Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Děti vědí o roku 1989 žalostně málo

Jejich rodiče jim před patnácti lety vymohli svobodu cestovat a studovat v zahraničí. Přesto, jak ukázala anketa MF DNES, vědí mnozí dnešní středoškoláci o 17. listopadu jen to, že mají prázdniny. Není to tak docela jejich vina. Děti by se třeba i chtěly o listopadu 1989 dozvědět víc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

osvetitel

<><><>
Tady neni treba nic vyucovat ani vysvetlovat!Je to tak jak me odpovedela na "zadni "strance "X"! Studenti uz meli vseho plne zuby a proto po celem tom "vychodnim" bloku "povstali" a vlastnorucne smetli "bolsana"a zato jim patri dik a za sve rodice opravdu nemohou to je fakt!
0/0
16.11.2004 0:56

storno

ve škole je to tragické
Je sice hezké, že se na středních (či základních) školách učí o nějakých čínských panovnících, kteří vládli před několika tisíci lety, ale nezbýva čas na to nejdůležitější. A to jsou dějiny Československa či České republiky. Je mi to moc líto. Co si pamatuji, končívali jsme u druhé světové války, kterou jsme ale stejně probrali ve velkém spěchu, abychom se potom ve 3. ročníku mohli opět vrátit do pravěku. Je to škoda, protože 20. století je pro nás momentálně nejdůležitějším stoletím, jelikož ás nejvíce ovlivnilo.
0/0
15.11.2004 22:43

barbudo

Ve škole se učí historie ...
... a historii píše vítěz. Až se nějaký najde, jistě ji napíše. No a bude co učit ... 
0/0
15.11.2004 21:10

molik05

moderní dějiny jako nejdůležitější část dějepisu
Jsem studentkou druhého ročníků Mezinárodních vztahů. Když jsem se rozhodla, co jít studovat, věděla jsem, že hodně věcí na naučení zbude na mne, protože mezinárodní vztahy to jsou hlavně dějiny XX století a ty nejnovější. Mrzí mne, že dle mého mínění, nejzajímavější část dějepisu, ale i prostě fakty, které kdokoliv z nás by měl znát(i student biologie, chemie,...)většinou se nestihne probrat. Jak v deváté třídě, tak ve 4. ročníku gymnázium jsme skončili na II světové!! A to je škoda, každý z nás by měl znát událostí 80.,90. let , bez toho se špatně orientuje v dnešním světě, prostě nemůžeme odtrhnout konec XX století od dnešních aktualit. Dějiny přece se pořád propojují! Pak nastavají ty situace, že když se nás někdo zeptá na 89, tak řekneme 2 věty a na tom to končí! Konečně jsem spokojená, že přicházejíc na tyto studia, už po třetí jsem neměla tu přiležitost vyslechnout si dějiny Starého Říma, etc. na úkor moderních dějin !!
0/0
15.11.2004 20:26

MilanMilanMilan2

Re: moderní dějiny jako nejdůležitější část dějepisu
Je to rozumný názor a jako takový vždy zůstane menšinovým. Bohužel. Navíc je tu problém: kdyby někdo operoval člověka a neměl k tomu patřičné medicínské vzdělání, byl by považován za nebezpečného blázna. Ale když se třeba takový žurnalista vyjadřuje k historickým problémům s mnohem větší suverenitou než znalostí té které problematiky, považuje se to za zcela normální. Některé články k 28.10.2004 (např. pan Komárek) mne o tom přesvědčily zcela jednoznačně. Už se těším, co se dozvím o 17.11.1989; to budou zase perly!!
0/0
15.11.2004 20:42

