Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češi přestávají věřit energii z jádra

Češi se domnívají, že jim v budoucnu zajistí potřebnou elektřinu hlavně jaderné elektrárny, další Temelín a Dukovany ale příliš nechtějí. Mnoho lidí věří síle vodních turbín a přes polovinu obyvatel by elektřinu dováželo ze zahraničí. Vyplynulo to z květnových průzkumů STEM.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pinguinone

... tady litaj cisla...
se nestacim divit...
0/0
24.6.2004 13:46

ppetr1

ENERGIE
češi prestavaji verit nebo lobbisti a politici.ti radeji propaguji energii z vetru ackoli je to do NEBE VOLAJICI NESMYSL
AZ MI REKNOU TI CO TO NEPROPAGUJI,ZE SI STOUPNOU PRE VRTULE A ZACNOU DO NICH FOUKAT,PAK USTOUPIM OD SVEHO NAZORU,ALE TO SE BOHDA NESTANE
0/0
23.6.2004 18:10

pinguinone

Re:
..ja si nemyslim ,ze  zatim je mozne  atomove elektrarny obejit , ale tvrdim ,ze je  nutne zacit uvazovat ponekud jinak ,nez dneska s atomovkou a zitra potopa..
0/0
24.6.2004 8:40

80E-seven

isbjoerně
představuješ si to jak hurvínek válku (hurvínek - dřevěná loutka naivního charakteru)!
možná že někdy někdo dožene všechny domácnosti k šetření surovinami.  dobrá.
donutíme lidi šetřit vysokými cenami energie... donutíme šetřit energií v průmyslu... výrobky, na které potřebuješ spoustu kapacit se přestanou vyrábět...ale vysvětli mi, z čeho jako chceš v budoucnosti stavět!!! totiž cementárny budou zavřeny, protože spotřebovávají strašnou spoustu energie. sklárny a keramičky taky. nezbyde než bydlet v té ekologické jeskyni (architekti nám to určitě vhodně podají jako nejnovější módu). o výrobě oceli se asi nemusíme bavit. a myslet si, že spotřebu benzínu pokryjeme nejakým vyrostlým řepkovým olejem je naivita prvního řádu
0/0
23.6.2004 17:53

Isbjoerna

Re:
, Nech nas kouknout na spotrebu energie v Nemecku, ve svete a v nejake ne-industrijni zemi v poslednich 25 letech: Nemecko 6 Jednotek, svet 2 Jednotky, Indien 0,4 Jednotky! ------- Odkud ta "nemecka" energie chodi: Olej 43%, JE 27%, plyn 16%, cerne uhli 12%, voda 0,5%, jine alternative 1,5%. ------- Myslim si, ze potential je jasny. Nemusime zit jako v Indien, staci, kdyz snizime spotrebu o 30% a presuneme vahu energetickych zdroju. :-)
0/0
23.6.2004 18:28

80E-seven

Re:
nechápeš
domácnosti možná můžeš donutit represáliemi aby snížily spotřebu. ale průmysl ( který má daleko větší spotřebu než domácnosti) k tomu donutit nemůžeš, aniž bys nechal skolabovat celý systém
vápenku nebo cementárnu NEDONUTÍŠ ušetřit 30 procent energie, protože to prostě technologicky NEJDE
0/0
23.6.2004 18:41

Isbjoerna

Re:
, Na jednu nemeckou rodinu padne 1,3 ditete - tendence padajici, takze nevim, kdo by ten cement na staveni domu potreboval?
0/0
23.6.2004 19:06

80E-seven

Re:
demagogie
0/0
23.6.2004 19:08

80E-seven

Re:
mimochodem to není nic nového -  s demagogií se u zelených aktivistů setkávám pokaždé, když jim dojdou argumenty
0/0
23.6.2004 19:09

Isbjoerna

Re:
, ??? - demagogie ??? co je na mem prispevku štváčského? ------- Dnes tu stoji (10-20 let stare) domy prazdne nekolik let, protoze na to nejsou kupci, ceny pozemku a domu spadly, takze duchodci nemaji zapezpeceni na stari, a ty to nazyvas demagogie? ------- Natlak zakaznika na industrii vzdy fungoval, takze vyrabet se bude jen to, co se bude kupovat.
0/0
23.6.2004 19:45

