Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Úředníci poslali ženě 3,5 milionu. Omylem

Pořádné chyby se dopustili úředníci krajského úřadu Jihomoravského kraje. Protože odevzdali do banky špatně vyplněný formulář, odešlo tři a půl milionu korun z krajské pokladny na zcela špatný účet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Michalll

ta utrácející by byla v regulerní zemi již
ve vazbě, využití omylu je stejně trestný čin, jako cokoliv dalšího...bohužel nastavení praxe u nás je spíše pro organizovaný zločin a tak i na někoho náhodného občas něco zbyde.....
0/0
14.7.2005 16:32

jajaja00

Re: ta utrácející by byla v regulerní zemi již
Netvrdím, že nemáš pravdu, ale že"využití omylu je stejně trestný čin" slyším prvně. Ona nemá povinnost zkoumat, kdo jí poslal peníze. A ještě má právo se dohodnout na VÝŠI TERMÍNECH splátek.
0/0
15.7.2005 18:19

jajaja00

oprava - doplněk:
... že v tomto případě "využití... VÝŠI a TERMÍNECH
0/0
15.7.2005 18:21

Tipata

Super
ja teda nic k tomu, ze pani zacala utracet, ci to byla chyba urednika. ja mam jen radost, ze u nas v Kyjove budeme mit nove kanaly. Jeste tak zacit budovat byty a mozna jim tam nekdo mlady zustane.
0/0
13.7.2005 19:33

babacek

Re: Super
Kanálem se začíná protože je nutné první ubytovat sociálně slabé.Byty pro zazobance přijdou později.
0/0
14.7.2005 5:26

Trencherman

†††
Nechci tady nijak moralizovat, ale musím říci, že pokud by se mi na účtu objevila libovolně vysoká částka, o jejímž původu mi není nic známo, sám bych se dotázal banky o co jde. Začít takové peníze utrácet může jen člověk s velice nízkým právním vědomím, zloděj, nebo dement.
0/0
13.7.2005 15:02

babacek

Re: †††
Ano.Vždyť jem řekl,že je to otázka etiky.
0/0
13.7.2005 16:12

maudite

Re: Re: †††
Ja bych rekl, ze je to diky tomu, ze polovina naroda bere socialni davky. DOna byla urcite dny predtim  na socialce zadat o podporu a tam ji rekli, ze jeji zadost zvazi a rozhodnutou castku ji zaslou na ucet. :)
0/0
13.7.2005 17:11

Michalll

Re: †††
stát jako maska pro organizovaný zločin to ovšem vidí jinak, tento typ kriminality si oblíbili již komunisté, stát jim byl jen maskou, k dokonalosti jej dovedla StB a pohrobci neumění ani je nenapdane nic jiného....
0/0
14.7.2005 16:34

jirkazz

Prijemce to musi vratit
Prijemce to dokonce musi vratit sam,  nejen kdyz ho na to banka resp. platce upozorni. Uz si na ten pripad poradne nepamatuju, ale byla z toho tusim podminka (za podvod?).
Jedine by sla uplatnit dobra vira - cekam nejaky prachy z pojistovny a oni mi misto cca. 50.000 poslou 80.000 Kc - toho si nemusim vsimnout. Nahodnych 1.000 Kc navic na soukr. uctu si taky nemusim vsimnout. Ale kdyz mi na ucet kde mam cca. 100.000 kc prijde 3.5 mega a ja zacnu divoce utracet, to se okecat neda.
A ruku na srdce - ted uz nasinec tech prikazu zadava tolik, ze je dobre, ze nahodny preklep na mobilu ci compu neznamena ze o penize prijde.
A nema mit cislo uctu nejaky kontrolni algoritmus jako RČ nebo cislo kreditky v USA? Pak se musel preklep udelat tak, aby to furt kontrolu splnovalo.
0/0
13.7.2005 15:00

