Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Socha Beneše jako symbol dlouhého sporu

Český nacionalistický trojlístek (ODS, KSČM, ČSSD) dbá pečlivě o to, aby v našem regionu nebyl mrtvý klid. Poslední akce, totiž vztyčení Benešovy sochy na Loretánském náměstí, byla mimořádně úspěšná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

osvetitel

<><><>
Podle me byl Mr. Benes vlastenec a pro "slovan" a jeho politika od zacatku az k tomu "Mnichovu" pochopitelne sledovala predevsim zajem CSR a Cechu a ti "druzi na tom nebyli hure nezli v "jinych "zemich  jakosto "menciny"!Chyba nastala az po "Mnichovu" kdyz vsadil na "spatnou kartu" ale k tomu byl donucen tim tlakem, ktery na nej "spojenci" Britove a Frantici vyvijeli a de fakto mu vyhrozovali, ze kdyz se bude CSR branit  kvuli "Sudetum" tak ze bude povazovano za "instigatora" te valky" a ze ji nechaji "utopit"!Samozrejme behem valky kdyz SSSR  vitezila, Benesova tez urazena politicka hrdost hrala svoji roly ale tesko se mu divit!Po svem navratu do CSR uz vedel jake ma Stalin z CSR umysli, ale obklopen zradci , kolaboranty a naivnima lidma nemel moc na vybrannou
0/0
24.5.2005 21:58

osvetitel

Re: <><><>
Ps.I kdyz se pritom odsunu deli nepekne "veci "ktere on nijak neschvaloval , tak se nesmi zapominat na puvod toho vseho a kdo to vse zapricinil a pripravil CSR o jednu z nejlepsi ekonomie a demokracie ve stredni Evrope!Oni ti civiliste v Nemecku trpeli vice nezli sudetaci zato ze dali sve hlasi "fanatikum"!S pohledu Cechu si sochu kazdopadne zaslouzi a mela by stat v nadzivotni velikosti jak Benesova tak i Masarykova , nejlepe na te "Letne" kde drive stavala 40 let Socha Stalina Ps.Na tom "odsunu" se podileli vitezne mocnosti"  a zadna neprojevila nejaky "odpor"!Za ty nepekne veci co se pri tom deli tem "nevinnym" se uz Havel  i Klaus omluvili a nejaky "sudetak" by nemel Cechum kecat do jejich "staveb" pokud se nejedna o nekoho kdo PUVODNE zapricinil vse to valecne utrpeni i to co behem a po nem nasledovalo !
0/0
24.5.2005 22:12

utanův stín

.
Doležal, není to náhodou české jméno?
Ale vážně, ten článek je hezká ukázka sugestivního vyjádření "objektivního" politikova názoru. Celkem by se dalo říct, že nemá žádnou hodnotu.
0/0
24.5.2005 12:44

utanův stín

Pro chlápka ve stínu
Koukám, že podle tvého pojetí by mít sochu bylo těžší, než být prohlášen za svatého .... :-)
0/0
24.5.2005 12:36

MannImSchatten

Re: Pro chlápka ve stínu
... kdyz to necham tak zjednodusene jako to interpretujes tak ano. ... ale uvaz ze je opravdu rozdil jestli si biologicka spolecnost necha pro sve muzeum vyrobit plastiku Linneho nebo reprezentace jednoho statu (ktera je navic zavisla na volebnim vysledku poslednich voleb) postavi sochu osobnosti na ktere se tak nejak neni schopno shodnout ani domaci obyvatelstvo, natoz Evropske spolecenstvi.
0/0
24.5.2005 16:19

utanův stín

Re: Re: Pro chlápka ve stínu
Domácí obyvatelstvo se na soše politikovi asi neshodne nikdy. A rozdíl je právě v tom, že vynález dynamitu lze hodnotit jednoznačně, ale s hodnocením politika už to tak jednoduché není. :-)
Nebudu hodnotit Beneše za podpis dekretů. Nežil jsem v té době. Personifikace Beneše, jako viníka odsunu mi přijde jako hysterická reakce a diskuse o dekretech je v podstatě diskuse o slepici a vejci. Argumenty obou stran mají svou váhu. Podle mého názoru spor Čechů a Sudetských Němců vyřeší až čas. Tipuju ještě 60 let.
0/0
24.5.2005 17:20

Isbjoerna

Vazeny pane Doležal.
Pomniky se stavely jiz v antickych kulturach, stejne jako se pomniky bouraly... Dnes, 57 let po smrti pana Benese, prisel cas postavit mu pomnik.
Tak jako je pochopitelne, ze se pomnik nelibi tomu ci onomu v CR, tak je pochopitelne, ze se naleznou i protihlasy v Madarsku ci jine cizine. A je dobre vyslovit tato kriticka slova.
 
