Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na univerzitách přibudou tisíce míst

Vláda má ambiciózní plán: každý druhý maturant by měl v budoucnu pokračovat ve studiu na vysoké, nebo alespoň vyšší odborné škole. A "dotáhnout to" až k diplomu. Takový cíl si klade reforma vysokých škol z pera ministryně Petry Buzkové. Ve středu ji schválil kabinet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Juda_juda

HONÍ ŽIDÉ???
Zajímalo by mě,jestli někdo ví,zda Židé honí PÉRA nebo ne? Tato otázka mě už hlodá mysl celé roky. Víte teda někdo,jestli židé honí???
0/0
2.12.2004 23:47

DrHorak

Příliš mnoho inkoustů ?
Nic proti vzdělání, to by byla hloupost, ale zase pozor na to, aby se nmísto kvality neprodukovala kvantita. Obecně řečeno by měl mít každý právo na vzdělání, ale zejména to vysokoškolské by nemělo být bez finanční spoluúčasti. Financovat však dětem studia nemůže kdekdo. Což ovšem v případech vícedětných domácností, kdy předpoklady mají i ostatní děti? Mimo větší aglomerace je velmi reálná situace, že ztratíte práci a dostanete se do problémů. Pro ty studenty, kteří si nemohou financovat studia, by stát mohl nabídnout nějakou variantu půjčky. Školné ani další poplatky by nemuseli studenti hradit, ale po ukončení studia (ať úspěšného či neúspěšného ) by státu vraceli tuto "půjčku" ve formě % srážek.  Stát by tím umožnil studovat všem, kteří o to mají zájem. Na druhou stranu ovšem hrozí stav, že armády takovýchto inženýrů budou bez práce. Hrdost ze získaného titulu už teď způsobuje, že lecjaká práce jim nevoní. Nakonec se budou muset spokojit i s podřadnou prací, jestli nechtějí dál
0/0
2.12.2004 16:36

j@ck

-
souhlasim s nize napsanymi prispevky ivora. dnes ma kvuli ruznym ekonomickym a manazerskym paoborum VS kazdy blbec a vysokoskolske vzdelani se tim velice devalvuje - napr. puvodne vazeny titul ing. vyhrazeny pro technicke obory ma dnes kazdy nedouk z "ekonomicke university" v kdejakem okresnim meste. je to skoda - na VS by meli chodit jen ti, co na to maji hlavu a melo by fungovat alespon nejake (i kdyz nedokonale) sito, jak vytridit zrno od plev. financovani na pocet studentu urcite neni nejlepsi napad.
0/0
2.12.2004 14:04

jajaja59

Doporučuji
všechny níže projednávané otázky směrovat na "dr." Buzkovou (krycí jméno Pavla, typ spolupráce: důvěrník, spisová značka: 45958, správa StB Praha). Ta veškeré informace ráda předá, má s tím zkušenost - viz. závorka.
0/0
2.12.2004 12:58

Pan_Krbec

Buzková
je stejný šmejd, jako všichni socani. Na jedné straně odmítá školné a na druhé chce rozhazovat v době, kdy už mynistryní nebude. Příspěvky na kolejné prý bude vypláceno přímo studentům, nic proti tomu, jak k tomu ale přijdou studenti na soukromých školách, které jsou také součástí vzdělávacího systému. Ti platí všechno natvrdo, stravování, ubytování, školné ... Přitom tyto náklady si jejich rodiče nemohou dát ani do odpočitatelných položek z daní. Zas*aná socanská vláda. Ať jde konečně do pr*ele.
0/0
2.12.2004 12:40

CheHumrevara

Kvalita vs. kvantita
Zkrátka a dobře ... počet studentů a kvalita VŠ jsou v nepřímé úměře ... Až někoho na ministerstvu napadne populistický krok finančně podpořit navýšení počtu studentů magisterského studia, tak potom už půjde kvalita konečně do kytek. Rozdíl mezi studijními ročníky s meziročním navýšením o 1/3 je znát už nyní ... studuje spousta retardů, kteří by si dříve ani neškrtli, jde jim jenom o jakýkoliv papír na hlavu a škola jim ho nakonec dá, protože je placená od kusu. Čím více se bude tato praxe prosazovat, tím ten papír na hlavu bude mít menší cenu ... už teď jsou profláknuté některé nově vzniklé VŠ tzv. univerzitního typu ...
0/0
2.12.2004 9:38

