Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vykolejil vlak, výpravčí pak skočil pod auto

Ve Všestarech mezi Hradcem Králové a Jičínem vykolejil nákladní vlak. Poničil část stanice a koleje, škoda přesáhla milion korun. Viníkem nehody byl s největší pravděpodobností výpravčí, který následně spáchal sebevraždu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

vlado99

Zrušení vlakové cesty
Vlaková cesta pro nákladní vlak byla při vjezdu zabezpečena bez ohledu na na druh ZZ. Jestliže zadní část vlaku zůstala stát na vjezdovém zhlaví, nešlo zrušit vlakovou cestu a tedy ani hnout z výhybkami. Jestliže ale výpravčí "zboural" nouzově vlakovou cestu z jakéhokoliv důvodu, musel nutně utrhnout olověnku (plombu). Jestliže na to později zapoměl a pokračoval v jízdě nákladního vlaku, tak jasný důkaz je chybějící olověnka. Jestliže olověnka je v pořádku, může se jednat o jiný důvod vidlicové jízdy. (Ostré kolo, západková zkouška neodpovídá a pod.). Ještě je možnost, že vlak "přetáhl", čímž se automaticky vybavilo ZZ, zrušil vlakovou cestu a následně nechal zacouvat vlak zpět na výhybky aby měl místo u peronu pro osobní vlak. V tomto případě o tom ví strojvedoucí jako důležitý svědek. Myslím si, že výpravčí po těch letech praxe asi věděl, že to je jeho vina a že se lehce prokáže. Ale spáchat sebevraždu je pitomost. Ty dvě cisterny se opraví, peron taky. Nejdůležitější je, že se nikomu nic nestalo. A ten odhad škody? To je velká proměnná. To se nafukuje podle potřeby. Jinak o způsobech jednání pracovníků OPŘ Pardubice si nedělám iluze. Myslím si, že výpravčí z tohoto obvodu by mohli vyprávět o arogantním jednání některých kontrolorů dopravy včetně jejich vedoucího. 
 
0/0
28.8.2004 17:25

Michal Novotný

Re:
No je tady jeste jedna moznost - dozvedel jsem se, ze tam je TEST bez kolejovych obvodu. Izolovana kolejnice se dava tesne pred vyhybky, takze pri vjezdu lze zrusit vlakovou cestu jakmile posledni vuz opusti tuhle IK, tj. opustí záhlaví, ale kontrola obsazeni zhlavi, tj. vyhybek uz neni a tak se to potom da podhodit....
0/0
28.8.2004 17:42

Cert_Bertik

Re:
Bohužel říkat tomuto zařízení TEST je urážkou testu. Vyhybka není izolována vůbec a řadič můžete použít bez omezení. Názor,že výpravčí,který byl svými kolegy hodnocen jako jeden z nejlepších v oblasti HK,nouzově rušil cestu je zcestný. Takže tady přestavíte bez problému i pod vlakem. Patrně nyní se to změní. Ale to musí výt vždy nejdřív nehoda?
0/0
31.8.2004 3:39

robert_2004

pár info k té nešťastné události...
...podle mých informací měl ten výpravčí poslední dobou několik tragických momentů v životě. Zemřela mu dcera a manželka je ve vážném stavu v nemocnici. Domnívám se, že to jeho okolí muselo vědět (včetně nadřízených) a měli se vzhledem k této situaci patřičně chovat. Jelikož ten nešťastný muž skočil pod auto až po 2 !! hodinách po nehodě, lze se domnívat, že se na jeho sebevraždě "podílí" někdo z nadřízených - Generální inspekce, úředník z Generálního ředitelství či Policie ČR. Určitě chyběl citlivý přístup, ale studeného přístupu "papalášů" bylo zcela jistě plné nádraží. Mají teď klidný spánek?
0/0
27.8.2004 18:35