REapocalypse

aaa
Ja v 1/4 sveho zivota nevim o roku 1989 krom toho, ze pad komunismus a vsechno bylo levny taky nic a nejak mi to nezatezuje. Proc si tim lamat hlavu? s minulosti? Dulezite je, jaky blbosti potkaj lidstvo na ceste za budoucnosti. Z toho maji mit lidi strach a starat se. Ne si cpat do hlavy blbosti z minulosti. Dite nemuze nikdo nutit ucit se historii. Deti to stejne nechapou a je jim to k nicemu. To pochopi az budou starsi a sami se o to ci ono zacnou zajimat (jestli vubec). Nejakym natlakem se sice neco nazpamet nauci, ale na nic. Cely ten skolni system vsude stoji za .... a pak to tu vypada, jak to vypada. To uz je lepsi dat se k panbickarum a zapomenout na vsechno. Ucte deti jak respektovat druhy az dospeji, ucte deti jak zit az dospeji. A neflakejte jim mdo hlav blbosti z historie. Neni o co stat. Lidstvo je blbej orech.
0/0
15.11.2004 18:05

celtic

Re: aaa
Nemáš pravdu, to ale vzhledem k tvému věku nemůžeš vědět, snad jednou, kdoví....
0/0
15.11.2004 18:45

ODSakEda

Re: Budocnost poznáš v minulosti!
Chápu že Vás zajímá jen budoucnost. Jenže chceteli poznat kam se řítíme, musíte nejprve poznat a pochopit odkud se řítíte! A mys eopět dle preferencí komunistů začínáme vracet! Chcete znova a znova "objevovat Ameriku" za šílených lidských(!) ztrát, než si dát říct: Hele, tady je! Tedy byla u moci tato a tato strana(která zakázala všechny konkurenční strany!!!) a bylo to hrozný! I proto byla revoluce v roce 89!
 Komunismus byl nesvobodný režim! Dnes opět usiluje o příznivce a to z řat nevědomích!!! Tedy těch mladých co nepamatují a nechtějí poznat minulost a tak si nechají snadno lecos nabulíkat o době kdy, prej bylo "TO" či ono skoro-ZADARMO!... Ale že "TO" bylo pěkný hovínečko a že se vydělávalo průměrně 1600,-Kč a co se nesmělo a kam se nesmělo a kdo směl..., o tom se jaksi od komoušů nedoslechnete!...
0/0
15.11.2004 22:59

Muad

Školství lezlo za minulého
režimu komoušům do pr*dele, tak co by jste chtěli od těch soudruhů kantorů a soudružek učitelek? Aby najdenou byli velcí demokrati?
0/0
15.11.2004 17:03

celtic

NOVA...
No bodejť by něco věděli! Viděli jste někdy na naší/vaší TV NOVA pořady o minulém režimu  Já si nevzpomínám  A u Bolívíjských telenovel a Tele-Tele se toho o bolševické zvůli mnoho nedovědí...
0/0
15.11.2004 14:20

Dalmatika

Listopad=nezájem
Je dobře, že se děti ve škole neučí novodobé dějiny. Doma jim to většinou také nepovídají, takže zůstanou v blahé nevědomosti. A čím nevzdělanější stádo, tím lépe se ovládá. Vždyť přece boj jejich rodičů (některých) za svobodu v roce 1989 znamenal něco jen pro ně, ne pro jejich děti. Nestydí se pustit z pusy takovou hloupost, ale všichni přes pětatřicet jsou podle nich hlupáci nevědomí. Tolik sebevědomí bych opravdu chtěla mít! P.S.: Můj syn naštěstí povědomost má - nejen z těch ještě nehistorických novin...
0/0
15.11.2004 14:08

Hard-boy

Re: Listopad=nezájem
nejen z novin...
0/0
16.11.2004 17:40

Josito de las Cienagas

Tajný záznam - rok 1989
s. Kasička: "Klucí, vypadá to, že příští rok už nebudem mít ani na benzín do šestsettřináctek"
s. Bachor: "To vůbec nevadí. Já vím, jak by se dalo zařídit, abysme jezdili dál - a v mercedeskách!"
s. Lízal: "Neblbni, to bysme moc provokovali..."
s. Bachor: "Jo, ale to už nikomu nebude vadit. Lidi dostanou hambatý časopisy, mexický seriály a emerický hamburgry... ...a nás si nikdo nebude  všímat."
s. Lízal: "To by bylo fajn. A jak to chceš udělat?"
s. Bachor: "Potřebujeme tyhlety... ...študentí a hercí. V kedlubnách toho moc nemaj, ale národ za nima pude."
s. Kasička: "Na to by lidi mohli skočit... ...Ale chce to nějakýho kašpara, aby tomu jako šéfoval..."
s. Bachor: "A nevadí, když bude trochu ráčkovat?..."
0/0
15.11.2004 13:17

