Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nova: Ministerstvo chce zrušit tísňovou linku 155

Národní tísňová linka záchranné služby 155 je podle televize Nova v ohrožení. O její zrušení totiž podle bezpečnostní rady hlavního města Prahy usiluje ministerstvo informatiky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

harpyje

-

Nechápu, co se řeší. V dnešní době přece není vůbec žádný problém všechna čísla přesměrovat automaticky na jedno místo a nic se nemusí řešit. Dá se to jednoduše do zákona a operátoři to do druhého dne zařídí.

0/0
14.8.2006 22:11

p_m

Opět se ukázalo, že..

.. Ministerstvo informatiky = Ministerstvo pro Český Telecom.:-(

0/0
14.8.2006 12:30

Tomáš Nemravný

Re: Opět se ukázalo, že..

Státní správa musí nakupovat prostředky IT v hodnotě přes 6.000,- Kč na elektronickém tržišti. Dodavatelé zaregistrovaní na tržišti pochopitelně platí provozovateli tržiště výpalné. A jedno z tržišť provozuje překvapivě Telecom a nákupy na tržišti prosadilo ještě překvapivěji MI...

0/0
14.8.2006 13:43

celtic

mělo by existovat jen jedno tísňové číslo, ale muselo by to fungovat trošku jinak

než dnešní 112...:-)

0/0
14.8.2006 11:10

miro_22

proč se o tom tolik diskutuje

Všichni nadávají jak je to špatné, že se budou rušit národní čísla 15x a že 112 stojí nějaké peníze, ale hlavní problém proč některé skupiny bojují proti jsou opět peníze.

A tím jsou výjezdy záchranky za které se platí. O tom která záchranka pojede rozhoduje dnes dispečer na čísle 15x v případě 112 to bude jiný dispečer, který má svoje kontakty. Proto je dnes tolik hlasů proti 122 z řad lidí kolem 15x.

0/0
14.8.2006 10:49

pekelně masitý Higgsův boson

Re: proč se o tom tolik diskutuje

O výjezdech záchranky víš sice starou belu, ale aspoň sis užil svých pět minut slávy, blbe ;-D

0/0
14.8.2006 11:04

doktor_bota

Re: Re: proč se o tom tolik diskutuje

Osobně jsem to vůbec nepochopil, ty ano?8-o

0/0
14.8.2006 11:06

pekelně masitý Higgsův boson

Re: Re: Re: proč se o tom tolik diskutuje

Jsou dvě možnosti. Buď si pán plete záchranku se širokým spektrem soukromých zdravotnických dopravních služeb a nepochopil rozdíl v jejich činnosti nebo má v tom horším případě za to, že se za záchranku platí a operátor má spektrum svých spřízněných záchranek, které vysílá na místo za kšeftem ;-D

Bohužel mám obavu, že lidé tohoto ražení sedí i na různých ministerstvech :-/

0/0
14.8.2006 11:15

miro_22

Re: Re: Re: Re: proč se o tom tolik diskutuje

každý výjezd se musí zaplatit (např. přes pojišťovnu), nebo máte dojem, že je to zadarmo

0/0
14.8.2006 11:51

smotitak

Re: Re: proč se o tom tolik diskutuje

;-DR^

0/0
14.8.2006 11:16

hummingbird

Re: proč se o tom tolik diskutuje

Víš o tom houby a blbě kecáš. Rychlá záchranka, na kterou se dovoláš přes 155 je v každém kraji jenom jedna, zřizuje ji kraj. Dispečer rozhoduje o tom, které auto tam pošle podle toho, jestli je blízko nebo je volné.

Soukromé zdravotní služby nezajišťují výjezdy rychlé záchranné služby ale přepravu pacientů, to je něco z čím nemá linka 155 vůbec žádnou souvislost.

0/0
14.8.2006 12:28

babacek

Linka 112

Dovolat se tak pomoci kterou právě potřebujete přes linku 112 trvá o mnoho déle a když jde o život jde i o cenné vteřiny.