_Ufon_

Re:
Muzu te ujistit ze tato udalost se jich nijak nedotkla!
0/0
27.8.2004 18:37

robert_2004

Re:
bohužel máš nejspíš pravdu......
0/0
27.8.2004 18:43

Cert_Bertik

Re:
Generální inspekce už neexistuje,dnes je Regionální inspektorát bezpečnosti železniční dopravy GŘ a Drážní inspekce ČD, Ti snad podle mých informací byli teprve na cestě. Problém každého,kdo zažije podobnou nehodu je,že je najednou sám v plné dopravní kanceláři. V momentě,kdy by potřeboval psychologa nebo právníka. Jistě dneska všichni pracovníci OPŘ tvrdí,že jednali korektně a slušně. Nemohu potvrdit,ani vyvrátit. Já tam nebyl. To ví jen tito vedoucí pracovníci a ten výpravčí. Dovedu si však představit,že by Odborové sdružení železničářů mělo pohotovostního právníka, který by přijel a zastupoval účastníka nehody již při prvotním vyšetřování. Jemu by to pomohlo a OSŽ by rozhodně zvýšilo svou společenskou prestiž. Jinak myslím,že nikdo,kdo tam byl,ať  za něco mohl či ne, nemá klidný spánek. Každý asi uvažuje,co mohl udělat, aby se to nestalo
0/0
28.8.2004 14:56

Michalll

Včasné osobní poradenství
odhalí sebedestruktivní tendence, i když je třeba nevyřeší, dokáže varovat.
potlačená sebedestrukce se provalí přeřeknutím, omylem, podhozením výhybky.....nevědomí je silné.
a připraví člověka minimálně na takový možný silný omyl, usnadní jeho řešení bez další a větší ztráty...ušetří nejen nádraží, ale i novinový papír a naše city.
Ona televizní pohoda je uvnitř občas dost napjatá, občas je to i neschopnost uplatňovat civilizovaně svoji agresi. A ta se provalí nakonec nechtěně a navíc  i proti nositeli...ani nějaký šaman nebyl po ruce..
michal, libčeves, t. 603771186
0/0
26.8.2004 21:52

Šárka W

Nedeljte si iluze
MIchale - "vcasne osobni poradenstvi" prozradi starou belu - pusobim v oboru pece o dusevni zdravi zhruba tricet let, v leceni mam kazdym rokem prehrsle sebevrahu - chronickych i akutnich - tedy tech, kterym to "nevyslo". Nemame bohuzel zadny kouzelny proutek kterym bychom mohli odhadnout "skryte destruktivni tendence"; nektere psychologicke testy nam je mohou napovedet, ale pokud dotycny neni ochoten se na odkryvani a leceni podilet, muzeme si je strcit - za klobouk. Obcas mame hrzony pocit, ze ten a ten pacient "to udela" at delame cokoli, jindy nemame ani tuseni a zcista jasne se dozvime, ze se nektery pacient zasebevrazdil bez sebemensi predchozi varovne znamky. Kdovi co pana vypravciho uziralo, kdovi co se v nem delo - dnes uz mu muzeme poprad jen at je mu zeme lehka.
0/0
26.8.2004 23:37

Cert_Bertik

Re:
Bohužel jsem podobnou situaci zažil. Ve stanici,kde jsem sloužil jako hlavní výpravčí mi vykolejil vlak. Byla to technická závada,ale to v té chvíli nevíte. Provádíte miliony telefonátu,budíte vedoucího pracovníka stanice, který má nehodovou pohotovost a telefony zvoní. Každý má miliony dotazu,na které neumíte odpovědět. Čím se to stalo,kdo za to může,kdy se bude normálně jezdit. Vyjdete ven,po nádraží rozlítané nákladní vozy,mašina na boku a znovu další telefony. Je to hrozivá situace a pokud věděl,že to zavinil a silnici měl tak blízko......
0/0
27.8.2004 10:39