80E-seven

Re:
čirou náhodou mám dobrý náhled do vaší baubranche. KECÁŠ!
mluvíš demagogicky o pozemcích na území býv. NDR, dnes opuštěné. tam je jiná situace než na zbytku BRD. vaše baubranche jde zase nahoru, propad patří minulosti.
a kromě toho - chceš říct, že v budoucnosti lidi přestanou jíst ( z keramiky, např.)? nebo budou jíst a pít jen tak z dlaně? sklo se v budoucnosti nebude tříštit, železa nebude potřeba?
ach, takovýhle vypatlaný zelený mozečky já MILUJU !
proboha lidičky myslete u toho plácání trochu !!!
energeticky a zdrojově náročný průmysl sežere daleko víc surovin, než domácnosti.
kdo tvrdí, že úsporami v domácnostech a přechodem na (mimochodem - reálně nezaplatitelné) zdroje energie se něco vyřeší, ten si lže do vlastní kapsy.
můžeš být hrdá, že ušetříš 50 litrů vody denně, což by bylo asi tak 30 procent tvé spotřeby. ovšem měj před očima  průměrnou celkovou spotřebu na osobu - něco kolem 10 000 l denně. tvých 50 l tam nehraje žádnou roli. akorát ses nechala poblbnout bandou nezodpovědných jako-ekologů...................
0/0
24.6.2004 9:37

vandor

Re:
...   tak na tomhlec se shodnem   ...  
0/0
24.6.2004 9:51

pinguinone

Re:
..ted si Furku rozvasnil..
0/0
24.6.2004 14:29

1_130_202_135

A co tak perpetuum mobile?
Vy jste z toho chtěli mít hezkou nepolitickou diskuzi - takže "nic", zlatá rybko....
I u nás se našla radnice, která podpořila částkou 400 tisíc převratný energetický vynález:
K tomu je zajímavé složení zastupitelstva na radnici:
starostka - ČSSD
dále 4 členové ČSSD a (už se ničemu nedivím) 4 členové KSČM (http://www.frydek-mistek.cz/radnice_text/rada_zas_clenove.php?priznak=rada&)
0/0
23.6.2004 17:37

Ospalej

Re:
tak takhle sem se dlouho nepobavil, asi se stanu taky vynalezcem. Vymyslim perpetum debille a pro inspiraci si dojedu do Frydku na radnici.
0/0
23.6.2004 17:44

1_130_202_135

Re:
Ty jsi troškař.... Přímo do Strakovky!!!  Tam jsou přeci jen majetnější. O tom "vynálezu" jsem slyšel někdy dřív v TV. Ale až dnes (!) jsem se podíval na složení té rady. Ještě mám poprskaný monitor od smíchu
0/0
23.6.2004 18:05

Milkman_Dan

Tak se tu mejte hezky,
ja koncim a jdu po praci na pivo
0/0
23.6.2004 17:31

1_130_202_135

2146598
2146598
To nic, to mi zbylo z příspěvku, kde jsem vzpomenul název jedné krásné české knihy a otázku táhnoucí se celým filmem Pelíšky (tedy H@vn@_hoří). Redakce zřejmě má raději němčinu než českou literaturu a film...
Milá redakce, strč si takovou cenzuru někam blízko svého G-bodu!!!!
0/0
23.6.2004 17:07

Milkman_Dan

Re:
Klid, ja jednou napsal citat z knizky Kulhanka :"Cim to, ze kdyz mi v tehle zemi nekdo rekne, sudte se se mnou, jako by mi rikal polib si pr*e*.." a taky to neproslo. Holt tam maj filtr na slova....
0/0
23.6.2004 17:09

1_130_202_135

Re:
To je mi celkem jasné... Ještě jsem ale chtěl v souvislosti s jádrem připomenout, že naopak nahrazování jádra může mít nedozírné následky. Např. v krmení skotu. Jádro nahradili chytráci masokostní moučkou - tedy typický příklad obnovitelné alternativy - a výsledek? Šílené krávy.... V energetice je to sice v opačném pořadí, šílení ekologové nechtějí jádro, ale ta paralela je jasná
0/0
23.6.2004 17:14

barbudo

Jen malé upřesnění ...
... "vodík" je jen cesta, kterak energii jinde získanou dostat do auta ... nádrž na vodík je pouze "akumulátor" energie, kterou musíte někde sehnat ...
0/0
23.6.2004 17:04

