Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dyje: mnoho vody na dvě příliš malé přehrady

Stejně jako vltavská kaskáda nezadržela v roce 2002 velkou vodu před Prahou, dvě přehrady na jihomoravské řece Dyji nyní neochránily Znojmo a další okolní obce. Voda pomyslně smetla také křeslo ředitele Povodí Moravy Miroslava Konečného. V čem je problém?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jitule3

Počty
Opravte mě, pokud špatně počítám.
Celkový objem přehrady 132 mil. kubíků. Při vypuštění na polovinu tohoto stavu je rezerva 66mil kubíků. Přítok 215m/s je něco málo přes 18milionů za den. Z toho mi vychází, že kdyby byla přehrada vypuštěna na polovinu maxima a neodpouštěla ni ň, měla by zadržet veškerou vodu víc než 3 dny.
Neumím počítat, nebo je opravdu chyba jinde?
0/0
3.4.2006 0:19

doktor_bota

Re: Počty
Počítat asi umíš, ale předtím mrzlo, takže se moc odpouštět nedalo, a když se už dalo, tak už bylo pozdě.
0/0
3.4.2006 1:31

kuba.s

Re: Re: Počty
to nechapu proc se nemuze odpoustet pri mrazu
0/0
3.4.2006 10:44

tydýt

Utop se sám D*mente
0/0
2.4.2006 23:41

tydýt

Re: Utop se sám D*mente
stupidní editor, to byla reakce na jednoho chytráka, nějak se to zvrtlo. Idnes, dík, máte to velmi uživatelsky nastaveno, knechti.
0/0
2.4.2006 23:43

tydýt

Utop se sám Demente
0/0
2.4.2006 23:41

tydýt

utop se sám kretene
0/0
2.4.2006 23:40

tydýt

Utop se sám kreténe
0/0
2.4.2006 23:40

korkis

Povodně
nové fotky z Jevišovky, Novosedel, Dyje, Podhradí, Znojma a Vranova naleznete na http://hevlincity.webpark.cz
0/0
2.4.2006 17:27

dislektik

chce to jednu velkou přehradu
takovou velkou hráz kolem ČR aby už byl klid od všeho českého :-))
0/0
2.4.2006 14:58

Outlander

Re: chce to jednu velkou přehradu
No a proc to pises ceksy hnupe? Kdyz ti nevoni nic ceskeho? Zas jeden namyslenej blbecek pravdepodobne pubertalniho veku.
0/0
2.4.2006 19:30

dislektik

Re: Re: chce to jednu velkou přehradu
už jen pro tvou reakci bych to nechal zatopit aby ubylo takových blbců
0/0
2.4.2006 19:52

kuba.s

Vypuste vsechny prehrady
Muze mi nekdo v klidu vysvetlit proc nejsou vsechny prehrady pernamentne vypusteny a kdyz prijde povoden zachytily by vsechno. Vzdyt hodnota energie kterou prehrady vyrobi je mensi nez skody po povodni.
0/0
2.4.2006 13:30

Imperator_rex

Re: Vypuste vsechny prehrady
Ponevadz jednak funguji jako zdroj pitne vody, pro rekreacni ucely a jednak vyrobi rocne cca 1900 MW coz je neco okolo 17ti procent nasi celkovy vyroby, coz je hodne vysoke cislo...A hlavne kdyz prijde povoden takoveho rozsahu jako v 2002 tak by byly stejnak houbeles platny i vypusteny
0/0
2.4.2006 13:59

killy

To máš pravdu... shew by ti to schválil...
.. ale o tom, že jde teploměr nahoru a že bude pršet.. věděli v CHMU přece aspoň dva dny předem.. a nic se nedělo. Pořád mám jako strojař o hydrostatice a hydrodynamice alespoň nějakej pojem.. a porád mě vychází to, že kdyby Orlík začal třeba toho 26. odpouštět aspoň tak 300 kubíků namísto skoro ničeho, tak teď v Praze a do Labe teče nejmíň o těch 300 míň a nad úrovní přelivu by přehrada asi dneska neměla oněch 5 metrů... Experti mě tady zase roznesou, ale každý (i jouda) může mít přece názor. A tenhle mě nikdo dosud logicky nevyvrátil, pouze se objevují posměšné klauzulky.... Nemá to vejšku, kašlem na to...
0/0
2.4.2006 14:20