Depek

Re:
, Já jsem slyšel verzi, že ten výpravčí skočil pod nákladní auto chvíli poté, co mu přednosta stanice řekl : Za tohle půjdete sedět.
0/0
27.8.2004 13:29

Cert_Bertik

Re:
Těžko říct,ani jeden z nás tam nebyl. A ten přednosta, nebo který vedoucí pracovník úzlové železniční stanice, který měl nehodovou pohotovost nám to určitě neřekne. Pokud to skutečně řekl,má asi do konce života o čem přemýšlet.,protože pokud se stane výpravčímu ve stanici nehoda,je to vždy šok. Dal by se přirovnat k válečnému šoku. Do toho nutné vyřizování,miliony telefonů,kde se každý kolem ptá. Zažil jsem to jednou a doufám,že už to nazažiju. A přesto,že se jednalo o technickou závadu (vlak mi jel pod závěrem) ty úvahy o tom,proč se to stalo,bych nikomu nepřál. No možná někomu ano - těm pánům politikům,kteří znevažují činnost dráhy a za své několikanásobné platy nemají alespoň tu zodpovědnost,jako každý výpravčí v každé směně. 
0/0
27.8.2004 13:48

Depek

Re:
, Rozhovor je prý nahraný a výpravčí měl velmi dobrou pojistku pro případ způsobené škody. jestli je tohle pravda, tak přednostu vyrazit na minutu.
0/0
27.8.2004 13:55

Cert_Bertik

Re:
Pokud je to nahrané,pak s Vámi souhlasím. Jinak o pojistce a náhradě škody v té chvíli neuvažujete. Uvědomujete si variantu ztráty zaměstnání a hledáte chybu. Je to hrozivý stav.
0/0
27.8.2004 14:12

Depek

Re:
, Já vám rozumím. V první chvíli asi člověka nenapadne, že škoda není nijak katastrofální a pro firmu jako ČD zase tak mnoho nezamená.
0/0
27.8.2004 14:18

Michal Novotný

Takhle to bylo
Sice to mam z druhe ruky, ale docela tomu verim:
Osobak stal ve stanici a naklad, pac se do stanice nevejde, tak musel jet durch, vypravci uz to chtel postavit osobaku na odjezd smer Hnevceves, ale naklad byl este tam, cili vykolejil. Vznikla tim nejaka skoda, neco pres milion, to vypravciho nezdrtilo, pac byl proti podobnym chybam pojisten. Prijzdivsi inspekce a policie misto aby okamzite zavolala nahradu (treba vypravciho co bydli primo ve stanici v Hnevcevsi) Tak nechali sokovaneho vypravciho chodit po nadrazi a jeste mu zacali sdelovat obvineni z obecneho ohrozeni, jiste chapete, ze uz mel dost. Zacal rikat, ze si hodi laso atp., jeho kolega ho uklidnoval a rikal at na nej pocka, jenze nez se vratil od vylukoveho autobusu, tak uz byl onen nestastnik pryc, pustili se tedy do hledani, ale nasli ho az na silnici. Jinak pan Kucera se jeste nezminuje, ze ten vypravci slouzil uz treti denni po sobe.
0/0
26.8.2004 20:14

libienski

Re: uf, uf
fakt síla:-((
0/0
26.8.2004 21:10

Šárka W

Ovsem
pokud ho policajti a spolupracovnici nechali pochodovat rozruseneho bez pomoci a podpory , pak maji velkou cast viny na jeho smrti na svem svedomi - a doufam ze se s ni budou muset vyporadat, pred panembohem i pred lidmi.
0/0
26.8.2004 23:40

Cert_Bertik

Re:
Moc teto historii nevěřím. Při nehodě se volá v první řadě i vedoucí pracovník stanice,který má nehodovou pohotovost a ten může a má zajistit vystřídání. Po svém jednání s pracovníky tehdejší GI nevěřím,že by padlo již tak brzy obvinění z obecného ohrožení. Jinak popis situace,která nastává při takové nehodě jsem již uvedl v odpovědi na jiný příspěvek a musím říct,že je to stresující stav. Tři denní směny jsou nepříjemné,ale přípustné.
0/0
27.8.2004 10:45

