Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Špičky české vědy odcházejí do zahraničí

Čeští vědci dosáhli v poslední době řady významných objevů. Má to však háček: až na výjimky mají adresu v USA, Austrálii, Velké Británii, Rakousku či Dánsku. České výzkumné ústavy nemohou nabídnout stejné podmínky jako špičková zahraniční centra. Najdou se však i výjimky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

vlákno

je lepší odejít než stagnovat v česku...
...takhle z nich/nás alespoň něco bude, v zahraničí jsou daleko lepší podmínky ale nikde není psáno, že se někdy podmínky nezlepší i u nás. Potom se můžou vrátit třeba už jako světoví vědci s mezinárodními zkušenostmi a budou pro nás daleko cennější, než kdyby zůstali celou dobu tady.
0/0
28.4.2005 15:58

kodox

Nejvice pro likvidaci ceske vedy dela CSSD
Nyni udelala dalsi :reformu: ubytovani, po ktere maji koleje, na kterych bydli i spousta doktorandu zdrazit o 1000-4000 Kc mesicne...To nezaplati ani ze stipendia, ze ktereho maji navic od 26 stahovano zdravotni a socialni pojisteni. Takze at rektori a vlada tvrdi, ze podporuji cesky vyzkum a doktorandi na Universitach jsou jeho zakladem-vyhani je vlastne stale novymi poplatky do zahranici samo. Po nejnovejsi "reforme" budou muset navic mnozi studenti i doktorandi se studiem a badanim skoncit, protoze ministerstvo a vlada CSSD z nich vytahnou daleko vice penez, nez kolik maji na existenci. Nejnovejsi kroky MSMT jsou dalsi likvidaci ceske vedy...
0/0
28.4.2005 14:08

fleret1

Re: Nejvice pro likvidaci ceske vedy dela CSSD
Nejvice pro likvidaci ceske vedy dela CSSD...no to je samozrejme,buran a tupon nikdy nemuze podporit lidi uvazujici,perspektivni,kvalitni....a buranu je v CSSD 99 %...
0/0
28.4.2005 15:18

Larrax

Re: Nejvice pro likvidaci ceske vedy dela CSSD
S tím tak úplně nesouhlasím. Student doktorant, kterému je mnohdy více, než 26 let nemůže počítat s tím, že mu stát bude věčně všechno platit. To by pro ten stát velkým přínosem nebyl. Možná právě tady utíkají peníze, které pak chybí vědě. Té skutečné vědě, protože většina doktorantů které jsem znal, svorně prohlašovali, že to dělají proto, že se jim ještě nechce pracovat. V době největších vynálezů nebyli vědci podporováni státem, ale bohatými mecenáši, kteří takto investovali své peníze, aby je v případě úspěchu výhodně zúročili. Vědci mnohdy žili na pokraji bídy. Slavné světové univerzity jsou většinou velmi bohaté, jednak vybírají vysoké školné a pak patří k nepsaným pravidlům, že úspěšní absolventi čas od času zašlou nějaký sponzorský příspěvek. To jen my Češi stále čekáme, že za nás všechno zaplatí stát, zajímalo by mě kolik těch úspěšných českých vědců v cizině podporují své alma mater. O nějakém školném ani nemluvím.
0/0
28.4.2005 15:55

Zwerg

Re: Re: Nejvice pro likvidaci ceske vedy dela CSSD
Ano! Správně, soudruhu dělníku! Myslí ti to politicky! Je třeba všechny doktorandy vyhnat z Česka! Nepracují, jen nám ujídají z našich plodů vydřených dělnickými mozoly! Takové darmojedy tady naše krásná vlast nepotřebuje! Ať táhnou do kapitalistické ciziny, kde jsou tamní obyvatelé tak málo pokrokoví, že si tam tyto doktorandské živly rádi vezmou a ještě se jim starají o vynikající podmínky k jejich vědeckému rozvoji!
 
