Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Piloti gripenů se budou učit tankovat za letu

Jakmile dokončí armádní piloti přeškolení na nové stíhačky Jas-39 Gripen, musí zvládnout dovednosti, o kterých se jim na starých letounech sovětské výroby ani nesnilo. Třeba tankování paliva za letu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Outlander

Jeste neco.

Jinak pro vsechny, nejsem zastancem nazoru, ze nase zeme nutne potrebuje nadzvukove letectvo. Nicmene nebudu zatracovat jendo z reseni, kdyz ostatni v dane dobe nebyly o moc vyhodnejsi. Ja osobne jsme pro spolecnou obranu vzdusneho prostoru v ramci Visegradske ctyrky, ripadne alespon CR-SR (jeste kdyztak s Madarskem, Polsko je dost specificka otazka, je velke, trosku jinak zahranicnepoliticky orientovane). Vzhledem k velikosti danych zemi (CR, SR, Madarsko) by se spoelcna obrana hodila, jeden typ letounu v poctu cca 30 az 50 kusu, dve az tri letecke zakaldny, spolecny system rizeni a spoelcny varovny system. Usetrily by se tim nejake korunky a ucinnost by se zvysila. Nad vsemi zememi by mohly neustale krouzit dve dvojice letounu (v danem "modu" nebezpeci), dalsich 6 kusu by mohlo byt v pohotovosti. Vysilaly by se ty co jsou blize, ne z uzemi daneho statu.

0/0
20.4.2006 16:13

Tomach

Re: Jeste neco.

To je hezka vize, ale vhodna tak za dob studene valky. V dnesni dobe opravdu nelze predpokladat okamzity vznik valecneho  konfliktu uprostred Evropy. Takze zatim jedine k cemu jsou je hlidat podezrela dopravni letadla.

A stejne neverim ze by nekdo v CR vydal rozkaz k sestreleni civilniho letadla s x stovkama lidi na palube. Nez by to nekdo schvalil, oponoval, prehlasoval a podobne tak by to letadlo (pokud by bylo vazne unesene teroristy) uz davno 10x nalitlo do toho co melo v planu.

0/0
20.4.2006 16:17

Outlander

Re: Re: Jeste neco.

Co ma spolecna obrana vzdusneho prostoru spolecneho s valecnym stavem? Vzdusny rpostor chrnaime (a SR i Madarsko take) uz ted. Bud si ho muzeme chranit sami (Gripeny), nebo nekoho ho chranit (Nemecko). Obe varianty maji sve pro a proti. Prvni je drazsi, u druhe jde o ztratu know-how a zavislost na druhych. Spolecna obrana eliminuje vetsinu neodstatku obou. Snizuje naklady, ale zaroven udrzuje know-how. Diky vzajemne provazanosti tu sice jista zavislost zustava, ale spise vzajemna, tudiz si udrzujeme i vicemne nezavsilot pri obrane valstniho vzdusneho prostoru.

Jinak nejde o zadnou vizi, jsou to realne napady a navrhy nekolikrat probehle. Bohuzle dohadovani o drobnostech a politicke nevule je zarazily. Odbornici vetsinou byli pro.

0/0
20.4.2006 16:23

pinguinone

..Nemci trenujou prizemni lety v Kanade...

.. Cechum nevadi odpad a ani  hluk , mohli litat  pres nas a jeste nas chranit..R^

0/0
20.4.2006 15:39

jekal

Je

tu odborník tvrdící, že vycvičí piloty supersoniků za pár měsíců, tož jedině tak jak byli vycvičeni ti gauneři z 11 tého září v USA. Panáčku ti dnes vycvičení navazovali na předchozí zkušenosti a existuje i pozemní zázemí, když tohle přerušíš, tak obnova stíhacího letectva na patřčné úrovni je otázkou roků a velkých finančních nákladů.

0/0
20.4.2006 15:33

Ruger

Skoro bych hádal, že jsi se pod tuto státní

zbytečnou a předraženou zakázku podepsal sám.

Ale i kdybychom přistoupili, že prostě bez těch hraček nelze být, pak se měl volit zbraňový systém , kompatibilní s NATO, což gripeny nejsou ani náhodou. PS vyjmenuj armády, ktré jsou jimi vybaveny. ......

