Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V Brně se srazily tramvaje

Centrum Brna ochromila ranní srážka dvou tramvají. Jednoho z řidičů odvezli záchranáři do nemocnice. Čtyři cestují mají odřeniny. Dopravu zajišťovaly autobusy. Úsek mezi zastávkami Běloruská a Krematorium uvolnila vyprošťovací technika po půl druhé odpoledne.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Demeter

Drobná nehoda
Což o to, takové "ťuknutí" pomalu ani nestojí za řeč, ale když do toho jde někdo s plným nasazením... http://akela.mendelu.cz/~xhaluza/vozpark/novolis.htm ... tak to pak konkuruje i létajícím kamionům.
0/0
19.7.2004 22:55

1_130_202_135

to mně se jednou...
stala taky taková věc - při praní se mi srazily ponožky. A já jsem plakal.....
Jen by mě zajímalo, o kolik lidí míň se vejde do takové sražené tramvaje. A to je teď teplo, takže i ta sražená tramvaj je vlastně větší . A co až příjde zima, příjde mráz? To se taky v Brně budou možná moci chlubit, že mají nejmenší funkční tramvaje na světě.... Řidič a jeden cestující - nebude místo pro revizora!!!
0/0
19.7.2004 22:06

Pongo

Hrome,
tady je zase odborníků na provoz... Když jste všichni tak chytří, tak schválně co si myslíte? Na jakou vzdálenost zabrzdí prázdná tramvaj na rovině za ideálních podmínek a použití elekromagnetů při rychlosti 50km/h?
0/0
19.7.2004 15:09

Kleki Petra

Re:
Asi na vzdálenost rovnající se vzdálenosti od vpředu jedoucí tramvaje?
0/0
19.7.2004 15:11

Pongo

Re:
Dobrý vtip, ale přidej ještě dva metry zadná plošiny....
Nicméně já jsem svou otázku myslel vážně.
0/0
19.7.2004 15:15

Rada8

Re:
a pro šalináře snad neplatí, že mají jet tak, aby vždy stihli zabrzdit pokud před nimi jedoucí šalina zastaví? mám dojem, že pro ně zákon platí stejně
0/0
19.7.2004 15:21

Pongo

Re:
A co třeba technická závada? Porucha elektrodynamické brzdy? Proklouznutí kol na rozpálené koleji? Závada řízení?
0/0
19.7.2004 15:25

Rada8

Re:
jistě, stát se může cokoli. ale mé zkušenosti s šalinama jsou holt takové, že když já jedu autem 50, tak šalina kolem mě z kopce prosviští. u kremačky z kopce jezdí opravdu většina jak prasata, i v zatáčce. jen si vzpomeň na havárku před hl. nádražím - závada? ne, jel v zatáčce jak čuně, a smetl ostrůvek i s lidma. 
0/0
19.7.2004 15:28

Pongo

Re:
Rozhodně se nechci zastávat řidiče, ale štve mě, že tady a priori se z nich dělají nesvéprávní jedinci. Z fotek to vypadá tak, že řidič KT nevěnoval pozornost řízení, mohl to být klidně mikrospánek, nevylučuji ani technickou závadu. Co bylo za havárku před Hlavákem nevím, ač to inkriminované místo samozřejmě znám, pak přeci jen jsem z Prahy...
Jinak provoz tramvají se řídí nejen zákonem 361, ale navíc ještě drážním zákonem. Pokud jede tramvaj na samostatném tělese, má povolenu max. rychlost 60/h. Konstrukční rychlost tram je stanovena na max. 65/h. Jak někdo níže psal ohledně boraček s auty na přejezdech, tak v zákoně 361 je jasně napsáno, že řidič vjíždějící na tramvajový pás (a tím je míněn i přejezd) nesmí nejen ohrozit, ale ani omezit tram. Tram se chová jako vlak, proto taky nemají chodci na přechodu před ní přednost. Od toho taky se dá vyvodit ona zábrzdná vzdálenost. Ale víš co? Zkus si tipnout - viz má otázka výše.
0/0
19.7.2004 15:38