JanZlatousty

Re: Kvalita vs. kvantita
Můžu se optat, které nově vzniklé VŠ univerzitního typu jsou profláknuté? Předpokládám, že např. Slezská univerzita v Opavě nikoliv.
0/0
2.12.2004 10:05

Ivor

Re: Re: Kvalita vs. kvantita
To je uplne jedno, delaji to nove, stejne jako stare. Nekde se par narocnych oboru udrzelo, jinde to zase jinak nez narocne byt nemuze - napr. medicina, jinde zas musi byt jista mira talentu - proste vsude se najde psenice mezi koukolem.
0/0
2.12.2004 10:17

Kenkaku

no jo, lovíme kde můžeme...
Jak někdo můž e vypustit do světa něco tak nedotaženého... a) pokud chtějí aby se student připravil na praxi během prvních třílet, musí mu také někdo vykládat aktuální informace z novývh skript (ne jak to je teď), b) také vymyslet jaké budou mít tito absolventi uplatnění (co s tolika vysokoškolákama? Osobně znám blba co pozískání Bc. prohlásil, že on je vysokoškolák a že on přece rukama pracovat nebude) c) jak hodlají sladit možnost ubytování oněch studentů (nebo jako bude VŠ jen pro ty co "dobře bydlí" nebo "zazobánky"?). d) kde těch 11MLD chtějí vzít? Stát je zadluženej až po uši a schodek ani nemluvit...
0/0
2.12.2004 9:21

JanZlatousty

hujer z ČKD
Jo, jo když jsem na jedné zdejší diskusy tvrdil, že školné má stát 50litrů za semestr, aby tam nelezla lůza, tak jsem byl za vole. 
 
0/0
2.12.2004 9:15

Pan_Krbec

Re: hujer z ČKD
Nezapomeň zdůraznit diskusy.
0/0
2.12.2004 10:15

JanZlatousty

Re: Re: hujer z ČKD
Omlouvám se za hrubku. Tobě se to nikdy nestalo?
0/0
2.12.2004 11:05

Pan_Krbec

Re: Re: Re: hujer z ČKD
Ale jo. To mi víc vadí ta částka za semestr. Stačilo by 15 000,- ročně.
0/0
2.12.2004 11:33

JanZlatousty

Re: Re: Re: Re: hujer z ČKD
Dle propočtů stojí rok humanitního studia 30000 za 2 semestry. 15 je málo.
0/0
2.12.2004 12:08

Pan_Krbec

Re: Re: Re: Re: Re: hujer z ČKD
Já platím za syna na soukromé vysoké škole 42000 za rok a ani si je nemůžu dát do odpočtu daní. Přitom i z mých daní je financováno školství. Stačilo by 15000 a pro všechny. Něco musí zaplatit stát z daní.
0/0
2.12.2004 12:30

Isbjeorna

Re: Re: Re: Re: Re: Re: hujer z ČKD
proč "nestuduje" zadarmo  na veřejný VŠ
0/0
2.12.2004 13:18

Pan_Krbec

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: hujer z ČKD
Kvůli ubytování v Praze. Byl příjat na VŠ ekonomickou, neměl ale nárok na kolej (kvůli vzdálenosti), a tak toto řešení bylo celkově výhodnější. Studuje stejný obor - informatiku. To ale není podstatné, jde o rovné podmínky. A očekával bych, že právě ty, s ohledem na tvé jiné příspěvky, budeš rovné podmínky obhajovat.
0/0
2.12.2004 13:44

Pan_Krbec

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: hujer z ČKD
Ještě dodatek - ty uvozovky jsi si mohla odpustit. Není to o nějakém protekcionismu, uživit se bude muset tím, co umí.
0/0
2.12.2004 13:49