Cislo 2

Re: To máš pravdu... shew by ti to schválil...
Do přesného vzorce strojaře vstupuje značně nespolehlivá proměnná - velikost budoucích srážek. Týdení metereologické předpovědi vycházejí s pravděpodobností málo nad 60%.
0/0
2.4.2006 14:30

doktor_bota

Re: To máš pravdu... shew by ti to schválil...
O tom by pravděpodobně musela rozhodnout vláda. Žádný "šéf přehrady" si nevezme na triko ztráty, které plynou z preventivního odpouštění přehrad, pokud nemá alespoň nějakou záruku, že bude zle. Stejně jako se teď všichni "joudové" ptají, proč se přehrady na příval nepřipravily, tak by se ptali, kdo zaplatí ztráty, kdyby se povodeň nekonala - a samozřejmě pokud by to rozmázli novináři.
0/0
2.4.2006 14:52

killy

To rozhodnutí bych trochu upravil:
"Příslušná ministerstva a ČEZ"
0/0
2.4.2006 17:12

koridor

Re: Re: Vypuste vsechny prehrady
Takze jestli tomu rozumim, tak na jedne strane stala obava z povodni, na horach ohromne mnozstvi snehu, pravdepodobsot srazek apod. Na druhe strane stala obava ze v koncem cervna by mohlo byt malo vody na koupani, dale ze by mohly byt nadrze zcela vyschle takze by nemohly slouzit jako zdroj pitne vody a take by vypadly na radove hodiny a dny jako zdroj energie. Byla zvolena varianta ze prehrady se nevypusti skoro cele, takze jsme zazehnali varianty ze se nadrz do cervna nenaplni zcela plna a ze tu bude kratky vypadek energie ktery by pokryly jine zdroje. Rozumim tomu dobre?
0/0
2.4.2006 14:40

Cislo 2

Re: Re: Re: Vypuste vsechny prehrady
Taky bychom mohli na zimu zavírat D1, protože je vysoká pravděpodobnost vzniku náledí a hromadných havárií.   
0/0
2.4.2006 14:48

koridor

Re: Re: Re: Re: Vypuste vsechny prehrady
Nevyhodou zavrene D1 je, ze po ni nebudou jezdit automobily a ty budou jezdit po jinych cestach. Vyhodou by bylo ze nevzniknou skody asi tisicinasobne mensi nez pri povodni. Mnohem vetsi ztraty vzniknou na silnicich mimo D1, protoze dalnice je nejbezpecnejsi forma silnic.  Jaka je presne nevyhoda skoro cele vypustene vranovske prehrady. Rekneme od 25.3 kazdy rok. Nepujde elektrina na jizni Morave? Nebude pitna voda? Bude malo vody na koupani v cervenci?
0/0
2.4.2006 14:56

Cislo 2

Re: Re: Re: Re: Re: Vypuste vsechny prehrady
Z pohledu makroekonomiky celkové škody z povodní možná převýší ušlé příjmy z prodeje energie, dodávek vody nebo vlastníků turistických objektů. Nemáme ovšem už systém, že vše patří všem a proč by měl např. výrobce energie tratit na joudu, který potřetí opraví zničený dům v záplavové oblasti nebo šetřit pojišťovnám zisky.  
0/0
2.4.2006 15:07

koridor

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vypuste vsechny prehrady
To ma logiku, byl jsem se vcera podivat na ty nove vilky 3m od brehu Dyje. Nicmene povoden neni jenom o tom, viz cele ctvrti pod vodou. Mam ale podezreni ze ztraty vyrobcu elektriny by byly cisla blizici se nule. Nejsem odbornik, ale i hodne vypustena prehrada stale jeste muze prohnat vodu turbinama, podle zprav z medii se me to jevi ze trvali na velmi vysoke hladine - dle manipulacniho radu - do posledni chvile. Otazka je proc je ten manipulacni rad takovy.
0/0
2.4.2006 15:23

