Diskuze

Letadla nad Maďarskem prý dělilo jen pár metrů

Maďaři řeší další problém ve svém vzdušném prostoru. Odborová organizace letových dispečerů tvrdí, že se v sobotu v desetikilometrové výšce málem srazila dvě dopravní letadla. Jedno mělo minout druhé o pouhých šedesát metrů. Na obdobný problém si v pátek stěžovali i čeští piloti.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Orthodox

24. 8. 2005 11:21
60 m?
60 metru?To se mi zda jako kec.Je to prilis blizko.Navic v cruise vysce leti minimalne kolem 800 km/h (spise vic) coz je pres 200 m/s.
0 0
možnosti

Morph.

24. 8. 2005 14:23
Re: 60 m?
Jak správně říkáš, je to příliš blízko! Měli by mít rozstupy min. 3nm (námořní míle), a jelikož A340 je kategorie "heavy", mělo by to být 5nm, ale předpokládám, že měli odlišné trajektorie a alespoň jedno z letadel pravděpodobně klesalo/stoupalo do nebo z cestovní hladiny. Při letu v cestovních hladinách je "protisměrný" provoz separován po 1000stopách vertikálně právě proto, aby nemohlo docházet ke srážkám.
A k těm 60 metrům... před pár lety došlo k těsnému sblížení B747 a DC-10 (plných lidí) nad Japonskem, kdy se tyto stroje vinou chyb řídícího let. provozu dostaly k sobě na méně než 50m!!! Tahle vzdálenost byla zjištěna analýzou radarové trajektorie. Takže bohužel, stát se to může....
0 0
možnosti

surfinous

24. 8. 2005 9:18
Zvláštní?!
Tyto "Jety" mají automatický palubní systém pro varování před vzdušnými kolizemi, který se spustí s dostatečným časovým předstihem před možnou srážkou a vydá pokyn zda klesat či stoupat.....
 
0 0
možnosti

Morph.

24. 8. 2005 14:16
Re: Zvláštní?!
Sice máš pravdu, že tato (a nejen tato) letadla jsou vybavena systémem TCAS (terminal collision avoidance system), který vyhodnocuje informace odesílané odpovídači sekundárního radaru ostatních letounů a vydává výstrahu, varování a instrukci k vyhnutí, otázka je, nakolik se touto instrukcí posádka řídí. Dobrým příkladem chybného úsudku je např. srážka boeing DHL a letounu s ruskými turisty nad Německem. Tehdy s dostatečným předstihem obdržely posádky od TCASů pokyn klesat, resp. stoupat, bohužel shodou nešťastných náhod vydal řídící let. provozu pokyn opačný. Správně měli reagovat na instrukci TCASu a ke srážce by nedošlo, bohužel však jedna z posádek uposlechla řídícího a ač je to nepravděpodobné, došlo ke srážce ve vzduchu.
No a k té vzdálenosti... je to možné, že by se dostaly na tuto vzdálenost a ne, nic by je "nepřicuclo". Vlivem turbulence v úplavu by sice měli cestující protřepané nápoje, ale letadla by se minula...
0 0
možnosti

Bouše

23. 8. 2005 22:55
Na křídle jednoho z těch letadel
byl viděn i pan Tau.
0 0
možnosti

80E-seven

23. 8. 2005 19:02
60m
to teda asi kecaj
0 0
možnosti