barbudo

Re: Tajný záznam - rok 1989
... vidím, že se Mládek s práškovacím letadlem netrefil ...
... zdá se, že je to dobře ...
 
0/0
15.11.2004 15:42

Josito de las Cienagas

Re: Re: Tajný záznam - rok 1989
On se tenkrát trefil.  Ale rekreace ve Španělsku u móře dělá divy. Jen kdyby tam člověku nekomolili jméno, takhle je lepší jim ho přeložit do tý jejich hatmatilky...
0/0
15.11.2004 15:52

Hard-boy

1950+
studuju ted dejak na vysoky, moderni dejiny tady budu mit poprvy v zivote, nebot na gymplu nam bylo receno ze dejiny mladsi 50 let nejsou dejiny :-))
jesteze jsem mel v roce 1989 chapavy rodice a zachovali se nam doma nejaky dobovy noviny, jinak bych taky netusil.....fakt nynejsim studentum nezavidim
0/0
15.11.2004 12:57

nonení

Re: 1950+
Jen ti přeju abys měl na moderní dějiny učitele, který není straší jak 60 let. Já měl na "Úvod do moderní fyziky" učitele, kterému bylo 78 a to byla moderní fyzika!
0/0
15.11.2004 13:05

Hard-boy

Re: Re: 1950+
jo i takovy se najdou, na  spisovatel a novinar F. Perotka tam byl deda kterej s nim snad jeste pred valkou chodil na pivko, 80 mu bylo urcite, jinak ale klidas
0/0
15.11.2004 13:06

Leenah

Nejen
Nejen škola je zdrojem znalostí...Určitě je škoda, že v hodinách dějepisu (nebo třeba i občanky) chybí dětem informace o posledních 50 letech, ale na to, aby se učitelé této problematice mohli více věnovat by se nejprve musely změnit osnovy, které opravdu pro tuto látku příliš hodin nepovolují. Není to v režii učitele samotného, pokud mu do toho navíc přijdou různé rádoby "aktivity" na konci školního roku, prostě už čas nezbývá. Taky si myslím, že je to téma, u kterého by neměla chybět objektivita a je velmi těžké, jak ho dětem vlastně podat. Možná nejlépe formou diskuse, ale to lze až u těch starších. A nebo dobře zpracovaný dokumentární film, který by si děti mohly pustit při vyučování, ale to už bychom se museli obrátit na někoho jiného než na školy...
0/0
15.11.2004 12:33

MMarjanka

Re: Nejen
Je pravda, že nejen škola je zdrojem znalostí, ale na druhou stranu - člověk, který je momentálně už 4 měsíc bez práce, asi těžko bude dítku líčit s nadšením, jak bylo skvělé co se v listopadu 1989 stalo...
0/0
15.11.2004 12:46

osvetitel

Re: Re: Nejen
Ma pravdu "Marjanka"nejlepsi je diteti vysvetlit ze SSSR spatne hospodaril jako vte pisnicce "oral jsem synecku ale malo!"
0/0
15.11.2004 12:52

a-riana

Re: Re: Nejen
kdo nic neví nic nezkazí, děcka prosím nic o tom raděj nevěďte 
0/0
15.11.2004 13:25

bug01

no
a co by asi ty deti mely vedet? ze se komunisti prevlikli a do ted se maji jako prasata v zite na vysokych politickych postech?
0/0
15.11.2004 12:30

