Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nový papež stojí před starými problémy

Celibát, ženské kněžství, islám, sociální spravedlnost, antikoncepce... Co heslo, to problém. Co heslo, to výzva pro nového papeže Benedikta XVI., který se stal novou hlavou světové církve s 1092 miliony věřících. Co bude jeho hlavním úkolem?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

georgesco

dojemná starost
Těší mě ona dojemná starost všech možných neznabohů o blaho církve. Co by měla udělat, jak by se měla reformovat, kam se přiklonit, kam odklonit, přizpůsobit se moderní době.... atp.  Jen mi je tak trochu divný, že ty moderní církve, které splňují všechna "náročná kritéria moderní doby a člověka" nějak nepraskají ve švech. 
!Dospělá víra není ta, co se nechá smýkat módními proudy." JkR (Benedikt XVI.)
Neznabozi, co se zalykáte zlobou a záští (takových už bylo a kde jsou oni a kde církev?)  raději běžte slavit modloslužby do svých chrámů konzumu. Bude to lepší, než dkyž zde budete pronášet hlubokomyslné soudy o věcech které neznáte a kterým nerozumíte.  
Nebo snad začnou všichni ti externí reformátoři obecné církve hromadně chodit do kostelů, až se zruší celibát, budou se podporovat potraty  a preferovat buzeranti?
 
 
0/0
20.4.2005 14:37

papullus

Re: dojemná starost
Jsem neznaboh ale o blaho církve či církví nedbám,je mi zcela ukradeno - tedy to blaho církví.Jenom se podivuji nad tím,jak myslící člověk tomu může věřit  a to i přes ten fakt,že již z mnoha "vědecky dokázaných" faktů musela církev zcela ustoupit.Jako třeba blesk a hrom - hněv boží (nejen katolická víra,prakticky všechna náboženství tím strašila své ovečky).Jevy v přírodě dělíme na vysvětlené a dosud nevysvětlené,nikoliv na vysvětlitelné a nevysvětlitelné.To,že dosud mnoho jevů nechápeme,neznamená,že je  někdy nepochopíme.A k těm homosexuálům - podle katolické církve se na zemi bez boží vůle nestane nic.Dnes již je dokázáno,že se nejedná o neřest,ale o vrozenou dispozici.Pak se táži,proč je bůh (je-li) stvořil,když jsou proti němu.
0/0
20.4.2005 14:47

kozmopolita

Re: dojemná starost
A takhle to dopadne, kdyz dogmata dopadnou na urodnou pudu. Kazdy kdo ma jiny nazor je neznaboh, celibat je biblicky prikaz a ne administrativni narizeni z 11. stoleti, povoleni potratu a podpora potratu jsou to same a buzerantizmus je nemoc.
 
Predsudky jsou nejhorsi nemoc. To, ze uz vime priciny poruch identity pohlavi jsou v saturaci plodu testosteronem v prenatalnim obdobi je samozrejme jedno. Je to jenom mravni upadek. A cirkev na to muze prijit na vatikansky koncil, ktery svola na nejaky rok 2352, protoze kdyz uz odignorovala vznik medii, dve svetove valky, lety do vesmiru, pocitace tak to v pohode staci doresit za nejakym petset let.
 
Anebo vy ignorujete i koncily ktere napriklad uznaly ze zem neni placka? Ultrareforma by byl problem - souhlasim. Ale ultrakonzervativizmus taky. A nekriticky vykrik podobneho razeni snad ani nepatri do poslednich dvou stoleti....
0/0
20.4.2005 14:54

georgesco

Re: Re: dojemná starost
Ale, ale ale,
Ale, ale ale, co mi to vkládáte do úst?
Neznaboh je ten, kdo nezná boha, proč to hned vztahovat pejorativně.
Celibát je určitý úzus v rámci církve. Mohou být na něj různé názory, já nemám vyhraněný názor, ale chápu důvody jeho zastánců.
Neřekl jsem, že je homosexualita nemoc, ale praktikovaná homosexualita je hřích, chcete -li přímo z bible nikoliv administrativní opatření církve. Navíc to co se dnes mediálně děje kolem homosexuálů...  skoro kdo není homosexuál, není IN.  Ale to je na delší diskusi, každopádně nejde o žádné pronásledování ani upírání obecných práv. Pro mě problém je dělat z toho normalitu neřku-li přednost.
Potrat je pro mě prostě zabitím nenarozeného dítěte (když už se chci vyhnout silnému výrazu vražda) to se na mě zlobte nebo ne. A jejich legalizace je signál, že je to OK. Ale není to OK.
Přčtěte si to pozorně ještě jednou. Má otázka zněla, co by se stalo, kdyby se církev reformovala po
0/0
20.4.2005 15:29

