si muze clovek fakta overit

A pořádnej!:-DHnědý jako výkal:-D

0/0
15.8.2006 14:08

karel60

Pěkné, až dojemné.

Je dojemné, jak se zde mnozí zastávají Grasse, že byl mladý, nezkušený a zpracovaný propagandou. Budete také tak plakat a obhajovat kluka, který vstoupil v 60tých letech do KSČ, aby se dostal na vysokou školu a pak byl ze strany vyloučen nebo vystoupil po okupaci 1968, protože s ní nesouhlasil? NE, bude to pro vás pořád jen rudá svině. Tak se také tak postavte ke Grassovi.

0/0
15.8.2006 13:09

utanův stín

Re: Pěkné, až dojemné.

V 17ti letech ho povolali při doplňování sil po ústupu z Normandie. Nemám z toho pocit, že to dělal kvůli vysoké.

0/0
15.8.2006 13:18

karel60

Re: Re: Pěkné, až dojemné.

Co když toho kluka také povolala strana do svých řad, protože byl dělník, ale úřednického původu?

0/0
15.8.2006 13:37

jacek097

neni SS prece NSDAP....

hergot, uz me to unavuje, tyhle nesmysly.... Kdyz uz porovnavas, tak to by musel vstoupit do NSDAP, coz zrejme neudelal. No a ze byla jeho zeme ve svetove valce, tak sel jakozto slusny a spravny obcan hajit svou vlast, co je na tom spatneho???? Stejne jako americane jdou zabijet do Iraku, protoze je to jejich obcanska povinnost a izraelci do Libanonu, protoze to tak take citi, tak on sel bojovat za svou vlast, kdyz byla v koncich. To si nemyslim, ze by bylo neco podleho, za co je potreba se omlouvat, naopak....

0/0
15.8.2006 13:19

Hellenios

Re: Pěkné, až dojemné.

jako jedinec z mladé generace jsem znechucen staršími jedinci, kteří mluví jazykem nenávistí. Proto pro starou generací... už máme dost vytahování historie. Nechceme slyšet jenom to, co se vám hodí.. chudinky. Je 60 let po válce a je konečná potřeba, jednou provždy hodit minulost za hlavu a věnovat se jiným věcem. 60 let je dlouhá doba na vaše rány, tak konečně přestaňte.

Stejně si myslím, že ta nenávist odejde, až lidí jako je tento pisálek vymřou... a to bude ještě chvíli trvat>-

0/0
15.8.2006 13:24

jacek097

na to, ze byl u SS by mel byt hrdy!!!

To byly elitni jednotky, neco jako dneska Rangers americke armady s trochou nadsazky i francouzska Cizinecka legie. Proste perfektne vycviceni a mentalne odolni jedinci, kteri take vladli v te dobe asi nejlepe valecnemu remeslu, tak za co se ma omlouvat??? Ze patril k nejlepsim??? Jestli byl u panzergrenadieren Frundsberg, tak to byla elitni divize, ktera vzdycky vyfasla ty nejtezsi polizanice at uz na vychodni nebo zapadni fronte, a vzdycky zachranila situaci. Na to by mel byt clovek hrdy a ne, zue jej za to dneska bude nekdo popotahovat. Kdyby byl dozorcem v koncentraku, tak to je uplne neco jineho, ale ti mam pocit vsichni utekli do vychodniho Nemecka a dozorovali tam na politicky vezne bolsevickyho systemu. Grass se nema za co stydet, naopak!!!!    

0/0
15.8.2006 12:57

kodox

Re: na to, ze byl u SS by mel byt hrdy!!!

Dovolim si tvrdit ze dnesni Rangers USA nesahali elitnim jednotkam SS ani po kolena, ciziniecka legie tak po pupek..;-):-)

0/0
15.8.2006 13:00

jacek097

Re: Re: na to, ze byl u SS by mel byt hrdy!!!

je pravda, ze kdyz nemci vlitli do francie, tak cizinecka legie zmizela jak para nad hrncem a to byl "pouze" wehrmacht....

Zde je potreba si uvedomit historickou pravdu a tedy: Historii pisi vitezove!!!

0/0
15.8.2006 13:08

pat1s

Re: Re: Re: na to, ze byl u SS by mel byt hrdy!!!

Francouska Legion Etrangere nezmizela .Jen v dobe tehle valky nemela jeste zakladny na starem kontinentu .Tam se stahla teprve po Alziru.Po valce hodne nemcu slouzilo v Legii odhadem70% jak moc ss nevim, ale par jich bylo jeste v 80 v invalidovnach .A to srovnani Legie po pas moc nesedi.Kazdopadne army Rangers uz skoro 20 let neudelali spolecny manevry

-radeji.....

0/0
16.8.2006 0:55

BenediktSpinoza

Grass se prilis nelisi od Pavla Kohouta

oba v mladi naleteli a oba se s tim cely zivot vyrovnavaji. Ale narozdil od mnoha jinych dokazou verejne priznat svoji tehdejsi naivitu, distancovat se od ni a svym prikladem varovat ostatni pred podobnym uletem.R^ Grassovi to sice trvalo ponekud dele, ovsem Kohout to diky sve svazacke proflaknutosti ani nemohl skryvat ;-)

0/0
15.8.2006 12:42

utanův stín

Mimo téma.

Maratonce moc neznám. Knížku jsem četl, film jsem viděl pouze někde na RTL nebo Kabel1, v německém znění, takže jsem byl rád, že jsem pochopil dialogy, hlášky šly mimo mě.

Dobrá hláška je ale taky "dejte mi své srdce, doktore". Od mladé dámy, co ausgerechnet potřebuje transplantaci.

0/0
15.8.2006 12:50





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.