0/0
20.4.2006 15:38

jekal

Re: Skoro bych hádal, že jsi se pod tuto státní

Švédsko, Maďarsko, JAR........... jsou to moderní letadýlka, USA nabízeli to co jsme rušili. Jinak zločinem byla výměna supersoniků MIG 29 za vrtulníky, tehdy jsme měli doplnit za dluhy u Ruska letku a na cca 20 let jsme to měli vyřečeno.

0/0
20.4.2006 15:42

Ruger

ANo máš pravdu

Švédsko nepočítej to je země, která  do toho narvala prachy primárně.

Jar a Maďarsko......... Tak to jsme  pokusným králíkem  a reklamním bilboardem JAS Gripen. To je moc krásná situace....

0/0
20.4.2006 15:45

Outlander

Re: ANo máš pravdu

Takze za par let bude Britanie pokusnym kralikem, kdyz bude zavadet nova letadla vyvijena s USA? Nebo dalsi evropske zeme, ktere pocitaji casem s jeho zavedenim?

Tva logika je na urovni komunistickeho demagoga, ci petileteho ditete.

0/0
20.4.2006 15:51

Ruger

Bavíme se ve zkratkách

invektivy "komunistický demagog" "pětileté dítě" mohu používat též. Ale když jsme u  té deklarované demagogie. Demagogie je pokud budu srovnávat komponentu zbraň ového systému zkoušenou

a. Izolovaně, bez  propojení a vyrobenou v  několika desítkách kůsů

b. zkoušenou ve stovkách kusů, primárně designovanou pro  spolupráci uvnitř  zbraňového systému a pro spolupráci  uvnitř NATO, a to též primárně.

PS . Izrael svého času bez dotací vyvvinul jedno z nejpokrokovějších stíhacích letadel světa. Ale po zvážení všech pro a proti (a protože jsou nejenom dobří vojáci,a le i národohospodáři) projekt zastavili a nakoupili zaběhlý systém...

0/0
20.4.2006 15:58

Outlander

Re: Bavíme se ve zkratkách

Muzete mi rict o jaky izrealesky stroj slo? My ale Gripeny neprojektujem a nevyvijem, Jen jsme si pronajali uz hotovy moderni letoun, ktery je schopen akci v ramci NATO kterych se pravdepodobne zucasnime, to ze jine zeme nakupuji jine leotuny, protoze se budou ucastnit pravdepodobne jinych akci, pripadne to, ze zaavdeni Gripenu do jinych zemi teprve zacina neni argument ve smyslu jak s eho snazite protlacit Vy. Napriklad veta s tim kolik letectev ho ma zavedeneho apod. Pokud vim, tak i USA soucasne moderni zbranove systemy produkuji jiz jen v poctech desitek kusu, max stovky az dvou, jaksi to pro dane ucely staci (a to je to 27 krat lidnatejsi zeme).

0/0
20.4.2006 16:03

Ruger

skutečně bez agrese,

jsem rád, že už  nepoužíváte invektivy. Nicméně - izraelci vyvíjeli nadzvukový stroj který se jmenoval tuším (volně přeloženo sionský nebo izraelský lev). Věta, týkající se  počtu  států hovoří jenom o tom, že obecně je výhodné brát systémy vyzkoušené aplně kompatibilní s NATO(primárně) a spojené do zbraňového systému. Vlastní letové vlastnosti nejsou bezvýznamné, ale špičkové letadlo prohrává  souboj s moderním zbraňovým systémem , byť jsou jeho komponenty o generaci starší.(Viz Irák).

Ale zpět k jádru věci, třeba se skutečně mýlím,  a zdroje ze kterých vycházím jsou skutečně méně validní než VAše. Skutečně si myslíte, že  současná geopolitická pozice ČR opravňovala vládu k nákupu JAKÝCHKOLIV supersoniků. (nepočítaje v to osudy několika desítek nnadzvukových pilotů)....

