Ústava - paskvil
Politici a mnozí novináři nás stále mystifikují svými tvrzeními o tom, co všechno je v ústavě o demisi vlády. Takže pravda zní takto
1. Ústava rozlišuje demisi premiéra a demisi vlády. V ústavě přitom není napsáno ( ač by to bylo logické ), že funkce ministrů demisí premiéra zaniká a je třeba jmenovat vládu kompletně znovu. Takže to vypadá, že demisí Špidly se nic nemění na složení zbytku vlády.
2. Proces povinného předstupování před Sněmovnu se žádostí o vyslovení důvěry se váže pouze ke jmenováním vlády, aniž by ovšem bylo stanoveno, co to jmenování vlády vlastně je a jak se liší od jmenování jednotlivých ministrů. Zdá se, že premiér klidně může nechat jedno nevýznamné ministrestvo ( třeba kultury ) neobsazené a tím se zbavit nutnosti žádat Sněmovnu o důvěru, protože vláda není kompletní.
3. Je pozoruhodné a neodpustitelné, že ústava jasně nevymezuje okamžik zániku funkce člena vlády. To přispívá k výše popsaným podivnostem.
4. Vzhledem k výše uvedenému je postup, ke kterému se nyní prezident a ostaní čelní politici chystají, neústavní. Budou jmenovat nové ministry, aniž by zanikla funkce starých. A tu přichází další nedostatek ústavy. Není žádní možnost, jak nechat neústavní kroky přezkoumat. Ani ústavní soud nemůže posuzovat, zda bylo jmenování ministrů ústavní. Ústava na to prostě nepamatuje. Hanba jejím autorům!