Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Gripenům za miliardy selhaly přístroje

Zastaralé ruské stíhačky MiG-21 budou v červnu nahrazeny švédskými JAS-39 Gripen. Tři ze šesti zbrusu nových strojů, které v pondělí přilétly ze Skandinávie, ale armáda kvůli technickým problémům nepřevzala.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

mpixel

23. 4. 2005 8:29
No, stíhačky nepotřebujeme vůbec.
No, stíhačky nepotřebujeme vůbec. Dnes nejlepší protiletadlové střely dokáží stíhačku sestřelit i na vzdálenost větší než 100 km. To že stíhačky mohli lítat nad irákem je jen proto že tam nebyla žádná moderní protiletadlová obrana. A že se nejdřív se lítalo  radary neviditelným letounem F117. Takže je srandovní když si lidé představují dnešní souboj stíhaček jako za 2.světové války.
0 0
možnosti

eufrasio

22. 4. 2005 8:49
To Mitchell
.. to byl jen malý trik. Největší nadějí pro článek, který chcete, aby byl zveřejněn, respektive, aby zůstal zveřejněn, je  vyjádřit své pochybnosti o tom, že bude zveřejněn, nebo že zůstane zveřejněn. Kromě toho je fakt, že ke "starému" článku a tudíž i ke starým příspěvkům se moc uživatelů internetu už neprokliká ..  takže nakonec ... japonec. :-)  //// Co se týká srovnání letounu F-16 a Gripen, tak asi takhle: Jsou to stroje nesrovnatelné.... :-))), ale z pohledu potřeb našeho letectva je například nesmírně důležité, že Gripen "umí" startovat a přistávat z kdejaké 800 m dlouhé rovinky.  F-16 toho není schopna, neboli, pokud nemůže přistát na některé z opravdu mála zakladen, co ještě zůstávají v provozu, pak se její pilot musí střílet ven. Mám ale návrh, počkejme si, až Poláci budou přejímat své nové F-16, a srovnávejme pak. Jan Hájek 
0 0
možnosti

Mitchell

22. 4. 2005 13:24
Re: To Mitchell
Ano, napdlo mě to pak taky. Ale tady se opravdu mažou (pokud vím) jenom relamy, hulvátství, rasismus atd. (viz výše).
Že jsou to stroje nesrovnatelné je pravda - prázdný je Gripen lehčí o 2,5 tuny, při maximální vzletové hmotnosti dokonce o 5 tun (zaokrouhluji), tah motoru má nižší 1,6 krát, poměr tahu k hmotnosti (max. vzletová a tah s přídavným spalováním) má Gripen 5,75 kN/t, F 16 má 6,73 kN/t. Oba dva stroje jsem viděl několikrát létat, ale opět se mi jeví lepší F 16. Ale nebudu detailista.
Mnohem víc mi na Gripenech vadí tři jiné věci:
1. Nekompatibilita letových a zbraňových systémů se standarty NATO (dolaďuje se de facto za peníze českých daňových poplatníků).
2. Jedná se v podstatě o prototypy neprověřené v bojových situacích.
3. Styl a průběh výběrového řízení.
Jinak u polských F 16 se může něco taky vyskytnout, ale bude se jednat o odzkoušenou techniku, jejíž případné nedostatky půjdou odstranit standartními a
0 0
možnosti

Mitchell

22. 4. 2005 3:34
To eufrasio.
Kopie mého příspěvku na diskusi http://www.airforce.cz/content/afterhome.htm" target="_blank" rel="nofollow">http://www.airforce.cz/content/afterhome.htm , který se ani po několikerém obnovení (dle návodu) na dotyčné stránce  neobjevil (děsím se slova cenzura).
 
Pane Hájku. Nevidím důvod, proč by redakce Váš příspěvek mazala, není k tomu důvod (a příspěvek tam stále je). Mimochodem - na Vašem webu chybí srovnání Gripenu s jeho konkurenty. Tudíž jsem na iDnes dal odkazy na http://www.military.cz" target="_blank" rel="nofollow">http://www.military.cz i na http://www.gripen.cz" target="_blank" rel="nofollow">http://www.gripen.cz - technické popisy a ceník. Můj osobní názor je, že Gripen není špatné letadlo. Bylo by i dobré, pokud by byl ukončen jeho vývoj a bylo by schopné operačního nasazení v rámci NATO.
0 0
možnosti

Mitchell

22. 4. 2005 3:36
Re: To eufrasio.
Pokračování:
 
Bohužel tomu tak dosud není (ale věřím tomu, že v dohledné době bude). Jenže ani to mu nepomůže dosáhnout letových a bojových kvalit F 16. A co se týká výběrového řízení, ze kterého vyšly Gripeny vítězně, o tom bych nerad spekuloval. Jen se mi zdálo poněkud "podivné" ...
0 0
možnosti

Mitchell

22. 4. 2005 3:10
A ať si každý rozmyslí, které letadlo je lepší.
Pro srovnání: http://www.military.cz/usa/air/in_service/aircraft/f16/f16.htm" target="_blank" rel="nofollow">http://www.military.cz/usa/air/in_service/aircraft/f16/f16.htm ,  dále http://www.gripen.cz/gripen_cz.htm" target="_blank" rel="nofollow">http://www.gripen.cz/gripen_cz.htm a nakonec ceník http://www.military.cz/accessories/prices/prices.htm" target="_blank" rel="nofollow">http://www.military.cz/accessories/prices/prices.htm
0 0
možnosti

