Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Porucha odstavila jeden z gripenů

Jeden z prvních šesti českých gripenů nemůže létat. Vojsko připustilo, že mu nefunguje v důsledku několika závad displej. Zbylých pět strojů je údajně v pořádku. Tři gripeny měly problémy s navigací, už když je armáda v dubnu od Švédska přebírala.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Qwerr

redakce
může mi vážená redakce IDnes vysvětlit jaký je rozdíl mezi poruchou a nehodou? V odborné letecké terminologii je to dost podstatný rozdíl, jen se potvrzuje, že novináři IDnes nejsou odborníky ani ve svém oboru.Pod článkem jsou "vybrané nehody letounů JAS-39" je mezi nimi i porucha z 18.4.2005. Je z podivem jaké zprávy je je redakce ochotná prezentovat, bude se v souvislosti s Gripeny komentovat každá prasklá žárovka nebo spálená pojistka...?
0/0
8.6.2005 15:40

buhvol

-
Který pablb to zase psal?! "Se stíhačkami za desítky miliard korun, kterých si Česká republika pořídila na splátky celkem čtrnáct..." Z toho vyplývá, že jsme si je koupili...
0/0
8.6.2005 14:46

legionar

JSF vs. Gripen
pro Pavel di5 ("víš co to je JSF? Gripenům se tento program nového letounu nevyrovná..."). Kdybych měl rád silná slova, tak bych se Vás zeptal: "co to plácáte za nesmysly?". Ale jelikož silná slova rád nemám, tak mi jen dovolte Vám oponovat. Nejen z názvu nového projektu (Joint Strike Fighter) plyne skutečnost, že právě co se týče operačních schopností je JSF univerzálním strojem jak pro vzdušné síly tak pro námořní letectvo jako stíhací bombardér i jako stíhač! A to nejde jen o letové schopnosti, ale i použitelné zbraňové systémy! Konkurenční prototyp Boeing-u X-32 nebyl vybrán protože při demonstraci vertikálního vzletu a přistání měl jejich X-32B problémy a nedokázal splnit předepsané požadavky! Vyměnit za F/A-22? Nehledě na to, že ten je taky jen ve stadiu vojskových zkoušek a má ještě problémy (jeden spadl tuším vloni v prosinci) je to jiná třída! To je jako kdyby jste srovnával Porsche s Oplem Astro
0/0
8.6.2005 8:42

VLDX

Re: JSF vs. Gripen
Naštěstí ČR nepotřebuje JSF. Žádné F-22 Raptor prostě nepotřebujeme, musíme mít jen letadla pro ochranu našeho vzdušného prostoru, nějaký "stealth" systémy jsou nám k ničemu, pokud bychom ovšem nevedli politiku jako USA.
0/0
8.6.2005 10:22

legionar

Re: Re: JSF vs. Gripen
F-22-ka je tak drahá, že si ji budou moct dovolit jen Ti, kteří pořídili i předchozí typ F-15, ale souhlasím: pro nás nepotřebná. Ale pozor na omyl: schopnost "stealth" nepředurčuje zbraň jako útočnou! JSF by sice mohla přijít v úvahu i pro naše účely, ale má před sebou ještě dlouhou cestu. Jak jsem se zmínil včera, nemá smysl přít se dál o tom, který typ se měl pro ČR vybrat (jinak nevím, z jakých zdrojů čerpají informace všichni Ti, kteří ukazují F-16 jako nemoderní a horší než Gripen)! Jsem přesvědčen, že Gripen i přes všechny jeho možné neduhy a nevýhody nebyl zas tak špatný výběr, a proto by se kolem něj neměla budit hysterie To, že Gripeny zavedou do výzbroje i jiní, alespoň donutí SAAB urychlit a realizovat integraci dalších systémů, aby i Gripen dosáhl všech plánovaných schopností (Jakt, Attack, Spaning)!
0/0
8.6.2005 11:46