Ivor

Ja na VS ucim.
Vazeni a mili.
Ja na univerzite ucim a dospel jsem tam k nazoru, ze nelze studenty diskriminovat pro nedostatek schopnosti a inteligence. Prece kazdy ma narok dokoncit vysokou skolu. To se zapoctova pisemka upravuje tak dlouho, az projde vetsina rocniku, abychom meli z ceho byt zivi, kdyz ministerstvo plati od kusu.
A tak z lidi, kteri mohli byt sikovnou krejcovou, dobrym kucharem nebo cisnikem (ano - to je nejbeznejsi profil predbezneho vzdelani studentu, ktere jsem vyfasoval) delam lidi, kteri uz v zivote nebudou pracovat, nebot na to aby delali rukama budou mit vysokou skolu a na to aby pracovali dusevne nemaji mozek. Pridaji se tedy ponejvic k zastupum tech, kteri cas travi vyplnovanim tabulek v Excelu a brouzdanim po internetu, prestavkami na kafe a schuzemi.
 
0/0
2.12.2004 9:01

Ivor

Re: Ja na VS ucim.
Je to bakalarsky obor, ktery ma cosi spolecneho s potravinami a ekonomikou. Uz to je vrazedna kombinace, nebot nejcasteji ve k tomu ze ani v jednom nejsou dobri a pokazde vam tvrdi, ze jejich hlavnim predmetem je to druhe, nez co je prave ucite.  (Jsem chemik.)
No a nase skola uz pro ne chysta obor magisterskeho studia - obor specialni. Budou tam specialni predmety barmanstvi, sommelierstvi, diplomaticky protokol a budou jim udelovat specialni certifikaty vysoke odbornosti. Myslim, ze tim je hranice smesnosti jiz prekrocena, nebot tohle je soucasti materialu prezentujicich nasi univerzitu verejnosti a slouzicich kk lakani dalsich studentu.
Staly se tedy z univerzit takove nejake lepsi stredni skoly. Tech par vyjimecnych fakult, ktere byly kdysi elitni se presunuly do urovne obycejnych fakult, nebot i na nich doslo ke znacnemu narustu poctu studentu a tolik geniu z populace proste nevykresete. No a z moji alma mater je ted takovy lepsi ucnak.
0/0
2.12.2004 9:02

Ivor

Re: Ja na VS ucim.
Je to bakalarsky obor, ktery ma cosi spolecneho s potravinami a ekonomikou. Uz to je vrazedna kombinace, nebot nejcasteji ve k tomu ze ani v jednom nejsou dobri a pokazde vam tvrdi, ze jejich hlavnim predmetem je to druhe, nez co je prave ucite.  (Jsem chemik.)
No a nase skola uz pro ne chysta obor magisterskeho studia - obor specialni. Budou tam specialni predmety barmanstvi, sommelierstvi, diplomaticky protokol a budou jim udelovat specialni certifikaty vysoke odbornosti. Myslim, ze tim je hranice smesnosti jiz prekrocena, nebot tohle je soucasti materialu prezentujicich nasi univerzitu verejnosti a slouzicich kk lakani dalsich studentu.
0/0
2.12.2004 9:04

Ivor

Re: Ja na VS ucim.
Zcela nutnou soucasti taktiky, jak snizit latku, je i to, ze se obor studuje napul s ekonomii a rizenim. Pak studenti jsou vzdycky to druhe, nez co je ucite. Jsem chemik.
A uz se pro tyto bakalare chysta novy specialni magistersky studijni program. Budou mit specialni predmety - barmanstvi, sommelierstvi, diplomaticky protokol - a budou z techto oboru ziskavat specialni certifikaty vysoke odbornosti. Inzenyr barman! To neni fikce, to je soucast oficialnich materialu, kterymi se skola prezentuje verejnosti a laka dalsi studenty. Hranice smesnosti jiz byla prekrocena, jinak bych se stydel to nekde rict.
Staly se tedy z univerzit takove nejake lepsi stredni skoly. Tech par vyjimecnych fakult, ktere byly kdysi elitni se presunuly do urovne obycejnych fakult, nebot i na nich doslo ke znacnemu narustu poctu studentu a tolik geniu z populace proste nevykresete. No a z moji alma mater je ted takovy lepsi ucnak.
0/0
2.12.2004 9:12