georgesco

Re: Re: Re: dojemná starost
podle "dobrých rad" nevěřících (když už vám zní neznaboh příliš pejorativně).
Nepřipadám si jako dogmatik ani jako ultrakonzervativec, např. považuji II. vatikánský koncil za pozitivní. Jsem konzervativní ve smyslu citace Antoina de Rivarol. Diskuse mi nevadí, ale je třeba mít alespoň minimální společnou platformu.
 
0/0
20.4.2005 15:35

papullus

Re: Re: Re: Re: dojemná starost
Ani nevěřící,ani neznaboh nezní pejorativně.Pokud ti nevadí diskuse,tím lépe.Ale diskuse o tom,jestli vůbec nějaký bůh existuje vám všem věřícím vadí,bez ohledu na konzervativismus či liberalismus.Sama myšlenka zapochybovat je vám zcela cizí.Přesto,že mnoho "důkazů" o jsoucnosti boží již neplatí.
0/0
20.4.2005 15:52

papullus

Re: dojemná starost
A mimochodem,Kongregace pro nauku víry je transformovaná inkvizice.Tedy de facto je novým papežem sám nejvyšší inkvizitor.
0/0
20.4.2005 15:17

80E-seven

Re: Re: dojemná starost
takze je vsechno v poradku. nic se menit nebude!
0/0
20.4.2005 15:21

BoArrow

Re: dojemná starost
Jen pro pořádek - i když jsem nesledoval celou tuhle diskuzi:  ony "moderní církve, které nijak nepraskají ve švech". Za prvé, moderní církve neznamenají odklon od Biblických principů ohledně morálky. Právě naopak. Za druhé: Nejdynamičtěji rostoucí církve dneška jsou evangelikálně letničního proudu a to je skupina kolem 500 mil. věřících (většinou aktivních členů) protože to jsou církve vyznavačské, tj. křest je zde na základě rozhodnutí jednotlivého člověka, ne jeho rodičů. Stačí se podívat do Jižní Ameriky na trend posledních desetiletí.
0/0
20.4.2005 16:44

spunlock

pámbíčkáři
0/0
20.4.2005 12:32

G-bod

Start problem cislo jedna
jak zaradit do cirkevnich dogmat, ze ojizdet male kluky a pedofilie jsou vlastne pozehnanim Bozim
0/0
20.4.2005 11:02

80E-seven

Re: Start problem cislo jedna
vzhledem k tomu, kolik ma kat. cirkev momentalne problemu bych tenhle zaradil az nekde tak na padesate misto.
0/0
20.4.2005 11:04

Tonda Brno

Re: Start problem cislo jedna
Kolik takových kluků znáš, že tu tak zasvěceně pišeš?
0/0
20.4.2005 11:06

Flat Vamp jr.

Re: Re: Start problem cislo jedna
...mluví z vlastní zkušenosti, né?
0/0
20.4.2005 11:38

klv

Re: Start problem cislo jedna
a jak to zařadit když to dělá učitel, nebo skautský vedoucí,  znásilňování se děje i ve věznicích, sice ne malýchkluků  ale děje, a věznice spravuje stát, je třeba vidět jednotlivce co to páchají ne organizace 
0/0
20.4.2005 11:29

Tonda Brno

Re: cirkev a politika
  • Inteupce = vražda viz diskuse někde níže.
  • Státní příspevky = kompenzace za zabavený majetek státem za vlády komunistů.
  • Homosexuály mimo zákon nikdo nestaví jenom jim neumožňují stejné postavení jako rodině, která se zakládá (většinou) za účelem vzniku a výchovy nové generace.
0/0
20.4.2005 10:56

80E-seven

Re: Re: cirkev a politika
kdyz se zamyslis nad tim, co vlastne (i verici) po sve cirkvi chteji, pak zjistis, ze ta jim to nikdy nemuze dat. oni v podstate chteji, aby se z katolicke cirkve stali evangelici. chteji zenske v habitech, chteji snatky pro duchovni,  chteji potraty a antikoncepci.... jenom se ptam, proc teda nekonvertujou k odrude vericich, pro ktere tohle vsechno (uz dneska) je celkem normal. katolicka cirkev na tohle vsechno nemuze pristoupit, protoze by tim prokazala, ze celou tu dobu byla tou nespravnou "odnozi" (celou tu dobu od vzniku reformatorstvi)
0/0
20.4.2005 11:01

