Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Soud zkomplikoval výstavbu jezů na Labi

Ústavní soud v Brně zrušil část zákona, která zjednodušovala výstavbu jezů na Labi. Norma totiž označila vybudování jezů, které by usnadnily celoroční lodní dopravu, za veřejný zájem. Podle soudců ale nemůže zákon stanovit, co je a co není veřejným zájmem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Blijko

-
0/0
15.7.2005 12:54

Vifon

Ekoteroristy bych nasadil na výstavbu jezů!!!
0/0
14.7.2005 17:01

Milkman_Dan

Re: Ekoteroristy bych nasadil na výstavbu jezů!!!
Castecne s tebou sice souhlasim, nicmene je potreba se v techto kauzach podivat na podstatu problemu. V tomto pripade je to vyuziti lodni dopravy v Ceske republice. Tzn. jak je vyuzivana (mizive), jake jsou odhady na jeji vyuziti po vystavbe jezu (nevim), existuje nejaka nezavisla studie???, jak se vystavbou 1 jezu zvysi splavnost Labe (dost pochybuji o tom, ze jednim jezem se zajisti celorocni splavnost...) a konecne zda je kvuli tomuto megalomanskemu projektu nutno likvidivat prirodu kolem Labe. Pokud je mi znamo, v soucasne dobe je splavnost Labe dost miziva, lodni doprava skomira a muze byt dost dobre nahrazena dopravou zeleznicni.... Osobne nevim, jestli tento projekt ma nejaky prakticky dopad pro obyvatele CR....
0/0
15.7.2005 10:10

drevak_patlak

Re: Re: Ekoteroristy bych nasadil na výstavbu jezů!!!
Jeden jez určitě nezaručí celoroční splavnost, to by se musela udělat přehrada... O nezávislé studii nic nevím, ale existují statistiky. Např. ve 2. polovině 19. století se po Labi přepravovalo cca 4-8 miliónů tun ročně, v 90. letech 20. století už to byl jen 1 milión tun. A v té době bylo jezů na Labi jen pár... Další zajímavý údaj je ten, že začátkem 90. let, kdy bylo extrémní sucho a po většinu roku bylo Labe nesplavné, bylo převezeno více zboží než v roce 1997, kdy bylo naopak vody dost (povodně tehdy na Labi neřádily).
Vylepšení splavnosti Labe se dá zajistit mnohem ekologičtěji a levněji než výstavbou jezů, stačilo by mírně prohrábnout dno v kritických úsecích.
0/0
15.7.2005 14:12

drevak_patlak

Velmi správně
To je dobře. Tento paragraf byl do zákona vložen zcela záměrně, aby bylo možné vystavět jezy na Labi bez řádné procedury, tj. např. i bez ohledu na životní prostředí. Jednoúčelový zákon, podpořený navíc betonovou lobby rozhodně nebyl dobrý.
Jezy na dolním Labi jsou velká ptákovina za hodně peněz, doufám, že se nepostaví nikdy. Z hlediska ekologického je tato část Labe jediná téměř původní, nezkanalizovaná, což mj. umožňuje lepší proudění vody. Poté, co přestaly chemičky v Lovosicích, Neratovicích apod. vypouštět odpady do Labe, se voda v Labi opět vyčistila, dá se v ní koupat a vrátili se sem např. bobři, volavky, říční škeble a další chráněné a vzácné druhy zvířat i rostlin, které potřebují proudící vodu a výstavbou jezů by byly opět vyhubeni.
0/0
14.7.2005 15:20

drevak_patlak

Re: Velmi správně
Pokr.:
Výstavba jezů navíc nepřinese moc užitku, zejména proto, že Labe v dále v Německu je splavné podobně a Němci žádné jezy nechystají. Taktéž množství převezenéh zboží rok od roku klesá a to bez ohledu na množství splavných dní. Největší konkurencí je modernizovaný železniční koridor, který nabízí rychlejší přepravu za srovnatelnou cenu. Jeho kapacita je navíc ještě zdaleka nevyužita. Dokončení dálnice D8 také pravděpodobně lodím odlehčí.
Jinak plánovaná varianta s jedním jezem v Děčíně je celkem výsměch právu. Plánovaný jez má ležet kousek od zamítnutého ve Žlebu, v podstatě jde o původní projekt, pouze okleštěný o jez v Březně. Je vidět, že betonová lobby se nechce plánovaných miliard z rozpočtu jen tak lehce vzdát.
0/0
14.7.2005 15:24

sachista

Re: Re: Velmi správně
Ja tomu asi nerozumim. Misto toho aby se ekologove zaradovali, ze se zvysi kapacita nejekologictejsi dopravy, tedy lodni, tudiz se odlehci dalnicim a zeleznici tak volaji do boje. Nejaka argumentace chranenymi zivocichy je zcestna, protoze ty tam ziji sotva par let, co se vratili po komunistickem masakru na zivotnim prostredi, a ja nevidim duvod, proc by si nezvykly u reky, ktera nevysycha. Ostatne silna rozstristenost ekologickych aktivistu je znama. Nenni to tak davno kdy jeste bojovali proti zeleznicnim koridorum, nyni blokuji vystavbu D8 pricemz ale svolavaji do boje za vesnice bez nakladni dopravy... achboze lidi, co vlastne chcete?
0/0
14.7.2005 16:02

Pavelpod

Re: Re: Re: Velmi správně
a vybetonujem planetu, ať to stojí co to stojí :-) ...
0/0
14.7.2005 16:22

TyMeTaky

Re: Re: Re: Velmi správně
O tom, ze by lodni (ricni) doprava byla nejekologictejsi lze s velkym uspechem pochybovat.
Chytrakum jako jsi Ty, asi nedochazi rozdil mezi tekouci vodou, a stojatou...
0/0
14.7.2005 18:52

drevak_patlak

Re: Re: Re: Velmi správně
Lodní doprava je nejekologičtější jen do té doby, než se v jejím jménu jedinečné životní prostředí likviduje a navrch za těžké miliardy.
Že se vrátili vzácní živočichové je malý zázrak a buďme rádi za to. Jinak Ti živočichové potřebují zejména tekoucí vodu a ta pochopitelně po výstavbě už moc téci nebude.
0/0
15.7.2005 1:53

Vifon

Re: Re: Velmi správně
Pojď to vykládat k nám do Děčína, na 100% dostaneš přes hubu!!
0/0
14.7.2005 17:03

TyMeTaky

Re: Re: Re: Velmi správně
Decin: to znamena jako DEvky a CINani?
0/0
14.7.2005 18:53

Vifon

Re: Re: Re: Re: Velmi správně
Jsi mimo, děvky jsou v Dubí, číňany tu taky nemáme, jen Vietnamce a pak pár debilů z Arniky, infantilní dětí země a neduživé hnutí duha!
0/0
14.7.2005 19:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.