Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Škola od osmi hodin je týrání, míní mnozí

Probudit se bez ječivé výzvy budíku je pro většinu českých školáků nedosažitelný sen. Pro malé Francouze či Brity je to realita: škola jim nezačíná v osm hodin ráno, ale později. Čtvrtina dospělých se v průzkumu pro MF DNES přimlouvá: nechte děti ráno přispat!

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

babacek

To je vžité
z dob minulých.Pokud se v této společnosti nezačne u dospělé populace kde pracovní doba u mnohých začíná 6 ranní hodinou nebudeme moci dětem dopřát školu v pozdější hodině.
0/0
9.9.2005 16:34

Findarato.Artafinwe

Re: To je vžité
Jistě, proto lze dělat dvě věci: buď tuto generaci (včetně zaměstnavatelů v továrnách) přesvědčit o výhodě pozdějšího vstávání, než v 6 hodin, nebo počkat, až vymře. V případě druhé možnosti jsou dvě podmožnosti, a sice že buď si tito lidé uvědomí, že děti (starší 3. třídy ZŠ) jsou natolik soběstačné, aby nemusely sdílet jejich ranní život a vstát si na devátou do školy, nebo si to neuvědomí a další generace dětí bude nesmyslně trpět. V každém případě počítám s tím, že je otázkou tak 15-20 let, než se tahle "novinka" stane v ČR normou.
0/0
9.9.2005 16:45

babacek

Re: Re: To je vžité
Moje generace vstávala i v 5 hodin ráno do jeslí,školky,družiny.Protože rodiče museli být na 6 hodinu v práci.Tento trend však pokračuje nadále a to ne jen v soukromé sféře.Když vám řeknu,že jsou tací kteří jako zaměstnanci státní správy chodí do své kanceláře dokonce již v 5,30 hodin,nebudete jistě věřit.A tak by nejspíše bylo nejčastnější nástup do zaměstnání upravit zákonem.Malé děti nemohou být ráno bez pomoci než jsou předány škole nebo jinému školskému zařízení.
0/0
9.9.2005 17:06

peelo

:-)
nejvetsi problem je v systemu naseho skolstvi, bohuzel vize, ze by se chodilo na devatou, pak by byl obed, chvilka na odreagovani a pak jeste vde hodiny ve skole , tak to tady asi jeste hooodne dlouho nepujde. Pritom si lidi ani neuvedomuji, ze by tak meli o deti postarano do 4 hodin a kdyz se k tomu prida nejaky ten trenink nebo zajmovy krouzek - nevim jak se tomu tedka rika, tak do sesti maji jistotu, ze nehrozi, aby se jim dite poflakovalo nekde po ulicich. Jde to na stredni - viz. nektrea odpoledni vyucovani, kdy se kolem ctvrte konci o vysokych skolach nemluve - tak to ani resit nechci, to je o pohode :-), ale na zakladkach si myslim, ze by to bylo fajn. Nerikam, zavest to jiz od prvni tridy, preci jenom chtit po prvnackovi aby se vypravil sam do skoly je trochu nebezpecne, ale nevidim duvod proc od treti tridy by se to nemohlo udelat - samozrejme uvadim to jako priklad.
0/0
9.9.2005 10:45

Findarato.Artafinwe

Re: :-)
Jistě, vždyť o tom tady celou dobu mluvím :)) bohužel naše z poloviny císařské-královské a z poloviny socialistické školství tohle akceptovat jednoduše neumí. A kdyby náhodou umělo, tak to neakceptují rodiče těch žáků - podívej se už jen na komentáře tady. Trochu mi to připomíná situaci v Íránu, kde UN kritizuje Írán za zbytečnou konzervativnost, ale neuvědomuje si, že Íránci jsou často ještě konzervativnější, než jejich ajatolláhové :)) podívej se jen na to, jak rodiče protestovali proti komentovanému vysvědčení - prý pro ně není čitelné a zřetelně jasné jako známky (událost stará tak rok a půl). Tohle by dopadlo stejně. Děti by takové vyučování uvítaly, rozumně a moderně myslící rodiče by to rovněž uvítali, stát by se přizpůsobil, avšak zbytek republiky by řval, že je to pragocentrismus, popírání tradic, co budou dělat s dětmi ti, co chodí do práce na šestou a podobné hovadiny, řídíce se systémem "když mi chcípla koza, ať sousedovi chcípne taky" :)) holt pravá česká povaha :)
0/0
9.9.2005 13:03

