Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Česky deváťáci umí, v počtech „hoří“

S počítáním jsou žáci devátých tříd na štíru. A v českém jazyce vynikají. Ukázalo to první plošné testování jejich znalostí, kterého se zúčastnilo přes dvanáct tisíc žáků ze tří krajů. Jednotný test má nahradit nespravedlivé přijímačky na střední školy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

lsbjoerna

Cestina jako jazyk uz davno mela byt zrusena.
Skoda, ze se nam nepovedlo pred sedesati lety. Ale jednou se to podari.
0/0
30.4.2005 21:07

j@ck

-
takže se od mých studijních let nic nezměnilo :-( technické obory se potýkají s vážným nedostatkem uchazečů a pavědy typu práva či psychologie praskají ve švech). začíná to už na základní škole. já jsem měl matematiku vždycky strašně rád a fyzika byla mým nejoblíbenějším předmětem a jako koníček ji mám dodnes. jsem přesvědčen o tom, že matematiku i fyziku může pochopit každý člověk a myslím, že by měly tyto předměty být podávány co nejzajímavějším způsobem. nemělo by se stavět na učení se nazpamět vzorcům, ale na pochopení podstaty problému. jsem jednoznačně pro povinnou maturitu z matiky.
0/0
29.4.2005 19:01

milchama

Re: -
Problém je především v podání matematického učiva. Naprostá většina učitelů matematiky neumí lapidárně vysvětlit, jak postupovat při výpočtech. A ne každý je matematicky tak nadaný, aby na to přišel sám (na to při kvantech látky různých předmětů stejně ani nemá čas). Naprosté většině učebnicí také ona lapidárnost zcela chybí. Vzhledem k provázanosti matematického učiva, pokud žák nepochopí jednu oblast matematiky, nepochopí ani další, která na ni navazuje. Pak je zákonité, že o předmět, kterému nerozumí (časti především díky neschopnosti pedagoga), ztratí zájem. Také je na pováženou, že matematickými obory, kterými se zabývali největší duchové své doby (Leibnitz, Descartes, Newton), jsou dne přetěžovány dospívající děti, které stejně o žádný technický obor zájem mít nebudou, neboť na něj zkrátka "nemají buňky". Pro ty by byla povinná maturita z matematiky  zbytečným utrpením, které by je mohlo zcela odradit od dalšího studia, ačkoli mají třeba nadání právě
0/0
29.4.2005 23:52

milchama

Re: Re: -
pro ony "pavědy"...
0/0
29.4.2005 23:53

Isabelle

Re: Re: -
Zajiste, v bibli matematika neexistovala...
0/0
30.4.2005 2:02

milchama

Re: Re: Re: -
To myslíš, že lidé v biblických dobách neuměli počítat? Bible se však zabývá postatně důležitějšími věcmi než je matematika...
0/0
30.4.2005 10:38

milchama

Re: Re: Re: Re: -
Kromě toho Leibnitz, Descartes, Newton, Pascal, byli křesťany, kteří bibli nijak nezpochybňovali. Newton dokonce považoval svá bádání o  biblické eschatologii za důležitější než své objevy v oblasti matematiky a fyziky...
0/0
30.4.2005 10:41

_69_

Ja jsem z matematiky odmaturoval za 2.
Ja jsem z matematiky odmaturoval za 2. Nikdy jsem na vysvedceni nemel z matematiky horsi znamku, nez 2. A proto mi to mrzi. Na druhou stranu by me vysledky z Literatury nebyly o moc lepsi, nez matematicke vysledky devataku. Kazdy holt umi neco jineho. :o) A tak je to spravne.
0/0
29.4.2005 15:09

HeyHall

Matematika ...
... je vrchol lidskeho mysleni. To ze byly zruseny povinne maturity z matematiky a i to co zaznelo ohledne matematiky v clanku je dusledkem lidske (ceske?) degenerace ......
0/0
29.4.2005 13:50

_69_

Re: Matematika ...
Nesouhlasim. Napr. v me maturitni tride byl clovek kteremu matematika vubec nesla. Byl rad, ze prochazel se 4. A tudiz si misto ni u maturity zvolil radeji cizi jazyk. Navic jeste slozil dobrovolnou mat. zkousku z druheho ciziho jazyka. Z AJ a NJ namisto matematiky. A to si mohl zvolit pouze jeden z nich. Nemusel volit oba dva a presto to zvladnul za 1 a za 2. Matematikarka tenkrat koulila oci a s otevrenou pusou nam vyridila, ze tak perfektni maturitu z 2 cizich jazyku najednou by neslozila. Ten kluk ty jazyky ovladal perfektne. A matematika mu nesla. Znam take lidi, kterym matematika jde a jazyky ne vcetne CJ. Je nesmysl myslet si, ze matematika je vrcholem lidskeho mysleni. To ho moc neznas.
0/0
29.4.2005 15:13

