Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poslanci dali šanci vyvlastňování pro dálnice

Ve Sněmovně prošel prvním čtením vládní návrh zákona, který by měl usnadnit vyvlastňování pozemků kvůli stavbě silnic. Teď ho projednají sněmovní výbory. Senát už jednou podobnou normu vrátil. Tentokrát byla jednomyslně proti opoziční ODS.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Pucmeloud007

Podle prispevku lze rici
ze skoro pro vsechny plati NIMB. (Not In My Backyard).......stavet se musi, vyvlastnovat se musi,jen ne za mym barakem
0/0
19.8.2005 15:22

Milkman_Dan

No konecne.
jsem volic pravice, ale nemohu souhlasit s populismem pravicovych stran. Dalnice je proste stavet potreba /rozvoj infrastruktury a regionu/ a je to ostatne verejny zajem. Protoze pokud nekam nepovede kvalitni silnice, urcite tam nevznikne ani tovana a uz je to lavinovy efekt. Jako mala zeme si proste nemuzeme dovolit rozhodnout se, ze dalnici postavime o 100km jinde... Ostatne to vyvlastneni neni zadarmo, je to za statem garantovanou cenu. Mela by to byt cena obvykla pro danou oblast, ovsem s prihlednutim k soucasnemu vyuziti (zemedelska puda, les, puda pro bytovou vystavbu atd.) a tyto typy pudy by mely slouzit jako koeficienty. Je jasne, ze za pudu pro vystavbu bytu by mela byt vyssi nahrada nez za zemedelskou....
0/0
19.8.2005 12:30

drevak_patlak

Re: No konecne.
Já bych tedy byl rozhodně raději, kdyby v některých oblastech žádné dálnice ani továrny nevznikaly. Zachovalá přroda je vzácná, bude ještě vzácnější a v budoucnu nakonec bude lákat více turistů než dnes. Jen se k ní holt nebude moci přijet autem, ale pouze nějakou formou hromadné dopravy (např. vlakem) nebo hezky po svých. Bohužel to dopadne spíš tak, že budou vznikat ty dálnice a továrny. Škoda.
0/0
19.8.2005 12:51

Milkman_Dan

Re: Re: No konecne.
Jo, to beru. Ale kdyz si vezmes regiony ktere jsou s centrem zeme spojeny dalnicemi a ktere nejsou a srovnas je, zjistis, ze v tech regionech bez dalnic je daleko vetsi nezamestnanost, jelikoz jsou hure dostupne a to odrazuje investory. Treba pro srovnani uvedu jezy na Labi. To je uplna hloupost, protoze ricni doprava je stejne mrtva. Ale kvalitni silnicni dostupnost je proste zaklad. A prave kolirat nastane situace, ze se dalnice musi vest krasnou prirodou, protoze o par metru jinde vlastnik vystavbu zablokoval...
0/0
19.8.2005 13:17

Júlinek šíšal

Re: Re: Re: No jo ...
za pár let aspoň bude po čem tlačit ty káry, že? 
0/0
19.8.2005 14:26

Zwerg

Re: No konecne.
Ad cena za vyvlastnění - cena placená státem je obvykle podstatně nižší, než aktuální tržní cena...tzn. jedná se o formu loupeže.
 
Ad samotné vyvlastnění - o takto výrazném zásahu do soukromého vlastnictví by měl rozhodovat pouze soud. Soud by také měl rozhodovat o tom, co je a co není veřejným zájmem.....
0/0
19.8.2005 13:04

Milkman_Dan

Re: Re: No konecne.
Jak definujes trzni cenu? Musi to byt vzdy to, co si rekne vlastnik pozemku?
0/0
19.8.2005 13:12

Zwerg

Re: Re: Re: No konecne.
Jistě! Já nabízím a je jen na tobě, zda mou cenu akceptuješ, nebo ne. Tak to funguje u jakéhokoliv zboží nebo služby.
 
 A pokud se jedná o tzv. veřejný zájem a případné vyvlastnění v rámci tohoto zájmu. Tak ve slušné společnosti o takto hlubokém zásahu do soukromého vlastnictví může rozhodnout pouze nezávislý soud.
0/0
19.8.2005 14:21

celtic

konečně....
bude se stavět a ekoteroristé nebo mafiáni co chtějí za 1m miliardu, půjdou od válu...
0/0
19.8.2005 11:54

jan_mares

vyvlastňování - umírněné NE
Rozhodně ctím nedotknutelnost majetku, takže má-li stát cenovou nabídku, má ji akceptovat (do určité tolerance - tyto ceny by pro třetí stranu měly být ale tajeny, aby nebyla cena šponována a aby se neztrhla lavina - to se musí hlídat)... Na druhou stranu bych se vůbec nepáral s tzv. ekology, kteří si rozparcelují pozemek na "1x1 cm" a doslova stavbu bojkotují - ta dálnice totiž pomůže ekologii více, než jakýkoliv jiné argumenty - bohužel automobilový průmysl nezastavíme a blokace výstavby dálnice nic nevyřeší, ba naopak...
0/0
19.8.2005 11:49