velkorypal

cože?
ten pětiletý kluk co se učí vstávat do školy je nějaký omyl! snad šestiletý? krom toho kolik z těch dětí chodila do školky? a kolik jich tam vodili rodiče? když jdou na 8h do práce (stále dost běžná věc) tak musí děcka do školky na dřív! tak nevím! až se bude chodit standardně na 9h tak to bude mít smysl i ve škole, ale to by se museli přizpůsobyt úřady, protáhnout úřední dny!
0/0
8.9.2005 12:04

Findarato.Artafinwe

Re: cože?
Zapomínáš na několik důležitých faktů:
1) Jsou regiony, kde se na devátou skutečně chodí.
2) Nehovoří se pouze o dětech z první a druhé třídy, ale o dětech od třetí třídy výš, včetně středoškoláků. Ty už jsou schopny mít klíče od bytu a do školy dojít samy, i kdyby rodiče šly do práce dřív. Nemluvě o jednoznačně pozitivním efektu - děti se naučí samostatnosti a aspoň nějaké zodpovědnosti (za zamčený byt), což také není na škodu.
0/0
8.9.2005 12:08

Findarato.Artafinwe

Re: Re: cože?
ajajaj rodiče šli :))) už mi z té angličtiny v práci hrabe, nejsem schopný psát česky :D
0/0
8.9.2005 12:09

80E-seven

Re: Re: Re: cože?
nejenom z tej anglictiny  treba takove "zodpovednost za zamceny byt" to je taky dobry maso
0/0
8.9.2005 12:19

Findarato.Artafinwe

Re: Re: Re: Re: cože?
A ne? Musí zodpovědně zamknout byt a vědět, co se může stát, pokud to neudělá, nevím, co se ti na tom nezdá. A devítileté dítě je toho schopno. Naši potřebovali také dřív do práce, protože táta dělal v ÚJV v Řeži a trvalo nějakou dobu, než tam dojel a mamka dělala v redakci jednoho týdeníku v Dejvicích, což od nás také nebylo nejblíž. Začínali oba kolem půl deváté, ale z domu museli dřív, než já. Tak jsem si zvykl. Stejně jako když jsme se přestěhovali z Prahy do Dvora Králové nad Labem, tak jsem uměl sám dojíždět, stejně jako všichni, kteří v tom městě nebydleli a kterým bylo jako mně deset-jedenáct. Takže v čem je problém? Dítě není blbý nezodpovědný tvor, umědom si to laskavě...
0/0
8.9.2005 12:22

velkorypal

Re: Re: cože?
jo já ve svém okolí mám málo lidí, co chodí na 8h, většina na dřív. hold fabrika je fabrika.
ano děti budou samostatné, ale jsem pro aby se srovnali časy kdy jdou do práce děti i dospělí. mě taky vadí vstávat na 8h do práce! a musím se podřídit. nikdo mi vyjímku nedá.
0/0
8.9.2005 12:14

Findarato.Artafinwe

Re: Re: Re: cože?
Je nemálo regionů, kde většina lidí ve fabrice nepracuje. Chceš je tímto diskriminovat? Kromě toho jaký je důvod bránění se systému každý odejde z domu kdy potřebuje? Možná bydlíš na Ostravsku, možná na Ústecku, nebo jinde, kde je silný průmysl. Ale nezapomínej třeba na Prahu, Brno a v podstatě většinu Středočeského kraje, kde tomu tak není a lidé pracují v soukromých firmách s volnější pracovní dobou. Budeš je utiskovat ve jménu rovnosti s fabrikanty?
0/0
8.9.2005 12:17

