Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Průměrný věk učitelů je téměř 50 let

Půjde-li to takhle dál, za pár let nejspíš nebude mít děti kdo učit. Za katedrami základních škol dnes děti přivítá 76 448 učitelů. V průměru jim je 48 let. Každý sedmý kantor v Česku nevystudoval učitelský obor na vysoké škole.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Ondřej Bouda

Kdo je dobrý učitel?
Je to nutně absolvent pedagogické fakulty, v článku nazývaný "odborník"? Je pajda nutná a postačující podmínka pro to, aby byl člověk dobrým učitelem? Z hlediska justice by tomu tak jistě mělo být, abychom byli schopni podle něčeho měřit kvalitu našich učitelů, ale.. :)
Já prostě nechápu, proč absolventa určité školy automaticky považovat za odborníka a všechny ostatní za laiky. Moje zkušenost je taková, že mnoho laiků má mnohem větší znalosti i schopnosti než absolventi.
Mimochodem, když jsem nahlédl do učebnic pegagogiky, vstávaly mi vlasy hrůzou na hlavě. Člověku, který by se hodlal těmi žvásty řídit, bych dítě nesvěřil. Pravda, šlo o třicet let staré učebnice, ale novější v knihovně neměli - nevím jestli existují, nepátral jsem po nich.
0/0
1.9.2004 17:33

bosnia

Re:
Můžu z vlastní zkušenosti ujistit, že nových učebnic je mnoho a jsou vesměs kvalitní. A týká se to všech možných oborů pedagogiky (v letním semestru jsem psal práci na téma šikana a chování ve škole - užíval jsem pět publikací jen na téma šikana). Absolvent pedagogické fakulty musí být nazíván odborníkem, protože kdo jiný by měl být? Ono se ještě stále má za to, že se jedná o jakousi "podřadnější" fakultu, ale mohu ujistit, že v mnoha směrech je náročnější než některé obory na "slavné" filozofické fakultě UK. Pro srovnání: na FF UK se standardně stuje jeden či dva obory, absolvent PedF UK má obory tři (dvě specializace a pedagogicko-psychologickou výchovu). Rozhodně bych nesouhlasil s tvrzením, že mnoho laiků má mnohem větší znalosti i schopnosti (pokud budeme hovořit o pedag. vzdělání). Všichni absolventi totiž povinně absolvují 2x3 týdenní praxe a dalších xy hodin náslechů. Na druhou stranu (z pohledu studenta) souhlasím, že pedagogika jsou žvásty a nemálo nás studentů to spíše zatěžuje, nicméně každé moudro přeci moudro a někdy člověk zjistí, že je k něčemu skutečně je. P.S.: Jak je v článku napsáno, průmerný věk učitelů je kolem 50let, tudíž se nikdo nemůže divit, že se kvalita školství nijak výrazně nezlepšuje. Nelze se divit. Proč by ten, kdo po 5 (nezřídka šesti) letech studia na vysoké škole, měl mít nástupní plat SMEŠNÝCH 10tis. HRUBÉHO. Jestli se tohle nezmění, sám nebudu mít důvod tuhle práci chtít dělat (a zvlášt když vím, že si po škole budu moci vydělat 15tis hrubého bez velké praxe a nadměrného úsilí - nervů).
0/0
1.9.2004 18:48

Ondřej Bouda

Re:
ad učebnice - díky za korekci, jsem rád že je to mnohem lepší. Doufám že je mnohem rozumnější i jejich obsah :)
 
ad "odborník" - myslím si, že ve všech oborech platí, že absolvent není nutně též odborník. Je jen otázkou, jak velký je poměr mezi těmi, co jen "honí diplom" a těmi, které téma opravdu zajímá.
 
ad laici - laikem jsem rozuměl ne-absolventy příslušných škol. Myslím, že člověk, který už tři roky učí, ačkoli nemá školu, bude ve většině případů lepší než čerstvý absolvent. Reagoval jsem tím na volání po tom, že "neodborní" by měli automaticky uvolňovat místo "odborníkům".
 