Michal Novotný

RZZ
Ve Všestarech je reléové zab. zařízení, které by mělo zabránít takovéhle nehodě. Takže je otázkou jak se to vůbec stalo.
0/0
26.8.2004 19:44

Cert_Bertik

Re:
Bohužel tam RZZ není. Je tam pouze řadič,který není chráněn ani závěrem. Podobné zařízení jsem zažil jen na výlukách,nevěděl jsem vůbec,že je to možné v běžném provozu.
0/0
27.8.2004 14:03

2Mac7

štípla mě vosa !!!
Zabila jsem ji .
0/0
26.8.2004 14:16

2Mac7

Re:
Pardon, to patřilo jinam
0/0
26.8.2004 14:16

kirsha

noviny...
Chjo, kdyby si paptáci novinářský aspoň po sobě přečetli, co napíšou. Z toho popisu události nejsu moc moudrý, ač su od fochu. Rozjíždějící se lokomotiva, jejíž jedna strana jede po koleji a druhá mimo, dle mého odhadu moc daleko nedojede. A to by tu výhybku museli podhodit přímo pod ní. Bych chtěl potkat toho borce signalistu. I když na druhou stranu, různých "borců" jsem už u ČD potkal dost :o))
0/0
26.8.2004 11:39

Cert_Bertik

Re:
Pokud jsem pochopil,výpravčí staví vyhybky řadičem. Tyto vyhybky nemají izolák,takže obsazení vyhybky nevidí na zabezpečovacím zařízení. Je nutná kontrola pohledem. Patrně ve snaze maximálně urychlit křižování se spolehl na dojem,že už je vlak za vyhybkou a přestavil ji pod vlakem. Je to chyba a u ČD se za chyby platí. Bohužel,on si vybral ten nejhroší trest. Je jasné (a vím to i z vlastní zkušenosti),že po takové nehodě dojde k psychickému šoku,podobnému stavům za války a to i v případě,že nehodu člověk nezaviní.  Je mi to líto,příliš vysoká cena za jednu chybu.
0/0
26.8.2004 14:47

kirsha

Re:
Už mi začíná svítat, takže zabezpečovací zařízení typu TEST bez kolejových obvodů. No to je pěkná zpotvořenina. Jednoduchá obsluha, zabezpečení minimální a maximální zopdpovědnost na obsluze. To dohromady dává ideální konstelaci k průseru, jaký se stal. Tohle se dá použít jako provizorka na půl roku při rekonstrukci. A pokud vím, tak už ani to není kvůli podobným nehodám povoleno.
0/0
27.8.2004 6:43

Cert_Bertik

Re:
Bohužel,ne.Test 11 a 13 nemají sice kolejové obvody,ale mají izolovované vyhybkové úseky,takže to by se při normální obsluze stát nemohlo. Tady by to měl být pouze řadič,bez jakékoliv kontroly obsazení,takže skutečně paskvil,vhodný na krátkodobou výluku.,ale ne na normální provoz.
0/0
27.8.2004 10:33

Berg1

Taková poznámečka
Osobní tragédie. Výpravčí a strojvedoucí bývají velmi odpovědní lidé. Vzpomeňte si, kolik lidí na silnici autem někoho zavraždí  a jak se potom chovají. Jenom taková poznámka k těm, kteří volají po zrušení drah. České dráhy jsou akciovka, která dostává dotaci na provozování osobní železniční dopravy ve stejné výši jako jakýkoliv jiný soukromý dopravce - např. Viamont,  Connex, atd. Přispěvatelé, masírovaní zpravodajstvím TV NOVA vůbec nevědí, že dotaci dostávají i soukromé autobusové společnosti a v jaké výši! Zajímavého srovnání dosáhnete v okamžiku, když srovnáte dotace na počet přepravených osob. Jenže tohle žádná televize ani novinář neudělá, protože je to prostě nuda...
0/0
26.8.2004 10:47