HeyHall

Re: Re: Matematika ...
... hmm ... mozna, ze neznam. Dovolim si jen takovy malinky hypoteticky priklad: Pokud bychom se mozna nekdy setkali s nejakou jinou (nepozemskou) civilizaci, (dle meho) domluvime se s ni rozhodne snaz pomoci matematky nez pomoci jakehokoliv nam znameho jazyka ... A navic si nedovedu (nebo mozna radsi nechci) predstavit, kde bychom dnes byli bez matematiky ...
0/0
29.4.2005 19:59

milchama

Re: Re: Re: Matematika ...
Překvapuje mě vaše platónská (či gödelovská?) jistota. Už Kant totiž podotknul, že pro jinak organizované myšlení než naše, by nemusely být matematické pravdy nezvratné. A Aristoteles - otec logiky - nepovažoval matematiku za nijak podstatnou pro poznávání přírody...
0/0
29.4.2005 23:38

tonic.b

Re: Matematika ...
=myšlení, rozum, řád, logika, přesnost, spravedlnost...... pro všechny stejná, měřitelná, nezneužitelná a PROTO tolik nenáviděná, nepotřebná a neuchopitelná. Vždyť je to tak prosté .......... .nehodící se škrtněte
0/0
30.4.2005 1:53

milchama

Re: Re: Matematika ...
Souvislost matematiky s řádem a spravedlností, která táhne se od Platóna až A.N. Whiteheadovi (esej "Matematika a dobro") se zdá být spíše iluzorní. Nikdy totiž nebylo na světě tolik lidí tak vzdělaných v matematice jako dnes. Nikdy však také nebylo na světě více relativismu a chaosu než dnes....
0/0
30.4.2005 10:47

barnaked

Matematika a to ostatní
Matematika <=> dobrá logika. Málokdy se lidem s touto kombinací daří vynikat v gramatice. Ale jinak se češtinu nějakým zázrakem vždy naučí aspoň na dvojku, když ne za 1. Tyhle děti to ale bolí. V mé rodině jsme na tom skoro všichni stejně matika, technické a přírodovědné obory nám jdou lehce, ale čeština a jazyky to chce dril.  Jen jsme se shodli s kamarádem-češtinářem, že způsob výuky našeho mateřského jazyka je dost nešťastný. Vývoj jazyka jde stále vpřed, ale gramatika zůstala trčet někde na začátku 20. století. No a kdyby si naše školství vzalo příklad z toho anglosaského nebo francouzského, tak by se dostalo k procvičování mluveného  a psaného projevu na dané probírané téma, nebo tvorbu projektu celé třídy o dané literární historii, třeba májovci, prokletí básníci, obrození v kontextu doby ČR, Evropy, ... No a matematika, komu je shůry dáno je na tom lépe než komu není, ale pro oba platí trénink vede k lepším výsledkům nejen ve sportu, jazycích, ale i v matema
0/0
29.4.2005 13:41

barnaked

Re: Matematika a to ostatní
ale i v matematice. No a my rodiče můžeme nabídnout dětem místo TV a PC, hry, karty, logické testy apod. To vše rozvíjí logické myšlení a tím i trochu chápat tak jednoduchou věc jako je matematika. Přimlouvám se zároveň za povinnou maturitu z matematiky a obrození českého školství směrem od Rakouska - Uherska (nesmyslný dril, který stále trvá) k moderním metodám výuky. Bude to větší zápřah pro kantory, ale pak jim velmi rád přidám na platě.
0/0
29.4.2005 13:45

vaclav13

A co na to paní ministryně??
Když už nám tak geniálně zrušila povinou maturitu z matematiky, čímž podstatně snížila respekt tohoto předmětu. A pak se jen všichni diví, že hoří u přijímaček na technické a přírodovědné vysoké školy a nebo vypadávají během prvních dvou semestrů. S matikou by bylo naopak třeba hodně přitvrdit. Nemá význam drilovat nějaké poučky, ale je důležité naučit lidi počítat a logicky uvažovat. Národ který nezná matematiku je předurčen do role dělníků, protože bez matematiky se v dnešní technické době lze obejít jen těžko.
 