0/0
20.4.2006 16:12

Outlander

Re: skutečně bez agrese,

Jak jsem uvedl pred chvili vyse, byl bych radeji pro spolecnou stredoevropskou obranu, nicmene politika hraje take svou roli, proto si myslim, ze pronajem (ne nakup) gripenu byl pomerne rozumnou kombinaci politiky, potreb armady, potreb prumyslu (offsety) a spetky narodni hrdosti. Myslim si, ze to byla lepsi varianta nez uplne zrusit nadzvukove letectvo, zbavit se infrastruktury, zkusenych pilotu, zkuseneho personalu atd. V soucasne dobe prave diky Gripenum mame ve state odborniky, personal a piloty  udrzujici  a rozsirujici znalosti z usenosti s nejmodernejsimi bojovymi systemy, coz se take pocita (toto know-how). Napriklad me velmi mrzi odstup od planu na spolecnou modernizaci vrtulniku Mi-24. Proste si myslim, ze nas region prave diky geopoliticke situaci by nasel nejlepsi cestu ve spolupraci na zbrojnich projektech a na vyuzivani modernich zbrojnich technologii. A nejsem zastancem jen cisteho nakupu ze zahranici. Musime si podrzet vyzkum a vyvoj.

0/0
20.4.2006 16:19

Ruger

Dobře - jenom dotaz, zajímá mne Váš názor

Myslíte si , že nákup JAKÝCHKOLIV  supersoniků pro armádu ČR byl racionálním počinem?? ( pokud ano je to Váš názor, nebudu s ním sice vnitřně souhlasit, ale musím ho respektovat.)

0/0
20.4.2006 16:32

Outlander

Re: Dobře - jenom dotaz, zajímá mne Váš názor

Opet opakuji ze neslo o nakup, ale o pronajem a ano, myslim si, ze to byl racionalni pocin. Pro armadu udrzenim si know-how a seznamenim s novymi technologiemi. Pro ekonomiku pritazenim offsetu a tim potencionalnim dotazenim dalsiho know-how k nam (jo zda ty mzonosti dokazeme vyuzit ci ne je jina otazka). Proto si myslim, ze pronajem mozna byl i lepsi nez cisty napuk neceho jiz hotoveho, nedej boze nejake starsi verze jak se i uvazovalo. Otazka jsou podminky tohoto konkretniho pronajmu a jista nepruhlednost. Ano, myslim si, ze supersoniky jsou pro CR vhodne, ncimene jak jsme nekolikrat uvedl, mohly byt podminky lepsi, idealne v ramci spolecne stredoevropske obrany mit za mene penez cast sil na svem uzmei, tim bychom si podrzeli vyhody a omezily nevyhody.

0/0
20.4.2006 16:42

Ruger

Váš názor samozřejmě respektuji, dobře jste vyslovil

bolavá místa celého výběrového řízení (ale za to Gripeny nemohou) . Jediná věc, ve ktreé s Vámi nebudu souhlasit je  terminus technicus pronájem vs. nákup. Ten pronájem nebyl vůbec levný a podmínky jsou velmi asymetrické. Ale zde se obávám, že by byly asymetrické i tehdy, pokud bychom koupili, nebo pronajali stroje třeba i od paroubkem oblíbených Marťanů-

PS. Jsem rád, že si nespíláme a že naši diskusi opustili diskutující Jekalovi krevní skupiny.

zdravím Vás

0/0
20.4.2006 16:49

Outlander

Re: Váš názor samozřejmě respektuji, dobře jste vyslovil

Jj na soucasane urovni se mi take debata libi. Jde videt, ze obe strany znaji alepson zakladni informace a ac maji treba ruzne nazory, tak je podkladaji argumnety. Me spise vytocily ty cervene, pomerne "utocne" prispevky. Nevim zda byly od Vas, ci od nekoho jineho.

No to je problem vsech vyberovych rizeni. Napriklad me momentlane stve ze byl vybran KAPSIK na mytne. Nejde mi ani tak o firmu, dokonce i cena by se dala zkousnout, jde mi ale o to, ze vlada nelogicky vybrala mikrovlny system misto jednoznacne vhodnejsiho satelitniho. Stejne obavy mam u Panduru, verim, ze Pandury jsou kvalitni stroje i kdyz osmikolky jsou nevyzkousena novinak, tak fima ma dostatek zkusenosti. Proste vyberove rizeni u nas jsou az prilsi nepruhledna. I kdyz nerikam, ze to vzdy musi byt snahou o pdovod a uplatky. Myslim si, ze castecne je to nedokonalou politickou kulturou u nas a jistym amaterismem. A to jak na strane oranzovych, tak take na strane modrych.