Findarato.Artafinwe

Re: Re: Re: cože?
btw. když nemám školu (což je třeba teď, začínáme semestr až 3.10.), tak chodím do práce stejně jako většina lidí na půl desátou. Dělám programátora u jedné větší německé firmy.
0/0
8.9.2005 12:19

pegaska

Re: Re: Re: Re: cože?
...a z práce chodíme kdy? Pro mě je výdodnější jít na 6 ráno do práce a mít pak odpoledne volno.
0/0
8.9.2005 13:46

Findarato.Artafinwe

Re: Re: Re: Re: Re: cože?
Mezi osmou a devátou večer. Nezřídka i v jedenáct - ale nevadí mi to, aspoň si vydělám dost peněz, které potom použiju např. na zajímavý odpočinek (nekomerční nemasové cestování). Jenom v téhle místnosti je se mnou dalších 40 lidí, kteří to vidí podobně a v celé pražské pobočce této společnosti je takových místností tak 100. Je to jedna společnost z mnoha, ve kterých se takhle pracuje. Kdyby to těm lidem vadilo, tak tady nepracují. Mimo to tebe nikdo nenutí, abys chodila do práce na půl desátou, ne? Máš práci, jakou sis vybrala - kam chodíš na šestou. Já mám práci, která se mi hodí - kam chodím na půl desátou. Tak to má být, ne socialisticky říkat "všichni budou chodit do práce v šest, resp. o půl desáté", to je přežité rovnostářské myšlení.
0/0
8.9.2005 14:01

cejkis

:)
Kéž by se začínalo na školách v osm.
Je normální začínat na středních a vysokých školách v 7h tak nechápu proč autor článku řeší vstávání v osm
0/0
8.9.2005 11:53

siskol

Samozřejmě, že by se mělo ve škole začínat později..
Doba se změnila, už jen v postbolševických státních drahách dělají "modráčti magoři" na 6hodin a pár jim podobných. V soukromých firmách se začíná pracovat již převážně na 8hodin, jak je to běžné na západ od našich hranic. Tomu se musí přispůsobit i výuka, kdy po obědě budou mít děti možnost zajít na školní hřiště, kde se odreagují a pak se můžou učit dále. V EU i USA se to osvědčilo...
0/0
8.9.2005 10:37

Findarato.Artafinwe

Re: Samozřejmě, že by se mělo ve škole začínat později..
Přesně tak, nevidím problém v tom, aby měly děti školu třeba od devíti do dvanácti, pak si zašly na oběd, šly na hřiště, zahrály si ve škole nějakou tu síťovou hru (ano, i to pomáhá lepšímu soustředění v dalších hodinách), pak ve dvě by jim mohlo začínat další vyučování, které by bylo třeba do čtyř a pak by měly nějaký ten kroužek. Takhle se to dělá takřka všude na západě a osvědčilo se to. Naše socialistické školství to potřebuje rovněž jako prase drbání. Stejně jako posun pracovní doby od šesté ráno na osmou i u velkých fabrik - nikdo jiný totiž snad na šestou do práce nechodí.
0/0
8.9.2005 11:32

velkorypal

Re: Re: Samozřejmě, že by se mělo ve škole začínat později..
jo ale nastav celý systém, zrovna se to přenastavuje, jednou se to snad změní!
0/0
8.9.2005 12:08

Findarato.Artafinwe

Re: Re: Re: Samozřejmě, že by se mělo ve škole začínat později..
Přenastavuje? Stačí vzít už funkční pravidla e.g. z Holandska a přeložit je z holandštiny do češtiny. Nic jiného na tom není.
0/0
8.9.2005 12:10

pegaska

Re: Re: Samozřejmě, že by se mělo ve škole začínat později..
Já chodím na šestou dobrovolně - patřím totiž k těm, kteří jsou tzv. skřivani - lépe se jim pracuje ráno než večer.
0/0
8.9.2005 13:48

