Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nezpochybňujme výsledky referenda

Každý, kdo jen trochu rozumí statistické interpretaci čísel může porovnat následující: Voleb do zastupitelstva Jihomoravského kraje v listopadu 2000 se zúčastnilo pouze 34,93 % oprávněných voličů a voleb do zastupitelstva města Brna v roce 2002 se zúčastnilo pouze 34,05 % oprávněných voličů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

stev

Ministři Sobotka a Urban chtějí nádraží v centru
Myšlenku přestěhovat nádraží zpochybnili včera ministr financí Bohuslav Sobotka a ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. "Mělo by se přihlédnout k tomu, že sedmdesát tisíc lidí hlasovalo v referendu proti změně polohy nádraží. Já osobně podporuji přestavbu železničního uzlu ve stávající poloze" řekl ministr Sobotka během návštěvy Brna. Modernizace nádraží by byla podle něj levnější hlavně pro brněnskou pokladnu.  Po místopředsedovi vlády pro ekonomiku Martinu Jahnovi jde o další členy kabinetu, kteří by raději viděli modernizaci nádraží v centru města.  Pramen: Příloha Brno, MF Dnes, dne 19.10.2004 (Autor tohoto opsaného příspěvku dodává - Referendum nebylo zbytečné a zdravý rozum začíná mít navrch - dva nejdůležitější ministři - místopředseda vlády pro ekonomiku  a ministr financí dobře ví, a dávají v lepším případě snílkům, v horším případě stavebním lobbystům, najevo, že na tak megalomanský a pochybný projekt nejsou a dlouho nebudou peníze.)
0/0
19.10.2004 7:01

tetka Anča

Přesun nádraží
Jestliže odpůrci přesunu argumentují tím, že nové nádraží by bylo drahé, tak kolik by podle nich stála rekonstrukce stávajícího, když by se stejně stavěla nová budova a navíc by se musely rekonstruovat (možná i zbourat a postavit znova) všechny viadukty, které k němu vedou? Pro Dr No: Při budování odsunutého nádraží se bude jezdit stále na současné. Při rekonstrukci ve stávající poloze se pravděpodobně bude jezdit těch 20 let pouze na jiná brněnská nádraží. Pro jirkaz: Jestliže Zvonařka je periferie, tak co jsou potom jižní brněnské části, které jsou podstatně dále od středu města? Jestliže někdo srovnává vzdálenost nádraží od historického středu města, pak v Praze by měl brát Staroměstské náměstí a ne Václavák. Pro všechny odpůrce přesunu: Co kdyby jste přestali urážet a stále jen omílat, že přesun nádraží jsou vyhozené peníze. Zkuste více používat argumenty, srovnání návrhů po všech stránkách. Argument, že k novému nádraží někteří lidé pojedou o zastávku víc, je bezvýznamný. 
0/0
14.10.2004 8:31

Dr No

Re: Přesun nádraží
To, že by se eventuelně stavělo nové nádraží vedle starého je také výmysl radnice (oni ty miliardy potřebují utratit za každou cenu - jinak by jim z toho nemohlo nic kápnout). Pro dnešníí a budoucí využití by určitě stačilo poněkud rozšířit a zrekonstruovat stávající nádraží. Nemyslím, že by v budoucnu jezdilo vlakem desetkrát víc lidí než dnes a v současné době jsem nikdy neviděl na nádraží nějaké tlačenice. Když zmiňujete Zvonařku, tak to je další hrozná prasečina. Jednak svou polohou - pokud někdy jedu někam autobusem, je ta vzdálenost od šaliny hnusný opruz (a myslím, že v tom mi dají zapravdu všichni, kteří musí jezdit autobusem). Přitom taky stačilo rozšířit a zmodernizovat bývalé autobusové nádraží u Grandu. Kdyby se zbouraly ty ohavné boudy, bylo by tam místa až až. Zvonařku taky bolševičtí páni přepískli kapacitně - nviděl jsem tam v poslední době stát najednou víc jak 5-10 autobusů. Navíc je tam pořád příšerný průvan, takže je to hnusné a nepříjemné místo. S tím souvisí ty řeči o periférii. Pokud není nádraží v centru, kde se pořád vyskytuje dost lidí (nejen těch, kteří někam cestují) sttáv se z něho v noci dost nezdravé místo, kde se člověk nemůže cítit bezpečně a kam se stahují všelijaké živly.
0/0
14.10.2004 17:15