0/0
20.4.2006 16:56

Ruger

OMlouvám se Vám , pokud

se vás dotknuly krvelačné příspěvky protijekalovského formátu, ale to souvisí se znahou donutit   zmíněného jedince k tomu aby začal pokládat argumenty (zatím se to nikomu na chatu nepodařilo).Nebo emigroval na jiný chat:-)

Jinak s Vámi naprosto souhlasím - stav jakýchkoliv výběrových řízení je bídný a často mají nejenom v armádě splnit jediný cíl, a to  co nejvyšší kontrakt podepsaný anonymním úředníkem. Ale to je již na  naprosto jinou debatu.

0/0
20.4.2006 17:01

Outlander

Re: OMlouvám se Vám , pokud

No nastesti pozoruji zlepsujici se tav vyberovek (kdyz se to proovna s devadesatymi lety), nemyslim si, ze by to bylo barvou strany co je u moci. Rekl bych, ze dnes je o kousek vetsi tlak spolecnosti, EU take tlaci, novinari kupodivu take. Doufam, ze behem pristiho desetileti dojdeme na nejaky slusny stav. Ono zmanipulovana vyberova rizeni sjou vsude na svete, v evrope, USA, kdekoli. Jen je otazka jejich procento ze vsech vyberovych rizeni a hlavne drzost podvodniku. Ono vybrat za uplatek o neco drazsi dodavku, nebo trosku slozitejsi system neni tak strasne jako nakoupit padaky ktere se neotviraji, nebo vybudovat system mytneho, ktery do peti let budeme znovu menit. I kdyz u toho mytneho jde "jen" o prachy, u padaku slo o zivoty. No musim uz delat neco uzitecneho, tudiz odchazim.

Dekuji za debatu.

0/0
20.4.2006 17:09

Ruger

Nashledanou

Jsem na tom stejně jako Vy. Zdravím Vás!

0/0
20.4.2006 17:17

NewAgeNostradamus

Re: Bavíme se ve zkratkách

Izrael svého času bez dotací vyvvinul jedno z nejpokrokovějších stíhacích letadel světa-

Promiňte, osvěžte mi paměť o jaký projekt se jednalo?!

Máte na mysli licenční "hranatou" F-16 pro dva? :-)))

0/0
20.4.2006 16:03

briza

Re: Re: Bavíme se ve zkratkách

On ma na mysli Lavi. Jenze to na tom jim hodne pomahaly americke firmy a presto to nejak nebyli schopni dotahnout do konce. Nakonec jim Americane vysvetlili, ze bude lepsi si to cele koupit u nich. Podnikavi Izraelci te n nedodelany projekt nedavno cely prodali do Ciny :-))  (k velke nelibosti Amercianu).

0/0
20.4.2006 16:21

Outlander

Re: Re: Re: Bavíme se ve zkratkách

Jj tak Lavi ale zase nebyl zas takovej zazrak. BTW Cina se do toho snazila strkat prsty zu davno. Malem take Cine prosel nakup AWACSu z Izraele, ale USA to na psoledni chvili zatrhli a ten letoun doted stoji v Izraeli na letisti:)

0/0
20.4.2006 16:27

Ruger

OK máte pravdu, byl to Lavi

Ale přes veškeré  a sympatie  USA k Izraeli a naopak byly hlavní (Ale nikoliv jediné samozřejmě) argumenty pro nákup charkteru ekonomického. S  dotažeností, nebo nedotažeností je to otázka názorua pramenů z jakých budeme čerpat. Argumentace pak můžebýt velmi subjektivní jak pro Vás, tak pro mne.

0/0
20.4.2006 16:28

Outlander

Re: Skoro bych hádal, že jsi se pod tuto státní

No ono kolika armad bylo vyzbrojeno treba F-16 par let po jejich uvedeni na trh? Gripeny jsou dobra letadla a jsou kompatibilni s NATO, to jen novinari nevi co pisi, nekompatibilni je oklestena verze pro svedskou armadu.

