Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tiskové prohlášení Národní rady zdravotně postižených ČR

Dne 25. ledna 2005 byl v deníku MF Dnes zveřejněn výsledek ankety na otázku „Tolerovali byste eutanazii nevyléčitelně nemocných dětí?“ Samotný výsledek, kdy sedm z osmi respondentů ankety se vyslovilo pro toleranci eutanazie, je šokující a svědčí o devastaci našich postojů k základním hodnotám, jako je například právo na život.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

andy_star

To nějak nechápu,
takže rada by měla ráda dohled nad tím, jak má znít ta správná anketní otázka ? Určitě by se panu Krásovi s jeho pokryteckou křesťanskou morálkou víc líbilo něco jako "Považujete euthanasii za vážný trestný čin, nebo jen za odporný hřích ?" a odpovědi a) nebo b), že. Nevyléčitelně nemocné dítě je i astmatik, pane Kráso, a o těch rozhodně řeč není. Pokud vím, euthanasie se vždycky diskutovala jen v souvislosti s nevyléčitelně nemocnými, kteří nelidsky trpí. Zdá se mi, že být předsebou NRZP znamená mít poškozený mozek.
0/0
31.1.2005 11:30

Martin Horák

Buď mnoho nevíte nebo pokrytecky lžete.
Tam, kde již eutanázie byla uzákoněna se již otevřeně diskutuje o "dobré smrti" pro další skupiny respektive pro "každého, kdo si prostě přeje zemřít" - (tuto formulaci  použil jeden z belgických ministrů), což by v případě dítěte znamenalo každé dítě, jehož smrt si přejí rodiče. Typuji vás na někoho, kdo se prostě nechce dívat na mrzáky a tudíž tady nechutně cancáte něco o pokrytcích.
0/0
2.2.2005 9:45

hoboh

Lehkost bytí
Je to úžasné, jak lehce dokážou lidé vyslovit soud nad druhým. Ani nechci vidět, jak se zachovají, až někdo vysloví soud nad nimi.
0/0
31.1.2005 11:11

orinka3

Pane Kráso,
otázky, které jsou kladeny zde v anketách, jsou často ještě hloupější. Neposkytují mně potřebnou třetí možnost k odpovědi a jsou návodné, podsouvají často myšlenky, které by jinak ani nenapadly. Budiž Vám útěchou, že do anket přispívají převážně pubescenti, kteří své rozhodnutí nemají ničím podložené a jen se baví. Doba zhrubla, zcyničtěla a toto je výsledek. Už se veřejně propírá všecko a všichni do všeho mluví, i když tomu nerozumí. Hranice dobrého vkusu zmizela.  Blbost je bohužel nezničitelná.  Přeji hodně zdraví a optimismu:)
0/0
27.1.2005 7:11

jarini

Mám pocit, že stejně jako
na diskuzi o připomínkách papeže k eutanazii v Holandsku odpůrci této humánní metody používají úmyslně či mimoděk nefér argumenty. Sám jsem zastáncem eutanazie tak, jak je v této zemi realizována. Níže uvedený příspěvek ženy, která je po nehodě odkázána na vozík sem nepatří, byť by chtěla pouze upozornit na změnu pohledu. Zastánci eutanazie přiznávají nevyléčitelně nemocným, velkými bolestmi trpícím a a požadujícím odchod ze života, právo na milosrdný konec. Pak jsou zde děti, které se narodí z těžkým poškozením, "neslučitelným se životem". I zde existují diagnózy, které jsou natolik vážné, že souhlasím, aby těmto žijícím mrtvým byly odpojeny přístroje, udržující je uměle při životě. Nejsem lékař, neumím předložit diagnózy, kterých by se to mělo týkat, ale bezpochyby taková postižení jsou. Nebo si myslíte, že doktoři v Holandsku jsou bezcitné bestie?  Samozřejmě i já nesouhlasím s příspěvky magorů, kteří se baví tím, kdo nejvíc šokne diskutující.
0/0
26.1.2005 19:40

petrucciani

Pro me to prekvapeni neni
Nechapu koho ten nazor prekvapuje a uz vubec nechapu, ze se vysledek v ankete nedal dopredu predpovedet. Pan Krasa asi na zadne diskuze nechodi a nema o tom prehled. Asi tak, jde o to, ze diskuze jsou anonymni. Vetsi ktera v te ankete hlasovala pro, videla postizene v TV nebo v tramvaji, ve vlaku, atobuse atd. ale nikdy nepoznala jak doopravdy ziji a uz vubec se jich nezeptala, jestli si preji, aby tady byli, kdyz se narodili s nejakou vrozenou vadou a vedeli, ze nikdy zdravi nebudou, pripadne se nedoziji vysokeho veku atd. Prave na tomhle je ukazka o tom, ze zdravi presne vi jak to resit, aby postizeni na svet neprichazeli vubec. Zvlast kdyz tu mame genetiku atd., povazuji za zbytecnost dat sanci takovemu zivotu. Nedivme se, zdrava populace zije v pocitu toho, ze kdyz na svet budou prichazet postizene deti, ze to lidstvo oslabi a rychleji vymre. Je to pud prirody, vse zdrave ma sanci a to spatne a slabe se musi rychle odstranit.
0/0
26.1.2005 19:20