80E-seven

Re: Re: Re: cirkev a politika
proto je jenom logicky, ze si ted zvolili ratzingera, kterej se uz o tu cistotu viry pekne postara.
0/0
20.4.2005 11:02

Tonda Brno

Re: Re: Re: cirkev a politika
A to ti říkal kdo? Kolik tako vých katolíků znáš, že víš co vlastně chtějí?
0/0
20.4.2005 11:03

80E-seven

Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
kolik? no mozna je jich minimum. ale to minimum, ktere po sve cirkvi chce zmenu mluvi prave o techhle vecech... pouc me o tom, kolik jich je procent
0/0
20.4.2005 11:05

Tonda Brno

Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
Takový výzkum se nedělal, pokud vím, takže nelze udávat různá %.
Co se týká toho co píšeš, že chtějí, tak se akorát diskutuje o antikoncepci a celibátu.
0/0
20.4.2005 11:12

80E-seven

Re: Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
zmeni to neco na tom, ze se timto vlastne chteji stat evangeliky? (reformovanymi)
0/0
20.4.2005 11:14

kozmopolita

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
katolicka cirkev rozhodne nestoji na celibatu. ten byl zavedeny az 12.-13. stoleti - pulku historie cirkve tedy neexistoval. A v biblii pro nej rovnez neni opora. Stejne ma kupa katolickych knezi manzelky - nejvic na Filipinach a v Peru - odhaduje se to na hodne pres padesat procent. Katolicka vira stoji na katechizmu a apostolskem sireni viry - ne na tom, jestli knezi mohou nebo nemohou mit manzelky a deti. To meli v historii nakonec i papezove - a nebylo jich malo.
0/0
20.4.2005 11:19

Tonda Brno

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
Nevím z čeho usuzuješ, že se chtějí stát evangelíky?
0/0
20.4.2005 11:21

80E-seven

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
tak si to precti jeste jednou...pomalu...
0/0
20.4.2005 11:48

kozmopolita

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
Nic z vyse jmenovaneho nemeni zakladni rozdil: katolicka cirkev je jedina instituce ustanovena primo bohem pro apostolsky vyklad viry, jako pokracovani Jezisova dila na zemi. Z toho vyplyva jeji institucionalizace, tvorba verouky i dogmaticky pristup. Proste na to maji papir. Reformovane cirkve na to sly od lesa - puvodnich cilu a smyslu Slova Boziho.
 
At tedy katolicti knezi budou oboupohlavni a zavedou si mnohozenstvi, stejne se nestanou reformovanou cirkvi pravem smyslu slova. Obdobne to plati pro vychodni verze - od ortodoxnich Reku az po pravoslavie, kde jiste znaky cirkve jako instituce jsou. Konec-koncu, vznikly na stejnem zaklade.
 
Je to stejny rozdil jako mezi siity a sunnity. Siitove maji cirkev a ajjatolahy odvozujici svuj puvod primo od proroka, sunnite nikoliv. Zmena vykladu Pisma ani u jednoho podstatu nezmeni.
0/0
20.4.2005 12:04

80E-seven

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
evangelici tedy neexistuji?
0/0
20.4.2005 12:10

BoArrow

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
Církev existovala ještě předtím, než katolíci přišli s "jedinečností" a neomylností církve římskokatolické. Ježíš nezaložil hierarchickou instituci, ale společenství lidi, kteří berou vážně Boží slovo. Mnohé evangelické církve na to nešly "od lesa" ale ve stejném principu, jako křesťané na počátku.
0/0
20.4.2005 12:14

kozmopolita

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
Kdyz uz jdeme do detailu, apostolove se take nazyvali katecheti pro svuj zpusob predavani viry - soustavou tvrzeni vykladajicich bibli - katechizmem. Luther katechizmus odmital jako vec, na kterou nikdo nema patent. Katolicka cirkev planovite katechizmus vyviji a siri - kdyz nic jineho, Vatikan stoji kolem udajneho hrobu Svateho Petra, ktery byl rovnez katechetem.
 
Dyt jo, jak ta organizace vypada dneska je jina kava. Ale v naslednictvi at uz to bude banda hippie nebo ultrakonzervativni senilni spolek, papez bude vzdy zastupcem Boha na Zemi a pokracovatelem apostola Petra a to tak ze podle puvodnich evangelii a zcasti i Bible.
 