solidus

Re: Vypuste vsechny prehrady
1) Protože výpustě nejsou zcela u dna.
2) Slouží i jako zdroj pitné vody.
3) Protože by mohlo dojít k poškození hráze. Vodní sloupec udržuje stabilitu a vyrovnává tlaky, které působí okolní skalní masiv.
...
0/0
2.4.2006 14:37

slv

Re: Re: Vypuste vsechny prehrady
A jak je to na Vranovské přehradě?
 
Povídali něco o nárůstu hladiny o 10m od neděle 26. Vodu ze znojemské začali pořádně odpouštět až v úterý večer. Viz:http://www.mapmaker.cz/sap/pmo/cz/index.htm
 
Ty kecy o joudech a odbornících atd. mi připadají dost hloupé. (není proti vám)
ad1) podle údajů je minimální objem Vranovské nádrze 10mil.m3, max je 130mil.m3
ad3) je pravda, ale od neděle šla hladina nahoru a to dost a grafech z odkazu je jasné, že při jiném režimu vypouštění by to takhle nedopadlo.
 
Odborník se liší od amatéra v tom,. že je schopen mj. kvalifikovaného odhadu. Ne že bude potom povídat něco jakože po bitvě.. přičemž ti laici měli pravdu a říkali mu to, když už teklo do bot.
 
0/0
2.4.2006 15:52

killy

Ano, jakmile se přehrada naplní...
..přestává plnit svoji funkci. Jako např. Orlík.... už posílá přes 700 kubíků horem, potažmo do Labe, aby se v Ústí za pár dní nenudili. Kolikpak na Orlíku odpouštěli třeba 26. a 27. března? Se divím...Je pro to nějaké rozumné vysvětlení, kromě potřeb elektrické lobby?
0/0
2.4.2006 12:35

shew

Re: Ano, jakmile se přehrada naplní...
ach jo kolik jeste tady bude podbnejch joudu co o tomhle nevi nubec nic a porad tu budou hulakat absolutni blbosti..?
0/0
2.4.2006 12:46

killy

Re: Re: Ano, jakmile se přehrada naplní...
Ty to víš, proč v ony dny před nepouštěli skoro nic?
0/0
2.4.2006 14:09

killy

Omlouvám se ti, vodohospodářskej experte......
0/0
2.4.2006 14:10

komunisti_sou_svine

Re: Re: Ano, jakmile se přehrada naplní...
No tak mu to vysvětli když seš tak prudce inteligentní.
0/0
2.4.2006 16:00

horma

Re: Ano, jakmile se přehrada naplní...
Co mate porad s elektrickou loby. Pokud dobre koukam, stale Orlik zadrzuje 250m3/s a pokud by se priskrtil vice, zajimalo by me, co budete rikat za 3-7 dni, az zacne jeste tat snih na Sumave a dalsich mistech...Myslim, ze ted zacina tat i v Krkonosich, Jizerkach, Orlickych h. a na Labi bude jeste hur, tak co ted pomuze to pridrzet, pomoct dolnimu Labi...Kdyz za par dni muze byt hur, jako ze doufam ze ne
0/0
2.4.2006 16:03

horma

Re: Re: Ano, jakmile se přehrada naplní...
PS. To ze voda jde vrchme jeste neznamena nic spatneho, jedna se o hrazene prelivy, tak je jedno jestli se vypousti vrchme nebo spodem, neni to nekontrolovane
0/0
2.4.2006 16:04

Kylchap

Dají se
tyhle záplavy svést na vládu?
0/0
2.4.2006 11:54

Validus

Re: Dají se
Při troše fantazije určitě:)
0/0
2.4.2006 12:01

Lord of Baskerville

Re: Re: Dají se
dají i bez fantazie.
0/0
2.4.2006 14:28

lopenik

hm...
mohou tyhle zaplavy smest vladu?
0/0
2.4.2006 17:00





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.