0/0
20.4.2006 15:47

Ruger

V mnoha věcech máte pravdu,

ale to že se jedná o skupinu funkčních  prototypů uvadí ve svých komuniké i sám výrobce. Rozdíl proti F řadě obecně je ten, že si další vývoj těchto letadel zaplatíme pěkně ze svého.

0/0
20.4.2006 15:51

Outlander

Re: V mnoha věcech máte pravdu,

Problem je, ze dalsi vyvoj techto letadel nas prilis zajimat nemusi, nekoupili jsme je, mame je pronajate, jejich uroven je vysoka, tudiz pro anse ucely v nejblizsim desetileti stacit budou, pote bud bude vyhodne je odkoupit a modernizovat (protoze uz je bude mit vice zemi a hlavne vyvoj modernizace zapalti Svedsko), nebo bude vyhodnejsi prejit na jiny typ, tudiz smlouva s neprodlouzi, odkupeni se neprovede, Gripeny se vrati Svedsku a my si poridime neco jineho. BTW: Proc bysme meli my platit vyvoj neceho co nevyrabime? To si zaplati svedaci.

0/0
20.4.2006 16:06

Tomach

Re: Re: V mnoha věcech máte pravdu,

:-D He he he, vyvoj plati VZDYCKY nakonec zakaznik! (V pripadech kdy ne pak vyrobce krachuje)

0/0
20.4.2006 16:10

Outlander

Re: Re: Re: V mnoha věcech máte pravdu,

No to neni az tak pravda. U spotrebniho zbozi jiste, u valecneho amterialu casto ne. Vyvoj velmi casto plati puvodni zadavatel (stat). I v USA je beznym postupem zaplatit penize na predbezny vyvoj, pak za prototyp, pak za predseriove kusy. Pritom prototyp vyjde i na nekolikanasobek serioveho, prave protoze v jeho cene jsou i naklady na vyvoj. Forma obvykle plati jen cast nakaldu na vyvoj, ty pak zapocita do seriovych kusu. Jenze tyto naklady zapocitaviji vsichni, takze nemuzou byt argumentem ani pro Gripeny, ani proti nim. Amici do svych F-cokoli je zahrnou taky, takze argumentovat, ze si vyvoj zaplatime sami je zcestne. I kdyz ano, nam dodane Gripeny maji sve mouchy, ostatne Madari dostanou mzona uz odladenejsi kusy (jde ale spis o software).

0/0
20.4.2006 16:31

Ruger

dobře

software není rozhodně bezvýznamný, zblášť pokud ovlivňuje funkčnost. Nicméně není zcestné argumentovat tím, že se nakupuje nohotová zbraň.

Mechanismy finacování vývoje jsou obecné aplatí v podstatě u jakéhokoliv  produktu technického charakteru, souhlasím , že nejdražší v užším slova smyslo je jakýkoliv prototyp. Akorát, že jednotková cena supersoniku je podtstně větší než osobního automobilu,. Což není v rozporu s Vaší definicí prototypu, ale to jenom na okraj.

0/0
20.4.2006 16:39

Outlander

Re: dobře

Ale jisteze, jenze jakekoliv letadlo by bylo zatizeno stejne, proste to neni argument proti Gripenum. O nic jineho mi nejde.

Software je velmi dulezity, ale ejho vyhoda je, ze i kdyz nam treba byly dodany kousky s nedokonalym software, tak jej muzeme pomerne levne zaktualizovat. A vzhledem, ze je mame pronajate, tak to bdue i zadara. Kdezto kdyby slo o HW problem, bylo by to horsi. To byl argument an to, ze kusy u nas jsou poloprototypy. Toto prohalseni se totiz tykalo spise softwaru a nekolika komponent pro NATO a jejich spolurpace se zbytkem systemu. Coz je v tomto pripade otqazka odladenosti softu, tudiz resitelna. Nerikalo to nic o dulezitosti, nebo nedulezitosti SW a HW.