0/0
29.4.2005 12:39

iuos

hmm
zrušila povinnoou maturitu? já jí teda před pár rokama neměl povinnou...
0/0
29.4.2005 12:49

_m-

Re: A co na to paní ministryně??
Kdy byla povinná maturita z matematiky?
0/0
29.4.2005 13:35

vaclav13

Re: Re: A co na to paní ministryně??
Není to zase tak dlouho co se o tom diskutovalo i ve sdělovacích prostředcích. Nicméně nevím přesně v jaké pozici byla matematika předtím. Ovšem ještě pár let po 89 matika povinná byla a bylo to jedině dobře. Takto máme humanistů , že s nimi můžeme dláždit, ale inženýři zoufale chybí. To že je matika prospěšná, totiž většina studentů pochopí až když už je pozdě. Znovu podotýkám, že nemluvím o biflování pouček, ale o řešení úloh, u kterých je třeba racionálně a logicky myslet. To se totiž potom hodí ve spoustě oborů.
 
0/0
29.4.2005 18:31

vlákno

zredukovat češtinu a přidat matematiku-doučování
tady ta země se zbláznila. Na co je nám probůh čeština, kde se s tím chcete ve světě prosadit? Pochopitelně, je důležitý, aby žáci znali logickou strukturu jazyka, to se ale dnes učí minimálně. Zato dominují neuvěřitelně sofistikovaný pravidla pravopisu, který se dlouho vyvíjeli až máme nakonec jeden z nejsložitějších jazyků na světě. Užijme si to. Aspoň máme kde zaměstnat ty tuny paní učitelek-češtinářek, který by se asi jinak neuživily. A SŠ je to samý, na co tak dopodrobna literatura? Proč to nesloučit s dějepisem a neudělat nějaký všeobecný kulturně-historický předmět. Možná jsem jako pracovník v IT zaujatý, ale podle mě je matematika (což by neměly být jen počty ale obecněji i logika a zásady kritického myšlení) naprostý základ normálně fungující civiliuované společnosti.
0/0
29.4.2005 12:04

WebFilozof

Re: zredukovat češtinu a přidat matematiku-doučování
Jo, kdyby jenom pravidla pravopisu. V osmičce a devítce jsou už pravidla pravopisu naučená, takže se bere hlavní a vedlejší věta a podobně. Úžasný.
0/0
29.4.2005 12:14

Nik

Re: zredukovat češtinu a přidat matematiku-doučování
Omlouvám se, ale tohle mi nedá...
"...Na co je nám probůh čeština..."
Například i na to, abychom se vyvarovali poněkud trapných pravopisných chyb - viz "...sofistikovaný pravidla pravopisu, který se dlouho vyvíjeli..."
Pokud Vás to potěší, tak jinak souhlasím s důležitostí matematiky a s tím, že množství látky probírané v hodinách literatury, je napatřičné. Současně by však "všeobecný kulturně-historický předmět", jak jej navrhujete, zase jako náhrada pravděpodobně nepostačoval.
0/0
29.4.2005 12:41

vlákno

Re: Re: zredukovat češtinu a přidat matematiku-doučování
no jo, shoda p. s p. Ja sem uznanej dislektitk a navic jsem to psal ve spechu, tohle me obcas zlobi. Kazdopadne dekuju za korekturu.
0/0
29.4.2005 17:03

xsally

Je to věcí pedagogů
jakým způsobem umí děti zaujmout pro svůj předmět. My jsme měli na základce učitele na matiku, ten byl skvělej, a matika mě velice bavila. Dokázal proložit hodinu i třeba hrou na klavír a zpěvem, a pak se pokračovalo. Uměl tu matiku přiblížit i těm slabším, prostě svým způsobem nějak zaujal a žáci tento předmět nebrali jako nějaké zlo. Mě matika hrozně bavila, stejně jako fyzika, chemie, ale i čeština. Situace na střední škole byla jiná, to jsme měli matikářku, která byla sice strašně moc hodná, ale předmět neuměla vyložit, ničím nezaujala, mnohdy se ani k výsledku při demonstraci nedopracovala. Takový kantor prostě jen žáka ortáví a ten ztratí zájem o předmět, a to nemusí jít jen o matiku. Je pravda, že nyní je to i z důvodů netrénování paměti a používání kalkulaček. Nikdo děti neučí logickému myšlení, prostě jim nej odpapouškují látku, bez vysvětlen důvodu či postupu. Ty děti to pak prostě nebaví. Dcera musela mít již od druhé třídy kalkulačku(!), pro kantora je to pohodlnější a r
0/0
29.4.2005 11:51