Ivor

Re: Re: Ja na VS ucim.
omlouvam se, trosku je tu zmatek, zas idnes zlobi, chtel jsem pokracovat v prispevku a vida!
0/0
2.12.2004 9:13

_m-

Re: Re: Re: Ja na VS ucim.
Halt se blížíme k vysněné Americe. Před časem jsem viděla na Halmarku film, docela zajímavý, o vztahu starší životem zdeptané ženy a mladšího muže s mírnou mentální deformací. O co tam šlo, to není důležité, mě nejvíc dostalo, když jí ukazoval svůj pokoj a hlavně diplom - ze zvláštní vysoké školy. Ovšem živil se prací se dřevem. madla
0/0
2.12.2004 9:19

CheHumrevara

Proč?
Mohl by mi někdo kompetentní vysvětlit, k čemu nám budou stovky a tisíce nedovzdělaných "vysokoškoláků", kteří budou "studovat" jenom proto, aby měli jakýsi diplom? To už i na výstupní kontrolu u pásu bude potřeba pseudoVŠ obor? Výhodu to samozřejmě přinese bezpočtu neschopným, ale nadrženým a dosud neúspěšným takyrádstudentům a dále ministerstvu, které si bude moci papírově vykázat úspěšný růst vzdělanosti národa ... P.S.: A nepište mi, že bakalář není nedovzdělaný vysokoškolák ... náplň bakalářských oborů v ČR tomu totiž přesně odpovídá ... raději mi napište, co takoví absolventi budou v praxi dělat a v jakých oborech se ty tisíce bakalářských míst budou vytvářet ... jedině snad v nějakých humanitních naprosto zbytečných plkárnách ...
0/0
2.12.2004 7:57

mudroch

Re: Proč?
Přesně to by mě taky zajímalo. 
0/0
2.12.2004 8:03

Premik78

Re: Proč?
Dodělat Bc třeba v Brně na VUT FSI není jednoduchá záležitost a z mého kruhu cca 40 lidí nemělo problém sehnat praci cca 60% a zbytek pokračuje ve studiu na Ing. Sám pracuji v stojírenské firmě a rozhodně mi nic nechybí. Na škole jsem se naučil hodně a v praxi mi to stačí. Nplň bakalářský oborů je dostačující Ty znáš náplň všech Bc. oborů v Čr a máš je srovnáné s relevantními obory na magisterském studiu nebo je kalíš vodu a píšeš nepodložené věci. Sám ze školy vím že některé  věci které jsem měl při BC. studiu mi na magisterském uznávají. Takže neplácej nesmysly
 
0/0
2.12.2004 8:50

Ivor

Re: Re: Proč?
Kazdy proste hada podle sve zkusenosti. da se rici, ze nektere bakalarske obory jsou dobre, ale rozhlednu-li se kolem sebe, moc jich nevidim. Neexistuje totiz zadny mechanismus, ktery by vedl k tomu, ze by vysoke skolstvi melo produkovat nejakou kvalitu. Stat tam jen tak cpe prachy, pocet lidi s diplomem vzrusta a zamestnanci VS maji na vyplaty, zatimco ve skutecnem svete by casto byli naprosto nepouzitelni.
pozn. Jsem zamestnanec VS.
0/0
2.12.2004 9:19

Premik78

Re: Re: Re: Proč?
To jsem pochopil. Máš pravdu některé Bc. obory jsou asi opravdu na prd já to srovnávám s VUT FSI v Brně a protože jsem tam studoval Bc obor a těď dodělávam INng tak to porovnávám a jen se tu ohrazuji proti tomu že všechny Bc se dávají do jednoho pytle což tak není já diplom nezískal zadarmo
0/0
2.12.2004 9:44

