Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poslanci schválili nový školský zákon

Poslanecká sněmovna schválila nový školský zákon. Reforma počítá mimo jiné s maturitami, které budou mít dvě části: státní a školní. Studenti gymnázií budou navíc muset povinně maturovat z matematiky. Zákon ještě musí schválit Senát a prezident.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

dezidor

Reakce
Vážení,
Pokusím se stručně reagovat na to, co zde bylo napsáno. Současná maturita je sice příliš humanitně zaměřena, ale zavedení povinné maturity z matematiky bude na škodu paradoxně právě matematice. Ta úroveň půjde silně dolů. Maturita je v současnosti jen zajímavá formalita a nevím proč by měla být organizována státem a nevím proč by měly být gymnazistům nuceny hned 3 povinné maturitní předměty. Osobně bych byl jen pro češtinu (se zaměřením na sloh) a tři volitelné předměty z nichž musí aspoň jeden být humanitně zaměřený a aspoň jeden přírodovědně zaměřený. Horlivím zastáncům matematiky za strany učitelů bych chtěl vzkázat, že když je to tak skvělý a zajímavý předmět, jistě o jeho kvalitách dokáží přesvědčit své studenty (a ti si ho vyberou dobrovolně).
Středoškolská matematika není o logice o hledání vztahů, ale jen soubor nesouvislého nepraktického učebního materiálu. Pokud se dostane někdo k jádru, tak většinou rozhodně ne díky škole.
PS: Letos jsem na gymplu odmaturoval za 10 (Čj, Aj, Z, ZSV + dobrovolně D.) a jsem přijatej na práva do Brna (tam byly přijímačky de facto tzv. inteligenčním testem)
0/0
6.7.2004 19:51

EspritFort

Vzkaz pro "guesse"
I lidi na prumyslovce se vyhazuje za nezvládnutí jayzků Těch, co se chtějí zabývat jen dějepisem a zeměpisem například, je jak s*aček , ale na technické obory a na obory s převahou matematiky se nikdo nehrne. PROČ
Nemějte strach, i když bude ta povinná maturita z matematiky, budou pořád i právnické fakulty praskat ve švech, ale ti právníci pak budou mnohem kvalitnější, a ne jako dnes - stačí si poslechnout některého z politiků.
0/0
1.7.2004 16:21

EspritFort

Re: Pardon, pardon - překlep :-(
"lidi na prumyslovce" vyhazují za nezvládnutí jayzků.
0/0
1.7.2004 16:25

guess

no kdyz teda uz...
maji byt gymnazia tak ohromne vseobecna, aby jejich absolventi umeli uplne vsechno, tak by to chtelo mit nejake skoly pro humanitni ctvrtinteligenty nebo jak to bylo... protoze jakou moznost ma ted clovek, co se chce zabyvat dejepisem a zemepisem napriklad? gymnazium... jinou prakticky ne... a kdyz tam jde s timhle zamerem, dost ho obtezuje i ta soucasna matematika a biologie a fyzika... tak udelejte skoly pro humanitni a gymnazisty nechte klidne delat vsechno... ale lidi na prumyslovce taky nikdo netrapi s dejepisem... jinak sice jsem maturovala v kombinaci cestina plus anglictina plus francouzstina plus ZSV, ale byla jsem i na matematickych olympiadach a programuju, takze nejsem ctvrtinteligent, co prosazuje svou kastu:o)
0/0
1.7.2004 14:41

EspritFort

Re:
I ty "lidi na prumyslovce" vyhazují za nezvládnutí jayzků. A těch, "co se chtějí zabývat JEN dějepisem a zeměpisem například", je jak s*aček , ale na technické obory a na obory s převahou matematiky se nikdo nehrne. PROČ
Nemějte strach, i když bude ta povinná maturita z matematiky, budou pořád i právnické fakulty praskat ve švech, ale ti právníci pak budou mnohem kvalitnější, a ne jako dnes - stačí si poslechnout některého z politiků .
0/0
1.7.2004 16:34