Avsak mejme take pochopeni pro ty, kteri maji zapotrebi tento pomnik stavet. Tato Bronze-Socha je jim dulezitou oporou.
0/0
24.5.2005 10:53

Konstrukter

Re: Vazeny pane Doležal.
Stejně tak mějme pochopení pro ty, kteří mají zapotřebí tento pomník hanit. Tato socha je jim důležitou oporou.
0/0
24.5.2005 11:47

MannImSchatten

... cim horsi jsou politikovy
kvality, tim vice se musi spolehat na hlasy a popularitu ziskanou skrze nacionalistickou strunu. Vytvari tak falesny dojem, ze se o "svuj narod" stara, bez ohledu na realitu v ktere je legislativne naprosto impotentni. Proto soucasni cesti politici, kteri neumi ziskat podporu svym statotvornym umem budou nadale budovat kult Benese a jeho dekretu bez nejmensiho sebekritickeho zavahani, neb to byl posledni okamzik, kdy my jako maly narod jsme naposledy hrdinne povstali a s chuti plivli do ksichtu velkemu, ktereho pred nami zpacifikovali jini. Mnozi jsou dnes na to stale jeste nalezite pysni.
0/0
24.5.2005 10:16

Konstrukter

Re: ... cim horsi jsou politikovy
Co to meleš? Jaký kult Beneše? To jako že se mu postaví pomník, aby se uctila jeho památka a jeho nezpochybnitelné zásluhy o vznik samostatného československého státu, je budování kultu osobnosti? Vzpamatuj se chlape, vážně to nemáš v hlavě v pořádku!
A když jsme u toho plivnutí do ksichtu, tak to je přesně to co v posledních letech předvádí Stoiber - on nám plive do ksichtu svými výroky a podle tebe by jsme mu ještě měli děkovat a omlouvat se mu za to!
0/0
24.5.2005 10:24

MannImSchatten

Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
budte tak laskav a nepodsouvejte sve zcestne nazory do ust ostatnim ... chcete-li je vyjadrit, radsi se pod ne podepiste ... od konce ... nikdy jsem nerekl, ze mame Stoiberovi za neco dekovat nebo se jemu osobne omlouvat ... on svymi vyroky plive tak akorat do dutych hlav ceskych nacionalistu, kteri krome doby, kdy vyhaneli civilisty porazenenho naroda neamji na co byt hrdi. ... a ad kult Benese ... vy zrejme pod kultem osobnosti rozumite nanejvyse 50ti metrovym socham na Letne ... ale budovani pomniku lidem, u kterych se nepripousti debata o jejich sporne minulosti je budovani kultu ... ze tedy Benes udelal vsechno spravne, a o co nahodou spravne nebylo, tak nebyla jeho vina.
0/0
24.5.2005 10:35

Konstrukter

Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
Od konce...
Vám někdo zakazuje debatu o sporné minulosti Beneše? Mladé frontě Dnes snad někdo zakazuje protibenešovskou kampaň? Nevím jak jinak to nazvat - během jednoho týdne už třetí komentář, který líčí Beneše přesně opačně, než vy tvrdíte, tj. že vše udělal špatně a kdo ho obhajuje je sprostý nacionalista.
Ad. Stoiber - kdo to je český nacionalista? Jsem například já český nacionaliosta, když obhajuji Beneše a nenechám si, s prominutím, s*át na hlavu od německého fanatika?
0/0
24.5.2005 10:54

MannImSchatten

Re: Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
verejna debata ma jiste spoustu rovin ... muzete verejne debatovat v hospode, na namesti, ve skole, v novinach v parlamentu, nebo na urovni politicke ... zatimco debata novinova, hospodska a vetsina ostatnich mozna je ... na urovni nejvyssi, tj. politicke mozna neni ... staci si precist vyroky Paroubka, komancu, Kavana, ale i Klause a dalsich; zkuste o tom popremyslet. ...ad nacionalista : ano, dle meho jste nacionalista ... ne ciste proto ze obhajujete Benesovy ciny, ale na zaklade ceho je obhajujete a jakym zpusobem (viz minule diskuse).
0/0
24.5.2005 11:05