0/0
20.4.2006 16:46

VLDX

Re: Skoro bych hádal, že jsi se pod tuto státní

GRIPENY plně kompatibilní se systémy NATO. Už jen elektronikou a zbraňovými systémy které jsou schopny nést. Nejde o typ letadla, ale čím je vybaveno a jaké zbraně je schopné nést.8-o

0/0
20.4.2006 19:46

Letec Jenda

zadny problem

Tankovani za letu neni zadny problem. Delali jsme to ze starou v stary Skodovce rutinne. Slo jenom o to aby trefila moji tankovaci hadici! Akorat misi to vubec neprodlouzili udelal jsem se vzdycky za 3minuty :-)

0/0
20.4.2006 15:11

Ruger

To je v pořádku! Evropa má letadel stíhacího typu nadbytek

Proto, kdo si hračky koupí cáluje jejich používání  mimo svůj vzdušný prostor. Ale vždyť nám Němci navrhovali, že  nás pohlídají za Jejich peníze...

PS. TAnkování za letu je skvělé, bude se nám dobře hodit, až budou naši piloti létat strážit rumunský vzdušný prostor za naše daně:-(:-(

0/0
20.4.2006 14:32

jekal

Re: To je v pořádku! Evropa má letadel stíhacího typu nadbytek

polož si otázečku, kolik zemí nemá vlastní stíhací letectvo ? A jen tak naokraj, nejde o hračky, ty se opraqvdu dají koupit kdykoliv pokud je za co, podstatná je vycvičenost pilotů, to ani modrásci nezvládnou za dva dny.

0/0
20.4.2006 14:52

Ruger

A polož si jekale otázku!

Kolik zemí má kosmický program?. NA Gripenech je nejlepší to, že byly drahé, o ničem jiném to není.

A tankování za letu je nehoráznost nadruhou, to už jsou jenom další drahé hračky za peníze daňových poplatníků...

0/0
20.4.2006 15:01

Jirmat

Re: A polož si jekale otázku!

tak,tak.:-(

0/0
20.4.2006 15:06

Ruger

což by nás drahý jekale nebolelo

ani pokud by hrozila válka, víš, kryli by nás spojenci. Ale takové hračky jdou koupit kdykoliv a velmi rychle, nabídka mohutně přesahuje poptávku. A piloty ti vycvičí de novo zahraniční instruktoři během měsíců. JAko v současnosti koneckonců...

0/0
20.4.2006 15:05

briza

Re: což by nás drahý jekale nebolelo

"A piloty ti vycvičí de novo zahraniční instruktoři během měsíců. " Proboha ty jsi osel. Precti si neco o historii konfliktu, kde hralo roli letectvo, pristupu jednotlivych ucastniku k vycviku novych pilotu a dusledku jake to melo na fronte.

0/0
20.4.2006 15:11

Jirmat

Re: Re: což by nás drahý jekale nebolelo

zapomeň na bitvu o Anglii a podívej se na dnešní roli letectva.Rakety se střílí ze základen a navádějí satelitem.Letectvo může dělat jen roli honicího psa v mírových podmínkách,nic víc.

0/0
20.4.2006 15:14

pinguinone

Re: Re: Re: což by nás drahý jekale nebolelo

R^

0/0
20.4.2006 15:34

jekal

Re: Re: Re: což by nás drahý jekale nebolelo

proč tedy existuje v takové síle v USA a Rusku ?

0/0
20.4.2006 15:34

pinguinone

Re: Re: Re: Re: což by nás drahý jekale nebolelo

..nemecky se to rekne ABM..;-D

0/0
20.4.2006 15:36

Tomach

Re: Re: Re: Re: což by nás drahý jekale nebolelo

Jak muzes srovnavat CR s USA nebo Ruskem??? Tak to aby jsme vazne uz postavili kosmodrom a uplacali si par atomovek ne?

0/0
20.4.2006 16:08

briza

Re: Re: Re: což by nás drahý jekale nebolelo

Podivej se na dnesni roli letectva. To je spravna pripominka v tvem pripade ovsem do vlastnich rad. Bez nadvlady ve vzduchu se dnes valka nevyhrava jak se meli moznost presvedcit v Iraku, Afghanistanu i Jugoslavii. Jakkoliv mam na Jugoslavii a posledni valku v Iraku velmi kriticky nazor tak tohle je neoddiskutovatelny fakt. A dalsi neoddiskutovatelny fakt je, ze vycvik pilota je dnes stale casove narocnejsi zalezitost.