OPTIM

Re:
Tak, a k tomu jsem chtěl svými otázkami dospět, že každá výroba energie má svoji spotřebu - a ta spotřeba nemůže být větší než je výroba. Tady nejde o náklady, to je jiná věc, ale vůbec o kladný zisk energie.
0/0
23.6.2004 17:11

S.T

Re:
kladný zisk energie neexistuje.
100% vložíš - 100% získáš , případně 100% vložíš - 30% zíškás a 70% získá někdo jiný, kdo je vůbec nechce.
0/0
23.6.2004 17:22

Milkman_Dan

Ale ze se nam tady rozpoutala,
hezka diskuze. Zadne nadavky a urazky jako u politiky...
0/0
23.6.2004 17:03

Ospalej

Re:
No muzem si tady klidne zanadavat co nam hrdlo a cenzor dovoli
0/0
23.6.2004 17:15

jirka04

Samozřejmě nemusí věřit
     Ale na druhé straně jim dostatek elektřiny nezajistí vodní elektrárny (energetický potenciál vodních zdrojů je v podstatě vyčerpán - neplatí u malých zdrojů, ale ty nás nevytrhnou). Uhlí pomalu dochází a měli bychom si ho šetřit jako chemickou surovinu. Obnovitelné zdroje jsou u nás opět nízkokapacitní a pochopitelně i ekologicky problematické. Lákavý je dovoz elektřiny, ale zásadní otázkou je za co a zvyšující se energetická závislost na dovozu ze zahraničí také ovlivňuje závislost politickou. Zatím nám vlastně nic jiného než jádro nezbývá!
0/0
23.6.2004 16:31

OPTIM

Hele všichni,
ví někdo z vás, jaká je účinnost (energetická bilance) cyklu rozklad vody - slučování vody? Abychom nemuseli třeba právě na ten rozklad vody energii dovážet.
0/0
23.6.2004 16:25

Ospalej

Re:
Teoreticky nulova, ale po pripocteni (odecteni) ucinnosti zarizeni a ztrat asi vysoce zaporna (voda se rozklada pri nekolika tisich stupnu). Navic separace vodiku a kysliku je dost narocna.
0/0
23.6.2004 16:42

OPTIM

Re:
Dobré ráno, a teď už by mě jenom zajímalo, kolik asi lidí, kteří v tom vidí perspektivu, si tuhle závislost na "jiné" energii uvědomuje?
0/0
23.6.2004 16:46

Ospalej

Re:
Jak to tady ctu, tak skoro nikdo. Krom toho jezdit na vodik bude nevyhodny i po te co dojde ropa, stale bude levnejsi (zrejme - momentalne to tak ale rozhodne je) vyrabet bud primo vodik z uhli a methanu (vetsi zasoby), nebo z uhli a methanu delat benzin.
0/0
23.6.2004 16:51

Milkman_Dan

Re:
Ale tady preci nikdo netrvdi ze to neni nakladne! Je, ale je to reseni jak nahradit benzinove motory. Jak rikam, kombinace jadernych/termojadernych elektraren a vodikovych clanku ma budoucnost a hlavne je na rozdil od vystavby 10 miliard vrtuli proveditelna....
0/0
23.6.2004 16:51

Ospalej

Re:
Ale jo s tim souhlasim, stavet vrtule u nas je blbost, ale myslim si ze pristich 50 mozna i vic let bude vodik stale ta nejnakladnejsi alternativa. Nehlede na to ze zatim neni ani zajisteno bezpecne skladovani vodiku, natoz jeste bezpecnejsi ulozeni napriklad v aute.
0/0
23.6.2004 16:54

Milkman_Dan

Re:
No, je prokazano a experimentalni auta to tak maji, ze vodik uskladneny v uhlikovyvh kapsulich je celkem bezpecne ulozen. Ale jinak s tebou souhlasim, ze premena vody na vodik a pak zase v aute opacny postup + elektromotor je znacne nakladna. Nicmene jina alternativa, snad krome plynu a ten se taky vycerpa, neexistuje
0/0
23.6.2004 16:59