Rada8

Re:
125???
a k tomu ťukání šalin do aut - z úst šalináře jsem slyšela, že radši schválně do takovýho blba ťukne, protože si to řidič zapamatuje, on je z obliga, a  má pak celej den placený volno, protože zažil šokovou situaci. 
0/0
19.7.2004 15:45

Pongo

Re:
Takže za ideálních podmínek na rovině prázdná tramvaj T3 zastaví při rychlosti 50km/h za použití elektromagnetické brzdy na 60-70 metrech. Pokud to je souprava, naložená souprava, kolej klouže, je to z kopečka, pak je to klidně i 250 metrů. tramvaje jsou vybaveny tachografy, takže z kotoučků lze odečíst, jak se řidič na posledních zhruba 3 km před nehodou choval - je tam vše - rychlost, brzdy, magnety, zvonek, blinkry...
V Praze to je takhle: Při nehodě se řidič spojí s dispečinkem. Přijedou nehoďáci, jeden z dispečerů převezne tramvaj a řidič s druhým dispečerem je u likvidace nehody (čeká se na Policii, případně se jen vypíše formulář prohlášení o zavinění). Po likvidaci, pokud řidiči mezitím směna neskončila, je odvezen na trať, kde vystřídá dispečera a pokračuje ve směně. Pokud si řidič stěžuje na rozrušení, pak mu dispečer sebere vložku k ŘP a řidič má neplacené volno. O vrácení vložky rozhoduje náměstek DP. V tomto případě ošlou řidiče k podnikové psycholožce, zda může dál jezdit a po celou dobu má řidič buď neplacené volno nebo si musí vzít dovolenou - překážka vznikla na jeho straně. Takže těm řečem o volnu po nehodě absolutně nevěř.
Jediná výjimka je, a to teprve od 1.7.04, že řidič tram v Praze má nárok na 3 dny placeného volna, pokud mu někdo pod tramvaj vběhne a on toho dotyčného zraní nebo usmrtí. Ale myslím, že tohle určitě nikdo naschvál neudělá.
0/0
19.7.2004 15:58

1_130_202_135

Re:
Koleduješ si o oslovování "pane inženýre Dube", protože tak hluboké znalosti ledacos napovídají.....
0/0
19.7.2004 19:26

Pongo

Re:
A ještě k tomu tvému "šalináři". I myslivci mají svou latinu...
0/0
19.7.2004 16:08

S.T

Re:
Mezi zastávkami Běloruská a Vojtova (samostatné oplocené těleso) je maximální povolená rychlost drážního vozidla 80km/h. Tudíž vozové soupravy s vyšší konstrukční rychlostí mohou jezdit i více než 60km/h.
0/0
19.7.2004 17:17

Pechudo

Re:
Až na to , bylo prokázaný, že ta šalina jela 17 km/h a byla vada na koleji
0/0
19.7.2004 15:45

Amanita muscaria

Re:
Vsadil bych se že ty koleje dělají v čehůňsku.
0/0
19.7.2004 16:00

Demeter

Re:
Přesně tak, vono u kt8 je trochu problém sledovat situaci před sebou a zároveň, jestli je poslední podvozek kdesi vzádu ještě v kolejích... Závadu v křížení ale asi udělali v Brně a pod budkou snad nikdo nebyl, jen ten člověk stál na špatném místě. Kolikrát obdivuju lidi, co stojí půl metru od tramvaje, která "řeže" zatáčku a plně důvěřují tomu, že ten kousek železa to v těch kolejích udrží :-). K vidění denně např. na České.
0/0
19.7.2004 22:26

Jurashek

!
Sudanec je právník, mohl by nám říct, jak na tom ti šalináři jsou...
0/0
19.7.2004 14:47