0/0
20.4.2006 15:43

Outlander

Re: Re: Re: což by nás drahý jekale nebolelo

Jj ty toho ais vis o dnesni roli letectva hodne, ze? A o modernich zbrojnich tehcnologiich take, co? Pokud jsi mel na mysli strely s plochou drahou letu, tak ty jiste nenahradi strategicke bombardovaci letectvo (doletem) a prave onemi letadly jdou sestrelit:) Jinak se podivej na mnozstvi cilu znicenych letectvem a strelami s plochou drahou letu. Je to i o presnosti, cene za jeden cil, operativnosti. Letectvo je v soucasne dobe pateri americke armady a to pravem. Pripada ti snad nasazeni letectva v Iraku ci v Afganistanu jako mirove?

0/0
20.4.2006 15:44

Tomach

Re: Re: Re: Re: což by nás drahý jekale nebolelo

Opravdu si myslis ze v pristich 10ti letech muze nastat situace kdy CR bude napadnuta a bude se muset sama branit???

1) Pocital bych s tim ze v ramci NATo by jsme se nebranili sami, ale v ramci NATO

2) Stejne by jsme se nebranili, dopadlo by to jako v 38 a 68. Proste by jsme hned kapitulovali (at uz z jakehokoliv duvodu, nediskutuji o tom zdali to bylo ci nebylo rozumne)

0/0
20.4.2006 16:13

Outlander

Re: Re: Re: Re: Re: což by nás drahý jekale nebolelo

Problem je, ze se nejak do tech akci NATO musime zapojit, ne jen cekat, ze vse vyresi za nas. Ne opravdu bysme se tentokrat nevzdali, pac uz to nezalezi jen na ans, nastesti. Navic v 38 to zas tak nerozumne enbylo, ono dkybsyme se tehda branili, neubranili bysme se. Akorat by nas cely svet povazoval paradoxne za agresory a Hitler by mel novou vymluvu a argument. No a Praha uz by asi nebyla cilem turistu.

V 68 je to kapitola sama o sobe, nebylo jak se branit, byla naprosta prevaha (vetsi nez v 38), nebyla vubec zadan podpora ze zahranici (krome kecu).

Ale to, ze se nebudeme sami branit neznamena, ze n epotrebujeme nadzvukove letectvo. Kolektivni obrana nepsociva, ze dany stat brani nekdo jiny, znamena to, ze obrane vlastnimi prostredky pomuze i obrana v ramci spojeneckeho paktu. Navic dost podstatna je odrazujici funkce takovych paktu.

0/0
20.4.2006 16:38

Ruger

Dřív než budeš používat silná slova

podívej se na genezi výcviku pilota.Dnes. Důležitá je pro něj zkušenost  a letové hodiny, není ideální přerušit  výcvik, ale jednak můžes sahnout mezi množinu stávajících nebo minulých pilotů (N. garda USA), můžeš bojové piloty nakontrahovat v zahraničí, coč také není bez kouzla, nebo můžeš jednoduše přenechat ochranu vzdušného prostoru někomu kdo zvláda tzv.Zbraňové systémy, ČR žádný takový systém v rámci letectva neplánuje ani mít nebuide. Bez zbraňového systému je izolované letadlo na nic.A víš od co je dnes jedním z hlavních parametrů pro výbětr budoucích kvalitních pilotů nadzvukových strojů, nebo bojových helikoptér? Je  milý Břízo jemná motorika a rychlý nervosvalový přenos a reakčbní čas. Je to zvláštní, ale v dnešní době  do výcviku vstupující mladí lidé těmito schopnostmi disponuji v násobcích více než  v 70 letech. US airforce to dává do souvislosti s hrami na PC. To jenom na okraj co vše můžete pokládat za důležité.Ale národní hrdost je jako argument pro mld. investici málo

0/0
20.4.2006 15:36

pinguinone

Re: Dřív než budeš používat silná slova

;-)

0/0
20.4.2006 15:41





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.