ještě mě napadá konstatování jednoho (mladého) učitele Chebského gymnázia: "Nedivte se, že z absolventů pedagogiky se často stávají manažeři. Kdo zvládne kolektiv dětí, hravě zvládne i dospělé :)"
0/0
1.9.2004 19:08

picoun

Důvod
Nízké platy a nekvalita učitelů - spojené nádoby Tvrdím, že někteří učitelé vydělávají dost (alespoň mí rodiče neberou malý prachy, pokud je 14 t čsitého slušný příjem). Tvrdím, že někteří učitelé vydělávají směšné peníze (učil jsem za 7 hrubého). Abych mohl vydělávat ty větší prachy, musím dlooooooouuuuuuhou dobu vydělávat ty menší - a to je ten prů*er. KANTOŘI JSOU PLACENÍ PODLE ODUČENÝCH LET, NE PODLE KVALITY. Kvalita se učitele dá celkem dobře měřit, byť ne tak jednoduše jako kvalita prodejce. Jenže ti z ministerstva (nemám slov, raději píšu proto "ti", doplňte si sami) na to kašlou a dál nechávají peníze přerozdělovat naprosto nesmyslně. Mno, a pak si člověk říká, proč tam ty lidi nejdou....Proč tohle v článku není, nevím, ale jde o zřetelně nejsilnější důvod, proč se mladý do školství nehrnou.
0/0
1.9.2004 15:24

bosnia

Re:
Souhlas.
0/0
1.9.2004 18:55

Kereme

Nač učitele....
Že je málo učitelů, nevadí - je tak málo dětí, že to není ani potřeba.
0/0
1.9.2004 15:11

Al Ladin

Začarovaný kruh
Je to bloudění v začarovaném kruhu. Úroveň školství je nízká, a tak si ani učitelé nezaslouží vyšší platy. A protože jsou ve školství nízké platy, tak tam ani schopné lidi nedostanete. Kdo to může rozetnout? A) Žáci, že by se sami od sebe vzdělávali lépe, intenzivněji a efektivněji? B) Studenti, že by si řekli, s tím školstvím je třeba něco udělat, a ti nejschopnější by šli studovat "pajdu", aby mohli pozvednout úroveň školství? C) Učitelé, že by na stará kolena šli do sebe a začali opravdu učit a zavádět moderní metody výuky? D) Sponzoři, že by pochopili, že musí do škol napumpovat peníze? Anebo snad E) Státní správa, že by pochopila, že prosperita národa úzce souvisí s úrovní vzdělanosti? Troufám si tvrdit, že E) je správně, a to i přesto, že bude zas plno lidí reptat, že si to ti dnešní učitelé vůbec nezaslouží. Když chce někdo pozvednout úroveň školství, musí do škol dostat schopné lidi, tj. musí je umět zaplatit.
0/0
1.9.2004 10:51

Kereme

Re:
Nevím, kde berete tu strašnou jistotu, že si učitelé nezaslouží vyšší platy. Pokud to takto budeme brát, bude úroveň školství rok od roku klesat. Jinak z Vašich možností můžou být správně všechny!!! E je asi nejrozumější, A je mimo: samo se vzdělávat je schopno tak 10 procent žáků, ostatní ne.
0/0
1.9.2004 15:13

picoun

Re:
samo se vzdělávat je schopno nejméně 90% žáků. Mezi schopností a dovedností je rozdíl. Především je to ale otázka motivace...to jen na vysvětlenou
0/0
1.9.2004 15:26

bosnia

Re:
Vzdělávat možná, ale vzdělat rozhodně ne. Kdyby tomu tak bylo, děti by nemusely chodit do školy a mohly se učit doma, ne? A motivace? To je rozhodně důležitý faktor, ale 90% žáků si chce na prvním stupni hrát a 90% žáků na druhém stupni blbnout. Zbývajících 10% navštěvuje víceletá gymnázia a/nebo mají vzor ve svých rodičích, kteří je k něčemu nutí...
0/0
1.9.2004 18:53

