Diskuze

Reagan: bořitel komunismu

Pane Gorbačove, strhněte tu zeď! Tato památná věta, kterou 12. června 1987 vyslovil v tehdy ještě rozděleném Berlíně americký prezident Ronald Wilson Reagan, předznamenala definitivní pád komunismu ve východní Evropě.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

ellukas

8. 6. 2004 9:08
Reaganuv omyl
R. Reagan se naštěstí mýlil ve své diagnóze, že SSSR představuje říši zla. Kdyby tomu tak bylo, tak by vedení SSSR uvrhlo svět raději do atomové války než by připustilo reformu systému a rozpad „říše“. Naštěstí vedení v čele SSSR  – také dík zkušenostem z hrůz světové války   - preferovalo jiné řešení a pochopilo, že systém vyžaduje radikální změny.   A na rozdíl od nacistického Německa normální lidé v SSSR pochopili, že takto nelze pokračovat a  chtěli změnu
   Reaganova teze byla také nebezpečná v tom smyslu, že když se k někomu začnete chovat apriori jako ke zločinci, tak se dříve nebo později začne jako zločinec chovat. 
< color=#000000>                                   Eduard Lukas,   Olomouc  
0 0
možnosti

osvetitel

8. 6. 2004 9:19
Re:
Mate castecne pravdu protoze vudci SSSR byli vsechno mozne jenom ne sebevrazi a to uz k necemu takovemu nutili Chruscova Cinane i Castro!A ta Reaganova "teze" byla spise symbolicka ve smyslu kout "zelezo" dokud je zhave protoze zajiste od dob Stalina i to SSSR udelalo jiste pokroky hlavne v tom ze se uz nepopravovalo za kazdou "kravinu" ale to tve srovnani ponekud pokulhava protoze "oni" za Stalina jako ti "zlocinci" zacli at se k nim choval kazdy jak chtel a az postupne se trochu reformovali k lepsimu a ty uzavrene hranice nebyli na ochranu pred cizim nepritelem po te druhe valce ale na to aby se jim vetsina lidi nerozutekla!
0 0
možnosti
Zobrazit další reakce

vendaak

7. 6. 2004 20:26
diky Rony...
Kdo z Vas polokomunistu co zde pisi byl na vojne za komancu ?Pochopil by rozdil mezi temito pol. systemy.Ja si nehraju na zadnyho demokrata.Takze muj nazor je ten ze  amici meli pouzit atom na CCCP v dobe kdy meli jadernou nadvladu. Mozna by ten spad vyhladil vsechny bolšany a ty by pak nepsaly takovy kraviny. 
0 0
možnosti

spajdr

8. 6. 2004 14:11
Re:
ty seš ale pěknej kretén
0 0
možnosti

spajdr

7. 6. 2004 15:29
Reagan
určitě nerozbil Sovětský svaz, naprosto souhlasim s Petrmatem. Závody ve zbrojení mezi SSSR a USA probíhaly už od 50. let, Reagan jen pokračoval v tom, co už dělali jeho předchůdci (Truman, Kennedy, Nixon, Carter), jednoznačně tak nemůže být označován za "génia", který přišel s myšlenkou uzbrojit Rusy. Je nanejvýš jisté že se celý Východní blok zhroutil v důsledku své dlouholeté vnitro ekonomické a politické krize - česky řečeno rozpad ze zevnitř, ne zvenčí. Rozhodně větší vliv než Reagan měl Gorbačov, a také tady se nabízí otázka, jestli by v případě, že by se k moci on nedostal, nepříšel nějaký jiný reformotor s naivními cíly, protože v té době ta parta osmdesátiletých politiků v Kremlu už prostě logicky musela ustopit mladšímu proreformnímu proudu, který si uvědomoval hospodářskou zaostalost vůči Západu. A to byl hlavní důvod pádu, rozdíl v životní úrovni, na čemž měly nepochybně velký podíl výdaje na zbrojení (u nás dělal vojenský rozpočet asi 80 miliard TEHDĚJŠÍCH Kč!). Ale takto situace vypadal již před nástupem Reagana do funkce, takže nějaké takové patriotické zjednodušování amerických historiků vychází spíše než z faktů z touhy Američanů po velkých příbězích o hrdinství svých prezidentů. Vsadím se, že za 20 let bude vyprávět o Bushovi, že porazil islámský terorismus.
0 0
možnosti

m-p-k-

7. 6. 2004 13:58
Nepřipomíná vám to něco?
Ať žije USA - náš velký vzor na cestě ke svobodě a demokracii!
Cestou kapitalismu k lepším zítřkům!
Zdravíme USA - záruku světového míru!
S USA na věčné časy a nikdy jinak!
Kupředu - pravá, kupředu - pravá - zpátky ni krok.
Ani těch pěticípých hvězd jsme se nezbavili, jen jich místo jedné je dvaapadesát.
0 0
možnosti

petrmate

7. 6. 2004 16:20
Re:
A nejsou už rudé, ale bílé (jako holubičky)
0 0
možnosti
Zobrazit další reakce

saldo

7. 6. 2004 8:32
Vize
No jo, v politice a v dějinách je často všechno jinak než se zdá či veřejně prezentuje.
0 0
možnosti

petrmate

7. 6. 2004 7:42
Ach jo
Tyhle příspěvky se už vážně nedají číst..
"..... společně s papežem Janem Pavlem II. nejvíce zasloužil o pád sovětského totalitního bloku...."
Tohle je přeci naprosto směšné.. Dokonce i vliv Gorbačova, kterému je přičítán největší podíl na rozpadu sovětského bloku, je přeceňován. SSSR tehdy chtělo komunismus ukončit ze zcela jiných důvodů nežli ideologických a MG byl pouhým nástrojem.
Reagan měl velmi malou zásluhu, pokud vůbec nějakou (viz přehnané zbrojení - živná půda každé války).
0 0
možnosti

Rokba

7. 6. 2004 9:12
Re: ...ale prdlajs
To, že byl SSSR natolik slabý, že se mu už nedařilo udržet totalitní mašinerii v chodu, je do značné míry zásluha zbrojních závodů. I když je fakt, že komunismus směřuje vždy k zániku už ze své podstaty. NIcméně nesouhlasím s tím, že zbrojní závody byly živnou půdou války, je to přesně naopak. Teorie Mutual Assured Destruction to jasně vysvětluje. Ani jedné velmoci se nemohlo vyplatit začít válku, pokud si mohla být jistá, že odvetný úder ji smete z povrchu Země. Ovšem pokud by třeba pologramotní geronti Brežněv, Andropov či Černěnko měli naději na úspěšné vedení jaderné války, možná už bychom se tady nebavili....  Takže díky Ronalde. Atom je sice svinstvo, ale tady posloužil dobře...
0 0
možnosti
Zobrazit další reakce

Termíny

Finance

Vláda

Témata

Válka na Ukrajině

Olympijské hry

Nepřehlédněte