Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Klausův let: drama se šťastným koncem

V drama se šťastným koncem se změnil čtvrteční let prezidenta Václava Klause na pohřeb papeže Jana Pavla II. do Vatikánu. V desetitisícové výšce, kde panují sedmdesátistupňové mrazy, se letounu Challenger téměř vysypalo přední sklo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Homer1

Ukázková propaganda
Ukázková propaganda - nádherná masáž do médií jak je "nutné" obnovit letový park.
Asi to nutné je, ale podle toho humbuku jaký kolem toho okna udělali si asi koupí rovnou raketoplán...
 
A kdyby to Vašíka vycuclo, já bych ho tedy hledat nešel -  mě by nechyběl.
0/0
9.4.2005 19:07

mpes

No to je slátanina
Když se to stalo nedávno ATR42 (tuším) od ČSA co letělo někde na vnitrostátní lince, tak nebezpečí nehrozilo a teď pro změnu nebezpečí smrtelné. Chápu že obě letadla lítají v jiných letových hladinách, ale i tak. Sklo je samozřejmě složené z několika vrstev, takže se zdá že praskla jedna vrstva...
 
A těch -70 v 11-ti kilometrech - to se mi zdá taky dost nadsazený... Už jsem teda taky párkrát letěl a -70 jsem ještě neviděl...
 
0/0
9.4.2005 9:03

Vipeeer

Re: No to je slátanina
ATR 42 létá opravdu v úplně jiné výšce a hlavně o dost pomaleji,takže to se opravdu srovnávat nedá..........jinak taky jsem ještě neletěl v  -70,většinou to bývá cca -50,ale Challenger létá ještě asi o kilometr výš než klasické dopravní letadla,takže nevím jestli tam může být takový rozdíl
0/0
9.4.2005 9:13

Homer1

Re: Re: No to je slátanina
Prý to tak je, kolem 11km výšky je stabilní "počasí" s teplotou  -70C a moc se to nemění.
0/0
9.4.2005 19:09

Patron Divný

Re: No to je slátanina
Jak se dá vidět -70? Já nelétám, takže to nevím. To jsou v kabinách cestujících nějaké displeje, které ukazují vnější teplotu?
0/0
9.4.2005 10:32

Free_styler

predokoncetinova prstova nenapadna gesta.
Klaus se hlavne strapnuje temi svymi predokoncetinovymi prstovymi nenapadnymi gesty, ktere rad prostrednictvim TV posila svym bratrum soudruhum konzervativcum a nadsencum. Ja bych mu taky mile rad jedno takove gesto poslal a vypadalo by asi jako _I_  F*U*C*K*   O*F*F*
0/0
9.4.2005 8:49

Vipeeer

Re: predokoncetinova prstova nenapadna gesta.
Jediný kdo se ztrapňuje jsi ty se svým nizoučkým IQ.
0/0
9.4.2005 9:09

Free_styler

JJ
Klaus to uz je poradne vybelanej dedoso z roku 02 co ma misto mozku z politiky kostku.
0/0
9.4.2005 8:36

František Koudelka

Na BBC nachytali Klause,
jak si na dovolené o moře cpe do plavek jitrnici, aby vypadal mužněji...pokusím se najít ten odkaz...
0/0
9.4.2005 8:32

ModryPtak_Camcarak

Klaus je nejvetsi magor v Evrope
Skoda, ze si nerozbil ten cumak uz nadobro.
0/0
9.4.2005 8:29

ModryPtak_Camcarak

Re: Klaus je nejvetsi magor v Evrope
Zvolit takovyhleho imbecila prezidentem muzou udelat jenom komancove co se tak msti CR za to, ze uz je nechce.
0/0
9.4.2005 8:32