O zadnem Lutherovi ani Calvinovi se nikde v Bibli nepise. Mira institucionalizace evangeliku a katoliku jsou nebe a dudy.
0/0
20.4.2005 12:32

BoArrow

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
Bible říká, že je jeden jediný prostředník mezi člověkem a Bohem, Ježíš Kristus. O papeži ani zmínka. Je tam samozřejmě řeč o episkopech, tj. biskupech, ale to přece nikdo z evangelíků nepopírá. Jen chci říct, že biskup římský není zástupcem Boha na zemi, jak říkáte. Tím je každý křesťan, podle Bible, přesněji řečeno podle listu právě onoho Apoštola Petra.
0/0
20.4.2005 12:36

kozmopolita

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
dovolim si jenom poznamenat, ze od nejakeho 11. stoleti patri k oficialnim titulum papeze i "zastupce Krista" - Vicarius Jesus Christii. Takze jo, samozrejme ne primo Buh, ale podstata zustava.
0/0
20.4.2005 12:44

BoArrow

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
První křesťané na to měli jiný názor. O výlučnosti jednoho biskupa nad ostatními nic nevěděli. To začalo v době Konstantinově, hlavně přičiněním římských biskupů jako byl Damasus. Byl to spíše vliv pohanství na křesťanství, ale to je asi nad rámec téhle diskuze. Ježíš řekl, že ten, kdo činí Jheo vůli je jeho otcem a matkou, když se mluvilo o fyzickém rodinném spojení. Církev je duchovní společenství a ne pozemská hierarchická organizace.
0/0
20.4.2005 12:49

klv

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
Ale papež je nástupcem Apoštola Petra
0/0
20.4.2005 12:45

kozmopolita

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
Cirkev neexistovala pred Svatym Petrem. On byl prvni papez. V te dobe zadne jine krestanske cirkve neexistovaly, takze ani nemly vychazet ze sve vylucnosti. Tento spor se datuje az od rozpadu rimske rise, kdy si Byzancie narokovala na stejna prava a povereni jako zapadorimska cast. Tak vnikly prvni samostatna vychodni uceni - i kdyz se spocatku moc nelisily a slo spise o pravost papeze.
0/0
20.4.2005 12:37

BoArrow

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
Apoštol Petr by se asi dost hodně divil, kdyby mu někdo vysvětlil, že je jako papež. Přečtěte si Nový zákon. Tam o ústřednosti a výlučnosti římského biskupa nic není. Církev obecná je holt mnohem širší, než katolická,a to ještě ta římská. Jinak si samozřejmě všech zbožných papežů vážím, obzvlášť toho posledního (předposledního). Ne vždy v dějinách to totiž byla samozřejmost. Křesťané věrní Kristovu učení tady ovšem byli vždy v hojné míře - ať v katolické církvi, či mimo ní. To mi věřte.
0/0
20.4.2005 12:44

kozmopolita

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
"Petre ty jsi skala....a na tobe postavim chram svuj..." to mi zni dost vylucne. jasne ze slo o biskupa, tim je dodnes. De facto to ale byl prvni otec a tedy recky "pappas", jinymi slovy papez. Nemel byt vuci komu vyjimecny... Vuci Zidum? Egyptanum? Rimanum? Byl jediny a tak byl holt vyjimecny...
0/0
20.4.2005 12:51

BoArrow

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
Záleží, jak rozumíme tomu řeckému textu. Nejsem odborník, ale podle nekatolických řečtinářů, je ta věta trochu jinak. Ty jsi Petros (kámen) a na té skále (Petra) tj. onomu Petrovu vyjádření Ježíšova Mesiášství, na té skále, kterou je Kristus všude jinde v Novém zákoně, postavím svou církev. Taky že jo. Církev stojí na jedinečnosti Krista - ne na jedinečnosti papeže. Well, domluvil jsem.
0/0
20.4.2005 12:55

kozmopolita

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
Ma to jednu chybku. Petrus je latinsky. Kamen je recky lithos. A ted uz mi to nedava zadny smysl...
0/0
20.4.2005 14:44