Alfie

Ve věku to není
Můj tchán (63) je učitel už v důchodu, ale stále bere záskoky, pokud se nějaký naskytne. Minulý školní rok učil skoro celý. Učí na druhém stupni ZŠ dějepis, zeměpis a němčinu. U žáků má respekt, uznávají ho,  i když je třeba učil jen pár měsíců, na ulici se k němu hlásí a ptají se, jestli se do školy ještě vrátí.  Jak je to možné, když podle všeho dneska děti nemají respekt k ničemu a nikomu?
Ale problémeme dneška není, že by staří učitelé zabírali místa mladým, jako spíš, že ti mladí nemají zájem. Učitelství je neuživí, nemají jej jako přivýdělek k důchodu.  Možná kdyby obce své učitele podporovaly - např. poskytnutí obecního bytu by hodně pomohlo, protože jestli si něco člověk s učitelským platem dovolit nemůže, je to vlastní bydlení
0/0
1.9.2004 10:41

celticrain

ano
ano ja jsem taky z tech co maji VS pro SS a ac bych misto sehnal, nesel sem ucit, radeji si delam dalsi VS ekonomickeho smeru. Je to taky o tom, ze riditele si na skole drzi duchodce a nekvalifikovance, protoze jim nemusi ze zakona tolik platit, jako uciteli s titulem, o kamaradskych vztazich a ustalenem "sboru" uz rec byla. Mlady ucitel ma mnoho proti misto toho aby mel naopak vice pro....a pokud se s tim nic neudela tak to nikdy lepsi nebude...
0/0
1.9.2004 10:07

smiders1

Re: BOJ:-)
Je to holt přirozený generační spor
0/0
1.9.2004 10:22

fr-mottl

stari lide by si meli uvedomit
ze jsou na obtiz. Nejsou tak vykonni, casto nemocni a velmi casto lpi na zavedenych vecech. Znam lidi kolem 50, kteri jeste nikdy neposlali nejakou SMS...
0/0
1.9.2004 9:10

iuos

hmm
znám spousty lidí, co poslali tisíce sms o ničem....
0/0
1.9.2004 9:18

Superťuhýk

Re: Jsi blbý jak daleko vidíš
Mám pocit, že jednou budeš na obtíž ty a doufám, že ti to mladá generace dá jak se patři najevo.
0/0
1.9.2004 9:22

luminol

Re:
Ano, já znám takové i dvacetileté, na druhou stranu znám padesátileté, kteří (neprofesionálně) programují. Takové argumenty, co uvádíš, jsou na nic. VE VĚKU TO NENÍ a článek není o tom, že je hodně starých, ale o tom, že je MÁLO mladých učitelů.
0/0
1.9.2004 9:23

Larrax

Re:
Takže kvalita člověka se pozná podle toho, kolik pošle SMS ? To máš teda divná měřítka, která hovoří zcela jasně o tvých kvalitách. Měl by sis uvědomit, že s takovým přístupem jsi celé společnosti na obtíž, minimálně těmi mnohdy velmi otravnými SMS, které jistě tak rád posíláš.
0/0
1.9.2004 9:54

sisko1

To snad není možné !!!
Proč neustále nadávate na Grosse a Buzkovou a nevšímáte si politiků z ODS , kteří vytunelovali naši republiku?? Vláda , v čele s panem Sobotkou a Grossem musí napravovat naší ekonomiku , kterou vytunelovali Modří ptáci !! Zvýšování daní jednoznačně zapříčinila ODS a podnikatelé tím , že vytunelovali naše podniky a banky. Lidé musí jasně podpořit vládní koalici ČSSD , US-DEU , KDU-ČSL tak , aby se modří ptáci již nikdy nemohli vrátit k moci !!!
0/0
1.9.2004 8:52

sasaxa

Re:
0/0
1.9.2004 9:15

Jurashek

!
Moje kamarádka je učitelka na základce, 2. stupni,  je jí 23 let, je nádherná, drobná, milá, a právě proto zažívá ve škole peklo. Je to škola na obrovském sídlišti, kde jí sedmáci v hodinách nabízejí pohlavní styk apod. To si přeci nemohou dovolit!!! Můj kamarád, její manžel, mi vypráví, jak chodí z práce uplakaná. Nejraději bych těm parchantům dal po hubě...
0/0
1.9.2004 8:40

picoun

Re:
Evidentně není učení na sídlištní škole práce pro tvou kamarádku. Proč tam teda chodí? Když mám alergii na pyl, nedělám na poli...
0/0
1.9.2004 9:35