Findarato.Artafinwe

Re: Re: Re: Samozřejmě, že by se mělo ve škole začínat později..
Choď si, budeš produktivnější, než večer - ale nenuť k tomu ostatní, kteří jsou produktivnější později. Tak je to i u dětí - některé jsou aktivnější ráno, jiné později. A v zájmu zvyšování produktivity práce a efektivity studia by se měly podmínky přizpůsobit oběma skupinám. Klidně zavést dvě paralelní třídy tak, aby jedna byla "ranní" a jedna "pozdější".
0/0
8.9.2005 14:06

velkorypal

Re: Samozřejmě, že by se mělo ve škole začínat později..
a taky ve všech fabrikách, kde se dělá na směny. a taky tak chodí "dříve narození" protože jsou zvyklý, a asi by ses divil kolik lidí mimo větší města chodí na dřív jak 8h! a co pak s děckem, nechat děcko do 15ti doma samotné je problém, když se něco stane je to zanedbání péče, tak co s něma? i když jdou rodiče na 8h, tak budou čekat co se stane nebo nestane?
0/0
8.9.2005 12:07

Findarato.Artafinwe

Re: Re: Samozřejmě, že by se mělo ve škole začínat později..
Většina dětí od třetí třídy výš je dostatečně schopna toho opustit sama byt, zamknout jej a odejít do školy. O patnáctiletých už nemluvě, vyprovázet patnáctiletého kluka do školy je zhovadilost, když uvážíš, že třeba v Pákistánu jsou si schopny jedenáctileté děti na sebe prací vydělat a dokonce si umějí i kalašnikovem ubránit dům. Našich patnáct let coby konec absolutní nezodpovědnosti je další věc, která se musí změnit. Nejlépe na 8 let. To už dítě dobře ví, co dělá.
0/0
8.9.2005 12:12

monstrum

Návrh
Nejlepší by bylo školu úplně zrušit. Všechno, co děti potřebují k životu se naučí od lidí na ulici.
0/0
8.9.2005 9:54

bajdaa

Ale nikdo uz nerekne tohle:
To že by se škola posunula na 9 by určitě nejeden školák uvítal. Ale nikdo už neřekne, že by tim pádem musel být ve škole déle. Teď mají ve vyšších ročnících odhadem denně 6 vyučovacích hodin. Pokud vyučování začíná v 8 skončí 6tá hodina přibližně v 13:20. A pak jde většina děcek na oběd a šupajdá domů. Pokud by se začínalo v 9, tak bude vyučování muset být rozděleno kvůli obědu, protože oběd ve 14:20 je už trochu pitomost. Takže vyučování skončí někdy kolem 15 hodiny. A ať se na mne nikdo nezlobí, tohle je prostě kravina.
0/0
8.9.2005 8:47

Findarato.Artafinwe

Re: Ale nikdo uz nerekne tohle:
blbost, Holanďané obědvají klidně i v šest večer a mají průměrnou délku života delší, než my a jsou zdravější....
0/0
8.9.2005 9:44

pegaska

Re: Re: Ale nikdo uz nerekne tohle:
Nikdy bych holandský způsob života nechtěla, mám příbuzné v Belgii a vím o čem mluvím...
0/0
8.9.2005 13:51

Findarato.Artafinwe

Re: Ale nikdo uz nerekne tohle:
IMHO proč by nemělo vyučování být do tří? Nevidím na tom nic zlého, jestli do dvou, nebo do tří.
0/0
8.9.2005 9:50

pegaska

Re: Re: Ale nikdo uz nerekne tohle:
Pokud je škola do tří nebo do čtyř, pak máš moc málo času na pořádné aktivity (na sezení u komplu nebo na hospodu máš pravda času dost, ale mám raději aktivní lidi).
0/0
8.9.2005 13:50