VLDX

Re: JSF vs. Gripen
Spíš mě zajímá, kdy hodlá naše armáda vyměnit zastaralé samopaly Vz.58 a nahradí je něčím co patří do 21. století, možná se opět nabídnou američané, kteří budou vyměňovat svoji řadu M16 za nové útočné pušky XM8 http://www.military.com/NewContent/0,13190,Gear_051104_XM8,00.html Spíš bych to viděl, že by naše armáda měla nakoupit řadu H&K G36 a opustit od nějakých vlastních vývojů variací na AK-47/74
0/0
8.6.2005 10:27

cejkis

Re: Re: JSF vs. Gripen
Není to tak dávno co jsem si stáhl z webu army.cz  plán reformy a někde v něm je i náhrada osobních zbraní. Zatím všichni preferují českého výrobce a sérii CZ2000 (automatická puška, lehký, težký kulomet)
A 9.spec. skupina nebo jak se to teď jmenuje má H&K SD9 s podzvukovým střelivem a jiné v porovnání s ostatními složkami nadstandartní zbraně.
0/0
9.6.2005 20:18

vaclavj1

Re: Re: Re: JSF vs. Gripen
Ta cena bude slusna a ta ybran nebude spatna, ale jestli by to obstala ve srovnani treba s G36 nebo Steyr AUG si nejsem uplne jisty, ale co ja o tom vim.
0/0
9.6.2005 20:33

cejkis

Re: JSF vs. Gripen
první dva kousky Raptorů z již sériové produkce nedávno přistály na základně v Langley
0/0
9.6.2005 20:22

baronfonlempl

Porucha je porucha.
Nemohu fundovaně posoudit, zda vůbec, nebo dokonce jaké stíhačky se měly koupit či pronajmout z technického hlediska. Chvályhodný je však nákup jinde, než v USA. Stejně mou maličkost nedávno potěšili ČSA, také nekoupily od dobytka...
0/0
7.6.2005 23:45

Thyronx-

Re: Porucha je porucha.
Chvalyhodn je nakupovat srot ze Svedska ktery nikdo nechce. Pokud vim Pripeny letaji jen v Africe a jeden snad v Madarsku. V CR asi hovorily finance a tak se koupilo to nejlacinejsi. Samozrejme na F-22 z USA nemate. Myslim ze za ten obnos by se nekoupil ani jeden natoz 14 neletajicich potvor.
0/0
8.6.2005 0:02

baronfonlempl

Re: Re: Porucha je porucha.
Není podstatné, zda létají, či nelétají, podstatné a chvályhodné je, že nebyly koupeny v USA...
0/0
8.6.2005 0:04

dukeprvni

Re: Re: Re: Porucha je porucha.
OMYL  PODSTATNE JE, ZE TY SES BOLSEVICKY IDIOT
0/0
8.6.2005 3:58

..J@rd@..

Re: Re: Re: Porucha je porucha.
Nejsi nahodou z Kopru?
0/0
8.6.2005 10:16

Vik78

Re: Re: Porucha je porucha.
á, vidím že američan z Vysočan se opět ozval, tentokrát se zasvěceným názorem na supersonicy.
0/0
8.6.2005 8:32

briza

Re: Re: Porucha je porucha.
Ty jako obvykle nevis nic. Gripeny ani v Madarsku ani v JAR dosud neletaji.
0/0
8.6.2005 9:23

Ceasar

Re: Re: Porucha je porucha.
Lepsi novy Gripen, nez 20 let stara F-16. USA ani  k prodeji F-22 nenabizely, jinak samotneho by me zajimalo kdyz se F-22 dostanou do operacniho nasazeni, zatim myslim ze se jenom zkousi, mozna ze za 30 let nam je USA nabidnout za nejakou vyhodnou cenu.
0/0
8.6.2005 12:50

Pesha

Re: Porucha je porucha.
Toto je mylný názor. Není správné, že jsi rád, že jsme stíhačky nekoupili od USA. Stíhačky a nejen stíhačky se mají kupovat od toho výrobce, který nám nabídne zboží dle našich přání, ať je to ze Švédska, Mongolska, Keni, nebo třeba USA.
0/0
8.6.2005 10:26

vaclavj1

Re: Re: Porucha je porucha.
Snad by se urcity ohled mel brat na to, kdo jsou nasi spojenci, coz je ovsem vec, ktera USA take nijak nevyrazuje.
0/0
9.6.2005 20:35

peshmerga

Alespon se zaregistrujte...
...poletite do vesmiru... http://pluto.jhuapl.edu/ecard/sendName_ecard_content.html :o)))
0/0
7.6.2005 22:51

stanislavek

Vyjímečně souhlasím s vládou
Ačkoliv jsem volič ODS,tak musim říci,že nákup stíhaček byl podle mě potřeba.Poruchy se objevují na každém novém stroji a nakoupit F-16 by byla hloupost.Většina států NATO je musí modernizovat za velké peníze a brzy je budou vyřazovat.Gripen je moderní letoun 4 generace,v současné době není dostupný modernější stroj.
0/0
7.6.2005 21:55