My jdeme cestou mnohem chytřejší - cestou lákání zahraničních investorů a podbízení se, aby u nás stavěli co nejvíce montoven! Práce u montážní linky ve výrobně! To je jediná poctivá práce! Teprve až toto každý pochopí a splyne s námi dělníky v jednom šiku! Teprve až vybudujeme stát montoven a dělníků! Teprve až zde nebude žádné místo pro intelektuálské povaleče! Tak u nás nastane ten pravý socialistický ráj!
0/0
28.4.2005 22:11

Zwerg

Re: Re: Nejvice pro likvidaci ceske vedy dela CSSD
Teprve až teď jsem tvůj příspěvek dočetl do konce. Před tím se mi to zdálo jako ztráta času. No, druhá část je docela rozumná.... tak to předešlé beru zpět. ;-)
0/0
28.4.2005 22:13

Modráčkův sen

Východní blok
Počkejte, milé rozhněvané děti. Naše země není Německo. Jsme jednou ze zemí bývalého východního bloku. Chce snad někdo říct, že některá z postsocialistických zemí dělá pro výzkum více než naše? A co třeba "skvělé" pravicové Slovensko, kde je podle některých politiků ráj na Zemi? Jak se daří výzkumu tam?
0/0
28.4.2005 12:59

huhu007

Brain drain
Civilizované země skupují české mozky a to je dobře. Všichni chytří lidé by měli odejít - až tady zůstanou pouze prasečkáři, socky a zkorumpovaní politici. Ti se pak vzájemně požerou a až to skončí, můžou se sem zase slušní lidé vrátit. Dokud jsou zde modrosráči, socani a komouši, je to zbytečné.
0/0
28.4.2005 9:42

Zwerg

Re: Brain drain
Naprostý souhlas!
0/0
28.4.2005 22:17

mandor

Hm...
Srovnani s Jagrem je tedy celkem pokulhavajici. Skvely hrac se z nej stal diky jeho usili v mladi a vyjmecnemu talentu. NHL z nej udelala hvezdu, ale na hracskych kvalitach moc nepridala...
Docela by me zajimalo, zda lide co zde zdarma vystuduji a navzdy odejdou do zahranici (tzn prinos pro hospodarstvi nasi zeme 0), zaplati alespon skolne...
Vsem nasim chytrolinum drzim palce, ale byl bych rad, aby z toho nase mala zeme taky neco mela...
 
0/0
28.4.2005 9:00

Stmart

Re: Hm...
Vazeny pane vy si snad sedite na vedeni...kde myslite ze Jagr trenoval a kdo tu podporu dorostoveho sportu platil? A opravdu srovnani s Jagrem pokulhava, protoze kdyby zustal v Kladne tak sice nema miliony dolaru, ale na vyplatnici by tam ted nemel 15tis Kc pred zdanenim jako ma spousta lidi, kteri se snazi na necouzitecnyho prijit a nehrajou si s pukem
0/0
28.4.2005 9:14

Larrax

Re: Re: Hm...
Jenže problém je v tom, že ta spousta lidí za těch 15 tis se jen snaží, ale jen málo jich skutečně na něco užitečného přijde. A ti pak nepracují za 15 tis. Já kdybych se sebevíc snažil hrát hokej, tak bych nanejvýš dostal pár peněz za zábavné představení. Jágr patří mezi světovou špičku ve své profesi a proto je milionář. Musíte rozlišovat lidi úspěšné a lidi snažící se o úspěch. Sama skutečnost, že je někdo vědec z něj boháče neudělá, dokud za ním není vidět nějaký výsledek, který si pak může třeba patentovat a mít z toho nějaké peníze. Budete možná namítat, že hraní s pukem není na rozdíl od vědy žádným přínosem pro lidstvo, omyl. Mnohé kluky to motivuje ke sportu, k disciplíně (tréninky), protože chtějí být jako Jágr. Pro mnohé je sledování hokeje společenskou událostí, příjemnou zábavou, odpočinkem po práci. Zatímco třeba taková atomová bomba je výsledkem úsilí špičkových vědců a při tom nemůže být o nějakém přínosu pro lidstvo ani řeč.
0/0
28.4.2005 16:11

kiki46

Re: Hm...
To, že tu lidé "zdarma" vystudovali a poté odešli do zahraničí, přičtěte na vrub našich vlád, které nemyslí na budouicnost a sypou peníze do kanálu!
0/0
28.4.2005 9:21

