Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Benešova socha štve sudetské Němce

Před budovou českého ministerstva zahraničí v Praze byla odhalena socha prezidenta Edvarda Beneše. Slavnosti se zúčastnil premiér Paroubek, řeč pronesl šéf Sněmovny Zaorálek. Ne každému se však socha zamlouvá. Sudetští Němci hovoří o provokaci z Prahy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

bluewind

málo se mluví o ...
Málo se připomíná, že poválečný odsun se týkal Němců nejen z ČSR, ale zároveň z území, jež Německo odstoupilo Polsku. O odsunutých Němcích ze Slezska se víceméně mlčí; o odsunu z tzv. Sudet se často mluví a píše jako o křivdě. V obou právě zmíněných případech na začátku tohoto nesnadného — a pro postižené krutého — procesu byl násilný vpád Německa jak do ČSR, tak i do Polska, rozhodně nikoli vinou Čechů nebo Poláků. Sám poválečný odsun byl výsledkem mezinárodního ujednání vítězů 2. světové války. Vinit z tohoto aktu výlučně jen prezidenta Beneše není korektní. Ti, kteří to činí, by si měli připomenout, kam až byl ochoten zajít prezident ČSR hned na počátku roku 1938, když Sudetoněmecká strana (SdP) vyhlásila své „Karlovarské požadavky“; a jakým nehorázným způsobem potom své nároky do první mobilizace v ČSR (v květnu1938) stupňovala…
0/0
18.5.2005 15:01

nerowolfe

furt a furt
To je pořád dokola, už 15 let, kdo chtěl, nějaká fakta si zjistil.  Dekrety nebyly moc pěkný, ale v kontextu války to byla téměř prkotina. Historici se neshodnou nikdy, pamětníci taky ne, my ostatní taky ne. A pořád se to otvírá a co bude výsledek? Dalších 60 let nevraživostí, žádný vyrovnání se s minulostí. To jsou nebezpečný iluze, že takový debaty, omluvy a hrozby něco vyřeší.
0/0
17.5.2005 18:56

Dr. Flat Vamp

Re: furt a furt
...nejak zacinas ztracet glanc. Ja vidim jedinou moznou cestu spis takto: debata-omluva-smireni-tlusta cara. A kriklouni na obou stranach budou mit utrum. Abych zabranil nejasnostem - mam na mysli vzajemnou omluvu.
0/0
17.5.2005 20:53

nerowolfe

Re: Re: furt a furt
Já bych se tě nechtěl dotknout, č....u. Je to tak podle chatovýho bontonu?
0/0
17.5.2005 22:11

Dr. Flat Vamp

Re: Re: Re: furt a furt
...ts, ts, ts - už jsi dočista dočista bez espritu :-)
0/0
18.5.2005 9:09

Isbjoerna

Re: Re: furt a furt
, Vzajemna omluva byla na obou stranach, tlusta cara byla take udelana.
0/0
17.5.2005 22:57

pinguinone

Re: Re: Re: furt a furt
..dneska s Tebou mohu souhlasit.. ... jenze tlustou caru par slepounu nechce videt !
0/0
18.5.2005 8:26

Dr. Flat Vamp

Re: Re: Re: furt a furt
...mě to tak ale moc nepřipadá - spousta českejch a bavorskejch (sudetskejch) politiků se tak aspoň nechová. Neslyšel jsem ani pořádný vzájemný omluvy z naší ani  sudetský strany. O upřímný debatě ani nemluvě :))
0/0
18.5.2005 9:08

tajemník z letícího ostrova

.
uz jsou ustvani nebo jeste muzou?  :))))
0/0
17.5.2005 16:30

_m-

Re: .
Ještě můžou :-(((
0/0
17.5.2005 16:35

bluewind

a co POLSKO?
Na Poláky kteri odsunuli miliony Nemcu si herr Stoiber už netroufne protože mu minuly rok nakopali pr***.....jen nase KDU a Katolicka cirkev vysila hosty na sjezd Landsmanschaftu ...to neni pak divu ze lidovec Cyril je potichu a netroufne si odpovedet na Sudetacke urazky...na urazky svych patronu......
0/0
17.5.2005 16:17