Pocman

Re: Prijemce to musi vratit
Číslo účtu samozřejmě kontrolu má. Číslo se skládá z předčíslí (pokud existuje, bývá před pomlčkou) a komitenta (za pomlčkou), a kontrola se provádí pro každou část zvlášť. Takže pokud např. vynecháte předčíslí, kontrola projde, ale jedná se o jiný účet. A to byl tuším tento případ.
0/0
13.7.2005 15:37

babacek

Re: Re: Prijemce to musi vratit
Nevím jakým způsobem byla částka odesílána.Ale,je na mne abych údaje zkontroloval a to i několikrát.Já používam internetové bankovnictví kde je při zadávání platebního příkazu dvojí kontrola automatická.První údaje zadám pak pokračuji údaje se zobrazí opět pro kontrolu a pak teprve příkaz odešlu.Poté mne přijde potvrzující mail nebo fax podle toho kterou alternativu zvolím.A tak mohu opět údaje zkontrolovat a pokud došlo k chybě mohu platbu zrušit.
0/0
13.7.2005 16:20

jejkap

Re: Prijemce to musi vratit
No, to by u nas nesmel platit zpusob cislovani uctu z roku raz dva.
Jinde v Evrope (Francie, Nemecko) je samozrejme kontrolni cislo nebo dvojcisli.
0/0
13.7.2005 15:37

Pocman

Re: Re: Prijemce to musi vratit
Zdá se, že tady máme odborníka. Nechcete nás poučit o způsobu číslování u nás?
0/0
13.7.2005 15:50

babacek

Re: Re: Re: Prijemce to musi vratit
Já jsem nic nenapsal o nějakém způsobu číslování.Pláčete na špatném hrobě.
0/0
13.7.2005 16:21

Pocman

Re: Re: Re: Re: Prijemce to musi vratit
Ne ne, pláču správně, raději se podívejte, na který příspěvek jsem reagoval...
0/0
13.7.2005 16:32

babacek

Re: Re: Re: Re: Re: Prijemce to musi vratit
Bohužel,ale reakce přišla na můj mail.Tak jsem reagoval.
0/0
13.7.2005 17:00

babacek

Re: Prijemce to musi vratit
Víte já jsem se také před nějakým časem spletl v zadání.I když se jednalo o malou částku v porovnání z předmětnou.Ani banka se ve věci vrácení neangažovala a kdo částku přijmul mne neprozradila z odvoláním na bankovní tajemství. Příjemce mne nijak škodu nenahradil.Tak,že jsem utřel tak zvaně nos.
0/0
13.7.2005 16:10

zenon

Re: Re: Prijemce to musi vratit
Nevím co máte za banku, ale já posílal kakarádovi prachy na nějakou pojistu. Špatně mi nadiktoval číslo, takže to došlo někam ... Napsal jsem reklamaci, banka ji předala cílové bance, tak to vyřídila s majitelem účtu a za měsíc byly kačky zpět. Šlo o 2200 peněz ... Druhý případ, kdysi jsem neprozřetelně použil na internetu platební kartu a po 14 ti dnech mi různé subjekty vysály z účtu v dolarech asi 8000,- Reklamace, banka to pedala provozovateli kamert MasterCard, ti na to vlítli, zjistili podvodníky a šup, prachy byly zpět ;) Asi to chce být trochu více průbojný a mít ochotnější banku. Já mám eBanku
0/0
13.7.2005 17:16

babacek

Re: Re: Re: Prijemce to musi vratit
Bohužel,ale tato reklamace je časově omezena a většinou si toho člověk všimne až když příjemce částku urguje,že jí neobdržel.A pak již je většinou pozdě.
0/0
14.7.2005 5:23