Modráčkův sen

Re: Hm...
Srovnani s Jagrem je tedy celkem pokulhavajici. Skvely hrac se z nej stal diky jeho usili v mladi a vyjmecnemu talentu. NHL z nej udelala hvezdu, ale na hracskych kvalitach moc nepridala...
Naprosto souhlasím. Mrzí mě, že Jirka Dopita na čas odešel do NHL, kde neuspěl. Tady mohl být polobůh, numero uno. Škoda.
0/0
28.4.2005 13:01

kiki46

Polistopadová tragédie.
Od socialsitické vlády bych neočekávala, že bude podporovat vědu. Jednak vědoucí lidé nejsou jejich voličstvem, jednak závist jako jejich hlavní program, se vztahuje i k lidem chytřejším.
Zklamala mě však pravice, ta v devadesátých letech začala sypat ekonomům polostátních podniků, bankéřům, kteří vedli banky ke krachu. A to proto, že jejich šéf byl ekonom a kdo je víc?Pravice, která pokřikovala o tom, že chytří lidé myslí na budoucnost!
Změnila se dnes, když jejich přední politik MUDr. et JUDr. Langer souhlasí s přeplácením policistů, zatímco lékaři v nemocnicích mají základní plat nižší než je průměr a učí převážně důchodci?
0/0
28.4.2005 8:45

j@ck

Re: Polistopadová tragédie.
přesně tak - dodnes mám v živé paměti výrok VK o tom, že mu vůbec nevadí, když inteligence odejde do zahraničí. já jsem začínající chirurg a když vidím tu spoustu dřiny, zodpovědnosti a spostu těžkého studia, které jsem musel absolvovat a srovnám to s výplatní páskou, tak mi nezbývá než odejít taky (v horizontu 1-2 let). přitom nemám žádné výčitky o tom, že jsem zde vystudoval zadarmo (jak píše jakýsi chytrák nademnou, který sám zřejmě zadarmo nevystudoval), protože to nebylo zadarmo, ale za spoustu práce, ztracených let, kdy jsem mohl vydělávat jinde. koneckonců šance jsme měli všichni stejné.
0/0
28.4.2005 9:20

kiki46

Re: Re: Polistopadová tragédie.
Václav Klaus také odpověděl lékaři, který poukazoval na svůj plat v porovnání s taxikářem, ať jde tedy dělat taxikáře!!!
A dnes mi pan ING. Říman na otázku, jestli ODS změní relace platů podle demokratických zemí odpověděl, ať nevzhlížím k demokratickým zemím, že bych byla zklamaná!!!
0/0
28.4.2005 9:46

Larrax

Re: Polistopadová tragédie.
Znám tři lékaře (žádné hvězdy), ale žádný z nich nepracuje za průměrný nebo dokonce nižší plat. Nástupní plat lékaře (bez atestace, tedy jakéhosi lékaře-učedníka) je tuším někde kolem 25.000 Kč, ale asi to nebude všude stejné, takže mě neberte za slovo. S těmi přeplácenými policisty a nedoceněnými učiteli ovšem naprosto souhlasím.
0/0
28.4.2005 16:18

Lord Helma

Vlastní zkušenost
, Taky jsem kdysi ve svatém nadšení nastoupil do tenkrát ještě 4eskoslovenské akademie věd, říkal jsem si, mizerný plat ale bude to špičkové pracoviště - jo houby - přístroje ještě po Hitlerovi (nekecám - byla tam říšká orlice a letopočet 1942), a jediná starost byla jak sehnat další peníze. Pak jsem šel na vysokou, jediné co tam bylo navíc, byla neskutečná zášť kantorů navzájem, studenti tam byli až na posledním místě (ovšem polovina z nich si nic jiného nezsloužila, ale vyhodit nešli, protože škola dostávala prachy podle jejich počtu). A tak jsem opustil vědu, dneska se živím přízemní mrzkou prací (nic moc). Jestli to půjde tak dál - no nevím, kdo tu bude jednou chtít žít - v Tupounově. Však ¨neznalí a nevědomí se snadno ovládají.
0/0
28.4.2005 8:43