Michalll

Dopadl nokonec Dr Beneš
podobně jako císař Karel, kterému kdysi upřel i minimální apanáž na lékaře, ač převzal jeho osobní značný majetek....
zatímco Karel ve cti, Beneš potupen, osamělý, jako pes....socha to trochu naznačuje...
0/0
17.5.2005 15:11

Dr. Flat Vamp

Re: Dopadl nokonec Dr Beneš
...kdes to vzal, že Beneš "převzal jeho osobní značný majetek"? Jinak Karel umřel na španělskou chřipku někde na Madeiře, nebo kde - poté, co se 2x operetním způsobem pokusil převzít moc v Maďarsku - to mi nepřipadá moc jako ctnostný konec. ...Ovšem nic proti Karlovi.
0/0
17.5.2005 15:17

utanův stín

Mimo diskusi
Změna nicku?
0/0
17.5.2005 15:20

Dr. Flat Vamp

Re: Mimo diskusi
...tak se brání zpopelnění
0/0
17.5.2005 15:20

MannImSchatten

to Isbjoerna
nemate prosim moznost najit originalni prepis Stoiberova projevu ?
0/0
17.5.2005 15:09

Isbjoerna

Re: to Isbjoerna
Bohuzel nevim, o jaky projev se jedna. Sudety nesleduji.
0/0
17.5.2005 15:15

MannImSchatten

Re: Re: to Isbjoerna
mel by to byt posledni projev z 56.sudetskych dnu
0/0
17.5.2005 15:20

Isbjoerna

Re: Re: Re: to Isbjoerna
Tam toho namluvil nekolik hodin , pochybuji, ze to nekdo vsechno napsal, ale podivam se.
0/0
17.5.2005 15:28

Isbjoerna

Re: Re: Re: Re: to Isbjoerna
Jednalo se o prevazne volnou rec, takze zadny pisemny zaznam teto reci neni. Je dost mozne, ze to nekdo navzal na nejaky Tonträger a rec opsal (o cemz spise pochybuji).
Existuje nekolik vystrihu z jeho reci v nemeckem tisku.
0/0
17.5.2005 16:29

SirHumphrey

No
No me stvou hlavne sudetsti Nemci. Porad pozaduji naky omluvy, priznani "viny vitezu" a podobny pindy, vlastni viny a zlociny odmitaji uznat. Co treba povrazdeni cetniku a celniku v Bublave (a jinde) v r.1938? Ozbrojena vzpoura na Sluknovsku a Javornicku, unosy etnickych Cechu, prepadavani vlaku v pohranici, spoluprace (nadsena) s Abwehrem a Gestapem. Nemluve o roli cesky mluvicich Nemcu jako konfidentu a provokateru gestapa. Pokud vlastni zlociny neuzna jedna strana, tezko to muze chtit po te druhe.
0/0
17.5.2005 13:50

nerowolfe

Hurá
Ať žije Václav Havel - Michal Foret české politiky!
0/0
17.5.2005 13:41

Kaktus24

odpově´d
Já nemyslím dějiny oficialní, ale to jak hodnotí lidé ,kteří v této době žili a kteří bydleli  ve Vámi citovaných Sudetech.Všichni hodnotí uplynulou dobu velice zajímavě. Ale o tom se nikde nepíše , otom mluví jenom ti obyčejní lidé,kteří to zažili. A ti státníci- z podtextu jejich mluvy je cítit , všichni jste povinni přijmout omluvu za válku a o ostatním budeme debatovat. Jako Češi to mnozí takto cítíme
0/0
17.5.2005 13:39

_m-

Našla jsem tento zajímavý příspěvek
Odsun byl v rozporu s Ceskoslovenskym i mezinarodnim pravem! Trestem za vlastizradu totiz tehdy byla podle zakonu CR i mezinarodnich konvenci smrt. A zaroven podle mezinarodne platneho valecneho prava (ktere plati behem a bezprostredne po valce) musi obzalovany prokazovat svou nevinu (na rozdil od civilniho prava, kdy se prokjazuje vina). A tak tomu i bylo - kazdy z tzv. "Sudetskych nemcu" mel moznost prokazat, ze nespachal vlastizradu. V opacnem pripade NEDOSTAL trest podle zakonu nalezejici, ale mnohem mirnejsi vyhosteni a zabaveni majetku. A dokonce mu bylo umozneno odejit s celou rodinou...
0/0
17.5.2005 13:37