Ospalej

Re:
O bezpecnosti uhlikovych kapsuli toho moc nevim, ale vim proc neni vodik na rozdil od jinych plynu v tlakovych bombach zkapalnen, ale je naadsorbovan na kremeline.
0/0
23.6.2004 17:12

barbudo

Re:
... ozaj?
0/0
23.6.2004 17:26

Milkman_Dan

Re:
Jinak pro info, tato auta postupne vytlaci (tak 15-20 let) benzinove motory... A ponorky uz normalne tyto palivove clanky pouzivaji. Take vesmiran stanice ISS je tusim ma.... Ted se zkouma, zda by tak slo pohanet nejak i letadla, nebo aspon vzducholode.....
0/0
23.6.2004 17:02

Ospalej

Re:
Souhlasim s tvrzenim, ze vodik je pohon budoucnosti, ale nez budou tyto technologie uvedeny do skutecneho provozu bude nutno urcite obdobi preklenout jinym zpusobem. Co se tyce ponorek a vesmirne stanice...no nemyslim si ze je to dobry priklad. Ponorky maji jak znamo jaderny pohon a jsou energeticky predimenzovane a na obeznou drahu pro vesmirnou stanici je nutne dopravovat nejlehci a zaroven nejvykonnejsi palivo, tedy vodik. Krom toho ISS muze navic vyuzivat solarni energii z panelu ktere maji v prostoru bez atmosfery vyssi ucinnost.
0/0
23.6.2004 17:10

Milkman_Dan

Re:
No tak dobre, na ISS to mozna nemaji, ale nekde jsem to myslim cetl. Jinak ponorky to je jina. ak znamo, deli se na jaderne a diesel-elektricke. Protoze Jaderne jsou obvykle jen obri raketonosne ponorky. Mensi, urcene k obrane vod a napadani jadernych maji klasicky diesel-elektricky pohon. V soucasne dobe Nemecko vlastni krom DE ponorek take 3 s vodikovymi palivovymi clanky, Francie uvazuje take o jejich koupi a UK uz stavi. Izrael vlastni 2 s vodikovymi palivovymi clanky....
0/0
23.6.2004 17:13

1_130_202_135

Re:
No já jsem viděl film, kde francouzská vojenská ponorka byla poháněna vesly.... Ten film se točil někde ve Zlíně, režisér Zeman
0/0
23.6.2004 17:16

Milkman_Dan

Re:
 Good one... Vynalez Zkazy se to jmenovalo, tusim li spraven a je to muj oblibeny film od tohoto genialniho rezisera...
0/0
23.6.2004 17:20

Ospalej

Re:
Nebyl tam taky nejakej velkej kanon?
0/0
23.6.2004 17:21

Milkman_Dan

Re:
Jeste bych jako srovnani uvedl, ze treba Cina vlastni asi tak 1-2 jaderne ponorky vlastni vyroby (prilis se neosvedcily) a cca 50-60 ale mozna i vice D-E.  Zatim je tech D-E vetsina. Jen opravdu bohate zeme, jako treba USA davaji jaderny reaktor i do mensich ponorek...
0/0
23.6.2004 17:16

Ospalej

Re:
Aha. No tak dobra, ale proc je to disl-elektricka ponorka? Protoze disl je stale vyhodnejsi, jenom se s nim muzou potopit jen co jim staci snorchl a pak jedou na elektriku jako za ww2, ale s vykonnejsimi clanky.
0/0
23.6.2004 17:19

Milkman_Dan

Re:
Tojo, diesel ma porad jeste vetsi ucinnost, ale zas nemuze pracovat pod vodou. Tak to cpou do akumulatoru a pod vodou drandej na el. energii....
0/0
23.6.2004 17:22

barbudo

Re:
... ty vodíkové články jezdí na vodík + co?
0/0
23.6.2004 17:30

1_130_202_135

Re:
Na dva vodíky a jeden kyslík....
0/0
23.6.2004 17:42

barbudo

Re:
, ... takže se směs místo do spalovacího motoru pumpuje do palivového článku a vyrobená elektřina točí elektromotorem ... to je nějak momořádně elegantní ?
0/0
23.6.2004 21:59

pinguinone

Re:
pokud vidis vodik jako akumulator ,tak ano...
0/0
24.6.2004 14:30

NovakNNNNN

Re:
vodík pro pohon automobilů se nevyrábí z vody. To by bylo příliš náročné.
0/0
23.6.2004 17:22

Ospalej

Re:
Vodik se prakticky vubec nevyrabi z vody. Dela se hlavne parnim reformingem a zplynovanim uhli.
0/0
23.6.2004 17:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.