0/0
14.8.2006 9:32

Bubly

Kocourkov

Je zajímavé,že nikdo nechápe, jak je možné za daných okolností vůbec uvažovat o zrušení funkčního záchranného systému. Přesto se někdo vehementně snaží docílit svého. Opět jde o peníze, jako ve všem. Dokonce už v případě ohrožení lidských životů. Jen si můžem domýšlet, co je v pozadí jiných záležitostí, kde nejde o zdraví či životy a není to tak mediálně propíráno, nebo se o tom veřejnost (zatím?) nedozvěděla. U nás se holt nenosí dělat věci pořádně, když už to stojí spoustu peněz. Hlavně ať si všichni myslí, že se něco dělá. Že to nefunguje, je vedlejší. Důležité je, aby se na tom dalo vydělat do svých kapes a nikdo na to nepřišel..

0/0
14.8.2006 9:17

xenobob

Tísňové volání

S číslem 112 mám dvě zkušenosti: když jsem je potřeboval, tak jsem byl v místě, kde dosud nefungovalo, zato se mi už několikrát stalo, že si je vytočil mobil v batohu sám (jde to i se "zamčenou" klávesnicí, prostým mačkáním: klávesy "1", "2" a "sluchátko" jsou těsně u sebe...) a není nad to, když člověku z batohu spílá rozzuřený operátor - a ono trvá dvě minuty, než mobil vyhrabu.

(Pro šťouraly: ten mobil to umí i z vypnutého stavu, protože 112 jde volat i bez zadání PINu - obvykle ten mobil je vypnutý. Abych z něj před uložením do batohu vyklepával baterku, to mi připadá opravdu zrůdné.)

0/0
14.8.2006 8:47

svarak z krabicoveho vina

Re: Tísňové volání

Tak jsem to hned zkusil a fakt, i se zamknuté klávesnice jsem naťukal a začal vytáčet linku 112. Docela čumím. Naco tedy je funkce "uzamčení" kláves?

0/0
14.8.2006 10:04

doktor_bota

Re: Re: Tísňové volání

Má to svoji logiku. Pokud tě najde polomrtvého člověk bez mobilu, bude hledat tvůj. A je dost pravděpodobné, že nebude vědět, jak se odemyká klávesnice...

0/0
14.8.2006 10:10

agent 006

Re: Re: Re: Tísňové volání

no, hlavně že bude vědět že lze vytukat 112 se zamčenou klávesnicí:-D

0/0
14.8.2006 11:55

TClovek

Re: Re: Re: Re: Tísňové volání

jenom jestli spis nebude vedet, kde je nejblizsi zastavarna :-)

0/0
14.8.2006 21:50

kotatkoxxl

Já nechápu

proč rychlou a odbornou pomoc zdarma na 155 budeme rušit a necháme si placenou, zdlouhavou a "neodbornou" 112 8-o Rv

Vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby se nakonec 112 účtovala telefonujícímu, aby se peněžní ztráty z provozu této linky zaplatily

0/0
14.8.2006 8:42

babacek

Re: Já nechápu

Úvaha správným směrem.R^

0/0
14.8.2006 9:33

p_m

Re: Já nechápu

Proč má člověk který oznamuje že se (třeba) vyboural autobus, za tento chválihodný čin platit? Já pomůžu svým včasným voláním zachránit životy lidí a mám za to ještě platit? Dost uhozená myšlenka. Je snad v zájmu státu (resp. všech lidí v zemi stejně) aby to číslo fungovalo. Tedy ať jej platí stát.

Spíš nechápu proč se za něj musí platit vyděrači ČTc, když 15x fungují dobře. A proč i linku 112 nezřídili podobně jako linky 15x.

0/0
14.8.2006 12:34

vymrzovac

vůbec by mě to nepřekvapilo.......

........celé ministerstvo "INFORMATIKY" je pěknej podfuk na dojení peněz pro spřízněné počítačové firmy.to,co ve světě zvládá trh,musíme u nás zastřešovat ministerstvem. je to forma centrálního řízení a centrálních zakázek.jinak jsem několikrát opravdu tísňově volal na 158,a trvalo to chvíli,než jsem pochopil,že se tam ozve dispečink v Praze,a ten Vás teprve přepojuje.volám-li na 158,musím tedy začínat slovy"spojte mi operačního např.Hradec Králové"

0/0
14.8.2006 7:44

kotatkoxxl

Re: vůbec by mě to nepřekvapilo.......

ano, ale platí to jen u policie, pokud voláš záchranku 155 nebo hasiče 150, ozve se ti dispečer přímo v Hradci Králové - taky zkušenost

0/0
14.8.2006 8:38

0100

Vždyť je to velmi jednoduché...