Serendip

divá zvěř
Děti si dnes k učitelům, a nejen k nim, dovolují neuvěřitelné věci. Nabízí se otázka, jak si vydobýt respekt bandy puberťáků a neklesnout přitom na jejich úroveň. Učitel to částečně musí mít v sobě, avšak hlavně by ho to měla naučit vysoká škola. Tam ale člověka učí spíš teorie než finty.  Nebo snad způsob, jak si získat úctu dnešní mládeže vůbec neexistuje? Řekněte, psychologové, je Obecná škola jenom pohádka? Existuje v dnešní době ještě nějaký "Igor Hnízdo"? Já sám jsem přesvědčen, že ano, avšak má to hodně těžké. Poradit si musí sám, rákosku nemá a je žena.
0/0
1.9.2004 10:58

Ondřej Bouda

Re:
Před sedmi lety jsem maturoval na Chebském gymnáziu. Měl jsem čtyři výborné učitele (z toho jedna žena-důchodkyně), kteří si dokázali vydobýt respekt. Mimochodem, měli jsme ve třídě několik jedinců, díky kterým na nás pan ředitel dodnes vzpomíná s hrůzou :)
0/0
1.9.2004 17:12

smiders1

JAK TO JE.
Dodělal jsem úspěšně VŠ (pedagogickou :-) pro SŠ v Plzni a jelikož jsem měl již jistou praxi, protože jsem během studia působil jako lektor NJ, chtěl jsem učit na kvalitní střední škole v Plzni. Obeslal jsem jich spoustu. Poku jsem již dostal odpověď (tak 50%), tak to bylo blá, blá, blá děkujem, nemáme zájem. Proč by taky? "Pedagogové" působící na těchto školách tam sedí desítky let a drží h... a krok. Tak proč přivádět maldou kvalitní krev? Komické sledovat jak tato učitelská nomenklatura bojuje s počítači a nemá tušení, jak to dnes v každodenním životě "mládeže" chodí..   Takže jsem logicky přesedlal na jiný post, a i když bych učit chtěl, budu radši z venku sledovat zahnívající školství a vetché staříky a stařenky jak si v kabinetu ťukají do psacího stroje
0/0
1.9.2004 8:06

chroustík

Re: milý mladý muži,
je vidět, že sebevědomí Vám nechybí, to je dobře. Předpokládal jste, že pan ředitel některé z plzeňských škol padne před Vámi na zadek, okamžitě vyhodí některého z němčinářů v předdůchodovém věku a s radostí Vás uvítá v pedagogickém sboru. Je jenom dobře, že se tak nestalo. Protože nikdo z nás, kterým je 50 let a více nemůže za to, že počítače v našich dobách prostě nebyly. Úctě ke starším lidem Vás na vysoké škole zřejmě nenaučili. Takže je jenom dobře, že takový jako vy nebude vychovávat naše děti. Možná by je naučil dobře německy. Ovšem morálku, úctu k bližním, pokoru, sebekritičnost by je rozhodně nenaučil. Uvědomte si, že takových jako vy jsou tisíce.
0/0
1.9.2004 8:43