a-riana

a kdo to sepíše ?
chci vidět jak by to vypadalo kdyby měl nějaký autor sepsat  stručně a pravdivě události listopadu a jejich dopad. Nemyslíte, že právě proto nejsou jiné než kusé zprávičky v učebnicích ? Oni by jiní děsně erudovaní znalci totiž neustále prudili " tak to nebylo" neb nikdo neví jak co bylo a kdyby to náhodou někdo věděl tak ho zmydlej :-) ( a to já teda taky radši nic nevim)
0/0
15.11.2004 12:26

mpscz

Re: a kdo to sepíše ?
To by bylo opravdu zajimave. Mel by to asi byt strohy popis udalosti te doby, ktere se prokazatelne staly (1 stranka) a za nimi bila stranka s textem: Litujeme, ale o techto dejinach Vas zatim nemuzeme podrobneji a pravdive informovat. Na tyto informace si pockejte jeste 35 let az se odtajni vsechny archivy z te doby, pripadne si pockejte XY let na zavery Komise pro vysetrovani udalosti 17. listopadu. Toz asi tak.
0/0
15.11.2004 12:36

Jouda-

Re: Re: a kdo to sepíše ?
Já bych na tu bílou stránku za strohý soupis událostí vytisknul záznam diskuze z Idnesu ;-)
0/0
15.11.2004 13:54

koristka

Re: a kdo to sepíše ?
V daném času máte možná pravdu. Těch pokusů bylo již několik . První zprávu psal i tatík senátora Rumla a pak se zjistila jeho spolupráce s STB . Zřejmě by se to dalo shrnout do: kolaboroval jsem , kolaborovali jsme se strachu i pro výhody a pak jsme utekli do hospod a na chaty a tam jsme byli odpůrci reřžimu.
0/0
15.11.2004 12:38

MMarjanka

Re: Re: a kdo to sepíše ?
Ono je to velmi složité. Když budu ohrožovat jen sama sebe tak můžu být statečná až na půdu. Ale v situaci, kdy by za moji statečnost měli platit jiní, už si tak velmi jistá nejsem... Čímž samozřejmě nemyslím, spolupráci ve stylu udávání a pod. Jen prostě bych asi nikde nijak zvlášť moc neprotestovala...
0/0
15.11.2004 12:45

koristka

Re: Re: Re: a kdo to sepíše ?
No a teď řekněte jak to sepsat. A co je ještě horší , v televizi se začíná napařovat senátor Mejstřík . Byl hrdina,nebo byl v pravém času na pravém místě??????
0/0
15.11.2004 12:52

MMarjanka

Re: Re: Re: Re: a kdo to sepíše ?
 A všimli jste si kdo nejvíc fasoval seznamy STB??? K čemu?
0/0
15.11.2004 13:07

koristka

Re: Re: Re: Re: Re: a kdo to sepíše ?
Někteří tam hledali samy sebe. Jiní sousedy. Ten plagiát je poplatný jen tomu okamžiku. Neúplné jsou Cibulkovi seznamy protože se na nich vyřádila parta ministra Sachra.
0/0
15.11.2004 13:25

ashlee

Re: Re: Re: Re: Re: Re: a kdo to sepíše ?
v mém okolí převažují lidé, kteří ví naprosto přesně, kdo je bonzoval, cibulku na to nepotřebují.....
0/0
15.11.2004 17:04

osvetitel

Re: a kdo to sepíše ?
Spravne ! Nevedomost je nekdy pozehnanim a na svete je "pravd "na 50 let kriminalu a to jeste v tom "lepsim "pripade!
0/0
15.11.2004 12:45

osvetitel

Re: Re: a kdo to sepíše ?
To bylo na tu a-----rianu
0/0
15.11.2004 12:48

a-riana

Re: Re: Re: a kdo to sepíše ?
0/0
15.11.2004 12:52

osvetitel

Re: Re: Re: Re: a kdo to sepíše ?
Nejspise nejaky sebevrah ja ne!Me stacilo jak dopadl Dubcek!
0/0
15.11.2004 12:59