drevak_patlak

Re: vyvlastňování - umírněné NE
To je všeobecně rozšířený omyl. Je pravda, že ekologičtí aktivisté tímto způsobem někdy stavby blokují, ale vždy až tehdy, když selžou zákonné prostředky k dosažení ochrany životního prostředí. Na ŘSD bohužel stále pracuje spousta lidí, kteří pamatují socialistické metody práce (my rozhodneme kudy povede dálnice) a bohužel je stále používají. O ochraně životního prostředí mají obvykle mizivé představy, o ochraně soukromého vlastnictví taky. Ekologové na 99% neusilují o zastavení stavby ale pouze o tom, aby byla v co největším souladu s ochranou životního prostředí. Pak navrhují úpravy jako posun silnice mimo hnízdiště ptáků, most místo náspu tam, kde přehradí vodu, tunel místo povrchové varianty apod. Úředníci ŘSD to ale často chápou jako nepřípustný útok na sebe a svou práci a obvykle se s ekology nebaví a to i v případech, kdy by ekologická změna nestála příliš více nebo byla celkem jednoduchá. Pak nezbývá než žalovat, odvolávat se a v nejhorším případě pozemky rozparcelovat a stav
0/0
19.8.2005 12:59

drevak_patlak

Re: Re: vyvlastňování - umírněné NE
Pokračování: Pak nezbývá než žalovat, odvolávat se a v nejhorším případě pozemky rozparcelovat a stavbu blokovat. Příklad s Hradeckou dálnicí už jsem v této diskuzi uvedl. Že ekologové ustoupit umí se ukázalo např. na D8. Úsek přes Středohoří kritizovali ekologové od začátku (prostě dálnice do CHKO nepatří) a navrhovali i alternativi, které Středohoří obejdou. ŘSD se s nimi ale příliš nebavilo a salámovou taktikou postavilo D8 z obou stran až k CHKO. Teď se argumentuje, že jinudy už vést nemůže. Ekologové nakonec ustoupili, ale žádali co nejšetrnější variantu (dlouhý tunel). Výměnou za diskuzi o tunelu dokonce stáhli i žaloby na úsek D8 u státní hranice, který se mj. stavěl nějaký čas BEZ stavebního povolení. Závěr: až se vyhází staré struktury z ŘSD a o dálncicíh se skutečně začne jednat se všemi, budou se dodržovat stavební zákony, pak nebude nějaké blokování staveb možné a všichni budou spokojeni.
0/0
19.8.2005 13:04

LimonadovyJoe

Jak dlouho budeme muset ty rudý kurrrwy snášet?
Další důkaz programové blízkosti obou marxistických stran   .
0/0
18.8.2005 19:09

erben3

Re: Jak dlouho budeme muset ty rudý kurrrwy snášet?
Tak dlouho, dokud je budou naši rudí spoluobčané volit.
0/0
19.8.2005 9:08

Nik

"...Tentokrát byla jednomyslně proti opoziční ODS..." - tentokrát ano, avšak tenkrát při hlasování o squeeze-outu nikoli... Kdo za to může?.
0/0
18.8.2005 16:16

Kleki Petra

Nebyla to náhodou tato vláda,
která onehdy na Tachovsku hájila soukromé vlastnictví jako nedotknutelnou svátost do roztrhání těla policajtů, smažek, technofandů, náhodných chodců...?
0/0
18.8.2005 15:02

LimonadovyJoe

Re: Nebyla to náhodou tato vláda,
Levičák nikdy nechrání soukromé vlastnictví. Levičák chce vždy jen ničit.
0/0
18.8.2005 19:09

Ahasver

Hm.
Až to projde, mohli by (v rámci ochrany soukromého vlastnictví) hned sebrat tu louku Italinvestu. Když se najde záminka pro tisíc esenbáků, aby se nenašla pro pár úředníků.
0/0
18.8.2005 15:01

jack24

Re: Hm.
No,já se spíš divím,jak mohla firma s jediným předmětem podnikání"zprostředkování obchodu"vůbec nějakou louku(=zemědělská půda,neboť okolní louky jsou zemědělskou půdou,těžko předpokládat,že zrovna tenhle kousek bude stavebním pozemkem)získat.Když budu mít v ŽL nebo OR např. "stavebnictví",asi nebudu moct obchodovat s tanky,že.
0/0
19.8.2005 11:21

babacek

Vyvlastňování.
Dálnice jsou bezesporu nutné.Jen aby schválením pro dálnici nevznikl precedenc pro vyvlastňování dalších pozemků a nemovitostí.
0/0
18.8.2005 14:52