steinerjan

Re: Ale nikdo uz nerekne tohle:
Souhlasím. Pracuji jako učitel na jedné škole. Škola je v bývalém okresním městě, takže spádová. Dojíždějí sem děti z okolních vesnic i měst, i na vzdálenost 40 km, a denně, není to vzácnost. Musely by se měnit vlaky, autobusy, všechno, dokonce výdeje jídla v jídelně, která mimochodem neslouží jenom žákům a učitelům, nýbrž široké veřejnosti. Nedovedu si představit, že by se to celé o tu hodinu posunulo... Ještě že to je v kompetenci ředitelů. Nevím jak vy, ale já v práci minimálně do pěti hodin tvrdnout nechci.
0/0
8.9.2005 17:17

peelo

Re: Re: Ale nikdo uz nerekne tohle:
Ze sem vam nechce je mozna "hezke", ale znam mnohem vic lidi, kteri MUSI byt v praci jeste o mnoh dyl a proste tam byt MUSI. A kdyz se jim to nelibi, at si najdou jinou praci - to same plati pro vas. Doba se meni a tem zmenam by se mela spolecnost prizpusobit.
0/0
9.9.2005 10:49

emilnovak

Týrání
je i těch 10 měsíců v roce a jistě i malé kapesné.
0/0
8.9.2005 8:43

Olaf_adw

Od osmi nebo deviti nevim,
ale vim, ze mam problemy se dostat na fakultu i na 12:20.
0/0
7.9.2005 22:39

jkzrt

Re: Od osmi nebo deviti nevim,
Nesmíš chlastat do 6 hodin!
0/0
8.9.2005 8:24

Deleter

Re: Od osmi nebo deviti nevim,
á, odpolední směna, to znám , z dřívějška   .
0/0
8.9.2005 10:51

martanecek

hmm
no ja si pamatuju jak me mama budila neco kolem pate a ja uz v sest rano byl v druzine protoze mama mela rani....ale je fakt ze by se to na tu devatou melo posunout..
0/0
7.9.2005 21:17

Olaf_adw

Od osmi nebo deviti nevim,
ale vim, ze mam problemy se dostat na fakultu i na 12:20.
0/0
7.9.2005 20:53

thx

Výborně MF Dnes, vaše úroveň stoupá!
Skutečný obsah zprávy je tento :
"Výjimkou jsou jen některé soukromé školy, jako třeba anglická Dino-Elementary School v Praze, kde je od minulého čtvrtka žačkou dcera předsedy ČSSD Stanislava Grosse Denisa."
Zbytek je jen omáčka, starý Goebbels bys to neuměl lépe
0/0
7.9.2005 19:24

Rada8

***
tak jsem si početla....a dost se mi zalíbil názor - škola od šesti do šesti, ať maj rodiče klídek ... zrovna dnes se děti vyvrbily tak, že bych je tam ochotně vozila i na pátou
0/0
7.9.2005 19:12

dislektik

když se to školákům nelíbý může být od 4 hod. RÁNO
0/0
7.9.2005 18:57

harpyje

-
Všechno je jenom o zvyku. Je přece úplně jedno, v kolik se vstává. Důležitá je doba spánku. Jenže dětičky se naučily čumět na bednu dlouho do noci a tak se jim nechce vstávat. Když se začátek vyučování posune, tak budou chodit spát ještě později a nic se tím nevyřeší.
0/0
7.9.2005 18:54

Findarato.Artafinwe

Re: -
Tomu se říká pokrok doby a změna životního stylu. Člověk se přizpůsobuje čím dál více vlastnímu pojetí času - díky možnosti večerního a nočního vyžití může být aktivní v noci, což dříve jen tak nešlo. Ze stejného důvodu jsem i pro snížení trestní zodpovědnosti na 14 let a zároveň povolení sexu na 14 let - stejně jako zpřístupnění pornografie. Co si budeme říkat, pravidlo, že 15ti leté děti mohou sex provozovat, nikoliv ho vidět, je poněkud na hlavu. Děti vyspívají dřív, což je další aspekt vývoje společnosti. Společnost se vyvíjí a je tomu třeba přizpůsobit své zvyky - tedy i posunout vstávání i chození spát na pozdější dobu. Vstávání později totiž znamená: buď vzhůru tak dlouho, než se ti bude chtít spát a vstaň, až budeš vyspalý. Dnes to vychází cca na 23:30, resp. 8:00 ráno. Je to přirozenější, než chodit spát, když člověk není ospalý a nutit se do vstávání. A to, že je to zažitý model také nic neznamená. Každá tradice se jednou přežije...
0/0
7.9.2005 19:06