tetka Anča

Re: Re: Přesun nádraží
To, že by se mohlo stavět nové nádraží vedle starého, není výmysl radnice, ale najdete to na stránkách koalice proti odsunu www.nadrazivcentru.cz. Nevím nakolik pamatujete aut.nádraží u Grandu, ale bylo to příšerné - jeden autobus čekal než jiný odjede, aby mohl k nástupišti, žádná čekárna, toalety atd., čistota ovzduší nulová, autobusy neměly kde parkovat, žádná návaznost na výpadovky z Brna. Již při výstavbě na Zvonařce se mluvilo o přesunu vlak.nádraží vedle něj a vyřešení dostupnosti obou pomocí MHD. Jenže v minulém režimu schvalovala vše Praha, a ta pořád vyvolávala dělání nových posudků, zda přesun realizovat nebo ne. I když výsledkem vždy bylo, že přesun je nejrozumnější řešení, tak stejně peníze nepřiklepli a chtěli další posudky. Proto se řešení stále odkládalo. Proč odpůrci přesunu nevyvolali diskuzi před 3-4 roky, kdy se schvaloval územní plán Brna? Proč se ozvali v okamžiku, kdy se dodělávají návrhy, aby se včas zažádalo o peníze z EU? Jestliže chroničtí protestovači proti všemu budou stále brzdit jakoukoliv výstavbu, tak se v Brně nikdy nedočkáme lepší dopravy - MHD, velký okruh atd. Mnoho předchozích radnic se snažilo vytlačit hluk a auta z nejbližšího sousedství historického centra. Např.autobusy MHD přestaly jezdit do centra, končí u tramvají a musí se přestupovat. To však nikomu nevadí.
0/0
15.10.2004 8:51

jirkaz

Nesmyslný projekt
Sice nejsem z Brna ani jižní Moravy, ale připadá mi to jako naprosto ukázkové pohrdání voliči. Jen by mě zajímalo, kolik hlasů po takto skvěle vedené kampani čekají strany, které takto skvěle vedou brněnskou radnici, v krajských volbách. Přestože se považuji spíše za pravicově orientovaného, být jedním z těch lidí, kteří šli hlasovat, svůj hlas bych jim určitě nadal. Nebo že by se hoši z ODS raději spoléhali na těch 70% lidí, kteří hlasovat nepřišli, kteří s nimi prý souhlasí? Uvidíme, kolik z nich tentokrát přijde.
Co mi skutečně vadí je, že celý ten nesmyslný projekt nakonec zaplatíme ze svých daní my všichni. Vždy jsem si myslel, že jedním ze základních předpokladů rozvoje nějakého místa je kvalitní dopravní spojení, aby se tam dalo snadno a rychle dostat. To místo mezi hlavním vlakovým a autobusovým nádražím musí splňovat téměř stoprocentně a přilákání investorů na něj musí vyjít určitě mnohem levněji než na několik desítek miliard. A předpoklad, že budou mít v okolí ještě několik desítek let staveniště nového nádraží je určitě pro budoucí investory skvělá perspektiva, která jich tam spousty naláká;-)) Přesunutím nádraží na periferii a prodloužením doby cestování pro značné množství lidí si taky radní asi získají sympatie velké části veřejnosti. Ale možná je to jen nějaký ďábelský plán jak podpořit prodej nových aut, který u nás poslední dobou klesá. Zajímavý mi přijde i argument, že přes současné nádraží nemohou vlaky jezdit dostatečně rychle. Jako by radní nepovažovali Brno za dostatečně významé na to, aby v něm zastavovaly všechny projíždějící vlaky, když ho přece mohou projet rychlostí 160 km/h. Jak to vypadá, možná se jim tento cíl časem podaří i dosáhnout.
0/0
13.10.2004 14:46