Není náhodou manžel paní ministryně lobista? Lobování pro soukromou firmu je jasné jak slovo boží a snahy zrušit neplacená čísla za placené také. Paní ministryně si chce prostě prostřednictvím manžela ještě líznout dokud je u moci.Co na tom, že prodlením na lince 112 budou umírat lidé? Přitom když ministerstvo informatiky rozdělovalo miliony tak místo, aby zfunkčnili linku 112 pro všechny a zdravotníci mohli také číst věty, sponzorovala raději takové kraviny jako internet zdarma pro Prahu a okolí. Místo záchrany životů budou pražáci koukat zadarmo na obrazovky. A národní čísla, která jsou zdarma a měla by být paraelně s číslem 112 rušit,když nic nestojí, může buď blázen, nebo úplný gauner, kterému jsou peníze daňového poplatníka úplně fuk a je mu bližší jeho vlastní kapsa.;-€To je na policejní  vyšetřování.Ono toho bude mnohem více.Manžel je zřejmě velmi snaživý.

0/0
14.8.2006 7:13

Brundi

Re: Vždyť je to velmi jednoduché...

Tedy ne ze bych se chtela nejak zastavat pani ministryne, ale kde ze davaj ten internet v Praze zadarmo? :-o Rada bych taky aspon kousek... :-D

0/0
14.8.2006 22:32

buxton

112

Kolikrát jste kdo volali za život některé z tísňových volání? Jednou nebo dvakrát, jestli vůbec. A pokud si uděláte soukromý průzkum mezi svými známými ze znalostí čísel tísňových linek budete se divit. Znají je, ale pletou se. Takže jsem pro zavedení 112. Bordel ovšem je pokud je pravdou ,že 150 atd. se neplatily a 112 se platí.

0/0
14.8.2006 6:51

doktor_bota

Re: 112

Samozřejmě že je nutné mít centrální nouzové číslo, jak kvůli turistům, tak kvůli tupcům, jejichž mozek prostě přiřadit 3 čísla ke správným subjektům nedokáže. Ale pro nás ostatní je stejně důležitá možnost volat konkrétní složku IZS, ze zkušeností bohužel vím, jak to na lince 112 chodí - když jsem ji volal naposledy (a naposledy), znechucený policajt na lince nemohl pochopit, proč kvůli alergickému šoku volám policii...

0/0
14.8.2006 7:00

buxton

Re: Re: 112

Takže např. dopravní nehoda, zranění, hoří auto. Tupec zavolá 112, zatímco inteligent postupně (doufám,že to jako tupec nespletu) 155 kde sdělí kdo volá, proč volá atd., pak 150 kdo volá, co hoří, jak hoří, proč hoří a nakonec 158 kdo volá, jak volá, proč volá atd.

0/0
14.8.2006 7:37

doktor_bota

Re: Re: Re: 112

Tak by právě jednal tupec, myslící člověk okamžitě rozezná, že na místě musí zasahovat nejméně 2 složky iZS současně a volá 112. Konkrétní číslo je nutné v situaci, kdy pán na pěšince před tebou dostane infarkt (je o každou vteřinu) a ty místo rad od profesionále diktuješ dementovi na 112 svoje curiculum vitae. Navíc dispečer RZP může nejdřív poslat sanitku a až pak vyzvídat podrobnost - to přes 112 nejde.

A mimochodem, i když zavoláš 150 nebo 155, v tebou uvedeném případě, neboj se, že by si nedokázali obstarat pomoc kolegů stejně rychle, jako chlapci a děvčata ze 112ky.

