Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Řekni, kde ty hroby jsou

České hroby se podobají českým dějinám: bez ladu a skladu se na sebe vrší ostatky vrahů i jejich obětí, vrstvy z různých časů i událostí, jak je na sebe sype lhostejnost, to vše bez úcty a ohledu, bez zájmu a smyslu. Jako by ostatky lidí byly jen neživé předměty z časů, které už jsou také neživé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

johnny5cz

johnny5cz
Nesouhlasím s názorem, že za aktuální stav věcí a vztahů mezi lidmi může společnost nebo nějaká vláda. Společnost je postavena na morálním postoji a morálních hodnotách jednotlivce. Vždyť společnost je a měla by být tím nejušlechtilejším a nejvyšším duchovním zráním člověka dvakrát moudrého (homo sapiens sapiens). Jak zde bylo správně zmíněno, úcta mrtvým se odráží od úcty a lásky živých mezi sebou. A když druhého vedle sebe chápeme jako věc (funkční/nefunkční), stejný postoj máme i k mrtvým, k jejich ostatkům a jejich odkazu. Také nejsem zastáncem stavění monumentálních pomníků mrtvým. Neměli bychom ale zapomenout na dějinný vývoj člověka. Když nebudeme vědět odkud jdeme, nebudeme vědět, kam směřujeme. Člověk, který se nepoučí z historie je donucen k tomu ji opakovat. Myslím si, že toto je hlavní a zvlášť v dnešní době aktuální myšlenka autorova článku "Řekni, kde ty hroby jsou". Jan Recina
0/0
28.3.2006 10:19

johnny5cz

Člověk na útěku.
Dobrý den, rád bych všem doporučil dvě velice důležité knihy o člověku 19. - 21. století od Maxe Picarda - Člověk na útěku a Hitler v nás. Myslím si, že autorův článek "Řekni, kde ty hroby jsou" podtrhává aktuální stav jednotlivce i celé společnosti. Základní buňkou celé společnosti je rodina. V dnešním světě je vyvynut tak velký, neúměrný tlak na rodiče a hodnoty rodiny, že se rodina hroutí a rozpadá. Rodinu a její hodnoty nemůže suplovat žádná instituce ani jednotlivec, ikdyby byl sebevíc ušlechtilý a mírumilovný. Do určité míry se nechá hovořit o rodinném prostředí v různých společenstvích (převážně v českých zemích křesťanská společenství řeholních a mnišských řádů) nebo společenství tzv. "registrovaných partnerství, ale i na ty je vyvynut neúměrný tlak na morální hodnoty jednotlivce, tudíž i tato společenství vymírají. Lidé se stávají loutkami na jevišti dějin a nechají sebou tahat a ovládat jinými lidmi a co je horší, lidé se stávají dobrovolně otroky věcí a reklamy. Nesouhla
0/0
28.3.2006 10:19

chrtil

hmmmm
mráz je asi spálil mačetou
0/0
27.3.2006 14:36

_m-

Re: hmmmm
to je jinej hit.....
0/0
27.3.2006 15:50

lucian_krutomluv

hroby a pomníky
jsou na HO*NO, pryč s nima. nechci se na ně dívat
0/0
27.3.2006 14:35

antichipka

tady je to vůbec divný
Chápu, jak na to pisatel článku přišel. Stačí si jen projet reakce na všechny možné i nemožné články zde.
Jsem také taková...flegmatická. A vědoma si hrůz války a tak nějak i komunismu, i když jsem se za ČSSR neměla tak zle, jako teď z finančního hlediska.
ten flegmatismus a všímpohrdání alespoň u mě vyplývá z relativity těch věcí. Jako že přijde jedno pako, lidem se ho po létech tyranie podaří odstranit a přijde další armáda dalších pak, která tady 40 let straší. Je to o důvěře. Už se nedá věřit ničemu. Snad horko těžko sobě, ale někdy ani to ne, protože přece všechno je tak strašně relativní...ničemu se nedá věřit. Já támhle dám hlas nějakýmu dědkovi ve vládě a pak se za měsíc dovím, že potažmo tuneluje. Tak co? Vykašlu se na to, ne? Nějak by se měla zavádět do uč. předmětů nějaká OPRAVDOVOST. Když se začnou brát věci jen o 30% vážněji, všechno bude jinak. Zatím, kam vlezu vidím tolerovanou šikanu, buzeraci, ponižování nejnižších vrstev. Jak si má, kupř. dělník pa
0/0
25.3.2006 18:10

antichipka

Re: tady je to vůbec divný
Jak si má, kupř. dělník pak sám sebe vážit, když si ho neváží ostatní? (A není to o soc. výhodách fabrik. V lidech. V českých lidech.)
0/0
25.3.2006 18:11

molim

Se divim
že to ještě nevyřešila neviditelná ruka trhu. Ta přece vyřeší vše, ne?
0/0
24.3.2006 9:09

pinguinone

Re: Se divim
..lidska kostni moucka se blbe prodava..
0/0
24.3.2006 9:34

molim

Re: Re: Se divim
Já vím, existuje totiž nebezpečí přenosu nemoci šílených lidí ..
0/0
24.3.2006 9:40

kill7

0/0
24.3.2006 9:00

babacek

Autor
zmiňuje Čechy plošně.Ne za tento šlendrián nemohou všichni Češi,Moravané a Slezané.Za to mohou především ti co seděli ÚV KSČ a rozhodovali o bytí či nebytí kohokoliv z obyvatel a i zemřelých.A tak díky jim bylo z ostatky nakládáno tak jak je popsáno.Na tom se nikdo z nás nepodílel a nerozhodoval.Protože každá snaha kterou by někdo chtěl v té době udělat by přispěla,že by v jednom z hrobů skončil sám
0/0
24.3.2006 6:13