Rada8

***
každý, kdo jel šalinou kolem kremačky, asi ví, že zrovna tady jezdí jak hovada.............
0/0
19.7.2004 14:38

Amanita muscaria

Re:
Sem si nevšiml, kdoví kudy jezdíš.
0/0
19.7.2004 15:15

Rada8

Re:
jen jestli při té jejich šílené jízdě nemáš hrůzou zavřený oči. pak to opravdu nevidíš
0/0
19.7.2004 15:19

Amanita muscaria

Re:
Uf uf.
0/0
19.7.2004 15:31

Jurashek

Sudanec
Zdravím, jak se vede?
0/0
19.7.2004 14:35

PlasticEagle

Re:
... to říkám, jezděj jako blázni:-)
0/0
19.7.2004 13:38

mazut

řidiči šalin
jsou pěkny hovada. Již kolikrát jsem byl svědkem toho, jak schválně narazili do auta, které jim  "zavazelo" v cestě, ani vůbec nebrzdili (a když, tak na poslední chvíli a lidi v tramvaji padali jak hrušky), jen zvonili a jeli dál, přičemž bylo jasny, že dotyčné auto nemá kam ujet (leda za cenu hromadné havárky.
0/0
19.7.2004 13:20

PlasticEagle

Re:
...to říkám, jezděj jako blázni:-)
0/0
19.7.2004 13:36

Pongo

Re:
Sorry, ale je vidět, že o řízení tramvají víš úplný prd, protože bys jinak ze sebe takovou kravinu nemohl vypustit. To si opravdu myslíš, že tramvajáci bourají schválně? Tak k tomu ještě dodej, že to dělají proto, že po každé nehodě mají tři dny placeného volna, ať jsi debža kompletně.
0/0
19.7.2004 15:13

kumbál

Re:
tak moment - tohle je recht, minimálně třikrát sem byl v tramvaji, když řidič schvílně urazil zrcátko vedle jedoucímu autu, nebo se o něj otřel atd. Já chápu že je to stresující povolání, ale některý z řidičů jsou opravdu strašný hovada, jejich komentáře k dopravní situaci by stálo za to nahrávat.
0/0
19.7.2004 16:28

Pongo

Re:
Takže ještě jinak. Souběžná jízda - vina auta, protože najel do profilu projíždějící tramvaje - tolik zákon. Tramvaj jede určitou rychlostí. Najednou se ke kolejím nacpe auto, které jede pomaleji. Než stačí řidič tram začím brzdit, uběhne vteřina. Než začne brzda fungovat, je to další vteřina. A jakou vzdálenost za ty 2 vteřiny ujede? Neříkám, že někteří nejsou hovada. Jsou a dost velká. Ale schválně se někdy zkus postavit za kabinu řidiče tak, abys měl výhled na koleje. Možná sám budeš překvapen, kolika nehodám řidič tram denně zabrání. V Praze to je zhruba 20 situací za směnu. Navíc musí tram jezdit podle jízdního řádu a když se nějaký pitomec nacpe na koleje, tram utečou "čočky", předjede ji jiná linka, která ji zase zdrží na dlaších semaforech a rázem ji podjede další tram, která musí na kontrolním bodě čekat, protože to náhodou "padalo" a je tam o 2 minuty napřed... Pak z toho nakonec vyjde to, že tramvaják přijede na konečnou a místo 12 minut odpočinku zase hned maže zpátky aby se situace opakovala.
0/0
19.7.2004 16:45

