Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nad pádem letadla se vznáší řada otazníků

V aténské márnici hledají lidé od pondělka své rodiny a děti mezi mrtvými z kyperského Boeingu 737, který se v neděli proměnil v mrazivou "létající rakev". V Evropě hledají experti vysvětlení příčin neobvyklé katastrofy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

4omega

Ach jo....
13:35 - Na západě Venezuely se zřítilo letadlo. Podle tamních úřadů bylo na palubě 152 cestujících. Bližší podrobnosti zatím nejsou známy.
0/0
16.8.2005 13:51

pepe999

Videl bych to
na Muldera a Scullyovou. X-Files. :-)
0/0
16.8.2005 13:00

Tokamak

Re: Videl bych to
je to cely nejaky divny, docela se divim, ze uz to FBI davno nepredali, David mozna nema cas :)
0/0
16.8.2005 13:43

6459

Je divné...
Celá tahle katastrofa je zvláštní, slyšela jsem názor, že kdyby v letadle mrzlo a bylo -50 stupňů a sto lidí, třeba jen jednou vydechlo, okamžitě by se orosila okénka, voda by zamrzla a do letadla by okénky nebylo vidět, jak je tedy možné, že piloti stihaček popisovali vnitřek letadla.
0/0
16.8.2005 11:46

klv

Re: Je divné...
podobných ptákovin ještě uslyšíš
0/0
16.8.2005 11:52

6459

Re: Re: Je divné...
Možná je to ptákovina, lae když se nad tím zamyslíš, něco na tom je. Když máš v autě zimu a vydechuješ teplý vzduch, okénka se ti taky orosí a v -50 by byl div aby to nezmrzlo. Teorií je opravdu hodně, až moc, ale na každé je něco, co ji zpochybňuje.
0/0
16.8.2005 11:56

klv

Re: Re: Re: Je divné...
mysli, proč se ti orosí skla, protože jsou studená, naopak v tom letadle byla uvnitř teplá, tzn, veškeré vodní páry se zkondenzovaly v proudu ledového vzduchu ne na povrchu
0/0
16.8.2005 12:00

6459

Re: Re: Re: Re: Je divné...
Tak jo, rozmluvili jste mi to, ale nevysvětlíš mi, že v -50 stupních byla okénka v letadle teplá, to byl asi omyl, ne.
0/0
16.8.2005 12:06

Kleki Petra

Re: Re: Re: Re: Re: Je divné...
Okénka jsou dvojitá, vlastně sendvičová. Takže ta vnitřní byla teplá určitě, aspoň zpočátku, a v době dostatečného vychladnutí už na nich zase nemělo co konenzovaz, protože buď měli pasažéři masky, nebo vdechovali ledový vzduch a rozhodně nevydechovali páru.
0/0
16.8.2005 12:09

6459

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je divné...
Já vím, jak vypadají okénka v letadle, včera jsem přistála. Možná máš pravdu, ale pokud je z obou stran okénka -50, tak musí být chladná za chvilku. Podle článků v novinách mohli lidé v téhle teplotě přežít i pár minut a někteří žili až do pádu. Je ale asi pravda. že v -50 se pára v led promění okamžitě, takže by se okénka neorosila. Díky za vysvětlení.
0/0
16.8.2005 12:14

klv

Re: Re: Re: Re: Re: Je divné...
uvnitř samozřejmě ano, dovedeš si představit že okénko má stejnou teplotu jaká panuje venku, - 50, stačilo by se ho doknout a okamžitě by ti přimrzla ruka, nehledě na to že by okénka fungovala jako velmi výkoný výparník mrazáku, uvnitř letadla, okénka uvnitř mají stejnou teplotu jaká tam panuje při letu
0/0
16.8.2005 12:12

Maveric

Re: Re: Re: Je divné...
přiměr s poměry v autě je naivní, oproti situaci v autě dojde v letadle při dekompresi ke skokové změně včech tří stavových veličin plynu, resp. vzduchu, jistěže dojde k okamžitému vysrážení vodních par ale oproti automobilu nejen v důsledku poklesu teploty ale také i tlaku vzduchu, v letadle se zkrátka vytvoří umělý mrak, který je ovšem vyssát vzápětí netěsnostni, které náhlou dekompresi způsobily, prostředí uvnitř letadla se srovná s prostředím vně letadla stejnou rychlostí jakou proběhla dekomprese...tedy většinou velmi rychle, při větším otvoru, nebo větším množství malých otvorů - rychlostí vichřice...vodní páry se nevysráží na vnitřních stěnách neboť jsou odsáty mimo trup 
0/0
16.8.2005 15:37