saldo

Re:
Velká pravda chroustíku, nicméně ani pro starší kantory by neměl být velký problém osvojit si práci na PC aspoň tak, aby to mohli předávat záklaďákům. Jen poznámku k poslední větě: morálka, úcta k bližnímu,pokora a sebekritičnost se v této konzumní společnosti přestaly nosit a nejsou žádoucí. Proto kantor, který by chtěl v této věci něco podniknout připomene spíše dona Quijota a jeho boj s větrnými mlýny. Stačí se podívat, co do dětí cpou v USA a co se už praktikuje i u nás. Bezbřehá tolerance vůči všemu, co si děcka zamanou ve jménu bohů jmény "Průraznost, Bezohlednost, Egocentrismus, Nacionalismus, Drzost" a mohl bych jmenovat další. Na těchto pilířích pak americká společnost staví svůj ekonomický potenciál a my se samozřejmě chceme přizpůsobit. Jistě bych mohl jmenovat pozitiva jejich výchovy, ale to už je z jiného soudku. Každopádně z takového přístupu plynou těžké problémy nejen v rodinách, ale i ve školství o čemž svědčí časté případy násilí, šikany a úmrtí. I v tom je doháníme. Těžko z toho ale vybředneme za situace, kdy je ve třídě pánem žák a kantor ve svých právech a s mizivým prestižem takhle mrňavý. Za výchovný pohlavek následuje perzekuce ze strany zaměstnavatele i útoky z řad nekritických rodičů. No, nechtěl bych učit na základce, to tedy ne.
0/0
1.9.2004 9:07

picoun

Re:
Jen poznámku k vaší větě větě: "morálka, úcta k bližnímu,pokora a sebekritičnost se v této konzumní společnosti přestaly nosit a nejsou žádoucí." Po sametové evoluci přišlo zákonitě období nivelizace hodnot. To je normální, vysledujete to v každé společnosti, která prošla podobnou změnou. V těchto letech bychom se už měli z tohoto marasmu začít dostávat a škola je výborným nástrojem pro takovou intervenci. Mravný kantor má vliv na život spousty dětí, i kdyby jejich rodiče brali 5x více atd. Mimochodem, kolik jste toho nastudoval o americkém školství? Myslím to vážně - udělal jste něco pro to, abyste mohl tvrdit takové odvážnosti? Možná by vás zarazilo, jak skvělé vzdělávací projekty podporuje zdejší americká ambasáda. A to jsou adaptace amerických programů, které učí k odpovědnosti, toleranci, kritickému pohledu....tedy přesným opakům vašich démonů "Průraznost, Bezohlednost, Egocentrismus, Nacionalismus, Drzost". A nemůžu si odpustit reakci na poslední váš výron o výchovném pohlavku: jak by se vám líbilo, kdyby vás v práci nebo doma pohlavkovali? Určitě i vy občas uděláte něco nepatřičného (každý z nás), ale pohlavkovat podle vás můžeme jenom děti. Proč jenom je?
0/0
1.9.2004 9:53

saldo

Re:
Věděl jsem, že moje poznámka se neobejde bez odezvy. Samozřejmě, že nic není černobílé a také jsem t zmínil slovy, že ve školství v USA jsou i pozitiva, možná, že to leckomu při čtení ušlo. Jenomže příspěvky v chatech nemají nárok na úplné vyčerpání dané problematiky, není tady pro to prostě dost prostoru. To bychom museli za každou negativně hodnotící větu připojovat pozitiva abychom se ve snaze o „vyváženost“ posléze nikam nedostali. A že je v USA a nejen tam dost přehnaně sebejistých spratků, to je zcela zřejmé, vždyť jim tu sebejistotu a neomylnost, opovrhování autoritami i národní nadřazenost odmalička vtloukají do hlavy. Pokud se týká těch záhlavců, tak i když jsem byl nekonfliktní a klidný žák, taky jsem jich ve škole několik vyfasoval, doma pak podstatně víc. Vždycky jsem si to ale zasloužil, i když jsem si to uvědomil často s určitým časovým odstupem. Nicméně za proviněním následoval bezprostředně patřičný trest a bylo to dobré. Kromě toho na třídních schůzkách učitelé často slyšeli --- pane učiteli, když bude zlobit, jen mu jednu vražte…. Inu, byla jiná doba, kdy děcka ještě měla z dospělých respekt. Teď se to nenosí, koneckonců to vidíme i ve filmech pro mládež, kde jsou dospělí karikování jako úplní debilové, kteří mladým puberťákům nesahají ani po kolena. To se pak špatně vychovává.
0/0
1.9.2004 13:51