RIV

Re: Prijemce to musi vratit
Ano čísla účtů v ČR mají definovaný formát předčíslí (délka max 6 znaky nepovinné) oddělené pomlčkou a zbylé číslo max délky 10 znaků. Kontrola tu, je v modulo 11, tj. kontrolní součet je dělitelný jedenácti. Předčíslí a číslo musí být současně v modulo 11, takže tento případe možný je, ale je to spíše náhoda než pravidlo :-)
0/0
13.7.2005 20:23

iuos

hmm
možná by se z toho mohla dostat, kdyby tvrdila, že je přijala v dobrý víře - stačí sehnat někoho, kdo má tolik peněz a domljuvit se s ním, že jí ty prachy měl poslat nebo tak něco
0/0
13.7.2005 14:59

babacek

Re: hmm
Ale,k takové situaci skutečně může dojít.Že budete čekat podobnou částku na váš účet a prostě si jen neověříte odesilatele.
0/0
13.7.2005 16:05

babacek

To není věc příjemce.
Pokud mne omylem někdo vyplatí větší čásku než mne přísluší je to jen otázka etiky nikoliv práva.Odpovědnost nese každá jednotlivá osoba a říká se tomu hmotná odpovědnost.Je mne líto,ale i kdyby paní utratila celou předmětnou částku uhrada spadá na bedra úředníka který bankovní tranksakci provedl.
0/0
13.7.2005 14:42

iuos

hmm
přesně tak - to je otázka zdravýmho rozumu případně slušnýho chování, a právo by se do toho nemělo míchat - vlastně je to stejný, jako když někdo něco ukradne - to je taky jeho blbsot, že to udělal (a udělal to stejně vědomě jako zadal ten platební příkaz), ale zloděje nejen, že (občas) lup vrátí, ale taky půjde sedět
0/0
13.7.2005 14:52

babacek

Re: hmm
Ano.Vždyť jsem napsal,že je to otázka etiky.
0/0
13.7.2005 15:58

iuos

hmm
já to pochoil - moje raeakce byla reakcí souhlasnou s tvojí reakci
0/0
13.7.2005 16:14

Trencherman

Re: To není věc příjemce.
Tak to tedy určitě není. Úředník (banka) možná tuto částku uhradí původnímu příjemci, ale vzápětí se může soudní cestou domáhat vrácení částky od nepravého příjemce. Člověk se v zásadě dopouští trestného činu (záleží na výši částky) i v případě, že si ponechá peníze nebo cennosti, které našel na ulici (zatajení nálezu nebo tak nějak).
0/0
13.7.2005 14:57

iuos

hmm
no a to je právě ta blbost zákona
0/0
13.7.2005 14:58

babacek

Re: Re: To není věc příjemce.
A jak budete postupovat když pokladní vám v obchodě vrátí větší častku než vám přísluší a vy si jí ponecháte.Namítnete,že je to jen částka malá.Ano je,ale za malé chyby se platí tak jako za velké.Nehledě na skutečnost,že částka mohla být tak zaslána např.do zahraničí a co pak.
0/0
13.7.2005 16:02

vver440

ta ženská to po........
měla ty prachy vybrat a hodit to na podvodníky s bankomatama
A eště chtít ty prachy vrátit
já bych to tak klidně udělal a dokažte to
a eště bych měl vepřovou radost z toho, že sem vokrad stát, nebo že se mi vrátilo něco, co sem do nenasytnýho chřtánu státu narval
0/0
13.7.2005 14:40

nobody99

pro informaci
Vážení, to před pomlčkou se nazývá předčíslí účtu.
0/0
13.7.2005 13:53

iuos

hmm
mylsím, že by se ten zákon měl opravit - když někomu řijdou peníze na účet, tak by se měl rozhodnout sám - jestli ej vrátí a nebo jestli jsi je nechá. banka by měla jen zajistit předání vzkazu od toho, kdo ty peníze poslal tomu, kdo je získal omylem - a to anonymně
 
za blbost se holt platí
0/0
13.7.2005 13:42

Trencherman

Re: hmm
Trval bys na tom i v situaci, kdy by ti stavební spořitelna poslala výsledek tvého pětiletého snažení, a spletla se v čísle účtu?
0/0
13.7.2005 14:47

iuos

hmm
ano. to by totiž byla chyba stavební spořitelny - a tudíž by za to nesla zodpovědnost - tak jako by byl škodej každej jednosttlivec, co blbě pošle prachy - tudíž by je musel psolat ještě jednou a správně, tak i právnická osoba by musela zadat příkaz k platbě znova a správně
0/0
13.7.2005 14:50