Kaniokova

No, já bych tak alibistická nebyla,
pokud si někdo netroufl dřív, budiž. Ale že se tohle téma objevilo až dnes? Odkud že se vzala ta neúcta k hrobům, i k pohřbům nejbližších? Víte, každé rozvolnění probíhá docela dlouhý čas, jen ty nekonající se pohřby, ani vizuální rozloučení s mrtvými nejbližšími v nemocnici.., to jsme si osvojili bleskově. Podotýkám, že jsem ateista, přesto jsem přesvědčena, že i smrt patří v životě k okamžikům, které je třeba prožít, vložit do té chvíle i děje všechnu úctu, jakou si to zaslouží. Tohle další odcizení se nám pořádně vymstí, vlastně už mstí. Neúcta k mrtvým předchází neúctě k živým...ono už to docela probíhá... Až jednou dojde hon na skupiny, které ostatním komplikují život, třeba jak už jsem párkrát slyšela heslo (zatím jen jako humor, ale..)- zastřel si svého důchodce.... Děsivé? Nemožné?
0/0
24.3.2006 8:39

pinguinone

Re: No, já bych tak alibistická nebyla,
0/0
24.3.2006 8:42

babacek

Re: No, já bych tak alibistická nebyla,
Po 60 letech si začít hrát na jakousi úctu k zemřelým je víc alibizmus než úcta samotná.Na jednu stranu se politici němcům omlouvají a nadruhé budou vykopávat jejich mrtvé.To přinese jen rozkol.
0/0
24.3.2006 8:58

pinguinone

Re: Re: No, já bych tak alibistická nebyla,
.. chci videt nekoho ,kdo bude neco namitat v souvislosti s Frankem..
0/0
24.3.2006 9:03

babacek

Re: Re: Re: No, já bych tak alibistická nebyla,
Já se domnívám,že by to jistě k německo - českým vztahům neprospělo.Je to však jen můj názor.
0/0
24.3.2006 9:07

pinguinone

Re: Re: Re: Re: No, já bych tak alibistická nebyla,
.. asi Te zklamu ,ale muj nazor ,je ,ze  nemecke hroby v Cechach ,jsou pro dnesni Nemce v podstate nezajimave ,pouze jisty spolek podobny chovatelum kralikum a s tlustym Vudcem krici neco do sveta.No a pak profesionalni spolek parazitujici na subvencich a darech , jenze pomalu jim donatori vymiraji..
0/0
24.3.2006 9:13

babacek

Re: Re: Re: Re: Re: No, já bych tak alibistická nebyla,
I malá skupina dokáže udělat pořádný rámus.A pak zapomínáte na etrémní skupiny na obou stranách.Já bych staré rány neotvíral.
0/0
24.3.2006 9:23

pinguinone

Re: Re: Re: Re: Re: Re: No, já bych tak alibistická nebyla,
.. ja jsem pro , myslim ,ze nejaka slusna pametni deska by to vyresila a usetrene penize  dat radsi na nejakou detskou nemocnici..
0/0
24.3.2006 9:25

babacek

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: No, já bych tak alibistická nebyla,
Stejný názor zastávám i já.
0/0
24.3.2006 9:34

Bouše

Re: No, já bych tak alibistická nebyla,
Řekl bych, že zaměňujete pojmy pieta a úcta. S tělesnými pozůstatky je zcela určitě nutno zacházet s náležitou pietou, úcta ovšem patří jen živému člověku a po jeho smrti tomu, co dokázal a co pro nás znamenal. Za projev úcty rozhodně nepovažuji nákladné hroby, bohatě věnčené v den Památky zesnulých. Spíše mi to připadá, jakoby se rodina zemřelého chtěla touto formou předvádět. Proto preferuji například urnové háje, kde jsou většinou jen malé, neokázalé náhrobky.   
     Pokud jde o to vizuální rozloučení s mrtvými, mám na to také jiný názor. Kdybych si mohl vybrat, nikdy bych nechtěl vidět své rodiče po smrti, raději bych si na ně uchoval vzpomínku, jak vypadali, když byli ještě naživu. Bohužel jsem to nemohl ovlivnit. U sebe už to mám zařízené, mí nejbližší vědí, že si nepřeji, aby mě po smrti někdo z rodiny očumoval.  
0/0
24.3.2006 9:31

babacek

Re: Re: No, já bych tak alibistická nebyla,
Někdo urnu někdo hrob.Za okázalost bych to nepovažoval.Já chci kupříkladu také do hrobu.
Musím však uznat,že dívání na mrtvé bych již asolvovat nechtěl.Učinil jsem tak v případě když mne zemřel bratr a nikdy více bych to neudělal.
0/0
24.3.2006 9:38

Bouše

Re: Re: Re: No, já bych tak alibistická nebyla,
Jasně, je to jedno jestli urna nebo hrob. Jde mi jen o to, aby si z toho rodina neudělala výkladní skříň své prosperity.  
0/0
24.3.2006 9:44

babacek

Re: Re: Re: Re: No, já bych tak alibistická nebyla,
To je jasné.Já kupříkladu chodím 4x do roka.Kytka svíčka,na dušičky věnec a svíčka + úklid hrobu.
0/0
24.3.2006 10:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.