xjih

autor je debil
Jan Gazdil, ktery se pod tento clanek podepsal je DEBIL. Je to presne to individuum, ktere ve snaze o senzaci  bud zamerne lze nebo vubec netusi o cem pise. Bohuzel, na MF se tyto situace objevuji stale casteji a tim se toto periodikum posouva k bulvaru - pokud jim uz neni.Praskle sklo u letadla leticiho v 11 km hladine je sice zavada, ktera vyzaduje sestup a pristani na prvnim pouzitelnem letisti,ale ohrozeni bezpecnosti je tu male,protoze kabina ke konstruovana tak, ze sklo (i pokud by nahodou bylo jen z jedne vrsty - a je ze 3) nemuze vypadnout ani nahodou, protoze tlaky vne letadla a uvnitr mu to proste nedovoli - plati samozrejme o spontanni zalezitost, jina situace by byla kdyby do neceho narazili. Takze mluvit o DRAMATU  na palube je blbost, stejne tak o tom, ze se okno TEMER VYSYPALO. Sam jsem podobnou situai za letu nekolikrat zazil nektere spolecnosti kvuli tomu ani nepristavaji, jen zmeni hladinu a leti do cilove destinace.
Novin
0/0
9.4.2005 8:22

Maveric

vrátit
takový střep výrobci...pokud prasklo sklo alespoň přibližně ve stejných místech jako poprvé, jde o velice vážný problém zkřížení draku (zkroucení kabiny) v daném místě v důsledku vnitřního přetlaku ve velké výšce...jde o neodstranitelnou závadu z výroby!!! Prostě se za určitých na zemi nenasimulovatelných podmínek sčítají vůle vzniklé při nýtování (či jiném druhu spojování) částí draku až se při "nafouknutí" přetlakem tuším cca 4-mi a více tunami na metr čtvereční zapře prostorová kovová do určité míry elastická konstrukce o méně pružné rovinné zasklení kabiny a to praskne s katastrofickými důsledky, uvnitř dojde k poklesu tlaku, vzniku mlhy a jejímu následnému vyssátí silou vichřice se vším co není v daném okamžik připoutáno...pochopitelně připoutaným pilotům prosviští kolem hlavy nádobí, kufříky, části vnitřního obložení trupu, těla letušek a nepřipoutaných pasažérů, do prostředí příšerného chladu, podtlaku, nedostatku vzduchu sice vypadnou ze stropu kyslíkové masky...
0/0
9.4.2005 8:15

xjih

Re: vrátit
Moc koukas na katastroficky filmy, mel bys vic myslet...
0/0
9.4.2005 8:25

Maveric

Re: Re: vrátit
bohužel nebo bohudík..?! všechny katastrofické letecké filmy jsou jen slabým odvarem toho, co se v takových případech skutečně a hodně rychle na palubě děje...četl jsem někde definici povolání pilota "aerolinek"                          "Hodiny a hodiny čiré nudy proložené okamžiky šílenství." 
 
0/0
9.4.2005 13:13

xjih

Re: vrátit
Moc koukas na katastroficky filmy, mel bys vic myslet...
0/0
9.4.2005 8:33

Maveric

Re: Re: vrátit
víte co se stane s lidským tělem v sekundě vystavenému prodkému poklesu tlaku - popraskání vlásečnic v očích, prasknutí učního bubínku tj. spontální krvácení z uší a nosu, očí, otoky tkání, poškození plic, domníváte se, že pilot civilního letounu je ještě v takovém stavu k potřebě ?..  k prasknutí okýnka u pasažéra za letu došlo v civilní dopravě prokazatelně ve dvou případech...u obou bylo tělo vytaženo úzkým, malým otvorem ven jako zubní pasta z tuby... ano k dekompresi přetlakového prostoru u stíhačky došlo jistě za bojů mnohokrát, ovšem pilot stíhačky je pro takové případy vystrojen a vycvičen, vypadá naprosto jinak, je doslova propojen s letounem..a dýchá v boji kyslík z masky...i tak čelí vážným problémům, nafouknou se mu měkké tkáně - průdušnice v krku, musí "pamatovat" na výdech (nádech provede přetlak z bomby)  což je naprosto opačný rytmus fyziologickému...čelí otokům rukou atp.teď už jistě chápete, že jakákoliv prasklina v zasklení
0/0
9.4.2005 10:49

xjih

Re: vrátit
Ale pravdu v jednom mas, tohle (jinak docela slusny - po svete jich litaji tisice) ero na ty okna trpi, zdaleka nejen to prezidentsky. A celkem ligicky to nechali na opravu v Nemecku, nez by se v 2.5 km vysce klepali do Prahy a tady cekali az sem z  Nemecka prijede servis
0/0
9.4.2005 8:37