eufrasio

22. 4. 2005 1:17
Bla bla bla ...III
... složitý systém, že když přistane a pilot ani veškeré kontrolní systémy letounu na něm neshledají jedinou závadičku, měl by být pilot i jeho stroj v podezření, že něco zatajuje. Ano, moje tvrzení je možná přehnané, ale v porovnání s větou "piloti mezitím zápasili ve vzduchu s technickými potížemi" je jeho přehnanost nicotná. Podobné výroky jsou směšné - bohužel ale, většina čtenářů jsou laici a jim je polopravdami přesycený článek o miliardách a Gripenech určen - stejně směšné jako jsou třeba i každodenní bláboly moderátorů ve stylu ..  "občany té a té země dnes doslova vyděsilo to a to ... ". Panu Gazdíkovi není možné upřít jistou kontinuitu v jeho "boji" proti Gripenům, jeho zanícení je ale ve výsledku - doufejme - k ničemu, a to je dobře.   Jan Hájek - http://www.airforce.cz" target="_blank" rel="nofollow">http://www.airforce.cz a http://www.gripen.cz" target="_blank" rel="nofollow">http://www.gripen.cz .
0 0
možnosti

eufrasio

22. 4. 2005 1:16
Bla bla bla ...II
 .... nebo mohly vyprovokovat v čtenáři jistý stupeň ostražitosti. Pravda je prostá - když u nás některý novinář ve svém médiu zalže (třeba o nefunkčnosti letadel Gripen) - pak jeho lež přejmou stovky serverů, časopisů a novin po celém světě. Když se posléze ukáže, že ne vše je pravdou, dementi sotva kde bude k nalezení a když, tak menším písmem a nikoliv na první stránce. Stalo se. rovněž již před nějakým časem, že na český CIAF nepřiletěla americká F-18, protože její pilot s ní týden před leteckým dnem při nácviku provedl řízený let do země a zahynul, rovněž americká F-16 se (také na CIAF) vyznamenala tím, že ... odstartovala a ... velmi opatrným a dlooooouhým obloukem zase přistála. V Hradci Králové jednou létali ruští piloti na dvou stíhačkách MiG-29, dá se říct, že fantasticky - za pár dní to rozsekali v Anglii - jednoznačně vlastní vinou - ale - všechny tyto příhody měly ve vztahu k panu Gazdíkovi společnou kliku, nestalo se to Gripenům. Ve skutečnosti je bojové letadlo tak
0 0
možnosti

cejkis

22. 4. 2005 12:56
Re: Bla bla bla ...II
však taky jo a ne jen stupeň ostražitosti, mě to přímo rozčiluje. Takové bulvární bláboly, které píše pan Gazdík
btw..možná by stálo za to připomenout, že spousta informací o letounu se během letu nezobrazje, pouze pokud dojde k odchylce tak je o tom pilot informován a třeba o tom pan Gazdík píše :)))
0 0
možnosti

eufrasio

22. 4. 2005 1:13
Bla bla bla
Před nějakým časem se v československém letectvu udála kuriózní věc. letounům MiG-19, dodaným z CCCP nefungovaly radary. Když je technici rozebrali, prozkoumali, složili, namontovali - tak fungovaly. Přikryli je krytem - a všechno začalo nanovo, protože radary opět nefungovaly. Tož, přiletěli odborníci z CCCP a prozkoumali radary. Zkonstatovali, že jsou v pořádku a nařídili je namontovat na stíhačky. Pohlédli při montáži na kryty a .... zeptali se, kterej blbec je nabarvil barvou, která radary oslepuje. Možná, že souvislost s tématem Gripenů není až tak zřejmá, přesto věřím, že ji mnozí pochopí. Netvrdím, že pan Gazdík je ten blbec, co natírá kryty nevhodnou barvou, netvrdím ani, že pan Gazdík má příležitostné příjmy od firmy Lockheed Martin , co ale tvrdím bez uzardění je, že se hrozím blbců, kteří se bůhvíproč pasují na odborníky a přitom Gripeny přejmenují na gripeny, zkratku JAS používají ve formě Jas a střely AMRAAM se u nich jmenují Amraam, už takové maličkosti by měly
0 0
možnosti

Mitchell

22. 4. 2005 0:53
No jo.
A já jsem to říkal pořád, že to nebude to pravý ořechový (a zdaleka jsem nebyl sám). Jenom mě mrzí, že to budeme všichni platit a nevíme, jestli nám ty mašiny k něčemu někdy budou.
0 0
možnosti

osvetitel

21. 4. 2005 22:41
<><><>
Niceho se nebat!Na tom "MS" ve Vidni jim to Cesi spocitaji tak ze je to prijde draho ty holomky "gripeny!"
0 0
možnosti

1_130_202_135

21. 4. 2005 22:29
Poruchy a jejich odstranění..
Zapsaný problém: levá vnitřní pneumatika skoro potřebuje vyměnit. Řešení: levá vnitřní pneumatika byla skoro vyměněna.
Problém: zkušební let byl O.K., ale automatické pristávání bylo velice drsné. Mechanikova poznámka: automatické přistávání na tomto letadle není nainstalováno.
Poznámka: něco je uvolněno v pilotní kabině. Mechanik: něco bylo utaženo v pilotní kabině.
Hlasitost DME je na neuvěřitelné síle. Mechanik dopsal: hlasitost DME byla nastavena na uvěřitelnou sílu.
Podezření na prasklé sklo. Mechanik: podezření je správné.
Motor číslo 3 chybí! Mechanik: po krátkém hledání byl motor nalezen na pravém křídle.
Letadlo se za letu chová legračně. Mechanik: letadlo bylo varováno, aby se polepšilo a létalo vážně.
Zpod přístrojové desky se ozývají zvuky. Jsou to zvuky jako by trpaslík bouchal na něco kladívkem. Mechanik: trpaslíkovi bylo odebráno kladívko
0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...