topcyberman

Blbost
No zajimalo by me, v cem jsou prijmacky na stredni nespravedlive, vzdyt prece na jednu skolu jsou pro vsechny uchazece stejne. Navic jednotne testy jsou uplne k nicemu i proto, ze na ruzne stredni skoly je treba jina uroven znalosti, takze pro nektere skoly by takove testy byly zbytecne tezke a pro jine naopak trivialni. A navic: to ze jedna slecna dosahla 9 bodu z 10 v matematice, mi prijde dobre mozna k tomu aby se mohla pochlubit doma svoji babicce, ale nevim proc by se konkretne o ni melo psat v clanku, no asi jde o dcerku nekoho z redakce. 60% uspesnost s cestiny mi taky neprijde tak vysoka, aby se dalo napsat, ze v ni devataci zrovna "vynikaji".
0/0
29.4.2005 11:27

Ondratej

Redaktori
Devataci mozna ano, ale redaktori ne. Pak by vedeli, ze "devataci UMEJI" ...
0/0
29.4.2005 11:23

_m-

Re: Redaktori
Ono vůbec časování je pro naše české redaktory problém, ta třetí osoba množného čísla je špatně vždycky, začínám si myslet, že už máme nová pravidla pravopisu.
0/0
29.4.2005 11:39

PetaBauman

Re: Redaktori
Nechci se hádat, ale shodou okolností teď dělám na nějaké korektuře, takže jsem měl v ruce PČP: umět - 3. os. pl. umí i umějí - je tam dubleta :-)
0/0
29.4.2005 11:54

_m-

Re: Re: Redaktori
No vida - máme nová pravidla :-)))
0/0
29.4.2005 11:58

2Mac7

Re: Redaktori
ani Vy ne . Jjinak byste věděl. že můžou být oba tvary - od roku 1993
0/0
29.4.2005 12:05

Abces

Chybí srovnání.
Zajímalo by mě, jaké známky by dostal zbytek evropy z češtiny. Pak bych zprůměroval hodnocení z matematiky a češtiny, a pak, jak se oprávněně domnívám, by dostal zbytek evropy na zadek.
0/0
29.4.2005 11:16

Destroyer7

za všchno můžou kalkulačky
Jo, jo, lidi. Za nás ještě nebyly kalkulačky.  Tabulky a logáro. To byla doba. Dnes jsou děti často pohodlné namáhat si mozek počítáním, když si mohou koupit kalkulačku s naprogramovanými rovnicemi.
Nekamenujte mě. BYlo to myšleno spíše jako parodie na to, že za všechno násilí mohou filmy a PC hry.
0/0
29.4.2005 11:10

navsteva

Re: za všchno můžou kalkulačky
No ale neco na tom bude. Nam se dostala kalkulacka do ruky poprve az nekdy od 7 tridy. A to jenom na vybrane pripady, kde se z hlavy a rucne pocitat nedalo (tabulky byly zdlouhave a logaritimicke pravitko uz neexistovalo).
Nekteri dnes jsou opravdu odstrasujici pripad, kdyz nezvladnou z hlavy ani pocty v jednotkach do 100, tak s tim uz by se melo neco delat.
0/0
29.4.2005 11:29

hbf

Re: za všchno můžou kalkulačky
Úplně bych nesouhlasil. Problém je hlavně v geometrii a rovnicích.
Dejme tomu, že ty kalkulačky řeší rovnice, nicméně ne každý má programovatelnou kalkulačku a rozhodně ne každý jouda si ji naprogramuje. A když už si ji naprogramuje, tak to bude schopen spočítat sám, poněvadž musí vědět, jak to funguje.
Pokud jde o tu geometrii - tam je to jednoznačně způsob myšlení a představivost, což není problém jen matematiky ...
0/0
29.4.2005 11:54

mpixel

testy
testy by museli hodnotit profesoři z jiné školy. Protože na středních školách, učilištích a gymnáziích jsou studenti "ocejchovaní". A když profesor uvidí na písemce podepsaného svého premianta tak třeba jen neúmyslně hodnocení vylepší. Naopak když uvidí při hodnocení testu, že je podepsán někdo kdo při hodinách "rušil" například svými otázkami, tak hodnocení bude horší. Můžu říct že jsme ve škole měli premianta, který na střední škole neměl ani jednu dvojku !!!! Na vysoké škole vylítnul hned v prváku ze dvou předmětů !!!
0/0
29.4.2005 10:08





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.