Rosomak

Re: Je divné...
Při -50° se okénka neorosí. Vodní pára se okamžitě mění na led po vydechnutí. Kromě toho měla většina masky, takže kudy by ta pára šla? Kromě toho letadlo kroužilo, a za tu dobu se vždy ohřála jedna strana od sluníčka, takže by se led vypařil. Zajímavé ale je, že po provedených pitvách někteří lidé prokazatelně žili v době nárazu. Takže to byli ti, co měli nebo neměli masky? (Kyslík je v maskách distribuován po dobu 15 minut).
0/0
16.8.2005 11:59

Tokamak

Re: Re: Je divné...
pravda, taky si vzpominam, ze poked se v - 15 dostanu do auta, tak uz se okynka nerosej, poud do toho letadla primo nefoukalo, tak tam ale asi -50 nebylo, horsi byl ten nizkej tlak, ale je mozny, ze par trenovanejsich jedincu to cca jednu hodinu prezilo a zacali se probirat, kdyz autopilot zahajil sestup, ale zatim nikdo moc nevi co se presne stalo a jak to tam vypadalo, pokud budou v pohode cerny skrinky, tak se z toho da docela dost zjistit
0/0
16.8.2005 12:19

6459

Re: Re: Re: Je divné...
Nízký tlak by teoreticky přežít mohli, ale já stále nechápu poslední novinky - žluté zmrzlé mrtvoly a do toho lidi, kteří zepřeli při pádu. Jediné, jak si to umím vysvětlit je, že zemřeli po nějaké ráně ještě před tím, než ostatní začali umrzat. Jenže takový náraz by poslal letadlo dolů okamžitě a piloti stihaček tvrdili, že letadlo bylo v pořádku (aspoň na pohled).
0/0
16.8.2005 12:23

MadHawk

Re: Re: Re: Re: Je divné...
Já si myslím Michaelo, že nebyla v letadle díra, takže teplota klesala postupně a někdo dokázal přežít. Těžko říct ce se doopravdy stalo - čas ukáže možná
0/0
16.8.2005 12:38

Smil

SMS
Bylo jasne ze SMS je podvrh, napsat SMS pasazer stacil a pilot staci jen zmodrat? Je jasne ze toto zustane hodne dlouho nevysvetleno. Zajimave by bylo jestli se naslo telo kapitana a hlavne kde se naslo?
0/0
16.8.2005 11:09

orkrist

Re: SMS
Co když to byl horolezec, který už měl za sebou pár osmitisícovek?
0/0
16.8.2005 11:51

klv

Re: Re: SMS
horolezec se aklimatizuje postupně, prudký pokles tlaku , nevydrží nikdo
0/0
16.8.2005 11:54

orkrist

Re: Re: Re: SMS
Je otázka, jestli ten pokles prudkým, nebo hodně pozvolný...
0/0
16.8.2005 11:57

klv

Re: Re: Re: Re: SMS
kdyby byl pozvolný, upozornilo by piloty zařízení co hlídá tlak v kabině že se něco děje a oni by měli čas něco udělat, jen prodký pokles tlaku způsobí že nestačíš zareagovat, jinak ty masky předpokládají aspoň určitý minimální tlak v okolí, žádná maska ti ve výšce 10000 m nepomůže protože se prostě nenadechneš 
0/0
16.8.2005 12:04

orkrist

Re: Re: Re: Re: Re: SMS
Je to všechno nějaké divné...
0/0
16.8.2005 13:24

Maveric

Re: Re: Re: Re: Re: SMS
mýlíte se při přetlakovém dýchání není problém s nadechnutím ale spíše s výdechem...kyslík proudí z masky pod vyšším tlakem, (musí, jinak by se neměl šanci dostat přes plíce do krve) než který Vám tlačí na hrudní koš - z okolí...bohužel fyziologický rytmus nádechu a výdechu, který probíhá automaticky od doby Vašeho narození není na takové poměry zvyklý ...musíte se soustředit na výdech...a je zde jistě řada jiných problémů na úrovni plícních sklípků - plicní embolie, rozedma plic aj.
0/0
16.8.2005 15:48