guess

Re na vzkaz:o)
mam dojem, ze michas dohromady jabka a hrusky... takze... protoze chce hodne lidi delat humanitni vedy, je to spatny? budeme je kvuli tomu sikanovat a delat z nich prave ty polovzdelance, co kvuli vseobecnosti jedinych v soucasnosti dostupnych skol umi napul fyziku, biologii a chemii a nemaji kvuli tomu cas se poradne a do hloubky zabyvat tim, co je zajima a co jim treba jde? a jak sam rikas, takovych lidi jsou tisice, takze mam ten dojem, ze vyber by byl velmi dukladny a nabidka omezena... takze by pravdepodobne neslo o takove ty typy, co si proste vyberou nejmensi zlo... myslim, ze takova skola by mohla mit sakra velke naroky... proc se moc lidi nehrne na obory s prevahou technickejch predmetu netusim, mozna proto, ze kdyz se to v devitce resilo, uz jsem si ctyri roky vesele vegetila ve vseobecnosti... a jinak - netusim, proc beres jako priklad pravnickou fakultu, kde se (pokud se nepletu) delaji prijimacky i z formalni (nebo neformalni? ted nevim...) logiky - pro tu je imho pripravou i ta matematika... jako lepsi priklad by snad poslouzila FF a obory typu cesky jazyk + literatura nebo treba fakulta humanitnich studii... a ses si fakt jistej, ze tomu cestinari ta matika v necem (cemkoli) pomuze?
0/0
2.7.2004 10:17

Ospalej

Ospalej
Tak gymplaci budou povinne maturovat z matematiky no to je fakt nadhera, to znamena ze zustane pouze jeden volitelny predmet. A todle odhlasovali lide ktery, kdyz jim useknete prst, umi pocitat do deviti.
0/0
1.7.2004 9:27

MMarjanka

Všimli jste si, že prý je v zákoně opět uváděno slovní hodnocení?
Dost dobře nechápu, proč se neustále všichni ohánějáí tím, že je to mnohem lepší. U problémových dětí (a potvrdilo mi to dost lidí z oboru) to naopak může v podstatě vyznít ještě hůř. Nebo se to dá napsat tak, aby to až moc katastroficky neznělo, ale pak toto hodnocení ztrácí smysl. Je zajímavé, že kdykoliv se někde předkládala ukázka slovního hodnocení prospěchu žáka, bylo předloženo hodnocení na někoho kdo by normální známkou obdržel maximálně tak dvojku, rozhodně ne horší známku... A jak je to v tomto zákoně s třídami pro velmi nadané děti? To se taky nějak vytratilo?
0/0
1.7.2004 8:27

MMarjanka

Jako vždy největší boje se rozpoutaly kolem maturity z matiky...
Podle mně je povinná matika naprostý nesmysl. Vemte si, kolik lidí si vybírá školy, právě podle toho, jestli se tam učí nebo neučí matika.  Jen těch herců, co by nikdy nedokončilo vzdělání. Někdo níž psal, že takový programátor ji potřebuje nutně - no tak ať si z ní maturuje. Ale když budu ležet v nemocnici odkázaná na pomoc sestřiček, bude mi houby platný, že skvěle odmaturovaly z deskriptivní geometrie, když nebudou pořádně ovládat to co především k té profesi patří. Přiznejte si - mnohem víc vás zajímá, jak vám sestřička píchne injekci, než jestli si umí poradit s logaritmickým pravítkem. A je to obor vážně náročný - proč se nezaměřit na to co je pro tento obor důležité? Stejně je to u spousty dalších povolání. Matematika by měla být maturitní obor tam, kde je potřebná pro zvolenou profesi.
0/0
1.7.2004 8:24

vamberk

Ministryně Buzková může zasvěceně
ovládat české školství - svou dceru pro jistotu poslala na francouzské lyceum, tak alespoň má s čím porovnávat. (Zřejmě hodně svému rezortu důvěřuje, když pro své dítě pro jistotu vybere "školu odjinud" - typická ukázka stylu ČSSD - kázat vodu a pít víno.) Jsem toho názoru, že jakýkoliv rezort má vést někdo z oboru - Buzková na ministerstvu školství mi připomíná silně astrologa Baudyše s modrou knížkou ve vedení ministerstva obrany (není divu, že prostřelil letadlo). Ale u socdemáků je to nakonec jedno (ministr financí Svoboda kradl, doktorka Součková byla úplně neschopná,Šála obhajuje televizní přídavky a pak hlasuje proti nim, atd. atd.) Nejvyšší čas, aby celý ten spolek neumětelů zmizel. Zdroje jsou !
0/0
1.7.2004 2:24

Agupi1

Hovadina
No, matematiku sice na gymnáziu učím desátý rok, ale takovou hovadinu jako v návrhu řečené jsem v životě neslyšel. Tři čtvrtiny studentů se budou úplně zvytečně drtit předmět, který jim dál kromě už tak získaného přehledu k ničemu nebude, místo aby se chystali na svoji vybranou specializaci (a to i tím, že si z ní odmaturují)? Jaký skopový mozek toto napadlo?
0/0
30.6.2004 23:37