Lord Helma

Re: Vlastní zkušenost
, Hergot himllaudon, ja jsem tam nasekal chyb jako Tupoun Stoupa, no nic, po ránu je člověk opravdu hooodně tup :-)
0/0
28.4.2005 8:45

fleret1

je totiz podstatne dulezitejsi
aby byly zajisteny penize na dozivotni renty neschopnym a v mnoha pripadech zlocinnym policajtum,odchodne pro ruzne blbecky co politikari,finance na "studijni" cesty poslancu do exotickych zemi,s kterymi nevymenime ani planku u plotu a podobnym neumetelum,pod jejichz neskutecnym mnozstvi tato republicka praska primo ve svech...pracovni napl vedeckeho pracovnika v CR se tak sestava z 90 % z cinnosti,jak a kde sehnat penize...
0/0
28.4.2005 8:21

Destroyer7

Jedna vlasštovka jaro nedělá
"Biolog Petr Novák se z USA vrátil bádat do Česka. Plat má nesrovnatelně nižší, ale přilákal ho špičkový přístroj (iontový cyklotron, na snímku) na výzkum léčby rakoviny, který neměl ani ve Spojených státech."
Výjimka potvrzující pravidlo, že jedna vlaštovka jaro nedělá. Dokud u nás bude základní výzkum Popelkou (socialisti raději rozhazují mezi nemaka než aby podpořili výzkum), tak to tady bude s podporou vědy a výzkumu špatné.
0/0
28.4.2005 8:12

Bennu

Re: Jedna vlasštovka jaro nedělá
>socialisti raději rozhazují mezi nemaka než aby podpořili výzkum
0/0
28.4.2005 8:35

briza

Re: Jedna vlasštovka jaro nedělá
To mas prast jako uhod. Socialiste uplaceji cizimi penezi lidi co pak ani k volbam neprijdou. Radobypravice se stara hlavne o to aby dostali nazrat jeji klienti. A soukromy sektor neni (zatim) az na par vyjimenk tak silny aby se podilel na financovani.
0/0
28.4.2005 9:03

crm6

Logické
A co se divíte? Čím tupější lid, tím stabilnější pozice vlády.
0/0
28.4.2005 8:06

Kyki

Re: Logické
smutna pravda
0/0
28.4.2005 8:11

fleret1

staci jedinna veta z clanku :
 "Dohody tam platí. Neexistují výmluvy, že něco nejde. Peníze na výzkum se investují velmi efektivně." V CR vydelavaji miliony zpravidla ti,co v podstate neumi vubec nic poradne,zato jsou obratni v podvodech,zvaneni a maji kamaradicky a zname pravnicky - podobna hovada si navic dovoluji vysilat mezi lid obecny moralni apely a lide tuto zber jeste voli a poradaji ankety jejich popularnosti...lid obecny je plati sec mu sily staci a tito neumetelove jim na oplatku dovoli zname " chleb a hry "...
0/0
28.4.2005 7:21

fleret1

Re: staci jedinna veta z clanku :
a dodavam : Kdyby se teto debaty zucastnil Tejemnik,jiste by me vytknul,ze vec vidim opet velice jednoduse...
0/0
28.4.2005 7:40

pan_otaznicek

Tak schvalne
A kolik z vas si vcera vsimlo kratke zpravy, ze CR chce nakoupit 200 novych transporteru pro armadu ?
 Jo a k Buzkove, ta neumi cist a nedokaze obsluhovat pocitac, takze nepocitejte s tim, ze bude cist tyto clanky a reakce na ne.
0/0
28.4.2005 2:42