0/0
14.8.2006 7:45

doktor_bota

Re: Re: Re: Re: 112

Sory za překlepy, snídám a levačkou mi to moc nejde.:-)

0/0
14.8.2006 7:46

svarak z krabicoveho vina

Re: Re: Re: Re: Re: 112

..."a levačkou mi to moc nejde" :-D:-D Ale zase je to lepší, ne? :-P

0/0
14.8.2006 10:05

doktor_bota

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 112

;-DR^

0/0
14.8.2006 11:11

buxton

Re: Re: Re: Re: 112

Ve skutečnosti je stejně jedno, které číslo zavoláš, protože se dovoláš do operačního střediska, kde se dí všichni zúčastnění IZS. Pouze pokud zavoláš 122, tak bere telefon ten, který je volný, tzn. můžeš se dovolat policajtovi,když potřebuješ lékařskou pomoc, ale ten tě předá zdravotníkovi, atd. Samozřejmě pokud zavoláš 155, tak se dovoláš zdravotníkovi(doktorovi?).

0/0
14.8.2006 8:01

buxton

Re: Re: Re: Re: Re: 112

Myslel jsem 112 ne 122, už si nepamatuju ani to poslední číslo.

0/0
14.8.2006 8:03

doktor_bota

Re: Re: Re: Re: Re: 112

Kdyby to tak bylo, bylo by to krásné. Ale zkušenosti (nejen moje) svědčí o tom, že na dispečincích linky 112 sedí často jen proškolení policajti, navíc v předdůchodovém věku, které přesvědčit o nepodstatosti jejich nařízení (oni mají podobný systém, jako jiní operátoři, sadu otázek na počítači), prostě nejde. Navíc je docela možné, že se dovoláš do úplně jiné oblasti, takže tvoje určení místa operátor nepochopí a bude vyžadovat údaje, které nemusíš znát...

0/0
14.8.2006 8:08

buxton

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 112

Já mám zkušenost jen jednu a to dobrou co se týče reakce na telefonu 112, konkrétně loni Brno D1 směr na Prahu,vybourané auto ve škarpě po zavolání celkem rychle přijeli. Jinak si myslím, že stejně dojde ke zrušení všech čísel, včetně nepostradatelného 159, a zůstane pouze 112.

0/0
14.8.2006 8:19

doktor_bota

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 112

S nejvyšší pravděpodobností by kvůli tomu umírali lidé, které by bylo možné jinak zachránit, proto doufám, že se mýlíš.:-/

BTW, nemyslel jsi 156(MP)?;-D

0/0
14.8.2006 8:21

buxton

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 112

Samozřejmě jsem myslel 156(MP), říkám že na čísla, která nepoužívám jsem opravdu tupec, takže pro mně je varianta 112 lepší. Řešení je to mít v mobilu. Obecně pak pokud jsou případy, kdy kvůli 112 byla poskytnuta lékařská pomoc později než kdyby se volalo přímo 155,tak zrušení tohoto čísla je nepřípustné a nejlpší by bylo zachovat stávající systém, tzn. pro "nás" 112 a pro "ostatní" 155 atd. Zvláště pak pokud jsou za tím zrušením prachy, jako takřka za vším u nás.

0/0
14.8.2006 8:35

doktor_bota

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 112

Shoda.

0/0
14.8.2006 10:08

hummingbird

Re: Re: Re: Re: Re: 112

No z této reakce je vidět, že vůbec netušíš jak je to doopravdy.

1) 112 obsluhují hasiči, nikoli policie.

2) dispečinky jednotlivých složek IZS nemají nic společného a až na výjimky vůbec nesedí v jedné budově. A i když náhodou v jednom baráku sedí, nemá to žádný vliv na rychlost reakce.

3) Při nehodě stačí bohatě volat 155. Dispečer vyšle sanitku a potom má dostatek času zavolat hasiče i policajty. Než volat postupně všechny složky IZS, je lepší zraněným poskytnout první pomoc (bohužel, ze zkušeností vím, že to skoro nikdo neumí. Kde jsou kursy první pomoci a zdravotnické soutěže pro děcka na základních školách a kde se v autoškole první pomoc probírá jinak než prolistováním pár stránek v učebnici?).

pokračování v dalším...