6459

Re: SMS
Nemusel to být podvrh. Sice nechápu, jak je možné, že pilot zmodral a cestující stihl ještě nacvakat zprávu, ale při dopadu letadla na zem také našli zmrzlé lidi a u minimálně 6ti prokázali, že žili až do pádu. Zkus si vzít mobil, jít někam, kde není signál a odeslat zprávu. Nevím, jak tvůj mobil, ale můj odesílá zprávu tak dlouho, než najde signál (zatím max 5 min, pak našel signál).
0/0
16.8.2005 12:03

klv

Re: Re: SMS
podvrh to byl , toho kluka už dokonce zadrželi
0/0
16.8.2005 12:05

6459

Re: Re: Re: SMS
Zadrželi ho proto, že jeho bratranec nebyl na seznamu cestujících. Když jsem slyšela, jak dlouho ho scháněli a jaké nejasnosti ten seznam prováděli, nejsem si jeho obsahem vůbec jistá. Jeho bratranec mohl být v letadle ale na seznamu už ne. To prokáží asi až identifikace všech mrtvých.
0/0
16.8.2005 12:09

klv

Re: Re: Re: Re: SMS
nakonec je to možné ,
0/0
16.8.2005 12:14

6459

Re: Re: Re: Re: Re: SMS
Dík za uznání. Na Kypru v tom všem mají stejně strašný zmatek, stát se to někde jinde, seznam cestujících je znám okamžitě, jen by ho nezveřejnili kvůli rodinám mrtvých, ale rozhodně by hned přesně znali počet dětí na palubě a podobné věci.
0/0
16.8.2005 12:17

Rosomak

Pravděpodobný scénář
Klimatizace mohla topit, ale mohl pomalu klesat tlak. To lidi i piloty uspávalo, že někteří z nich si po zpuštění alarmu nestačili ani nasadit masky. Zatím všechny scénáře hovoří o prudké dekompresi, ale ne o pomalé a postupné. Také je otázkou, jak zareagují čidla na tak pomalou ztrátu tlaku. Díky šlendriánu obsluhy nebyl naplněn odpovídající kyslík, ale oxid dusný. Rajský plyn – N2O – Smíšen s kyslíkem vyvolává krátce po vdechnutí opojný bezbolestný stav. Používá se ke krátkodobým narkózám. Při vdechování z lahve může dojít ke spálení dýchacích cest mrazem, který vzniká při rychlém odpařování oxidu dusného. To by vysvětlovalo nelogické chování pilotů. Po 15 minutách byl konec pro cestující, piloti přežili jen kapku déle. Díky účinku rajského plynu byli v pohodě a neuvědomili si nebezpečí. Dále pak letadlo muselo být sestřeleno, protože průběh letu neodpovídá vlastnostem autopilota a tomu, že nejdříve kroužilo nad určitou oblastí. Ale politicky je neprůchodné toto zveřejnit.
0/0
16.8.2005 11:03

Frank Drebin

Re: Pravděpodobný scénář
Tak tak to tedy bylo.
0/0
16.8.2005 11:08

Kleki Petra

Re: Pravděpodobný scénář
Autopilot po přletu k  bodu, k jehož dosažení byl naprogramován, začne nad ním kroužit až do okamžiku, než dostane další příkazy nebo je vypnut. A cílová oblast není nikdy nad letištěm, ale v dostatečné vzdálenosti nutné k tomu, aby bylo podle pokynů ze země možné manévrovat na přistání ze správného směru a na správnou dráhu, protože tyhle věci nejsou jasné až do momentu navádění (směr větru, výška mraků, hustota leteckého provozu atd.).
0/0
16.8.2005 11:12

Ronnie_W

Re: Re: Pravděpodobný scénář
cílová oblast byla nad athénami, proto není nemožné, že ho sestřelili ještě dříve, než tam doletěl. Možná museli zvolit menší zlo.
0/0
16.8.2005 15:59