picoun

Re:
Ani tentokrát se to neobejde bez odezvy :) 1) Uveďte mi prosím jediný zkušeností doložený fakt pro tbrzení "vždyť jim tu sebejistotu a neomylnost, opovrhování autoritami i národní nadřazenost odmalička vtloukají do hlavy". Jinak bych musel říct, že se při argumentaci točíte dokola lalala 2) pohlavkovaní je přežitek z doby, kdy byly moderní parní lokomotiy. Čím jste jel na dovolenou? Respek ta poslušnost jsou slova s odličšným významem, fackováním si vynutíte to druhé, ztrácíte to prvé. Dokážete odpovědět na otázku, proč se podle vás mohou pohlavkovat děti a (předpokládám, že také podle vás) u dospělých je to nepřípustné?
0/0
1.9.2004 15:14

zavlaha

Re:
Milý chroustíku, nevím kolik Vám je, ale rozhodně nebudete starší něž já. Na počítači umím obstojně, nedělá mi problém pohybovat se v prostředí MS, Acrobat, Lotus, speciálních programech Citrix a pod. Nikdo mne ve škole rovněž neučíl na PC, prostě to potřebuji pro sebe a svou práci a vůbec nejsem specialista na IT/IS. Patrně patříte do skupiny, která chodila na gympl v šedesátých letech, kdy platilo, - má maturitu nikam se nehodí, je snažívý,tak půjde na pedák či hnojárnu. Je mi líto, ale právě většina kantorů z oněch citovaných let se podílela nejvíce na devastaci do té doby přirozené úcty k učitelům. Maje tři děti mohl jsem sledovat, jak úroveň kantorů klesá. Ve škole chybí právě sebevědomí, přirozená autorita kantorů, většinou dokáží jen žalovat a psát poznámky a mnohdy jejich výklad při vyučování vykazuje známky zastaralosti a nízké všeobecné znalosti, když nedokáží provázat látku s navazujícím učivem v jiných předmětech. Zabetonované školy starými kantory, kteří do dnes nepochopili hlavní zásady a návyky přirozené autority a vyžadující papouškování a bránící se vstupu mladých učitelů, to smutná realita. Onomu "mladému sebevědomému muži" naopak přeji, aby se uchytil a to v úctě a s respektem.
0/0
1.9.2004 9:32

smiders1

Re: Hmm...
Zajímavý pohled z řad, do kterých jsem mířil. Díky za odpověď. Samozřejmě, že nic jiného než pusté moralizování a plitké obhajoby jsem nečekal. Je to prostě tak. Vaše děti byste si měl vyvchovávat především Vy osobně a neházet to na učitele. Jeden na třicet děti... no, věru těžká výchova. Mimochodem mým druhým ¨předmětem je občanská výchova :-))) Ovšem ta dnes na školách ustupuje tak silně do pozadí na úkor dravějších a originálněji prodaných předmětů (díky neschopnosti učitelů takto zkomírá)... Takových jako já tisíce nejsou. To je prostě canc. Kolik znáte vy osobně můžů s VŠ pro SŠ, kteří by chtěli učit? Tisíce to asi nebudou... Trochu té zmiňované sebereflexe, objektivity a špetky respektu byste mohl zapojit (nebo se naučit?). Ale jak říká jedno české přísloví (je to o psovi a učení :-))... Žijte blaze a sledujme společně, jak hniloba postupuje (nic osobího!)  
0/0
1.9.2004 9:39

luminol

Re:
Kdybych byl ředitel školy a slyšel mladého uchazeče o práci mluvit o postupování hniloby, radši si také ponechám optimistického důchodce...
0/0
1.9.2004 10:05

smiders1

Re: Síla!
Výraz hniloba jsem použil v přeneseném významu slova, pro zdůraznění a domnívám se, že vcelku trefně (co se procesu týče) vystihuje situaci panující ve školství. Věřte či ne, ale jsem velmi optimistický a pozitivně naladěný člověk a právě proto, že vím, jak to je, chci své stále ještě trvající nadšení pro práci učitelskou využít! Howgh  Měl sem tu čest se během mého krátkého pobytu na jednom plzeňském gymnáziu s reakcemi na nové a literaturou a praxí podložené pokusy o vnesení nových prvků a postupů (v Čechách) do výuky. Se zlou sem se potázal... A jestli lidé s podobnými názory a nechápáním trochy sarkazmu (viz hniloba :-)) šéfují naším školám, tak... ale vesele!!! Pán bůh s námi :-)
0/0
1.9.2004 10:20