polarniliska

Re: Nesmyslný projekt
Pobavil jste mě těmi posledními větami o významu Brna. Neměli by v Brně přistávat také všechna přelétající letadla?
0/0
13.10.2004 15:44

tetka Anča

Referendum
nikdo nezpochybňuje - je neplatné. Otázku referenda formulovala Koalice nádraží v centru, která také konání referenda vyvolala. V Brně nejde jen o polohu nádraží = výpravní budovy, ale především o přestavbu a zjednodušení celého železničního uzlu. Jde tedy o odbornou otázku, kterou nejsou schopni laici rozhodnout. O přestavbě uzlu se rozhodlo již dávno a několik etap je již realizováno - mimo jiné i nové autobusové nádraží. Tedy dnešní radnice jen pokračuje v započatém díle. Vzdálenost nového nádraží od současného je směšná vzhledem k rozloze Brna, železniční nádraží bude vedle autobusového a bude řešena i dostupnost pomocí MHD a celá dopravní infrastruktura na jih od centra. Prostě viadukty postavené pro lokálky před 150 lety již dávno nevyhovují současným vlakům a dnešní auta pod nimi neprojedou. Mimochodem koncem roku měl přes Brno začít jezdit rychlovlak Pendolino, na zastaralé bezpečnostní zařízení na trati ho zvládli upravit, ale ŽU Brno je tak zastaralý, že je to technicky neřešitelné a vlak sem jezdit nemůže. Pro zájemce  www.zeleznicni-uzel-brno.cz, www.jcbrno.cz, www.nadrazivcentru.cz, nadrazibrno.ecn.cz . V posledně jmenovaném najdete zmínku, že již začátkem minulého století nádraží nestačilo svou kapacitou. Při srovnání návrhů oficiálních a Koalice nádraží v centru lze zjistit, že nová nádražní budova a kolejiště nádraží by se stavěla v obou případech, ale v návrhu Koalice je jedna domotanice kolejí nahrazena jinou, a stavba mnoha kilometrů nových tratí by stála podstatně více než pár oblouků, které jsou v oficiálním návrhu. Pro rejpaly: nemám nic společného s radnicí, železnicí nebo stavebními firmami. Jen se jako rodilá Brňačka zajímám o dění svého města a také už něco pamatuji.
0/0
13.10.2004 13:25

Dr No

Re: Referendum
Ti kdo tady hrdě hlásají, že uvěřili demagogickým argumentům radnice, chlubí se veřejně tím, že mají IQ opékače na topinky. Část z nic se odvolává na doporučení "odborníků". Asi jim nedošlo, že "odborníci" své studie zpracovávali na zakázku radnice a proto byl jejich výsledek předem dán. Pokud by mi někdo zaplatil (a nemusely by to být ani statisíce nebo miliony z kapes daňových poplatníků), dokázal bych vymyslet mnohem lepší argumenty pro přesun nádraží než oni. Kdo například věří takové stupiditě, jako je formulace "nepřesunout nádraží znamená odliv zahraničních investorů a zastavení rozvoje města", měl by se dát vyšetřit na psychiatrii. Ale vážně - pkud by se podařílo uskutečnit všechny současné fantasmagorické plány brněnské radnice, budeme tady mít v nejlepším případě za 10-15 let nové vlakové nádraží a všechny ty opičárny, které s tím souvisí. Pravděpodobnost, že se tak stane je podle mne zhruba 1% (nebudou peníze, na radnici se dostanou jiní páni, kteří nebudou na této akci finančně zainteresovaní a stovky jiných objektivních příčin). Na druhé straně je ale 100% jistota, že dalších 10-15 let budou cestující používat staré nádraží, do jehož údržby se bude investovat jen minimum prostředků, na dlouhá léta budou zablokované rozsáhlé pozemky, na dlouhá léta bude zablokovaná část investic na ostatní potřeby města. Navíc je docela možné, že při současném tempu vědeckotechnického rozvoje (nebo při naplnění některých katastrofických vizí naší budoucnost) nebude už železniční doprava v dnešní podobě vůbec existovat - a kampak si pak strčíme naše nové DRAHÉ odsunuté nádraží?
0/0
13.10.2004 14:03