mazut

Re:
řidičák na tramvaj sice nemám, ale beru příklad z praxe. Píšeš, že seš z Prahy, tak nevim jak dobře znáš Brno a jejich řidiče. Nedávno se stala na ulici Husove  bouračka, kde šalinář napral do auta,ktery sice stálo na kolejích a čekalo až bude moct odbočit. Auto schválně vjelo na kolej aby kolemprojíždějící auta nemuseli stát a brzdit provoz. Bohužel z protisměru žádny jiny auto tohohle chudáka (eště k tomu cizinec) nechtělo pustit... Šalinář měl výhled tak 150 metrů když to auto tam už stálo  (sem měl tu čest v té šalině cestovat, tak přesně vím jak řidič šaliny reagoval) Jel stejně rychle,jako kdyby tam žádny auto nebylo a místo aby plynule brzdil tak naopak bylo poznat, že zrychluje..Ke konci začal zvonit jak na lesy a prudce dupnul na brzdu, že lidi v šalině lítali... Samozřejmě do něho narazil a zrušil mu celej kufr. Protože mě tento čin pěkně nas*al tak sem tomu řidičovi řekl, že to udělal naschval? On se na mě otočil a jenom se zasmál. V tu chvíli sem mu už chtěl jednu vrazit.... Chápu, že auta nesmí tramvaj omezit, ale kdyby dotyčný šalinář normálně dojel k tomu autu a začal u něho zvonit, tak by se našlo z protisměru určitě nějaky jiny auto, ktery by cizinca pustilo a celková dopravní situace by rozhodně byla míň omezena.. Podobných zážitků mám s těmito "vysoce inteligentními lidmi" povícero, tak mi neříkej, že melu kraviny.
0/0
19.7.2004 17:29

Pongo

Re:
Jak už jsem říkal, blby najdeš všude, tramvaje nevyjímaje, ale upřímně, ty za řízením nesedíš a nemáš to z první ruky, nevíš jak reaguje tramvaj a věř tomu, že tvé pocity můžou být od reality hodně odlišné.
Mimoto, každý řidič tram má svou kartu na DP, do které se mu zaznamenávají všechny MU (mimořádné události), nezaviněné nehody nevyjímaje. Myslíš si, že by skutečně jen tak schválně boural, když ví, že v případě většího průšvihu mu to bude připsáno k tíži? navíc tram má tachograf, z kterého lze vyčíst údaje za poslední 3km jízdy (u nových to má snad být dokonce až 21km), takže by se velice rychle přišlo na to, že tram zrychlovala a najednou brzdila - koneckonců ses mohl přihlásit jako svědek nehody a pomoci tak nešťastnému řidiči proti šalináři - anebo že bys opravdu mlel kraviny? 
0/0
19.7.2004 18:13

mazut

Re:
Moc rád bych věděl, jak tento incident dopadl,  u DPMB žádné známé nemám, takže se to asi nedovim. (jako svědek nehody jsem mohl být a chtěl, bohužel můj šéf v práci není moc tolerantní...:-) To slovo "schválně" bylo samozřejmě myšleno trochu nadsazeně, samozřejmě, že nehážu všechny do jednoho pytleale trvám si na tom, že větší ohleduplnost by jim nevadila.  Howgh
0/0
19.7.2004 18:59

Pongo

Re:
A ještě jedna drobnost. píšeš "vysoce inteligentními lidmi". Představ si, že každý adept musí projít náročnými zdravotními, psychologickými a IQ testy, u kterých vypadne 7 lidí z 10, takže být tebou podobné invektivy si odpustím, protože je hodně velká pravděpodobnost, že to zas takoví imbecilové nejsou.
0/0
19.7.2004 18:18

S.T

Re:
1. Auto schválně vjelo na kolej (copak je povolené zastavení na železničním tělese?) 2. Z protisměru žádný jiný auto tohohle chudáka nechtělo pustit (nepřizpůsobení se dopravní situaci - jak časté zrovna pro Husovu ulici) 3. Předpokládám, že automobil odbočoval na zákazu dobčení do Šilingrova náměstí. 4. eště k tomu cizinec (možná měl cizí poznávací značku, ale vjíždění na tramvajové koleje tam, kde je to zakázáno je dominantou Brněnských řidičů => nebyl to cizinec) Mimochodem, jako choci se mi nikdy na Husově ulici na přechodě u galerie nepodařilo přejít, dokud nejel nějaký cizinec
0/0
19.7.2004 18:34