SirHumphrey

Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
Ja cetl zajimavej clanek o tom, ze Cesi z pravniho hlediska jenom vyhostili Risskonemecke obcany (obcanstvi nabyli mnichovskou dohodou) z uzemi CSR.
0/0
17.5.2005 13:43

_m-

Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
Možná by neškodilo, kdyby nám to trošku shrnul někdo kdo rozumí mezinárodnímu právu té doby a je současně aspoň trošku nezaujatý.
0/0
17.5.2005 13:46

SirHumphrey

Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
To je fakt, ja to jen cetl a vi Buh, jestli cituju spravne. Vrele doporucuji knihu Sudetonemecka vzpominani a zapominani.
0/0
17.5.2005 13:53

_m-

Re: Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
Jo, teď jenom najít průkaz do Klementina........ :-))), Dík.
0/0
17.5.2005 14:16

MannImSchatten

Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
z hlediska Norimberskych zakonu byly zlociny na Zidech legalni ... presto exituje jisty vyssi princip mravni a moralni, diky kteremu je mozne i tyto zakony videt jako naproste zverstvo ... proto i pri soucasnem historickem odstupu a nadhledu muzeme se zamyslet jaka mravni hodnotu meli zakony umoznujici vyhaneni/odsun nemcu ... dle meho velmi malou. ... vase argumenty jsou na urovni alibistickych pravnickych vytacek.
0/0
17.5.2005 14:12

_m-

Re: Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
Jaké argumenty? Vy opravdu čtete jen to, co se vám hodí. Napsala jsem snad jasně, že bych ráda, kdyby mi k tomu něco řekl někdo, kdo se zabývá právem té doby a není zaujatý (což se o vás - vzhledem k vašim reakcím - zjevně říct nedá).
0/0
17.5.2005 14:15

MannImSchatten

Re: Re: Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
argumenty o mezinarodnim pravu ... ctu cely vas prispevek, vyjadruji se k jeho casti, v pripade ze se vam to nelibi, nectete me prispevky nebo nepiste do verejnych diskusi. nevim jaka je vase diskuse nezaujatosti ... materialni nebo moralni ? ... zadny sudetsky nemec mi nikdy neublizil, stejne jako jsem neublizil ja zadnemu ani jsem nemel skodu nebo prospech z jeho odsunu. ... to ze zastavam jiste stanovisko neznamena apriori ze jsem zaujaty, na rozdil od vas, kde je zivot vas i vasi rodiny se Sudety a majetkem sudetskych nemcu spjat.
0/0
17.5.2005 14:20

_m-

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
Já jsem nepsala, že jsem nezaujatá - jistě že jsem svým způsobem jako každej , jinak by do téhle diskuze nikdo nepsal. Ovšem nepsala jsem že to o těch zákonech je pravda, nebo že s nimi souhlasím - právě to by chtělo kvalifkikovanou odpověď. Moje rodina je se Sudety spjata, ale nikdy jsem nebyla vedena k nenávisti vůči Sudetským Nemcům, koneckonců jsem mezi nimi ( i když v jiném kraji) 15 let žila, chodila do školy s jejich vnuky a dodnes tam mám spoustu kamarádů - to jen na okraj.
0/0
17.5.2005 14:25

MannImSchatten

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
z mravniho hlediska je uplne jedno jestli takove zakony existovaly nebo nikoliv (viz paralela s Norimberskymi zakony), a jestli jejich vyklad je spravny ci nikoliv ... byt jiste by byl zajimavy podrobny rozbor experta zabyvajiciho se danou problematikou ... jenze vyrovnani se s vlastni minulosti ve smyslu mravnim neni otazkou pro experty, ale pro jednotlivce a socialni reprezentaci. ... to byla pointa meho prispevku na vas o tehdejsich zakonech (nevim jestli platily nebo ne)
0/0
17.5.2005 14:31

pinguinone

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
.. dobre tedy : a co biblicke oko za oko ,zub za zub...
0/0
17.5.2005 14:43