Konstrukter

Re: Re: Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
Tak to si potom musíme ujasnit co to podle vás je debata? Pokud není debata to co předvádí Stoiber vs. Klaus, vláda, tak potom co?
 
ad nacionalista: Podle mého jste nacionalista vy! Kolektivní vinu sudetských němců považujete za nepřípustnou, ovšem kolektivní vinu čechů vesele praktikujete (viz. vaše věta o plivnutí malého národa). Vaše zaujatost musí z něčeho pramenit a tady je podle mě zakopané jádro pudla...
0/0
24.5.2005 11:41

MannImSchatten

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
vase uvahy ze neco musi z necho pramenit jsou docela usmevne ... :-))) ... schvalne mne pobavte a racte pudla vykopavat ..... to ze nekdo vzkaze "Nemate nam do toho co kecat", nebo "Je to uzavrena zalezitost" neni dle meho debata, ale vy treba mate jina meritka. ... ad "muj nacionalismus" vy jste skutecne legracni, nemluve o vasich jinych kvalitach ... nez jsem vas oznacil za nacionalistu, podival jsem se skutecne na definici onoho slova. Vam bych doporucoval to same.
0/0
24.5.2005 12:05

_m-

Re: ... cim horsi jsou politikovy
Pujč si někde encyklopedii a nastuduj si, co to je kult osobnosti. Potom si přečti (když už budeš mít tu encyklopedii) co všechno Beneš za více než 30 let života v politice vykonal a potom se vrať a můžeme diskutovat o tom která rozhodnutí byla dobrá, která špatná, co mohl předvídat a co ne a tak podobně.
0/0
24.5.2005 10:27

MannImSchatten

Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
opomnela jste dodat osloveni "chlapecku"
0/0
24.5.2005 10:28

_m-

Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
To jsem vám myslím nikdy neřekla............ Ovšem vzhledem k svému věku bych si to asi mohla dovolit. :-))
0/0
24.5.2005 10:41

MannImSchatten

Re: Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
pamet zrejme neni vasi silnou strankou ... ale treba je to tim vekem pochopitelne ... ad encyklopedie : "kult osobnosti" "Nepřiměřeně zveličené vyzdvihování (popř. zbožšťování) vlastností, významu a zásluh vůdčích osobností. Typický zejména pro rané vývojové fáze společnosti ..." ... jiste muzete popirat jestli jsou zasluhy Benese hodnoceny objektivne nebo premrstene, ale Vase temer hystericka reakce stejne jako p.Konstruktera byl docela solidni ulet.
0/0
24.5.2005 10:47

Konstrukter

Re: Re: Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
Docela solidní úlet byl váš původní příspěvek. Na takovou hloupost se nedá reagovat jinak, než důrazně!
0/0
24.5.2005 10:58

MannImSchatten

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
muze te se bit hrde v prsa, jak jste byl durazny. ... az s tim skoncite, zkuste zvazit, jestli skrze krev nalitou do oci jste neprehledl nejake slovo, diky nemuz jste absolutne minul pointu onoho prispevku.
0/0
24.5.2005 11:12

Konstrukter

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
Můžu vás ujistit, že jsem pointu nepřehlédl. Ovšem v tomto případě mě pointa vašeho příspěvku vůbec nezajímala, narozdíl od obsahu.
0/0
24.5.2005 11:28

MannImSchatten

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
to mne u Vas opravdu neprekvapuje.
0/0
24.5.2005 11:35

Konstrukter

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
Mě skutečně nezajímá váš názor na současné politiky a pokud byste ho nezabalil, do toho těžce protičeského obalu, tak bych na vás ani nereagoval...
0/0
24.5.2005 11:45

MannImSchatten

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
... "bez nejmensiho sebekritickeho zavahani"...
0/0
24.5.2005 12:09