stev

Primátora volilo 35903 občanů, zachování nádraží 67000 občanů.
Zatímco v posledních volbách do městského zastupitelstva obdržel nejvíce hlasů současný primátor pan Petr Duchoň - celkem 35903 hlasů, není to nic proti tomu, kolik lidí se postavilo za zachování nádraží v současné poloze - více než 67 tis. občanů. Myslím, že to hovoří za vše.
0/0
12.10.2004 15:04

Lucius_Malfoy

Další možná interpretace
Osoby, které se nešly vyjádřit v tomto referendu se necítí být dostatečně odborně vzdělány k tomu, aby takto složitý problém posuzovaly a věří, že jejich volení zástupci mají pro řešení této otázky  výrazně lepší odborné zázemí a možnosti.  Jinými slovy, spoléhají na to, že radnice učiní kvalifikované řešení a dávají jí k tomu mandát.
0/0
12.10.2004 13:21

jajaja59

Re: Další možná interpretace
Vysvětlíš mi, jak mohou jít hlasovat např. mí rodiče - 80 let a více, jak mohou jít v krátkém termínu hlasovat mí sourozenci, kteří mají hospodářství na okraji Brna, jak mohou v tomto termínu hlasovat ti kteří jsou v práci,...
0/0
12.10.2004 18:15

l-p

Re: Re: Další možná interpretace
ano, presne tak. Take ja jsem se nemohl referenda zucastnit a presun nadrazi podporit.
0/0
12.10.2004 22:46

stev

Re: Nevkládej těm, kdož se zdrželi, co tím chtěli říci
Pokud někdo nešel k referendu, tak se zdržel hlasování. Toť vše. Rozhodně tím tito lidé nechtěli nic říci, ať už měli jakékoli důvody (stáří, nepřítomnost, nezájem, automobilisté, lidé z okrajových částí Brna, netýká se jich to, atd atd atd atd...). Je dobré si také na www.volby.cz povšimnout, že ODS, ČSSD a KDU-ČSL nezískali v Brně v posledních volbách roce 2002 ani tolik hlasů dohromady, kolik získalo v referendu "nádraží v centru - ano".
0/0
13.10.2004 23:15

fedorko

Politika = hnus, úplatky a přízemní morálka
Postup brněnského magistrátu je naprosto jasný, není třeba nic vysvětlovat, není třeba se tady rozepisovat o zakázkách za miliardy, komu co prospívá, kdo na zakázky čeká, kam se peníze budou přelívat, jak se bude předražovat a do jakých kapes půjdou rozdíly z těchto zakázek. Příprava referenda byla fraška a otázka byla jasně zavádějící, každý soudný člověk to pochopil. Proč nebylo referendum postaveno na otázce pro přesun? Proč nešli hlasovat ti, kteří přesun chtějí? To by byla účast! To by byl výsledek! Jenže to né, to bylo jasně předem všechno vymyšleno a naplánovanáno. Jak odporné. Brno utrácet za přesun miliardy nemusí, jak by nám prospělo, kdyby se tyto miliardy přesunuly na dokončení silničních městských okruhů a tunelů bez kterých je Brno ucpané a neprůjezdné. Opět jste nám páni radní vrazili facku mezi oči akorát jste nemuseli tentokrát řvát po prachách tak nahlas!
0/0
12.10.2004 13:12