MannImSchatten

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
to je stary zakon ... prave proto vznikl novy ... nevim jak Vas, ale mne v detskem veku ucili, ze do mrtvol se nekope, ze kdyz se nekdo vzda, tak uz boj konci a mlatit do bezbranych je srabarna i kdyz jde o nejvetsi hajzly, kteri si zadne svedomi nikdy pred tim s nikym nedelali (stale jeste nemluve o tech detech, zenach ci starcich)
0/0
17.5.2005 14:45

pinguinone

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
.. myslis,ze jsem s paskou RG vysidloval pohranici..?..valka stala moje predky obeti,a reseni ktere bylo prijato po valce,byt se dneska zda nelidske,bylo jedine mozne.Nemam potrebu,aby se me nekdo omlouval za druhou valku a nemam potrebu se nekomu omlouvat.Nemecku byly odpusteny reparace a Nemecko si odskodnilo sve obcany z usetreneho krejcaru.Pokud se nekdo chce v ramci EU vratit a respektovat  soucasne usporadani, dann Willkommen...
0/0
17.5.2005 15:33

Dr. Flat Vamp

Re: Re: Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
...MNO a co by to teda znamenalo, že všichni odsunití Němci byli říšskými občany (kterými se zřejmě stali automaticky po připojení Sudet k Rajchu)? Že byly zločiny na nich spáchané takto menší nebo omluvitelné?
0/0
17.5.2005 14:26

utanův stín

Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
Chlápek ve stínu by s tímhle hrubě nesouhlasil. :-)
Já musím přiznat, že slova vlastizrada, zeď a můžou být rádi mne také napadla. Omluvou pro Sudetské Němce by bylo pouze vítězství, bohužel, toho jim nebylo dopřáno. :-)
0/0
17.5.2005 13:44

_m-

Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
NO, já bych si to opravdu raděj nechala shrnout od někoho, kdo tomu rozumí a je nestranný - toho v téhle diskuzi těžko najdem :-(. Ahoj :-)))
0/0
17.5.2005 13:47

utanův stín

Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
Takového v České kotlině nenajdeš a v téhle diskusi už vůbec ne.
Ale pokud jde o jakési vyrovnání s minulostí a odsunem, nemáme (Češi) podle mého názoru odpovídajícího partnera. Sudetští Nemci jako jednotlivci by jím mohná byli, ale jejich reprezentace musí reprezentovat dav, tak jak to předvádí Stoiber a Posselt. Koneckonců, je to jejich chleba.
Poctivě je potřeba přiznat, že naši politici na tom jsou úplně stejně. Počkej na reakce na sjezd Sudetských Němců přístí rok před volbami. To bude vlastenecké bití se v prsa a prohlasování "Sudety nedáme".
0/0
17.5.2005 15:19

Isbjoerna

Re: Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
"...jakési vyrovnání s minulostí a odsunem..."
 
Ze strany vlad obou statu, bylo toto vyrovnani provedeno (z ceske strany pan Havel, ktery tyto ceske zlociny verejne priznal a odsoudil). Nemecka vlada nema na CR zadne pozadavky.
 
Jen nekteri jednotlivci potrebuji cas na vyrovnani se s minulosti sveho naroda.
0/0
17.5.2005 15:59

utanův stín

Re: Re: Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
Nemluvíme přece o vládách. Mluvíme o pažadavcích Landsmanšaftu. Mimoto jsem se svůj názor snažil vyjádřit před chvílí na jiné duskusi poněkud komplexněji. Můžeš mě strhat tam. :-) (Stoiber mluvil jako nacisté)
0/0
17.5.2005 16:01

Isbjoerna

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
Pozadavky Landsmannschaft maji stejnou vahu jako pozadavky nekterych Cechu "postavit vsechny Nemce ke zdi...".
Slysel ty jsi osobne, co Stoiber rekl?
0/0
17.5.2005 16:10

utanův stín

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
Ne, ale přečetl jsem si několik výtahů z jeho projevu v bavorských listech, nebo jak se to jmenuje. Ale moje němčina už není co bývala. :-)))
0/0
17.5.2005 16:13