spartaman

Re:
Zrušení drah nepřichází v úvahu, ale jednoznačně se musí odstátnit a nový majitel první, co musí udělat, je pořádnej audit hospodaření a personální. Pak se možná dočkáme řádně fungující železniční přepravy a stát nebude ročně přicházet o nemalé peníze.
0/0
26.8.2004 14:32

pes00

???
Mě by jenom zajímalo, jak se to mohlo stát. Tu stanici neznám, ale podle článku to muselo být tak, že náklad poslal na kratší kolej, než jak byl dlouhej vlak.-tzn. konec vlaku byl na výhybkách a možná na TK (vjezdové koleji). Pak chtěl postavit cestu pro protijedoucí osobák. (nevím, jestli se to tam řídí ze stavědla nebo jak). Musel dát asi příkaz obsluze stavědla, aby přechodila výhybky pro Os.Ale divím se, že si toho ten stavědlář nevšimnul. Teď dokonce v rádiu říkali,že výpravčí za to nemohl. Taky jde samozřejmě o to, jakou tam mají zabezpečovačku.
0/0
26.8.2004 10:45

Arkady

SG
myslite ze by Standa Gross jako byvaly zeleznicar mohl udelat neco podobneho jako ten nadrazak ve Vsestarech ? Tuhle zemi uz definitivne vykolejil a ponicil....tedka by mohl nekam skocit, treba i pod ten rozjety nakladak... :-I
0/0
26.8.2004 10:37

spartaman

Odpovědnost
Čekám, kdy něco podobného napadne řidiče karlovarské Avie z prádelny a jeho další kolegy od Nažidel a z vinohradské nemocnice.
0/0
26.8.2004 10:15

D-o-c

Re:
Pomohlo by to něčemu???
0/0
26.8.2004 10:27

jorda

Re:
Pomohlo.
0/0
26.8.2004 11:32

D-o-c

Re:
Maximálně tak tvé slabomyslnosti...
0/0
26.8.2004 12:23

Viados

Re:
Minimálně v případě toho felčara z Vinohraský nemocnice pomohlo. U toho řidiče Neoplanu a řidiče Avie z prádelen nevíme kloudně, jak to bylo. Nebylo to imho tak zjevný. Ale ten felčar prokazatelně chlastal, jel v areálu 80 kmh, chtěl ujet, a pak lhal, že mu selhaly brzdy a prostě se choval jak ubohý hovado. Po tom, co spáchal, moh udělat jediný: odkázat půl majetku své ženě, druhou půlku té zraněné holce a spáchat harakiri. Že to takhle nevyřešil, jen ukazuje, že je to odpornej a hnusnej slaboch a všichni, kdo ho míjejí, by mu měli do konče života plivat do ksichtu.
0/0
28.8.2004 12:33

houba_

Re:
blbe
0/0
26.8.2004 11:20

spartaman

Re:
Jakej blbe? Řekl jsem, že si něco takového přeju? Jen jsem napsal, že by mě to nepřekvapilo. Takže laskavě važ slova, jinak si naopak toto budu myslet já o Tobě.
0/0
26.8.2004 14:28

Lucie_111

Viděla jsem to
Lituju včerejší cesty do Hradce,když jsem se vracela zpátky domů,tu nehodu jsem viděla na vlastní oči,výpravčí ležel uprostřed silnice,u hlavy kaluž krve a otevřenou zlomeninu holení kosti,vedle něj stál nákladák a u něj řidič,kterej zdrceně volal nejspíš záchranku.
0/0
26.8.2004 9:50

hlava9876543210

standa
uz se tesim na prehmaty stanika grossovyho...
bude to stejnej charakter?
0/0
26.8.2004 7:36