mpscz

Kaiser s Labusem
to tenkrat (tusim v roce 1990) vcelku vystihli v jedne scence, kde se v roce 2020 ucitelka dejepisu (Labus) pta zacky (Kaiser) co byla zkratka OF a jaka hesla provolavali studenti 17. listopadu na Narodni Tride. Odpovedi byly zajimave: OF = Osvobozeni Fojtika Hesla: "Svobodne Dolby" "Mame hole v ruce"
0/0
15.11.2004 12:24

s(h)arka

Re: Kaiser s Labusem
Karolina Kaiserová, a furt házela patkou..to byla skvělá scénka, při které jsem se tenkrát u Kouzelníka válela smíchy...přišlo mi nemožné, že si to nikdo nebude pamatovat...ale teď , když si ji s odstupem času pouštím na videu, smích mě přechází..protože ti dva (Lábus a Kaiser) tenkrát předběhli dobu a přesně vystihli to, z čeho mi je stydno a běhá mi mráz po zádech - nikdo si nic nepamatuje, neví a spoustu lidí to obtěžuje....
0/0
15.11.2004 12:51

zahavec

Zánět společnosti.
Říkávalo se, že alespoň 3 generace se musí narodit abysme se toho zánětu nadobro zbavili. Ale zánět byl špatně vymačkán a ještě hůře ošetřen. Tudíž bují znovu a ještě asi nejspíš bude pěkně zhoubnej a pěkně okolo podebranej.
0/0
15.11.2004 12:23

michal

komunisti jsou i na netu
Jak vidím diskuze je podnětná!
0/0
15.11.2004 12:11

mison

nejde jen o dějiny
Myslím, že tady nejde jen o moderní dějiny. Mám syna v deváté třídě a rozum mi zůstává stát nad tím, jaké díry ve znalostech naše děti mají. Když se jich zeptáte např. na hlavní města evropských států, ani nevědí, který stát je vlastně v Evropě. Prohlížela jsem proto učebnice a můžu vám říct, že v nich skoro nic není. Učitelé pouze přečtou to, co je v učebnici. Takže se nedivte!
0/0
15.11.2004 11:53

ODSakEda

soušky učitelky...
Není problém třeba v některých pedagozích?! Např. v mojim městečku je naprostá většina učitelek ZS soudružek-často manželek soudruhů kontrášů a pohraničářů a policistů!   Jednou se mi sousedův kluk (12let) postěžoval, že jejich češtinář a tělocvikář, když je nervní, často při tom kleje, něco jako: ZLATI KOMUNISTI!!!   To je nepřípustné a skandální, takto zneužívat svého postavení učitele a šířit chválu dokonce na zločinný režim!!!!!  Pak se ani nedivmě, že není vůle soušek (jak jsme zkomolovali) učitelek nadrámec osnov (když už je v nich o tom tak málo...) děti seznámit s tak významnou událostí!...
0/0
15.11.2004 11:36

koristka

Jak učit pravdu
Je těžké se smířit s námi samými a s naší vlastní minulostí. K volbám v minulém režimu chodilo 99.9.% obyvatel. V KSČ bylo organizováno více než 40% praceschopného obyvatelstva. V Hospodách nadávalo více než 90% praceschopného obyvatelstva. Ten zbytek se možná organizoval v chartě ve které bylo více než padesát procent byvalých ublížených komunistů. Velká část chartistů spolupracovala s STB. Tato ale i jiná možná čísla vypovídají o schizofrenii společnosti. Jak to učit????? Když i dnes rodiče nechtějí přiznat dětem, že byli v KSČ, že jsme v podstatě všichni na jedné straně kolaborovali s režimem a na druhé straně si hráli na hrdiny??
0/0
15.11.2004 11:32