Johny_S

Naše věda nebyla příliš podporována již hodně dlouho....
Ale "neobyčejně pracovitá", a dalo by se říci genitální (to není překlep) Petra Buzková tomu ještě nasadila korunu. Její nový projekt výzkumných záměrů české vědě zasadil novou ránu. O co jde - vědecká pracoviště jsou nyní odměňována (z čehož jsou vypláceny mzdy) nikoli prostě podle zaměstnanců, ale podle toho, jak kvalitní záměr na další roky předloží. Zní to docela zajímavě - avšak hodnocení záměrů nebylo objektivní, záleželo spíš na estetické hodnotě odevzdaného záměru, než na opravdové práci, nebyly zohledněny předchozí publikace v kvalitních časopisech a navíc každý člen komise hodnotící záměry, podle čehož uděloval body, měl na starosti jenom jeden projekt - tudíž nemohl srovnávat. A tak se stalo, že celá sekce biochemie a sekce biologie na Univerzitě Karlově nedostaly peníze, ač k nim patří i velice kvalitní pracoviště. V některých špičkových laboratořích to nyní dopadlo tak, že protože není peněz nazbyt, o peníze přišli doktorandi. Dostávají 5000 stipendia od školy a pak ještě
0/0
28.4.2005 2:26

Johny_S

Re: Naše věda nebyla příliš podporována již hodně dlouho....
měli dostávat pravidelný plat od školitele (takže konečný plat byl asi 12000, což v Praze, kde i tramvaják bere 20000 pořád není mnoho) - avšak ten již nedostanou, protože díky genitální Petře Buzkové již nejsou peníze. Takže mladí lidé, třeba šestadvacetiletí, berou pouze 5000 měsíčně. A za takových podmínek se má dělat věda? Pche....  V zahraničí je to nesrovnatelné. Aneb - Buzková patří k nejhloupějším politikům u nás. A Jutone, jestli to čteš, ty její velký obhájce - věz, že co sedlo humanitním oborům, přírodovědné obory srazilo ještě více na dno.
0/0
28.4.2005 2:26

Ivor2

Re: Re: Naše věda nebyla příliš podporována již hodně dlouho....
A mimo Prahu nedostavali a nedostavaji doktorandi od skolitele nic. Takze jenom hole stipko - cca 5 tis. Kc.
0/0
28.4.2005 3:46

qqqewrqwer

Re: Re: Naše věda nebyla příliš podporována již hodně dlouho....
Tak to mně tedy dojalo - na FF UK v Praze mají odborní asistenti s Ph.D. a deseti lety praxe u nás i v zahraničí plat 5000 za poloviční úvazek. K tomu polovinu psacího stolu v místnosti se sedmi dalšími kolegy a navíc pětinu PC. Z telefonu se nedá volat ani na mobil ani meziměsto.....
Nejlepši je, že UK porušuje nařízení vlády o minimální mzdě, MŠMT je to nejen zcela jedno, ale dokonce se snaží o to, aby vysoké školy měly vyjímku ze zákonů a tak si mohly dělat s mladými co chtějí nejen z hlediska mzdy, ale i pracovního poměru na dobu určitou. To by také rovnou mohli zavést otrokářství.
0/0
28.4.2005 4:36

bosnia

Re: Re: Naše věda nebyla příliš podporována již hodně dlouho....
Jeden náš profesor si "svého" doktoranda platil ze svého platu !!! Dost ostudný... do 89 roku umýval okna a pak dělal topiče a teď z vlastního platu platí člověka, který by jinak ve vědě nezůstal... Banonová republika.
0/0
28.4.2005 6:28

norice

Re: Re: Naše věda nebyla příliš podporována již hodně dlouho....
Souhlasím. Ale už přestaňte mást těmi nadhodnocenými platy. V Praze nejsou tak vysoké platy. A když uvádíte v hrubém, tak u všech.
0/0
28.4.2005 8:22

poslanec_termit

ALE MY ZASE MAME PRONAJATY SVEDSKE STIHACKY, HEC
Vedu nepodporovala ODS, a vedu nepodporovala a nepodporuje ani CSSD.
a PRITOM TO VI KAZDY PRIMITIV, ZE BEZ PODPORY VEDY NEBUDEME NIKDY NIC ZNAMENAT.
Proc ????????????????
0/0
28.4.2005 1:43

Thyronx-

na konci je p=003000_d
ta adresa je prilis dlouha a nezkopiruje se cela...sorry
0/0
28.4.2005 1:35

Thyronx-

spravna adresa:
http://ihned.cz/?s1=0&s2=0&s3=3&s4=0&s5=0&s6=0&m=d&article[area_id]=10072050&article[id]=15884730&p=003000_d
0/0
28.4.2005 1:33