Jarda4

Re: Vyjímečně souhlasím s vládou
1) USA a Belgie nabizely uz modernizovane F16. 2) co se tyka technickych parametru F16 je s Jasem zcela srovnatelny stroj. 3). Pokud ale Ceska republika volila pronajem Gripenu na 10 let za jakousi preklenovaci alternativu a pak nakoupit treba JSF, tak bych tomu rozumel, protoze u F16 se jednalo o koupi.
0/0
7.6.2005 22:07

vaclavj1

Re: Re: Vyjímečně souhlasím s vládou
JSF? Tak toho se asi v CR nedockame, mam pocit ze vlada tajne doufa, ze se do te doby federalizuje Evropa a ochranu vzdusneho prostoru prevezme EU.
0/0
7.6.2005 22:11

Jarda4

Re: Re: Re: Vyjímečně souhlasím s vládou
Taky mozny, protoze u vyberu takovejch stroju nejde jen o to letadlo samotne jako o schopnost je servisovat a udrzovat v letove schopnosti. Coz u pronajmu Gripenu asi hralo nejvetsi roli. V 70-tych letech si Iran od USA koupil asi 100 F16 a po revoluci byli bez pomoci americkeho servisu a museli to zakonzervovat.
0/0
7.6.2005 22:21

Josef14

Re: Re: Re: Re: Vyjímečně souhlasím s vládou
Írán nakoupil z USA 100 letounů F-16? Přiznám se, že tato informace je pro mě tedy nová.  Nepletete si to s F-14 Tomcat nebo Phantomy? Ty měli a mají je do dnes a dokonce je s velkými obtížemi stále provozují, ale F-16? Myslím, že ne.
0/0
7.6.2005 22:26

Jarda4

Re: Re: Re: Re: Re: Vyjímečně souhlasím s vládou
Pardon, byly to F14 nebo F15, ale myslim ze s tim neletaji s duvodu neschopnosti to servisovat.
0/0
7.6.2005 22:31

Josef14

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vyjímečně souhlasím s vládou
Byly to F-14A Tomcaty a kupodivu je provozují dodnes. Zavedli výrobu spousty náhradních dílů vlastními silami. O pár jich přišli ve válce s Irákem a dnes se jim už taky nedostává jejich tehdejší nejúčinější výzbroje - protiletadlových raket dalekého dosahu Phoenix. Byl o tom dost zajímavý článek v Letectví a kosmonautice. Myslím, že tak rok nebo dva zpátky. Phantomy mají také, ale ty měli dost velké ztráty v Irácko Íránském konfliktu.
0/0
7.6.2005 22:37

peshmerga

Re: Re: Re: Re: Re: Vyjímečně souhlasím s vládou
Iran nakoupil F-14 , F-5, F-4 dohormady cca 400 letadel. F-16 chtel koupit ale revoluce udelala konec temto aktivitam. Nu a v provozuschopnem stavu dneska pocitam jsou doslova jenom kusy...:o))
0/0
7.6.2005 22:37

vaclavj1

Re: Re: Re: Re: Vyjímečně souhlasím s vládou
Pri vyberu takovejch stroju hlave rozhoduje, kdo da vic.
Ze by nam USA odmitly servis? Az si tu udelame komunisticky prevrat nebo islamskou revoluci tak mozna ...
0/0
9.6.2005 20:30

Pavel di5

Re: Re: Vyjímečně souhlasím s vládou
víš co to je JSF? Gripenům se tento program nového letounu nevyrovná, jednak proto že se tyto letouny nedají srovnávat co do operačního využití, také proto že jejich konečné zařazení do výzbroje je v nedohlednu a na závěr proto že ve výběru zvolili typ F-35B Lockheed a né jasně lepší typ X-32 Boeing.Pokud vyměnit tak za F/A 22 Raptor, jenže na ten nikdy mít nebudem bo stojí peněz jako sraček
0/0
8.6.2005 0:18