l-p

Re: Politika = hnus, úplatky a přízemní morálka
pokud vim, tak projekt VMO prave probiha, jak se muze presvedcit kazdy, kdo se pokusi projet kolem Pisarek ... takze s financovanim mestskeho okruhu jste mimo misu. btw: uz jste spocital, kolik by stalo rozsireni stavajiciho nadrazi smerem na Tesco, pripadne vybudovani vicepodlazniho nadrazi na stejnem miste? a jak by to pak vypadalo s neprerusenym provozem nadrazi? mozna bychom mohli nastupovat v komarove :-).
0/0
12.10.2004 22:51

mpixel

Interpretovat se to dá jinak.
Pozici radnice každý znal - nádraží přemístit. Takže logicky šli hlasovat pouze ti kteří byli proti. Tj.35%. 65% procent lidí tedy souhlasí s pozicí radnice - tj. nádraží přemístit. S interpretací kterou tu popisuje čtenář by se dalo souhlasit pouze za předpokladu že by lidé neznali záměr radnice.
0/0
12.10.2004 13:01

Dr No

Re: Interpretovat se to dá jinak.
Pokud by radnice chtěla skutečně znát názor lidí, kteří k tomuto referendu nepřišli, mohla formulovat podstatu referenda OPAČNĚ - nechat si nadpoloviční účastí voličů a nadpoloviční většinou odevzdaných hlasů SCHVÁLIT přesunutí nádraží. Pak by mohla tvrdit, že na to dostala mandát. Že to neudělala je jen důkazem toho, že si páni radní museli být velmi dobře vědomi skutečnosti, že by tento mandát určitě nedostali. Jsem ochoten se vsadit, že by i v tomto případě dopadlo hlasování přibližně stejně. Přišlo by asi stejné procento voličů a drtivá většina z nich by s přesunem nesouhlasila.
0/0
12.10.2004 14:19

mpixel

Re: Re: Interpretovat se to dá jinak.
máte pravdu. Ale spíše bych řekl že těm 65% je to jedno tak jako mě. A pokud ne, pak si za to můžou sami, že nezvedli zadek a nešli k urně.
0/0
12.10.2004 15:20

mpixel

Re: Re: Interpretovat se to dá jinak.
...samozřejmě že chyba je i na straně radnice, ale tam není čemu se divit, když jde o miliony :-)
0/0
12.10.2004 15:24

l-p

Re: Re: Interpretovat se to dá jinak.
radnice k presunu nadrazi mandat ma. referendum bylo o tom, jestli ji volici ten mandat seberou, coz se nestalo.
0/0
12.10.2004 22:53

Dr No

Re: Re: Re: Interpretovat se to dá jinak.
Myslíte si že je normální, aby lidé, zvolení na čtyři roky, rozhodovali jen tak o věci, která má několikanásobně překročit rozpočet města, která má být hotová za 10-15 let a která se velmi citelně dotkne statisíců lidí?
0/0
13.10.2004 7:45

polarniliska

Re: Re: Re: Re: Interpretovat se to dá jinak.
Protože je to většině lidí jedno, musí to rozhodnout lidé zvolení na čtyři roky, protože tu nikdo jiný, kdo by byl zvolený na delší časové období, není.
0/0
13.10.2004 15:42

Júlinek šíšal

Re: Re: Re: Re: Re: Interpretovat se to dá jinak.
no ... je tu ještě jedna možnost .... nechat nádraží na místě .... a přesunout ostatek Brna .....
0/0
13.10.2004 16:17

Dr No

Re: Re: Re: Re: Re: Interpretovat se to dá jinak.
Takové rozhodování bez kontroly veřejnosti vede prakticky vždy ke korupci - a v tomto případě v tom lítají minimálně stovky milionů, o které se šábne radnice s architekty a projektanty, nemluvě o čachrech s pozemky.
0/0
14.10.2004 8:00





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.