Lavrentij Berija

IMO
Ježíš co kdo může chtít po Buzkové, ta je stejně blbá jako Součková. Celý zákon je o ničem a je k ničemu, je to jen vykazování jakési pochybné činosti k oblbnutí těch duchem chudších voličů.
0/0
30.6.2004 22:40

j@ck

Re:
me na tom spis vadi ODS. ti to nepodporili jen z principu. nevim co je spatneho na tom udelat statni jednotnou maturitu. nektere skoly jsou mnohem tezsi nez jine a na prijimackach na vysku bohuzel zohlednujou prospech. o te matice se da diskutovat, ale jednotna maturita je dobry napad.
0/0
30.6.2004 23:07

poorky

nesouhlas
to je nesmysl, matika je sice zajimava veda ( taky z ni budu maturovat ), ale neni pro vsechny. ti, co ji budou potrebovat ve studiich na vys.skole, si matiku mohou vybrat jako volitelny predmet. Nebo se se snad mohlo zavest vice nez 4 hodiny tydne ( myslim ze je to dost ), proc davat matiku jako povinnost pro vsechny?? ?? Nechapu... ,mnoho lidi neproleze, kdyz proleze, tak jen se 4 s tim, ze v zivote jim derivace, elipsa a logaritmy budou na nic. Uroven dalsich maturitnich predmetu musi jit zakonite dolu - kdo ma cas obsahnout vsechno ? Nekde se musi ubrat-ze by v cizim jazyku? nebo se vykaslu na Erbena a Machu? - To snad radeji mit prehled ceske literatury nez vedet vse o rovnici hyperboly. Na gymnaziich jsou matematicke seminare, deskriptiva atd..
Komu matematika jde, at z ni maturuje, proboha ji ale nastavme na uroven povinne maturity z ceskeho jazyka.
0/0
30.6.2004 22:25

Kyki

Re:
naopak stavme. programatorovi muze byt zase k nicemu cestina. ale oboji je proste zaklad. naprosty zaklad. kdo neumi matematiku nemel by mit narok na maturitu stejne jako ten, kdo neumi cesky
0/0
30.6.2004 22:35

j@ck

Re:
vis jak moc jsem nenavidel na gymplu ceskou literaturu? prislo mi to plne nesmyslnych a zbytecnych suchoparnych faktu. nevim proc z cestiny ano a z matiky ne. kdyz uz jsi jednou na gymnaziu, ktere ti ma poskytnout vseobecne vzdelani, tak by jsi mel maturovat z matiky - ta snad ke vseobecnemu vzdelani taky patri, nebo ne?
0/0
30.6.2004 22:36

Fluffy

Re:
Souhlasim s Porkym. Nekdo proste na matematiku geny nema a ona se narozdil od literatury nabiflovat neda.
A k vseobecnemu vzdelani patri jen jeji zaklady-stejne tak jako zaklady dejepidu, zemepisu, biologie.............
K cemu mi treba v zivote bude pocitani limit?
0/0
30.6.2004 22:41

j@ck

Re:
a k cemu mi bude prazdna znalost vsech del, jaka kdy napsal petr bezruc? je fakt, ze by ty osnovy mohli trochu zredukovat a delat nadstavbu ve forme seminaru pro zajemce, to stejne ale plati pro cestinu a ostatni predmety. napriklad v rakousku je maturita z matiky taky povinna (v ostatnich zap. zemich nevim).
0/0
30.6.2004 22:53

Fluffy

Re:
No na povinne maturite z CJ je nejdulezitejsi gramatika. Ty literarni otazky by se mohly dost omezit. Neni to tak davno co jsem maturovala a uz si stejne nic nepomatuji. Ztrata casu
0/0
30.6.2004 22:57

alenkaf2

Re:
ale v cestine je daleko duleztiejsi gramatika!!! to, ze skoly casto kladou vetsi duraz na literaturu, neni idealni - ale a to jeidny cil - donutit studenty cist. Samo¨zrejme by se meli snazit o oboji - naucit studenty gramatiku a naucit je cist, a to tak, ze pochopi, o cem ctou...
0/0
1.7.2004 8:44

Lavrentij Berija

Re:
Ahoj Fluffynko, už jsi tu dlouho nebyla.
0/0
30.6.2004 22:53

Fluffy

Re:
Problemy, ale ted jsem tu zas.  Jsi rad?
Omlovam se, ale na tvuj nick si vazne nepomatuji.
0/0
30.6.2004 22:59