Dan 1

Re: Vyjímečně souhlasím s vládou
Proto Švédům celý svět přímo trhá ruce a všichni po Gripenech tolik touží. Kromě Česka a Maďarska (starší typy) i Jihoafrická republika...
0/0
7.6.2005 22:30

Neviditelný Robin

Re: Re: Vyjímečně souhlasím s vládou
Letouny jsou nakupovány na dlouhé užívání...většina zemí se už dříve vybavila F16kami a podobnými letadly, které nejsou nejnovější, ale ještě nepřišel jejich čas... Modernizovat potřebují postkomunistické země a to ještě jen některé. Většina jich to má vyřešené ještě z dřívějších dob ze sojuzu.. mimochodem, jsem zvědavý s čím příjdou rusové na trh dál...možná mohou někde docela zamíchat kartami..:-)
0/0
7.6.2005 23:13

Thyronx-

Grippen = srot.
Gripena nikdo neobjednava a leta to pokud vim jen JAR a jeden kousek v Madarsku. Blbe - Gripen ze je nejmodernejsi letoun? Videl jsi nekdy F-22 ???? Asi nemas o letounech predstavu ze? Na F-22 nejen ze zadny letoun nema ale finance nema uz vubec nikdo. Lockheed Martin je naprosto skvely vyrobce.
0/0
8.6.2005 0:00

Ceasar

Re: Grippen = srot.
F-22 je asi urcite momentlane nejmodfernejsi letoun, jenze neni v operacnim nsazeni a jeste hned tak nebude, a az se bude zavadet do vyzbroje tak prvni na rade budou USA a az potom ostatni staty. Jinak pro samotnou Evropu je dobre ze ma schopne vyrobce a nemusi si vsechno kupovat za oceanem.
0/0
8.6.2005 12:57

Joab

Proti
komu nás ty letadla mají chránit, to jsem nepochopil? Každopádně, než to jedno opraví asi strachy ani neusnu.
0/0
7.6.2005 21:31

jajaja59

Ano,
zejména je kouzelné srovnání se starými MIGy. Hlavně že se socanům doplnila kasa.
0/0
7.6.2005 21:02

fr-mottl

mluvci pana profesora
prave prohlasil, ze ta porucha prezidenta neprekvapila, ze na mozne poruchy vzdy upozornoval a ze ho vubec netesi, ze mel opet pravdu...
0/0
7.6.2005 19:02

Josef14

Re: mluvci pana profesora
Pan prezident vždy všechno věděl dopředu a nejlépe, proto je také prezident :-)
Jen mě tak napadá, když se nyní prezident vyjadřuje k závadě na jednom dipleji jedné stíhačky, kdy bude dávat prohlášení např. k špatnému obědu v mateřské školce někde v Kotěhůlkách...
0/0
7.6.2005 19:28

dislektik

Re: Re: mluvci pana profesora
do jednoho měsíce tipuji já
0/0
7.6.2005 19:39

zimní okvětní lístek

jinak ale musí být ODSáci
pěkně nasraní že jim nevyšli ty F-16...to mohlo být ve stranické pokladně prachů...když slyším to hovado Nečase ten to furt nemůže rozchodit...co už
0/0
7.6.2005 19:02

vaclavj1

Re: jinak ale musí být ODSáci
Tezko rict, takhle se naplnila jina pokladna, ale statni to nebyla. Ono nejaka pokladna se naplnila uz kdyz se menily MiGy-29.
0/0
7.6.2005 19:15

dislektik

Re: Re: jinak ale musí být ODSáci
to by ste měl vědět že jedna letová hodina migu-29 stála v té době kdy se měnily přes 300 000 kč coš pro AČR bylo hodně a tak to vyměnila za vrtulníky coš bylo správné podle mě
0/0
7.6.2005 19:34