luminol

Re:
S tím, že školství není v pořádku, souhlasím. Nevím ale, zda ho spasí nadšení nekvalitně připravení absolventi stávajících fakult (zde by se mělo začít - studium učitelství minimálně 6 let, důkladné a prakticky laděné). Sarkasmus myslím do vážné diskuze nepatří. To, že v jedné větě nepoužijete sloveso a ještě nepoužijete zájmeno svůj, nemusí také působit na potenciálního zaměstnavatele dobře. Chápu, že jste plný emocí, ale právě ty je třeba v učitelském povolání zvládat.
0/0
1.9.2004 10:29

smiders1

Re:
Ba, ba... nečetl sem to po sobě (ach ty emoce:-)). Omlouvám se za gramatycké chibi a fandým, Školství!
0/0
1.9.2004 10:33

smiders1

Re: Aha
Ještě jedna poznámečka. Znáte studijní programy na VŠ. Např. pro SŠ je minimální délka studia 5 let. Velké množství studentu ovšem vyjede na stipendijní pobyty do zahraničí atp. Čili 6 let není žádná výjimka. Nehledě na to, že žáci absolvují praxi a jsem přesvědčen, že jsou dostatečně připtaveni pro praxi. Nehledě na to, že i oni studovali školu základní či střední=12 let zkušeností? Ne zcela, ale je to nezanedbatelné!
0/0
1.9.2004 11:19

luminol

Re:
S tím velkým množstvím studentů bych polemizoval. Každoročně studentům u nás na fakultě nabízíme možnosti studia a stáží v zahraničí, ale většinu to nechává klidnými. Chápu ale, že v případě NJ je to trochu jiné. Nicméně na zahraničí stáži se nenaučíte dobře vyučovat.
0/0
1.9.2004 11:36

smiders1

Re:
Naučit se dobře vyučovat... Co to znamená? Každopádně semestr strávený na univerzitě v zahraničí, získání dalšího pohledu na věc, kontakt s dalšimi studenty z jiných zemí a jejich přístupy. Seznámení se z literaturou a v neposlední řadě a další praxe zde, jsou velmi prospěšné záležitosti, které lze pak ve zdejší praxi zhodnotit. Vzhledem k procentu, které jde z pedagogických škol učit (soudím tak dle svého okolí a zkušeností) jsou lidé nadšení pro věc a zcela pochopitelné nedostatky tím rychleji odstraní. Ovšem nedostatky jsou i na sraně učitelů zkušených, roky učících (rigida v přístupu, opotřebovanost, syndrom vyhoření atp.). Prostě zde chybí plynulá fluktuace učitelů, čímž by se tyto všechny nedostatky optimálni kompenzovaly.
0/0
1.9.2004 11:49

luminol

Re:
Já mám žel jiné zkušenosti z okolí, totiž že učit jdou spíše ti, kteří nenašli uplatnění na lukrativnějších místech. Teď to myslím jen přísně statisticky a bohužel se tak dostaneme zase k pěnězům. Výměnu zkušeností se zahraničím rozhodně nezatracuji. Pokud ale budu učit v českých podmínkách, měl bych sledovat situaci u nás. Situace ve výchově, postoji rodičů ke škole atd. je v každé zemi specifická a pro cizince těžko pochopitelná.
0/0
1.9.2004 12:04

luminol

Re:
A k té praxi: většinou absolvují praxi průběžnou a souvislou. Průběžná je dost k ničemu, souvislá je krátká - 5 týdnů. Navíc se většinou koná v době výuky, která se tím zkracuje. Medici mají praxi během prázdnin!!! Vím, ve školství to nejde, ale mohou ji mít v září, ne v říjnu a v listopadu. Další problém je, že didaktické disciplíny učí lidé, kteří zůstali na VŠ ihned po vystudování a nemají představu o tom, co jsou děti zač. Atd atd. je toho hodně, co by stálo zato změnit.
0/0
1.9.2004 11:40