Qvark

Re: Vyvlastňování.
Nutná je především údržba silnic nižších tříd, ty jsou v katastrofálním stavu, prachy na to nejsou. Takže pak asi všichni budou jezdit jen po dálnicích, že ?
0/0
18.8.2005 23:06

babacek

Re: Re: Vyvlastňování.
V této zemi nejsou peníze na nic.Ale,dálnice jsou nutné aby se ulevilo právě takovým silnicím které jsou již přetížené na maximum.Ale já jsem kritizoval vyvlastnění nikoliv stavbu nebo nestavbu dálnic.
0/0
19.8.2005 6:39

________________________________

Re: Vyvlastňování.
precedenc podle vzoru kredenc
0/0
21.8.2005 11:49

irxx

je to magor
hele, to nechápu, proč paroubkovci tak nahrávají modrým ptákům? dnes to levice prosadí, ODS pak vyhraje volby , jak Pilát Pontský si ruce umyje, ale zákon použije s klidem a s hláškou já nic, já muzikant. Premiére, že by nějaká trafika?
0/0
18.8.2005 14:46

inedible

FUUUUUUJ!!!!
plna vlada stbaku a ted tohle :(
0/0
18.8.2005 14:40

vver440

a co znárodňování?
už začne?
0/0
18.8.2005 14:29

strycek_Pompo

Re: a co znárodňování?
Jestli budou mít po volbách ČSSD a KSČM dost poslanců na sestavení koalice, tak za rok touhle dobou.
0/0
18.8.2005 14:34

rosco

Re: a co znárodňování?
..už začlo s IPB a za asistence koho??? NO PŘECE POLICIE ( Grosstapa )!!!!!!
0/0
18.8.2005 14:57

Kleki Petra

Nebylo by lépe upravit občanský soudní řád
a jednací řády soudů tak, aby soud o odvolání proti rozhodnutí o vyvlastnění musel rozhodnout v nějaké zkrácené lhůtě? No jo. Já vím. Jsem naivní fantasta. A v mém věku.
0/0
18.8.2005 14:23

velkorypal

Re: Nebylo by lépe upravit občanský soudní řád
já jsem také na-i-vní, ale u mě je to mládím! ale za poslední rok jsem se naučil jedno, právo které si neuhájím sám, mi nikdo nedá, ani soud ani PČR, ani nikdo! zákony mě nepomůžou.
0/0
18.8.2005 15:01

Ahasver

Re: Nebylo by lépe upravit občanský soudní řád
To by šlo, ale když se soudu nebude chtít, tak stejně nerozhodne řád neřád. Nějaká sankce proti tomu? V žádném případě, mohlo by to přeci ohrozit nezávislost soudů :-)
0/0
18.8.2005 15:03

Logic

Pozor na ne ! :)
Dejte pozor, aby se treba takovej pan ministr Paroubek nerozhodl, ze chce na chalupu dalnici...pak vas necha osprchovat vodnim delem a hezky vynest kordonem policajtu a stavba (bourani) muze zacit :-)))))
0/0
18.8.2005 14:18

celtic

kdyby lidi nebyli hovada
, tak podobný zákon není třeba. Slušný člověk zákon nepotřebuje, ale hovada se musejí regulovat...
0/0
18.8.2005 14:17

4omega

Re: kdyby lidi nebyli hovada
Slušný je každý, kdo souhlasí s vládními záměry naší svobodné socialistické republiky
0/0
18.8.2005 14:18

strycek_Pompo

Re: kdyby lidi nebyli hovada
Slušný člověk drží hubu a krok a když stát chce jeho barák, tak mu ho rovnou daruje a ještě zaplatí náklady na jeho zbourání.
0/0
18.8.2005 14:20

celtic

Re: Re: kdyby lidi nebyli hovada
To není ten případ....jde o to, aby nějakej vychcan nepožedoval za hektar pole 100 miliard...třeba, nebo aby zablokoval výstavbu dálnice třeba do Ostravy atp.
0/0
18.8.2005 14:22

strycek_Pompo

Re: Re: Re: kdyby lidi nebyli hovada
Takovej pozemek už jde vyvlastnit i teď a bez zákona. Se zákonem se z toho ale stane nebezpečný pravidlo.
0/0
18.8.2005 14:36

drevak_patlak

Re: Re: Re: kdyby lidi nebyli hovada
A to právě není. Jak píše kolega o kus vedle, už dneska je znárodnění možné. Navrhovaný zákon dává státu a jeho neschopných úředníků do rukou zbraň, jak stavět fakticky načerno, bez stavebního povolení a proti vůli občanů. Ti sice mohou podat žalobu, ale ta nebude mít odkladný účinek. Než se soud rozhoupe a rozhodne (a třeba i ve prospěch občana), bude tu dálnice dávno stát. A jen při stavbě dálnic už bylo pěkných pár úseků, o které se vedly žaloby jak s majitely pozemků tak např. s ekology a kterým soud dal nakonec za pravdu (nedávno např. na D8). Osobně si myslím, podobný zákon do právního státu nepatří a doufám, že opět neprojde. Spíš se poslanci měly snažit urychlit naše soudy, pak by nebylo možné stavby téměř nekonečně blokovat.
0/0
18.8.2005 15:57