Thyronx-

Takove clanky Buzkova zasadne necte..
Takove clanky Buzkova zasadne necte.Proc prave ona? Protoze v USA je veda soucasti Univerzit. Univerzity jsou soucasti vedeckych pracovist a studenti maji moznost pracovat na vyzkumech spolu se spickou. V CR, ktera peclive oddeluje vedu od skol, nemyslitelne. Mno a penize? Vsechno co je statni je hluboko pod prumerem. Nejsou penize. Pravda v USA dostavaji University penize i od statu, nicmene skolne je zaklad. A v tech vehlasnych skolach, sakra "mastne" skolne. Doporucuji zkopirovat tuto ceskou adresu z iHned.cz o nejlepsich Univerzitach sveta: http://ihned.cz/?s1=0&s2=0&s3=3&s4=0&s5=0&s6=0&m=d&article[area_id]=10072050&article[id]=15884730&p=003000_d
0/0
28.4.2005 1:31

franta_jm

Re: Takove clanky Buzkova zasadne necte..
Vas i s Vasimi tupymi nazory jsem tu cekal.. "Protoze v USA je veda soucasti Univerzit. Univerzity jsou soucasti vedeckych pracovist a studenti maji moznost pracovat na vyzkumech spolu se spickou." Kde ? Ano, tam kde si to zaplatite, nikde jinde.... Kde to funguje? MIT, Berkeley, co dal...
" V CR, ktera peclive oddeluje vedu od skol, nemyslitelne." Neoddeluje, situace v USA je naprosto srovnatelna s tragickym  bordelem ve skolach ceskych. Prosim Vas, nevyjadrujte se k vseobecne urovni americkych univerzit kdyz tomu nerozumite. "Zapomnel" jste zminit, ze na tech prestiznich univerzitach studuje velka vetsina budoucich odborniku ze zahranici, US deti v mnoha pripadech jen kdy si to mohou rodice dovolit.  Proc Vy se tak rad poustite do diskusi o kterych nemate ani paru? No ja nevim jak je to ted, ale myslim se moc nezmenilo. Profesori, ci dotycne oddeleni , vzdycky pracovali na nejakem vedeckem ukolu a kdo chtel, tak se mohl pripojit.... 
0/0
28.4.2005 7:15

lonestarstate

Re: Re: Takove clanky Buzkova zasadne necte..
Thyronx má nahodou naprostou pravdu a ty si jen normální antiami, který nezkousne fakt, že americké univerzity patří mezi nejlepší na světě a české ani zdaleka ne. To je fakt. Tak to Thyronx napsal. = Thyronx má pravdu = Franta nemá pravdu a ve svém příspěvku ostatně neuvedl jediný hodnotný argument.
0/0
28.4.2005 8:12

Konstrukter

Re: Re: Re: Takove clanky Buzkova zasadne necte..
Hmm. Takže stačí zavést školné a naše univerzity budou na špičce?
Stačí se mrknout na ten žebříček a uvažovat! USA,GB,Francie,Japonsko... Co mají tyto země společného, že jsou jejich univerzity na špičce? Myslím že systém financování škol ne.
0/0
28.4.2005 8:36

Mysak_Usak

Re: Re: Re: Re: Takove clanky Buzkova zasadne necte..
Myslim ze zejmena v USA je podstatne i financovani vysokych skol ze soukromych zdroju - tzn. ze strany komercnich organizaci, ktere pak v praxi aplikuji vysledky vyzkumu. Vzhledem ke stavu nasich podniku (prevazne transofmovanych diky privatizaci na nemyslici organizace aplikujici technologie vyvinute jinde, bez vlastniho R&D) jsme zceal v zakonite v haji ...
Ja jsem sam pro sebe reseni nasel - praci VS ucitel beru jako nakladne hobby,  a ziju z prace na dalku pro zahranicni firmy (vyvoj software a HW). Do US jak mi bylo nekolikrat nabizeno bych pracovat nesel , v Cechach mame hezci zensky .
0/0
28.4.2005 10:09





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.