bosnia

Re:
Milý pane, velmi se mýlíte. Didaktické disciplíny (alespoň pokud jde o PedF UK) vyučují lidé, kteří vyučovali na základních i středních školách. Těžko si dovedu představit člověka, který by mohl vyučovat didaktiku a nebyl v kontaktu se školami prvního, druhého či třetího stupně!!!
0/0
1.9.2004 19:07

bobeshk

Re:
Zažil jsem dva didaktiky z PedF, kteří si vzali několik hodin na základce týdně, aby skutečně byli v kontaktu se školou a dětmi. Vážil jsem si jich.
0/0
2.9.2004 9:35

picoun

Re:
Pouštíš sem moc žluči, chlape. Lépe argumentuj a neurážej celé generace. Chápu, že ti připadá, že je k tobě osud zlej, ale to se může stát, přesto neplakej. Buď fit :)
0/0
1.9.2004 10:13

smiders1

Re:
... věř, že nepláču :-) Mám dobrej job a slušně vydělávám. Na osud nevěřim...
0/0
1.9.2004 10:31

Ahasver

Re:
Jen proto že jste učitel - plytké, skomírá, o čárkách nemluvě. Trocha špetky je také zvláštní spojení :-) Ale jinak držím palce, kdybych si měl pro své dítě vybrat mezi Vámi a Chroustikem, volba by padla jednoznačně na Vás.
0/0
1.9.2004 10:21

smiders1

Re:Omluva...Ehm
Ano, omlouvám se za gramatické chyby a prohlašuji, že již po sobě budu číst to, co jsem napsal. Čestné pionýrské!!!
0/0
1.9.2004 10:36

Larrax

Re:
Jenže ten článek je o něčem jiném. Píše se tam o NEDOSTATKU mladých kantorů a tom, že místo nich učí důchodci !!! Já sám nejsem učitel, ale mám ve svém příbuzenstvu 3 a vím, že kvůli malému počtu žáků je obrovský problém ,aby mladý učitel sehnal místo a ti pak jdou dělat něco jiného. Spíše tedy bude problém v tom, že ti staří kantoři si drží místa zuby nehty , než že by bylo málo mladých zájemců. Já se tomu nedivím, starý mazák, pro kterého je vše rutina se už nemusí tolik věnovat domácí přípravě a těch 22 hodin týdně na místo obvyklých 42 a 60 dní dovolené (+/-) proti standardním 20 dnům je příliš velké lákadlo i za méně peněz., zvlášť když k tomu dostávají ještě penzi. Taky si dovolím připomenout, že úcta ke starým lidem nemůže spočívat v tom, že starým učitelům promineme to, že mnohdy učí počítače, kterým rozumí méně, než jejich žáci. Výmluva, že za jejich mladých let nebyly není na místě, když něčemu nerozumím, tak to neučím !!!
0/0
1.9.2004 10:30

camillo

Jak je to v Praze
Podle mých vlastních zkušeností je v Praze na 2. stupni poměr důchodci:nedůchodci prakticky 1:1. A to platí zákon, že pokud příjde někdo kvalifikovaný a žádá o práci, je ředitel povinen uvolnit důchodce a uchazeče přijmout. Navíc muž jako učitel na základní škole ve věku pod 50 let znamená nějaká zkrachovalá existence nebo obdobný zoufalec - čest vyjímkám, jejichž množství se ale dá počítat v jednotkách. Neexistuje žádná motivace, spíše naopak rodiče omlouvají svým dětičkám naprosto všechno a dusí učitele i osobními výhružkami. A dětičky jsou vysmáté, protože na ně nikdo ve škole nemá metr.
0/0
1.9.2004 7:44

bitch1

Petra Buzkova online na www.AmIBitch.com
Oznamkujte P. Buzkovou a dalsich 35.000 politiku na www.AmIBitch.com
0/0
1.9.2004 4:12





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.