Maveric

Re: vrátit
ale je otazné zbude-li v někom ještě po takovém šoku vůle si je nasadit, ani pak není vyhráno - tzv. přetlakové dýchání nacvičují pouze vojenští piloti a je pochybné, že by ho necvičený člověk zvládl... zbývá jediná možnost - klesání střemhlav do cca 3 000 metrů, pokud ovšem jsou piloti při plném vědomí, let střemhlav bez čelního štítku kabiny...hrůza jen pomyslet - v opačném případě je-li náhodou zapnut autopilot dojde k pomalé smrti chladem či k zešílení v důsledku postupného odumírání mozkových buněk...u všech na palubě, někdy v 70-tých došlo k dekompresi odtržením zadní přepážky trupu (výrobní závada) u Boeingu 747 kdesi nad Čínou, piloti evidentně zvládli manévr změny výšky ale trvalo jim to asi déle než dvě minuty...neřízený, potácející se letoun s blebtajícími individui na palubě pak po dlouhé desítky minut brázdil oblohu - než ho milostdný bůh nechal narazit do hory...
 
0/0
9.4.2005 8:38

off

Re: Re: vrátit
Postupy pro náhlou dekompresi trupu se samozřejmě cvičí i v "civilu". Nehoda v Japonsku - 12.8.1985 - prasklá přetlaková přepážka (ne chyba výroby, ale opravy) vedla k poruše hydrauliky a ztrátě možnosti řízení letadla pomocí kormidel resp. křidélek. Osádka se pokusila manévrovat jen pomocí ovládání motorů, byl to jeden z největších a nejdelších "bojů o životy" v historii civilního letectví (téměř půl hodiny trvající), který bohužel skončil nárazem do terénu. Ta "blebtající individua" mají můj neujhlubší obdiv.
0/0
9.4.2005 9:23

Maveric

Re: Re: Re: vrátit
ano máte částečně pravdu byla to chyba opravy, zbytky explodující přepážky přesekly všechny čtyři hydraulické okruhy řízení vedené tehdy dost hloupě jedním místem (tedy původně vada z výroby, respektive návrhu) letoun měl kompletně nefunkční řízení tedy i výškového a směrového kormidla, funkční byl jen trim (vyvážení) a přípusti (tedy tah) motorů, letoun prováděl dle záznamníků tzv. "Dutch roll" což je sudovitý kolébavý manévr neřízeného stroje, z protokolů které jsem četl já - z korespondence střediska řízení letů s posádkou vyplývala její totální zmatečnost, piloti nechápali, co se děje a jak se tam vůbec ocitli, nepamatuji se zda tam bylo jak se dostali z výšky dekomprese  do výšky hory...tedy z 10-ti tisíc do 3-tisíc metrů ale asi vše proběhlo jak jsem popsal...
0/0
9.4.2005 11:03

Maveric

Re: Re: Re: vrátit
blebtajícími individui jsem pochopitelně nemyslel piloty, nebo spíše nikoliv jen je, následky déletrvajícího letu za podmínek dekomprese kabiny výstižně popsal tuším spisovatel Thomas E. Block v trilleru "Myaday"...nikdo, kdo by to mohl zažít to ještě nepřežil...dost dobře to totiž nejde, stejně jako nejde přistát ale ani letět určitým směrem s letadlem tak poškozeným jako byl uvedený Boeing 747, ve filmech jde ovšem vše, co napadne scénáristu, pamatuji se na "sovětský" film tuším se jmenoval "Posádka", kde její člen prolézal za letu kanálem pracujícího motoru TU-154 a nouzově ofačován opravoval cosi kladivem na trupu...  kvalita letecké techniky je vždy poplatná kvalitě společnosti ve které vznikla a proto jsem rád, že se té sovětské zbavujeme, to ovšem neznamená nekritický obdiv k jiné, chyba se vloudí vždy - jen je třeba ji odstranit a vzít si z ní poučení...mechanismy této zpětné vazby jsou v demokratické společnosti hluboce zakotveny
0/0
9.4.2005 13:44

off

Re: vrátit
No, netvrdil bych tak vehementně, že jde o neopravitelnou závadu Z VÝROBY. Možná by nebylo na škodu zapátrat, co ten Challenger už v rukou "zkušených vojenských pilotů" - zejména některých letuchtivých zasloužilých oficírů - musel přežít. O některých obzvlášť popdařených "cvičných přistáních" dodnes kolují mezi lítacím lidem legendy 
0/0
9.4.2005 9:13