NYCITY

Re: Jak učit pravdu
Zase rána do černýho Kolaboroval kdekdo, včetně mě, už jen proto, že sem držel hubu a krok (kromě hospody a pár věrných). Jak maj učitelé učit novodobé dějiny od roku 1948, přes 1968 a 1989 doteď, když učitelé, kterým je teď kolem 50, 60 let byli většinou sami v KSČ (neplatí to určitě pro všechny). Jak přednášet na tohle téma, když se jim to v hlavě samotným nesrovnalo- proto ta schizofrenie. Stydím se za sebe, že jsem byl kolaborant, ale aspoň jsem nebyl ve straně a v SSM- nevím, kde se ve mě vzalo tenkrát tolik odvahy.... . Teď záleží na rodičích, jak to svým potomkům vysvětlí...proč se tak chovali před 89. MOžná by stálo za to sledovat 17.11. ČT2
0/0
15.11.2004 11:39

MMarjanka

Re: Re: Jak učit pravdu
Učitelé be straně být museli, jinak nesměli učit, aby náhodou nezkazili mládež. Moje maminka pracovala jako učitelka MŠ, když jí nabídli post ředitelky směla ho přijmout jedině s podmínkou, že se stane členkou strany. Mluvila o tom s námi - práci s dětmi milovala a my sami jsme jí řekli, ať tedy do tý strany vstoupí, když by to jinak dělat nemohla. Znali jsme velice dobře její názory a věděli jsme, že stejně jako velká spousta dalších je ve straně jen "pro formu". A že "držela hubu a krok?" Přiznejme sami sobě otevřeně, kdo z nás by měl v sobě dostatek odvahy obětovat žití celé rodiny včetně dětí?
0/0
15.11.2004 12:42

NYCITY

Re: Re: Re: Jak učit pravdu
Máš naprostou pravdu (promiň za tykání). Ani já neměl tu odvahu a moji rodiče už vůbec ne. A právě v tom vidím tu zrůdnost komunistického (nebo fašistického, ty paralely jsou zřejmý) režimu. Teď už fakt záleží jen na nás, jak vychováme svoje děti. Ahoj
0/0
15.11.2004 12:57

MMarjanka

Re: Re: Re: Re: Jak učit pravdu
Dětem říkám jak to bylo - včetně toho s jejich babičkou, ona sama jim o tom vyprávěla. Taky s nimi koukáme na filmové týdeníky, jak je opakují na ČT2 - leckoho by možná překvapilo, jak děti na tyto dokumenty reagují.  A té srandy co jsme si užili při sledování Ženy pod (pardon - za) pultem
0/0
15.11.2004 13:06

NYCITY

Re: Re: Re: Re: Re: Jak učit pravdu
Mám stejný názor jako Ty. A jestli můžu k Tvýmu problému, že jseš bez práce: moje žena je učitelka MŠ a byla 2 měsíce na podpoře (úžasných 4000). Bylo to krušný, ale je to za námi a už zase dělá, co jí baví celý život- učitelku. Měla depku, ale vše se vyřešilo (jako vždycky)- přeju Ti štěstí
0/0
15.11.2004 13:13

_m-

Re: Re: Re: Jak učit pravdu
Ředitelé ve straně být museli, s učiteli už si nejsem tak jistá. Jedna moje příbuzná (svobodná, bezdětná) dokonce ze strany vystoupila - někdy okolo roku 1985 - a učit ji nechali. I když to jistě vyžadovalo kus osobní odvahy ze strany ředitele. Jenže - můj syn po perfektní třídní (byť komunistce), nafasoval v roce 1992 právě jednu dříve dikriminovanou učitelku - takové jelito ač 50-leté jsem v životě neviděla, neschopnost cokoli zařídit nebo zorganizovat z ní přímo kapala. Možná to bylo tím, že xx let nic nesměla, to je fakt, ale ty naše děti za to nemohly. Takže se nedivte, že je ve školství víc "soužek čtelek", než je komukoli libo. madla
0/0
15.11.2004 12:59

osvetitel

Re: Re: Re: Re: Jak učit pravdu
Jo kdyby mel kazdej charakter tak by to tak "nekomu" neslo vorat z lidma a nekdy nekteri lide delali vice nezli museli a to byl ten nejhorsi problem!
0/0
15.11.2004 13:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.