vaclavj1

Re: Re: Re: jinak ale musí být ODSáci
Pro Slovaky, Polaky a mnohe dalsi to moc nebylo, asi bohate staty. Kdo vi, jak by to vypadalo, kdyby se spocitaly spadle MiGy-21, Su-22 a co vsechno tehdy spadlo, pronajem Gripenu, nakup ALC, mozna by vysly MiGy-29 pomerne levne.
0/0
7.6.2005 19:39

dislektik

Re: Re: Re: Re: jinak ale musí být ODSáci
no to není jen letová hodina to je i servis a ten z ruské strany stojí za prd na vrtulníky co potom stíhačky.můžeme dnes už jen spekulovat co bylo nebo bude výhodnější jestly ruské americké anglické nebo třeba český l-159 jedno bylo jisté potřebujeme nové stíhačky a komise odborníků rozhodla že to bude jas a zatím jim věřím tak za rok můžeme hodnotit jestli udělaly dobře.
0/0
7.6.2005 19:44

vaclavj1

Re: Re: Re: Re: Re: jinak ale musí být ODSáci
Jaky servis z ruske strany? Vysvetlete mi, proc to pouzivali i ti hlupaci z Bundeswehru, kdyz meli emericke Phantomy a Tornada.
Ano, potrebovali jsme UDAJNE nove stihacky, protoze jsme zadne nemeli (krom MiGu 21), protoze jsme je vymenili s Polaky (teda ne my, ale jisti panove). Komise "odborniku" na zaklade "prehlednych" podminek rozhodla, ze se pronajmou Gripeny.
Kdo dostal kolik se muzeme jen dohadovat. Jen me pobavila ta cast s ODS.
0/0
7.6.2005 19:55

dislektik

Re: Re: Re: Re: Re: Re: jinak ale musí být ODSáci
1) kdo dodává na ruská letadla náhradní díly? 2)než se piloti luftfafe naučily na něčem jiném tak lítali na svém a pak US-ARMY POTŘEBOVALA PROSKOUMAT TYTO LETOUNY. 3) za vším vydět úplatek se my osobně nelíbí a jsem rád že koupily tyto letouny a né ruské a americké no možná že mohly koupit britské harikeny to by bylo vzrůšo
0/0
7.6.2005 20:00

vaclavj1

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: jinak ale musí být ODSáci
1) Tak asi Rusove a nebyli bysme jedini, komu je dodavaji.
2) Meli Tornada a Phantomy, znovu opakuji. USA si MiGy-29 koupily z Moldavie nebo nejake podobne zeme, takze maji sve vlastni MiGy.
3) Ja jsem reagoval na prispevek, ktery ten uplatek videl ani nebylo kde. Vyberove rizeni na stihacky ovsem "obvykle" nebylo, i kdyz u nas asi ano.
Gripen se mi libi a narozdil od Typhoonu, F-18, Rafalle (to snad ani nebylo prihlaseno) je, tusim, pomerne levny, je novy, coz se nedalo rict o F-16, na Mirage me nic nenapada, ale proste je nemam rad. Jaka je vyhoda koupit letouny ze Svedska nez USA/Francie/Britanie+Nemecka netusim.
0/0
7.6.2005 20:10

Josef14

Re: Re: Re: Re: Re: Re: jinak ale musí být ODSáci
Jaký servis? Náhradní díly především. Dostat z Ruské federace konkrétní díly byl a je dodnes hodně těžký úkol.
V Bundeswehru rozhodně nebyli žádní hlupáci. Spojením z NDR se jím zvětšila plocha území, které museli zaštítit a tak si nechali prozatím MiGy-29, tedy to nejlepší, co v NDR tehdy bylo. Eurofighter byl v té době ještě hodně daleko. S příchodem prvních sériových Tajfunů se všech MiGů-29 zbavili. I oni měli s jejich udržením v provozu velké problémy.
0/0
7.6.2005 20:05

vaclavj1

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: jinak ale musí být ODSáci
A presto je staty, ktere MiGy dodnes provozuji nejakym zpusobem ziskavaji. Ano zbavili se jich, ale kam? My jsme udelali presny opak toho co oni, nechali jsme si Migy 21 a zbavili se Migu 29.
Ktere uzemi a hlavne pred kym museli tak nutne zastitit? (Migy se snad vyrazuji protoze jsou nepouzivane)
0/0
7.6.2005 20:19





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.