milchama

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
Chybou je tvrdit, že Petrus je latinsky. Je to jen latinská transkripce řeckého Πετρος (Petros), které je odvozeno od řeckého πετρα = "skála". Πετρος tedy znamená něco jako "odštěpek skály" - tedy kámen. λιθος je sice častější řecký termín pro kámen, nicméně Petros je použit právě kvůli oné slovní hříčce se slovem πετρα = "skála". Petrou - skálou je v Novém zákoně míněn Kristus (1. Korintským 10,4). Text v Matoušovi 16,18 není žádným ustanovením Petra za papeže. Uvedu ho bez diakritiky: καγω δε σοι λεγω οτι συ ει Πετρος, και επι ταυτη τη πετρα οικοδομησω μου τη
0/0
20.4.2005 16:02

milchama

pokračování
την εκκλησιαν... tj: "A já ti pravím, že ty jsi Petros, a na této petře (skále) vybuduji svou církev.... " Petr rozhodně žádným základem církve nebyl, neboť nelze položit jiný základ, než který již položen byl: "Nikdo totiž nemůže položit jiný základ než ten, který už je položen, a to je Ježíš Kristus." (1. Korintským 3,11). V prvotní církvi dle Nového zákona nezaujímal Petr mezi ostatními učedníky žádné výlučné postavení...
0/0
20.4.2005 16:06

papullus

Re: Re: cirkev a politika
Veškerý majetek katolické církve pochází nikoliv z práce,ale dílem z povinných dávek - t.zv.desátků,dílem z propadlého majetku tšch,které nechala církev prostřednictvím inkvizice pozabíjet,dílem z vynucených darů  "věn" při vstupu do klášterů.Území Vatikánu získala katolická církev podvodem,totiž zfalšovanou t.zv.Konstantinovou nadací.Celibát zavedla katolická církev jenom kvůli majetku,aby po kněžích nedědila jejich rodina.A jak v praxi vypadá "moje království není z tohoto světa" ,vidíme na okázalé "chudobě" Vatikánu.Zabavování majetku ideologickým odpůrcům zavedla katolická církev.Sklízí sama plody svého konání.(Viz nizozemská reformace,konfiskace majetku kacířů.Ze zabaveného 1/3 udavači,1/3 císaři,1/3 církvi svaté katolické).
0/0
20.4.2005 11:01

80E-seven

Re: Re: Re: cirkev a politika
dalsi duvod nic nemenit a nechat vsechno pri starym.
0/0
20.4.2005 11:03

Tonda Brno

Re: Re: Re: cirkev a politika
Já to vidím zcela jinak, ale ty v tom máš úpně jasno a asi nemá cenu s tebou diskutovat.
0/0
20.4.2005 11:05

papullus

Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
Pokud vidíš historická fakta jinak,než jak se stala,pak nemá cenu diskutovat s tebou.Chceš popřít existenci inkvizice,její činy v historii a majetkové prospěchy katolické církvi z jednání inkvizice?Chceš popřít úlohu katolické církve při zničení jihoamerických kultur při kolonizaci tohoto kontinentu Španělskem a Portugalskem?
0/0
20.4.2005 11:10

Tonda Brno

Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
Nechci nic popírat, jen bych upozornil, že všechny tyto věci konali lidé, kteří se jen církví, králem nebo císařem zaštiťovali, stejné věci dělali také nacisti a komunisti.
0/0
20.4.2005 11:19

Deleter

Re: Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
No a co? Církev by se pak měla majetku, který nabyla prostřednictvím lidí, které zaštiťovala, vzdát.
0/0
20.4.2005 11:32

Tonda Brno

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
Jde o to, koho církev opravdu pověřila nějakým úkolem a jak tento úkol splnil, případně jaké použil prostředky. Na druhé straně se někteří jen hájili tím, že zastupují církev, ale jednali jen ve svém zájmu.
0/0
20.4.2005 12:39

papullus

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: cirkev a politika
Církev nepověřila dominikány vedením inkvizice?Církev nepředávala kacíře a čarodejnice světské moci k usmrcení - protože "nezabiješ" (paralela s Pilátem Pontiem).Nebo snad,kdyby ybla nadána právem hrdelním by smi kněží zapalovali hranice?Kdepak,církev si nešpinila ruce,nikdy.A vzpomeň,není to tak dlouho,contra antichristum omni modi sacri sunt.To je o lidských právech?K případnému argumentu že je to několik set let a že se církev  změnila,budeš to za 200 - 300 let říkat o komunistech?Říkáš to dnes o Islámu a jeho šíření ohněm a mečem po Evropě v době maurských válek?
 
0/0
20.4.2005 14:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.