Ivor

Re: Re: Re: Re: Proč?
Je velmi zvlastni, ze strojarna je na tech fakultach VUT, kam chodi lidi z gymnazii, celkem bezne povazovana za skolu pro blbce a strojari jako takovi jsou povazovani za hovada. Ze by tim, kolik je mezi studenty vyucenych s maturitou? No, ale nejste v tom sami. Stavari jsou taky popularni :-)
Bezi o proste snobstvi a predsudek, ale cosi do sebe to taky ma. Jinak, nic osobniho.
0/0
2.12.2004 10:26

Premik78

Re: Re: Re: Re: Re: Proč?
Ano myslí si že je to škola pro blbce ale spousta těch co studují na školách typu filozofie a pod vůbec neví co to jsou 4 semestry matiky pak mechanika a tak podobně tehcnické školy nejsou pro blbce jinak by na nich nebyla tak velká úmrtnost studentů v prvním či druhém ročníku
0/0
2.12.2004 11:37

me2di

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč?
Souhlasim..........je rozdil delat zkousku z matiky nebo desky...nez delat zkousku z vyrezavani razitek z brambor
0/0
2.12.2004 12:17

Isbjeorna

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč?
souhlas s Ivorem, doby kdy kvalitní gymnazisté nastupovali na techniky odešly spolu s pádem komunismu, možná i to bude důvod vysoké úmrtnosti v prvním semestru 
0/0
2.12.2004 13:27

Premik78

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč?
asi patřím mezi Ty posledni a nelituju toho
0/0
2.12.2004 13:44

Ivor

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč?
to ja taky :-) ovsem na chemii porad jeste gymnazisti chodi, jenomze maturovali z uvodu do humanitnich disciplin :-)
mnohem horsi je, kolik zenskych se tam cpe. kazda hloupa nanynka, ktera se umi neco nabiflovat, muze byt chemickou - tak to totiz vypada z pohledu ze stredni skoly, kde je chemii obvykle uci nejaka velka nana, jako predmet biflovaci, bez logiky, fyzikalni podstaty a technicke aplikace. A nanynka pak ocekava, ze pri studiu chemie nebude matematika ani fyzika.
Tak volám, více mužů mezi učitele! Zastavit feminizaci vzdelavani.
To potom clovek uci skupinu, ve ktere jsou dva hosi na patnact divek. Na cem si mam spravit oko? A vubec, jedine spolecenstvi muzu, tedy bez zen a prizemnich vasni, ve kterych by se s nimi spojovali, jedine spolecenstvo muzu, ktere poji pratelstvi a laska, je nejvyssi kulturotvornou jednotkou lidstva.
0/0
2.12.2004 13:54

Ivor

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč?
jo jo, presne tak. Bohuzel zijeme v obdobi neustaleho snizovani barier a humanity jsou snadne..
0/0
2.12.2004 13:32

Zamini

Kvantita a koleje
Uz nyni skoly prijimaji nekolikanasobne vic kapacitym, nez kolik mohou pustit do druheho rocniku nebo i jen ubytovat na kolejich... Tenhle prispevek bez konkretniho urceni jen umozni, aby skoly misto 300 lidi prijali 600, ale stale nakonci do druhaku pusti jen 60 - jim se vyplati je vyhazet i v pulce roku (po prvnim semestru) - ukazme si na nase nejvetsi skoly, jakym zpusobem ziskavaji penize... Ona zmena prispevku je pravdepodobne aktem korupce - misto puvodni dotace se budou vydavat prispevky - nejen ze mensi, za podivnych pravidel - ale take se budou danit, takze na tom velka vetsina studentu prodela - bud dostanou nizsi nebo vubec zadne dotace. Co takhle investovat neco do rozvoje koleji ? Prospech jednoznacny - vetsina skol, vcetne nepopularnich technickych (natoz pak humanitni) ma problemy ubytovat studenty, ktere prijmou - co jim omezit pocet studentu na ty, ktere mohou ubytovat ? Treba by to s nimi hnulo, aby hledali dalsi kapacity... Ono hraje docela rozdil, pokud si
0/0
2.12.2004 5:21