Maveric

Re: Re: vrátit
jakákoliv přistání byť sebetvrdší namáhají jen podvozek, případně jeho uchycení v křídle, přetlakový trup je namáhán cyklicky neustálým nafukováním (přetlakem ve výšce) a např.u strojů Boeing 737 -prvních "velkokapacitních"  s objemným trupem přibližně při 75 000 takových cyklech (tedy vlastně sedumdesátipětitisících vzletech a přistáních) dochází ke vzniku únavových trhlin kolem hlav nýtů trupu, ty se pak  mohou propojit  najednou a trup se roztrhne za kabinou pilotů po celé délce jako když rozkrojíte podélně plechovku od piva a prostě zmizí do prostoru i s letuškou, i k tomu už došlo u jedné společnosti v Asii skákající krátkými přelety z ostrovu na ostrov, letouny Boeing jsou předimenzovaně pevné (konstrukční systém draku "bezpečné při poruše") a tak  normálně přistál s cestujícími sedícími volně v prostoru... zesílení trupu se provádí  tuším 14-ti obrovskými zesilujícími záplatami a spoustou nýtů s vypuklými hlavami,
0/0
9.4.2005 11:28

Maveric

Re: Re: Re: vrátit
naštěstí takové stroje vypadající tak trochu jako lokomotiva v civilizovaném světě nelétají...ale pro Afriku a Asii jsou ještě dobré (protože levné), kvalita údržby tz. kvalita techniků a inženýrů pozemní obsluhy letounu je zejména v islámských zemích ovlivněna nejen jejich omezeným vzděláním ale i náboženským vyznáním, kde koneckonců o Vašem osudu tak jako tak rozhoduje Aláh a vy na tom sebevětším snažením nemůžete stejně nic změnit, takže na kvalitě opravy nezáleží...
0/0
9.4.2005 11:43

Brainwashington

Škoda,
moh bejt státní smutek líp využitej.
Ale, jinak se už na prezidenty těším, až je ponesou na lafetě!
 
0/0
9.4.2005 7:07

oprudil

Re: Škoda,
taky mně to sere ,mohl být klid a novej svatej !!!
0/0
9.4.2005 8:22

Pilat

Uffff
0/0
9.4.2005 4:48

dukeprvni

Klausův let: drama se šťastným koncem
 
jaky drama krom toho, ze je klaus v grossistanu prezidentem
 
0/0
9.4.2005 4:32

AlienDUDE

Tak tak
Taky si myslim že Gross s Grebeníčkem pobíhaj po večech po letišti geologickym kladivkem :-) Taky bych do toho střepu už radši nelez, je staticky velmi pravděpodobné že tohle čelní sklo praskne i potřetí, odporovalo by zákonům logiky kdyby se tak nestalo :-( Pokud musí letadlo bezpomínečné lítat, tak ať krouží s Grossem nad Ruzyní dokud mu a) nedojde palivo b) nepraskne čelní sklo c) dokud nepodá demisi a písemě neslíbí že už se nebude srát do politiky on, ani jeho maželka, kamarádi, příbuzní, děti, děti jejich dětí, děti jeho příbuzných a jejich kamarádi, jejich pes ani jejich vymyšlená babička :-)
0/0
9.4.2005 2:52

M75

Vím proč 2x
To sklo rozbíjí Gross...proto taky na pohřeb neletěl... radši bych už do toho nesedal, Gross je svině a člověk nikdy neví... určitě to praskne i potřetí...
0/0
9.4.2005 1:35

ModryPtak_Camcarak

Re: Vím proč 2x
A ty ses taky pekna svi*ne
0/0
9.4.2005 2:39

wildge

Zubata nam chtela pomoct...
... a zase ji to nepovedlo. Snad priste.
0/0
9.4.2005 1:14





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.