xvegetx

Důvod?
Já mám možnost vidět tento problém z obou stran. Taky jsem byla zdravá, resp. chodící. Když se můj známý zranil tak, že zůstal na vozíku, všichni říkali, že by bylo lepší, kdyby umřel a já přikyvovala a všichni jsme si mysleli, jak jsme strašně humánní. Sama jsem si po úrazu páteře taky na ten vozejk sedla a z této výšky to vidím vše jinak a za podobný výrok bych si teď dala facku. Život zdr. postižených lidí není jedno obrovské utrpení a živoření, i my chceme a žijeme hezký a šťastný život, jen k tomu potřebujeme specifické podmínky. Ten, kdo chce zabít druhého, aby mu "pomohl od utrpení", chce ve skutečnosti pomoci sám sobě, aby se na něj nemusel dívat, protože v něm vzbuzuje nepříjemné pocity, lítost (o kterou nikdo z nás nestojí!!!) atd. To je ten pravý důvod, který ovšem nemá s touhou pomoci druhému nic společného.
0/0
26.1.2005 18:51

_m-

Re: Důvod?
Jenže ty jsi, promiň mi to slovo, "funkční" , tvoje postižení ti nebrání žít plnohodnotný život (jistě s jistým -menším či větším- omezením), ale děti, které se narodí s nefunkčním mozkem, nebo s nevratným postižením, které je třeba do roka stejně zabije - tady bych o euthanázii opravdu dooručovala diskutovat. madla
0/0
26.1.2005 18:56

xvegetx

Re: Re: Důvod?
Jenže já narážela spíš na důvody, které lidi vedou k tomu, aby uvažovali jako ty. Je mi jasný, že v mým případě je to úplně o něčem jiným (možná ale jen v tom, že si dovedu svůj život obhájit), já spíš chtěla ukázat, jak člověk změní názor a úhel pohledu na něco, co se ho bezprostředně týká.
0/0
26.1.2005 19:07

_m-

Re: Re: Re: Důvod?
To ano, mně před dvěma lety duševně onemocněl syn (už jsem to někde psala) a při návštěvách v blázinci (sami pacienti tomu jinak neřeknou), jsem velice velmi přehodnotila svůj názor jak na toto zařízení, tak i na jeho obyvatele. S tak milými a vstřícnými lidmi se málokde setkáš. Tou diskuzí o eutanázii jsem v žádnéj případě neměla na mysli laickou anketu na internetu, ale opravdu vážnou diskuzi mezi odborníky na medicínu a na právo - Kdy je ještě zdravotně a pro rodinu i psychicky únostné zachraňovat vážně poškozené děti a kdy je lepší nechat přírodě volný průchod (ne zabíjet, ale prostě nezachraňovat přes míru). snad jsem to napsala srozumitelně. madla
0/0
26.1.2005 19:19

leonel

Re: Re: Re: Re: Důvod?
0/0
26.1.2005 19:22

xvegetx

Re: Re: Re: Re: Důvod?
Ale je přece rozdíl mezi tím zabít a nezachraňovat "přes míru" (čili aktivní a pasivní eutanazie). Mám pocit, že celou dobu byla řeč o tom prvním.
0/0
26.1.2005 19:30

_m-

Re: Re: Re: Re: Re: Důvod?
Aha, tak to nevím, jelikož jsem tu anketu neviděla, já myslela, že o tom druhém. Zabít životaschopného jedince jednoznačně odmítám. Dobrou. madla
0/0
26.1.2005 19:33

Martin Horák

Re: Re: Re: Re: Důvod?
Že se vměšuji do diskuze: ale v případě eutanázie nejde (až na výjimky) o nechání věcí svému běhu, nýbrž o aktivní ukončrní života. U miminek by to samozřejmě bylo možné udělat nenápadněji - stačí mu přestat dávat jídlo. Zásadní rozdíl je právě v tom, že necháte-li věcem volný průběh, zemře jen ten, kdo je skutečně smrtelně nemocen, zatímco via "pomoc k dobré smrti" zemře každý a li byl skutečně smrtelně nemocný je jen otázkou názoru - byť možná odborného. Ovšem i špičkoví odborníci se jednak v názorech liší, druhak nejsou neúplatní.  
0/0
26.1.2005 20:19

xvegetx

Re: Re: Re: Re: Důvod?
Ale je přece rozdíl mezi tím zabít a nezachraňovat "přes míru" (čili aktivní a pasivní eutanazie). Mám pocit, že celou dobu byla řeč o tom prvním.
0/0
26.1.2005 20:41

Martin Horák

Holt když se něco přikryje cizím slovem,
není tak vidět jaké je to svinstvo. Proto se v anketě rovnou nezeptají: Souhlasíte se zabíjením postižených děti? Soukmenovec Adolf by z nich měl jistě radost.
0/0
26.1.2005 18:34

jirka02

Plně souhlasím s panem Krásou
     Nepatřím mezi postižené a přesto jsem byl otřesen úrovní a názory části diskutujících k inkriminovanému článku. Mnozí přesně věděli kdy a koho je nutné v zájmu pseudohumanity zabít, nebo spíše zavraždit!
0/0
26.1.2005 17:08





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.