Christof

Re: Kvantita a koleje
Treba MU Brno ma cca 4000 mist na kolejich, ale studuje tady pres 20000 studentu. Takze podle tebe by se melo tech 16000 vyhodit, aby na kazde fakulte zustalo celkem asi 500 lidi?
0/0
2.12.2004 9:06

Neumětel

A kvalita?
Fajn, kvantita je jen první a snadnější část zvyšování vzdělanosti. Stačí universitám přidat peníze a ony budou moci přijmout nové studenty. Ale co ta složitější část - kvalita?
 
Mimochodem, tříleté vysokoškolské programy jsou jen náhražka (z nouze ctnost). Bakaláře nepovažuji za vysokoškolsky vzdělané lidi, byť tak de jure jsou, i když mnozí potrefení mi tady budou spílat. Trh práce mi dává za pravdu. O bakaláře firmy moc nestojí.
0/0
2.12.2004 1:08

ljouck

Re: A kvalita?
A prave o tom byl ten clanek, ze bakalari by se uznavali vic nez ted.. Ted je u nas bakalar "clovek kterej nedodelal vejsku a vyhodili ho v pulce.. " ale v budoucnu by to melo bejt jinak.. Treba v Nemecku uz to tak je, ze bakalar je typickej dodelanej vysokoskolak a ing. je neco jak kdyz je u nas doktorant... Cus, dobrou noc..
0/0
2.12.2004 3:00

Premik78

Re: A kvalita?
Spílat Ti nebudu i když jsem bakalář. Ale musím Ti říct, ž etřeba na brněnské technice je Bc. pro praxi ve výrobě stejně vždělaný jako Ing. Vycházím z toho že oborové studium při Bc. trvá tři semestry a při Ing 4 a rozdíl v náplni předmětů není. Sám si sice dodělávám dálkově Ing, ale myslím si že titul Bc je dostatečný pro některé obory tzn strojař stavař atp ano. Ale zavádět Bc. programy v odvětvích lékař pedagog (učitel) je nesmysl.
0/0
2.12.2004 6:10

ArneFarin

Re: Re: A kvalita?
Nevím odkud bereš, že bakalářské studium trvá jen rok a půl a magisterské o půl roku více? nepleteš si náhodou roky a semestry?  Bc. je tříleté studium (tj. 6 semestrů), magisterské je nadstavba další 2 roky (tj. další 4 semestry) a pak doktorandské ještě další minimálně dva roky. A takhle by to dokonce mělo být na všech školách - rychlokvašku za rok a půl by snad ministerstvo neschválilo.
Je zde ale jiný problém - úroveň "materiálu". Pozastavoval se tady někdo, že je většina z přijatých brzo vyhozena. Tak to si pak uvědomte, že se po přijímačkách leckdy divíme, jestli se na střední škole učili něco jiného než velkou a malou násobilku. Pak študák, který si "nevšimne" že je v půlce prvního semestru písemka z matiky a "zasklí" ji tak už v podstatě nemá nárok (je to třetina bodů na zkoušku)
0/0
2.12.2004 7:28

Premik78

Re: Re: Re: A kvalita?
Mluvím o oborovém studiu samozřejmě Bc je 6 semestrů a Ing 10 semestru, ale pro praxi řekněme ve výrobě je rozhodující oborové studium, které je v rozsahu jak jsem napsal výše
0/0
2.12.2004 7:47

Premik78

Re: Re: Re: A kvalita?
doplnění BC 3 semestry teoretické předměty a 3 semestry oborové předměty zaměřené na praxi a u Ing je tento poměr 6/4
0/0
2.12.2004 7:49

Premik78

Re: A kvalita?
A malé doplnění do firmy jsem se dostal s Bc. titulem starým rok, takže si myslím že firmy by zájem měly.
0/0
2.12.2004 6:12





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.