Eiffelxxx

Re:
Všichni doufáme
0/0
26.8.2004 7:43

chroustík

Tady je vidět,
jak se za některými vychvalované 40 leté vlády jedné strany dbalo a stále ještě dbá i po 15 letech vlády betonové lobby o technický stav železnic. Doufám, že už někdo konečně pochopí, že základem zlepšení stavu tolik odsuzovaných železnic, které jsou ovšem jeidnou budoucností dopravy, jsou investice nejen do vychvalovaných koridorů. Vedlejší tratě, na kterých je cestovní rychlost 30 km/hod z důvodu technického stavu jsou neúnosné.
0/0
26.8.2004 7:36

prazakm

Re:
Jedinou jejich šancí je tyhle tratě zrušit, nebo zprivatizovat. A postupně celé naše Český Drahý.  Budoucnost dopravy možná je v železnici, ale rozvoj nastane až tehdy, až  se železnice (jednotlivé tratě) zbaví ČD.
0/0
26.8.2004 10:34

Pilat

Kdo by rekl
ze se v Cesku najde jeste charakter, to nemel delat, to nemel delat!
0/0
26.8.2004 7:01

Jintaj

Kdyby stanice měla...
moderní zabezpečovací zařízení, které detekuje vlak stojící na výhybkovém úseku, nic z toho by se nestalo! Nešlo by přehodit výhybku a navíc by nebyl do stanice vpuštěn jiný vlak... Holt opět úspora na nepravém místě....
0/0
26.8.2004 6:50

hbf

Re:
Blokování výměn ve vlakové cestě je součástí některých zabezpečovacích zařízení starých sto, i více let, takže jenom zde příčina nebude.
A buďte ujištěn, že nejspolehlivější ochranou proti podhození veksle pod jedoucím či stojícím vlakem není moderní technika, ale obyčejné klíče - málokterý signalista by totiž jen tak z plezíru vlezl pod jedoucí vlak, odemknul výměnový zámek a veksli přehodil, resp. podhodil ..... Pravda, dnes už se k tomuto způsobu stavění vlakových cest naštěstí nebudeme vracet, nicméně není třeba si tu techniku až tak idealizovat ....
0/0
26.8.2004 8:36

Modráček

Re:
Samozřejmě, ale zajisté si uvědomujete pane, že bez reléovky se v normálním provozu pracovat nedá. Signalista může běhat někde v malém provozu, ale ve stanicích s vyšším počtem vlaků by ho to dlouho nebavilo. A zejména vedení podniku by se cukalo toho signalistu platit. A voo tom to hlavně je.
0/0
26.8.2004 9:16

hbf

Re:
Jestli jste si dočetl můj výplod až dokonce, zjistil jste, že nikterak nehoruji za obnovení signalistů a klíčů s různotvarými přívěšky, ohradil jsem se pouze proti zbožšťování výpočetní techniky ....
 
0/0
26.8.2004 9:56

Modráček

Re:
Nejste povolán, pane hauptbahnhof, abyste hodnotil můj výplod. Techniku nikdo nezbožšťuje, technika je poruchová v Německu stejně jako u nás. Bohužel mnohem častěji, než technika, selže lidský faktor.
0/0
26.8.2004 10:05

hbf

Re:
Já jsem taky nic nehodnotil, Vy vztahovačný Modráčku, navíc jsem psal o SVÉM výplodu, ne o Vašem. Mimochodem, význam techniky nadhodnocoval pisatel, na nějž jsem reagoval poprvé - psal, že být tam moderní zab. zař., tak se to nemohlo stát, což je zkrátka a dobře blábol a statistika železničních nehod to potvrzuje. Nebo chcete tvrdit, že na releovce či ESAe nikdy nedošlo k vidlicové jízdě?
Mějte se prima, a pokud chcete, aby se k Vašim názorům nikdo nevyjadřoval a nehodnotil je, nepřispívejte do veřejných diskuzí.
0/0
26.8.2004 11:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.