_m-

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
Zapomínáš, že požadavky některých čechů "postavit všechny Němce ke zdi" neříká žádný oficiální představitel čehokoli -ani svazu zahrádkářů. To za prvé. A za druhé, jsou to jen jednotlivé reakce na oficielní postoje Landsmannschaftu - většinou zcela nesmyslně vyřknuté po dlouhé diskuzi, při které naše argumenty nikdo nevnímá.
0/0
17.5.2005 16:30

nerowolfe

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
Už se s Vámi pouštím do křížku podruhé. Mně jste (dejme tomu oprávněně) vytkla, že jsem vypustil "podle mého názoru", tady se Vám zas nelíbí, že dotyčný asi neslyšel projev osobně. Tak lze zabít každou debatu. Já třeba neumím německy, to bych nemohl vůbec reagovat, protože ani překladům se nedá věřit. Aspoň minimální důvěru v média snad mít musíme. A srovnávání výroků? Tady se kritizuje policie za to, že nevtrhne na soukromou akci skinů, protože se tam možná hajluje a když se pořádají jinde srazy, kde se veřejně říká, že náš právní řád (kam ty dekrety prostě patří, i když je taky nepovažuju za nejšťastnější) se má změnit, tak jsme moc cimprlich?
0/0
17.5.2005 16:39

Isbjoerna

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
Jde o to, ze se v tisku objevuji nejake interpretace neceho. Stoiber mluvil volnou reci, takze se publikuji jen nejake kratke zaznamy z jeho reci. Ja jsem jeho rec neslysela, a proto nemohu posoudit, jestli mluvil "jako nazista". To, co jsem z jeho reci cetla, neni nazisticke. V ceskem tisku se pise, ze Stoiber rekl, ale nikde neni uvedeno doslovne, co rekl, aby to clovek mohl sam posoudit.
 
Ja osobne povazuji Stoiberovu ucast v Augsburg za ostudnou, avsak Stoiber neni predstavitel Nemecka, naopak, za sve vystupy je nemeckymi politiky casto ostre kritisovan. Schröder se verejne distancuje od Stoiberovych projevu v Augsburg. Ja take.
K dekretum napisi nasledovne.
0/0
17.5.2005 17:09

nerowolfe

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
Tak jó, klíd. Pa
0/0
17.5.2005 17:21

Isbjoerna

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
Stoiber rekl:
"Es wäre wirklich eine freundschaftliche Geste gewesen, wenn die Tschechische Republik in diesem Gedenkjahr das sogenannte Straffreistellungsgesetz vom 8. Mai 1946 aufgehoben hätte, durch das an Deutschen verübte Verbrechen nicht bestraft wurden."
Jedna se o Benesuv zakon c. 115.
zákon č. 115/1946 Sb. § 1: „Jednání, k němuž došlo v době od 30. září 1938 do 28. října 1945 a jehož účelem bylo přispěti k znovunabytí svobody Čechů a Slováků nebo které směřovalo ke spravedlivé odplatě za činy okupantů nebo jejich pomahačů, není bezprávné ani tehdy, bylo-li by jinak podle platných předpisů trestné.“
(Pokracovani)
0/0
17.5.2005 17:28

Isbjoerna

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Našla jsem tento zajímavý příspěvek
Takze rok po valce bylo dodatecne dovoleno v mirove dobe a pul roku po valce beztrestne vrazdit Nemce.
 
Tento dosud platny cesky zakon nevadi jen Stoiberovi, ale i mnohym Cechum, protoze:
"V té době už nepřipadaly v úvahu činy, které přispívaly „k znovunabytí svobody Čechů a Slováků“. Nemohlo proto jít o nic jiného než o amnestování lidí, kteří se dopouštěli trestných činů směřujících „ke spravedlivé odplatě za činy okupantů nebo jejich pomahačů“. V praxi to znamenalo poválečnou mstu, a to i kolektivní, která se odehrávala v době tzv. divokého odsunu."
0/0
17.5.2005 17:29





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.