Lavrentij Berija

Re:
Sudajev
0/0
30.6.2004 22:59

Fluffy

Re:
Sudajeve?
Jsi to vazne ty? Proc by jsi si proboha menil nick?
0/0
30.6.2004 23:04

Lavrentij Berija

Re:
Několikrát mi ho zrušili, především kůli kikánům. Jak se vůbec máš šlehačková?
0/0
30.6.2004 23:06

Fluffy

Re:
No to od nich bylo dost nedemokraticke
No nic moc a jak jsem se dnes dozvedela bude hur.  No tak mi spis rekni jak se mas ty.
BTW ostrihala jsem se na jezka
0/0
30.6.2004 23:08

Lavrentij Berija

Re:
To ti určitě musí slušet, mě se to líbí. Jak bych se měl, jako vždy dobře (zatím).
0/0
30.6.2004 23:12

Fluffy

Re:
Me se to taky libi. Uz nevypadam jako decko.
Moc mne to mrzi, ale musim jit. Zvykla jsem si na nocni a tak mam problemy se spankem. Jdu si vzit prasek a supky hupky do postylky. Zase nekdy K
P.S. Kdo to byl Lavrentij Berija?
0/0
30.6.2004 23:17

Lavrentij Berija

Re:
Vcelku hodný člověk.
0/0
1.7.2004 4:57

Agupi1

Re:
Jsme češi (já moravák) a česky bychom tuším měli umět všichni. Maturu z češtiny bych proto nechal, i kdyby odpadl třeba i ten povinný světový jazyk (někdo zase nemá buňky na lingvistiku).
0/0
30.6.2004 23:40

j@ck

-
ja jsem pro maturitu z matematiky. stejne jako dejepis, cestina aj. humanitni vedy, tak taky prirodni vedy patri ke vseobecnemu vzdelani. komu nejde matematika, tak je hloupy a mozna by bylo lepsi, kdyby gymnazium ani VS vubec nestudoval. ne nadarmo jsou matematicke ulohy hlavni soucasti vetsiny inteligencnich testu. vyzaduji totiz schopnost logicky a hlavne samostatne premyslet, kdezto na dejepis staci mit dobrou pamet.
0/0
30.6.2004 22:24

Agupi1

Re:
Jak píšu o něco výš, matiku učím. Nerad bych Vás vyváděl z omylu, ale znám ze své praxe geniální biology se čtyřkou z matiky, můj spolužák ze základky (matika 4-5, fyzika 4...) byl špička v humanitních vědách a napráva se dostal ze 2. místa. Je hloupý? Vážený j@cku, není jen jeden druh inteligence a kdo umí matiku, nemusí být génius :-)
0/0
30.6.2004 23:43

alenkaf2

Re:
slysel jste nekdy o tzv. sedmi druzich inteligence? Patri mezi ne i matematicko-logicka, ale zapominat na vsechny ostatni druhy je osemetna vec... U kazdeho cloveka prevazuji jine druhy, ale presto se za nejdulezitejsi druhy inteligence povazuji i. intrapersonalni (porozumeni sobe sama) a interpersonalni (schopnost zit a vychazet s lidmi, porozumet jejich pocitum atd...). Ostatni druhy inteligence nelze povazovat za natoik nezbytne... Nechybi Vam tak trochu schopnost vciteni se do jinych lidi? Kadzy ma "bunky" na neco jineho - matematiku je treba pochopit (tezko se da nabiflovat), naopak gramatiku se naucit lze - nekdo pouziva cit pro jazyk, ale rozhodne ma vetsi sanci se dobr matematik naucit poucky ceskeho jazyka + vyjimky (obracene je to o poznani tezsi). Mimochodem pred zavedenim statni maturity z matematiky by bylo treba skly vyrazne sjednotit - kdyz jsem chodila na gymnazium, v mat. jsme se dostali az k derivacim a integralum (kterymi jsem se pak uspesne i neuspesne prodirala i na Strojni fakulte, nez jsem dala prednost tomu, come skutecne bavi), na rozdil od me kamaradky, ktera ma take gymnazium a o derivacich a integralech v zivote neslysela...
0/0
1.7.2004 8:34

Rada8

***
jsem zastáncem povinné matury z matiky, i když je mi jasné, že pokud to schválí, můj synek nikdy neodmaturuje. ale podle mě je maturita z matiky na takové úrovni, že se jedná o v podstatě o základy a k všeobecnému vzdělání patří. v současné době má maturitu snad každý, ale jakou má tato zkouška hodnotu?
0/0
30.6.2004 21:42