mirek_x

Re: Pravděpodobný scénář
to mi neprijde realne, ten zacatek s "pomalym a nepozorovanym" ubytkem. Ten system, resp. algoritmus, musi byt, IMHO, nastaveny tak, aby kvalitne reagoval v pripade rychleho poklesu tlaku. Tzn. musi "vyhodit" nahubky "dlouho" pred tim, nez poklesne cel;kovy tlak pod hranici kdy je clovek schopen reagovat - tzn. na tlak v cca 5000m Spise mi to prijde na moznou kombinaci nekolika problemu - pokazena klima distribuuje po palube nejake jedovate zplodiny, ktere vsechny umrtvi a pak odejde uplne, coz provazi pokles tlaku (klima je nejspis soucasti systemu vzduchotechniky, kterou muze vzit ssebou) a teploty - 2 hodiny v te vysce bez klimatizace. Autopilot byl lajdacky nastaveny na konec trati "nekde" v cilove oblasti, s tim, ze pak pilot prevezme rizeni a vizualne doleti na misto -> a) jelikoz ale nikdo rizeni neprevzal, autopilot doletel na "konec" trasy a tam presel na krouzeni. Doslo palivo a spadnul.Horely zbytky paliva. b) F16 mechanicky (blizkym pruletem, proudem vlastnich spalin do
0/0
16.8.2005 11:18

mirek_x

Re: Re: Pravděpodobný scénář
... motoru 737 ....) ovlivnila prubeh letu tak aby "probrala" posadku - autopilot se automaticky vypnul a za velkeho houkani v kabine to napalil do zeme. Ale jsou to jen dalsi domnenky a spekulace.
0/0
16.8.2005 11:21

Rosomak

Re: Re: Re: Pravděpodobný scénář
Autopilot se sám nevypne. Přečti si něco o tom. Někdo musí zmáčknout A/P na kniplu nebo na voliči na palubce.
0/0
16.8.2005 11:54

vojta_ze_mlejna

Re: Pravděpodobný scénář
... Po 15 minutách byl konec pro cestující, piloti přežili jen kapku déle. Díky účinku rajského plynu byli v pohodě a neuvědomili si nebezpečí...
 
Ano. A proto v pilotní kabině okolo mrtvých členů posádky skotačili cestující ?
0/0
16.8.2005 12:02

monstrum

Doporučuji létat vzducholodí.
Nedávno jsme viděl dokument o tom jaký komfort byl na palubě vzducholodě. Relativně volný pohyb, jídelna, záchody, kajuty pro cestujcí jako na lodi, bezhlučný a bezvětrný let (mimo vrtule, bezvětrný znamená, že se vzducholoď pohybuje rychlostí větru, takže cestující žádný vítr nevnímají).
Mylsím, že bychom se měly vrátit k vzducholodím.
0/0
16.8.2005 11:00

80E-seven

Re: Doporučuji létat vzducholodí.
hindenburk nechava pozdravovat :-))))
0/0
16.8.2005 11:01

leonel

Re: Re: Doporučuji létat vzducholodí.
odkud?
0/0
16.8.2005 11:02

80E-seven

Re: Re: Re: Doporučuji létat vzducholodí.
naposled z ameriky. ale to uz je davno. vygoogluj si to HINDENBURG
0/0
16.8.2005 11:06

80E-seven

Re: Re: Re: Re: Doporučuji létat vzducholodí.
http://www.nlhs.com/tragedy.htm
0/0
16.8.2005 11:08

klv

Re: Re: Doporučuji létat vzducholodí.
co se tak vrátit ke stroji bří. Wrightů a každý pasažér sobě pilotem, to bude vzrůšo
0/0
16.8.2005 11:52

Rosomak

Re: Doporučuji létat vzducholodí.
Ano, plněných vodíkem a kouření na palubě povoleno.
0/0
16.8.2005 11:04

orkrist

Re: Re: Doporučuji létat vzducholodí.
A když by se naplnila héliem?
0/0
16.8.2005 11:56

Frank Drebin

Re: Doporučuji létat vzducholodí.
Já bych doporučoval, vrátit se rovnou na stromy.
0/0
16.8.2005 11:06

TyMeTaky

Re: Doporučuji létat vzducholodí.
Brzy jsme zanechali Varsavu (?) daleko pred sebou...
0/0
16.8.2005 15:24

Cryss

Autopilot...
Já si nemůžu pomoct, ale díky filmu "Připoutejte se, prosím" si autopilota představuju jako nafukovací figurínu v kabině... Já vim že tahle událost není srandovní, ale já se stejně musím smát vždycky když slyším slovo autopilot...
0/0
16.8.2005 10:50

blue_velvet

Re: Autopilot...
No jo, jenze ten musel byt prubezne dofukovan. Treba kdyz letuska umdlela presel na krouzeni :-)
0/0
16.8.2005 12:08

srst

ví někdo, zda
lze autopilota ovládat z řídící věže?
0/0
16.8.2005 10:47

Kleki Petra

Re: ví někdo, zda
Prý ne.
0/0
16.8.2005 10:50





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.