mazut

Re:
Chtěl odbočovat doleva naproti Interu, tam je tušim soud, nebo nějaká instituce. 1) Ano, auto schválně vjelo na kolej a co? Ty když jedeš autem a odbočuješ a za tebou je fronta aut, bys čekal na silnici ikdyby nikde žádná šalina nejela? Jestli jo, tak si zřejmě přesně ten typ řidičů, ktery totálně brzdí provoz...  Jestli je ve všech předpisech braná šalina stejně jako vlak, tak se na mě nezlob, ale, je to pěkná blbost. 4) Cizinec to opravdu byl - starší rakušák. 5) Nepodaří přejít???? Vždyť tam jsou furt kolony, tak co řešíš? :-))) (s tím pouštěním to je těžky, já kolikrát taky váhám, jestli chodca pustit, nebo ne, aby auto za mnou do mě nežduchlo, proto už dávám signalizaci chodci docela s předstihem, že ho pouštím)
 
0/0
19.7.2004 19:22

S.T

Re:
Právě proto nikdy po Brně autem nejezdím.
V Brně mi vůbec nepříjde divné, když někdo stojí autem na kolejích, nebo se otáčí přes koleje v místě, kde je optický ostrůvek. Odbočování na zákazu odbočení, vjíždění do křižovatky, když vím, že nedokážu křižovatku opustit (podobně s vjížděním na koleje), parkování na zákazu zastavení, atd. - to jsou Brněnská specifika (o nepovolené ryhlosti a dodržování bezpečné vzdálenosti nemluvím).
Docela zajímavá byla situace právě u zmíněné zakázané odbočky na Šilingrák. V jedné jednosměrné ulici spoující Šilingrák se Zelňákem se policisté rozhodli udělat čistku. Bylo zajímavé procházet okolo řidičů, kteří uvízli ve frontě na pokuty (chvilku jsem si tam počkal - povolení k průjezdu měla jenom tři auta z dvaceti).
Lahůdkou také bývalo kdysi občerstvení u Semilasa (budiž mu země lehká), kde většinou uprostře křižovatky zastavilo několik aut, aby se rychle občerstvilo (nejvíc to milovali řidiči autobusů, kteří tudy zatáčeli) Dost často tam stávalo na svačinu i policejní auto. : )
1.) Ano, a dokonce bych i na železničním přejezdu čekal, až bude na druhé straně dost místa na průjezd.
5.) Bezpečná vzdálenost Vám nic neříká?
 
0/0
19.7.2004 21:41

Demeter

Re:
Jo to se můžu přidat - poněkud starší nehoda na Křenová x Vlhká: Řidič os. auta vyjíždějícího z Vlhké doleva nedal přednost tramvaji KT8, jedoucí od hl. nádraží. Problém nastal ve chvíli, kdy zjistil, že souběžně s tramvají jede dodávka (sanitka), zazmatkoval a zůstal stát na kolejích. V tu chvíli byla tramvaj od auta asi 30m. Řidič tramvaje začal mírně brzdit a zvonit, asi 3 m před autem brzdit přestal a dobrzdil až po nárazu velmi nízkou rychlostí - tak krokem. Poté přišel řidiči tramvaje napřed (nepublikovatelně) vynadat řidič sanitky, a pak já. Pak přijeli pánové s dispečinku a se smíchem, hraničicím s ROFL, mi vysvětlovali, že přece nejsem schopen posoudit možnost zastavení tramvaje, když ji neřídím. Na moji poznámku, že MHD jezdím přes 18 let a vím, jak tramvaj umí brzdit, když řidič chce lidi nelidi, opět smích. Můj názor - řidiče tramvaje nasral řidič auta, a tak ho prostě nabral. Vinu nese řidič auta (přednost) a měl nést i řidič tramvaje (nezabránil nehodě a to rozhodně mohl). Bohužel řidič auta vyměkl a podepsal jim to, za současného hahahihi.
0/0
19.7.2004 21:58