0/0
14.8.2006 10:38

hummingbird

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 112

Při zavolání na 112 vytěží hasič z volajícího informace (kde a co se stalo atd..) a měl by už v té chvíli odeslat tzv. datovou větu, která se zobrazí na displeji dispečera na záchrance ještě dřív, než mu dispečer 112 přepojí tísňové volání. Bohužel jednak tato technologie není ještě všude instalovaná a navíc pochybuji o její smysluplnosti. Tupé modré zvíře na pět (hasič) na 112 obvykle inteligentně sdělí v datové větě informaci typu "nehoda na D1" a podrobnosti o ní musí dispečer na 155 z volajícího vytěžit ještě jednou. A to stojí drahocenné minuty.

P.S. Dovoluju si o tom něco málo vědět, je to můj denní chleba..

0/0
14.8.2006 10:44

doktor_bota

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 112

Dovolím si nesouhlasit - ve dvou případech, kdy jsem byl nucen volat 112, byl v obou na druhé straně policajt. Jeden se mě otráveně zeptal, proč volám policii, druhý se mnou jednal takovým způsobem, že to hasič prostě být nemohl.

0/0
14.8.2006 11:09

babacek

Re: 112

Ten kdo je poteřebuje častěji je má uložené buď ve své paměti nebo v paměti telefonu.A tak když kupříkladu potřebuji sanitku neboť mám nějaké zravotní potíže tak je namístě o pět a více minut  dříve když volám přímo a ne přes linku 112.To je ten důvod proč jí někteří nedůvěřují.

0/0
14.8.2006 9:37

Brundi

Re: 112

Pletou je? Asi neznaji memotechnicke pomucky:

150 - na konci je O, jako rybnicek, ze ktereho HASICI cerpaji vodu

158 - na konci je 8, tedy to, co vam zustane po dopravni nehode z kola a k tomu se volaji POLICAJTI

155 - na to pomucku nemam, ale ZDRAVOTNIKY uz si stejne nemate s cim splest. :-)

0/0
14.8.2006 22:24

s(h)arka

proč brát lidem to, co je funkční a na co jsou zvyklí?

jen proto, že jsme v UNII nebo , že se někdo víc jak dvě čísla nenaučil a není si  schopen pamatovat další? To je zase do nebe volající p.čovina!!

0/0
14.8.2006 5:54

Gasherbrum

Typická okurková zpráva

tím 112 by se nic nestalo,samozřejmě,pokud by fungoval tak jak má a za telefonem seděli patřičně proškolení a schopní operátoři,jako to bez problémů funguje v zahraničí(to je možná největší problém,česká neschopnost..).Peníze to stát nebude,prostě se změní zákon.

0/0
13.8.2006 22:56

EDV_Entwickler

Re: Typická okurková zpráva

...nic moc by se nestalo.... jen moloch Telecom by od státu ročně inkasoval o nějakých 200 milionů víc než inkasuje teď.... a od státu se inkasuje nejlíp....stát finance vždy dovede ze svých občanů vyždímat.....

0/0
13.8.2006 23:08

Si0

Re: Typická okurková zpráva

To by se docela stalo. Na 155 sedí zdravotní sestra, která přesně ví, na co se má v ohrožení zdraví ptát a co tam poslat. Na 112 sedí jen nějací dispečeři, co koordinují záchranku, poldy a hasiče.

0/0
13.8.2006 23:44

dzzin

Re: Typická okurková zpráva

Zasahovat do takhle důležitých a zaběhlých čísel, která fungují už tak dlouhou dobu, je blbost sama o sobě. A to, že jsou s tím již nyní negativní zkušenosti a že je to prodloužení informačního řetězce, je další problém. Je to celý úplná blbost; když chci volat policajtům, volám policajty; když chci volat hasiče, tak volám hasiče. A to nemluvím o tom lobbingu a finančním prospěchu; tohle snad nemůže podporovat vůbec nikdo, ať už z jakýchkoli (výše uvedených) důvodů.

0/0
14.8.2006 2:04

s(h)arka

Re: Re: Typická okurková zpráva

bude to jak v Burianovi - U pokladny stál....požádal o bahno, dostal zuby !!;-) , budeš chtít hasiče a dispečer se tě zeptá, jakej máš tlak, kolik jsi toho vzpil a jestli si ten oheň neuhasíš sám....!!R^

0/0
14.8.2006 5:56





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.