EspritFort

Matematika není jen věda
Matematika není jen věda, je to především styl myšlení!
A maturita z matematiky by byla jistě dříve nebo později zcela nezbytná. Vývoj světa s tak masivním nasazením technických prostředků už nedává ani lékaři šanci, aby se obešel bez komplexního matematicko-analytického chápání problémů.
Holt, kdo nebude mít na matematickou logiku, nemůže být napříště už vzdělancem, stejně jako ten, který nemá například na dějepis, zeměpis a na jazyky. To je celé a není to nic strašného! A pro rozvoj (čti pro přežití!) tohoto světa to je nezbytné. Stačí si třeba v televizi chvilku poslechnout ty jenom humanitně polovzdělané čtvrtinteligenty, zejména některé politiky, kteří ale rozhodují o záležitostech tohoto světa! Poslouchat ty jejich nezasvěcené intuitivní argumentace a jejich sveřepé emotivní odmítání všech věcných argumentů, to je něco příšerného. A mnohdy je to na úrovni .... "Ano pane kolego, já Vás chápu, já Vám i rozumím, že dvě na desátou je 1024, ale naše strana se s tím nesmíří nikdy a vždycky proti tomu budeme hlasovat" .
0/0
30.6.2004 19:40

EspritFort

Re: dovětek
Mrzuté jenom to, že poslanecká sněmovna schválila jakýkoliv nový zákon asi jen proto, aby demonstrovala schopnost stávající koalice stále ještě vládnout, ale o smysl a obsah zákona jim nakonec vůbec ani nešlo. Takže je docela možné, že mají v plánu, až bude překonána vládní krize, a až ten zákon senát vrátí (a on jej vrátí!), že jej tatáž  poslanecká sněmovna už znovu neprohlasuje.
0/0
30.6.2004 20:12

xpc

Re:
...humanitně polovzdělané čtvrtinteligenty
krásná definice. Doufám, že si ji zapamatuji:)
0/0
30.6.2004 20:48

jamamoto

už aby to platilo!
Nechci už vidět nikoho maturovat v kombinaci čeština, němčina, dějepis, občanka apod.   
0/0
30.6.2004 19:16

Kyki

matura z matiky!!!
super, konecne konci diskriminace prirodnich ved u maturit!
0/0
30.6.2004 18:49

celticrain

super
...taky zastavam povinnou maturitu z matiky alespon na urovni gymnazia...ucitel matematiky :)
0/0
30.6.2004 18:21

Loomi

jj, je to tak
0/0
30.6.2004 17:45

GhorX

.
Mno, nevím. Znám lidi, kteří - ačkoliv jsou cennými odborníky ve svém oboru - náročnější matematický problém prostě nezvládnou.
0/0
30.6.2004 17:32

houba_

Re:
osobne jsem zastance maturity z matiky (dokonce i fyziky ;))
na druhou stranu kdyby ma draha polovicka musela na gymplu maturovat z matiky, tak z ni zrejme dnes nebude doktorka :)
0/0
30.6.2004 18:17

1_130_202_135

Re:
Možná by to tak bylo i lepší
Zn. Vděčný pacient
0/0
30.6.2004 18:19

leonel

Re:
píše!      tedy   přežil 
0/0
30.6.2004 18:21

houba_

Re:
a jeje,
dalsi co mu nekdo na rozloucenou nepofoukal bolistku
0/0
30.6.2004 18:26

j@ck

Re:
ja jsem doktor a na gymplu jsem se v olympiade z matiky nekolikrat dostal do krajskeho kola, takze nemam rad generalizovani. ja osobne bych klidne byl pro, aby se na medicinu delaly prijimacky z matiky, alespon by se roztridilo zrno od plev. stejne tak by to pomohlo pravum a vsem ostatnim podobnym oborum, kde jsou mnohdy primo uchylne znalostni prijimacky. kdyby misto toho pouzili nejaky inteligencni test nebo zminene prijimacky z matiky, tak udelaji lip.
0/0
30.6.2004 22:37

Kyki

Re:
ja zase znam skvele fyziky matematky programatory kteri neumi napsat kloudnou vetu a matura z cestiny byla pro ne obrovsky problem. konecne to bude fer
0/0
30.6.2004 18:50

alenkaf2

Re:
no ja nevim, jestli fer... cestina se pri cele sve slozitosti da naucit - matematiku musis pochopit...
0/0
30.6.2004 21:55

Kyki

Re:
tim spis. kdo nmeni schopen chapat, nemel by mit maturitu
0/0
30.6.2004 22:16





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.