Demeter

Re:
Jo a tím nechci říct, že řidiči tram se nesnaží nehodám zabránit, koneckonců se spíš divím, že jich není více. Ale pouštět brzdu, aby to náhodou nakonec nedobrzdil je prostě svinstvo.
0/0
19.7.2004 22:00

Pongo

Re:
Píšeš 30 metrů... Nevím jakou jel rychlostí, ale předpokládám, že tramvaj byla obsazená, bylo to na rovině a byly dobré podmínky. Pokud by to měl řidič tram ubrzdit na 30 metrech, musel by v té vzdálenosti jet rychlostí do 30km/h, a to by použil i magnety. Opravdu nejsi schopen posoudit možnost zastavení tramvaje ani kdy se s ní necháváš 18 let vozit. Už jednou jsem tady psal, že trvá vteřinu, než řidič začne brzdit, další vteřinu trvá, než začnou brzdy zabírat. Uvědom si, že to je kov na kov a tramvaj se v té chvíli chová tak trochu jako sáňky. Začne brzdit pozvolna, pak příjde aktivnější část. Že řidič tram povolil 3m před autem brzdu není naschvál, ale je to proto, aby mu při nárazu nepopadali lidi, protože v ten moment by při aktivním brždění došlo k zesílení brzdícího efektu - jinými slovy by po nárazu zůstal stát na dvou metrech. Samozřejmě se tento postup dá udělat jen tehdy, když řidič tram vidí, že náraz půjde jen do plechů a možnost zranění řidiče auta je minimální. Takže nikoli nasrání, ale zkušenost. A až si jednou vyzkoušíš jaké to je nejen se vézt, ale i řídit tram, tak hodně rychle změníš názor.
 
A propós, tramvaj brzdí podstatně hůř než auto - to bys za těch 18 let měl už vědět. Při 50km/h je auto schopno zastavit do 15 metrů. U tram to je v rozmezí 60-80 metrů, takže pokud jí tam někdo vjede 3 vteřiny před nárazem, řidič tram nemá šanci to ubrzdit, ani kdyby vyhodil kotvu.
0/0
20.7.2004 14:50

atlantick

no......
fšak sa ani nedivím, šoféri tam jazdia jak prasata, držíš sa v šaline a lietaš jak hadr.......aspoň sa trochu skrotia....
0/0
19.7.2004 13:15

PlasticEagle

Co neubrzdíš, neukecáš:-]]]
0/0
19.7.2004 12:24

Carloos

Re:
0/0
19.7.2004 13:30

123freak

redakce
 Trapný omyl redakce. V Brně se nemohly srazit žádné tramvaje, jelikož po Brně jezdí jen a pouze ŠALINY!!! Tramvaje se sráží obvykle v Práglu.
0/0
19.7.2004 12:22

PlasticEagle

Re:
Šaliny:-) linky č.5 a č.8, tolik linek v Brně není:-).
0/0
19.7.2004 12:28

Morgaine

Re:
To ja dneska videl i cislo 13 ;o))))))))
0/0
19.7.2004 13:09

leonel

Re:
ta dnes vyjela vyjimečně   a      vidíš co  z toho bylo!
0/0
19.7.2004 13:12

MILK_cz

Re:
bohuzel jsme male mesto a tak mame saliny ("tramvaje" pozn. autor) ocislovane pouze do 13...:))
0/0
19.7.2004 13:25

56xjf

Re:
Zajímavé, k nám do Komárova ale určitě tramvaje jezdí. Často tam nasedám do 12.
0/0
19.7.2004 12:37

PlasticEagle

Re:
Doufal jsem že se někdo chytí:-)
0/0
19.7.2004 12:41

56xjf

Re:
Aha, myslíš na ten počet linek, že? Já myslel spíše ty tramvaje, já totiž "šalinama" nejezdím.
0/0
19.7.2004 12:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.