pegaska

Re: Re: -
Pokud celý den strávíš aktivně, bude se ti chtít jít spát v sedm večer ;) Povaleči ovšem nikdy nic takového nezažili, takže hulákají po dlouhém ranním spánku :)
0/0
8.9.2005 13:53

e-Lenka

Re: Re: Re: -
jasně vstávat za tmy a jít spát za světla, tomu říkám aktivní den.
0/0
9.9.2005 0:29

Findarato.Artafinwe

Re: -
Kromě toho tvůj argument vypadá tak, jako bys to těm dětem záviděla, žes to neměla, když jsi byla malá ty. Je to podobné, jako kdyby lidé střední generace v roce 1900 hořekovali, že jejich děti jezdí do školy vlakem a nechodí pěšky a říkali by, že chodit pěšky je tradice, že je to tak správné, že jezdit vlakem je nezdravé a podobné nesmysly. Obojí je vývoj společnosti a je třeba jej akceptovat.
0/0
7.9.2005 19:12

Findarato.Artafinwe

škola a socialismus
Může mi některá ze zdepřítomných dam laskavě vysvětlit, co se jí zdá špatné na tom, že NĚKDO vstávat opravdu ráno nemusí, a jeho děti tudíž nemusejí do školy v šest a klidně by mohly jít do školy v deset? A takových lidí je poměrně dost. Například na Slovensku žije cca 600 000 Maďarů. Mají maďarské školy, protože jsou menšina - 12%. 25% lidí v ČR považuje ranní vstávání za týrání dětí - jsou také menšina, dokonce větší, než jsou Maďaři na Slovensku - a mají také odpovídající počet škol, které by začínaly později? Nemají. Nemohu se zbavit dojmu, že argumenty zdepřítomných dam jsou vedeny týmž směrem, jako argumenty dělníků obhajující milionářské daně - oni mají peníze, tak ať platí víc. Vy říkáte: my musíme vstávat na šestou do práce, tak ať oni vstávají také. Ať žije rovnostářství a socialismus, že?
0/0
7.9.2005 17:15

miliga

Re: škola a socialismus
Dej si svy milionarsky parchantiky na francouzske liceum, nebo na nejakou jinou soukromou skolu, nebo si najmi chuvu, a neopruzuj
Az nebudes chtit aby v noci byly pro tvoje rozmarile choutky otevreny supermarkety, a vsichni lidi budou delat tak jako ve Statech az od 10-ti, a budou mit penize na oper, tak mozna budeme souhlasit i s pozdejsim zacatkem vyucovani. 
Do te doby bud tak laskav, a nekecej tady kraviny
0/0
7.9.2005 17:22

Findarato.Artafinwe

Re: Re: škola a socialismus
Na to, že mi je teprve 21 a teprve studuju vš, tak jsem celkem samostatný. Našel jsem si (bez pomoci rodičů, známých, atd.) dobře placenou práci, dělám programátora u jedné velké německé firmy, když je potřeba, jsem v práci i do jedenácti večer. Díky tomu si můžu dovolit jistý nadstandard - ale znovu říkám - aniž by mě kdokoliv dotoval, mohu si to dopřát díky vlastnímu úsilí. Dokázal jsem to já, dokázalo to hodně lidí, které znám, dokáže to každý, když bude chtít. Každý může být bohatý, jen si musí aktivně sehnat práci a obětovat jí co může. Čím víc se snaží, tím víc má. A to platí pro každého.
0/0
7.9.2005 17:26

utanův stín

Re: Re: Re: škola a socialismus
No, bývá v tom taky trocha štěstí, správného času, správného místa atd. Ale v podstatě souhlasím.
0/0
7.9.2005 17:29





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.