Trencherman

Re: hmm
Dobře, tak jiný příklad. Co kdyby ti rodiče poslali peníze na auto a spletli se v čísle účtu?
0/0
13.7.2005 15:04

babacek

Re: Re: hmm
Tak budu mít vstek.Ale,za chyby se hold platí.Někdy méně někdy více.
0/0
13.7.2005 16:14

iuos

hmm
nějak mne to nenechalo uložit příspěcvek, jak tak koukám, takže znova
 
pokud by mi rodiče poslali peníze na účet blbě, tak bysme měli ho*no všichni
0/0
13.7.2005 16:24

babacek

Re: hmm
Ano.:-)
0/0
13.7.2005 16:29

babacek

Re: Re: hmm
Uvědomte si,že banka bude muset nahradit pravému příjemci předmětnou častku.Tak,že nula od nuly pojde.Poškozen nejste vy,ale banka.
0/0
13.7.2005 15:56

babacek

Re: Re: Re: hmm
Ale,vždyť jsem nic jiného netvrdil.
0/0
13.7.2005 16:23

Spionator

Poslat na účet někoho dalšího
Kdybych byl na místě té žencké, poslal bych ty prachy na nejaký účet, který se od účtu Krajského Úřadu liší jen číslem před pomlčkou... pak bych tvrdil, ze to špatně "vytiskla technika"  
0/0
13.7.2005 13:10

Dr. Fe1

Dle zákoníku práce se hradí škoda do max. výše 3 platů
Z toho vyplývá že buď ten úředník bere 33,3 tisíc čistýho anebo někdo nesmyslně kecá.
0/0
13.7.2005 12:42

Helmut_Zazvorka_von_Troppau

Re: Dle zákoníku práce se hradí škoda do max. výše 3 platů
já myslím, že do výše 4,5 měs. platu.
0/0
13.7.2005 12:53

utanův stín

.
Úředník zaplatí od 2 do sta tisíc korun. Jo, jo. Na splátky, za tři až pět let, sice žádná sranda, ale na druhou stranu, mínus čtyři a půl průměrného platu a vyhazov to nebude. Takže vydělá... :-)
0/0
13.7.2005 10:47

pedr64

Re: .
Tak mě napadlo, že ta ženská měla napsat dopis ve smyslu, že tento omyl uznává, že peníze vrátí, ale protože je doba dovolených, nemá čas jít tuto transakci provézt a udělá to v "nejbližší" možné lhůtě. Peníze by ležely v bance a z těch 3,5 mega by takový měsíční úrok kolem 3 tisíc mohl být. Něco jako bolestné za starosti s úřady.
0/0
13.7.2005 10:53

utanův stín

Re: Re: .
Pokud mne paměť neklame, někdo takhle podnikal s omylem zaslanými 100 miliony. Po třech letech to sice musel vrátit, ale byl to prý nejlevnější úvěr. :-)
0/0
13.7.2005 10:57

Pavlik!

xxx
A teď si představte, že ta ženská musí zaplatit poplatek bance za to, že ji došly na účet peníze, potom je bude vracet, tak zas bude platiti za odeslání peněz. To by mě zajímalo, jestli jí to ten úřad proplatí.
0/0
13.7.2005 10:18

SocPredator

Re: xxx
Samozřejmě zaplatí to všechno ten, kdo udělal chybu. Na tohle zákon pamatuje.
0/0
13.7.2005 10:23

pedr64

Re: Re: xxx
zákon možná, realita je jiná. Mě poslala omylem Komerřní pojišťovna(dcera KB) do KB platbu dvakrát. Pak volala holka, ať jim to vrátím. S tím jsem souhlasil, ale protože jsem nechtěl platit za jednorázový pčíkaz, chtěl jsem, aŤ si to automaticky strhnou když je to v jedné bance, což ale nešlo. Tak jsem je nachal vydusit, poslat si tři další upomínky a pak ty pitomý 300 stejně zaplatil. Normální člověk ví, že nemuže užívat penize zaslané omylem, ale štve ho, že s tím má další výdaje a starosti, i když je vrátí.
0/0
13.7.2005 10:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.