_m-

Re: Re: Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
hysterická????? no myslet si to můžete. Za toho chlapečka se omlouvám. K věci: Co na postavení sochy politikovi, který během celého období první republiky ČSR byl v čelné funkci (ministr zahraničí, předseda vlády, prezident) pokládáte za "Nepřiměřeně zveličené vyzdvihování (popř. zbožšťování)"? Opakuji - já nejsem zastánce pomníků právě proto, že se občas bourají, ale Beneš byl jeden z nejvýznamnějších politiků tohoto státu a byl by jím i bez dekretů (možná spíš by jím byl bez dekretů) a chtějí-li mu oficiální místa postavit před ministerstvem zahraničí (jehož byl prvním ministrem) postavit sochu je to docela pochopitelné a nikomu mimo tento stát do toho nic není. Beneš nebyl válečným zločincem.
0/0
24.5.2005 11:02

MannImSchatten

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
to se porad opakujeme ... jde o symbol ... pokud nekoho adorujete, zaroven tim prehlizite nebo promijite jeho chyby. Byl Benes dokonaly ? ... dle meho nebyl. Dopustil se chyb ? dle meho ano. Dopustil se tragickych chyb ? ... dle meho ano. Ublizily jeho chyby nebo skutky nevinnym ... dle meho ano. ... pokud mu postavite takto prominentni sochu (pri jejimz odhaleni je temer cela ceska politicka elita), vysilate tim do sveta signal, ze Benesovy chyby, za ktere mnoho milionu lidi bohuzel krute zaplatilo Vam jsou schuma-fuk. To dle meho neni spravne.
0/0
24.5.2005 11:10

_m-

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
Fajn, tady můžem začít. Kdo byl dokonalý?
0/0
24.5.2005 11:14

MannImSchatten

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
zacala jste z toho jednoducheho konce ... nebyt dokonaly neni zlocin, ani duvod proc byste nemela mit sochu ... jiste pokud budete chtit, tak pochopite, ze slo o stupnovanou argumentaci. Nejvaznejsim problemem je dle meho tedy to posledni ... ze nasledky Benesovych cinu bylo ublizeno obrovskemu mnozstvi lidi, a protoze nelze postavit sochu jenom jedne polovine Benese, automaticky celou sochou marginalizujete tyto tragicke dusledky jeho politiky.
0/0
24.5.2005 11:23

_m-

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
Následky činů většiny politiků o králích nemluvě byly poškzeny spousty lidí - války, genocidy, v Americe vyhlazování Indiánů ................ co socha Napoleona, Kryštofa Kolumba - zrušit?
0/0
24.5.2005 11:41

MannImSchatten

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
nedokazete-li obhajit sama sebe tak vzdycky se odvolate na souseda ktery to dela taky tak ? ... to je podle Vas norma vkusu/poctivosti/nebo kdovijake jine ctnosti ? ... ano, obecne sleduji-li pomniky podobnych historickych velikanu snazim se mit na pameti co jejich ciny skutecne zpusobyly a jejich sochy hodnotit spise umeleckym dojmem. ... Mozna se budete divit, ale na americkych skolach se v hodinach dejepisu oci o tom jak bylo s Indiany zachazeno, jak jim byla zabirana puda, oni uzavirani do rezervaci, popravovani atd... ale to je odbocka, doporucuji soustredit se na vlastni dejiny.
0/0
24.5.2005 12:21

_m-

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
Já nepotřebuji obhájt sama sebe, to jednak. Za druhé jsem nevěděla, že jsme u sporu o české dějiny - tam by se toho našlo! Myslela jsem, že se dohadujeme o soše Beneše - ale pro vás je to zřejmě zástupný problém - podstatné je ukázat na zrůdné chování Čechů vůči Němcům. Tady nemá dialog smysl. Mohu vám říct jen to, co jsem říkávala svému synovi, když chtěl, aby bylo po jeho. Ano, máš pravdu.
0/0
24.5.2005 12:30

MannImSchatten

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
tak to uz je opravdu slaboduche ... samozrejme ze je spor o Benesove sose, ktera cosi vyjadruje ... a o tom, ze pokud nedokazete vy obhajit jeji stavbu, odvadite rec na sochy a pomniky jinych lidi. ... jedine v cem s Vami souhlasim, je ze spor o Benesovi dekrety i jeho sochu nevidim jen jako jeden konkretni problem, ale v obecne rovine ukazuje na ceskou nardoni vlastnost, tedy neschopnost kriticke sebereflexe, polopaticky receno, uvedomit si, ze co jsme jako narod udelali nebylo vzdycky spravne, a nest za to moralni odpovednost (nemluvim o hmotne).
0/0
24.5.2005 16:24