Iridium

Re: Re: Re: Re: kdyby lidi nebyli hovada
Největší problém dálnic je výstavba tzv salámovou metodou. Povolení se získá na bezproblémové úseky, postaví se to z obou stran až k problémovému a řekne se: A to jsme jako stavěli zbytečně?" Myslím, že důležité je hlavně to, aby majitel dostal dobře zaplaceno. kdyby za mnou někdo přišel, že chce koupit můj pozemek na dálnici a dá mi úřední cenu 2,9 za metr, tak ho pošlu někam.
0/0
19.8.2005 9:21

Ruda Pivrnec

Hmm...
Nelíbí se mi, že odvolání nemá mít odkladný účinek. Což takhle při vyhraném soudním sporu požadovat odstranění stavby a uvedení pozemku do původního stavu?
0/0
18.8.2005 14:14

4omega

Re: Hmm...
To je přece samozřejmé, to se tam ani nemusí psát....   Přijedou bagry a udělají ti na zahrádce ještě větší bordel, než tam byl
0/0
18.8.2005 14:17

4omega

A je to v prd*li...
14:00 - Ústavní soud uznal hraběte Salma československým občanem. Jeho dědicům se tím otevřela cesta k uplatňování nároků na 7000 ha pozemků na Blanensku.
 
 
Moravský kras je v hajzlu
0/0
18.8.2005 14:14

celtic

Re: A je to v prd*li...
Je to v pořádku....komu už věřit, když ne ústavnímu soudu
0/0
18.8.2005 14:18

4omega

Re: Re: A je to v prd*li...
To je jedno..já nerozporuji rozhodnutí soudu, ale tu skutečnost, že k tomu došlo....ach jo....
0/0
18.8.2005 14:19

celtic

Re: Re: Re: A je to v prd*li...
a teď si Salmovci vybagrují Moravský kras a odvezou si ho na přívěsu do západního Německa...
0/0
18.8.2005 14:24

Ahasver

Re: Re: Re: Re: A je to v prd*li...
Macochu taky?
0/0
18.8.2005 15:05

drevak_patlak

Re: A je to v prd*li...
Já bych nebyl takový pesimista. Památky, které se dostaly do rukou původním majitelům, jsou obvykle udržované daleko lépe, než ve státních rukou. Dobré příklady mohou být např. zámky v Nelahozevsi a Mělníku, hrad Houska atd. Srovnáí na druhé straně např. Jezeří, které stát prakticky neudržuje a nebýt hrstky zájemců, už by pravděpodobně spadlo. Špatné příklady soukromého vlastnictví už tu taky byly (třeba babiččino údolí), ale jsou to výjimky.
0/0
18.8.2005 16:00

jack_rupnick

.
poslancům bych vyvlastnil jejich lidská práva. pro zájem většiny :))
0/0
18.8.2005 14:13

eslika_z

dalnice v chranene krajinne oblasti
Pokud ta blbost opravdu projde, tak jsem zvedava, kdo zabrani stavbe dalnice Liberec-Jicin v CHKO Cesky raj, proti ktere bojuji vsechny obce a mesta v Ceskem raji, ale kterou prosazuji panove a damy z Liberce a krajskeho zastupitelstva s oduvodnenim, ze to kraji prinese penize ze statni pokladny. To, ze to totalne znici raz krajiny a tim padem odradi turisty, coz bude mit za nasledek dlouhodobe snizeni prijmu z turistiky nikoho nezajima. Hlavne aby se neprosadila jizni varianta dalnice vedouci vice mene pres pole, avsak jiz ve stredoceskem kraji, tudiz bez rychlych prijmu pro libecerky kraj.
0/0
18.8.2005 14:13

strycek_Pompo

Re: dalnice v chranene krajinne oblasti
No to je jednoduchý. Než bude rozhodnuto o výjimce ze zákona pro stavbu v CHKO, tak budou silničáři stavět jen k jejímu okraji a pak řeknou, že už proinvestovali strašnejch miliard a teď se to už dokončit musí. Takhle už dopadlo Český středohoří.
0/0
18.8.2005 14:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.