_m-

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
Ano, maš pravdu :-)))
0/0
24.5.2005 16:25

_m-

Re: Re: Re: ... cim horsi jsou politikovy
Za ty přerchody mezi vykáním a tykáním se omlouvám.
0/0
24.5.2005 10:42

Konstrukter

Pane Doležal.
Prosím, řekněte nám ještě nějakou pohádku o hodných a čestnýc Maďarech a Němcích, a zlých a podlých Češích, děkuji.
0/0
24.5.2005 9:54

_m-

Re: Pane Doležal.
Nechápeš? To je všecko všecinko suatá prauda.
0/0
24.5.2005 10:07

Kirken

Herr Dolezal,...
...Svatováclavská orlice vás nemine. Herzlichen Gluckwunsch!
0/0
24.5.2005 9:36

Bennu

Edvard Benes
byl vynikajici ministr zahranici. Pilir nasi diplomacie za prvni republiky. Nevidim duvod, proc by nemel mit pomnik. K sudetskym Nemcum. O svem osudu rozhodli sami. A BYL TO BENES, kdo je varoval pred nasledky jejich jednani pred Mnichovem. A panu "politologovi" doporucuji se vice zajimat o dejiny nasi zeme.
0/0
23.5.2005 15:12

osvetitel

<><><>
Benes byl chytry politik,nekdy az moc chytry, ale bohuzel jeho politicka "koncepce" totalne selhala kdyz vinou Sudetskych Nemcu a Hitlerova Nemecka, zacal hledat spojence ve Stalinovi, k cemuz byl donucen i tou Francouzskou zradou!Jinak ale na nej byl behem te "Mnichovske krize , vyvijen takovy natlak ze asi nemel moc na vybrannou a hlavni vina pada na Hitlerovske Nemecko a na ty Ceske sudetske Nemce, kteri chteli patrit k Nemecku a davali to take behem te krize najevo!Budis mu utechou ze malokdo pocital stim ze pod "maskou" bezpecnosti si bude delat Stalin zalusk na co nejvetsi kus Evropy!
0/0
23.5.2005 14:00

80E-seven

Re: <><><>
jenom uplne pitomej blbecek jako osvetitel by mohl nepocitat se stalinovou rozpinavou politikou. jdi se uz konecne napast...
0/0
23.5.2005 16:03

osvetitel

Re: Re: <><><>
Ok mas pravdu svejku!Napsal jsem to moc diplomaticky!On spis nepocital stim ze se v jedine demokracii uprostred Evropy, ktera prez ty legionare tak chrabe zatapela bolsevikum, vyskytne tolik zradcu a kolaborantu jako jses "Ty "chytry svejku  z nickem "80E-seven",a ze Stalinovy CSR naserviruji vid ty pablbe?A to ze pred valkou nechtel spolehat jen  na "zapadni" Evropu mu dalo za pravdu!Lepsi bambulo? I kdyz ono je mozne ze ty bys radsi zpival "Nemecko nade vsecko" nezli riskovat vztahy z SSSR ktera tenkrat ,i kdyby  chtela Cechum napomoc tak mohla pouze "letecky" protoze Polaci by je prez sve uzemi nepustili!Ale ta Francouzska smlouva byla vazana i na SSSR i kdyz vedeli Frantici ze je Stalin rozpinavy vid ty moudry bambulo?Ps. zase brzo napis nejakou svoji duchaplnou poznamku uz se tesim sasku
0/0
23.5.2005 20:08

kestrik

Politolog.... pche !
Mam dojem, ze socha nebyla vztycena proto, aby jsme provokovali. Potrefena husa nejvic kejha , takze souhlasim s Paroubkem. E.Benes byl prezidentem na urovni a ve sve dobe nemel konkorenci. Mnoho dnesnich politiku by se od nej melo ucit. Osobne si myslim, ze E.Benes si sochu zaslouzi. A jestli si to nekdo vyklada jako provokaci - je to jeho vec.  Co jeste neni a co uz je politika ????  Nebudou se zachvili madari citit urazeni, kdyz budeme kupovat polska vejce a budeme rikat, ze nam ta madarska mene chutnaji ???   Ja osobne nekecam nemcum do skupinek neonacistu - tak at oni mne laskave nekecaji do toho, ci sochu si postavim......
0/0
23.5.2005 13:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.